Mielikuvat työttömistä

Onvääriä

En juo alkoholia, en tupakoi, en käytä mitään muitakaan päihteitä ja pidän huolta kunnosta liikunnalla. Olen siisti, ystävällinen, puhelias ja pukeudun siisteihin vaatteisiin. Olen pitkäaikaistyötön ilman omaa syytäni! Miksi aina lukiessani näitä palstoja on työttömien kuva kaljaa kittaava, tupakoiva sohvalla makaava öykkäri? Mistä tämä väärä stereotypiä on saanut alkunsa ja lisäisin, että tiedän monia hyväpalkkaisia ihmisiä joihin nämä väitteet taas sopisivat hyvinkin jopa kansanedustajista heitä löytyy. On aika muuttaa tuota väärää kuvaa kun puhutaan työttömistä!

15

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vhjukg

      Näinhän se mielikuva ihmisillä on vaikkakin se on suurimmaksi osin väärä. Minä olen työkseni tavannut paljon työttömiä ja mielikuvani on aivan eri. Suurin osa heistä on ilman omaa syytään työtön ja kun kuuntelee elämäntarinoita ovat he vielä järkeviä ja hienoja ihmisiä joita mustamaalataan suotta.

    • egegeg

      Mä tunen paljonkin työttömiä. Suurin osa on aika iäkkäitä 50-60v ylipainoisia mahakkaita miehiä. Täysin huono kuntoisia joita kukaan työnantaja ei palkkaa töihin, Ainoa mahdollisuus heillä päästä takasin työelämään on jollain suhteella tai ruveta itse yrittäjäksi, mutta ei se vaan kannata,koska eläke kolkutata. Miniusta tuollaiset pitäs vaan laittaa jo eläkkeelle. yksi oli hakenutkin, mutta ei myönetty. Sitten on me nuoret joilla ongelma tuntuu olevan, että ei ole kokemusta ja ei tahdo paikkaa saada vaikka kuinka hakee. Suhteellahan ne menee ja ilman suhteita hankalaa jos oma faija ei ole yrittäjä tai toimitusjohatja niinkuin jollain muulla joka ottaa oman tyttärensä tai poikansa töihin mielummin kuin työttömän.

    • stigmatisation

      Katsos kun sinäkin elät osana suurta järjestelmää joka toimii tiettyjen lainalaisuuksien mukaan. Jos satut olemaan vähävaraisemmassa sosioekonomisessa asemassa sinua voi erilaisten kiristyskeinojen avulla käyttää hyväksi. Hyväksikäyttö ei välttämättä aina ole aktiivista hyväksikäyttöä, vaan se voi olla luonteeltaan myös passiivista. Esimerkiksi sitä että sinua ei _päästetä_ tietystä asemasta pois. Tämä siksi jotta etuoikeutetumpi osa yhteiskuntaa pääsee poimimaan kirsikat kaakun päältä jatkossakin. Jotta tämä asetelma pysyisi toiminnassa ja köyhät köyhinä jatkossakin ja hyväksikäytettävissä, osana tätä tavoitetta käytetään erityisen raskauttavia sosiaaliseen elämään ja persoonaan liittyviä leimoja. Tätä ilmiötä kutsutaan stigmatisaatioksi.

      Negatiiviset mielikuvat työttömistä on stigmatisaatiota jota ylläpidetään aivan tietoisesti ja sillä on aivan selkeä yhteiskunnallinen tarkoitus.

      Väitteet että on kaikkien etu jos kaikki menestyvät on valhetta. Tosiasia on että on parempiosaisten etu että tietty osa yhteiskuntaa pysyy heikompiosaisena. Pätee myös maailman mittakaavassa.

      Varsinkin heikompiosaiseen asemaan syntyneen on vaikea nähdä isoa kuvaa ja itseään siinä. Parempiosaiset ovat tietoisempia siitä millä lainalaisuuksilla maailma ja oma yhteiskunta toimii ja he saavat jo lapsena kodinperintönä tämän tietotaidon. Heidän maailmansa on kirkkaampi ja selkeämpi kuin heikompiosaisten ja he oppivat jo lapsesta asti navigoimaan maailmassa ja omassa yhteiskunnassaan ihan toisella tavalla kuin heikompiosaiset.

      Heikkoon sosioekonomiseen asemaan syntynyt ihminen jumittuu (jumiutetaan tarkoituksella) kaikenlaisiin toisarvoisiin pikkuasioihin. Yhteiskunta ja maailma näyttäytyy hänelle usein hyvin vaikeaselkoisena paikkana josta ei ota selvää. Hänet ohjataan yhteiskunnan toimesta ja sosiaalisessa elämässään pohtimaan koko ajan omaa itseään. Hänet manipuloidaan märehtimään omia ominaisuuksiaan kriittisesti, etsimään vikoja omaan tilanteeseensa aina omasta persoonastaan ja ominaispiirteistään. Hän on ihan toisella tavalla objektisoitu henkilö, jatkuvan kriittisen persoonallisuusaalyysin kohteena kuin parempiosaiset, jotta sekä hänen omansa että muun yhteiskunnan fokus keskittyisi sijoittamaan heikko- osaisten ongelmat heihin itseensä eikä näkemään sitä yhteiskunnan olosuhteiden aikaansaannoksena.

      • Rikasjaantelias

        Hyvin sanottu!


      • KasNäin_

        Kyllä taloudellisesti heikommassa asemassa voi olla hyvinkin poikkeuksellisen älykäs ja hyvinkin tietoinen miten asiat pyörii. Kateos omia tietoja ei aina edes tarvitse erikseen mainostaa, viisas pitää suunsa suoussa mobestakin syystä. Katsos kun raha ei tee älykkääksi eikä köyhyys tyhmäksi. Rikkaat ostavat vaan tutkinnot kun muuten eivät lahjat riitä, ihmissuhteet jne, köyhät taas opiskelevat ihan aikuisten oikeasti saadakseen tutkinnon ja ihmissuhteetkin perustuvat enemmän aitoon tunteeseen kuin pelkkään kiiltävään kulissiin. Siinä on rikkaillakin kadehtimista kun kaikki muu on, mutta rakkaus puuttuu.

        Älykäs voi olla köyhä ja tyhmä rikas. Älykkyydellä ei aina rikastuta eivätkä kaikki edes kaipaa äärettömiä rikkauksia ja suuruudenhulluja asemia. Kaikki eivät edes ole millään tavalla huomionkipeitä. Raha ei tee välttämättä onnelliseksi, mutta monia asioita sillä saa, ei kuitenkaan kaikkea. Moni ei varmaankaan halua elää 24/7 linssin alla kuin akvaariossa tai elää pinnallisissa kulissisuhteissa. Kaipuu oikeaan rakkauteen ja hellyyteen on
        varmasti ajoittain kova.

        Huonossa taloudellisessa asemassa oleva ei välttämättä ole laisinkaan tyhmä, manipuloitavissa oleva tai masentunut. Poikkeuksellisen älykäs ja lahjakaskin voi joutua huonoon asemaan esim.pelkän kateuden takia. Kaikilla kun raha ei muutenkaan tuo onnea. Yhtä hyvin äärettömän rikas voi olla tyhmä ja helposti manipuloitavissa oleva kuin omata omanlaisiaan heikkouksia kuten viina, naiset, pelihimo tms.


      • stigmatisation
        KasNäin_ kirjoitti:

        Kyllä taloudellisesti heikommassa asemassa voi olla hyvinkin poikkeuksellisen älykäs ja hyvinkin tietoinen miten asiat pyörii. Kateos omia tietoja ei aina edes tarvitse erikseen mainostaa, viisas pitää suunsa suoussa mobestakin syystä. Katsos kun raha ei tee älykkääksi eikä köyhyys tyhmäksi. Rikkaat ostavat vaan tutkinnot kun muuten eivät lahjat riitä, ihmissuhteet jne, köyhät taas opiskelevat ihan aikuisten oikeasti saadakseen tutkinnon ja ihmissuhteetkin perustuvat enemmän aitoon tunteeseen kuin pelkkään kiiltävään kulissiin. Siinä on rikkaillakin kadehtimista kun kaikki muu on, mutta rakkaus puuttuu.

        Älykäs voi olla köyhä ja tyhmä rikas. Älykkyydellä ei aina rikastuta eivätkä kaikki edes kaipaa äärettömiä rikkauksia ja suuruudenhulluja asemia. Kaikki eivät edes ole millään tavalla huomionkipeitä. Raha ei tee välttämättä onnelliseksi, mutta monia asioita sillä saa, ei kuitenkaan kaikkea. Moni ei varmaankaan halua elää 24/7 linssin alla kuin akvaariossa tai elää pinnallisissa kulissisuhteissa. Kaipuu oikeaan rakkauteen ja hellyyteen on
        varmasti ajoittain kova.

        Huonossa taloudellisessa asemassa oleva ei välttämättä ole laisinkaan tyhmä, manipuloitavissa oleva tai masentunut. Poikkeuksellisen älykäs ja lahjakaskin voi joutua huonoon asemaan esim.pelkän kateuden takia. Kaikilla kun raha ei muutenkaan tuo onnea. Yhtä hyvin äärettömän rikas voi olla tyhmä ja helposti manipuloitavissa oleva kuin omata omanlaisiaan heikkouksia kuten viina, naiset, pelihimo tms.

        En puhunut älykkyydestä yhtikäs mitään. En myöskään älykyyden ja taloudellisen hyvinvoinnin korrelaatiosta.

        Puhuin tuossa yhteydessä erityisesti periytyvästä sosioekonomisesta asemasta ja sen vaikutuksesta siihen miten yksilöön asennoisutaan, miten häntä kohdellaan, millaisiin asioihin hänet ohjataan fokusoimaan energiansa ja millaisia asioita häneltä odotetaan (yhteiskunnan taholta), ja miten tämä vaikuttaa yksilön elämään ja kokemusmaailmaan.

        Sosioekonomisella asemalla ei todella ole mitään yhteyttä älykkyteen. Sillä on vaikutusta siihen mihin yksilö joutuu sen älykapasiteettinsa käyttämään.


      • KasNäin__
        stigmatisation kirjoitti:

        En puhunut älykkyydestä yhtikäs mitään. En myöskään älykyyden ja taloudellisen hyvinvoinnin korrelaatiosta.

        Puhuin tuossa yhteydessä erityisesti periytyvästä sosioekonomisesta asemasta ja sen vaikutuksesta siihen miten yksilöön asennoisutaan, miten häntä kohdellaan, millaisiin asioihin hänet ohjataan fokusoimaan energiansa ja millaisia asioita häneltä odotetaan (yhteiskunnan taholta), ja miten tämä vaikuttaa yksilön elämään ja kokemusmaailmaan.

        Sosioekonomisella asemalla ei todella ole mitään yhteyttä älykkyteen. Sillä on vaikutusta siihen mihin yksilö joutuu sen älykapasiteettinsa käyttämään.

        Se ei välttämättä vaikuta yksilöön niin kuin kuvailit. Pikemminkin varmasti moni toivoo sen vaikuttavan ylsilöön juuri niin kuin kuvailit, mutta jokainen on omanlaisensa yksilö. Aivan varmasti moni yksilö myös ymmärtää mitä näillä toiminnoilla ajetaan takaa, eivät kaikki niin tyhmiä ja sokeita ole etteivätkö ymmärtäisi. Toki, elämässä pääsee paljon helpommalla monesti jos esittää paljon yksinkertaisempaa kuin onkaan.


      • stigmatisation
        KasNäin__ kirjoitti:

        Se ei välttämättä vaikuta yksilöön niin kuin kuvailit. Pikemminkin varmasti moni toivoo sen vaikuttavan ylsilöön juuri niin kuin kuvailit, mutta jokainen on omanlaisensa yksilö. Aivan varmasti moni yksilö myös ymmärtää mitä näillä toiminnoilla ajetaan takaa, eivät kaikki niin tyhmiä ja sokeita ole etteivätkö ymmärtäisi. Toki, elämässä pääsee paljon helpommalla monesti jos esittää paljon yksinkertaisempaa kuin onkaan.

        En kuvaillut sosioekonomisesti epäedullisempaan asemaan syntyneitä tyhminä ja sokeina. Oma on mielleyhtymäsi ja kuvaa enemmän omia asenteitasi kuin minun.

        Tietyt asiat sosioekonomisen aseman periytyvyydestä ja sen vaikutuksista ovat ihan tutkittua faktaa. Kukaan ei ole väittänyt että kaikki sosioekonomisen aseman luomat olosuhteet vaikuttavat kaikkiin yksilöihin samalla tavalla, mutta tässä asiayhteydessä puhutaan yleisellä tasolla.

        Jos väitän että lähi- itäläisessä yhteiskunnassa elävälle homoseksuaalille sikäläinen yhteiskunta näyttäytyy usein uhkaavana ja vihamielisenä, toteatko myös siihen että ei se kaikkiin homoihin vaikuta samalla tavalla koska jokainen homo on omanlaisensa yksilö? Kaikki lähi- itäläiset homot eivät ole niin sokeita ja tyhmiä etteivätkö ymmärtäisi että vika on yhteiskunnassa ja sosiaalisissa stigmoissa. Jos väitän että kyseinen yhteiskunta pyrkii manipuloimaan sikäläisen yhteiskunnan homoja etsimään vikaa itsestään, omasta persoonastaan ja ominaisuuksistaan, ja että kys. yhteiskunnan homot ovat eri tavalla objektisoituja henkilöitä kuin kys. yhteiskunnan heterot, kuvitteletko että tarkoitan näiden homojen olevan itse jotenkin tyhmiä ja sokeita?

        Loistavaa jos pystyt pelkästään tällaisen asian itse ymmärtämällä ihmeenomaisesti vapauttamaan itsesi yhteiskunnan asenteiden vaikutukselta reaalielämääsi. Se varmaan lohduttaa tosi paljon myös sitä lähi- itäläistä homoa siellä talon katolla kiikkuessa kun häntä ollaan pudottamassa homoutensa takia alas, että hän itse tietää vian olevan yhteiskunnassa. Paljon mukavampaahan se on olla ympäristön vainon ja ahdistelun sekä diskriminaation kohteena elämänsä jokaisena päivänä kun on sentään itse itsensä kanssa sinut itse tykönään oman mielensä sisällä. Kyllä se lämmittää mieltä.


      • Gfr44321qa

        Sun eka kirjoitus oli hyvä, mutta homo rinnastus huono.


      • stigmatisation
        Gfr44321qa kirjoitti:

        Sun eka kirjoitus oli hyvä, mutta homo rinnastus huono.

        Millä tavalla se oli huono?


    • Muuttuuko-ihminen

      Olin töissä hyväpalkkaisella alalla, mutta jouduin irtisanotuksi, kun firma pienensi toimintaa. Usein ihmiset ja virkailijat juttelevat mukavia ja jopa usein flirttailevat kun olen yleensä siisti ja pikkutakki päällä. Kun kysyvät ammattia sanon reilusti nyt työtön viidettä vuotta on naamanilme näkemisen arvoinen. Hetki sitten flirttailtiin ja nyt ilme onkin kauhistunut. En muuttunut sekunneissa ihmisenä vaan mielikuva muuttui heidän stereotypiä aivoissaan. Olen aivan sama ihminen kuin se jona tienaisin tuhansia kuussa ja nyt työmarkkinatulot.

    • Raittius

      Sama täällä. Vain särkylääkkeitä olen ottanut päänsärkyyn ja muihin sellaisiin vaivoihin. Olen yrittänyt olla syömättä niitäkin, koska omatunto soimasi, että olen pian lääkkeiden väärinkäyttäjä. Työvoimatoimiston asiakkaaksi menin 18 vuotiaana. Olen tehnyt työttömyystöitä lukuunottamatta 2 vuotta siivoojana. Muutaman kuukauden pätkiä kesätöissä myös siivoojana. Olen pian 50-kymppinen. Karensseja minulla on ollut monta, en edes muista ulkoa kuinka monta.
      Työvoimaneuvojat ovat tietenkin työnantajien puolella. Työnantajat eivät kuitenkaan aina ole oikeassa.
      Voiko elämä enää muuttua huonompaan suuntaan?
      Ehkä silloin jos joutuu sosiaalitoimiston tuelle niinkuin alkoholistit, mutta olisihan elämä helpompaa kun ei tarvitse käydä työkkärissä eikä täyttää niitä lappuja, hermoromahdukseen asti.

    • korruptiot

      Työmarkkinoilla vallitsee sekä rakenteellinen korruptio että piilokorruptio.
      http://www.uva.fi/nostyle/news/piilokorruptiotutkimus/
      Yhtenä mainitaan julkisen sektorin henkilöstöpolitiikka.

      Olemme kohtalontovereita. Olen ollut koko ikäni absolutisti, savuton, liikunnallinen ym. Parikymppisenä olin liian vanha, yli 40-vuotiaana liian nuori. Korruptoitunut yhteiskunta valitsee työntekijänsä subjektiivisesti ja puolueellisesti toisin kuin kuuluisi.

      Eduskunnan oikeusasiamies Jacob Söderman sanoi 8.11.1993:
      "Esteellisyydellä hallinnossa tarkoitetaaan sitä, että virkamies on asianosaisiin tai itse asiaan sellaisessa suhteessa, että se voi saattaa hänen puolueettomuutensa vaaranalaiseksi ja että hän sen vuoksi ei saa ryhtyä asiassa toimimaan. Esteellisyyssääntelyn tarkoituksena on estää ulkopuolisten intressien vaikutus hallintotoimintaan. Sen mukaan viranomaisen toiminnan tulee olla puolueetonta ja objektiivisesti perusteltavissa. Hallintotoiminta ei saa perustua virkamiehen puolueettomuutta vaarantaviin epäasiallisiin syihin. Virkamiehen toiminnalta edellytetään julkista luotettavuutta."

      Käytännössä julkinen sektori ja pienemmät suomalaiset työnantajat toimivat työmarkkinoilla subjektiivisesti (nepotismi ja hyvävelijärjestelmä) ja puolueellisesti (puoluejäsenyys vaatimuksena).

    • et ole yksi. Minulla on samaa ongelmää vaikka olen tosi kaunis nainen . Mutta asun kylässä ja tosi tosi vaikea löydää työtä!!!

    • Tottatämä

      Useimmat kirjoitukset täälläkin palstalla täyttäisi rasismin kriteerit puhuttaessa työttömistä. En käsitä, että aivopesulla ja medialla kansalle yritetään käännyttää ihmiset syyttämään työttömiä työttömyydestä. Kyllä ne päättäjät on syyllisiä tähän ja pakolaistulvaongelmaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe