Elikkäs ruusut ja risut tästä autosta.
Vuosimallia 1990
Kun itse tälläisestä autosta haaveilen.
Dodge Dakota 3.9l automaatti kokemuksia?
9
2324
Vastaukset
- inkkarii
Rotke on ameriikan mosse, ramblerin rinnalla. Hyvin harvinainen malli.
- Kiva-Setä
Englanniksi löytyy tietoa täältä: http://consumerguide.com/used/1990-96-dodge-dakota/
- bensiiiiinillämeen
ameriiikkalaiset ei ole koskaan osanneet tehdä dieselmoottoria. en suosittele. hanki dodge ram bensakoneella vaikka. kuluttaakin maltilliset 9 litraa kuulemma satasella. kuulopuheet on toki aina kuulopuheita koska yksikin sanoi että kuluttaisi 8 litraa. ketä siis uskoa? uskoa voi ainakin sen että diesel ei ole amerikanpojan osaamisaluetta. liian pienet öljytilavuudetkin.
- Stargraft
Mä ajelin olds deltalla 5.7 dieselillä eli kuulemma sillä huonoimmalla koneella ikinä n. 370 tonnii ennenkuin hajos. Sen jälkeen hankin 6.2 diesel vanin jossa jo kilsoja on tällähetkellä 740 tonnii. Empä oikeen tiiä kun noita haukkuvat huonoiksi, taitaa suurin osa haukkujista olla niitä essonbaarin kaikkiviisaita hevosmiehiä jotka eivät ole jenkkiä ikinä ajaneet saatikka omistaneet. Samat saamattomat setämiehet ylistävät noita saksan preemijumeja parhaimmiksi vaikka ne poikivat kone ja lastikkoremontin jo takuuaikana, hitto mitä pällejä.
- tietoiskuasulle
sä muodostat sun mielipiteen subektiivisesti. jos otetaan isompi otos autoja joissa on tuo 5,7d moottori joka todella on täysi susi, niin havaitaan etttä ongelmat ovat erittäin yleisiä ja vakavia. se että sun autosi on tuurilla kestänyt ei muuta tuota tosiasiaa. ja oikeasti mikä luku edes on 370tkm dieselille? ei mikään. mun fiat scudolla on ajettu 510tkm ja on 1,9d moottorilla. ei edes öljyä kuluta. on ihan fakta että psa dieselit kestää moninkertaisesti verrattuna 5,7d moottoriin. saat höpöttää mitä höpötät mutta se koke on susi. 6,2moottori jo alkaa olla kestäväkin tosin sekin on alimääräisellä öljytilavudella eli insinöörity huonoa. jos siihen öljyt usein vaihtaa niin luja kone.
- EiNiinYksinkertaista
Nyt kannattaa Dodgen haaveilijan muistaa että kosla on lähes 30vuotta vanha ja suomeksi suoraan sanoen paali-ikäinen jolle jokainen lisäpäivä on tekohengitystä yliaikaa!
Se ei tarkoita että se ei harrasteautona oiva peli oisi MUTTA ei se ihan tankkamalla puunaamalla enää kulje vaan vaatii ja vaatinutkin jo pikkasen isompia remontteja,ruostekorjauksia ja jos mitä.
Yksilöstä kiinni missä kunnossa se on ja siitä mihin kuntoluokkaan tähtäät tulevan Dodgesi kanssa?
Mikäli taidot ja tilat ei kunnossa niin harkitse uudelleen koska itse auton arvokaan ei hääppöinen ole eikä se siitä kasvakkaan vaikka puoli autoa uusisit,tämä kumminkin muistettava.
Cummings kuin Detroit dieselit lienevät tuntemattomia tuotemerkkejä vastaajille,ehkä "pienvalmistaja" Caterpillar yhtään tutumpi dieseleistään?
GM 350( kuin 260dsl V8 )ajoista on aikaa pian 40vuotta joten ensimmäisten-78 ja viimeisten n-85 mallisten 350 dieseleiden kestävyydestä ei yhtä totuutta voi sanoa koska lukuisia muutoksia tehtiin valmistusaikana ja viimeiset n82- eteenpäin oli tyystin erimoisia kestävyydeltään kuin alkupään vm joihin niihinkin tehtiin jo muutoksia esim puristus-suhteen osalta noin v-80 ja pidempien kannanpulttien,kampiakselinpulttien ym muodossa.
