Tesla avasi Model 3 -tilauksensa kaikille Pohjois-Amerikassa. Käytännössä se tarkoittaa, että nyt myynnissä oleville kalliille malleille ei ole riittävästi kysyntää.
Lähiaikoina muilta valmistajilta myyntiin tulevat sähköautot ovat keskiluokkaisen kuluttajan näkökulmasta superkalliita tai sitten tiloiltaan tai toimintamatkaltaan kehnoja. Perusperhefarkku, jolla pääsisi pakkasessakin 600-700 kilometriä, puuttuu. Juuri sellaista tahdottaisiin.
Lukuisat lähteet kertovat, että sähköautoja tehdään tappiolla. Niille olisi kysyntää, jos käyttöominaisuudet olisivat polttomoottoriautojen tasolla ja myös hinta saataisiin painettua yhtä alas. Sitä ei kuitenkaan pystytä tekemään.
Jos sähköautojen määrä rupeaa nousemaan, niin samalla rupeavat kasvamaan akkujenkin kulut, koska niiden tuotanto ei ehdi skaalautua mukana.
Joten mistä usko sähköautoihin syntyy? Mikä reaalimaailmassa viittaa siihen, että sähköautoilla olisi edellytykset yleistyä nopeasti?
Mistä usko sähköautoihin syntyy?
16
214
Vastaukset
- ehkätulevaisuudessasähkö
Sähköautoilu on vielä pienen porukan harrastus. Menee vielä vuosia, ennen kuin se yleistyy isommassa mittakaavassa.
Yksi isoin haaste on puuttuva latausinfra. Nykyisiä sähköverkkoja ei ole suunniteltu sähköautojen latausvirroille.
Mutta eihän Roomaakaan päivässä rakennettu. Sähköautot yleistyvät sitten, kun ne vastaavat kuluttajien vaatimuksia. - afds1432
Jos kehittyvät. Esimerkiksi akuissa kehitys on ollut hyvin hidasta ja hidastuu vain lisää. Niitä on opittu pakkaamaan paremmin, mutta akkukemiassa ei ole tapahtunut minkäänlaista läpimurtoa, vaikka tutkimukseen käytetään paljon rahaa.
- ssääähkööö
Akkujen kehitystä hidastaa fysiikka. Esim. litiumia ei saa akkuun tungeettua enempää, kuin mitä sitä tiheyden puolesta sinne mahtuu. Fysiikka asettaa käytännön rajat kehitykselle.
Uusia läpimurtoja akkutekniikassa ei ole tehty, vaikka tutkimusta tehdään todella paljon. Tulevaisuusta ei sitten tiedä, mitä se tuo tullessaan. - sjjkkjjhj
ssääähkööö kirjoitti:
Akkujen kehitystä hidastaa fysiikka. Esim. litiumia ei saa akkuun tungeettua enempää, kuin mitä sitä tiheyden puolesta sinne mahtuu. Fysiikka asettaa käytännön rajat kehitykselle.
Uusia läpimurtoja akkutekniikassa ei ole tehty, vaikka tutkimusta tehdään todella paljon. Tulevaisuusta ei sitten tiedä, mitä se tuo tullessaan.Tekniikka kehittyy hitaasti, mutta varmasti. Onhan esim. nykyiset litiumakut ylivoimaisia vanhoihin lyijyakkuihin verrattuna.
Autoteollisuuden keskittyessä enenevässä määrin sähköautojen tuotantoon tullaan akkujen kehitykseen lisäämään voimavaroja huomattavasti nykyistä enemmän ja uusia innovaatioita tullaan ottamaan käyttöön.
- emme.tarvitse
"Perusperhefarkku, jolla pääsisi pakkasessakin 600-700 kilometriä, puuttuu."
Kaikki emme ole poronpurijoita.- OletkoItuhippi
"Kaikki emme ole poronpurijoita. "
Vaan ituhippejä!!!
- afds342
Ei tarvitse olla poronpurija tarvitakseen pitkän matkan auton. Jos pikalataus kestää 30-45 minuuttia, niin kapasiteetin on oltava hirmuinen, jotta liikenne etenisi.
Tällä hetkellä jopa nopeille tankkausasemille syntyy ruuhkia kiihkeimpinä sesonkeina. Kun sähköautoja ruvetaan lataamaan suuren joukon voimin, niin ei tule mitään. Siksi akkujen on oltava suuria, että lataustarve pienenisi.- tesla3
Ota huomioon että ainoatakaan polttomoottoriautoa ei ole tankattu kotona, kaikkien siis on käytävä huoltoasemalla tankkaamassa. Sähköautoa pikaladataan matkan varrella harvoin.
- sjjkkjjhj
Sähköautojen vastustajat ja epäilijät ovat varmaankin samanlaisia, kuin yli sata vuotta sitten olivat hevosmiehet, joita epäilytti kovasti uusi keksintö, savuava ja meluava automobiili.
Tekniikka kehittyy silti aina.- ssähköö
Sähkömoottori ja sähköauto on vanhempi keksintö, kuin poltomoottori. Silti polttomoottori on vielä ylivoimainen sellaisesissa sovelluksissa, mitkä on kiinteä sähköverkon tavoittamattomissa.
Sähköauto painii edelleen samojen ongelmia kanssa, kuin 100-vuotta sitten. Se on energian varastointi.
Nestemäinen polttoaine on oiva tapa varastoida ja siirtää energiaa. Vaikka akkutekniikka on kehittynyt paljon, niin se ei vieläkään yllä energiatiheydessä lähellekkään nestemäisten polttoaineiden tasoa. - Tesla3
ssähköö kirjoitti:
Sähkömoottori ja sähköauto on vanhempi keksintö, kuin poltomoottori. Silti polttomoottori on vielä ylivoimainen sellaisesissa sovelluksissa, mitkä on kiinteä sähköverkon tavoittamattomissa.
Sähköauto painii edelleen samojen ongelmia kanssa, kuin 100-vuotta sitten. Se on energian varastointi.
Nestemäinen polttoaine on oiva tapa varastoida ja siirtää energiaa. Vaikka akkutekniikka on kehittynyt paljon, niin se ei vieläkään yllä energiatiheydessä lähellekkään nestemäisten polttoaineiden tasoa."Silti polttomoottori on vielä ylivoimainen sellaisesissa sovelluksissa, mitkä on kiinteä sähköverkon tavoittamattomissa."
Kyllä, näin on. Tosin taitaa suomessa olla aika harvassa paikat joihin ei sähköjä ole vedetty.
"Nestemäinen polttoaine on oiva tapa varastoida ja siirtää energiaa. Vaikka akkutekniikka on kehittynyt paljon, niin se ei vieläkään yllä energiatiheydessä lähellekkään nestemäisten polttoaineiden tasoa."
Kyllä, mutta eikö ole hölmöä kuljettaa suurta energiamäärää mukana mutta käyttää siitä oleelliseen, eli liikkumiseen vain noin 10%? - ssähköö
Tesla3 kirjoitti:
"Silti polttomoottori on vielä ylivoimainen sellaisesissa sovelluksissa, mitkä on kiinteä sähköverkon tavoittamattomissa."
Kyllä, näin on. Tosin taitaa suomessa olla aika harvassa paikat joihin ei sähköjä ole vedetty.
"Nestemäinen polttoaine on oiva tapa varastoida ja siirtää energiaa. Vaikka akkutekniikka on kehittynyt paljon, niin se ei vieläkään yllä energiatiheydessä lähellekkään nestemäisten polttoaineiden tasoa."
Kyllä, mutta eikö ole hölmöä kuljettaa suurta energiamäärää mukana mutta käyttää siitä oleelliseen, eli liikkumiseen vain noin 10%?"Kyllä, näin on. Tosin taitaa suomessa olla aika harvassa paikat joihin ei sähköjä ole vedetty."
Empä ole moiseen sovellukseen törmännyt. Kiinteällä sähköverkolla toimivia junia, raitiovaunuja ja busseja toki Suomesta ja maailmalta löytyy.
"Kyllä, mutta eikö ole hölmöä kuljettaa suurta energiamäärää mukana mutta käyttää siitä oleelliseen, eli liikkumiseen vain noin 10%? "
99,9 maailman autoista kulkee polttomoottorilla. Jos se olisi kovin hölmöä, niin kyllä nuo prosentit olisivat enemmän sähköauto eduksi.
- 4234234
Ladattava hybridi on hyvä valinta tällä hetkellä. Voisi kai luonnehtia vähiten huonoksi kompromissiksi.
Jos rahasta ei olisi tiukkaa niin ostasin Teslan mun n. 100ke auton pitäminen vaatisi yki 15ke bruttuoansiot. Arvon alenema kun on tuon hintaisissa 1ke kuukaudessa kun pitoaika on 4 vuotta. Liian kallista tavalliselle inssille. - adfs314
Eivät sähköautot ole mitään hienoa tekniikkaa. Nykyaikaiset kehittyneet polttomoottorit ovat sähköautojen tekniikkaan verrattuna ilmiömäinen taidonnäyte.
- Tesla3
Siinäpä se.
Miksi ei tuolla ilmiömäisellä taidonnäytteellä saada yhtä mukavaa ajokokemusta kuin yksinkertaisella sähkömoottorilla?
- itsetunnottomienPönkitys
Toiset ne jonottaa aina kun uusi puhelinmalli tulee myyntiin tai muuta idiotismia ja vielä järjettömään hintaan. Onhan se upeaa näyttää, että mulla on uusin puhelin tai Tesla tai microsoftin käyttis tms. Toivotaan että joku edes huomaisi, sillä maksoin siitä paljon ja jonotin sitä pari vuorokautta taivasalla. Kyllä toiset ovat vaan niin typeriä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 676689
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap284330Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2712760Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei262080MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna311633- 971437
Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee551131Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel3041127Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781114Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..391071