Helskatti. Kertokaa maallikolle keskitasauspyörästön lukko? Kun Toyota on 4-veto koko ajan, niin mitä tuo keskitasauspyörästön lukko tekee? Jakaako se voiman aina pitävimmälle pyörälle tms ???
Lukoista
36
9917
Vastaukset
- selittää hieman
jatkuva nelari, eli mutkissa esim. etuakselin pyörät kulkee pidemmän matkan ja jos ei olis tasauspyörästöä etu-takakardaanien välissä niin jossain rutisisi.
liukkaalla pinnalla tämä keskitasauspöyrästö voidaan lukita jolloin etu ja takakardaanit saavat saman verran vääntöä, jolloin ainakin yksi etu ja yksi takapyörä vetävät (ja jos akseleilla on lukkoja niin sitä useampi vetää)- <<<
Eli tasauspyörästö jakaa väännön tasan molemmille akseleille. Jos joku pyörä sutii, muut pyörät välittävät tasan saman verran voimaa tiehen kuin tuo sutiva pyörä, mikä ei välttämättä riitä liikuttamaan autoa. Tasauspyörästön lukolla akselit lukitaan mekaanisesti toisiinsa, jolloin niiden pyörimisnopeus on sama. Jos nyt vaikka etuakseli on liukkaalla ja taka-akseli pitävällä alustalla auto ei jääkkään paikalleen sutimaan, koska liukkaalla olevat pyörät eivät voi enää pyöriä pitävällä alustalla olevia nopeampaa.
- hieman lisää
<<< kirjoitti:
Eli tasauspyörästö jakaa väännön tasan molemmille akseleille. Jos joku pyörä sutii, muut pyörät välittävät tasan saman verran voimaa tiehen kuin tuo sutiva pyörä, mikä ei välttämättä riitä liikuttamaan autoa. Tasauspyörästön lukolla akselit lukitaan mekaanisesti toisiinsa, jolloin niiden pyörimisnopeus on sama. Jos nyt vaikka etuakseli on liukkaalla ja taka-akseli pitävällä alustalla auto ei jääkkään paikalleen sutimaan, koska liukkaalla olevat pyörät eivät voi enää pyöriä pitävällä alustalla olevia nopeampaa.
fyysikkojen ja maallikkojen käsitteet hieman sekaisin..
eli mistäpäin tuota "vääntöä" nyt ajattelet?
jos moottorista tuleva vääntömomentti otetaan jakiksesta ulos niin eiköhän se mene sinne missä on vähemmän vastusta? eli jos vaikka vasen etupyörä ilmassa, takapyörät maassa, ei lukkoperiä, keskilukko auki...koneen tuottama vääntömomentti menee kokonaan etukardaanille sen vasemman etupyörän pyörittämiseen keskitasauspyörästön jättäessä pitävän takapään kokonaan ilman voimaa (ja etutasauspyörästön tekevän saman oikealle etupyörälle)..
noin se oikeasti toimii.. - puppua
<<< kirjoitti:
Eli tasauspyörästö jakaa väännön tasan molemmille akseleille. Jos joku pyörä sutii, muut pyörät välittävät tasan saman verran voimaa tiehen kuin tuo sutiva pyörä, mikä ei välttämättä riitä liikuttamaan autoa. Tasauspyörästön lukolla akselit lukitaan mekaanisesti toisiinsa, jolloin niiden pyörimisnopeus on sama. Jos nyt vaikka etuakseli on liukkaalla ja taka-akseli pitävällä alustalla auto ei jääkkään paikalleen sutimaan, koska liukkaalla olevat pyörät eivät voi enää pyöriä pitävällä alustalla olevia nopeampaa.
pitäisit suusi kiinni vaan
kaveri selitti edellä asian juuri niinkuin se on ja sinä koetat päteä noilla ihme selityksilläsi - <<<
hieman lisää kirjoitti:
fyysikkojen ja maallikkojen käsitteet hieman sekaisin..
eli mistäpäin tuota "vääntöä" nyt ajattelet?
jos moottorista tuleva vääntömomentti otetaan jakiksesta ulos niin eiköhän se mene sinne missä on vähemmän vastusta? eli jos vaikka vasen etupyörä ilmassa, takapyörät maassa, ei lukkoperiä, keskilukko auki...koneen tuottama vääntömomentti menee kokonaan etukardaanille sen vasemman etupyörän pyörittämiseen keskitasauspyörästön jättäessä pitävän takapään kokonaan ilman voimaa (ja etutasauspyörästön tekevän saman oikealle etupyörälle)..
noin se oikeasti toimii..Kyllä koneen tuottama vääntömomentti jakautuu tasan molempien akselien kesken vaikka taka-akseli ei pyörikkään. Ajattele vaikka niin, että väännät auki kiinni ruostunutta mutteria. Mutteri on tiukassa eikä aukea vaikka kuinka sitä vääntäisit. Sama juttu tässä tasauspyörästön tapauksessa, taka-akselille menevä vääntö ei riitä pyörittämään renkaita. Etuakselille ei mene silti yhtään sen enempää vääntöä kuin taaksekkaan, mutta koska vasemman etupyörän pyörittämiseen riittää pienempikin voima (eli vääntömomentti) se pyörii.
"...koneen tuottama vääntömomentti menee kokonaan etukardaanille sen vasemman etupyörän pyörittämiseen..."
Teho jakautuu noin, että kaikki teho menee sille sutivalle pyörälle. Tosin jos se pyörä on ilmassa, sillekkään ei mene juurikaan tehoa. Jos sille menisi paljon tehoa/vääntöä sen pyörimisnopeus kasvaisi hetkessä niin kovaksi, että moottorin kierrokset olisivat huipussaan. Eli moottori tuottaa tehoa ainoastaan niin paljon kuin voimansiirron komponenttien pyörittämiseen tarvitaan.
Tuo tasauspyörästö toiminta kannattaa ajatella niin, että jokaisen pyörän tiehen välittämä voima on sama. Eli jos yksi pyörä on ilmassa eikä välitä voimaa tiehen, eivät muutkaan pysty voimaa välittämään. - Anonyymi
Katsokaa Speden naisen logiikka ja tasauspyörästön lukko niin ymmärrätte.
https://www.youtube.com/watch?v=JEK3vlH47_Y
- Arska
torsen jakaa voimaa pitävällä alustalla (ei sudi)eteen 40 % ja taakse 60 %. (parantaa ajettavuutta tiellä) Jos esim takapää menettää vetopidon, siirtää torsen voimaa pitävämmälle etuakselille niinpaljon, kunnes pito taakse palautuu ja akselit pyörivät jälleen samalla nopeudella. Tämä tapahtuu hyvin nopeasti ja huomaamatta. Torsen keskitasauspyörästö voidaan myös lukita, jolloin voima välittyy tasan akselien kesken. Lisäksi poikittaisesta lukituksesta huolehtii vetoluistonestojärjestelmä, eli liukkaalla alustalla kaikki neljä pyörää osallistuvat vetohommiin. Tiedättekös muuten, että sutiiko Land Cruiseri KDJ 120 ollenkaan, eli estääkö luistonesto kaikkien neljän pyörän yhtäaikaisen sutimisen ?
- Houdini
Kiitos kaikille tähän asti vastanneille. Jatkokysymys: eli keskitasauspyörästön lukko vaikuttaa vain etu ja taka-akselille välitettävän voiman suhteeseen esim 50/50. Mutta jos sitten puhutaan esim pelkästä etuakselista, ei tuolla keskitasauspyörästön lukolla ole mitään vaikutusta siihen, miten renkaat tuolla akselilla pyörivät, eli jos toinen rengas sillä akselilla sutii, menee voima sinne ja toinen rengas ei vedä? mikäs lukko tuohon auttaisi, että renkaat olisivat kiinni ikäänkuin samassa raudassa?
- Arska
Houdini kirjoitti:
Kiitos kaikille tähän asti vastanneille. Jatkokysymys: eli keskitasauspyörästön lukko vaikuttaa vain etu ja taka-akselille välitettävän voiman suhteeseen esim 50/50. Mutta jos sitten puhutaan esim pelkästä etuakselista, ei tuolla keskitasauspyörästön lukolla ole mitään vaikutusta siihen, miten renkaat tuolla akselilla pyörivät, eli jos toinen rengas sillä akselilla sutii, menee voima sinne ja toinen rengas ei vedä? mikäs lukko tuohon auttaisi, että renkaat olisivat kiinni ikäänkuin samassa raudassa?
edellisessä viestissä niin vetoluistonestojärjestelmä pitää kurissa samalla akselilla olevien pyörien pyörimisnopeuserot. Palatakseni tuohon kyssäriin, niin estääkä järjestelmä molempien pyörien vinhan sutimisen samalla nopeudella ?
- lukko
Houdini kirjoitti:
Kiitos kaikille tähän asti vastanneille. Jatkokysymys: eli keskitasauspyörästön lukko vaikuttaa vain etu ja taka-akselille välitettävän voiman suhteeseen esim 50/50. Mutta jos sitten puhutaan esim pelkästä etuakselista, ei tuolla keskitasauspyörästön lukolla ole mitään vaikutusta siihen, miten renkaat tuolla akselilla pyörivät, eli jos toinen rengas sillä akselilla sutii, menee voima sinne ja toinen rengas ei vedä? mikäs lukko tuohon auttaisi, että renkaat olisivat kiinni ikäänkuin samassa raudassa?
siis aiotko maastoon vai nurmikolle...
noi sähköset jarruihin perustuvat heebelit kannattaa unohtaaa ja hommata kytkettävä mekaaninen lukko. se todella lukitsee vetoakselit samaksi raudaksi eikä vaan jarruttele toista huonommalla pidolla olevaa pyörää..surffaa vaikka sanoilla ARB tai Aussie locker tai Lock Right - Arska
lukko kirjoitti:
siis aiotko maastoon vai nurmikolle...
noi sähköset jarruihin perustuvat heebelit kannattaa unohtaaa ja hommata kytkettävä mekaaninen lukko. se todella lukitsee vetoakselit samaksi raudaksi eikä vaan jarruttele toista huonommalla pidolla olevaa pyörää..surffaa vaikka sanoilla ARB tai Aussie locker tai Lock Rightlöytyy kiinteä lukko etuakselilta ? Nyt puhuttiin Land Cruiserin A-TRC vetoluistonestojärjestelmästä ja siihen liittyvästä sutimiskysymyksestä. Odottelen vastauksia.
- oli kysymys
Arska kirjoitti:
löytyy kiinteä lukko etuakselilta ? Nyt puhuttiin Land Cruiserin A-TRC vetoluistonestojärjestelmästä ja siihen liittyvästä sutimiskysymyksestä. Odottelen vastauksia.
oikeista lukoista joita löytyy mm. mersun g sarjasta, pintzeistä ym oikeasti maastoon tarkoitetuista autoista, näistä ei vastaavasti löydy karmeaa määrää muovisilppua korin ympäriltä. perusta uusi otsikko jos haluat ihmetellä jonkinn korollan jarruja
- Arska
oli kysymys kirjoitti:
oikeista lukoista joita löytyy mm. mersun g sarjasta, pintzeistä ym oikeasti maastoon tarkoitetuista autoista, näistä ei vastaavasti löydy karmeaa määrää muovisilppua korin ympäriltä. perusta uusi otsikko jos haluat ihmetellä jonkinn korollan jarruja
jo tuo Land Cruiserin keskitasauspyörästön (torsen) toiminta ja edelleen on selvinnyt, että samalla akselilla olevien pyörien pyörintänopeuseroja hallitaan Luistonestolla ja joissakin harvoissa autoissa lukoilla. Jotta ei mentäis asioitten edelle, niin edelleen on epäselvää, että sutiiko Land Cruiser KDJ 120 kaikilla pyörillä ja liukkaalla pinnalla. Ei pidä suuttua, jos joku on keksinyt jokapaikassa käytettävän vaihtoehdon (luistonesto) noille akselilukoille. Ei kaivinkonekuskikaan suutu, vaikka joutuu G-mersun vetämään suosta.
- Emir
Arska kirjoitti:
jo tuo Land Cruiserin keskitasauspyörästön (torsen) toiminta ja edelleen on selvinnyt, että samalla akselilla olevien pyörien pyörintänopeuseroja hallitaan Luistonestolla ja joissakin harvoissa autoissa lukoilla. Jotta ei mentäis asioitten edelle, niin edelleen on epäselvää, että sutiiko Land Cruiser KDJ 120 kaikilla pyörillä ja liukkaalla pinnalla. Ei pidä suuttua, jos joku on keksinyt jokapaikassa käytettävän vaihtoehdon (luistonesto) noille akselilukoille. Ei kaivinkonekuskikaan suutu, vaikka joutuu G-mersun vetämään suosta.
Leikkaa akselikohtaisia luistoja, nyt reilu 1500 km mittarissa ja pari yritystä saada sopivaan ristiriipuntaan on jo kokeiltu :)
Eli kyllä tuo nyt tuntuu ainakin hieman auttavan tässä KDJ120:ssä, mutta eihän nuo nyt aitoja lukkoja tietty korvaa, varsinkin jos enemmän ryömii ja tuo a-trc jarruttelee, niin jarruthan siinä kuumenee ja koko järjestelmä menee hetkellisesti pois päältä (väittää ohjekirja).
Sinänsä suurempi lysti tuosta keskilukosta on siinä että tuo yliherkkä VSC poistuu samalla käytöstä :)) - Arska
Emir kirjoitti:
Leikkaa akselikohtaisia luistoja, nyt reilu 1500 km mittarissa ja pari yritystä saada sopivaan ristiriipuntaan on jo kokeiltu :)
Eli kyllä tuo nyt tuntuu ainakin hieman auttavan tässä KDJ120:ssä, mutta eihän nuo nyt aitoja lukkoja tietty korvaa, varsinkin jos enemmän ryömii ja tuo a-trc jarruttelee, niin jarruthan siinä kuumenee ja koko järjestelmä menee hetkellisesti pois päältä (väittää ohjekirja).
Sinänsä suurempi lysti tuosta keskilukosta on siinä että tuo yliherkkä VSC poistuu samalla käytöstä :))Emir uudesta autosta. kerroppas nyt vähän enemmänkin Uudesta Cruiserista, että miltä peli vaikuttaa, kun oma ei vielä ole tullut . Ajettavuus tiellä, Oletkos kääntänyt jo hankeen (kuinka menee umpihangessa) ym..
- Emir
Arska kirjoitti:
Emir uudesta autosta. kerroppas nyt vähän enemmänkin Uudesta Cruiserista, että miltä peli vaikuttaa, kun oma ei vielä ole tullut . Ajettavuus tiellä, Oletkos kääntänyt jo hankeen (kuinka menee umpihangessa) ym..
Ihan hyvin tuntuu kulkevan tielläkin, itsellä on nuo Dunlopin alkuperäisrenkaat alla ja ei niillä nyt kauhean ahdistavaa ole ollut ajella edes hieman liukkaammalla. Ainoa on että kun on loskaa paljon tiellä niin 265:nen rengas hieman kantaa :)
Kulutus tuntuu näillä talvinopeuksilla ajotietokoneen mukaan olevan tuossa 90km/h nopeudella siinä 8,3 litran nurkilla ja kaupungissa sitten saa sen reilu 9 menemään, joten ihan kohtuullisuuden rajoissa menee.
Kokonaisuutena ihan sellainen kuin odotinkin, todella positiivinen yllätys vanhan volvon jälkeen on ollut se että tuo oikeasti kääntyy kohtuu ketterästi ja peruutustutkan kanssa pärjää huonompikin peruuttaja.
Lumitestejä nyt ei ole kauheasti päässyt tekemään, kun täällä etelä/länsisuomi-akselilla ei tuota lunta kauheasti ole.
Lämpöä tuntuu myös riittävän ilman lisälämmitintä tuollaisilla 15 asteen pakkasilla, mutta asennutin nyt kuitenkin tuohon eberin, kun lämmin auto on aamuisin mukava.
Tuo ESP/VSC/mikä-nyt-onkaan on hieman herkän oloinen, aika töksähtävästi leikkaa pienetkin luistot, mutta sen tosiaan saa pois päältä sillä keskilukolla.
Istuimilla saa tällainen 193cm kaverikin ihan siedettävän ajo-asennon ja takanakin mahtuu vielä istumaan kuskin takana näillä säädöillä. - l-200
Arska kirjoitti:
jo tuo Land Cruiserin keskitasauspyörästön (torsen) toiminta ja edelleen on selvinnyt, että samalla akselilla olevien pyörien pyörintänopeuseroja hallitaan Luistonestolla ja joissakin harvoissa autoissa lukoilla. Jotta ei mentäis asioitten edelle, niin edelleen on epäselvää, että sutiiko Land Cruiser KDJ 120 kaikilla pyörillä ja liukkaalla pinnalla. Ei pidä suuttua, jos joku on keksinyt jokapaikassa käytettävän vaihtoehdon (luistonesto) noille akselilukoille. Ei kaivinkonekuskikaan suutu, vaikka joutuu G-mersun vetämään suosta.
No niin.
Siis, ihan alkuun typerä kysymys. Eikö uusissa toyotan L-C maastureissa ole lainkaan kiinteästi(100% lukot) lukittavia akseleita/akselia vaan lukitukset on hoidettu "sähköaivoilla" jotka jarruttelevat luistavaa pyörää ja täten palauttavat "pidon" luistavalle renkaalle.
Ei nyt pidä pahastua kommentistani mutta mikäli näin on asia niin **henkilökohtaisena** mielipiteenäni, siis minun mielestä tässä tojo on ottanut askeleen takapakkia L-C:ssä.
En sano että L-C nyt olisi "huono" maasturi tämän vuoksi, ei varmasti ole huono maasturi mutta minä jotenkin kerettiläisesti epäilen noita "sähköaivoja" jotka päättää milloin pyörä saa pitää ja milloin ei.
Henkilökohtainen satunnaisesti offailevan henkilön mielipiteeni on että mikäli maasturissa on lukittava akseli/akselit niin lukitus tulee olla kuskin kytkettävissä ja lukituksen tulee olla 100% lukitus joka pitää, luistaa pyörä tai ei.
Tähän nyt eräs mahdollinen tilanne.
Auto on "ristiriipunnannassa" ja vastakkaiset etu ja takapyörät ottavat maahan ja kummankin maahan ottavan pyörän alla on jääpolanne jossa kitkaa ei ole. Kovasti kiinnostaisi nähdä miten tälläisestä tilanteesta selviää vetoluistolla oleva maasturi ja 100% lukittavilla akseleila/akselilla oleva maasturi. Ristiriipunnassa tietysti kaikkien akseleiden joustovarat on jo käytetty maksimiin saakka ja yhä pitoa olisi löydyttävä. Olisi jännää nähdä miten selviää tilanteessa milläkin maasturilla.
Eipä silti, hienoja nuo toytan uudet L-C:t ovat
etenkin islantilaiset "vähän" rakennetut lantsikat :D.
http://www.offipalsta.com , sinne nimimerkillä juttelemaan kummalisuuksista :D
Terveisin.
L-200. - l-200
l-200 kirjoitti:
No niin.
Siis, ihan alkuun typerä kysymys. Eikö uusissa toyotan L-C maastureissa ole lainkaan kiinteästi(100% lukot) lukittavia akseleita/akselia vaan lukitukset on hoidettu "sähköaivoilla" jotka jarruttelevat luistavaa pyörää ja täten palauttavat "pidon" luistavalle renkaalle.
Ei nyt pidä pahastua kommentistani mutta mikäli näin on asia niin **henkilökohtaisena** mielipiteenäni, siis minun mielestä tässä tojo on ottanut askeleen takapakkia L-C:ssä.
En sano että L-C nyt olisi "huono" maasturi tämän vuoksi, ei varmasti ole huono maasturi mutta minä jotenkin kerettiläisesti epäilen noita "sähköaivoja" jotka päättää milloin pyörä saa pitää ja milloin ei.
Henkilökohtainen satunnaisesti offailevan henkilön mielipiteeni on että mikäli maasturissa on lukittava akseli/akselit niin lukitus tulee olla kuskin kytkettävissä ja lukituksen tulee olla 100% lukitus joka pitää, luistaa pyörä tai ei.
Tähän nyt eräs mahdollinen tilanne.
Auto on "ristiriipunnannassa" ja vastakkaiset etu ja takapyörät ottavat maahan ja kummankin maahan ottavan pyörän alla on jääpolanne jossa kitkaa ei ole. Kovasti kiinnostaisi nähdä miten tälläisestä tilanteesta selviää vetoluistolla oleva maasturi ja 100% lukittavilla akseleila/akselilla oleva maasturi. Ristiriipunnassa tietysti kaikkien akseleiden joustovarat on jo käytetty maksimiin saakka ja yhä pitoa olisi löydyttävä. Olisi jännää nähdä miten selviää tilanteessa milläkin maasturilla.
Eipä silti, hienoja nuo toytan uudet L-C:t ovat
etenkin islantilaiset "vähän" rakennetut lantsikat :D.
http://www.offipalsta.com , sinne nimimerkillä juttelemaan kummalisuuksista :D
Terveisin.
L-200.No niin.
niin, tarkoitin noila islantilaisilla es. tälläisiä maastureita.
http://www.arctictrucks.is/template3.asp?PageID=1086
http://www.arctictrucks.is/template3.asp?PageID=1088
Nuissa on jo ainakin katu-uskottavuutta kotitarpeiksi :D.
Terveisin.
L-200. - Arska
Emir kirjoitti:
Ihan hyvin tuntuu kulkevan tielläkin, itsellä on nuo Dunlopin alkuperäisrenkaat alla ja ei niillä nyt kauhean ahdistavaa ole ollut ajella edes hieman liukkaammalla. Ainoa on että kun on loskaa paljon tiellä niin 265:nen rengas hieman kantaa :)
Kulutus tuntuu näillä talvinopeuksilla ajotietokoneen mukaan olevan tuossa 90km/h nopeudella siinä 8,3 litran nurkilla ja kaupungissa sitten saa sen reilu 9 menemään, joten ihan kohtuullisuuden rajoissa menee.
Kokonaisuutena ihan sellainen kuin odotinkin, todella positiivinen yllätys vanhan volvon jälkeen on ollut se että tuo oikeasti kääntyy kohtuu ketterästi ja peruutustutkan kanssa pärjää huonompikin peruuttaja.
Lumitestejä nyt ei ole kauheasti päässyt tekemään, kun täällä etelä/länsisuomi-akselilla ei tuota lunta kauheasti ole.
Lämpöä tuntuu myös riittävän ilman lisälämmitintä tuollaisilla 15 asteen pakkasilla, mutta asennutin nyt kuitenkin tuohon eberin, kun lämmin auto on aamuisin mukava.
Tuo ESP/VSC/mikä-nyt-onkaan on hieman herkän oloinen, aika töksähtävästi leikkaa pienetkin luistot, mutta sen tosiaan saa pois päältä sillä keskilukolla.
Istuimilla saa tällainen 193cm kaverikin ihan siedettävän ajo-asennon ja takanakin mahtuu vielä istumaan kuskin takana näillä säädöillä.Varmaan kerrot sitten vielä vastauksen tuohon minun kysymykseen, kun kukaan muu ei sitä tunnu tietävän, eli sutiiko kaikki neljä pyörää reilusti esim.liukkaalla jäätiköllä kaasua kunnolla painettaessa ?
- Arska
l-200 kirjoitti:
No niin.
Siis, ihan alkuun typerä kysymys. Eikö uusissa toyotan L-C maastureissa ole lainkaan kiinteästi(100% lukot) lukittavia akseleita/akselia vaan lukitukset on hoidettu "sähköaivoilla" jotka jarruttelevat luistavaa pyörää ja täten palauttavat "pidon" luistavalle renkaalle.
Ei nyt pidä pahastua kommentistani mutta mikäli näin on asia niin **henkilökohtaisena** mielipiteenäni, siis minun mielestä tässä tojo on ottanut askeleen takapakkia L-C:ssä.
En sano että L-C nyt olisi "huono" maasturi tämän vuoksi, ei varmasti ole huono maasturi mutta minä jotenkin kerettiläisesti epäilen noita "sähköaivoja" jotka päättää milloin pyörä saa pitää ja milloin ei.
Henkilökohtainen satunnaisesti offailevan henkilön mielipiteeni on että mikäli maasturissa on lukittava akseli/akselit niin lukitus tulee olla kuskin kytkettävissä ja lukituksen tulee olla 100% lukitus joka pitää, luistaa pyörä tai ei.
Tähän nyt eräs mahdollinen tilanne.
Auto on "ristiriipunnannassa" ja vastakkaiset etu ja takapyörät ottavat maahan ja kummankin maahan ottavan pyörän alla on jääpolanne jossa kitkaa ei ole. Kovasti kiinnostaisi nähdä miten tälläisestä tilanteesta selviää vetoluistolla oleva maasturi ja 100% lukittavilla akseleila/akselilla oleva maasturi. Ristiriipunnassa tietysti kaikkien akseleiden joustovarat on jo käytetty maksimiin saakka ja yhä pitoa olisi löydyttävä. Olisi jännää nähdä miten selviää tilanteessa milläkin maasturilla.
Eipä silti, hienoja nuo toytan uudet L-C:t ovat
etenkin islantilaiset "vähän" rakennetut lantsikat :D.
http://www.offipalsta.com , sinne nimimerkillä juttelemaan kummalisuuksista :D
Terveisin.
L-200.I-200:lta. Jos tosiaan auto on tuollaisessa tilanteessa, niin luulen, että molemmilla järjestelmillä (luistonesto/lukot) liukkaan jään päällä olevat ristikkäiset pyörät pyörivät (luistonestossa ilmassa roikkuvaa pyörää suuremman kitkan ansiosta), vaikka auto ei menekkään eteenpäin. Ei siinä lukotkaan auta, jos ei ole riittävää kitkaa pyörien alla auton liikkeelle saattamiseen. pyörät vain jauhavat tyhjää. Oikeassa olet siinä, että maastossa ääriolosuhteissa akselilukot ovat paremmat, mutta kuten sanottu, ne ei sovellu maantieajoon. Jostain syystä Toyota on jättänyt kiinteät kytkettävät akselilukot pois. G mersussa on molemmat sekä luistonrajoitus, että akselien sähkölukot.
- l-200
Arska kirjoitti:
I-200:lta. Jos tosiaan auto on tuollaisessa tilanteessa, niin luulen, että molemmilla järjestelmillä (luistonesto/lukot) liukkaan jään päällä olevat ristikkäiset pyörät pyörivät (luistonestossa ilmassa roikkuvaa pyörää suuremman kitkan ansiosta), vaikka auto ei menekkään eteenpäin. Ei siinä lukotkaan auta, jos ei ole riittävää kitkaa pyörien alla auton liikkeelle saattamiseen. pyörät vain jauhavat tyhjää. Oikeassa olet siinä, että maastossa ääriolosuhteissa akselilukot ovat paremmat, mutta kuten sanottu, ne ei sovellu maantieajoon. Jostain syystä Toyota on jättänyt kiinteät kytkettävät akselilukot pois. G mersussa on molemmat sekä luistonrajoitus, että akselien sähkölukot.
No niin.
Voi toyota minkä on mennyt tekemään :(, kyllä maasturissa pitäisi olla vähintään yksi akseli josa on 100% kuljettajan kytkettävissä oleva lukko vetoluiston rajoittimien lisäksi.
Noh, tuskin L-C:tä nyt citymaasturiksi lasketaan vaikka siinä ei lukittavia akseleita enää olekkaan. (voi tojo minkä emämokan olet mennyt tekemään)
Kyllä, 100% akselilukot eivät olekkaan tarkoitettu maantie käyttöön, eikä näin pidä ollakkaan. 100% lukkojen tarkoitus on olla se viimeinen oljenkorsi ennen vinssiä tai vetoapua.
Taitaa G-vankkuri olla enää oikea nykyaikana valmistettava kovan sarjan maasturi....
Hinta vain pomppaa :D, ja saahan lukkoja jälkiasennuksina.
Vaikka lukkojen tarvis on harva, niin silloin kun niitä tarvitaan ja niitä ei ole, lukkojen merkitys ainoastaan korostuu.
Terveisin.
L-200.
p.s. pakko paukuttaa henkseleitä, -98 paje lähti kuvaamastani tilanteesta eteenpäin kun kytki taka-akselin lukon päälle. Pajessa "vetoluiston" rajoittimina on kuskin pumppujalka ja käsijarru. - Emir
Arska kirjoitti:
Varmaan kerrot sitten vielä vastauksen tuohon minun kysymykseen, kun kukaan muu ei sitä tunnu tietävän, eli sutiiko kaikki neljä pyörää reilusti esim.liukkaalla jäätiköllä kaasua kunnolla painettaessa ?
Vaatii sopivan testipaikan löytämistä, yksin on hankala tarkistaa lyökö ne kaikki tyhjää :)
Mutta kyllä tosiaan sopivan liukkaalla alustalla saa sen A-TRC:n vilkkumaan, ja kyllä tuo lähtee liikkeelle ihan kivasti niin että toiset renkaat on jäällä ja toiset asfaltilla.. joten väittäisin tuon ajavan asiansa normaalissa käytössä. - Emir
l-200 kirjoitti:
No niin.
Voi toyota minkä on mennyt tekemään :(, kyllä maasturissa pitäisi olla vähintään yksi akseli josa on 100% kuljettajan kytkettävissä oleva lukko vetoluiston rajoittimien lisäksi.
Noh, tuskin L-C:tä nyt citymaasturiksi lasketaan vaikka siinä ei lukittavia akseleita enää olekkaan. (voi tojo minkä emämokan olet mennyt tekemään)
Kyllä, 100% akselilukot eivät olekkaan tarkoitettu maantie käyttöön, eikä näin pidä ollakkaan. 100% lukkojen tarkoitus on olla se viimeinen oljenkorsi ennen vinssiä tai vetoapua.
Taitaa G-vankkuri olla enää oikea nykyaikana valmistettava kovan sarjan maasturi....
Hinta vain pomppaa :D, ja saahan lukkoja jälkiasennuksina.
Vaikka lukkojen tarvis on harva, niin silloin kun niitä tarvitaan ja niitä ei ole, lukkojen merkitys ainoastaan korostuu.
Terveisin.
L-200.
p.s. pakko paukuttaa henkseleitä, -98 paje lähti kuvaamastani tilanteesta eteenpäin kun kytki taka-akselin lukon päälle. Pajessa "vetoluiston" rajoittimina on kuskin pumppujalka ja käsijarru.Siinä perusmallissa vielä taka-akselille lukko mekaanisesti, mutta luxury/executive-varustetasolla on sähköaivot (karvalakissa ei ole vsc:tä).
Eli tuo on ilmeisesti vaan tuontiohjelmakysymys, ausseilta voisi kysyä saako pradoon (siellä tuota kdj120:stä myydään tuolla nimellä) lukkoja suoraan varustelistalta.
Ne on nämä suomen pienet tuontimäärät, ja ilmeisesti suurin ostajakunta on näitä meikäläisen tyylisiä 0,5% maastossa ruopivia :) - l-200
Emir kirjoitti:
Siinä perusmallissa vielä taka-akselille lukko mekaanisesti, mutta luxury/executive-varustetasolla on sähköaivot (karvalakissa ei ole vsc:tä).
Eli tuo on ilmeisesti vaan tuontiohjelmakysymys, ausseilta voisi kysyä saako pradoon (siellä tuota kdj120:stä myydään tuolla nimellä) lukkoja suoraan varustelistalta.
Ne on nämä suomen pienet tuontimäärät, ja ilmeisesti suurin ostajakunta on näitä meikäläisen tyylisiä 0,5% maastossa ruopivia :)No niin.
Kuten otsikko sanookin :D.
Ei ole ihme että aussimarkkinoilla olisi lukkoja autoon kuin autoon, siis muitakin kuin ovilukkoja. Siellä ne olosuhteet on vähän toisenlaiset kun ajetaan hiekkatietä pahemmalta alueelta sivuun...kuulemma.
Kyllähän maasturissa on ainakin yksi lukittava akseli jotta hajurako pikkuveljiin(citymaasturit) säilyy ymmärrettävänä, puritaaninen ajattelutapa ja niin tulee ollakkin, ei iso maasturi ja honda c-rv ole maastossa samanveroisia, kuten ei ole 1200L lada ja 190 pikku mesekään, autoja kumpikin, mutta eroja löytyy, vertauskuva lienee ymmärrettävä.
Tuo varustelutaso ero "suomimalleissa" lienee ymmärrettävä, myyntimäärät ei ole mitään markkinoita mullistavia joten lienee ollut kompromissiratkaisu tuo varustelutaso kikkailu.
En minäkään "liikaa" maastossa ajele, mutta on se joskus vaan kivaa ajaa auto jumiin ja miettiä syntyjä syviä kun sitä irti lapioi :D, huvinsa hullullakin.
Terveisin.
L-200. - Emir
l-200 kirjoitti:
No niin.
Kuten otsikko sanookin :D.
Ei ole ihme että aussimarkkinoilla olisi lukkoja autoon kuin autoon, siis muitakin kuin ovilukkoja. Siellä ne olosuhteet on vähän toisenlaiset kun ajetaan hiekkatietä pahemmalta alueelta sivuun...kuulemma.
Kyllähän maasturissa on ainakin yksi lukittava akseli jotta hajurako pikkuveljiin(citymaasturit) säilyy ymmärrettävänä, puritaaninen ajattelutapa ja niin tulee ollakkin, ei iso maasturi ja honda c-rv ole maastossa samanveroisia, kuten ei ole 1200L lada ja 190 pikku mesekään, autoja kumpikin, mutta eroja löytyy, vertauskuva lienee ymmärrettävä.
Tuo varustelutaso ero "suomimalleissa" lienee ymmärrettävä, myyntimäärät ei ole mitään markkinoita mullistavia joten lienee ollut kompromissiratkaisu tuo varustelutaso kikkailu.
En minäkään "liikaa" maastossa ajele, mutta on se joskus vaan kivaa ajaa auto jumiin ja miettiä syntyjä syviä kun sitä irti lapioi :D, huvinsa hullullakin.
Terveisin.
L-200.Tosiaan, tuo karvalakki-kdj120 poistui loppuvuodesta tuontiohjelmasta, joten nämä luxury/executive tason sähköhärvelit on ainoita joita saa enää uutena :/
Eli tosiaan, ei saa enää edes yhtä akselia kiinteästi lukkoon.
Mutta yritänpä joskus löytää hyvän ojan johon tuon saa riippumaan niin kerron sitten kokemuksia :)))
Mahtaakohan tilanne olla sama myös LC100:n kohdalla? - Arska
Emir kirjoitti:
Tosiaan, tuo karvalakki-kdj120 poistui loppuvuodesta tuontiohjelmasta, joten nämä luxury/executive tason sähköhärvelit on ainoita joita saa enää uutena :/
Eli tosiaan, ei saa enää edes yhtä akselia kiinteästi lukkoon.
Mutta yritänpä joskus löytää hyvän ojan johon tuon saa riippumaan niin kerron sitten kokemuksia :)))
Mahtaakohan tilanne olla sama myös LC100:n kohdalla?on lukot keskellä ja takaakselissa ja muuten sama A-TRC luistonesto, kuin pienemmässä, eli hiukan paremmat maastosysteemit.
- Arska
Arska kirjoitti:
on lukot keskellä ja takaakselissa ja muuten sama A-TRC luistonesto, kuin pienemmässä, eli hiukan paremmat maastosysteemit.
mainita, että LC 100:senkin Excutive varustetasosta puuttuu takalukko. Eli kun luxusta lisätään niin mutaominaisuuksia vähennetään.
- Arska
l-200 kirjoitti:
No niin.
Kuten otsikko sanookin :D.
Ei ole ihme että aussimarkkinoilla olisi lukkoja autoon kuin autoon, siis muitakin kuin ovilukkoja. Siellä ne olosuhteet on vähän toisenlaiset kun ajetaan hiekkatietä pahemmalta alueelta sivuun...kuulemma.
Kyllähän maasturissa on ainakin yksi lukittava akseli jotta hajurako pikkuveljiin(citymaasturit) säilyy ymmärrettävänä, puritaaninen ajattelutapa ja niin tulee ollakkin, ei iso maasturi ja honda c-rv ole maastossa samanveroisia, kuten ei ole 1200L lada ja 190 pikku mesekään, autoja kumpikin, mutta eroja löytyy, vertauskuva lienee ymmärrettävä.
Tuo varustelutaso ero "suomimalleissa" lienee ymmärrettävä, myyntimäärät ei ole mitään markkinoita mullistavia joten lienee ollut kompromissiratkaisu tuo varustelutaso kikkailu.
En minäkään "liikaa" maastossa ajele, mutta on se joskus vaan kivaa ajaa auto jumiin ja miettiä syntyjä syviä kun sitä irti lapioi :D, huvinsa hullullakin.
Terveisin.
L-200.ei ole yllätys yllätys lukkoa takaakselilla, vaan ainoastaan ETC vetoluistonesto. Keskilukko on. Uudesta Pajerosta kans puuttuu takalukko. Harvinainen herkku tuntuu olevan nykyajan autoissa tuo takalukko, etulukosta puhumattakaan.
- Arska
l-200 kirjoitti:
No niin.
Voi toyota minkä on mennyt tekemään :(, kyllä maasturissa pitäisi olla vähintään yksi akseli josa on 100% kuljettajan kytkettävissä oleva lukko vetoluiston rajoittimien lisäksi.
Noh, tuskin L-C:tä nyt citymaasturiksi lasketaan vaikka siinä ei lukittavia akseleita enää olekkaan. (voi tojo minkä emämokan olet mennyt tekemään)
Kyllä, 100% akselilukot eivät olekkaan tarkoitettu maantie käyttöön, eikä näin pidä ollakkaan. 100% lukkojen tarkoitus on olla se viimeinen oljenkorsi ennen vinssiä tai vetoapua.
Taitaa G-vankkuri olla enää oikea nykyaikana valmistettava kovan sarjan maasturi....
Hinta vain pomppaa :D, ja saahan lukkoja jälkiasennuksina.
Vaikka lukkojen tarvis on harva, niin silloin kun niitä tarvitaan ja niitä ei ole, lukkojen merkitys ainoastaan korostuu.
Terveisin.
L-200.
p.s. pakko paukuttaa henkseleitä, -98 paje lähti kuvaamastani tilanteesta eteenpäin kun kytki taka-akselin lukon päälle. Pajessa "vetoluiston" rajoittimina on kuskin pumppujalka ja käsijarru.noiden akselilukkojen välttämättömyyteen maastoajossa. Olen nimittäin pitänyt tuota land Roveria ja varsinkin Defenderiä oikeana maastoautona, mutta yllätyin, kun akselilukot puuttuu siitäkin. Luulen, että tuolla vetoluistonestolla pärjää hyvin pitkälle maastossakin, jos vaan auton kaikki muut ominaisuudet soveltuu mastoajoon. Kenellä on oikeita kokemuksia luistonestosta maastossa ? Uskon silti yhä, että mutarännissä suoraan ajettaessa tuo lukkosysteemi on parempi, mutta kun aletaan etupyörät linkussa esteitä kiertelemään, niin valtikka voi vaihtua. Mitä mieltä arvon raati ?
- karttuiivari
l-200 kirjoitti:
No niin.
Kuten otsikko sanookin :D.
Ei ole ihme että aussimarkkinoilla olisi lukkoja autoon kuin autoon, siis muitakin kuin ovilukkoja. Siellä ne olosuhteet on vähän toisenlaiset kun ajetaan hiekkatietä pahemmalta alueelta sivuun...kuulemma.
Kyllähän maasturissa on ainakin yksi lukittava akseli jotta hajurako pikkuveljiin(citymaasturit) säilyy ymmärrettävänä, puritaaninen ajattelutapa ja niin tulee ollakkin, ei iso maasturi ja honda c-rv ole maastossa samanveroisia, kuten ei ole 1200L lada ja 190 pikku mesekään, autoja kumpikin, mutta eroja löytyy, vertauskuva lienee ymmärrettävä.
Tuo varustelutaso ero "suomimalleissa" lienee ymmärrettävä, myyntimäärät ei ole mitään markkinoita mullistavia joten lienee ollut kompromissiratkaisu tuo varustelutaso kikkailu.
En minäkään "liikaa" maastossa ajele, mutta on se joskus vaan kivaa ajaa auto jumiin ja miettiä syntyjä syviä kun sitä irti lapioi :D, huvinsa hullullakin.
Terveisin.
L-200.Ainakin HZJ-75/73 sarjaa löytyy tönkkölukoilla..
- karttuiivari
karttuiivari kirjoitti:
Ainakin HZJ-75/73 sarjaa löytyy tönkkölukoilla..
Sorry on tuo viimeinen nummero muuttunut -99 jälkeen eli hzj-78 muut variaatiot.
- l-200
karttuiivari kirjoitti:
Ainakin HZJ-75/73 sarjaa löytyy tönkkölukoilla..
No niin.
Kyllä varmasti jokaiselta oikeaa maasturia valmistavalta valmistajalta löytyy mallia jossa on lukkoa niin ovissa kuin akseleissakin.
Tässä nyt on pohdittu vain lukkoja niistä mastureista malleissa jotka ovat myynnissä suomessa vakiovarustein.
Kyllähän lukkoja sa myös jälkiasennuksena, malleja löytyy joka lähtöön. Ei tarvitse kuin katsoa vaikka http://www.offivaruste.com ja http://www.cros4wd.com niin löytyy muutakin kuin kromirautaa keulaan....
Terveisin.
L-200. - Anonyymi
Arska kirjoitti:
Varmaan kerrot sitten vielä vastauksen tuohon minun kysymykseen, kun kukaan muu ei sitä tunnu tietävän, eli sutiiko kaikki neljä pyörää reilusti esim.liukkaalla jäätiköllä kaasua kunnolla painettaessa ?
Ei. Ainakaan jos kytkee luiston estot ja muut paskat päältä.
- Anonyymi
Sutii neljällä pyörällä
- Anonyymi
l-200 kirjoitti:
No niin.
Siis, ihan alkuun typerä kysymys. Eikö uusissa toyotan L-C maastureissa ole lainkaan kiinteästi(100% lukot) lukittavia akseleita/akselia vaan lukitukset on hoidettu "sähköaivoilla" jotka jarruttelevat luistavaa pyörää ja täten palauttavat "pidon" luistavalle renkaalle.
Ei nyt pidä pahastua kommentistani mutta mikäli näin on asia niin **henkilökohtaisena** mielipiteenäni, siis minun mielestä tässä tojo on ottanut askeleen takapakkia L-C:ssä.
En sano että L-C nyt olisi "huono" maasturi tämän vuoksi, ei varmasti ole huono maasturi mutta minä jotenkin kerettiläisesti epäilen noita "sähköaivoja" jotka päättää milloin pyörä saa pitää ja milloin ei.
Henkilökohtainen satunnaisesti offailevan henkilön mielipiteeni on että mikäli maasturissa on lukittava akseli/akselit niin lukitus tulee olla kuskin kytkettävissä ja lukituksen tulee olla 100% lukitus joka pitää, luistaa pyörä tai ei.
Tähän nyt eräs mahdollinen tilanne.
Auto on "ristiriipunnannassa" ja vastakkaiset etu ja takapyörät ottavat maahan ja kummankin maahan ottavan pyörän alla on jääpolanne jossa kitkaa ei ole. Kovasti kiinnostaisi nähdä miten tälläisestä tilanteesta selviää vetoluistolla oleva maasturi ja 100% lukittavilla akseleila/akselilla oleva maasturi. Ristiriipunnassa tietysti kaikkien akseleiden joustovarat on jo käytetty maksimiin saakka ja yhä pitoa olisi löydyttävä. Olisi jännää nähdä miten selviää tilanteessa milläkin maasturilla.
Eipä silti, hienoja nuo toytan uudet L-C:t ovat
etenkin islantilaiset "vähän" rakennetut lantsikat :D.
http://www.offipalsta.com , sinne nimimerkillä juttelemaan kummalisuuksista :D
Terveisin.
L-200.Land Cruisereissa ei ole sähköisiä "lukkoja" vaan ihan mekaanisia. Keskellä on torsen tasauspyörästö (100% mekaaninen vempele) jonka erikoisuutena on sen kyky siirtää vetoa pitävämmälle akselille ilman mitään tietokoneita tms. Jos tämä ei riitä, sen voi lukita kokonaan, eli ottaa pois käytöstä, jolloin vääntö ja kierrokset menevät 50/50 eteen ja taakse. Tämä aiheuttaa outoa käytöstä liukkaalla ja rasittaa voimasiirtoa, joten ei suositella ellei mikään muu auta.
Akselilukkoja ei vakiona ole, eli jos kummallakin akselilla on yksi pyörä ilmassa, ne pyörivät vapaasti eikä kinneri kulje minnekään. Parempi siis olla lukitsematta, jolloin luistonesto todennäköisesti hoitaa homman. Se taas on sähköinen systeemi, tietysti.
- jokke
Toyotassahan on (ainakin uusimmissa) jatkuva neliveto ja siitä johtuen napalukkoja ei voi käyttää. Takapään lukko on saatavana lisävarusteena tai sitten juuri tuo "luistonesto" joka jarruttaa pyörää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212556- 1482234
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292202Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871603Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961536- 2861432
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379