Maailmanlopusta

Hesarissa on mielenkiintoinen artikkeli vaihtoehtoisista maailmanlopuista. Seitsemästä esitetystä mahdollisuudesta kuusi on tavanomaisia ainoastaan ihmiskuntaan tai maapalloon kohdistuvia uhkia ja vain yksi on oikeasti mielenkiintoinen sillä se pyyhkäisisi koko universumimme olemattomiin.

Higgsin bosonin kvanttiniksahduksesta alempaan energiatasoon seuraisi laajeneva tyhjiökupla jonka valonnopeudella etenevä rintama tuhoaa kaiken, lopulta koko tunnetun universumimme. Etukäteen varoitusta asiasta ei tule ja rintama on mennyt maapallon läpi 1/25 sekunnissa.

On oikeastaan melko hilpeä ajatus että jumala olisi älykkäästi suunnitellut universumin jossa on jäänyt itsetuhonappi siihen asentoon että se voi sattumalta räpsähtää päälle milloin tahansa.

Uskovia ja muita kuolemanpelkoisia voin lohduttaa samoin sanoin kuin intin lekuri rokotuksia antaessaan: "Rauhallisesti vaan, se on ohi ennenkuin huomaatkaan."

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005619043.html

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005744669.html

20

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ”On oikeastaan melko hilpeä ajatus että jumala olisi älykkäästi suunnitellut universumin jossa on jäänyt itsetuhonappi siihen asentoon että se voi sattumalta räpsähtää päälle milloin tahansa. ”

      Tuntuu tosiaan, että ainakin Jahve on sellainen kesäharjoittelijatyyppi, jonka ainoa repliikki on: ”Oho, en se minä ollut.”

    • asdfs

      Herkkäuskoiset ateistit uskovat kaikkea roskaa mitä tiedemiehet sairaissa aivoissaan keksivät. Jumala on suunnitellut maailman täydellisesti oikein ja virheettömästi eikä sitä ateistien sadut muuksi muuta.

      • Sinä olit siis se trolli, vai miten se meni?


      • <<Herkkäuskoiset ateistit uskovat kaikkea roskaa...>>

        Kreationistilta tämä on tahattoman koominen töräytys.

        Enää puuttuisi että kirjoittaja vetoaisi seuraavaksi johonkin Leisolan uskonnolliseen pamflettiin, jonka totuusarvo on kreationistin mielestä suunnaton, koska onhan kirjoittaja peräti bioprosessitekniikan emeritusprofessori.


      • marathustra kirjoitti:

        Sinä olit siis se trolli, vai miten se meni?

        Kyllä se niin meni. Tosin ilmeisesti myös kiihkeä "uskova".


      • Väität minua ateistitrolliksi, muta kuitenkin itse trollaat?


      • asdfs
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <<Herkkäuskoiset ateistit uskovat kaikkea roskaa...>>

        Kreationistilta tämä on tahattoman koominen töräytys.

        Enää puuttuisi että kirjoittaja vetoaisi seuraavaksi johonkin Leisolan uskonnolliseen pamflettiin, jonka totuusarvo on kreationistin mielestä suunnaton, koska onhan kirjoittaja peräti bioprosessitekniikan emeritusprofessori.

        Siihen ei Leisolaa tarvita selittämään että aloituksen tyhjiökuplat ovat pelkkiä sairaan ateistisen mielikuvituksen tuotetta. Jumala itse on asettanut Taivaan ja Helvetin jotka molemmat ovat moisen satuilun yläpuolella. Mikään ei voi niitä tuhota eikä ihmisen kuolematonta sielua. Jumalaa lukuunottamatta. Eikä Hän hyvyydessään sellaista tule tekemään.


      • fafasfarqawtr5awt
        asdfs kirjoitti:

        Siihen ei Leisolaa tarvita selittämään että aloituksen tyhjiökuplat ovat pelkkiä sairaan ateistisen mielikuvituksen tuotetta. Jumala itse on asettanut Taivaan ja Helvetin jotka molemmat ovat moisen satuilun yläpuolella. Mikään ei voi niitä tuhota eikä ihmisen kuolematonta sielua. Jumalaa lukuunottamatta. Eikä Hän hyvyydessään sellaista tule tekemään.

        Paavalin mukaan syntisten sielu tullaan hävittämään, tyhjiin raukeaminen. Onko muuten sinusta ikuinen kärsimys hyvyyttä verrattuna hävittämiseen?


      • asdfs kirjoitti:

        Siihen ei Leisolaa tarvita selittämään että aloituksen tyhjiökuplat ovat pelkkiä sairaan ateistisen mielikuvituksen tuotetta. Jumala itse on asettanut Taivaan ja Helvetin jotka molemmat ovat moisen satuilun yläpuolella. Mikään ei voi niitä tuhota eikä ihmisen kuolematonta sielua. Jumalaa lukuunottamatta. Eikä Hän hyvyydessään sellaista tule tekemään.

        Kun olet Higgsin bosonin ja Higgsin kentän asiantuntija, niin voit varmasti esittää todistuksen, että Higgsin hiukkanen on pienimmän energiansa tilassa, jolloin maailmankaikkeutemme on pysyvästi tasapainossa eikä vain väliaikaisesti. Etkö? Oletko kuullut ilmaisun "täydellisen tietämättömyyden tuoma varmuus"?

        Ymmärrän toki tuohtumuksesi, kun joku kehtaa esittää että maailmanloppu voisikin tulla tavalla, jossa rakkauden täyttämät hyvät kristityt eivät pääse Karitsan rinnalla riemuiten katselemaan kuinka syntiset parkuvat tuskissaan tulisessa järvessä eikä hevoset kahlaakkaan kuolaimiaan myöten syntisten veressä. Mikä se sellainen maailmanloppu olisi?


    • realiteettiä

      Maailmahan ei lopu siihen kun ihminen lopullisesti katoaa . Sillä maailma on ollut ennen ihmistä ja jälkeen jää .

      • Luucifer

        Vaivauduitko lukemaan otsikkoa pidemmälle, Pelle Peloton?


    • 12____13

      > On oikeastaan melko hilpeä ajatus että jumala olisi älykkäästi suunnitellut universumin jossa on jäänyt itsetuhonappi siihen asentoon että se voi sattumalta räpsähtää päälle milloin tahansa.

      Minä en usko sattumaan, miksi sinä uskot?

      Sinänsä tuo kuvaus muistuttaa vähän tätä:

      "Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet
      kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat."
      2 Piet. 3:10

      • "Minä en usko sattumaan, miksi sinä uskot?"

        Väitätkö ettei elämäsi ole sattumaa vaan jumalan käsi ohjasi juuri sinun siittiön hedelmöittämään munasolun josta sait alkusi?

        Asialle on tietysti olemassa myös evolutiivisempi selitys jossa voimakkain siittiö pääsi ensimmäisenä perille mutta siinäkin sattumalla on sijansa sillä sen voimakkaimmankin siittiön piti olla juuri oikeassa kohdassa siemensyöksyä päästääkseen perille ensimmäisenä.

        Toisekseen en ole vielä tavannut henkilöä joka kolmekymppisenä tai vanhempana pystyy naama vakavana sanomaan että hänen koko elämänsä olisi ollut jumalan johdatusta. Jopa uskovaiset tuttavani myöntävät että heidän elämänsuuntansa on muodostunut eteen tulleista tilanteista joista on joutunut tekemään valinnan sattuman avulla. Osa on jopa valinnut lopullisen opiskelupaikkansa kolikolla kun ovat hyvillä todistuksilla olleet tulleet valituksi kahteen paikkaan yhtäaikaa. Kun jumala ei ole antanut johdatusta on jouduttu turvautumaan muihin keinoihin.

        Tai uskotko että jumala itse toimii Lady Fortunana. Mitä eroa sillä on ihmisen elämässä jos tärkeitä asioita tapahtuu sattumalta tai jumalan johdatuksesta joka kuitenkin sitten näyttäytyy yhtä sattumanvaraisena?

        Itse olin aikanaan uskossa mutta olen sittemmin siitä luopunut. Kun arvioin omaa elämääni niin jos se on jumalan johdatusta niin joko jumala on vittumainen ja ilkeä tai pelkästään välinpitämätön riippuen siitä mistä kulmasta asiaa tarkastelee. Itse olen päätynyt siihen että häntä ei ole olemassa koska muuten jumala on idiootti joka ei välitä paskaakaan ihmisistä.

        Vasta irtauduttuani kristinuskosta ja tutustuttuani muihin uskontoihin aloin tajuamaan kuinka kuvottava kristinuskon pelastusoppi on. Samaan aikaan kun kristityt kuvittelevat olevansa moraalisuuden terävintä kärkeä he todellisuudessa ovat moraalin suhteen alhaisinta kastia, jopa tavallisten nisäkkäiden alapuolella. Tarjotaan pelastusta kaikkein kamalimpiinkin rikoksiin syyllistyneille selittäen että tuomiovalta on jumalalla mutta samaan aikaan kristityt itse tuomitsevat eriuskoiset kadotukseen, varastaen siten vielä tuomiovallan omalta jumalaltaan. Minun silmissä fundamentalistikristityt ovat alhaisinta ihmiskunnan kastia eikä asia tule siitä muuttumaan elleivät he itse ole valmiita näkemään oman uskonsa perustavaa laatua olevia heikkouksia.


      • aito.asdsf

        Niin, sinähän olet tunnetusti hyvä tuttava Saatanan kanssa.

        Ja ateistitrolli.

        Ja sellaiseksiksin harvinaisen typerä.


      • 12____13
        Vanha_Vihtahousu kirjoitti:

        "Minä en usko sattumaan, miksi sinä uskot?"

        Väitätkö ettei elämäsi ole sattumaa vaan jumalan käsi ohjasi juuri sinun siittiön hedelmöittämään munasolun josta sait alkusi?

        Asialle on tietysti olemassa myös evolutiivisempi selitys jossa voimakkain siittiö pääsi ensimmäisenä perille mutta siinäkin sattumalla on sijansa sillä sen voimakkaimmankin siittiön piti olla juuri oikeassa kohdassa siemensyöksyä päästääkseen perille ensimmäisenä.

        Toisekseen en ole vielä tavannut henkilöä joka kolmekymppisenä tai vanhempana pystyy naama vakavana sanomaan että hänen koko elämänsä olisi ollut jumalan johdatusta. Jopa uskovaiset tuttavani myöntävät että heidän elämänsuuntansa on muodostunut eteen tulleista tilanteista joista on joutunut tekemään valinnan sattuman avulla. Osa on jopa valinnut lopullisen opiskelupaikkansa kolikolla kun ovat hyvillä todistuksilla olleet tulleet valituksi kahteen paikkaan yhtäaikaa. Kun jumala ei ole antanut johdatusta on jouduttu turvautumaan muihin keinoihin.

        Tai uskotko että jumala itse toimii Lady Fortunana. Mitä eroa sillä on ihmisen elämässä jos tärkeitä asioita tapahtuu sattumalta tai jumalan johdatuksesta joka kuitenkin sitten näyttäytyy yhtä sattumanvaraisena?

        Itse olin aikanaan uskossa mutta olen sittemmin siitä luopunut. Kun arvioin omaa elämääni niin jos se on jumalan johdatusta niin joko jumala on vittumainen ja ilkeä tai pelkästään välinpitämätön riippuen siitä mistä kulmasta asiaa tarkastelee. Itse olen päätynyt siihen että häntä ei ole olemassa koska muuten jumala on idiootti joka ei välitä paskaakaan ihmisistä.

        Vasta irtauduttuani kristinuskosta ja tutustuttuani muihin uskontoihin aloin tajuamaan kuinka kuvottava kristinuskon pelastusoppi on. Samaan aikaan kun kristityt kuvittelevat olevansa moraalisuuden terävintä kärkeä he todellisuudessa ovat moraalin suhteen alhaisinta kastia, jopa tavallisten nisäkkäiden alapuolella. Tarjotaan pelastusta kaikkein kamalimpiinkin rikoksiin syyllistyneille selittäen että tuomiovalta on jumalalla mutta samaan aikaan kristityt itse tuomitsevat eriuskoiset kadotukseen, varastaen siten vielä tuomiovallan omalta jumalaltaan. Minun silmissä fundamentalistikristityt ovat alhaisinta ihmiskunnan kastia eikä asia tule siitä muuttumaan elleivät he itse ole valmiita näkemään oman uskonsa perustavaa laatua olevia heikkouksia.

        Minun elämässä ei ole sattumia, mutta olen kyllä itse tehnyt huonoja ratkaisuja usein ja jos en ole jostain tyytyväinen, voin syyttää vain itseäni, en Jumalaa, joka on uskomattoman ja käsittämättömän hyvä ja täydellinen.


    • Ja miten tiedät että tuo Higgs bosonin itsetuho nappi on totta? Oletko painanut sitä että tiedät että se toimii? Et, joten se on vain spekulaatiota. Tule takaisin kun olet painanut nappia.

      • Sinulle näytetään tyhjä laatikko. Sitten näet että sinne laitetaan yksi kerrallaan kolme omenaa jonka jälkeen laatikko suljetaan. Uskotko että laatikossa on kolme omenaa avaamatta laatikkoa ja syömättä niitä omenoita? Vai uskotteletko itsellesi että jospa jumala olisi tehnyt niistä sinulle laatikon sulkemisen jälkeen herkullisen omenapiirakan vaniljakiisselin kera?

        Entä sitten radio? Toimiiko sekin pelkkien uskomusten voimalla? Kukaan ei ole voinut omin silmin nähdä radiolähetysten käyttämää sähkömagneettista säteilyä. Jospa radio toimiikin enkelivoimalla niin että ne kiitävät kipinkapin valonnopeudella ja kuljettavat viestejä?

        Koko se fysiikan tutkimuksen havaintojen havaintosarja ja niiden tulkintojen matematiikka joka on johtanut Higgsin bosonin löytämiseen ja sen energiatason havaitsemiseen on kohta kohdalta käytävissä läpi aina Isaac Newtonin ajoista saakka, osin jopa kauempaakin. Tietysti voit uskosi voimin spekuloida että mitä sitten jos havainnot ja tulkinnat eivät pidäkään paikkaansa, mutta kaatamaan et niitä pysty sillä perusteella että sinua uskotuttaa olla ottamatta niitä todesta.


    • Miten on, selviytyykö Jumala tuollaisesta Higgsin tyhjiökuplasta vai onko sekin mennyttä kalua jos sellainen pyyhkäisee universumin ylitse?

      Entä onko taivaallisella ikuisella elämällä merkitystä jos koko universumi on muuttunut Higgsin tyhjiökuplan myötä täysin olemattomaksi niin perusteellisesti että koko universumin 15 miljardin vuoden (tai 1000 miljardin vuoden) historia on pyyhkäisty pois niin perusteellisesti että on aivan sama olisiko sitä koskaan ollutkaan?

      • asdfs

        Herkkäuskoiset ateistit uskovat kaikkea roskaa mitä tiedemiehet sairaissa aivoissaan keksivät. Jumala on suunnitellut maailman täydellisesti oikein ja virheettömästi eikä sitä ateistien sadut muuksi muuta.

        Mitkään tyhjiökuplat eivät koskaan pysty vaarantamaan Jumalan olemassaoloa tai Jeesuksen tarjoamaan pelastusta. Ole huoleton, jos uskot ja olet ottanut Jeesuksen elämääsi olet pelastettu. Vain ateisteille ja maallistuneille kristityille koittavat kovat lopunajat kun Jumala päättää laskea katraansa koon. Heille se on itkua ja hammastenkiristystä kun taas meille oikeauskoisille se on niin ilon hetki pelastumisen johdosta kuin surunhetki kaikkien niiden kadotukseen joutuvien pilkkaajien puolesta.


      • aito.asdsf
        asdfs kirjoitti:

        Herkkäuskoiset ateistit uskovat kaikkea roskaa mitä tiedemiehet sairaissa aivoissaan keksivät. Jumala on suunnitellut maailman täydellisesti oikein ja virheettömästi eikä sitä ateistien sadut muuksi muuta.

        Mitkään tyhjiökuplat eivät koskaan pysty vaarantamaan Jumalan olemassaoloa tai Jeesuksen tarjoamaan pelastusta. Ole huoleton, jos uskot ja olet ottanut Jeesuksen elämääsi olet pelastettu. Vain ateisteille ja maallistuneille kristityille koittavat kovat lopunajat kun Jumala päättää laskea katraansa koon. Heille se on itkua ja hammastenkiristystä kun taas meille oikeauskoisille se on niin ilon hetki pelastumisen johdosta kuin surunhetki kaikkien niiden kadotukseen joutuvien pilkkaajien puolesta.

        Sinä olet helvettiin ensimmmäisten joukossa joutuva, ja tiedätkö miksi, no siksi, että olet ateistitrolli. Yksikään oikea uskova ei voi olla noin jumalattoman typerä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe