Olen 62 v. lapseton nainen. Kohtu poistettu 39 vuotiaana, myomien vuoksi. Olin kärsinyt tosi kovista kuukautiskivuista vuosikymmeniä. Kohdunpoiston tehnyt lääkäri sanoi, että kohtu ja peräsuoli olivat kiinni toisissaan. (Endometrioosi ?) Mutta kukaan ennen ja jälkeen ei ole kommentoinut, eikä sitä ole tutkittu. Munasarjat on jäljellä ja siellä on pari kystaa mitä on seurattu satunnaisesti. Alamahakivut (samantyyliset kuin kuukautiskivut)ovat jatkuneet edelleen, ihan kuin ne seuraisivat jonkinlaista kiertoa ja munasarjoissa on kypsyviä munasoluja (ultrassa näkyvät).
Olen kärsinyt vaihdevuosivaivoista 50 vuotiaasta lähtien. Alaselkä on tosi kipeä ei voi nostella eikä välillä pääse kävelemäänkään suorana. Gynekologi ei ota kantaa endometrioosi epäilyyni.
Luin että endometrioosi -kudos pystyisi itsenäisesti tuottamaan jopa hormonia. Sekö selittäisi tämän jo 12 vuotta kestäneen vaihdevuosi-oireilun. Alaselässä tuntuu kuin jokin venyttäisi alaselkää erisuuntiin. Esim. tärinä tekee kipeää.
Endometrtrioosi on kuulemma hankala diagnosoida. Ainoastaan vatsaontelon tähystyksessä voidaan varmasti todeta?
Yleislääkärille on turha valittaa ja gynekologi ei ota kantaa. Olen vähävarainen mitään turhia tutkimuksia ei ole vara tehdä.
Liikuntakyky taitaa tämän myötä mennä, miten tästä edetä? Olen monioireinen vaivani kanssa?
Limakalvot ovat kuivat, mihin käytän Pausanolia.
Apua!!!!!!!!!!!!!
alavatsakipu/alaselkäkipu
3
534
Vastaukset
- Näin.luulen
Eli sinulla ei vielä ole vaihevuodet, koska munasarjoissa on toimintaa. Veikkaan, että vaikka olisi jotain endometrioosia, niin sinun ikäiselle ei tultaisi tekemään mitään toimenpiteitä, koska odotetaan, että vaihdevuodet hoitaa homman. Alaselässä voi kyllä olla muutakin vikaa, esim. rappeumaa. Olet kuitenkin ilmeisesti jonkinlaisessa gynekolgisessa seurannassa, mikä hyyä asia.
- alavatsakipu
Eli kuumat aallot ja valtava yöhikoilu (50v. lähtien) ei ole merkki vaihdevuosista?
- Näin.luulen
alavatsakipu kirjoitti:
Eli kuumat aallot ja valtava yöhikoilu (50v. lähtien) ei ole merkki vaihdevuosista?
Joo, siis tarkoitin, että et ole vielä jälki eli postmenopaussissa. Tältä palstalta voisit saada tietoa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/11173066/vaihdevuodet-jaotellaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 225081
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r23733Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361310- 1011292
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121210- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17903viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168855En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61773- 37759