Olen 62 v. lapseton nainen. Kohtu poistettu 39 vuotiaana, myomien vuoksi. Olin kärsinyt tosi kovista kuukautiskivuista vuosikymmeniä. Kohdunpoiston tehnyt lääkäri sanoi, että kohtu ja peräsuoli olivat kiinni toisissaan. (Endometrioosi ?) Mutta kukaan ennen ja jälkeen ei ole kommentoinut, eikä sitä ole tutkittu. Munasarjat on jäljellä ja siellä on pari kystaa mitä on seurattu satunnaisesti. Alamahakivut (samantyyliset kuin kuukautiskivut)ovat jatkuneet edelleen, ihan kuin ne seuraisivat jonkinlaista kiertoa ja munasarjoissa on kypsyviä munasoluja (ultrassa näkyvät).
Olen kärsinyt vaihdevuosivaivoista 50 vuotiaasta lähtien. Alaselkä on tosi kipeä ei voi nostella eikä välillä pääse kävelemäänkään suorana. Gynekologi ei ota kantaa endometrioosi epäilyyni.
Luin että endometrioosi -kudos pystyisi itsenäisesti tuottamaan jopa hormonia. Sekö selittäisi tämän jo 12 vuotta kestäneen vaihdevuosi-oireilun. Alaselässä tuntuu kuin jokin venyttäisi alaselkää erisuuntiin. Esim. tärinä tekee kipeää.
Endometrtrioosi on kuulemma hankala diagnosoida. Ainoastaan vatsaontelon tähystyksessä voidaan varmasti todeta?
Yleislääkärille on turha valittaa ja gynekologi ei ota kantaa. Olen vähävarainen mitään turhia tutkimuksia ei ole vara tehdä.
Liikuntakyky taitaa tämän myötä mennä, miten tästä edetä? Olen monioireinen vaivani kanssa?
Limakalvot ovat kuivat, mihin käytän Pausanolia.
Apua!!!!!!!!!!!!!
alavatsakipu/alaselkäkipu
3
578
Vastaukset
- Näin.luulen
Eli sinulla ei vielä ole vaihevuodet, koska munasarjoissa on toimintaa. Veikkaan, että vaikka olisi jotain endometrioosia, niin sinun ikäiselle ei tultaisi tekemään mitään toimenpiteitä, koska odotetaan, että vaihdevuodet hoitaa homman. Alaselässä voi kyllä olla muutakin vikaa, esim. rappeumaa. Olet kuitenkin ilmeisesti jonkinlaisessa gynekolgisessa seurannassa, mikä hyyä asia.
- alavatsakipu
Eli kuumat aallot ja valtava yöhikoilu (50v. lähtien) ei ole merkki vaihdevuosista?
- Näin.luulen
alavatsakipu kirjoitti:
Eli kuumat aallot ja valtava yöhikoilu (50v. lähtien) ei ole merkki vaihdevuosista?
Joo, siis tarkoitin, että et ole vielä jälki eli postmenopaussissa. Tältä palstalta voisit saada tietoa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/11173066/vaihdevuodet-jaotellaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078