Caprise stw 5L laiskin auto.

Herraskaistausaliikuntaa

Ajoin ja petyin pahasti. Itse kyyti oli juuri sitä mitä haen, lipuvaa , pehmeää,kuin huippu sohvalla maailma lipuu ohitse. Meni 100km/h vauhtia (gps) mitä tarvitseekaan mennä eleettömästi. Koneteho on surkea ja vaihteisto vaihtaa pienempää silmään jatkuvasti pienekin loivan mäen kohdalla. Vaihteisto on asiantuntijan mukaan juuri tälläinen suomen mäissä.
Millaisen koneen ja vaihteiston tämmöiseen 1990 pitää vaihtaa? Tuommoisenaan bensasyöppä laiskuri. Jokin uudempi vahvavääntöinen laatikkoineen tilalle.
Jätetään nyt ne 454ss lelut pienempi pippelisille vaan jokin talousmoottori nykyajalta tilalle. Kuka näitä muunnoksia tekee?

Ps ajo-ominaisuudet oli muuten hyvät! Kääntöympyrä juhlava joka ei haitta minua.

16

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trumpbäcksoon

      Sporttisuus ja taloudellisuus ovat kyllä kateissa, kalliin polttiksen karvalakki maassa.

      • Anonyymi

        Kyosholla hyvät polttikset


    • Huiii

      Mun stw Caprice 5.0 vm. 88 kiihtyi sataseen 10 sekunnissa ja huippuja otti 190 km/ h. Toinen farkku oli Buick Electra 5.7 vm. 85 jossa oli viritetty kone n. 330 hv, joka kiihtyi 7.8 sekunnissa ja jonka huippunopeutta ei uskaltanut kokeilla, kun loppui uskallus jossain 230 km/ h kohdalla kesken, kun oli sika huonot renkaat. Kaverin Caprice stw Oldsin 5.0 koneella kiihtyy 14 sekkaa ja huiput 150 km/h, laiska on, mutta hyvät on kyydit ja hiljaiset.

    • Kiva-Setä

      Caprice Station wagon ei ole suunniteltukaan miksikään katuohjukseksi, vaan lähinnä perheiden kakkosautoksi, käyttäjänä usein perheen äiti.
      Eihän näiden huipputeho päätä huimaa, mutta pääpaino onkin vääntömomentissa ja matalaviritteisyyden tuomassa luotettavuudessa.
      Automaattivaihteisto tekee juurikin sitä työtä, mitä sen kuuluukin tehdä, pitää moottorin kierrosluku vääntömomentin ja turbiinin voimanvälityksen kannalta sopivalla alueella sekä suojella vaihteiston komponentteja liian alhaisen kierrosluvun aiiheuttamilta rasituksilta.

    • kulkeekosee

      pitää nyt muistaa että stw painaa liki 4500kiloa. massaan nähden 305 moottori on heiveröinen. vastaa 1,3 litran moottoria taunuksessa. lautakylkijenkki oli nuoruuteni unelma kunnest ajusin että ne ovat vain tarrat ne puut siinä kyljessä. samala pääsin ajamaan tuollaista autoa ja totesin että tehoa ei ole.

      • Hengitälisäätaunuksenput

        Ompa raskas , ihan luulin että rek otteessa on alle 2000kg. Nuorena oli ford granada 2,6 nuorempana ja oli kiva auto. Tiedätkö ollenkaan mitä ketjun kysymyksessä on kysytty ? Onko mitään hajua? Vai onko liima vienyt viimeisenkin ymmärryksen?


      • taunusjagaranada

        " Nuorena oli ford granada 2,6 nuorempana ja oli kiva auto."

        jos tällaisia lauseita kirjoitat jotka ei tarkoita mitään ja jossa jankataan nuoruutta, niin älä tule minulle mitään puhumaan erikeeperistä mitä en ole koskaan nuuhkinut edes.

        "Tiedätkö ollenkaan mitä ketjun kysymyksessä on kysytty ? Onko mitään hajua? Vai onko liima vienyt viimeisenkin ymmärryksen? "

        missä kohtaa oli sinun vastauksesi aloittajan kysymykseen?

        sitäpaitsi granada oli 2,9 litran koneella. olen stw:n ite punninnut sementtisäkkien kanssa ja pauno oli 4480 kiloa. sementtisäkit oli talviajon takia painoja koska kevyt perä luisti lumessa.


      • 7865

        Kovasti on sementtiä painona, Caprice stw 5.0 tyhjäpaino on 1975kg.


      • qwertq
        7865 kirjoitti:

        Kovasti on sementtiä painona, Caprice stw 5.0 tyhjäpaino on 1975kg.

        Lienee sekoittanut kilot ja paunat...


    • läskimaha

      Ei se vaihteisto ole ongelma vaan liian pitkä perävälitys 2.73 :1
      3.73: 1 kun lyö kiinni niin muuttuu paljon "kulkevammaksi"

      • hienojaautoja

        Tuossa on kyllä paljon perää. Välitys tihenee n 27% eli 4 olisi pikkuisen pidempi kuin 3 nykyisin. Sopii suomeen hyvin ja satasen vauhdissa hiukan alta 2ooorpm on kierrokset. Silti konetta voisi hieman nykyaikaistaa. Mitä on nämä uudet bolt on ruiskusarjat? v8 magazinessa on ainakin kaupattu n 1000€hinnasta alkaen.


    • Puikki

      Vaihda vaikka Buick Roadmadteriin 5.7 LT1, eli siihen Corveten koneella olevaan malliin, niin kulkee ja suht. halvalla.

      • rahallselviääe

        jenkkiautoilussa kaikki on aina suhteutettua halpuutta tai kalleutta, ei koskaan absoluuttista. kun jenkkiauto kuluttaa 17 litraa satasella on se "suhteessa" halpaa ajoa suuren massan ja automaatin huomioiden. joku voisi ajatella että lainan 16% korko on "suhteessa" halpaa koska on olemassa kalliimpiakin lainoja huonommilla ehdoilla.


      • Kiva-Setä

        Näinhän se on. Jos otetaan esimerkkilaskelmaan tämä viiden litran V8 ja heittämäsi kulutuslukema 17 l/100 km, saamme mootttorin kulutukseksi yhtä iskutilavuuden litraa kohden 3,4 l/100 km, joka on vähän. Ei tuollaisella kulutuksella liiku kuin joku hybridi.

        Seuraavaksi joku sanoo, että mihin tarvitaan isoja V8-moottoreita, kun pienemmilläkin autot liikkuvat. Ison moottorin etuna on hyvä vääntömomentti alhaisella viritysasteella. Ensin mainittu lisää käyttömukavuutta ja jälkimmäinen käyttövarmuutta.

        On toki muitakin tapoja rakentaa auto, amerikkalainen autoteollisuus selvisi pitkään näillä eväillä.


      • itekintykkkäääään

        "Ison moottorin etuna on hyvä vääntömomentti alhaisella viritysasteella. Ensin mainittu lisää käyttömukavuutta ja jälkimmäinen käyttövarmuutta."

        olet ehkä kiva setä mutta väärässä. auto liikkuu paikasta a paikkaan b, kaikilla vääntömomenteilla. käyttövarmuutta ei lisää veekasi mitenkään. volvon d5 moottori on käyttövarmempi ja kestävämpi kuin yksikään veekasi. kaikenlaisia lastentauteja ja imusarjavuotoja kaseissa on. tosin hienoja koneita ne on ajaa. aion itekin ostaa kasin. tai ainakin kutosen.


    • Herraskaistaliikuntaa

      Moi, tuuminut lisää helteessä autoilua. Varmaan fiksuinta oma alkuperäinen kokonaisuus moottori vaihteisto vain tuumia ja virittää optimiin. Ei siihen mkä se oli tehtaalta rullatessa vaan pois moninaiset saastelaitteet ,sähköinen jäähdyttimen puhallin,pakoputkiston optimointi kannesta lähtien jouheilla pakosarjoilla . Kansien käyttäminen virtauspenkissä ja kunnostaminen virtaavaksi kevyesti. Kampiakselin koneistus mittoihinsa. Puristus suhteen järkeistäminen. Nokkaakseli mitä asentajat suosittaa laaja alaiseen käyttömoottoriin. Ja se ruisku ,se on piste iin päällä. Hihnapyörien pienennys ja kaikki temput mitä näitä nyt onkaan.
      Th200 vsihteistoa ei oikein ole päästy kehumaan kestoltaan. Kenties siihen joku fiksaussetti ja perävälitys lyhemmäksi suomi maastoon. E85 lienee fiksu myös ja samalla siihen liittyvät asiat kuntoon sekä isomman tankin mahduttaminen.
      Pitkä projekti tuokin jo . Nyt vain siistin yksilön etsintä ilman lauluauto historiaa.
      Luulisi kulutuksenkin olevan hanskassa sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1906
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1349
    Aihe