Kaarisillan uusiminen ja sen vesialue

Kerran vielä kaarisillasta.

Vilkkaassa kaarisiltakeskustelussa en ole havainnut kannanottoja kaarisillan vesialueen omistajasta. Lieksanjoen vesialueen Pankajärvestä alkaen ja ulottuen jokisuulle Kaupunginniemeen omistaa pohjamutineen Kemijoki Oy. Vain rautatien alla oleva vesialue kuuluu VR:lle.

Uutta siltaa ei voi noin vain rakentaa ”toisen maalle”, vaan vesivoimayhtiöllä on sanottavansa, mitä sen alueelle voi rakentaa ja miten. Ainakin esille tulevia asioita ovat ruoppaukset, pengerrykset, pilarit, vedenvirtausaukot jne. Siltarakenteet eivät saa padota vettä eli ahdistaa tai muuttaa virtaamaa. Se voi huonontaa Lieksankosken putouskorkeutta aiheuttaen tehohäviötä.

Tietojeni mukaan siltasuunnitelma valmistuu tänä vuonna. Toivottavasti Kemijoki Oy on päässyt sanomaan sanottavansa ennen kuin suunnitelmissa tehdään sutta ja sekundaa.

71

801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpötihöp

      No nythän sinä paskan puhalsit. Oliko muita satuja?

    • dmjhmdujyjhjh

      Vesi voi olla kemijoki oy:n mutta joenpohja on kaupungin maata ja sille voi rakentaa!

    • Kaikki mahdollisesti voimalaitoksen tuotantoon vaikuttavat on pakko ottaa huomioon.

    • Väitellään pois! Vesialueen pohja on kalojen kutemista varten. Kuuluu mielestäni osakaskunnalle jotenkin.
      Juridisesti aivan hyvä pohdiskelun aihe, tuo vesialueiden pohja;)

      https://www.youtube.com/watch?v=ntT4ZhTtsYk

    • Minä.joka.uskallan

      Jotenkin osittain tuntuu, että lainsäädäntö alkaa sotkea omia näppejään;) Ajassamme olisi syytä ottaa takaisin tiettyä ryhtiä, joka on katoava, ei lisääntyvä ajatusvara. Varat ovat kadottuaan aika kadotettuja, niin ovat vihreät aatteetkin, jos ajan ymmärryksemme on kadotettu.. Kommunismin vivahteet, edes vienolla värillään ovat kaikkein pahimpia.

    • senpituinense

      Kaksi Somalia oli ravintolaillan päätteeksi kuseskelemassa kaarisillalta jokeen,toinen sanoi että onpa kylmä vesi,siihen toinen ja vielä mutapohja.

      • Kaari-sillalta

        Lieksalaisella oli siis lyhyt kaari sillalta, jos ollenkaan.


    • Lieksanjoen Kemijoki Oy.n omistamalle vesialueelle on perustettu koskiosuuksia omistavista tiloista kaksi koskitilaa kalastuslain 286/82 mukaisesti vuonna 1998. Koskitilat ovat Pankakosken koskitila (Rno 110) ja Lieksanjoen koskitila (Rno 122). Pankakosken koskitilan omistussuhteet äänimääriltään ovat ovat, Kemijoki Oy 4045 ja yksityiset 109 (97,3 % / 2,7 %. Lieksanjoen suhteet ovat äänimääriltään, Kemijoki Oy 978845 ja yksityiset 58214 (94,1 % / 5,9 %).

      Koskitilojen säännöt koskevat kalastusoikeuksia kyseisillä alueilla. Kalastusoikeus kuuluu vesialueen omistajalle, samoin kuin oikeus vesialueen vesivoimaan.

      Lain mukaan vesialueen omistaja omistaa vain vesistön pohjan, ei sen yläpuolella olevaa vettä eikä vesistössä vapaana uivia luonnonkaloja. Eli selvennän vielä, että Kemijoki Oy omistaa myös nykyisen kaarisillan alla olevan joenpohjan eli maan. VR omistaa rautatiesillan alla olevan maapohjan. Juridisesti tämän on hyvin selvä asia, mutta voihan kaikkea silti aina pohdiskella.

      • saivarrellaan.nyt

        Ponttoonisiltaa ei sitten tuossa tapauksessa voisi kieltää, koska sehän ei ole joen pohjaan tuettu, vain rannalle vesirajan yläpuolelle!


      • kariirma

        Wanha lieksalainen. Kommenttisi ovat tosi mielenkiintoisia. Ota yhteyttä minuun. Irma Nykänen


      • järjetöntä.hommaa
        kariirma kirjoitti:

        Wanha lieksalainen. Kommenttisi ovat tosi mielenkiintoisia. Ota yhteyttä minuun. Irma Nykänen

        Olisko laitettava kapuloita taas rattaisiin ettei saataisi uutta siltaa? Sitävartenko valittiin valtuustoon että kehitystä voisi jarruttaa, eikä ajatella Lieksan etua!


      • kariirma kirjoitti:

        Wanha lieksalainen. Kommenttisi ovat tosi mielenkiintoisia. Ota yhteyttä minuun. Irma Nykänen

        Kiitoksia mielenkiinnon ilmaisusta. Olen tuonut esiin vain erään näkökulman siltahankkeesta, josta ei liene vielä paljonkaan keskusteltu. Kaikki mainitsemani asiat ovat julkisia ja ne löytyvät tarvittaessa lakiteksteistä ja Lieksan kaupungin arkistosta (koskitilat, joiden perustamisessa kaupunki oli aktiivisesti mukana vuonna 20 vuotta sitten).

        Olen jo todellakin eläkettä nauttiva vanha lieksalainen enkä lähde enää julkistamaan naamaani missään yhteyksissä. Pidättäydyn julkisesta "puolesta tai vastaan -keskusteluista", jotka käsittelevät politiikkaa, maahanmuuttoa tai vaikkapa siltahanketta. Aloitukseni ja kommenttini eivät ole suunnattu sillan rakentamista tai sen puolustamista vastaan.


    • gaqrwetfqre4

      Olettaisin ettei sillanrakennushankkeen torppaaminen olisi Kemijoki OY:lle hyvinkään kovaa mainosta? Sitten siinätapauksessa kannattaisi ruveta vaatimaan vesivoimaloiden purkua kansalaisliikkeellä ympäri suomen, ja tilalle tuuli ja atomivoimaa!

      • Mainittu kansalaisliikkeen vaatimus vesivoimaloiden purkamiseen ei tule toteutumaan Suomessa, koska laitokset toimivat energiatalouden tärkeimmässä osassa eli säätövoimana sähköverkon tehomuutoksissa. Vesivoimalaitokset hoitavat Suomessa sähköverkon taajuuden pysyvyyden, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että joka hetki sähkön tuotanto vastaa sähkön kulutusta. Muut sähköä tuottavat laitokset eivät tähän pysty niin nopeasti kuin on tarve.


    • Vesialueen omistajalla (esim. Kemijoki Oy) on oikeus päättää omaisuutensa (esimerkiksi joen pohjan käytöstä). Omistajalla oikeus vuokrata käyttöoikeuden toiselle osapuolelle (esim. Lieksan kaupunki) tai antaa suostumuksen toisen tahon alulle panemalle hankkeelle (esim. sillan rakentaminen).

      Vesialueen (maapohjan) omistajalla on asianosaisasema aluetta koskevissa asioissa (esim. silta).
      Koska silta rakennetaan vesistön pohjasta alkaen, se tapahtuu vesialueen omistajan maalle.

      Tuskinpa kukaan maanomistaja antaa vaikkapa naapurin rakentaa taloaan tontilleen ilman minkäänlaista keskustelua!

      Tuskin Kemijoki Oy:llä on halua torpata hanketta, vaikka se onkin asianosainen mainitussa asiassa. Asiasosaisella on kuitenkin omat reunaehtonsa hankkeelle esimerkiksi vesivoiman säilymisen kannalta katsottuna.

    • Asialinjalla

      On se merkillistä, että asialliset keskustelut jotkut pöhköpäät yrittävät viedä sivuraiteille. Jos ei ole kykyä ja taitoa vaihtaa mielipiteitä sivistyneesti ja rakentavasti niin paras olla hiljaa. Alatyylinen kirjoittelu kertoo kirjoittajan mielenmaisemasta sen, että ollaan tyhmiä kuin vasemman jalan saapas. Kiitos Kaarisillan kohtalosta asiallisesti kantaaottaville olipa ne puolesta tai vastaan.

    • keksikää.jotain

      Taitaa jäädä ponttoonisilta ainoaksi vaihtoehdoksi, se ei ole pohjassa kiinni eikä jarruta veden virtausta? Millä sitä voisi vastustaa, joko on kukaan valtuutettu keksinyt? Ponttoonislitaan voisi laittaa kaaret, mutta alaspäin veden alle, ja niin ettei ota pohjaan kiinni toisen maalle! Olisko meillä sitten kaarisilta, olisi tietetnkin!
      Entäs lossi, voisiko sitä mitenkään vastustaa!

    • yhtäköyttä

      Kapulalossi olisi paikallaan,jossa joen ylittäjät veivaavat itsensä vastarannalle,tai sitten kirkkovene,siihenhän sopii porukkaa.

    • Sillan purkaminenkaan ei tule olemaan halpaa, ja uusi maksaa paljon.
      Ovatko taloudelliset hyödyt sitä luokkaa, että kannattaa lähteä tekemään?
      Tämä ei ole kannanotto puolesta eikä vastaan, mutta entisenä yrittäjänä tulee mieleen aina sijoitus ja sen tuotto, onko miinus, vai plus?

    • Rohkeasti.eteenpäin

      Näköjään silta-asiaa yritetään köyttää kaiken maailman lillukoihin. Pidetään pää kylmänä. Suunnittelu jatkukoon ja sitten päätökset rakentamisesta heti käyntiin.

      • aloitus.ensi.vuonna

        Päätös rakentamisesta on tehty jo viime vuonna. Sitä ei tarvitse uudelleen käynnistää. Suunnitelmat valmistuvat tänä vuonna. Valituskierre on vielä hieman kesken.


      • sääntöjen.mukaan

        Lakeja ja asetuksia on myös Lieksan kaupungin noudatettava eikä niitä voi pitää lillukoina.


    • jarrumiehet.ja.naiset

      Siltahankkeen jarrumiehet ja naiset yrittää kaikkensa että lieksa olisi vain yhden sillan varassa! Tosihan on ettei vanhaa siltaa voi korjata koska betoni on jo haurastunut ja rauta ruostunut! Uutta siihen olisi kuitenkin rakennettava ja levennettävä siltaa, että liikenne sujuisi paremmin! Voidaan vaan rukoilla että nykyinen uudempi silta ei joudu remonttiin, sitten jos joutuua alkaa meillä kiertäminen toista kautta!

      • kahden.sillan.hoito

        Vanhaa kaarisiltaa ei kannata missään nimessä museoida, koska se pitää silloinkin olla lakien ja asetusten mukaisessa turvallisessa kunnossa ja asiantuntijavoimin tehtävät tarkastukset ja ylläpito maksaa paljon. Uusi silta vanhan viereen uusine pengerryksineen ja tiemuutoksineen tulee lisäksi todella kalliiksi. Sellaiseen tuhlailuun Lieksan kaupungilla ei ole varaa.


    • Ihanan.kallista

      Pitää paikkansa. Lisäksi asiaan antaa oman mausteensa vallitseva kaavatilanne (kts. asemakaavakartta kaupungin sivuilta). Eli uuden sillan rakentaminen muualle kuin vanhan paikalle vaatii uutta kaavaa, kas kun tuo maankäyttö- ja rakennuslaki on niin pikkumainen teos ettei anna vedellä uusia teitä esim. AO- ja puistoalueiden läpi ihan jokaisen kuntavaikuttajan mielihalujen mukaan. Ja ei vaadi kovinkaan harjaantunutta kartanlukusilmää havaita että nykyinen sillan paikka on vallitsevalla kaupunkirakenteella ainoa potentiaalinen vaihtoehto, tämäkin asia selviää ihan sitä samaa karttaa katsomalla.

      Mitä tulee kuluihin joita muut vaihtoehdot aiheuttavat niin voi referenssinomaisesti vilkaista esim. bioterminaalialueen infran rakentamisesta aiheutuneita kuluja. Se on äkkiä miljoona katollaan kun oikein ruvetaan maata mylläämään ja uutta tietä kaikkine tekniikoineen (viemärit, vesijohdot, kaukolämpö, tietotekniikka jne.) tekemään.

      Lisäksi tuo mainitsemani kaavoitus on sikäli vekkuli prosessi että sen vaiheissa pitää kuulla kaikkia tahoja joihin kyseisellä kaavalla on vaikutusta, jopa sen alueen asukkaita joihin kaava vaikuttaa ja sen alueen laajuus saattaa yllättää. Tähän asti käyty keskustelu antaa jo aika selkeää viitettä siihen suuntaan että kyllä siinäkin tulee sapelit kalisemaan. Mikäli kaavasta esitetään valitus, sen voimaantulo voi viivästyä vuosilla. Ja tämä on sitä samaa demokratiaa jota kiivaimmat vanhan sillan säilyttäjät ovat käyttäneet tähän asti.

      Tähänastiset kustannusarviot uudesta sillasta on tehty vanhan paikalle rakennettavalle sillalle. Jos uutta siltaa rakennetaan muualle, sillan pituus kasvaa ja rakenteet muuttuvat. Tästä oivaltaa jokainen kustannusvaikutuksen eli ei tosiaan halpene, päinvastoin. Tähän vielä lisäksi em. infrakustannukset niin siinäpä ollaan hintalappu kädessä haukottelemassa että ohhoh.

      Ei tässä systemaattisesti olla kaikkea vanhaa vihaamassa, kyllä kaarisillalla on oma historiallinen ja nostalginen arvonsa kaupunkikuvan kannalta. Tilanne on vaan se että näitä päätöksiä tehdään tulevaisuutta varten, ei menneisyyttä. Varsinkin kun taloustilanne ja tulevaisuudennäkymät ovat mitä ovat niin toivoisin varsinkin kaarisillan suojelijoilta vielä hiukkasen tutustumista vaikka noihin mainitsemiini seikkoihin ja pohdintaa asiasta muutenkin kuin omalta kannalta. Tässä kun on kaikkien veroeuroista kysymys että mitä niillä tehdään.

    • hjfghgthgthgyth

      Ainoa oikea ratkaisu on tuon vanhan sillanpaska purkaiminen ja uuden rakentaminen!

      • Paskastalieksatunnetaan

        Kyllä ! Ja uudesta saisi tulla vielä rumempi paska kuin nykyisestä!


      • odotellaan
        Paskastalieksatunnetaan kirjoitti:

        Kyllä ! Ja uudesta saisi tulla vielä rumempi paska kuin nykyisestä!

        Älä sano noin. Siirtolapuutarhastakin saattaa tulla ihan hyvä! Sitähän on suunniteltu jo tasan 10 vuotta. Kaarisilta on ollut suunnittelussa vasta puolet siitä. Näitä ennen valmistuu Lieksan kaunein, mutta tiettävästi maailman matalin kolmikerroksinen tornitalo Simppa Hurtan kadun varteen.


    • Jaatisenperillinen

      Jos sillan pilarit kestävät niin päällystetään silta lisäkerroksella. Teräspalkkeja, jännebetonia jne.
      Sopiiko näin? Melkein samannäköinen silta ja kustannustehokkaasti.

      • pitäisi.olla.selvää

        Juuri rantojen maatukien kestävyydestä on kyse. Niiden varaan ei voi raskaan liikenteen siltaa rakentaa. Ne ovat vuosien saatossa liikkuneet ja ovat liian kapeat sekä ne eivät täytä siltarakenteilta vaadittavia lujuuksia mihinkään suuntaan. Kaikki maatuet on uusittava. Kansi on liian kapea, sillan kantta kannattelevat ripustustangot ovat ruostuneet ja liian ohuet sekä kaarien betonointi haurastuessaan karissut ja teräkset rustuneet. Mikään edellä mainituista ei ole korjattavissa ja kun kaikki epäkelvolliset osat poistetaan, mitään ei jää jäjelle.


    • juupas.eipäs

      On tuo sillan toteutus niin venähtänyt että pitäisiköhän se toteuttaa liikuntahallin tapaan osuuskaupan konseptilla ?
      Kunta liisaisi valmiin sillan määrämaksuin ja sillan käytöstä perittäisiin maksua ym.

      • selvää.tekstiä

        Sillan uusimisen viivästys ei ole johtunut Lieksan kaupungin toimista, vaan tahallaan aloitetusta valituskierteestä. Valituksia on ilmaiseksi helppo tehdä kiusaksi ja rakentamisen aloittamisen siirtämiseksi. Uusimisen hinta kallistuu koko ajan. Samoin kävi Joensuu toriparkille. Parkin hanke oli esillä ensimmäisen kerran 30 vuotta sitten ja aktiivinen jarruttelu alkoi 20 vuotta sitten. Kuitenkin toriparkki rakennettiin, mutta hinta oli ainakin kaksinkertainen alkuperäiseen verrattuna. Samoin käy Lieksan kaarisillan kanssa. Hinta nousee ainakin kaksinkertaiseksi ja jos silta joudutaan rakentamaan vanhan sillan vieraan, on hinta ainakin nelinkertainen.


    • läskipäitä.ovat

      Eiköhän noita vastustajia hävetä yhtään kun ovat jarruna tärkeässä asiassa?
      Jos vielä joku noista valittajista on vaaliehdokkaana, niin äänestäkää ne suohon!

    • pitäisi.olla.selvää

      Kaikkea vanhaa ei pidä museoida vain sen takia kun se on vanha. Lieksassa riittää museorakennuksia ihailtaviksi: ikivanha Rantalan paloasema. homeinen Rantalan kaupungintalo, homeinen Lieksan vanha paloasema, haiseva Osula, jne.

      Kaarisilta on ollut tiensä päässä jo pitkään ja hintansa hankkinut. Järki tarvitaan mukaan museoimiskeskusteluissa. Myös kustannuksia pitää miettiä. Onko Lieksalla varaa pitää kymmeniä rakenteita ja rakennuksia musoina. Niiden säilyttäminen ja kunnossa pitäminen muiseoituinakin maksaa.
      Kaarisillan saattaminen korjauksineen turvalliseen museokuntoon maksaa satojatuhansia euroja ja vuosittainen kunnosspito maksaa myös. Maksavatko suojeluintoilijat nämä kulut, vain maksattavatko he kaikki kulut lieksalaislla veronmaksajilla?

    • AkseliJaatinen

      Miten on mahdollista, että sillalle ei ole tehty vieläkään mitään? Kun lukee teidän kirjoituksia tuntuu olevan kylä täynnä siltainsinöörejä, lujuuslaskijoita ja muita toinen toistaan viisaampia sillanrakentajia. Paska vaan haisee, mutta mitään ei tapahdu! Miksi näin?

      • pitäisi.olla.selvää

        Suomessa on halpaa ja helppoa tehdä valitus kaikista mahdollisista hankkeista. Useimmat valitukset tehdään tunnepohjalta, tietämättömyyden takia tai ihan kiusalla, jotta hanketta ei saada alkamaan ajallaan.

        Jos valitus aiheuttaa pitkän viivästyksen hankkeen toteutukseen ja samalla hankkeen hinnan nousemisen, olisi syytä laskuttaa hankkeen tekijätahoa aiheettomasta jarruttamisesta vaikkapa kymmenellä prosentilla toteutuneesta kustannuksesta. Uskon, että kaarisiltakin olisi ollut jo valmis jo kotvasen aikaa. Tuskin valittajakööri olisi ollut halukas maksamaan 200 000 euroa kiusanteostaan!


    • lkjhgfvdcdf

      No kun nuo muutamat paskatunkiot keksii aina uusia valituksia ettei homma etene mihinkään!

      • honecker

        Myydän silta pieninä palasina niinkuin Berliinin muuri.


      • hyvä.ehdotus
        honecker kirjoitti:

        Myydän silta pieninä palasina niinkuin Berliinin muuri.

        Pienet osaset Berliinin muurista ovat maksaneet 7000 euroa ja suurimmat järkäleet ovat kaupan 150 000 euron hintaan. Muuria riittää vielä pitkään myytäväksi. Kaarisiltaa voisi kaupunki myydä kymmenen euron kilohintaan. Teräsbetonin paino on noin 2500 kg/m3. Sillassa on betonia kymmeniä kuutioita, joten rahaa kertyisi noin 2,5 miljoonaa euroa.


    • Kurapuro

      Silta asiasta sen verran näille valittajille,jossakin kirjassa sanotaan,He eivät tiedä mitä he tekevät, minä jatkan he eivät ymmärrä mitä he tekevät Lieksan kehitykselle.
      Terviisii Kamuttajalle,odotellaan parempia aikoja jotta päästään kirjoittamaan kunnon juttuja,jos luoja suo.

      • No terve terve Kurapuro, ootellaan vaan jos vähän kirkastuisi tällä palstalla, ja aiheettomat poistot loppuisi.
        Kylmää on täälläkin ollut, mutta on tainnut siellä olla vielä kylmempää.


    • Vaaka.Tuloo

      Tässä kylässä ainut tällä hetkellä toteutuva pöhinähanke taitaa olla Kevätniemen uusi kaunistus - Katettu vaaka !
      Sille on rahat varattu eikä valittaa voine. Vai voiko ?

    • haltuunottaja

      Kukaan tai mikään ei voi kieltää tai estää sillan, tien, rautatien, voimajohdon tms. sijoittamista omalle maalleen, ei yksityinen eikä organisaatio. Homma hoituu niin, että maanmittausinsinööri kuuluttaa kokouksen ja jo kokouskutsussa lukee, että "haltuunotto tapahtuu kokouksessa". Näin se lain mukaan menee omistakoon maan kuka tahansa.

      • selvää.tekstiä

        Uuden sillan rakentamisessa vanhan kaarisillan paikalle ei ole ollut kyse maan omistamisesta, vaan valituksesta sillan rakentamista vastaan. Tuskin maanomistaja, eli tässä tapauksessa Kemijoki Oy vastustaa uuden sillan rakentamista, koska voimayhtiön maalla on jo nykyinen silta.

        Uuden sillan rakentamisessa on otettava kuitenkin huomioon maanomistajan näkemykset vesivoiman kannalta, eli voimantuotantoa ei saa huonontaa esimerkiksi patoamalla virtapilareilla tai maatuilla veden virtaamista sillan kohdalla.


      • silta-siihen-vaan
        selvää.tekstiä kirjoitti:

        Uuden sillan rakentamisessa vanhan kaarisillan paikalle ei ole ollut kyse maan omistamisesta, vaan valituksesta sillan rakentamista vastaan. Tuskin maanomistaja, eli tässä tapauksessa Kemijoki Oy vastustaa uuden sillan rakentamista, koska voimayhtiön maalla on jo nykyinen silta.

        Uuden sillan rakentamisessa on otettava kuitenkin huomioon maanomistajan näkemykset vesivoiman kannalta, eli voimantuotantoa ei saa huonontaa esimerkiksi patoamalla virtapilareilla tai maatuilla veden virtaamista sillan kohdalla.

        .....voimantuotantoa ei saa huonontaa esimerkiksi patoamalla virtapilareilla tai maatuilla veden virtaamista sillan kohdalla. ....

        Jos Kemijoki valittaisi virtapilarien haittaavan Lieksan koskelle asti eli nostavan voimalaitoksen alaveden pintaa niin kaukana niin sille väitteelle nauraisi jokainen oikeusistuin makoisat naurut. Ei sentään niin kauas vaikuta.

        Ja onhan siinä virtapilarit nytkin joten olemassaoleva tilanne ei Kemijoki-yhtiön kannalta mitenkään huononisi tai muuttuisi.


      • pitäisi.olla.selvää
        silta-siihen-vaan kirjoitti:

        .....voimantuotantoa ei saa huonontaa esimerkiksi patoamalla virtapilareilla tai maatuilla veden virtaamista sillan kohdalla. ....

        Jos Kemijoki valittaisi virtapilarien haittaavan Lieksan koskelle asti eli nostavan voimalaitoksen alaveden pintaa niin kaukana niin sille väitteelle nauraisi jokainen oikeusistuin makoisat naurut. Ei sentään niin kauas vaikuta.

        Ja onhan siinä virtapilarit nytkin joten olemassaoleva tilanne ei Kemijoki-yhtiön kannalta mitenkään huononisi tai muuttuisi.

        Ei huonontuisikaan, jos veden virtausaukkojen poikkipinta-ala pysyy samana. Mutta jos virtausaukkojen poikkipinta-ala pienenisi, virtapilareiden patovaikutus suurenisi eli sillan ylävirran puolella veden pinta nousisi ylemmäksi kuin nyt. Vaikutus yltäisi tietenkin vesivoimalaitokselle saakka, eli laitoksen putouskorkeus pienenisi, mikä vaikuttaisi suoraan tuotannn pienenemiseen. Nousu olisi tietenkin pieni, mutta sellainenkaan tilanne ei olisi sallittu.


      • kannattaisi.sivistyä
        silta-siihen-vaan kirjoitti:

        .....voimantuotantoa ei saa huonontaa esimerkiksi patoamalla virtapilareilla tai maatuilla veden virtaamista sillan kohdalla. ....

        Jos Kemijoki valittaisi virtapilarien haittaavan Lieksan koskelle asti eli nostavan voimalaitoksen alaveden pintaa niin kaukana niin sille väitteelle nauraisi jokainen oikeusistuin makoisat naurut. Ei sentään niin kauas vaikuta.

        Ja onhan siinä virtapilarit nytkin joten olemassaoleva tilanne ei Kemijoki-yhtiön kannalta mitenkään huononisi tai muuttuisi.

        Fysiikka ei taidan olla nimimerkin "silta-siihen-vaan" vahvin sivistyksen alue! Älä naurata meitä enää kommenteillasi.


    • Tosi.juttu

      Kaaret kestää moottoripyörällä ajon joten kyl se kasassa kestää. Muutama vuosi sittten näin kun joku ajou mootttoripyörällä siltakaarta pitkin.

    • tosi.on
      • ei.enää.kestä

        Ei ollut moottoripyörä, vaan rekisteröimätön lasten leikkimopo. Kyllähän mopolla kaaren kautta kestää jokaisen ajella. Moottoripyörä onkin toinen juttu. Amerikkalainen Indian-merkkinen moottoripyörä painaa 385 kiloa. Siihen vielä kuski päälle, niin ollaan jo puolessa tonnissa.


      • Husaberg250

        Taisi olla trial- moottoripyörä.
        Ihan paskathan nuo kaaret on, monttuja ja syöpymiä täynnä.
        Maksoiko lieksan kaupunki tuon siltatutkimuksen?


      • selvää.tekstiä
        Husaberg250 kirjoitti:

        Taisi olla trial- moottoripyörä.
        Ihan paskathan nuo kaaret on, monttuja ja syöpymiä täynnä.
        Maksoiko lieksan kaupunki tuon siltatutkimuksen?

        Lieksa on maksanut jo vanhan sillan tutkimisesta ja uuden suunnittelemisesta sievoisen summan. Valituksen aiheuttama viivästys maksaa vuosittain suuren summan kohoavien kustannusten takia. Varmaa on kuitenkin se, että uusi silta rakennetaan. Kun uusi silta valmistuu, valittajien takia sen lopullinen hinta on ainakin kaksin- kolminkertainen ainkain siinä tapauksessa jos se joudutaan rakentamaan uuteen paikkaan.


    • Merilästä

      Siltahan ollut vuosikymmeniä jo ennen voimalaitosta. Onko Lieksa antanut
      Vesialueen omistajalle sillan käytössä olleet arkut ja rannat pois.
      Jos näin on jossain mättää ja pahasti. Ja nämä sillan suojelijat voisivat
      Ottaa päänperseestä pois.

      • selvää.tekstiä

        Jokialueen pohja on siirtynyt voimayhtiöltä toiselle siitä alkaen kun Lieksanjoessa on ollut voimalaitoksia. Ensimmäinen vesivoimalaitos otettiin käyttöön Lieksanjoessa Pankakoskella maaliskuussa 1912, eli jo parikymmentä vuotta ennen kaarisiltaa. Kaarisiltaa ennen paikalla oli puinen silta. Ensimmäinen vesialueen omistaja oli Enso-Gutzeit Osakeyhtiö, myöhemmin Srora Enso ja sen jälkeen Fortum Oyj. Tällä hetkellä omistaja on Kemijoki Oy.

        Silta rakenteineen (kuten maatuet, arkut) ja rannat kuuluvat Lieksan kaupungille, mutta joen pohja eli sillan alla oleva maa-alue kuuluu Kemijoki Oy:lle. Omistustuhteet perustuvat vesilakiin.


    • Suunnittelukukkanen.Oy

      Kertokaahan viisaat miksi sillan suunnittelua tehdään aina uudestaan ja uudestaan ?. Eikö ensimmäinen suunnitelma ole onnistunut ? Nytkin teetetään suunnitelmaa vaikka ei ole tietoa milloin päästään valitusten vuoksi rakentamaan.

      • ei.niin.halpaa.lystiä

        Lieksan kaupunki tuntee monta hyvää konsulttifirmaa. Niitä on käytetty monissa hankkeissa. Onhan siirtolapuutarhaakin suunnitelu monen firman toimesta jo 10 vuotta. Samoin Kolin Cultura on ollut piirustuspöydällä vuosikausia. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Rahaa kuluu, mutta hyvää ei saa halvalla.

        Kiinassakin on kaupungin viisaat vierailleet kyselemässä vieläkö sieltä löytyy uuteen siltaan hyviä kiviä. Kiinasta hankittiin Pielisentien mainiot pomppukivet. Seuraava reissu on tänä vuonna, jolloin käydään monissa miehin suorittamassa kivien valinta.

        Biotervan keittämöön tarvitaan iso pata. Sellaisia on kerrottu valmistettavan Uudessa Seelannissa. Kaupungin johtoryhmä, valtuusto ja hallitus osallistuvat kattilan katselmusmatkalle. Uuden Seelannin kielen kurssi on keväällä alkamassa kansalaisopistossa. Opettajaa haetaan parhaillaan Lieksan työttömien joukosta. Pisimpään työttöminä olleet ovat etusijalla.


    • fghdgdsgdgdgg

      Lieksan kannattaisi jättää ykkösvaraus nykyisestä Uimaharjun sellukattilasta jos ne milloin vaihtavat uuteen? Se on muistaakseni muutaman kymmenen metrin korkuinen ja sillä olisi hyvä keittää Lieksassa biosoppaa?

    • AutanInsinjöörijä

      Kun tuo silta-asia on niin halvatun riitaisa ja vaikea, niin laitettaisi siihen lossi. Tahi ainakin ylisoutaja. Siinä olisi yhdelle konepuolen insinöörille aina vuorossaan työpaikka.

    • Ruuhirehtaan.vahti

      Rassehan ei mee töihin. Vetää armiroa ja kiljuva

    • iho.umpeen

      Ooppa rasvaletti kommunistiakka hiljaa!

    • onkojärkee

      On kuulemma teetetty taas uusia siltasuunnitelmia. Lentokoneita lennellyt kuvaamassa siltaa ja muuta. Kun valitusasia selkiintyy voipi tulla ehtoja. Sitten eikun aloitetaan taas uusi suunnittelu.

    • ei.lennokkeja

      Halvemmaksi tulisi laittaa valvontakamerat mastoihin molempiin päihin tuota sillanromua, ja ihmetellä sitä jossain komiteassa kokoustiloissa vaikka 5 vuotta!
      Ei tuo siltahanke etene minnekkään vielä 5 vuoteen, tai jos yrittää edetä, niin joku kusipäää tekee taas valituksen!

    • HiljaaHyväTulee

      Siltaa on kuulemma mittailtu josko se liikkuisi. Voisi hissukseen siirtyä Pieliseen. Siirtymisvauhti on vain hyvin hyvin pieni. Voipi mennä piiiitkä aika. Pysähtyy 400 vuoden päästä siirtolapuutarhan kohdalla paussille. Sittënpä on satamassa n. 900 vuoden päästä. Siitä vielä muutama sata vuotta ja on selempänä matikoitten ihmeteltävänä.

      • Lapio

        Tarkoitatko että siirtolapuutarha olisi valmis 400 vuoden päästä ? Älä unta nää.


    • samanlainen-tilalle

      Pitäisi tehdä samanlainen silta mitä on nykyinenkin. Tampereen keskustassa tehdään parasta aikaa uusiksi kaupungin pääsiltaa eli Hämeensiltaa. Entinen puretaan täysin ja uusi tulee tismalleen samanlainen, eroa ei huomaa. Näin voisi tehdä Kaarisillankin, ei mitään ongelmaa.

      • mitään.ei.huomaa

        Siis yhtä kapea, yksikaistainen ja matala, jossa myöhemmin tehdyt tökeröt jalankulkusivut. Myös yhtä huonot valot.


      • nysse.tulee

        Ei Tampereella on keskustassa mitään siltaa muuta kuin rautatie menee Tammerkosken yli.


      • nyt.pomppas
        nysse.tulee kirjoitti:

        Ei Tampereella on keskustassa mitään siltaa muuta kuin rautatie menee Tammerkosken yli.

        Olen samaa mieltä. Ei Tampereella ole yhtään maantiesiltaa missään kun ei ole veistöjäkään enää. Tammerkoski on kuivatettu jo kauan sitten.


      • olettamus
        mitään.ei.huomaa kirjoitti:

        Siis yhtä kapea, yksikaistainen ja matala, jossa myöhemmin tehdyt tökeröt jalankulkusivut. Myös yhtä huonot valot.

        Olen samaamieltä,koska nykyset insinöörit eivät pystyisi tekemään tälläisestä sillasta kantavuuslaskelmia.Tosin museoviraston asiantuntija näyttiolevan hajulla.


      • töhnö
        nysse.tulee kirjoitti:

        Ei Tampereella on keskustassa mitään siltaa muuta kuin rautatie menee Tammerkosken yli.

        Et ole ikinä käynyt Tampereella.


    • HipHurraaKommunistit

      Vanhaa käyttökelvotonta kaarisiltaa ei saa purkaa kun se on paikallisten kommunistien suojeluksessa? Kommunistist haluaa säilyttää palan muistomerkkiä joka kuvastaa missä mennään jos Neuvostoliitto olisi miehittänyt Suomen!
      Olkoon tuo silta kommunistien suurten saavutusten muistomerkki, kuten Lieksassa tuhottujen suurten sotilatukikohtien, kuten siviilien ja lasten tappamisenkin!

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3886
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2439
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1577
    4. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1157
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      23
      1057
    6. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      894
    7. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      872
    8. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      73
      841
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      100
      809
    10. Oletko päättänyt

      Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      800
    Aihe