Valtavat valmistusmäärät ei kerro täyttä totuutta moottorin huonoudesta siltäosin että yhä löytyy USA:sta paljonkin avaamattomia alkupäänkin dieselkoneita tai vaan ihan normaalitason korjailujen läpikäyneitä ikäisikseen,vanhoja kun ovat ja huoltopuoli siellä on mitä on olipa bensa tai dieselkone.
Miksi toiset koneet sitten kestivät ja toiset ei?
Paljon riippui käyttäjistä,huollosta ja ajotavasta,varsinkin USA:ssa dieselöljy oli huonolaatuista(suodatin olisi pitänyt vaihtaa usein) ja tankkauspisteet takapihoilla epäsiistejä rekkamiesten reviirejä.
Vaihde päällä pitäminen moottorin tyhjäkäydessä rytkytti normaali bensa V8 enemmän ja siitä kampiakseli ei tykännyt alkupään tuotoksissa,myöhemmin myös suodatinta parannettiin epäpuhtauksien suodattamiseksi ja pumpun suojelemiseksi.
Roosa Master pumppu oli alunperin traktorikäyttöön ja käyttöakselin osalta ei ehkä riittävän kestävä,niitä katkeili juurikin alkupään koneissa.
Polttoainevuotoja suutinten kautta=rakennetta parannettiin sitten alkupään moottoreiden.
Kannentiivistevuodot väheni puristus-suhteen laskun myötä ja itse tiivistetyyppi vaihtui.
Ym Ym
Nämä kaikki muutokset voi tehdä jälkikäteen ja niin monesti toki korjaamoilla tehtiinkin...mutta ei täällä koska tietotaitoa ei ollut eikä päivitettyjä osiakaan mutta ken moisista kiinnostunut niin siitä vaan.
Osia saa yhä hyvin ja tietoa muutoksista,niitä vähän ajettuja orkkiskoneitakin löytyy auton kera Jenkeistä halvalla.
Ongelma on että toki nekin vaatii jo muutenkin täyskunnostuksen ja oikein osin ammattimaisesti kunnolla mutta pääsee paljon helpommalla kuin läpilahojen ja kiertpalkintoina olleiden suomidieseleiden kanssa joissa jos vaikka mitä virityksiä mutta dieselmoottoreiden kunnostus on aina tyyristä eikä ihan kotipajan hommia.
GM 350 oli murheenkryyni ja kallis sellainen eikä myöhempien vm paljon parempi varmuus enää riittänyt kääntämään huonoa mainetta vaikka kone kelpasi Cadillacinkin keulille ja 3 DSL omistaneena oli hieno moottori aikanaan tehon väännön suhteen vaikkakin kovin karkeakäyntinen ja ei värinätön tai maailman paras varmaankaan. - JukkaPalmu
Mielenkiintoisia tarinoita dieselmoottorista. Dakotan keulalta moista ei ole tehdasasenteisena löytynyt.
- Anonyymi
Minulla on ollut dodge dakota 3,9 v6 4x4 -90 automaatti bensakoneella jo 23 vuotta. Siis ostettu 9v vanhana vuonna 1999.
Moottorissa ei ole paljoa tehoa (125hv) mutta vääntöä on kohtuullisesti eli jaksaa kulkea pienillä kierroksilla maantielläkin. Satasen vauhdissa kone kiertää noin 1800r/min.
Mootoria tai vaihdelaatikkoa ei ole avattu minun 23 vuoden aikana. Toimii edelleen moitteettomasti, tähän on varmasti auttanut tiheät öljyjen suodattimien vaihdot. Todella luotettava tekniikka.
Heikoin tekninen osa autossa on virtalukko, tarkemmin avainsylinteri. Virtalukon avainpesän takia matka on katkennut 3 kertaa. Alkuperäisiä ei enää saa mistään, joten on tyydyttävä kiinan kopiopaskaan.
Muut viat ovat olleet lähinnä kulutusosien vaihtoa: jarrut, pakoputket, kardaanien ristikot, alapallonivelet, takaperän laakerit ym. Ei siis koskaan mitään suurempaa vikaa.
Huonoin ominaisuus lienee suurehko polttoaineenkulutus suorituskykyyn nähden. Kun tekniikka pelaa, eikä ajoneuvo edes ruostu niin matka jatkukoon tulevaisuudessakin samalla autolla. - Anonyymi
Tuollainen tekniikka on kuopattava, ettei löpö käryä turhaan, kun se juuri kallistui!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p601957Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,491692- 531609
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51537Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61525Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61445Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81316Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121291Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41183Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41158