Sähköautot sopivat vain päivittäisautoiksi

Keskivertokaveri

Tuolla on brittiläisen sähköauton omistajan kokemus käyttämisestä. Perusongelmat liittyvät vaatimattomaan toimintamatkaan ja lataamiseen hankaluuteen.

Niin kauan kuin auton saa ladattua kotona ja sillä on päästävä vain töihin ja takaisin, sähköauto toimii hyvin. Kun tarvitaan lisää toimintamatkaa tai pitäisi luottaa latauspaikkojen toimivuuteen (toimiiko ja onko tilaa vai joutuuko jonottamaan), ongelmat alkavat.

https://www.speakev.com/threads/my-ev-experiment-lessons-learnt.124600/

Kirjoittaja tarjoaa linkin, joka paljastaa sähköauton kelpaamattomuuden yleisautoksi.

Kun nopeutta on 88,5 km/h (55 mph) tarvitaan auton liikuttamiseen hevosvoimia 7,14.
Kun nopeutta on 104,6 km/h (65 mph), tarvitaan hevosvoimia 11,8.

http://phors.locost7.info/phors06.htm

Toisin sanoen hevosvoimien tarve nousee voimakkaasti, kun vastus kasvaa nopeuden kasvaessa. Jos perässä on peräkärry tai katolla suksiboksi, on vastus niin ikään suuri.

Polttomoottoriautossa vastuksen vaikutus kulutukseen on varsin pieni, koska polttomoottorit toimivat huonolla hyötysuhteella. Koska tarjolla olevasta energiasta muuttuu liikkeeksi joka tapauksessa vain pieni osa, ei vastuksen lisääminen nosta kulutusta kohtuuttomasti.

Sähköautossa tilanne on toinen. Ne toimivat hyvällä hyötysuhteella, jolloin vastuksen lisääntyminen vaikuttaa voimakkaasti toimintamatkaan.

Autolle on tietysti eduksi, että energiaa ei mene hukkaan, mutta ongelma on akkujen heikko energiatiheys. Painoa kohti bensassa on aivan valtavan paljon energiaa verrattuna akkuihin, joten sitä riittää myös hukattavaksi.

Moottoriteillä hidastelevat Teslat ovat todellinen ilmiö. Edes sadalla tonnilla ei saa autoa, jolla pystyisi ajelemaan huolettomasti. Koska nopeus nostaa voimakkaasti kulutusta, on himmattava.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Kun huomioi pientenkin sähköautojen korkean hinnan, sähköautojen jälleenmyyntiarvon mahdollisen rajun romahtamisen (mikä on akuston kunto 10 vuoden päästä ja mitä jos tulee uutta tekniikkaa, joka jyrää entisen?) ja sähköauton käyttöön liittyvät lukuisat rajoitteet, on vaikea nähdä, että sähköautoja rupeaisivat ostamaan muut kuin ideologit ja ylempi keskiluokka, jolla on mahdollisuus ottaa autoihin liittyvä taloudellinen riski.

Sähköauto sinänsä on mainio vekotin, mutta akkuen tekniset ominaisuudet eivät riitä monipuoliseen käyttöön kelpaavien autojen valmistamiseen.

Siinä missä keskiluokkainen ihminen ostaa15 tonnilla käytetyn farkun, jolla tehdään niin työmatkat kuin lapin matkat kuin matkat anoppilaan, niin ylemmän keskiluokan edustaja ostaa yli 40 tonnin sähköauton, joka kuitenkin kelpaa kunnolla vain päivittäisautoksi.

Hintojen halpenemisesta voi haaveilla ja varmasti ne pitkällä aikavälillä tulevat alas, mutta näinköhän koskaan tulevat niin paljon, että tavallisellekin sukankuluttajalle on tarjolla auto, jolla vedetään kärryä ja ajetaan lomalle suksiboksi katolla?

Siitä ainakin on turha haaveilla, että sähköauto säilyisi verotuksen ulkopuolella. Autoilijoilta tullaan jatkossakin vuorenvarmasti perimään rahat.

24

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pppreeuey

      " on vaikea nähdä, että sähköautoja rupeaisivat ostamaan muut kuin ideologit ja ylempi keskiluokka, jolla on mahdollisuus ottaa autoihin liittyvä taloudellinen riski."

      Niinhän se on kaikessa uudessa tekniikassa, että isotuloisemmat ostavat ensin ja sitten, kun toimitusmäärät suurenevat ja hinnat tippuvat on pienituloisilla mahdollisuus ostaa uusinta tekniikkaa tai isotuloisten käytettyjä.

      Aikanaan, kun ensimmäiset polttomoottorilla toimivat autot tulivat liikenteeseen niitä ostivat ja käyttivät ensin ideologit ja ylempik.luokka. Tavan kansa kulki hevosella tai jalan. Kun polttomoottorilla toimiva auto kehittyi toimintavarmemmaksi ja tiet ja polltoaineen jakelu saatiin toimivaksi, niin polttomoottorilla toimiva auto syrjäytti hevosen kulkuvälineenä.

      Tänä päivänä nykyaikainen sähköauto on pikkuhiljaa aloittamassa urakkaansa syrjäyttääkseen polttomoottorilla toimivan auton. Matka on varmasti pitkä ja vaikea, sillä polttomoottorikäyttöisen auton tuotanto on hiottu reilussa sadassa vuodessa huippuunsa.

      "Sähköauto sinänsä on mainio vekotin, mutta akkuen tekniset ominaisuudet eivät riitä monipuoliseen käyttöön kelpaavien autojen valmistamiseen."

      Akut tulevat varmasti kehittymään vauhdikkaasti, kun autoteollisuus ryhtyy tosissaan valmistamaan sähköautoja, johan nykyiset litium akut ovat ylivoimaisia lyijyakkuihin verrattuna.

      "Siitä ainakin on turha haaveilla, että sähköauto säilyisi verotuksen ulkopuolella. Autoilijoilta tullaan jatkossakin vuorenvarmasti perimään rahat."

      Se on valitettavaa, mutta totta. Kyllä valtio rahansa ottaa myös sähköautoista.

      Sähköautoja ostetaan ja ostettaisiin nykyisilläkin hinnoilla paljon nykyistä enemmän, jos vain niiden saatavuus olisi parempi. Esim. Tesla model 3, jolla on jatkuvasti n. 400 000 varausta, mutta tehdas ei saa tuotettua autoja riittävällä vauhdilla. Samoin, kuin Kia Niro ja Hyundai Kona electric niiden saatavuus on heikkoa. Ainoastaan Nissan Leaf on ilmeisesti saatavilla siedettävällä jonotuksella. Tesla model S Ja model X on ilmeisesti myös saatavilla suhteellisen hyvin, mutta niiden hinta tietysti rajoittaa ostajakuntaa. Premium merkeistä Jaguar I-pace, Audin E-tron ja M-B EQ tulevat mukaan kilpailuun.

      Loppujen lopuksi polttomoottoriauto syrjäytti n.100 vuotta sitten hevosen ja sen aikaisen sähköauton, mutta sähköauto on ottamassa revanssin ja tulee syrjäyttämään polttomoottoriauton.

      • kah53

        "Loppujen lopuksi polttomoottoriauto syrjäytti n.100 vuotta sitten hevosen ja sen aikaisen sähköauton, mutta sähköauto on ottamassa revanssin ja tulee syrjäyttämään polttomoottoriauton. "
        Mainitse jokin tekninen laite, joka on hävittyään ottanut revanssin ja voittanut kerran hävittyään.


      • pppreeuey
        kah53 kirjoitti:

        "Loppujen lopuksi polttomoottoriauto syrjäytti n.100 vuotta sitten hevosen ja sen aikaisen sähköauton, mutta sähköauto on ottamassa revanssin ja tulee syrjäyttämään polttomoottoriauton. "
        Mainitse jokin tekninen laite, joka on hävittyään ottanut revanssin ja voittanut kerran hävittyään.

        "Mainitse jokin tekninen laite, joka on hävittyään ottanut revanssin ja voittanut kerran hävittyään."

        No, esimerkiksi Gatling konekivääri. Aluksi se toimi kammella veivaamalla, jolloin tulinopeus oli parhaimmillaan n.200 laukausta/min. Myöhemmässa vaihessa kehitettiin Maxim konekivääri ja siitä tuli perustyyppi kaikille myöhemmin suunnitelluille lyhytrekyyliperiaatteella toimiville konekivääreille tulinopeus n.600laukausta/min.

        Gatling konekivääri jäi pois käytöstä Maximin korvatessa sen, kunnes insinöörit päättivät kokeilla mitäpäs muuta, kuin sähkömoottoria Gatling konekiväärin pyöritykseen jolloin päästään parhaimmillaan 5000-6000 laukausta/min. tulinopeuteen. Eli aikanaan hävittyään tulinopeudessa Maximille Gatling otti revanssin ja voitti.


    • EppäilleväTuomas

      Eipä edes hypellä elävässä nykymaailmassa ole kuulunut akkutekniikkaan liittyviä läpimurtoja, päinvastoin luin juuri asiantuntijan haastattelun, jossa hän totesi, että nykykemialla rajat ovat tulleet vastaan.

      Pitäisi keksiä jotain uutta, mutta se on vaikeaa. Vaikka homma labrassa saataisiinkin toimimaan, niin ulkomaailman haasteet ovat usein liikaa.

      Suurikokoisen Teslan koko pohja on täynnä akkuja. Akut painavat paljon ja vievät runsaasti tilaa. Edes tuollaisella akkumäärällä ei kuitenkaan saada vielä riittävää toimintamatkaa. Ja mitenkä tuon määrän sovittaa pienempiin autoihin?

      https://hackadaycom.files.wordpress.com/2014/09/tesla-batt.jpg?w=800

    • pieni.marginaaliryhmä

      Sähköautojen yleistyminen maailmanlaajuisesti ei tarvitse pitkää toimintasädettä tai pikalatausta. 200 km toimintasäde 12 tunnin latausajalla kattaa satojen miljoonien autonomistajien tarpeen.
      Täällä susirajan väärällä puolella olevien suksiboxi-autoilijoiden tarpeet tyydytetään sitten joskus 30 vuoden päästä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sähköauton yleistymiseen globaalisti.

    • Tottamaaria

      Toisaalta tuo jutun linkkaus oli britteihin, joka on tiiviisti asuttu kaupungistunut saarivaltio. Siellä ainakin sekä lataaminen että nykyisten autojen toimintasäteet näköjään koetaan ongelmiksi.

      40 000 euron sähköauton toimintamatka on matka-ajossa hyvällä ilmalla sama kuin pikkuturbon, jossaon 10 litran tankki.

      Jos jollekin ehdottaisi, että autoon laitetaan vain kymmenen litran tankki, ei sitä juuri kukaan hyväksyisi, vaikka bensa-asemia on tuhkatiheään. Mutta sähköauton tapauksessa se pitäisikin hyväksyä.

    • Kkkfkgkkkfkkgkgkkg

      Kymmenen litran tankin bensa-autoon hyväksyisi monikin, jos bensa sitten olisi ilmaista tai alle puoleen hintaan. Jos, huomioiden pääomakulut.

      Zzz

      Samaa mieltä, että boksit ja kärryt ovat aika toissijaisia kuvioita. Jopa pitkät toimintamatkat. Ainakin nyt ensivaiheessa sähköautojen potentiaali on talouksissa, joissa halutaan omistaa kaksi tai useampia ajoneuvoja. Näin se arjen työmatka-auto edes toisella vanhemmista voi olla sähkis, ja sillä perheen polttisautolla voidaan sitten hoitaa niitä ajoja, joihin sähkis huono.

      Toisaalta ainoaksikin autoksi moni voi ottaa lyhyen kantaman sähkiksen ja mennä vaikka julkisilla sitten pidemmät matkat. Tietysti tästä usein tulee lisää kuluja, mutta jos sillä sähkiksellä arjessa säästää riittävästi, niin on varaa.

      Zzzzz

      Arvonlasku. Ihan totta, että sähkiksen hinta voi laskea nopeasti uuden tekniikan myötä, mutta hei, samahan koskee polttista ja sille se uusi mahdollisesti syrjäyttävä tekniikka on jo tulossa eli sähkis. Tällä hetkellä uuden auton ostaminen on jonkin verran normaalia suurempi riski, koska autoilu tuntuu olevan murroksessa.

      Zzzz

      Jos sähkiksiä aletaankin verottamaan, niin siihen menee vielä tovi ja joka tapauksessa niin kauan kuin ilmastovouhotus on voimissaan, sähköauton verotus tulee olemaan alempaa kuin polttiksien.

      Szzzzz

      Akkuteknologia sekä akkujen materiaalipula ja sen myötä nousevat hinnat ovat itselleni kysymysmerkkejä. Helppo olisi uskoa, etteivät materiaalit koskaan riitä ainakaan kohtuuhintaan?

    • asdf1243

      Ei bensalitrakaan maksa kuin reilusti alle puoli euroa ennen veroja. Valtio ottaa osansa.

      On haihattelua kuvitella, että sähkö tai vaikkapa kaasu säilyisivät jatkossa yhtä edullisina, jos ne rupeavat yleistymään.

      Autoilija on niin oleellinen osa verotusjärjestelmää, että hänestä ei varmasti luovuta. Siksi sähköautojen maltillisempi vero ostettaessa tulee nousemaan ja kulkemista ruvetaan verottamaan, jotta päästään vähintään samalle tasolle kuin bensa-autojen kanssa.

      • Kkfkfkfkkffk

        Hyvinkin mahdollista, mutta ei tuolloin polttomoottoriautonkaan verotus enää ole samaa tasoa kuin nyt, vaan nousee entisestään. Jo Suomenkin sitoutumat kansainväliset hiilidioksiditalkoot pakottavat tähän.
        Eli verotus tulee sähköautolla aina olemaan selvästi alle polttiksen. Ellei ilmastonmuutosta peruta. Tai ilmastonmuutoksen vastustamista hiilidioksidipäästöjen vähentämisellä.


      • Vanhat.autot.maksavat

        Tämä on taivaan tosi. Jos autoilusta tarvitaan lisää verotuloja niin tulilinjalla ovat saatuttavat autot, ei sähkö tai kaasuautot. Poliitikoilla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa nykyisessä maailmassa. Ympäristöasiat tulevat aina ekana, vaikka kyse olisikin vain mielikuvista eikä oikeasta umpäristön säästämisestä.


      • Lilnkolisti

        Miksi ihmeessä ympäristöasiat tulisivat ekana?

        Ongelma eivät ole suinkaan autot vaan markkinatalous. Mitä laajemmalle se etenee, mitä paremmin se toimii ja mitä enemmän se levittää hyvinvointia, demokratiaa ja ihmisoikeuksia, sitä enemmän ympäristö tuhoutuu. Linkolakin totesi, että ongelma ei ole elosteleva eliitti vaan se, että kansat pääsevät osalliseksi hyvinvoinnista.

        Vaikka järjestelmämme on ympäristön suojelun näkökulmasta epäonnistunut, niin silti pidämme siitä viimeiseen saakka kiinni. Siitä on tullut uskonto.

        Jos kuvittelette, että talouskasvu uhrattaisiin, jotta ympäristö säästyisi, niin turhaan kuvittelette. Länsimaiden menestyksen taustalla on ollut halpa öljy ja tulee olemaan jatkossakin. Ei sitä korvata nykyjärjestelmän puitteissa muilla energiamuodoilla.


      • Jbbbbbbbbbjjjj
        Lilnkolisti kirjoitti:

        Miksi ihmeessä ympäristöasiat tulisivat ekana?

        Ongelma eivät ole suinkaan autot vaan markkinatalous. Mitä laajemmalle se etenee, mitä paremmin se toimii ja mitä enemmän se levittää hyvinvointia, demokratiaa ja ihmisoikeuksia, sitä enemmän ympäristö tuhoutuu. Linkolakin totesi, että ongelma ei ole elosteleva eliitti vaan se, että kansat pääsevät osalliseksi hyvinvoinnista.

        Vaikka järjestelmämme on ympäristön suojelun näkökulmasta epäonnistunut, niin silti pidämme siitä viimeiseen saakka kiinni. Siitä on tullut uskonto.

        Jos kuvittelette, että talouskasvu uhrattaisiin, jotta ympäristö säästyisi, niin turhaan kuvittelette. Länsimaiden menestyksen taustalla on ollut halpa öljy ja tulee olemaan jatkossakin. Ei sitä korvata nykyjärjestelmän puitteissa muilla energiamuodoilla.

        Öljylle riittää kyllä käyttöä, vaikka öljyautojen verotus tuleekin aina olemaan selvästi kovempaa kuin sähköautoilla. Tai ainakin niin pitkään kuin ilmastotalkoot ovat voimassa eli näillä näkymin virallisen tiedon mukaan elinikämme.


      • asdfasf
        Vanhat.autot.maksavat kirjoitti:

        Tämä on taivaan tosi. Jos autoilusta tarvitaan lisää verotuloja niin tulilinjalla ovat saatuttavat autot, ei sähkö tai kaasuautot. Poliitikoilla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa nykyisessä maailmassa. Ympäristöasiat tulevat aina ekana, vaikka kyse olisikin vain mielikuvista eikä oikeasta umpäristön säästämisestä.

        "Jos autoilusta tarvitaan lisää verotuloja niin tulilinjalla ovat saatuttavat autot, ei sähkö tai kaasuautot."

        Rekat, linja-autot yms. ne vasta saastuttavat, mutta eipä niitä vielä erityisesti rangaista eikä ehkä tulla rankaisemaan.

        Lentoliikenne: pahempaa saastuttajaa ei ole. Ei mitään ylimääräisiä veroja.

        Kyllä se on tällainen tavallinen tallaaja, joka joutuu päästövähennykset maksamaan. Tavallinen, keskituloinen autoilija.


      • suosielläjatäällä
        asdfasf kirjoitti:

        "Jos autoilusta tarvitaan lisää verotuloja niin tulilinjalla ovat saatuttavat autot, ei sähkö tai kaasuautot."

        Rekat, linja-autot yms. ne vasta saastuttavat, mutta eipä niitä vielä erityisesti rangaista eikä ehkä tulla rankaisemaan.

        Lentoliikenne: pahempaa saastuttajaa ei ole. Ei mitään ylimääräisiä veroja.

        Kyllä se on tällainen tavallinen tallaaja, joka joutuu päästövähennykset maksamaan. Tavallinen, keskituloinen autoilija.

        Siksi olisikin järkevää käyttää biodieseliä / kaasua raskaassa liikenteessä ja lentokoneissa. Biopolttoaineiden valmistusmäärät kun ovat rajallisia. Henkilöautot sähkölle ylivoimaisen hyötysuhteen vuoksi, miksi polttaa biopolttoainetta 50kWh/100km kun sähköllä pääsee 15kWh/100km.


      • ssähköö
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        Siksi olisikin järkevää käyttää biodieseliä / kaasua raskaassa liikenteessä ja lentokoneissa. Biopolttoaineiden valmistusmäärät kun ovat rajallisia. Henkilöautot sähkölle ylivoimaisen hyötysuhteen vuoksi, miksi polttaa biopolttoainetta 50kWh/100km kun sähköllä pääsee 15kWh/100km.

        Tässä tullaan siihen kysymykseen, että millä tuo sähkö on tuotettu. Jos se on tuotettu niillä samoilla "biopolttoaineilla", kuin dieselkin, niin hyötysuhde laskee aika paljon.

        Mutta liikennepolttoaineita kannattaa tehdä vain jätteistä. Metsien tai ruokatuotannon uhraaminen polttoainetuotantoon on typerää niin taloudellisesti, kuin ympäristönkin kannalta.


      • suosielläjatäällä
        ssähköö kirjoitti:

        Tässä tullaan siihen kysymykseen, että millä tuo sähkö on tuotettu. Jos se on tuotettu niillä samoilla "biopolttoaineilla", kuin dieselkin, niin hyötysuhde laskee aika paljon.

        Mutta liikennepolttoaineita kannattaa tehdä vain jätteistä. Metsien tai ruokatuotannon uhraaminen polttoainetuotantoon on typerää niin taloudellisesti, kuin ympäristönkin kannalta.

        Bensalla tai dieselillä, kuten biopolttoaineilla kannattaisi tehdä sähköä ennemmin kuin polttaa polttomoottorissa koska polttoainevoimalan hyötysuhde on yli 50% ja sieltä voidaan lämpö ottaa talteen kaukolämpöverkkoon jolloin todellinen hyötysuhde vielä paljon suurempi. Polttomoottorista saadaan liikkumiseen voimansiirron häviöiden jälkeen vaivaiset 10%., sähköautossa 70-80%
        Toki kun ajatellaan fossiilisten polttoaineiden valmistus prosesseja ja siihen kulutettua energiaa ja päästöjä on nuo fossiiliset polttoaineet hölmölän touhua.


      • ssähköö
        suosielläjatäällä kirjoitti:

        Bensalla tai dieselillä, kuten biopolttoaineilla kannattaisi tehdä sähköä ennemmin kuin polttaa polttomoottorissa koska polttoainevoimalan hyötysuhde on yli 50% ja sieltä voidaan lämpö ottaa talteen kaukolämpöverkkoon jolloin todellinen hyötysuhde vielä paljon suurempi. Polttomoottorista saadaan liikkumiseen voimansiirron häviöiden jälkeen vaivaiset 10%., sähköautossa 70-80%
        Toki kun ajatellaan fossiilisten polttoaineiden valmistus prosesseja ja siihen kulutettua energiaa ja päästöjä on nuo fossiiliset polttoaineet hölmölän touhua.

        Ei kannata. Bensa ja diesel on sen verran kallista, että niillä ei kannata tehdä sähköä. vastapaine / lauhdevoimaloiden hyötysuhteet ovat noin 20-40% sähköntuotannossa. Lämmöntuotannossa hyötysuhde voi olla yli 90%, mutta liian kallista se on silloinkin, jos toiminnalle pitäisi jotain katetta saada.

        "Polttomoottorista saadaan liikkumiseen voimansiirron häviöiden jälkeen vaivaiset 10%., sähköautossa 70-80%"

        Tämähän taas riippuu siitä millä se sähkö on tuotettu. Jos sähkö olisi tuotettu öljyä polttamalla 20-40% hyltysuhteella, niin kokonaishyötysuhde jää huonommaksi, kuin moottorissa polttamalla. Häviöitä kun syntyy sähkönjakelussakin muutamia prosentteja, samoin kuin sähköautojen latauksessa. Nestemäinen polttoaine on myös helppo ja edullinen tapa siirtää ja varastoida suuria energiamääriä.


    • Keskhinta

      Kun tietäisi, mikä on Suomessa ostetun auton keskihinta ja lisäksi näkisi, miten ostohinnat jakautuvat, niin siitä voisi aavistella sähköauton yleistymisen mahdollisuuksia.

      Vaikea on uskoa, että maailman saastuttavimmilla autoilla ajavat pystyisivät siirtymään sähköautoihin. Se on länsimaiden parempiosaisten huvia.

    • Stihlms200

      Olen tankannut rajan takana 15v polttoaineita. Rajalle matkaa 20km. Auton tankki 90L.

      Suomessa kansa maksaa kaikkea muuta kuin normaalia hintaa litrasta. Missään muussa tuotteessa hinta ei ole noin paljon poikkeava todellisista markkinahinnoista jotka tulee valmistuksesta ja muista normaaleista kuluista.

      Euron kiinteä litrahinta bensalle ja dieselille. Tämä on ainoa oikea hinta suomeen

    • Berner.tappaa.vanhat

      "Jos kuvittelette, että talouskasvu uhrattaisiin, jotta ympäristö säästyisi, niin turhaan kuvittelette."
      Juuri näin. Vanhojen autojen tappaminen veroilla tehdään ympäristönsuojelun nimissä, mutta todellinen motiivi on talouskasvun turvaaminen.
      Olkoon motiivi mikä vaan niin lopputulos kuluttajalle on sama. Vanhat autot tapetaan verotuksella.

    • MitenToimitaan

      Miten pitää sähköautolla toimia, jos sattuu ajamaan ukkosmyrskyn tulvaan niin kuin oli tässä Raumalla, ettei henki menisi?

      • Järki.käteen

        Sattuu ajamaan? Luulisi että ihmisellä olisi sen verran järkeä päässä ettei aja autoaan syvään veteen. Itsellä ei tulisi mieleenkään tehdä tuollaista typeryttä millään autolla. Kallis remontti edessä.


      • Typerykselle.tiedoksi

        Eka neuvo o pitää pää vedenpinnan yläpuolella. Helpompi hengittää.


      • ssähköö
        Järki.käteen kirjoitti:

        Sattuu ajamaan? Luulisi että ihmisellä olisi sen verran järkeä päässä ettei aja autoaan syvään veteen. Itsellä ei tulisi mieleenkään tehdä tuollaista typeryttä millään autolla. Kallis remontti edessä.

        Eipä se paljon asiaa auta vaikka lopetat ajamisen keskellä tulvaa. Tuollainen rankan ukkoskuuron aiheuttama tulva nousee minuuteissa, eikä sitä välttämättä karkuun ehdi, jos olet kaupungin keskustan liikenneruuhkassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe