Eläkkeelle pääsy

Vantis

Kun virallinen eläkeikä on kohdallanne alkanut kesken vuotta kuten minulla juuri alkoi niin miten teitä verotetaan loppuvuodesta, alkuvuoden verothan on työnantajan palkasta ok poistettu. Otetaanko eläkkeestänne veroa? Löytyykö kaltaistani tilannetta?

33

2459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysypä vero-hallinnolta.
      Soita sinne vaikka.

H.

• Vant
        Soita verottajalle. He laskevat prosentit.
        Ja ilmoittavat eläkeyhtiölle ja mihin tarvitsee.

Maksoin yli 20% veroa työeläkkeestä ja leskeneläkkestä.
        Kansaneläkkeestä maksoin 39,5 %

Jäin itse v. 2017 heinäkuussa eläkkeelle.
        Verottaja laski kyllä yläkanttiin, kun saan palautusta joulukuussa 700€

• Kyselty toki on ja virallinen päätöskin tullut, se vain ei ole sellainen joka tuntuu ymmärrettävältä. Olen toki nähnyt sellaisen rajan että alle 10 000 euron vuosieläkekarttumasta ei mene lainkaan veroa. Missään ei mainita että kun on vajaan vuoden eläketulot ja alkuvuotena työtulot, onko tuo tuloraja siinäkin voimassa. Olen sitä kovasti kysellyt verovirastosta ja käyty läpikin asiaa mutta minua silti jäi vaivaamaan onko siellä viranomainen nyt laskenut oikein.

• 2lesken kirjoitti:

Vant
        Soita verottajalle. He laskevat prosentit.
        Ja ilmoittavat eläkeyhtiölle ja mihin tarvitsee.

Maksoin yli 20% veroa työeläkkeestä ja leskeneläkkestä.
        Kansaneläkkeestä maksoin 39,5 %

Jäin itse v. 2017 heinäkuussa eläkkeelle.
        Verottaja laski kyllä yläkanttiin, kun saan palautusta joulukuussa 700€

Joo noin ajattelinkin sen suunnilleen menevän sillä eläkeläiseltähän menee reippaahkosti veroa. Minulla meni niin alakanttiin että eläkkeenmaksajalla nostatin varmuuden vuoksi veroprosenttia ettei tule hirveitä mätkyjä. Saahan ne takaisin jos olen väärässä. Jäi kuitenkin kaivelemaan ja kiinnostamaan miten muita verottaja kohtelee

• pysyvätilapäisyys
        vantaannainen kirjoitti:

Kyselty toki on ja virallinen päätöskin tullut, se vain ei ole sellainen joka tuntuu ymmärrettävältä. Olen toki nähnyt sellaisen rajan että alle 10 000 euron vuosieläkekarttumasta ei mene lainkaan veroa. Missään ei mainita että kun on vajaan vuoden eläketulot ja alkuvuotena työtulot, onko tuo tuloraja siinäkin voimassa. Olen sitä kovasti kysellyt verovirastosta ja käyty läpikin asiaa mutta minua silti jäi vaivaamaan onko siellä viranomainen nyt laskenut oikein.

Kymppitonnin raja ei ole tuossa tapauksessa voimassa, eläkkeestä menee veroa. Sen sijaan eläkkeen verotus saattaa ko. tapauksessa olla yllättävän matala, siinähän ynnätään koko vuoden ansio- ja eläketulo yhteen. Ansiotuloverotus kuitenkin on laskettu sen oletuksen pohjalta, että se tulo jatkuu sellaisena koko vuoden, mutta kun vuoden kok.ansiot eläkkeelle jäädessä pienenevätkin jonkin verran, saattaa eläkkeen verotus loppuvuoden osalle jäädä yllättävän pieneksi. Itse olin työssä vain kolme kuukautta, mutta ko. vuoden eläkkeestä ( 9 kk ajalta) peritty vero oli suorastaan harhaanjohtavan alhainen. Mutta kyllä verottaja ottaa omansa, nyt on jo toinen ääni kellossa ja veroprosentti jopa korkeampi kuin koskaan työssä ollessa!
        Ainakin kohtuullisen hyvää palkkaa pitkään saaneen ja myös kohtuullisen hyvää eläkettä saavan eläkeläisen verotus on järkyttävän kova. Eläkeläisten ja erityisesti hyvää eläkettä saavien verotustahan kiristettiin Lipposen hallituksen aikana, mutta sehän oli vain tilapäinen toimenpide...

• vantaannainen kirjoitti:

Kyselty toki on ja virallinen päätöskin tullut, se vain ei ole sellainen joka tuntuu ymmärrettävältä. Olen toki nähnyt sellaisen rajan että alle 10 000 euron vuosieläkekarttumasta ei mene lainkaan veroa. Missään ei mainita että kun on vajaan vuoden eläketulot ja alkuvuotena työtulot, onko tuo tuloraja siinäkin voimassa. Olen sitä kovasti kysellyt verovirastosta ja käyty läpikin asiaa mutta minua silti jäi vaivaamaan onko siellä viranomainen nyt laskenut oikein.

kyllä tuo eläkkeen vuosituloraja tarkoittaa kokonaisen vuoden eläkettä ilman että on maksettu muita tuloja. kannattaa laskettaa vuoden verot vero.fi sivulla, siellä ne voi itse laskettaa ja laskee oikein kun sinulla on nyt tiedossa koko tältä vuodelta tuleva summa sekä palkkatulosta että eläkkeestä. ei pitäisi olla vaikeaa.

• Nyt vihdoin pääsin kirjautumaan, salasanan kanssa oli ongelmaa, pitkä tauko takana. Ehkä kysymys on arkaluonteinen? Mutta kun itse olen aika oudossa tilanteessa verottajaan nähden niin ajattelin tiedustella että meneekö teillä taulukon mukaan vero kuten olisitte olisitte olleeet koko vuoden eläkkeellä vai kohdellaanko teitä eri tavoin koska olette vain puolet ajasta eläkkeellä?

• hehehehee

Tuossa edellä @hunksz antoi parhaan neuvon.
        Verotoimistoon soitto. Ota valmiiksi esiin alkuvuoden palkkatietosi, siis bruttopalkka ja siitä pidätetty vero.
        Verottaja laskee uuden veroprosentin ja ilmoittaa sen eläkkeesi maksajalle.

• hehehehee kirjoitti:

Tuossa edellä @hunksz antoi parhaan neuvon.
        Verotoimistoon soitto. Ota valmiiksi esiin alkuvuoden palkkatietosi, siis bruttopalkka ja siitä pidätetty vero.
        Verottaja laskee uuden veroprosentin ja ilmoittaa sen eläkkeesi maksajalle.

no voihan vitalis. Tietenkin olen ollut yhteydessä verotoimistoon jotta eläkeläisyys alkaa kaikin puolin oikein. Eläkepäätöskin on. Mutta veroviraston laskelmat saivat minut ällistymään ja siksi päätin kysellä hieman miten teitä on kohdeltu jos olette samassa tilanteessa olleet että tulee vajaa vuosi eläkkeellä oloa.

• hehehehee
        vantaannainen kirjoitti:

no voihan vitalis. Tietenkin olen ollut yhteydessä verotoimistoon jotta eläkeläisyys alkaa kaikin puolin oikein. Eläkepäätöskin on. Mutta veroviraston laskelmat saivat minut ällistymään ja siksi päätin kysellä hieman miten teitä on kohdeltu jos olette samassa tilanteessa olleet että tulee vajaa vuosi eläkkeellä oloa.

@vantaannainen

Samassa tilanteessa olen ollut ja verohallinnon puhelimeen soittamalla veroprosenttini laittoivat silloin loppuvuoden eläketulojeni mukaiseksi,. Kohdalleen osui prosentti, kun vain muutama kymppi tuli palautusta.

Mikä niissä verotoimiston sinulle antamissa laskelmissa ällistytti?

• hehehehee kirjoitti:

@vantaannainen

Samassa tilanteessa olen ollut ja verohallinnon puhelimeen soittamalla veroprosenttini laittoivat silloin loppuvuoden eläketulojeni mukaiseksi,. Kohdalleen osui prosentti, kun vain muutama kymppi tuli palautusta.

Mikä niissä verotoimiston sinulle antamissa laskelmissa ällistytti?

veron pienuus

• hehehehee
        vantaannainen kirjoitti:

veron pienuus

Jaa.
        Googleen haku: eläkkeensaajan verolaskuri 2018
        niin tulee monta laskuria.

• pysyvätilapäisyys
        hehehehee kirjoitti:

Jaa.
        Googleen haku: eläkkeensaajan verolaskuri 2018
        niin tulee monta laskuria.

Hei nim. "vantaannainen", kirjoitin juuri kertaalleen sivulle mutta vastaan toistamiseen: Tilanne saattaa olla juuri tuo, eli että siitä loppuvuoden eläkkeestä menee veroa suorastaan vähän, tai siis se olisi jotenkin inhimillinen veroprosentti jos se jatkossakin sellaisena pysyisi. Olin siis työelämässä kolme kuukautta, sain toki myös lähtiessä pikkuista vaille täydet lomarahat, joitain muitakin korvauksia, ja kaikesta maksoin tietysti reippaan veron. Loppuvuoden eläkkeestäni veroa meni inan päälle 20 %, ja se ihmetytti alkuun. lisäveroa toki sain muutaman satasen, mutta siis vähän sitäkin. Mutta totuus ja arki alkoivat uudesta vuodesta ja uudesta verokortista, siinä lukee että veroprosentti on samaisen inan verran yli 29 %!

• verotvertajuo
        vantaannainen kirjoitti:

"Mutta veroviraston laskelmat saivat minut ällistymään ..."
        Ilmeisesti verovuoden ansiot eläke ovat yhdessä sen verran isot että verotuskin tuntuu isolta;)
        Minä jäin aikoinaan maaliskuussa eläkkeelle. Firman maksama ''kultainen kädenpuristus'' ja pitämättömät vapaapäivät aiheuttivat sen että tuloraja ylittyi jo maaliskuussa. Loppu vuoden maksoin eläkkeestä veroa 47%. Nykyisin kruunu ottaa eläkkeestäni 24,5%

• Eläketulon verotus alkaa 1000 euron kuukausitulon kohdalta ja on 3,1 %.

• flegmaatti

Mitä väliä sillä on? Lopullisessa verotuksessahan se tasoittuu.

• se voi olla meille monelle kova pala jos se tasoittuu mätkyissä, varsinkin jos olemme tulleet ostaneeksi jotain arvokasta joka on tyhjentänyt pankkitiliä minimiin. Kuten silmälaseja,hammashoitoa jne..

• flegmaatti
        vantaannainen kirjoitti:

se voi olla meille monelle kova pala jos se tasoittuu mätkyissä, varsinkin jos olemme tulleet ostaneeksi jotain arvokasta joka on tyhjentänyt pankkitiliä minimiin. Kuten silmälaseja,hammashoitoa jne..

Yksinkertainen, kaikkien tiedossa oleva asia. Kun tänään jätät hankkimatta jotain vähemmän tärkeää, niin se on huomenna käytettävissä johonkin tärkeään!

Mätkyt ilmaisuna antaa virheellisen kuvan. Kyse on vain jälkiverosta eikä mätkystä joka perinteisesti tarkoittaa edellisen vuoden tuloihin perustuvaa harkintaveroa.

70-luvulla tienasin "mätkyillä"! Korkean ibflation vuosina jolloin myöskään ei laskettu korkoa jälkiveroille eikä palautuksille, pienensin ennakkopidätyksen prosenttia niin paljon kuin verottaja hyväksyi.
        Sain korotonta lainaa ka. 1,5:ksi vuodeksi ja 6%:n inflatio kalusi tuon ajan ko. pääomaa.
        Asuntolainani korko oli 12% joten lyhentämällä sitä hyödyin 6%.
        Lainan loputtua oli säätelytalouden aikana tietyt pörssiosakkeet täysin luotettavia ja osingon tiesi etukäteen. Mm. pankkiosakkeet. Ei huipputuottoa mutta ei varsinaista riskiäkään.
        Lisäosingot tulivat osakeantien muodossa.

Nykyään tuo ei ole mahdollista mutta vieläkin on vaihtoehtoja julkishallinnon rahoittamiselle.

• Paljonmoniatuloja

Olen mies joka ei jossittele.
      Nyt on pakko.
      Jos palstalla on 20 - 30 kirjoittajaa jotka noin kaikki eläkeläisiä. Niin tuskin kenelläkään on samanlaista eläkettä. Se todennäköisesti vaihtelee, ehkä takuueläke - 3000 euroa, keskiarvo haarukassa. Niinpä veroprosentitkin ovat erilaisia. Joten kukaan ei pysty antamaan sitä oikeaa vastausta kun ei ole lukuja mihin verrata.
      Sanotaan näin. Jos eläkkeesi on alle 100 000 euroa vuodessa, ei kannata vaivata päätään. Kyllä verottaja prosentit määrää. Mätkytkin määrälliset vaan.
      Itse olen minimoinut eläke-työtulo-yritys veroprosentit ja onnistunut niissä erinomaisesti. Kyllä byrokratia porsaan routareikiä tuottaa tarpeeksi hyvin. Pitää vaan tietää.

• Tiedän sen että se on erilainen, tiedämme kaikki. Minä tässä ihmettelen lähinnä veroviraston päätöstä ja kyselen miten muita on kohdeltu. Ei ole ihan yksinkertaista maksella mahdollisia mätkyjä. Käytännössä arvioitu vero olisi laitettava sivuun odottamaan sitä maksua. Minä päätin korottaa tuota prosenttia. Toivottavasti vielä muistan tämän kirjoitukseni kun aikanaan verottajalta tulee päätös siitä tuleeko mätkyjä vai saanko takaisin. Eläkkeellä oleville vain olisi sangen tärkeää että verottaja osaa toimia mahdollisimman oikein koska kuitenkin tulot ovat pienentyneet aika rajulla kädellä.

• Mätkyt

Mutta miksi jossittelematon mies jossittelet? Ei aloittaja ihmettele sitä, että on erisuuruista eläkettä saavia ja erisuuruista veroa maksavia eläkeläisiä. Hän ihmettelee omaa alhaiselta tuntuvaa veroprosenttiaan kesken vuotta eläkkeelle jäätyään. Hän ei tosin välttämättä vieläkään ymmärrä, että se ensimmäisen ja vajaan eläkevuoden voi olla niin matala siitä simppelistä syystä, että työssäoloajalta veroa on pidätetty ikään kuin vuoden kokonaisansiot muodostuisivat samaiseen tahtiin, veroa on siis tullut työssäolon ajalta pidätetyksi liikaa. Ei verottajalla edes voi olla tietoa siitä, milloin kukakin tulee eläkkeelle jäämään.

Itse olen aina saanut mieluummin pienet ns. mätkyt kuin antanut ilmaista ylimääräistä rahaa valtion kassaan. Kun maksaa tarpeettoman isoa ennakkoa, ja saa sen ylimääräisen rahan sitten joskus seuraavan vuoden lopulla takaisin, siinähän on tullut antaneeksi rahojaan muiden käyttöön. Ja sitten vielä napistaan korkeasta verotuksesta!

• Hallaahon.äänestäjä44

"Itse olen aina saanut mieluummin pienet ns. mätkyt kuin antanut ilmaista ylimääräistä rahaa valtion kassaan"

saat korkoa 0,5 prosenttia verottomana (oleellisesti suuremman saa vain Norwegian pankista 1,75 verollisena)

MUTTA on mahdollista että 2019 veronpalautukset aikaistuvat merkittävästi "Uudistusten on tarkoitus tulla voimaan toukokuussa 2018, ja niitä sovellettaisiin verovuodesta 2018 alkaen. Veronkannon, varainsiirtoverotuksen ja kiinteistöverotuksen uudistukset tulisivat kuitenkin voimaan vasta marraskuussa 2019"

Kovat ajat koittavat jos Orpoon on uskomista, kun rahat valuvat matuille ja nousukaudesta tulikin vitsi

11.6. Orpo Bloombergille: Suomen velkojen maksamisesta voi tulla 2020-luvulla mahdotonta, ilman erittäin vahvaa kasvua

• mätkyt

Jos siis mätkyni ovat esim. 300 Euroa, paljonko menetän? Entä jos se raha onkin ollut sijoitettuna rahastoon, jonka tuotto on sitkeästi ollut vuosia 20- 30 % per vuosi? Häviänkö vai menetänkö turhan suurella ennakonpidätyksellä? Ihan yksinkertaisesti, minä häviän sitä enemmän mitä myöhemmin saan rahani käyttööni!

• utopiaa

"...rahastoon, jonka tuotto on sitkeästi ollut vuosia 20- 30 % per vuosi?"
        Kerro, kerro minkä niminen: rahasto:))

• Epyktin-pyrömidit

Se on se kuuluisa pyramidirahasto 20 - 40% tuotto :D

• mätkyt
        utopiaa kirjoitti:

"...rahastoon, jonka tuotto on sitkeästi ollut vuosia 20- 30 % per vuosi?"
        Kerro, kerro minkä niminen: rahasto:))

Esim. erään pankin lähinnä Kiinaan suuntautunut rahasto on pieniä taantumia lukuun ottamatta noussut arvoltaan keskimäärin helposti tuon verran!

• e.lä.mä
        mätkyt kirjoitti:

Esim. erään pankin lähinnä Kiinaan suuntautunut rahasto on pieniä taantumia lukuun ottamatta noussut arvoltaan keskimäärin helposti tuon verran!

Päärahastoni 10v tästä hetkestä taakse nousu yli 600% hoito kulu 1,25% vain netto näkyvissä päivittäin. Ulos otto kokoajan, vuoden alussa määräytyy otto summa. Tänä vuonna on nousu ollut lähes 24%.

Ei Suomessa.

• taaaaas

Jos nyt jäisin eläkkeelle niin sinnittelisin vuoden loppuun. On nimittäin monella suulla/kirjoituksella vahvistettu, että eläke tulee olemaan parempi silleen. Verotoimistossa työskennellyt ystävänikään ei tiennyt miten kesken vuotta eläkkeelle jäänti vaikuttaa heidän laskentakaavoihinsa, mutta vahvisti että niin on.

Siis eläkkeen suuruudesta tässä lähinnä on kyse. Sinulla on jo eläkepäätös, ei siis vaikuta enää asiaan. Mutta muut eläkkelle jäämässä olevat voisivat ottaa tämän vinkin tosissaan.

Minulla ei ole suuri eläke, mutta mokomasta verotetaan aikasen hyvin kyllä :( kun jäi ansiotulovähennys yms. jutskia pois.

• taaaaaas
        Tietojeni mukaan ansiosidonnaisella olevan eläkekertymä loppuu 63 ikävuoteen.
        Veroprosenttini oli anssista 25%

Täytin kesä/ 2017 63-vee ja jäin heinä/ 2017 eläkkeelle.

Leskeneläkkeestä 21.5 %
        Työeläkkeestä 21.5%
        Kansaneläkkeestä 39.5%
        Näin maksoin 01.07. 2017 - 31.01. 2018 veroa.

01.02. 2018 veroprosentit ovat kaikki 11.0 %
        Veronpalutusta saan joulukuussa 700€

Minulla vaikuttaa leskeys, koska saan edesmenneen mieheni työeläkkeestä puolet.

• laskurikertoo

nim. "taaaas", ei tarvitse arvuutella mitä eläkkeesi olisi, ei tarvitse uskoa puheisiin ja kirjoituksiin. Nimittäin voi mennä eläkkeenmaksajan sivuilla olevalle laskurille ja katsoa sieltä tarkat summat eri vaihtoehdoille!

• taaaas
        laskurikertoo kirjoitti:

nim. "taaaas", ei tarvitse arvuutella mitä eläkkeesi olisi, ei tarvitse uskoa puheisiin ja kirjoituksiin. Nimittäin voi mennä eläkkeenmaksajan sivuilla olevalle laskurille ja katsoa sieltä tarkat summat eri vaihtoehdoille!

Lukihäiriökö?

En arvuutellut omaa eläkettäni. Se on tullut jo jokusen vuoden. Vinkkini oli heille jotka ovat vasta harkitsemassa eläkehakemuksen tekemistä.

• taaaas kirjoitti:

Lukihäiriökö?

En arvuutellut omaa eläkettäni. Se on tullut jo jokusen vuoden. Vinkkini oli heille jotka ovat vasta harkitsemassa eläkehakemuksen tekemistä.

taaaas
        Eikö mielestäsi ikä merkitse mitään?
        Missä kuussa on syntynyt. Joulukuu paras.

Kirjoitin jo kertaalleen, että täytin kesäkuussa 63-vee ja olin anssilla.
        Siihen loppuu eläkekertymä.
        Olisin voinut olla anssilla 65-ikävuoteen, mutta se ei olisi enää kerryttänyt eläkettä.

• pienieläkepienipross

Jäin putkesta eläkkeelle 2017 1/7. Asun kunnassa jonka veroprosentti on 22 Ansiosidonnaisesta meni alkuvuonna 25%. Eläkepapereiden tultua soitin verottajalle ja sinne annoin alkuvuoden tarkat euromäärät. Kaikki muut eläkkeet meni nollille paitsi kansaneläke 14%
      Nuo prossat oli voimassa tammikuun loppuun ja helmikuun alusta tuli tämänvuoden veroprosentti käyttöön jossa siis vain eläketuloa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      171
      1111
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      539
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      295
      533
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      531
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      472
    Aihe