Mastokaatuu

Mastokaaatuuu

Kaatuuko masto, jos rullapurjeen vaijeri katkeaa. Monessa veneessä vantit ovat maston takana ja masto seisoo kannella. Miten käy jos rulla systeemi hajoaa?

67

4431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu

      Jos maston etupuolella ei ole mitään muuta tukea, niin tietysti kaatuu

    • Entiedä

      Muistan kuulleeni että ei kaadu. En tiedä mihin perustuu. Miksi siis edessä ei ole mitään varmistusta? Jos Maston takapuolella on kolme vanttia molemmilla puolilla ,niin ei kai ainakaan heti rysähdä , jos yksikatkeaa?

      • Kaikki-hyvin

        Ei kaadu. Veneestäni meni keulaharus poikki, mutta keulan rullapurje ja sen nostin kestivät, masto jäi näiden varaan. Oli aika reipas sivutuuli, 33 jalan veneessäni masto on 19/20 ja sivuvantit vinosti taaksepäin.


      • purjekangas

        Jos vaijeri eli etuharus katkeaa, niin masto kaatuu sitten kun mastoa vielä pystyssä pitävä rullapurjekin repeää.
        Maston takana tai suoraan sivulla olevat vantit ja harukset eivät tietenkään estä maston taaksepäin kaatumista.


    • MitenKäy

      Jos masto on kannen läpi menevä ja saalingit takaviistoon, niin miten käy jos keulasta katkeaa kaikki?! Kestääkö masto, vai onko tapauskohtainen? Jos pysyy pystyssä, niin jeesaako jos vetää fallit kireelle jonnekin keulan suunnalle?

      • kaatuu.sittenkin

        Vertailukohtana voisi pitää sitä, että esim. X-99:n masto on katkennut, kun sitä on telakalla vaakasuorana nostettu läheltä painopistettä. Tosin se mastoprofiili on aika ohut. Kannen läpi menevä masto kyllä pysyy hyvin pystyssä ilman yhtään vanttia suojaisessa satamassa, mutta ei paljoa tuulikuormaa kestä paljaanakaan. Etustaagin katketessa keulaan vedetyt fallit auttavat hyvinkin paljon. Monissa luokissa masto päästetään spinnulenssillä tarkoituksella kauas eteen niin, että etustaagi roikkkuu totaalisen löysänä, jopa puoli metriä siinä voi olla löysää.

        Niille, jotka luottavat purjeen kantavan staagin katketessa kannattaa vielä katsoa, mikä on missäkin kiinni, eli ottaako todellakin falli/purje kuorman. Ainakin kaverin masto kaatui kepeästi liki tuulettomissa oloissa, kun purje vedettiin rullalle ja falli oli kiertynyt staagin ympärille katkaisten sen. Se on tavallisin syy etustaagin katkeamiseen rullalaitteen kanssa ja käytännössä katkaisee sekä fallin että staagin.


      • svxlh

        Tuli nähtyä erään purjeveneen maston katkeavan pystytyksessä, se mastoprofiili oli kulmikas. Miten staagin ympärille kiertynyt falli katkaisee etustaagin, eikös ohut falli katkea ennemmin jos rullalaitetta vinssillä noin kovaa kiristetään?


      • Miten

        Minkälaisilla systeemeillä rullalaitteissa on estetty fallin kiertyminen etuharuksen ympärille purjeen mukana?


      • kaatuu.sittenkin
        svxlh kirjoitti:

        Tuli nähtyä erään purjeveneen maston katkeavan pystytyksessä, se mastoprofiili oli kulmikas. Miten staagin ympärille kiertynyt falli katkaisee etustaagin, eikös ohut falli katkea ennemmin jos rullalaitetta vinssillä noin kovaa kiristetään?

        Falli katkaisee staagivaijerin vääntämällä. Vaijerille taivutus pienellekin pysyvälle mutkalle erityisesti päätteen vierestä on myrkkyä. Kiristämällä ei falli vaijeria katkaise.

        Purjeen fallikulmassa on profiilia pitkin liukuva leikari, jonka pitäisi päästää purje pyörimään pyörittämättä fallia mukana. Jos leikari hieman tahmaa, voi falli hyvinkin kierähtää staagin ympäri vetäen sen mutkalle.


      • kaatuu.sittenkin kirjoitti:

        Falli katkaisee staagivaijerin vääntämällä. Vaijerille taivutus pienellekin pysyvälle mutkalle erityisesti päätteen vierestä on myrkkyä. Kiristämällä ei falli vaijeria katkaise.

        Purjeen fallikulmassa on profiilia pitkin liukuva leikari, jonka pitäisi päästää purje pyörimään pyörittämättä fallia mukana. Jos leikari hieman tahmaa, voi falli hyvinkin kierähtää staagin ympäri vetäen sen mutkalle.

        Yhdellä tutulla tahmasi staagi, jolloin hän väänsi tyhmästi väkisin vinssillä. Vaijeri alkoi purkautumaan ja systeemi meni lopullisesti jumiin. Poikki se ei mennyt, mutta staagi piti vaihtaa.


    • Riippuu nyt alkajaisiksi siitä, puhutaanko keulapurjeesta vai isopurjeesta :)

      • ei.lopuksikaan

        Yritä nyt viisastella, mutta oletko edes kuullut rullaisosta, joka kierretään vaijerin ympäri?


      • ei.lopuksikaan kirjoitti:

        Yritä nyt viisastella, mutta oletko edes kuullut rullaisosta, joka kierretään vaijerin ympäri?

        Missä kohtaa aloittaja puhui mitään vaijerin ympäri kiertämisestä?


      • noloahan.se
        10-14 kirjoitti:

        Missä kohtaa aloittaja puhui mitään vaijerin ympäri kiertämisestä?

        Rullapurjeet nimensä mukaisesti kierretään jonkin ympäri rullalle. Ja aloittaja puhui rullapurjeen vaijerista. Kaikki lukijat kyllä tietävät itsetuntosi olevan ohuttakin ohuempi, jos pitäisi tunnustaa erehtyneensä. Ja oman viisatelun kohdalla tunnustaminen on suorastaan mahdotonta, vaikka erehdys olisi kuinka ilmeinen.


      • noloahan.se kirjoitti:

        Rullapurjeet nimensä mukaisesti kierretään jonkin ympäri rullalle. Ja aloittaja puhui rullapurjeen vaijerista. Kaikki lukijat kyllä tietävät itsetuntosi olevan ohuttakin ohuempi, jos pitäisi tunnustaa erehtyneensä. Ja oman viisatelun kohdalla tunnustaminen on suorastaan mahdotonta, vaikka erehdys olisi kuinka ilmeinen.

        Et sitten ole ikinä kuullut rullaisopurjeista?


      • M-O-T
        10-14 kirjoitti:

        Et sitten ole ikinä kuullut rullaisopurjeista?

        Taisit juuri todistaa edellisessä viestissä esitetyn väittämän viisastelusta todeksi.


      • kännissäkö
        10-14 kirjoitti:

        Et sitten ole ikinä kuullut rullaisopurjeista?

        Ensin piti tuplata mokasi. Mutta kun sei vielä riittänyt, menit vielä triplaamaan. Ja kaikki omalla rekisteröidyllä nikillä, joten ei kenenkään selän taaksekaan pääse. Yleensä tuota kutsutaan tyhmyydeksi, mutta kun olet niin hyvin tuonut yli-älykkyytesi tietoon, täytyy kyse olla jostain muusta.


      • M-O-T kirjoitti:

        Taisit juuri todistaa edellisessä viestissä esitetyn väittämän viisastelusta todeksi.

        Totta kai se oli viisastelua :) Aloittaja kun kirjoitti tekstinsä niin huonosti, että hänen saattoi aivan yhtä hyvin tulkita tarkoittavan isopurjeen rullasysteemiä kuin keulapurjeen.

        Suomeen tarvittaisiin veneajokortti, jonka vaatimuksiin kuuluisi laudatur-tason suoritus yo-aineessa. Itse asiassa se voisi olla myös äänioikeuden edellytys.


      • reputit.juuri
        10-14 kirjoitti:

        Totta kai se oli viisastelua :) Aloittaja kun kirjoitti tekstinsä niin huonosti, että hänen saattoi aivan yhtä hyvin tulkita tarkoittavan isopurjeen rullasysteemiä kuin keulapurjeen.

        Suomeen tarvittaisiin veneajokortti, jonka vaatimuksiin kuuluisi laudatur-tason suoritus yo-aineessa. Itse asiassa se voisi olla myös äänioikeuden edellytys.

        Pelkkää viisastelua tietenkin, mutta nyt viisastelu olikin tyhmistelyä, koska aloittajan tekstistä nimenomaan kävi ilmi, aloittajan sitä edes tarkoittamatta, että kyse oli keulapurjeesta. Älykäs ihminen olisi kyllä sen oivaltanut viimeistään, kun asia hänelle osoitettiin.


      • reputit.juuri kirjoitti:

        Pelkkää viisastelua tietenkin, mutta nyt viisastelu olikin tyhmistelyä, koska aloittajan tekstistä nimenomaan kävi ilmi, aloittajan sitä edes tarkoittamatta, että kyse oli keulapurjeesta. Älykäs ihminen olisi kyllä sen oivaltanut viimeistään, kun asia hänelle osoitettiin.

        Luepa itse se teksti sanasta sanaan. Siinä EI mainita keulapurjetta. ÄLYKÄS ihminen tajuaa, että se on kirjoitettu epätarkasti ja siitä on mahdollista tehdä kaksi tulkintaa, jotka molemmat ovat loogisesti oikein.


      • eikö.vieläkään
        10-14 kirjoitti:

        Luepa itse se teksti sanasta sanaan. Siinä EI mainita keulapurjetta. ÄLYKÄS ihminen tajuaa, että se on kirjoitettu epätarkasti ja siitä on mahdollista tehdä kaksi tulkintaa, jotka molemmat ovat loogisesti oikein.

        Meillä on se ero, että minä olen sen lukenut ja ymmärtänyt, sinä et, vaikka juttu on sinulle osoitettu. Pitääkö vääntää rautalangasta?


      • eikö.vieläkään kirjoitti:

        Meillä on se ero, että minä olen sen lukenut ja ymmärtänyt, sinä et, vaikka juttu on sinulle osoitettu. Pitääkö vääntää rautalangasta?

        Rautalangasta vääntämällä voi päätyä vain yhteen tulkintaan eli siihen, että tuo teksti EI yksiselitteisesti viittaa keulapurjeeseen. Mutta koska sinä et selvästikään osaa suomea ja olet kykenemätön loogiseen ajatteluun, sinä et kykene sitä ymmärtämään.

        Olennaista EI ole se, onko sinun tulkintasi tekstistä sama kuin kirjoittajan tarkoitus. Olennaista on, että tehdessäsi sen tulkinnan tuon tekstin perusteella teet virheen. Rahvaalle tyypillisen virheen toki. Juuri sinunkaltaisesti ihmiset valittavat lakitekstiä vaikeaksi, koska eivät kykene ymmärtämään eroa yksiselitteisen ja monitulkintaisen tekstin välillä.


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Rautalangasta vääntämällä voi päätyä vain yhteen tulkintaan eli siihen, että tuo teksti EI yksiselitteisesti viittaa keulapurjeeseen. Mutta koska sinä et selvästikään osaa suomea ja olet kykenemätön loogiseen ajatteluun, sinä et kykene sitä ymmärtämään.

        Olennaista EI ole se, onko sinun tulkintasi tekstistä sama kuin kirjoittajan tarkoitus. Olennaista on, että tehdessäsi sen tulkinnan tuon tekstin perusteella teet virheen. Rahvaalle tyypillisen virheen toki. Juuri sinunkaltaisesti ihmiset valittavat lakitekstiä vaikeaksi, koska eivät kykene ymmärtämään eroa yksiselitteisen ja monitulkintaisen tekstin välillä.

        Aloitus oli toki puutteellinen, mutta mikä vaijeru voisi katketa isopurjeen rullaan liittyen?


      • rahvas
        10-14 kirjoitti:

        Rautalangasta vääntämällä voi päätyä vain yhteen tulkintaan eli siihen, että tuo teksti EI yksiselitteisesti viittaa keulapurjeeseen. Mutta koska sinä et selvästikään osaa suomea ja olet kykenemätön loogiseen ajatteluun, sinä et kykene sitä ymmärtämään.

        Olennaista EI ole se, onko sinun tulkintasi tekstistä sama kuin kirjoittajan tarkoitus. Olennaista on, että tehdessäsi sen tulkinnan tuon tekstin perusteella teet virheen. Rahvaalle tyypillisen virheen toki. Juuri sinunkaltaisesti ihmiset valittavat lakitekstiä vaikeaksi, koska eivät kykene ymmärtämään eroa yksiselitteisen ja monitulkintaisen tekstin välillä.

        Jos viisastelee, pitäisi olla joko hyvin varovainen tai viisas. Jos monen suoran vihjeen jälkeen ymmärtää vain paksua rautalankamallia, ei ole ollut kumpaakaan. Inttäminen ja muiden väheksyntä vain moninkertaistavat nolouden.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Aloitus oli toki puutteellinen, mutta mikä vaijeru voisi katketa isopurjeen rullaan liittyen?

        Onhan sielläkin nostin, jolla se isopurje vedetään ylös. En tiedä, käytetäänkö siinä tavallisesti vaijeria vai köyttä, mutta molemmat ovat mahdollisia.
        Tottakai kommentti oli viisastelua, koska ko. vaijerin/köyden katkeaminen ei saisi mastoa kaatumaan ainakaan välittömästi. Mutta sen verran tosissaankin, että ensimmäinen ajatus (kun puhuttiin samassa virkkeessä mastosta ja rullapurjeesta) oli todella, että kyse on isopurjeen rullalaitteesta, siis rullamastosta. Päättelin toki, että niin ei voinut olla, mutta ei se tekstin epätarkkuutta mihinkään poista. Ne, jotka sen kiistävät, eivät selvästikään osaa suomea eivätkä ymmärrä loogista ajattelua.


      • Seipäänpoisto
        10-14 kirjoitti:

        Rautalangasta vääntämällä voi päätyä vain yhteen tulkintaan eli siihen, että tuo teksti EI yksiselitteisesti viittaa keulapurjeeseen. Mutta koska sinä et selvästikään osaa suomea ja olet kykenemätön loogiseen ajatteluun, sinä et kykene sitä ymmärtämään.

        Olennaista EI ole se, onko sinun tulkintasi tekstistä sama kuin kirjoittajan tarkoitus. Olennaista on, että tehdessäsi sen tulkinnan tuon tekstin perusteella teet virheen. Rahvaalle tyypillisen virheen toki. Juuri sinunkaltaisesti ihmiset valittavat lakitekstiä vaikeaksi, koska eivät kykene ymmärtämään eroa yksiselitteisen ja monitulkintaisen tekstin välillä.

        Kielenkäyttöä ymmärtävä ottaisi huomioon, että tekstejä on monentasoisia, ja epäselviä tekeleitä joutuu tulkitsemaan.

        Järkevämpää vaikeassa tulkintatilanteessa on ottaa lähtökohdaksi joku järkevä ja todennäköinen taustatilanne ja kurjoittajan oletettava tarkoitus, kuin hirttäytyä yksittäisen sanaan tai lauserakenteeseen. Vielä järjevämpää se on helpossa tulkintatilanteessa.


      • lopeta.jo
        10-14 kirjoitti:

        Onhan sielläkin nostin, jolla se isopurje vedetään ylös. En tiedä, käytetäänkö siinä tavallisesti vaijeria vai köyttä, mutta molemmat ovat mahdollisia.
        Tottakai kommentti oli viisastelua, koska ko. vaijerin/köyden katkeaminen ei saisi mastoa kaatumaan ainakaan välittömästi. Mutta sen verran tosissaankin, että ensimmäinen ajatus (kun puhuttiin samassa virkkeessä mastosta ja rullapurjeesta) oli todella, että kyse on isopurjeen rullalaitteesta, siis rullamastosta. Päättelin toki, että niin ei voinut olla, mutta ei se tekstin epätarkkuutta mihinkään poista. Ne, jotka sen kiistävät, eivät selvästikään osaa suomea eivätkä ymmärrä loogista ajattelua.

        Äärimmäisen epämiellyttävää tietenkin luonteellesi, kun todistetaan sinun olevan väärässä juuri viisasteluissasi. Haet todella epätoivoisesti jotain perustelua rullaison ja vaijerin yhteydelle. Sellaista ei ole, eikä siinä ole mitään tulkintaa. Teksti oli epätarkka, mutta tahattomasti se silti sulki pois rullaison vaihtoehdon, siksi viisastelusi sattui pahasti omaan nilkkaan.


      • 1plus1on2

        Ei kummastakaan vaan tietysti rullagenaakkerista. Ja aika vanhasta, koska uudemmissa on etuliikissä vaijerin sijasta kiertojäykkä köysi.


      • vaijereitalöytyy
        Joakim1 kirjoitti:

        Aloitus oli toki puutteellinen, mutta mikä vaijeru voisi katketa isopurjeen rullaan liittyen?

        Kun purjeen rullalaitteessa ei ole kiertojäykkää profiiliä välittämässä momenttia alhaalta ylös, saa sen aikaan purjeen etuliikkiin ommeltu jäykiste. Siihen tarkoitukseen on köysiä ollut saatavissa oleellisesti lyhyemmän aikaa kuin vaijereita, joten vanhemmista profiilittomista rullapurjeista löytyy etuliikistä vaijeri. Pätee siis sekä rullaisoihin että rullagenaakkereihin.


      • on.on
        vaijereitalöytyy kirjoitti:

        Kun purjeen rullalaitteessa ei ole kiertojäykkää profiiliä välittämässä momenttia alhaalta ylös, saa sen aikaan purjeen etuliikkiin ommeltu jäykiste. Siihen tarkoitukseen on köysiä ollut saatavissa oleellisesti lyhyemmän aikaa kuin vaijereita, joten vanhemmista profiilittomista rullapurjeista löytyy etuliikistä vaijeri. Pätee siis sekä rullaisoihin että rullagenaakkereihin.

        Ja onhan rullapurjeella varustetussa veneessä kaidevaijeritkin. Jos vaijeri katkeaa, voi kaatua veteen.


      • MontakoLLää
        lopeta.jo kirjoitti:

        Äärimmäisen epämiellyttävää tietenkin luonteellesi, kun todistetaan sinun olevan väärässä juuri viisasteluissasi. Haet todella epätoivoisesti jotain perustelua rullaison ja vaijerin yhteydelle. Sellaista ei ole, eikä siinä ole mitään tulkintaa. Teksti oli epätarkka, mutta tahattomasti se silti sulki pois rullaison vaihtoehdon, siksi viisastelusi sattui pahasti omaan nilkkaan.

        Jaahas, "10-14" taas inttämässä päivän selvästä asiasta (tällä kertaa oikein Laudaattorien kanssa)! On se melkoinen Seppä, jokohan ne solmut on opeteltu?! Riemuidiootti!


      • Seipäänpoisto kirjoitti:

        Kielenkäyttöä ymmärtävä ottaisi huomioon, että tekstejä on monentasoisia, ja epäselviä tekeleitä joutuu tulkitsemaan.

        Järkevämpää vaikeassa tulkintatilanteessa on ottaa lähtökohdaksi joku järkevä ja todennäköinen taustatilanne ja kurjoittajan oletettava tarkoitus, kuin hirttäytyä yksittäisen sanaan tai lauserakenteeseen. Vielä järjevämpää se on helpossa tulkintatilanteessa.

        Eikä sulkenut. Jos kuvittelet, että sulki, on sinulla todella vakava puute lukutaidossasi.

        Mutta eiköhän tämä jo riitä. Minä olen oikeassa, kuten lähes aina, ja vastaaninttäjät ovat todistaneet älyllisen alemmuutensa. Hyvää päivänjatkoa vain sinne evoluution umpisuoliin.


      • Joakim1
        vaijereitalöytyy kirjoitti:

        Kun purjeen rullalaitteessa ei ole kiertojäykkää profiiliä välittämässä momenttia alhaalta ylös, saa sen aikaan purjeen etuliikkiin ommeltu jäykiste. Siihen tarkoitukseen on köysiä ollut saatavissa oleellisesti lyhyemmän aikaa kuin vaijereita, joten vanhemmista profiilittomista rullapurjeista löytyy etuliikistä vaijeri. Pätee siis sekä rullaisoihin että rullagenaakkereihin.

        Millaisessa rullaisossa on vaijeri etuliikissä? En ole koskaan nähnyt muita kuin tavallisen rullagenuan kaltaisen alumiiniprofiilin ympärille kiertyviä. Profiili on maston tai sen takana olevan putken sisällä. Profiili tukeutuu maston tai putken purjeaukkoon, joten sen sisälläkään ei ole vaijeria, kuten etustaagiin tukeutuvassa rullagenuassa.

        Purjeet voidaan tietysti aina ottaa pois, joten tietenkään masto ei kaadu, jos purjeessa oleva vaijeri katkeaa. No poikkeuksena jotkut jollat, joissa tuo purjeessa oleva vaijeri on juuri etustaagi ja lisäksi oleva toinen vaijeri on tarkoitettu vain maston pystyssäpitämiseen maissa ilman isoa.


      • Paavo.V
        10-14 kirjoitti:

        Eikä sulkenut. Jos kuvittelet, että sulki, on sinulla todella vakava puute lukutaidossasi.

        Mutta eiköhän tämä jo riitä. Minä olen oikeassa, kuten lähes aina, ja vastaaninttäjät ovat todistaneet älyllisen alemmuutensa. Hyvää päivänjatkoa vain sinne evoluution umpisuoliin.

        Epätoivo senkun pahenee, joten onkin parasta mennä kotiin inttämään. Jos vaikka saisit vaimosi uskomaan sinun olleen oikeassa. Olisi edes yksi, joka niin uskoo.


      • sivusta

        Eikö tämän sivuteeman, jossa pitkään aikaan ei ole ollut kimmokkeena aloittajan kysymys, ja joka poukkoilee ja tempoo kuin juhannuksen sää, voisi jo jättää juhannustauolle ja unohtaa? Hyvää Juhannusta kaikille puolesta riippumatta.


    • Seglare2

      Miettikääs nyt hetki minkä takia se vene kulkee purjeilla eteenpäin; eli mikä vetää sitä. Sen jälkeen vastaus lienee selvä jos keulaharus katkeaa kun purjehditaan vaikka sivumyötäiseen. Kryssillä tilanne vähän monimutkaisempi; riippuu paljon mihin suuntaan se keulapurjeen voima kääntyy ja pysyykö iso vedossa jne.

    • Varmaan menee masto helpommin nurin tai ainakin poikki, jos ylävantti katkeaa tuulen tullessa sen puolelta. Riippuu varmasti tuulesta ja aallokosta, miten etuharuksen kanssa käy. Varmasti kannattaa ainakin heti kääntää keula pois tuulesta. ja vapauttaa skuutti. Sitten fallit kiinni keulaknaapeihin.

    • Joakim1

      Aika monta tapausta olen kuullut katkenneesta etustaagista. Useimmissa tapauksissa rullalaitteen mukana kiertymisen aiheuttamana, yksi noista oli X-99. Yhdessäkään noissa masto ei kaatunut. Kyllähän se keulapurje kestää varsin suuren vedon ja staagin katketessa keulapurje ja falli venyvät sen verran, että kuorma ei ole enää niin suuri kuin etustaagissa oli. Etustaagiinhan tulee pahimmillaan muutaman tonnin veto 35 jalan kokoluokassa, mutta muutama sentti joustoa tiputtaa vedon muutamaan sataan kiloon.

      Jos etustaagi katkeaisi ilman keulapurjetta, masto tulisi hyvin todennäköisesti alas. Avotuulella voisi olla aikaa laittaa falli tueksi, mutta sivu- ja vastatuulessa ison skuutti ja hekki vetävät mastoa taakse.

      Vanttien katkeaminen tai irtoaminen on selvästi turmiollisempaa. Hyvällä tuurilla vantti katkeaa suojan puolelta ja siihen ehtii riittävän nopeasti reagoida. Itse olen ollut veneessä 2-saalinkisen välivantin katketessa 18 m/s tuulessa kryssillä. Katkesi vielä tuulen puolelta, mutta nopea venda ja purjeiden lasku säästi maston. Ylä- tai alavanttia tuskin olisi kestänyt. Ylä- ja alabarduunojen tuki luultavasti oli ratkaiseva.

      • Löysäpuoli

        Varmaankin juuri näin, mutta miksi vantti katkeasisi suojan puolelta?


      • kaikkea.sattuu
        Löysäpuoli kirjoitti:

        Varmaankin juuri näin, mutta miksi vantti katkeasisi suojan puolelta?

        Vantit katkeavat niihin syntyneen vaurion takia. Ja silloin pieni löysän vantin eläminen on pahempaa kuin kovempikin veto. Useammin kuitenkin kyse on leen puolella irtoamisesta kuin katkeamisesta. Minulla on etustaagi liehunut hetken lippuna 15 m/s spinnulenssillä. Onneksi ei broachannut, kun kaksi miestä oli keulassa laittamassa uutta rikipulttia. Genuafallit olivat tietenkin ensiapu.


      • Joakim1
        Löysäpuoli kirjoitti:

        Varmaankin juuri näin, mutta miksi vantti katkeasisi suojan puolelta?

        Jos kyse on vantin tai siihen liittyvän helan väsymismurtumasta, se hajoaa sitten kun "aika on". Ei vaadi suurta voimaa. Vantista ei ole tuollaista kokemusta, mutta polkupyörästä on hajonnut kampi ja poljinakseli. Molemmat ilman minkäänlaista dramatiikkaa, ihmettelin vain kun poljin ei vaadi voimaa.

        Lisäksi sitten tosiaan heiluminen irti.


      • mitä_ihmettelit

        Kun polkupyörästä katkesi polkaistessa alukampi juurestaan, niin eihän poljin vaatinut enää voimaa koska poljin kampineen putosi maahan


      • Joakim1
        mitä_ihmettelit kirjoitti:

        Kun polkupyörästä katkesi polkaistessa alukampi juurestaan, niin eihän poljin vaatinut enää voimaa koska poljin kampineen putosi maahan

        Kyse oli teräskammesta. Katkesi pari senttiä polkimen akselista. Huomasin vain, että poljin varvaskoukkuineen oli irti. Ei tapahtunut voimakkaan polkaisun aikana eikä kuulunut mitään ääntä.

        Hyvin vastaavalla tavalla katkesi titaaninen keskiöakseli toisesta pyörästä. Siitä näkyi selvästi väsymismurtuman tyypillinen jälki eli tuoretta murtumajälkeä oli vain pieni osa poikkipinta-alasta. Netistä löysin tietoa, että noiden katkeaminen oli ongelma ammattipyöräilijöillä 80-luvulla ja titaanista luovuttiin. Minulla kesti yli 20 vuotta.


    • Löysäpuoli

      Irti heiluminen onkin ihan eri asia. Väsymisen kannalta pitkässä juoksussa molemmat puolet saa samat syklit, jolloin lopullinen vaurio tulee aina tuulen puolelle.

      • Joakim1

        Ei se todellakaan noin mene. Väsyminen on varsin satunnaista hommaa eli toinen puoli voi olla kuin uusi ja toinen lähes poikki, jolloin pienikin nykäisy riittää.


      • Löysäpuoli

        Nyt taidat puhua kerrankin aiheesta, josta et näköjään mitään tiedä...


      • väsyttävää
        Löysäpuoli kirjoitti:

        Nyt taidat puhua kerrankin aiheesta, josta et näköjään mitään tiedä...

        Komppaan tässä täysin Joakimia. Ja jotain minun pitäisi jopa aiheesta tietää.


      • Joakim1

        Noista sykleistä polkupyörän pinnat ovat hyvä esimerkki. Nehän ovat hyvin vastaavat kuin rodit purjeveneessä, niin materiaalin, lujuuden kuin esijännityksen kannalta. Omalla kilpapyörälläni olen ajanut reilut 30 000 km. Takavanne on jo kolmas, mutta napa ja osa pinnoista ovat alkuperäisiä. Ensimmäinen pinna meni poikki jo muutaman tuhannen km jälkeen, mutta edelleen osa on tosiaan alkuperäisiä.

        Polkupyörässä tulee yksi sykli/kierros eli pinna löystyy sen ollessa tietä vasten. Takavanteessa rattaiden puolen pinnoissa on 2- kertainen jännitys, mutta toiseltakin puolelta katkeaa pinnoja.

        Vaijereista katkeaa yleensä ensin muutama säie ja katkeaminen tapahtuu vasta, jos tuota ei huomaa. Rodit ja muut umpihelat voivat katketa ilman ulkoisia merkkejä. Ainoastaan väriaineella tms. menetelmillä saattaa löytää väsymämurtumia ennen kuin on myöhäistä.

        Osa väsymismurtumista tulee taivutuksen kautta eli huonosti heilumiseen tai sivuvetoon suunniteltujen kiinnitysten kautta.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Noista sykleistä polkupyörän pinnat ovat hyvä esimerkki. Nehän ovat hyvin vastaavat kuin rodit purjeveneessä, niin materiaalin, lujuuden kuin esijännityksen kannalta. Omalla kilpapyörälläni olen ajanut reilut 30 000 km. Takavanne on jo kolmas, mutta napa ja osa pinnoista ovat alkuperäisiä. Ensimmäinen pinna meni poikki jo muutaman tuhannen km jälkeen, mutta edelleen osa on tosiaan alkuperäisiä.

        Polkupyörässä tulee yksi sykli/kierros eli pinna löystyy sen ollessa tietä vasten. Takavanteessa rattaiden puolen pinnoissa on 2- kertainen jännitys, mutta toiseltakin puolelta katkeaa pinnoja.

        Vaijereista katkeaa yleensä ensin muutama säie ja katkeaminen tapahtuu vasta, jos tuota ei huomaa. Rodit ja muut umpihelat voivat katketa ilman ulkoisia merkkejä. Ainoastaan väriaineella tms. menetelmillä saattaa löytää väsymämurtumia ennen kuin on myöhäistä.

        Osa väsymismurtumista tulee taivutuksen kautta eli huonosti heilumiseen tai sivuvetoon suunniteltujen kiinnitysten kautta.

        "Vanteista katkeaa ensin yksi säie". Minun kokemuksen perusteella näin on ollutaalle 50% tapauksia, missä olen joutunut uusimaan


    • Ariel371

      Eräs asia mikä heikentää rakenteita on rullatun genoan ja sen sisällä olevan staagin hetkuminen laiturissa tuulessa. Tuota näkee jos peräharus on löysätty ja erityisesti jos genoan päällä on UV -suojasukka ja sen takia genoan jalusköydet on irroitettu. Metalli väsyy jostain kohdasta ja saattaa myöhemmin katketa.

    • Löysäpuoli

      Nämä teidän löysän vaijerin vatkaamiset on ihan höpöhöpö juttuja väsymisen kannalta, kun puhutaan vaijereista, jotka on 20 -40 % murtolujuudestaan vedolla ison osan elämästään. Kannattaisi varmaan opiskella jotain metallin väsymisen perusteista, ennen kuin alkaa jauhaa kaiken maailman paskaa. Pistäkääs pojat kuukkeli duuniin. Saatatte oppia jotain...

      • kireäpuoli

        Mieluummin laitan vaikka Mohrin jännitysympyrän pyörimään kuin kuukkelin. Ja silti pääsen väsymismurtumiin löysällä puolella. Ei siihen kummoista epäpuhtaussulkeumaa, erkaumaa tai muuta vastaavaa tarvita, niin saadaan hyvä alku vähillä sykleillä ja pienillä jännityksillä väsymismurtuman alku aikaan.


      • Löysäpuoli

        Hehhee, siinähän se sitten paljastuikin se suuri asiantuntemuksesi...


      • ihan.vetelää
        Löysäpuoli kirjoitti:

        Hehhee, siinähän se sitten paljastuikin se suuri asiantuntemuksesi...

        Tähän saakka esitetystä löysäpuoli on ollut enemmän kuin nimensä veroinen anniltaan.


    • seppomartti

      Vantit ja staagit eivät ole ikuisia vaan katkeavat. Siihen taitaa palstalaisten yksimielisyys loppua. Jotkut vakuutusyhtiöt pakottavat vaihtamaan kalenteri-iän eli 10 v välein. Eräs suositus on 25000 mailia. Miksi katkeaa?. Yksi syy on metallin väsyminen. Asteen parin taivutus aallokossa esimerkiksi. Toglen puute tai huono togle katkaisee isonkin metallin. Minulla kerran katkesi 10x 50mm keularustin ihan keveässä kelissä Atlantilla 7v vanhana. Mitta taivutuksista oli tullut täyteen. Kutteristaagi pelasti silloin maston. Pari v. vanha kutteristaagi meni kovassa kelissä poikki Atlatilla yläkiinnityksestä kerralla, ei säie kerrallaan. Togle oli toimimaton. Joka aalto nitkutti vaijeripäätettä. Muita vaijereita olen joutunut vaihtamaan kun yksi säie on katkennyt. Arvaan, että suurin riski on ollut alavantin alapäätteellä.. Olisikohan rakokorrosiolla osuus kun oikeassa suolavedessä kylpevät ja ruostuvat.
      Yksi tekijä metallin väsymiseen varmaan on dynaamiset kuormat kun isossa aallokossa yritämme edetä sillä purjemäärällä mitä vene kantaa. Ja takastaagia kiskotaan taljalla tai hydrauliikkalla. Ne etustagin kuormat ovat varmaan paljon suuremmat kuin laiturissa rikiin virittelemämme oletetut prosentit murtolujuudesta. Määrää en osaa arvata, toivottavasti joku tietää.
      Alkuperäisees kysymykseen on yksi kokemusperäinen vahvistus. Diva39 osittain rullattu Furlexin keulastaagi katkesi kryssissä. Purje ja falli kesti ne muutamat sekunnit, mitä myötäiseen kääntämiseen meni. Masto ei tullut alas.

      • Yksi tekijä vaijereiden pettämisessä on vaijerin laatu. Keskustelun innoittaman luin pätkän tutkimusta hollantilaisen Ewijkin sillan ongelmista. Siinä rasituksessa olevissa vaijereissa on havaittu paljon murtumia. Korroosio ei aiheuttanut murtumia. Nämä ovat syntyneet vaijerin valmistuksessa syntyneiden virhekohtien lähistölle. Eli huonolaatuinen, epähomogeeninen vaijeri tarjoaa hyvän lähtökohdan väsymiselle.

        https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167473014000587


    • 407

      Seppomartti, miten tämä "toinen " ylitys sujui? Oliko mitään mainitsemisen arvoista?

    • seppomartti

      "Toinen" tänä vuonna ja 10:s kaikkiaan sujui soolona lomasäissä laajan Azorien korkean kanssa taistellessa. 20 vrk Sint Maarten > Horta 2600 mailia ja 70 L dieseliä lähinnä hepoasteiden ylitykseen. Ei huono. Ainoa "tapahtuma" liittyy löysästi aiheeseen. Kiinnitin cpde 0:n rullan 12mm paksuun metallitappiin, mikä on ankkuripelin ja ankkurin läpi. Se katkesi väsymystään!. Hieman hankala kerätä maston topissa rullan kera liehuva 66m2 rätti troolaamatta pahemmin. Tuttu ranskalainen Aliures 44 viikkoa aikaisemmin troolasi genaakkerinsa peräsimeen ja potkuriakseliin kiinni. Raahasivat perässään päiväkausia kunnes Floreksen rannassa saivat leikeltyä irti ja koneen käymään.

      • Joakim1

        Mikäs siinä code 0:n keräämisessä oli vaikeaa? Eikös siitä saa kiinni skuutin tai rullausnarun avulla ja lasku kuten rullaton genaakkeri? Vai oliko nuo irti tai poikki?


    • 407

      Kiitos Seppomartti päivityksestä! Tuo troolauksesta seurannut jatkumo ei ole tullut edes mieleeni, eli taas uutta "teoriaoppia". Juonikkaita tuulia!

    • seppomartti

      Ei ole ihan varmaa mielikuvaa, missä rullan reivinaru oli, luultavasti oli taivaalla sekin. Siitä vetäminen ei ole vaihtoehto. Käsillä ei pysty ja vinssille jos olisin saanut niin vetosuunta olisi taivaalle. Vinssi ei toimisi ja jotain särkyisi. Toisella vinssillä ja heittoplokilla halssikulman vedon ehkä olisi voinut hiljalleen rakentaa keulaknaapiinkin , ehkä?-
      Skuutti on valmiiksi vinssillä eli se oli paras kelausväline. Hiljalleen fallista päästämällä ja skuutista vetämällä vuorotellen eteni kunnes purjeen alareuna oli vedessä. Sitten oli fallin ja skuutin hallinnan lisäksi kovin veto vetää kangas sittlådaan ja pitää se siellä. Ehkä vartin mittainen hidas operaatio mutta kaikki jäi lopulta ehjäksi.
      Joakimin kysymys, mikä ero on rullattoman ja rullallisen välillä. Ero on se rulla, mikä kiinnityksestä irronneena on hengenvaarallinen liehuessaan. Tai veneeseen osuessaan aiheuttaa vaurioita. Pakko ajaa aika viistoa slööriä, mikä taasen johtaa trooolaukseen koska coden skuuttikulma on sen verran alhaalla.
      Vähän laajemmin yksinpurjehduksesta. Menneinä aikoina ennen rullapurjeita pidin hyvänä kahta fallivinssiä maston tyvessä kannella. Pystyi syöttämään foiliin purjeen vaihdossa ja samalla vetämään fallia. Tai purjetta laskiessa oli itse keulakannella purjetta hallitsemassa. Kun kaikki köydet ovat vedetty istuinkaukaloon ja testaajat pitävät hyvänä yksinpurjehdusratkaisuna niin omasta mielestäni saattaa olla askel huonoon suuntaan.

      • Jaksaisitko siis vetää foilissa olevan keulapurjeen ylös pelkillä käsivoimilla samalla kun syötät purjetta foiliin? Jossain alle 30-jalkaisessa ehkä. Silloin kun laitetaan purjetta paikalleen, on hyvä olla vinssit mastolla. Kun purje on paikallaan, voi narut vetää sitlootaan, jota käytetään yleensä. Silloin ollaan lähellä ruoria, mikä on yleensä tärkeää yksipurjehtijalle, joka nostaa purjeita, ainakin täällä saaristomerellä.


      • seppomartti

        Selitin niukasti tai huonosti. Baltic 33:n genoa oli muistaakseni 45m2 ja muut pienempiä. 5 viikkoa putkeen niitä " kuorintavaihtelin" päivittäin kun rullat oli tuntemattomia. Eihän sitä käsillä jaksa vetää yksin ylös asti mutta keulakannella on paljon helpompi työskennellä foilin prefeederin ja mastovinssin välillä varsinkin jos välille on viritetty elämänlanka. Paljon hankalampi juoksennella istuinlaatikon vinssiltä asti syöttämään. Yleensä joutuu vaihtamaan vielä valjaan kytkyä elämänlangoissa.
        Vai miten vaihdat yksin foolipurjeen vauhdissa?.
        Useimmat ilmeisesti eivät aiokaan koskaan vaihtaa yksinpurjehduksessa rullapurjetta vaan niitä on veneen koon kasvaessa 2 tai 3 peräkkäin keulassa.


      • Joakim1

        Miten paljon tuossa oli tuulta? Miksei olisi käsin pystynyt? Eihän tuo 66 m2 kovin iso vielä ole. Tietysti ei pysty, jos skuutti on kiinni. Yksi naru auki tuo on lippu, jolloin kahdessa muussa ei paljoa vetoa ole ellei tuulta ole todella paljon.

        Voisi kuvitella, että tuon saisi kohtuu helposti alas ajamalla melkein myötätuuleen ja kelaamalla alaliikkiä pitkin koko purjeen isopurjeen suojaan ja sitten fallista alas.

        Sitten tuosta purjeen nostosta käsin. Itse nostan aina purjeet käsin ja vinssillä vain loppukiristys. 35 jalkaa, 30 m2 fokka ja 41 m2 iso.

        Kuorintavaihdossa tai reivin purussa purje osin vedossa kitkaa on tietysti enemmän ja vinssiä saattaa tarvita.


      • seppomartti

        Tuulta ei yo tilanteessa ollut paljoa, vaihteli 12-22 kts mutta eipä ollut aikaa katsella. Selitin syitä miksi etukannelle meno oli vaarallista ja päättymättömästä rullaköydestä veto huono ajatus. Mutta oletetaan, että olisit vammoitta saanut myötäiseen ajaessa ison leessä kelatuksi alaliikin syliisi ilmsn, että tuuli tempaisee sen sylistäsi. Millä laukaiset fallin istuinlaatikosta. Tätä tarkoitin kun sanoin, että maston tyvessä fallivinssit saattavat olla toimivammat yldonpurjehduksessa


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Tuulta ei yo tilanteessa ollut paljoa, vaihteli 12-22 kts mutta eipä ollut aikaa katsella. Selitin syitä miksi etukannelle meno oli vaarallista ja päättymättömästä rullaköydestä veto huono ajatus. Mutta oletetaan, että olisit vammoitta saanut myötäiseen ajaessa ison leessä kelatuksi alaliikin syliisi ilmsn, että tuuli tempaisee sen sylistäsi. Millä laukaiset fallin istuinlaatikosta. Tätä tarkoitin kun sanoin, että maston tyvessä fallivinssit saattavat olla toimivammat yldonpurjehduksessa

        Olit siiis yksin veneessä? Tuo jäi ymmärtämättä aiemmista kommenteista.

        En osaa oikein hahmottaa kuinka rullalaite vaikeuttaa operaatiota, mutta tuota isomman genaakkerin tai spinnun saa kohtuu hyvin yksin alas kuvaamallani tavalla. Skuutista vetää paikasta, josta ulottuu päästämään fallia. Paremmin se mielestäni onnistuu ruffille vedetyllä fallilla kuin mastolta. 22 solmua tietysti on jo paljon, mutta 12 solmussa homma on helpoo.

        Huomaa, että vapaan kulman osuminen veteen ei aiheuta troolausta, jos kaksi muuta on hallinnassa. Fallia voisi siis hyvin aluksi päästää pari metriä, jotta koko alaliikkiin ylettyy fallin luota.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Olit siiis yksin veneessä? Tuo jäi ymmärtämättä aiemmista kommenteista.

        En osaa oikein hahmottaa kuinka rullalaite vaikeuttaa operaatiota, mutta tuota isomman genaakkerin tai spinnun saa kohtuu hyvin yksin alas kuvaamallani tavalla. Skuutista vetää paikasta, josta ulottuu päästämään fallia. Paremmin se mielestäni onnistuu ruffille vedetyllä fallilla kuin mastolta. 22 solmua tietysti on jo paljon, mutta 12 solmussa homma on helpoo.

        Huomaa, että vapaan kulman osuminen veteen ei aiheuta troolausta, jos kaksi muuta on hallinnassa. Fallia voisi siis hyvin aluksi päästää pari metriä, jotta koko alaliikkiin ylettyy fallin luota.

        Luit huonosti useamman mainintani yksinpurjahduksesta ja siitä, että coden rulla liehui purjeen kera lauettuaan kiinityksestä. Voit ajaa lenssiä ja kerätä purjetta kannelta. Minä jättäisin tekemättä jos toisen kerran osuisi kohdalle, mutta tuskin enää osuu tässä elämässä. Kunnon genaakkeritroolaus sattui 2017 samalla merialueella assy 122m2 spinnulla fallin katketessa. 2 kulmaa hallinnassa ja vähän tuulta. 3 miehen voimalla ei saanut ehjänä ylös.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3481
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      185
      1567
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1162
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      48
      786
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe