Hormooniehkäisystä masennus?

Olen käyttänyt vuoden evra ehkäisylaastaria. Olen kokeillut myös pillereitä mutta unohtelin syödä niitä joten ne jäivät. Niistä ei silti tullut samanlaisia oireita kun tästä laastarista. Puoleen vuoteen laastari ei vaikuttanut negatiivisesti mitenkään päin vastoin, menkkakivut lähtivät kuten myös finnit kasvoilta. Mutta nyt huhtikuussa masennuin (sitä ei ole diaknisoitu) ja koin myös ahdistusta välillä aivan tyhjästä. Päätin että lopetan laastarin käytön kokonaan joten olen ollut ilman laastaria nyt 2 viikkoa. Tuntuu että mielialavaihtelee nyt enemmän. Itken todella helposti, ajattelen sekavia asioita, välillä on iloisiakin ajatuksia mielessä, mutta suurimmaksi osaksi surua, vaikka minulla on yleisesti katsoan kaikki hyvin. Vakituinen työpaikka, ei raha huolia ja avopuoliso. Minua pelottaa koko ajan että jos tämä masennus jää päälle enkä pääse tästä olosta enään ikinä. Tiedän että hormonaaliset ehkäisyt voi tuottaa esim masennusta, mutta että näin paljon.. . Jos tämä masennus mikä lie minulla on niin jostuu siitä laastarista niin kauon kestää että hormoonituotantoni tasaantuu? Kertokaa myös jos on tullut masennus hormonaalisestaehkäisystä? Laastarin pois ottamisesta siis se 2vko joten luulis että olisi jo helpottanut :( En suosittele kenellekään ehkäysylaastaria siinä on jopa 60% enemmän estrogeeenejä mitä esim pillereissä.
2231
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

lisään vielä että seksihalut ovat myös kadonneet eikä ole tullu vielä takaisin :(

Äänestä

Oliko sulla ennen laastaria jotkut pillerit käytössä? Yasminit aiheuttivat minulla masennusta, toiset e-pillerit turruttivat, mikään ei tuntunut miltään. Olin kyllä tasainen...
Mutta kun lopetin kaikki pillerit niin kärsin 6kk lopetusoireista, mielialat heittelivät, masensi jne. Eli odota ihan rauhassa ja anna kropan tasoittua! Kyllä ne helpottaa, 2 viikkoa on todella lyhyt aika. Riippuen koska viimeksi olet ollut ilman e pillereitä niin et voi tavallaan tietää onko masennus pillereiden aiheuttamaa vai onko luonnollinen kiertosi sekaisin ja aihettaa oireet. Ilman e pillereitäkin oma kierto saattaa olla sekaisin ja se tekee oireet.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


surullinen kirjoitti:

Olen käyttänyt vuoden evra ehkäisylaastaria. Olen kokeillut myös pillereitä mutta unohtelin syödä niitä joten ne jäivät. Niistä ei silti tullut samanlaisia oireita kun tästä laastarista. Puoleen vuoteen laastari ei vaikuttanut negatiivisesti mitenkään päin vastoin, menkkakivut lähtivät kuten myös finnit kasvoilta. Mutta nyt huhtikuussa masennuin (sitä ei ole diaknisoitu) ja koin myös ahdistusta välillä aivan tyhjästä. Päätin että lopetan laastarin käytön kokonaan joten olen ollut ilman laastaria nyt 2 viikkoa. Tuntuu että mielialavaihtelee nyt enemmän. Itken todella helposti, ajattelen sekavia asioita, välillä on iloisiakin ajatuksia mielessä, mutta suurimmaksi osaksi surua, vaikka minulla on yleisesti katsoan kaikki hyvin. Vakituinen työpaikka, ei raha huolia ja avopuoliso. Minua pelottaa koko ajan että jos tämä masennus jää päälle enkä pääse tästä olosta enään ikinä. Tiedän että hormonaaliset ehkäisyt voi tuottaa esim masennusta, mutta että näin paljon.. . Jos tämä masennus mikä lie minulla on niin jostuu siitä laastarista niin kauon kestää että hormoonituotantoni tasaantuu? Kertokaa myös jos on tullut masennus hormonaalisestaehkäisystä? Laastarin pois ottamisesta siis se 2vko joten luulis että olisi jo helpottanut :( En suosittele kenellekään ehkäysylaastaria siinä on jopa 60% enemmän estrogeeenejä mitä esim pillereissä.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu