Nykyajan vanhustentalorivari

1lesken

Tuolla pyörii vanha ketju senioriasumisesta.

Asun rivarissa, maalla, vuokralla.
Näitä taloja kutsutaan vanhustentaloiksi, vaikka ikärajalla ei ole enää tänäpäivänä väliä.

Vuokra on 558€/ kk.
Sisältäen veden, sähkön ja pesutuvan käytön. Nelioitä on 57.
Myös sähköinen palovaroitussysteemi on asennettu suoraan paloasemalle meneväksi.

Muutin edesmenneen mieheni kanssa tähän kaksioon, kun täällä on esteetön kulku, leveät oviaukot, luiska etuovella ja luiska takaoven terassille.

Tilavaan kylppäriin mahtui mies pyörätuoleineen kahden hoitajan kanssa suihkupäivinä.

Yhteistilana on sauna, pesutupa koneineen ja lukusali .
Myös grillipaikka ulkona löytyy.

Pyörätuolissa olevalle tai rollia käyttävälle tämä on helppo paikka asua. Ja mikä rauha ja luonto ympärillä.
Mitä nyt tupakoitsijat joskus veettävät.

Kun mies nukkui pois, olin työtön.
Kela päätti, että kun olen leski, minullla on lesken oikeudet

Eli jäin asumaan kaksioon ja sain työttömänä, eläkeläisen asumistuen
Mies jo aikoinaan turvasi minun elämäni maistraatissa vihkimisellä ja tällä asunnolla vuokraamisella.
Hän oli pitkään hyvin sairas ja päätteli että hän lähtee pitkälle matkalle ennen minua.

Kylässä on monipuolinen kyläkauppa, posteineen, alkoineen ym.
Baarejakin löytyy kaksinkappalein ja Apteekki.
Bussit kulkevat päivittäin ja sarjakortilla kertamaksu on 2€.
Viihdyn erakkoluonteena täällä mainiosti.
2lesken

38

848

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menehen siis siihen vanhaan.
      Äläkä väkisin taas väännä kopioiden uutta ja typerämpää.

H.

• hunks
        Älä puutu tärkeisiin asioihin. Soita vaikka taxi.

• niinseonn
        2lesken kirjoitti:

hunks
        Älä puutu tärkeisiin asioihin. Soita vaikka taxi.

Hyvä Vastaus!

• Hunksiella taitaa olla tämän päivän musiikilliset murtuneet muodottomuudet tms. toisinnot tekemättä.
        Menehän sinne, että ihailijattaret saavat aihetta "riimeihinsä", ei saa kiusata tyttösiä.

• Meillä oli lyhyen ajan maalla vuokra-asunto vanhustentalolla. Se oli tavallaan vara-asunto, joten pitkäaikaisesta kokemusta siellä asumisesta ei ole. Vähempikin kyllä riitti..))

Aamulla herättiin siihen, että naapuri huudatti viidestä alkaen radiotaan niin lujaa, ettei omaa olisi tarvittu. Asunto oli muutenkin heppoisesti rakennettu, peruskorjausta vailla.
      Kun vanhuksia ei riittänyt sinne asumaan, otettiin muita. Naapuriin tuli linnakundi joka ensimmäiseksi varasti meiltä pihaan jätetyt kesäkukat. Kun kyselimme niiden perään, hän oli onnellisen tietämätön asiasta, vaikka hänen pihallaan komeili juuri samanlaisia kukkia kuin omamme olivat...))

Tuttuni asuu vanhustentalorivarissa eri paikkakunnalla. Muuten kaikki on hyvin, sijainti on keskeinen ja asunto esteetön, mutta naapuriin pakkaa aina asettua joko joku luonnehäiriöinen tai dementoitunut, joista sitten on monenlaista riesaa: pihassa ei arvaa istuskella ja täytyy muutenkin vältellä kohdakkain sattumista, aina tulee jotakin herjaa tai marisemista. Isännöitsijä on aika voimaton ja häätöprosessi on työläs ja hankala...

Mutta hyvä kuulla, että on muunkinlaisia kokemuksia. Tyytyväisiä asukkaita...

• deme
        Onhan täälläkin monenlaista viheltäjää asunut.
        On käynyt niin, että se luuseriporukka ei maksa vuokriaan ja tänäpäivänä lentää nopeasti asunnosta ulos.

Minua ovat häirinneet lähinnä seinänaapurin terassitupakoisijat, eli avustajat, mutta nyt sekin ongelma on poissa.

Tuli uusi asukas, joka on absolutisti ja tupakoimaton.

Tämä paikka on isosta kaupungista 35 kilometrin päässä, joten ei ihan nuoret viitsi tulla tänne asumaan.

• 2lesken kirjoitti:

deme
        On käynyt niin, että se luuseriporukka ei maksa vuokriaan ja tänäpäivänä lentää nopeasti asunnosta ulos.

Minua ovat häirinneet lähinnä seinänaapurin terassitupakoisijat, eli avustajat, mutta nyt sekin ongelma on poissa.

Tämä paikka on isosta kaupungista 35 kilometrin päässä, joten ei ihan nuoret viitsi tulla tänne asumaan.

"Isosta kaupungista 35km päässä"?
        Luulin sinun asustavan Porin lähistöllä.

• Tell
        Juuri näin.
        Eihän tuo ole matka eikä mikään. Täältä kuljetaan polkupyörillä tuo matka.

• 1luuseri
        2lesken kirjoitti:

deme

Luuseriporukka ei maksa vuokriaan. Eikö sossu maksa kaikkien luusereiden vuokra?

• 2lesken kirjoitti:

Tell
        Juuri näin.
        Eihän tuo ole matka eikä mikään. Täältä kuljetaan polkupyörillä tuo matka.

En minä ole Poria isojen kaupunkien joukkoon osannut lukea.

• 1lesken
        1luuseri kirjoitti:

Luuseriporukka ei maksa vuokriaan. Eikö sossu maksa kaikkien luusereiden vuokra?

1luuseri
        Ei soosu maksa. Kela hoitaa homman.
        2lesken

• lesken
        1lesken kirjoitti:

1luuseri
        Ei soosu maksa. Kela hoitaa homman.
        2lesken

1luuseri
        soosu=po. sossu tai fatta
        2lesken

• 1lesken
        Tellukka kirjoitti:

En minä ole Poria isojen kaupunkien joukkoon osannut lukea.

Tell
        Noo se on niin, mihin vertaa.
        85 000 asukasta ja Suomen 10:ksi suurin.
        Riittänee minulle.
        2lesken

• 1lesken kirjoitti:

Tell
        Noo se on niin, mihin vertaa.
        85 000 asukasta ja Suomen 10:ksi suurin.
        Riittänee minulle.
        2lesken

No niihä näkyy olevankin:
        "Porin väkiluku on ollut viime vuosina kuntaliitosten myötä nousussa ..."

Tarkoitinkin lähinnä itse Porin kaupunkia, enkä siihen liitettyjä kuntia mukaan luettuina.
        Joskus käynyt siellä, enkä sitä oikein isona kaupunkina pitänyt, mutta en tosin niissä kaikissa siihen liitetyissä kunnissa käynyt, enkä olisi varmaan niitä kaupungiksi ymmärtänytkään.

• yleisesti.ottaen

Kun ihmisen vihonviimeinen koti on ruumishuone ennen hautausta, vanhustentalo on toiseksi viimeinen, jonne kenenkään ei pitäisi joutua edes omasta tahdosta. Rivitaloistakaan en ole kuullut kovin plus arvioita. Harvassa lienee ns. hyvähenkiset rivarit.

• yleisesti
        Vanhustentalo on kolmanneksi viimeinen paikka.
        Vanhustentalon jälkeen mennään palvelukotiin ja sitten "lappu varpaassa" kärrätään ruumishuoneelle.

Arkku, krematorio, uurna ja lapioiminen maan poveen.
        Matka on päättynyt.

• En.kuitenkaan.odota

Tässä kunnassa on vanhustentalot n. 10 vanhoissa kerrostalossa. Ikäraja on 55 v, osake ostetaan. Ymmärtääkseni asukkaat ovat tyytyväisiä, mutta vapaita asuntoja on harvoin, eli liian vähän rakennettu. Itse sovin sinne mainiosti, kun voimat pihanhoitoon ehtyvät.

• Onneksi en ole tarvinnut noita sosiaalisin perustein myönnettyjä asuntoja koskaan. Omalla rahalla on aina hankittu, joskus pankin avustuksella, nyttemmin ei enää ole pankinkaan luottoja tarvinnut kun suuremman tilalle pienemmän hankin. Surkeilla paikoilla tahtovat sijaita nuo vuokraluukut ja surkeaa on suurimmalta osaltaan myös asukaskunta.

• No mahtaa ne sitten tuossa tien vastapätä asuvat omakotitalon/mökin omistajat katsoa nokkavarttaan pitkin meitä tässä surkealla paikalla vuokraluukuissa asuvia surkimuksia.

Myöhemmin se heidän talonsa on tuohon meidän surkimusten vuokraluukkujen vastapäätä rakennettu kuin tämä talo. Entinen röttelö kun heiltä paloi, kun eivät raaskineet/ei ollut varaa uusia sähköjohtojaan.

• pai
        On sitten hyvä kun pääset/joudut palvelukotiin.
        Myyt kämppäsi tai vuokraat sen, niin palvelutalolla on rahaa mistä ottaa hoitomaksuun.

Mitä isommat tulot ja pääomatulot, sen enempi palvelukoti kiittää.

Minä olen elänyt huoletonta elämää ja vuokralla asun kädestä suuhun eläen.
        Jos minut kipataan hoivakotiin, perushoito on kuitenkin varma, kun sossu kuittaa.

• 2lesken kirjoitti:

pai
        On sitten hyvä kun pääset/joudut palvelukotiin.
        Myyt kämppäsi tai vuokraat sen, niin palvelutalolla on rahaa mistä ottaa hoitomaksuun.

Mitä isommat tulot ja pääomatulot, sen enempi palvelukoti kiittää.

Minä olen elänyt huoletonta elämää ja vuokralla asun kädestä suuhun eläen.
        Jos minut kipataan hoivakotiin, perushoito on kuitenkin varma, kun sossu kuittaa.

Minulla ei ole tapana muiden veronmaksajien laskuun elellä, sen verran on itsekunnioitusta njälkejjä...........mutta jokainen tavallaan.

• pal kirjoitti:

Minulla ei ole tapana muiden veronmaksajien laskuun elellä, sen verran on itsekunnioitusta njälkejjä...........mutta jokainen tavallaan.

siis itsekunnioitusta jäljellä

• pal kirjoitti:

Suurin osa lääkärimaksuistasi ja kantapäälääkkeistäsi menee kuitenkin muittenkin veronmaksajien laskuun. Vai maksoitko kaikki kantapääsi yhteiskunnalle aiheuttamat kustannukset itse?

• Tellukka kirjoitti:

Suurin osa lääkärimaksuistasi ja kantapäälääkkeistäsi menee kuitenkin muittenkin veronmaksajien laskuun. Vai maksoitko kaikki kantapääsi yhteiskunnalle aiheuttamat kustannukset itse?

Eipä tuo kantapään hoito tähän ketjuun mitään kuulu, mutta totean ettei vajaan satasen lääkärimaksu ja 15 euron buranat isoa lovea rahapussiini tehneet. Lääkäripalkkiosta Kelan osuus oli reilut kuusi euroa, jonka olen jo tämän kuukauden veroina yli satakertaisesti yhteiskunnalle maksanut.

• 1lesken
        pal kirjoitti:

pal
        Kun makaat tiedottomana dementiaosastolla, olet aivan samassa veneessä kaikkien muiden luusereiden kanssa.

Vaikka yrität lahjoa hoitajia kullalla ja mirhamilla, ei auta.
        Suuhun laitetaan lusikalla velliä, jos kykenee nielemään.

Pantsit tai katerdi pitävät huolen, että sänky pysyy jotakuinkin siistinä.

Jos menet yksityiselle, tilanne on sama kuin kunnallisessa.

Kehoitankin kaikkia varakkaita ihmisiä tuhlaamaan rahansa, kun niistä ei ole myöhemmin mitään hyötyä.
        Perikunta voi taputtaa karvaisia käsiään.
        2lesken

• 1lesken kirjoitti:

pal
        Kun makaat tiedottomana dementiaosastolla, olet aivan samassa veneessä kaikkien muiden luusereiden kanssa.

Vaikka yrität lahjoa hoitajia kullalla ja mirhamilla, ei auta.
        Suuhun laitetaan lusikalla velliä, jos kykenee nielemään.

Pantsit tai katerdi pitävät huolen, että sänky pysyy jotakuinkin siistinä.

Jos menet yksityiselle, tilanne on sama kuin kunnallisessa.

Kehoitankin kaikkia varakkaita ihmisiä tuhlaamaan rahansa, kun niistä ei ole myöhemmin mitään hyötyä.
        Perikunta voi taputtaa karvaisia käsiään.
        2lesken

Äläpä huolehdi turhaan, asiat tiedostettu ja järjestyksessä.

• 1lesken
        pal kirjoitti:

Äläpä huolehdi turhaan, asiat tiedostettu ja järjestyksessä.

pa
        Käyn kolme kertaa viikossa vuoroin kahdessa palvelukodissa.

Sen kuvan olen saanut, että lähes kaikilla on ennen palvelukotiin tuloaan olleet asiat ollet reidassa.

Yhtäkkiä iskee halvaus tai jokin muu vakava sairaus
        Muisti häviää, kroppa ei toimi.

Kuka silloin hoitaa asukkaan hienon järjestyksen.
        Itse olet suurinpiirtein vihanneksena seslongilla.

Turhan ylimielinen ei kannata tässä iässä enää olla.
        Se kostautuu.

Muuten tuo kantapään kipu viitaa iskiakseen.
        Ei siinä buranat auta.
        Magneettikuva näyttää.
        2lesken

• 1lesken kirjoitti:

pa

Sen kuvan olen saanut, että lähes kaikilla on ennen palvelukotiin tuloaan olleet asiat ollet reidassa.

Se kostautuu.

Ei siinä buranat auta.
        Magneettikuva näyttää.
        2lesken

En minä ylimielinen ole, tottakai jokainen täysijärkinen ymmärtää että koska vaan voi mitä vaan sattua, iästäkin huolimatta. Täytyy tehdä mitä etukäteen tehtävissä on, kaikkeahan ei elämässä voi hallita. Itsestäänselvyydet on itsestäänselvyyksiä, niitä on turha täällä toistaa.
        Ei ole iskias, mutta ei auta buranatkaan kuin hetken. Vaan eipä mitään, meno jatkuu.

• 1lesken kirjoitti:

pa

Se kostautuu.

Ei siinä buranat auta.
        Magneettikuva näyttää.
        2lesken

Eihän ne buranat mitään muutakaan vaivaa paranna. Lievittävät vain kipua.

Minulla jos johonkin sattuu, niin en uhallakaan ota särkylääkkeitä, koska haluan tietää miten kovasti se sattuu, missä asennossa ja milloin se alkaa hellittämään itsestään.

• e.lä.mä

Isäni asui omakotitalossa etelä-suomessa koko elämän. Minä asun omassa tiilitalossa (koko) luulen elämäni.

Jumala kohtelee ihmisiä eri tavoin, mitähän tämä johtuu, jotkut voittavat miljoonia lotossa---Jumalan tahto.

• Hyvä kun muistutit.
        Minulla on eilinen lotto tarkistamatta. Jospa Jumala olisi tahtonut minut miljonääriksi.

• Yksiristilottokeno

Ei taida Jumala olla kovin tasapuolinen. On kiertänyt veikkauskuponkini hyvinkin kaukaa. Almun viskaa silloin rällöin ja niillä ei tiilitaloja rakenneta.
        En kyllä rakentaisi muutenkaan, ei sen puoleen.

• Yksiristilottokeno kirjoitti:

Ei taida Jumala olla kovin tasapuolinen. On kiertänyt veikkauskuponkini hyvinkin kaukaa. Almun viskaa silloin rällöin ja niillä ei tiilitaloja rakenneta.
        En kyllä rakentaisi muutenkaan, ei sen puoleen.

En minäkään oikein tiedä mitä niillä miljoonilla tekisin, kun minun on ihan hyvä näinkin.
        Halkeamiahan tämän tiilitalon seinissä on alkanut olla, mutta kai tämä minun elinikäni kestää. Eipähän ole minun taloni.
        Kunhan suotte laitan sen pienen loton joka viikko.

• hytinäx1

Hyvä huoneisto sinulla liikuntarajotteiselle, kumma ettei niihin ole ollut tunkua siellä teilläpäin. Kyllä minua joskus säälittää nuo liikuntarajotteiset ihmiset jotka asuvat ylimmässä kerroksessa hissittömästä kerrostalossa. He ei pääse koskaan ulos, ovat vankina omassa huoneistossaan.

• Kirjoitit tuonne toiseen ketjuun.......

"Tervemenoa kahvikammaririin 70-vee palstalle.
      Siellähän on jo tuttuja.
      Korppis, Paloma, kohta Tellu ja Herra Hoo.
      Me NUORET jäämme pitämään tätä mielenkiintoista palstaa pystyssä."

Juttusi haisevat vanhalle. Asut vanhustentalossa, vietät aikaasi vanhusten kanssa, lykit rollaattoreita palvelutaloissa. Monikohan nuorempi palstalainen on kiinnostunut, minäkin haukottelen jutuillesi.

• korpi
        Ketju on otsikoitu vanhustentalorivari. Kirjoitan tällä teemalla.

Kun 70-vuotias vie 83-vuotiaan vanhalla koslalla korpimökille ja sahaa puun poikki, sehän on supernastaa.

Tai mikä on
        huippumielenkiintoista on se, kun saunan kiukaan sisimmän venttiilin urat kolahtivat kohdalleen.

Nyt nuori kihlapari voi vihtoa ja saunoa ja nukkua alisilla.
        Hurrrrrjan jännää.

• 1lesken kirjoitti:

korpi
        Ketju on otsikoitu vanhustentalorivari. Kirjoitan tällä teemalla.

Kun 70-vuotias vie 83-vuotiaan vanhalla koslalla korpimökille ja sahaa puun poikki, sehän on supernastaa.

Tai mikä on
        huippumielenkiintoista on se, kun saunan kiukaan sisimmän venttiilin urat kolahtivat kohdalleen.

Nyt nuori kihlapari voi vihtoa ja saunoa ja nukkua alisilla.
        Hurrrrrjan jännää.

Totta, kirjoitat vanhusteemalla, vanhusten elämästä. Johan sen jo kommentissani totesin.

• pirremiinapas

Tässä talossa yritän viimeiseen asti sinnitellä, sitä "viimeistä" vaan en tiedä, eikä ole tarviskaan.

Se on tosi että meitä ihmisiä on monenlaisia ja kukin omilla tarpeillaan , taidoillaan ynms. varustettuna ja on hyvä, että on erilaisia vaihtoehtoja mistä valita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      171
      1111
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      539
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      295
      533
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      531
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      472
    Aihe