Miksi autoissa on puutteita?

asdf12341234

Aivan varmasti suuret valmistajat osaavat kokemuksensa turvin tehdä hyvän penkin tai toimivan ilmastoinnin, jos vain tahtovat, mutta silti monissa automalleissa eri koeajoilla valitetaan samaa asiaa.

Tahallaanko huonoa tehdään? Miksi yhteen malliin tehdään hyvä penkki, mutta toiseen huono?

41

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paskoihin.turhautunut

      Auton penkkejäkin on tehty jo pitkästi toistasataa vuotta joten kyllä luulisi olevan jo tietoa että mikä on hyvä ja mikä huono. Huonot penkit ovat siis aivan tahallaan tehtyjä huonoksi.
      Muutenkin välillä vaikutta että kaikesta kokemuksesta huolimatta mitään ei olla opittu...

    • kepuliwind

      Saa siihen ratin ja penkinväliin tuuletuksen, jos tuulettaa tuulta vastaan..

    • estggsrgs

      Ei kai mikään mekaaninen/elektroninen laite kuten ilmastointi ole koskaa täysin toimintavarma.

      Penkkejä ihmettelen kyllä itsekin, miksi esim monessa japanilaisessa surkeat penkit verrattuna eurooppalaisiin. Mazdassani on siedettävät mutta ei ne monelle eurooppalaiselle pärjää. Toyotan taas ihan liian pienet ja korkeat. Tosin ei ne "ergonomiset" penkit aina nekään onnistu, meidän -02 V70ssä hyvin muotoillut "ergonomiset" penkit mutta saan heti selkäkipuja niistä vähänkin pidemmällä matkalla vaikka kuinka yrittää säätää. Ehkä ne Mazdan penkit siksi tavallaan onnistuneita, ei kovin ergonomisesti muotoiltuja mutta tavallaan "neutraaleja" jotta mahdollisimman harvalle tulisi selkäkipuja vaikkei ne mitenkään maailman mukavimpia/tukevimpia ole, ei tule ainakaan kipuja pidemmälläkään matkalla.

      • näintälläkertaa

        No eiköhän ne pienet ja korkeat penkit ole suunniteltu sinne aasian markkinoille.
        Olen kyllä pitkään ihmetellyt, että onko toyotalla mennyt liian hyvin länsimaissa pianhan sitten menee hyvin huonosti ellei asioita korjata.


    • ajettavuus_tuntuu_aina

      Miksi japanilaiset eivät vieläkään osaa tehdä hyvää ajettavuutta, vaikka asiasta on valitettu jo vuosikymmeniä? Sama tunnoton vetelyys vaivaa riisipusseja sukupolvesta toiseen.

      Kympin ajettavuuden olisi saanut kopioimalla 90-luvun lopussa julkaistun Focuksen ohjaus- ja alustaratkaisun. Siinä olisi täydellinen referenssi. Mutta kun ei kiinnosta japskeja...

      • kaikkipielessäVW

      • Joskusonnistui

        On siinä satunnaisesti onnistuttu, esim. ensimmäisen korimallin Nissan Primera oli ajettavuudeltaan täysin eurooppalaisten kilpailijoiden veroinen. Eli varmaan osaamista olisi, mutta ajo-ominaisuudet ei vaan taida olla japsien autonsuunnittelun prioriteettilistalla kovin korkealla.


      • 3534534

        "Kympin ajettavuuden olisi saanut kopioimalla 90-luvun lopussa julkaistun Focuksen ohjaus- ja alustaratkaisun"

        Mazda teki juuri näin. Mazda on käyttänyt Fordin alustaratkaisuja jo 2002 lähtien. Joten ajettavuus Focus/Mondeo tasolla ja vastaa parhaita eurooppalaisia etuvetoja. Samalla Ford sai luotettavat moottorit Mazdalta. Molemmat voitti. Ei se Mazdan ajettavuus ennenkään suoranaisesti huono ollut. Ehkä joissakin japseissa oli huono ajettavuus tai on vielä tänäkin päivänä, muttei kaikkiin voi yleistää.


      • Automyyyjä

        Se että Mazda käyttää samaa pohjalevyä kuin Focuksessa ei todellakaan tarkoita, että alusta on sama. Mazdalla on oma alusta ja ajettavuus sitten valitettavan huono. Volvollakin on sama pohjalevy ja siinäkin erilainen ajettavuus.


      • 34635643
        Automyyyjä kirjoitti:

        Se että Mazda käyttää samaa pohjalevyä kuin Focuksessa ei todellakaan tarkoita, että alusta on sama. Mazdalla on oma alusta ja ajettavuus sitten valitettavan huono. Volvollakin on sama pohjalevy ja siinäkin erilainen ajettavuus.

        Ei samalle pohjalevylle voi montaa eri alustaratkaisua rakentaa vaan se pohjalevy on suunniteltu tietyntyyppiselle pyöräntuennalle ja jousitukselle. Vaikka osat ja säädöt jonkun verran eroaa, käytännössä alustaratkaisu on kyllä sama. Tuskin olet edes ajanut Mazdaa jos väität että huonompi ajettavuus kuin Fordissa. Ihan samaa luokkaa se ajettavuus on ollut kun olen molempia kokeillut.

        Joidenkin pitää vain jääräpäisesti pitää yllä tuota Esson baarin puhetta että japseissa huono ajettavuus (ollaan kateellisia tekniikan luotettavuudelle). Joissakin japseissa huono ajettavuus ihan kuten joissakin euroissa, mutta ei mitenkään koske kaikkia merkkejä.


      • TurhaaValitusta

        Mazda osaa tehdä autoja joissa on hyvä ajettavuus. Kokeilisit joskus oikeasti koeajaa 2017 tai uudempaa Mazda 6:sta vähintään vuorokauden verran, mieluiten mutkaisilla teillä. Laadukkailla renkailla Mazda 6 on mutkaisilla teillä parhaimmillaan ja pärjää ohjattavuudessa monelle tuplasti kalliimmalle autolle ohjattavuudessa ja vakaudessa.

        Mazda ei ole ollut enää missään tekemisissä Fordin kanssa Skyactiv tekniikan tultua markkinoille. Vaan Skyactiv Mazdat ovat täysin omaa tuotantoa myös pohjalevynkin osalta.


    • saksanshaiboja

      Miksi saksalaiset eivät osaa tehdä toimivia autoja vieläkään?

    • Ajaja

      Pääasiallinen syy on hinta, isommilla valmistajilla sen verran tuotantoa, että siitä on helppo laskea kuinka vaikka jonkun kymmenen sentin saati useamman euron säästö jättää viivan alle lisää. Toinen on se, että useassa asiassa on pakko tehdä valinta suuntaan tai toiseen. Esim. jos halutaan kevyt ja hyvin sivuttaistukea antava istuin, se on aika hankala ellei mahdoton tehdä samalla erityisen mukavaksi pidemmille matkoille. Tai ainakaan sitä ei tehdä erityisen halvalla, josta päästäänkin takaisin ensimmäiseen syyhyn.

    • 1800-luvunmuotia

      Miksi autolla pääsee ylinopeutta? Laittomia kaikki, kun pystyy helposti rikkoa lakia niillä.

      • miksi.näilläkin

        Miksi vesijetillä pääsee ylinopeutta? Kuopiossa ovat kolaroineet tänään semmoisilla ja toinen kuski loukkaantunut. Jompikumpi tai molemmat ajaneet huomattavaa ylinopeutta ja poliisi epäilee törkeästä liikenteen vaarantamisesta:
        https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kaksi-vesijettiä-törmäsi-toisiinsa-Kuopiossa-toinen-kuljettajista-loukkaantui/1226376


    • PitäkääTunkkinne

      Miksi autoja YLEENSÄKÄÄN tehdään, kun hevosellakin pääsisi, ja ei tarvitse muuta kuin kasan heinää toimiakseen? Eikä saastuta maapalloa.
      Autoista sen kun valitetaan jatkuvasti, mutta oletteko koskaan kuulleet valitettavan hevosesta?

      • 1900-luvun alussa alkoi suurkaupunkien hevosenjäteongelma olla jo kriittinen. Hevosenpaskaa oli joka paikassa, ja silti kaupungeilla meni tolkuttomasti rahaa ja vaivaa teiden ja katujen puhtaanapitoon.

        Jos autoja ei olisi tullut, olisivat ajoneuvottomat keskustat ehkä sata vuotta nykyistä vanhempi trendi. ; )


      • tynkeä.paskanhaju
        Kollimaattori kirjoitti:

        1900-luvun alussa alkoi suurkaupunkien hevosenjäteongelma olla jo kriittinen. Hevosenpaskaa oli joka paikassa, ja silti kaupungeilla meni tolkuttomasti rahaa ja vaivaa teiden ja katujen puhtaanapitoon.

        Jos autoja ei olisi tullut, olisivat ajoneuvottomat keskustat ehkä sata vuotta nykyistä vanhempi trendi. ; )

        Yököttää ajatellakin sitä paskanhajua mikä on ennen autoja lemunnut jatkuvasti kaupungeissakin... 🤮


      • MietippäSitä
        Kollimaattori kirjoitti:

        1900-luvun alussa alkoi suurkaupunkien hevosenjäteongelma olla jo kriittinen. Hevosenpaskaa oli joka paikassa, ja silti kaupungeilla meni tolkuttomasti rahaa ja vaivaa teiden ja katujen puhtaanapitoon.

        Jos autoja ei olisi tullut, olisivat ajoneuvottomat keskustat ehkä sata vuotta nykyistä vanhempi trendi. ; )

        Se hevosen paska ei saastuttanut maapalloa, toisin kuin autot. Hevosen paska on lannoitetta, jonka ansiosta maaperä on uudelle kasvulle hedelmällinen, entäs autojen pakokaasut?


      • mietipäite
        MietippäSitä kirjoitti:

        Se hevosen paska ei saastuttanut maapalloa, toisin kuin autot. Hevosen paska on lannoitetta, jonka ansiosta maaperä on uudelle kasvulle hedelmällinen, entäs autojen pakokaasut?

        Ai jaa mitä se mereen valuva paska tekee? Ei mitään hyvää. Autoista taas tulee kohta jo puhtaanpaa ilmaa pakoputkesta kuin mitä se moottori ottaa sisään.


      • LoistavaaKukiliHuumoria
        mietipäite kirjoitti:

        Ai jaa mitä se mereen valuva paska tekee? Ei mitään hyvää. Autoista taas tulee kohta jo puhtaanpaa ilmaa pakoputkesta kuin mitä se moottori ottaa sisään.

        " Autoista taas tulee kohta jo puhtaanpaa ilmaa pakoputkesta kuin mitä se moottori ottaa sisään."

        Päivän paras!!! Hah hah hah!!!


      • SumutuksellaPuhtaaksi
        LoistavaaKukiliHuumoria kirjoitti:

        " Autoista taas tulee kohta jo puhtaanpaa ilmaa pakoputkesta kuin mitä se moottori ottaa sisään."

        Päivän paras!!! Hah hah hah!!!

        Jep. Eikä vaadi kuin sen, että sinne auton tietokoneelle pitää vain ajaa VW:n huijaus softa, niin varmasti näin tulee tapahtumaan!


      • dfrr
        LoistavaaKukiliHuumoria kirjoitti:

        " Autoista taas tulee kohta jo puhtaanpaa ilmaa pakoputkesta kuin mitä se moottori ottaa sisään."

        Päivän paras!!! Hah hah hah!!!

        vetyautoissa asia on juuri näin. Ne puhdistavat ilmaa.


      • SumutuksellaPuhtaaksi
        dfrr kirjoitti:

        vetyautoissa asia on juuri näin. Ne puhdistavat ilmaa.

        Vetyauto ei todellakaan puhdista olemassa olevaa ilmaa, mutta vetyauton pakoputkesta sen sijaan ei tule muuta kuin vettä. Montako vetyautoa tiedät esim. suomessa myytäneen? Entäpä maailmalla?
        Ainoa paikka jossa niitä on myyty miljoonittain, on california USA, joten eivätpä ole kauheasti yleistyneet.


    • aasialainenKusetus

      Toyota haluaa tehdä autonsa mahdollisimman halvalla ja siksi kaikki lisälaiteet on huonolaatuisa ja toiminnaltaan puutteellisia, Penkeissä säästetään ja mitoitus kinkeille, Kori halvasta KobeSteelin huijausteräksestä ilman ruostesuojaa, sitä se surkeus syntyy.

    • Vähemmän_älykkäille

      Toyota on esimerkki insinööritaidon osaamisesta. Maailman huonoimmat tekniset osat, joista kootaan maailman luotettavimmat autot.

      Ovatko eurooppalaiset yleensäkin tyhmiä? Tätä voi vapaasti kommentoida tyhmästi.

    • 4534534

      Heikko suuntavakaus ei kyllä ole Japsien yksinoikeus tai itseaisassa Subaruhan on oikeastaan aika hyvä tässä mielessä. Sitävastoin germaaneista ainakin BMW ja Audi niiltä osin kuin itsellä ollut (F30 ja B9) ei kyllä ansaitse kehuja suuntavakauden ohalta eikä myöskään penkin muotoilun osalta. Pahin keksintö oli Bemarin sporttipenkki. Kolme vuotta (liisari) sillä piti kitkutella. Kieltäydyin ajamasta yli tunnin matkoja joten meidän perhe ei pitkällä käynyt.

      En ole ajanut pitkään aikaa Tojoilla mutta muistaakseni ne ei ainkaan entivanhaan valuneet tien kallistuksen mukaan kuten nämä niin sanotut premiumit.
      Avessa (2-koppa) oli ainakin kunnollinen 5v automaatti mitä ei B9 Audissa ole.

      Voisikin kysyä miksi melkein tuplahinnalla ei saa edes toimivaa automaattia ja alustaa mikä ei valu kallistuksissa.

      Nyt pitäisi keksiä Audin jälkeen jokin vaihtoehto, ehkä Opelia voisi kokeilla välillä.

      • suoraan.suoralla

        Neutraalin alustan kuuluukin "valua" kallistuksen suuntaan. Jos se menisi kallistetulla tiellä suoraan se pitäisi säätää puoltamaan pikkaisen vasemmalle. Se ei olisi hyvä juttu ollenkaan.


      • 23423423

        Höpö höpö. Nämä germaanit valuu molempiin suuntiin ja kyllä on mahdollista tehdä alusta niin että auto ei valu kumpaankaan suuntaan. Kyse on pyörän kulmista.

        Jopa vanhat töjöt eivät valuneet. Niissä oli sitten kyllä muita ongelmia ajamisen suhteen.
        Olen ajanut monilla autoilla jotka eivät valu kumpaankaan suuntaan ja mitkä muutenkin kulkevat todella vakaasti.


      • kurvissa.kallistuu
        23423423 kirjoitti:

        Höpö höpö. Nämä germaanit valuu molempiin suuntiin ja kyllä on mahdollista tehdä alusta niin että auto ei valu kumpaankaan suuntaan. Kyse on pyörän kulmista.

        Jopa vanhat töjöt eivät valuneet. Niissä oli sitten kyllä muita ongelmia ajamisen suhteen.
        Olen ajanut monilla autoilla jotka eivät valu kumpaankaan suuntaan ja mitkä muutenkin kulkevat todella vakaasti.

        Just siksi tiet ovat kallistettu mutkissa että auto kääntyy jonkinverran itsestään kaarteen suuntaan ja matkalaiset eivät tunne sivuttaiusi g-voimia juuri lainkaan. Mukavuustekijä ennenkaikkea.
        Neutraali suoraan kulkeva auto valuu kallistetulla tiellä jonkin verran. Kumpaankin suuntaan tietysti sen mukaan kumpaan suuntaan tie on kallistettu. Tiet ovat suoralla kallistettu niin että keskikohta on vähän korkeammalla jotta vesi valuisi pois. Jos auto kulkisi luotisuoraan kallistetulla tiellä, sen alusta pitäisi säätää puoltamaan hieman vasemmalle (oikeanpuoleisessa liikenteessä). Tämä on hyvin yksinkertainen asia kun vähänkin ajattelee.
        Ojan puolelle valuminen on myös turvallisuustekijä jos kuski sattuu nukahtamaan rattiin. Turvallisempaa herätä siihen että oikea pyörä putoaa pois asvaltilta jos vaihtoehtona on ajautua vastaantulijan kaistalle.


      • 2534534534

        Hehehe. F30 Bemaria piti loivassa kallistetussa kurviss akääntää eri suuntaan kuin kurvi ,jottei auto olisi valunut pois tieltä.
        En vain tykkää tuollaisesta. Joten epäluonnollista että auton ohjausta pitää välillä kääntää kurvin suuntaan ja välillä toiseen suuntaan, siis kesäkuivalla maantiellä.

        Auton pitää mennä suoraan. Ford, Subaru, Honda ja Volvo menee suoraan. Miksi BMW tai Audi ei mene?
        Tuo tekee auton ajamisesta rasittavaa. Tuntuu kuin ohjauksessa olisi jonkinlainen kumivälissä. Se kun ei vaikuta suoraan kulkusuuntaan.

        Tämä todellakin on yksinkertainen asia. Auto pitää kulkea suoraan .


    • varaosateri

      Yhtä kestäväks kaikki kun volvot ja mersut 70- 90- luvulla niin jää suurin osa autotehtaiden tekijöistä parikskymmeneks vuodeks vaille töitä. Mieti valmistajan näkökulmasta, ei ehkä kannata.

      • skdfsdkjjfdskjkl

        Ei ne jääneet työttömäksi silloinkaan kun autot olivat luotettavia joten paskapuhetta. Pikemminkin nyt ne jää työttömäksi kun asiakkaat vaihtaa merkkiä saatuaan paskaa käteen.


    • shittiäpukkaa

      Suomessa pitäisi olla eri alustat kuin esim Saksan sileillä autobhaaneilla "koiralluut" täysin turhia ja aina väljiä tuskin mitään hyötyäkään alle 200kmh nopeuksilla päinvastoin keikuttaa autoa risteyksissä ikävästti renkaat liian matalia Erittäin karheille ja kuopaisille
      teille suunnittelijat eivät ehdi istua autoissa miettien yksityiskohtia nopeus ja tuottavuus on pääosissa .

      • dslfdjkdsklfjkls

        Tuo auton keikutus risteyksissä ajourien yli mennessä, johtuukohan se sittenkaan kallistuksenvakaajista vai siitä että taka-akselisto on nykyään useimmiten yhdystukiakselisto eikä erillisjousitettu kuten esim. 80-90-luvun japanilaisissa usein oli?
        Oli miten oli niin vittumaista keikutusta ja rytyytystähän se on, tuntuu miltei pahoinpitelyltä :D


      • 546546

        Audissa ja Bemarissa on täysin erillisjousitus ja kyllä nekin keikkuu ja nyökkii.
        Jousitus on nykymuodin mukaan oltava jämäkkä jotta testeissä pärjää. Se on sivuseikka että auto on äärettömän epämukava ja rasittava.
        Autot tehdään testejä ja testaajia varten ei matkustamista. Pitäisi tämä nyt jo ymmärtää. Eihän kukaan autoa itselleen osta vaan toisille, eritysiesti netissä kaiken tietäville.


      • dentalstik

        Ei ne koiranluut autoa keikuta vaan kallistuksenvakaimet joihin ne luut tulevat kiinni. Ja ilman kallistuksenvakainta ainakin edessä pitäisi jousituksesta tehdä jäykempi ettei kallistelisi kaarteissa liikaa. Silloin se ajaminen vasta epämukavaa olisi.


    • adsf134

      Ei ole ajaminen Saksan baanoilla tasaista, kaikkea muuta. Pahimmillaan sitä laattaa, joka tärisyttää kuin pesukoneessa olisi. Ja sitä on paljon.

      Niitä teitäkin korjataan niin paljon, että tuntuu kuin ajaisi jatkuvasti tietyömaalla. Ja kun nopeudetkin ovat hyvin usein rajoitettuja, niin koko systeemi on sysipska.

      En usko, että kukaan tahtoisi vaihtaa Suomen liikenteen sujuvuutta Saksan liikenteeseen. Kukaan ei tahdo sitä jonossa seisomista ja jatkuvia tietöitä. Siinä ei paljon auta, että välillä saa lyhyen pätkän painaa menemään kahta sataa ja kuluttaa hirveästi bensaa.

    • nooohh

      Kyllä sanoisin että juurikin noi "koiranluut" on se keikutuksen lähde risteysalueilla yms hitaassa ajossa kallistusvakaaja ei anna periksi vanhemmassa autossani ei ole noita luita eikä se keikuta kuten uudempi käyttisauto no pieni paha mutta tuosta suunnittelusta esim ovenkahvat muuttuu samassa automerkissäkin joskus jopa huononpaan suuntaan luulisi hyväksi todetusta pidettävän kiinni mutta ei

    • Oman

      Penkkikysymys nyt on maailman helpoin: ei ole mahdollista tehdä yleisesti hyvää autonistuinta. Löhötuolissa se onnistuu koska sen ominaisuudet eivät vaadi kovin tarkkaa muotoilua. Sen sijaan auton kohdalla on täysin mahdotonta tehdä hyvää sivuttaistukea sekä 190 cm pitkälle 120 kg painavalle miehelle että 160 cm pitkälle 50 kg painavalla naisella. Tai sille normaalipainoiselle hepulle siinä välissä. Ja sivuttaistuki on vain yksi asia. Säätöjä voi tietysti lisätä ja lisätään jatkuvasti, mutta lopputolos on kuitenkin aina kompromissi, joka toimii toisilla paremmin ja toisilla huonommin. Kaupparatsujen ja muiden paljon ajavien kannattaisi hommata mersuunsa mittojen mukaan tehty istuin, jos sellaisia ylipäätään siviiliautoon saa.

      • klsdfjkdfkksdfjdkjl

        Eipä taida räätälintyönä tehtyjä istuimia voida enää nykyautoihin saada, niissä on mm. sivutörmäystyynyt mitkä pitäisi testauttaa ja hyväksyttää viranomaisilla mikä on mahdottoman kallista. Lisäksi istuimen vaihto vaikuttaisi varmaan auton päästöihin ja sekin testi pitäisi suorituttaa uudelleen, tyyppikatsastus, ja mitä kaikkea byrokratiaa liekään virkanilkit joutessaan keksineet ettei vaan mukatärkeä puuhastelu loppuisi kesken...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe