Isojen seurojen ehtoollistilaisuus on vaikuttava kokemus, siellä taivas koskettaa maata. Siellä on paljon Pyhää Henkeä, Jeesus on läsnä ehtoollisessa.
Ehtoollistilaisuudessa taivas koskettaa maata
67
944
Vastaukset
- voihyvänenaikaoo
Kuules jos JOS siellä olisi paljon Pyhää Henkeä eikö silloin se Henki jollain lailla antaisi pasuunastaan ison kuuluvan johtoäänen ja kansa tekisi parannusta edes jostain harhaisuudestaan.
Entoollinen on aina sama, yhteisateria Jeesuksen kanssa, oli paikalla vaikka vain jakaja, sekä vastaanottaja.
Se otetaan muistoateriana, sekä syntien anteeksi saamisen vuoksi.- Entoollinen
Jaa teillä vapaakirkollisilla on entoollinen. Onko entoollinen joku rituaali?
- EinariV
Luther kirjoitti ehtoollisesta:
"Jälleen tässä asiassa nyrjähtävät nuo riivastelijamme suurine oppeineen ja älyineen. He huutavat ja pauhaavat: "Miten leipä ja viini voivat antaa synnit anteeksi ja vahvistaa uskoa?" Tottahan he ovat kuulleet ja tietävät, että me emme suinkaan väitä leivän ja viinin sellaisenaan sitä tekevän, vaan että sen tekee leipä ja viini, joka on Kristuksen ruumis ja veri ja johon sana on yhdistynyt. Juuri se eikä mikään muu, näin me opetamme, on se aarre, jonka välityksellä anteeksiantamus on meille hankittu. Eikä sitä saata omaksemme mikään muu kuin juuri tämä sana: "Teidän edestänne annettu ja vuodatettu". Sillä siinä sinulla on molemmat: että se on Kristuksen ruumis ja veri ja että se on sinun omaksesi annettu aarre ja lahja. Kristuksen ruumis taas ei voi milloinkaan olla turha ja vailla vaikutusta, niin ettei se saisi mitään aikaan eikä siitä olisi mitään hyötyä. Mutta miten suuri tämä aarre itsessään onkin, se on kuitenkin suljettava sanaan ja meille ojennettava. Muutoin emme voisi tietää siitä mitään emmekä osaisi sitä etsiä."
Vl:t sanoo että he eivät saa ehtoollisessa syntejä anteeksi, No ei tietenkään kun eivät usko.
Siis he menevät epäuskoisena ehtoolliselle.
Kristus uskoiset saavat syntinsä anteeksi kuten Luther sanoo: Missä Kristus Vapahtajamme otetaan uskolla vastaan siellä on syntienanteeksiantamus.Katso mieluummin Raamatusta;
Matt. 26:28
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi,
Kun tuon Hitlerin oppi- isän kännipuheita.
Jeesus se on synnin anteeksi antaja ehtoollisellakin, sekä läsnä myös.- jussinpeli
Kesitas kirjoitti:
Katso mieluummin Raamatusta;
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi,
Kun tuon Hitlerin oppi- isän kännipuheita.
Jeesus se on synnin anteeksi antaja ehtoollisellakin, sekä läsnä myös.Olisi hyvä kokonaisvaltaisemmin lukea sitä Raamattua tästäkin aiheesta.
Luuk. 22:19
Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." [1. Kor. 10:17]
1. Kor. 11:24
kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
1. Kor. 11:25
Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." jussinpeli kirjoitti:
Olisi hyvä kokonaisvaltaisemmin lukea sitä Raamattua tästäkin aiheesta.
Luuk. 22:19
Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." [1. Kor. 10:17]
1. Kor. 11:24
kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
1. Kor. 11:25
Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."Mitä pahaa niissä on?
Ei ne kumoa Matteuksen sanomaa.- etsivä-xxx
Nyt olet väärässä EinariV. Luterilaisenkin opetuksen mukaan ehtoolliselle ei mennä epäuskoisena, jos menee on tuomioksi.
1. Korinttolaiskirje 11
29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.
Kun luterilaisen opetuksen mukaan ehtoolliselle menään niin että uskotaan Kristukseen, mikä tarkoittaa että uskotaan Kristuksen sovittaneen kaikki meidän syntimme ja että omistamme tämän anteeksiantamuksen uskomalla siihen. Silloin uskovalla on jo kaikki synnit anteeksi annettuna ennen kuin menee alttarille. Tämän myöntävät kirkon teologit, jotka eivät ole vanhoillislestadiolaisia. Kun ihmisillä on jo synnit anteeksi, ei niitä enää ehtoollisen nauttimisella tilannetta muuteta mitenkään. Ehtoollinen on silloin sekä yleisen luterilaisen opetuksen mukaan että vanhoillislestadiolaisen opetuksen mukaan uskon vahvistamiseksi. On sitten ihan sama haluaako kuulla sen vakuutuksen siitä että näin on ennen ehtoolliselle menoa, kuten ennen luterilaisessakin kirkossa tehtiin, vai haluaako kuulla ne sanat alttarilla kuten tavalliset nykyluterilaiset tekevät. Syntien antaaksi antamisen kannalta on kuitenkin kyse uskon vahvistamisesta, koska syntien anteeksiantamus on jo uskossa ennen ehtoolliselle menoa. - KommenttiSivusta
etsivä-xxx kirjoitti:
Nyt olet väärässä EinariV. Luterilaisenkin opetuksen mukaan ehtoolliselle ei mennä epäuskoisena, jos menee on tuomioksi.
1. Korinttolaiskirje 11
29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.
Kun luterilaisen opetuksen mukaan ehtoolliselle menään niin että uskotaan Kristukseen, mikä tarkoittaa että uskotaan Kristuksen sovittaneen kaikki meidän syntimme ja että omistamme tämän anteeksiantamuksen uskomalla siihen. Silloin uskovalla on jo kaikki synnit anteeksi annettuna ennen kuin menee alttarille. Tämän myöntävät kirkon teologit, jotka eivät ole vanhoillislestadiolaisia. Kun ihmisillä on jo synnit anteeksi, ei niitä enää ehtoollisen nauttimisella tilannetta muuteta mitenkään. Ehtoollinen on silloin sekä yleisen luterilaisen opetuksen mukaan että vanhoillislestadiolaisen opetuksen mukaan uskon vahvistamiseksi. On sitten ihan sama haluaako kuulla sen vakuutuksen siitä että näin on ennen ehtoolliselle menoa, kuten ennen luterilaisessakin kirkossa tehtiin, vai haluaako kuulla ne sanat alttarilla kuten tavalliset nykyluterilaiset tekevät. Syntien antaaksi antamisen kannalta on kuitenkin kyse uskon vahvistamisesta, koska syntien anteeksiantamus on jo uskossa ennen ehtoolliselle menoa.Eli vahvistat sen että vl:t eivät edusta Lutherin linjaa eivätkä tässäkään ole luterilaisia ?
- etsivä-xxx
KommenttiSivusta kirjoitti:
Eli vahvistat sen että vl:t eivät edusta Lutherin linjaa eivätkä tässäkään ole luterilaisia ?
Et tainnut nyt ymmärtää mitä kirjoitan.
Usko on se mitä vaaditaan ehtoollislle mennessä, muutoin se on tuomioksi. Näin opettaa Raamattu ja niin opettaa Lutherkin. Usko on sitä että ihminen uskoo että hänen syntinsä on annettu anteeksi Jeesuksen Kristuksen ristinkuoleman kautta kun hän sovitti kaikki maailman synnit. Jos ei tätä usko ei siis mennä ehtoolliselle. Ja jos tämän uskoo jo mennessään ei ole mitään syntien anteeksi antamusta kosko se on jo. Näin siis on sekä evl kirkon ja Lutherinkin teologian mukaan kuin on myös vanhoillislestadiolaisen teologian mukaan.
Luterilaisen messun kaavaan kuuluu sitäpaitsi synninpäästö jo jumalanpalveluksen alussa.
Kuinka moneen kertaan pitäsi sen joka uskoo saman jumalanpaleluksen aikana tehdä parannusta epäuskosta?
- kesikinsekoilee
NIin Jeesus vuodatti verensä mailman synnin tähden, että jokainen joka uskoo Häneen, saa syntinsä anteeksi.
EI niitä ehtoollinen anteeksi anna, vaan USKO HÄNEEN, ja siihen taas ei mitään ehtoollista tarvita.Miksi sitten Matteus kirjoittaa; Matt. 26:28
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi- näillämennään
Kesitas kirjoitti:
Miksi sitten Matteus kirjoittaa; Matt. 26:28
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksiSiksi kun se niin tapahtui, ja sen vaikutus on se joka edellä tuli esille.
veri vuodatettiin ja uskon kautta se tulee jokaisen omaksi.
ehtoollisessa tämä palautetaan mieleen ja ikäänkuin aletaan taas alusta uskon kilvoittelu, ei siihen sen enempää liity.
Olisi hyvä jo uskoa, että JUmala on Henki, ja yhteys Häneen tapahtuu Hengessä, siihen EI tarvita ihmispoloisen ruoansulatusjärjestelmää. kaikki mitä ihmisen osalta liittyy ehtoolliseen on sekundääristä, Jeesus ja Hänen verensä on se primääriasia. - etsivä-xxx
Kesitas kirjoitti:
Miksi sitten Matteus kirjoittaa; Matt. 26:28
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksiEi Jeesuksen länäolo ja hänen ruumiinsa ja verensä nauttiminen ole vailla vaikutusta. Siitä sanotaan uskon vahvistamiseksi. Se taas liittyy pyhittymisen käsitykseen eli siihen että Kristuksen vaikutus ihmisessä vahvistuu. Pyhittyminen on sitä että ihminen alkaa haluamaan enemmän sitä mitä Jumala haluaa. Liittyy siihen että ihminen on samaan aikaan pyhä ja syntinen mutta että Kristuksen vaikutuksen tulisi kasvaa.
Kernaasti kuulisin Kes sinun käsityksesi kristityn pyhittymisestä. etsivä-xxx kirjoitti:
Ei Jeesuksen länäolo ja hänen ruumiinsa ja verensä nauttiminen ole vailla vaikutusta. Siitä sanotaan uskon vahvistamiseksi. Se taas liittyy pyhittymisen käsitykseen eli siihen että Kristuksen vaikutus ihmisessä vahvistuu. Pyhittyminen on sitä että ihminen alkaa haluamaan enemmän sitä mitä Jumala haluaa. Liittyy siihen että ihminen on samaan aikaan pyhä ja syntinen mutta että Kristuksen vaikutuksen tulisi kasvaa.
Kernaasti kuulisin Kes sinun käsityksesi kristityn pyhittymisestä.Pyhitys on automaattinen seuraus Pyhän Hengen työstä ihmisen elämässä, ellemme me vastusta sitä.
Ainoa hinta, jonka joudumme maksamaan pyhityksestä on kuuliaisuus Jeesukselle Kristukselle, se että me pysymme hänessä ja hän pysyy meissä.
Silloin, kun me annamme Hengen hallita itseämme, emme täytä lihan himoa emmekä harjoita hyvällä ja iloisella mielellä syntiä.
Pyhityksen ja vahurkauttumisen raja on Uudestsiyntyminen, jonka Jeesus kertoo olevan edellytys päästäkseen iankaikkisuuteen.
Joh. 3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Asiasta antaa myös hieman erilaisen näkökannan Paavali.
1. Kor 1: 30 Jumalan vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi.
31 Näin toteutuu kirjoitus: ”Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta.”
Paavali peräänkuuluttaa viisautta, joka on pannassa Kerhossa.
Kysyit minun näkemystä Pyhityksestä.
Minulla se alkoi aikoinaan Lut kirkon lattialla, kun täytyin Pyhällä Hengellä ja olin jalattomana 3 pv, kuten Pavekin.
Sitten hakeuduin kasteelle, koska Pietari sen kehoittaa juuri tähän paikkaan; 1. Piet. 3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
Näin olen opetuslapseuttanut itseni Jeesuksen opetuksen mukaan, eikä ole mitään syytä uskoa, että Hän pettää omansa (Matt 28;18-30).
- Ehdollistakehiin
Ehdollista saa kun ehdot on täytetty.
- SeuroissaEnemmänVäkeä
Ei kannata kirjoitella mitä sattuu. Jeesus lupasi olla siellä, missä kaksi tai kolme kokoontuu hänen nimessään.
- Tietotuusjaelämä
Ehtoollinen on Jeesuksen kuoleman muistotilaisuus. Ei se ole muuta... Tehkää se minun muistokseni..
Uskotteko Jeesusta?- nisan14
Se tuli Pesahin tilalle, siihen asti kun temppeli oli pystyssä juutalaiset viettivät sinä yönä pesahia, kristityt Herran kuoleman muistojuhlaa. Kun Kristus tulee Hänen kuolemansa muistojuhla päättyy.
Älä jätä tätä kerhon puhujien varaan, sillä Itse Kuningas sen tekee;
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi- Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Älä jätä tätä kerhon puhujien varaan, sillä Itse Kuningas sen tekee;
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksiNiin, tuohan on totta mitä Jeesus sanoi, muttei se tarkoita ehtoollista.
Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Niin, tuohan on totta mitä Jeesus sanoi, muttei se tarkoita ehtoollista.
Älä viitsi?
Oletko saanut kerhossa oppisi?
Mikä on sitten konteksti?- Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Älä viitsi?
Mikä on sitten konteksti?Uskon mitä Jeesus sanoi. Tehkää se minun muistokseni, niin minä teen ilman kontekstia.
- Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Älä viitsi?
Mikä on sitten konteksti?En kuulu kerhoihin enkä kirkkoihin. Olen vapaa ihmisopeista. Hieno asia.
Uskon mitä Jeesus sanoi. Tehkää se minun muistokseni, niin minä teen ilman kontekstia.
Eli uskot tähän; Matt. 26:28
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi
Tosi hienoa, ei niitä syntejä voi kukaan muu anteeksi antaakkaan.- Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Eli uskot tähän; Matt. 26:28
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi
Tosi hienoa, ei niitä syntejä voi kukaan muu anteeksi antaakkaan.Kyllä, mutta viittasit aiemmin Matt.26:28 sillä tapaa että se liittyisi ehtoolliseen. Siihen tuo jae ei liity, hän vain todisti mikä merkitys vuodatetulla verellä on.
Kyllä, mutta viittasit aiemmin Matt.26:28 sillä tapaa että se liittyisi ehtoolliseen. Siihen tuo jae ei liity, hän vain todisti mikä merkitys vuodatetulla verellä on.
Tottakai, sehän Jeesuksen oma sanoma;
26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini."
27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki.
28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
29 Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
Voiko selvempää jaekokonaisuutta esittää, missä synnit annetaan anteeksi ja se, että Hänen tultuaan toisen kerran, ottaa Hän viiniä iloonsa.- vapaakirkonriekkujalle
Kesitas kirjoitti:
Älä viitsi?
Mikä on sitten konteksti?Missä olet vapaakirkon veijari saanut oppisi? Eihän se noin mene, niinkuin kuvittelet. Juudaskin, kavaltaja osallistui ehtoolliselle. Saiko hän syntinsä anteeksi?
Luuk.22:22 Sillä Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin säädetty on; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta hänet kavalletaan!
Oikempi käännös Markuksen evankeliumissa: 24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
Ei kaikkien edestä vaan monen edestä, ja sinä lienet ulkopuolella. Ei ehtoollinen pelasta ja anna syntejä anteeksi.
Et myöskään ymmärrä:"Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi", että se on lupaus, joka sinunkin tulisi lunastaa. vapaakirkonriekkujalle kirjoitti:
Missä olet vapaakirkon veijari saanut oppisi? Eihän se noin mene, niinkuin kuvittelet. Juudaskin, kavaltaja osallistui ehtoolliselle. Saiko hän syntinsä anteeksi?
Luuk.22:22 Sillä Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin säädetty on; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta hänet kavalletaan!
Oikempi käännös Markuksen evankeliumissa: 24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
Ei kaikkien edestä vaan monen edestä, ja sinä lienet ulkopuolella. Ei ehtoollinen pelasta ja anna syntejä anteeksi.
Et myöskään ymmärrä:"Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi", että se on lupaus, joka sinunkin tulisi lunastaa.>>>Missä olet vapaakirkon veijari saanut oppisi? ** Juuri täällä, maailmassa niinkuin kaikki, jopa Paavalikin, joka sai opin suoraan Jeesuskelta. Onko se jokin ihme.
>>Eihän se noin mene, niinkuin kuvittelet. Juudaskin, kavaltaja osallistui ehtoolliselle. Saiko hän syntinsä anteeksi?** Olenko jotenkin kommentoinut Juudaksen asiaa, joten pysy asiassa.
Mutta sen sanon, miten Juudakselle kävi parin päivän sisällä? Mieti sitä.
Luuk. 22;22 ja Mar. 24 puhuvat aivan eri asiasta: Luukkaassa Hän puhuu ehtoollisen JÄLKEEN siitä, mitä Hänen osaltaan tulee tapahtumaan, ja taas Markus 24 ei edes ole Uudessa Testamentissa.
Mutta tarkoitat kaiketi
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Sehän nimenomaan kertoo Herran sanan; syntien anteeksi antamisesta. Tympiikö Sinua se, että Jeesus menee edelle kerhon saarnaajien, heilläkö muka valta antaa synnit anteeksi? Käsittämätöntä.
Toisaalta, Matteus oli paikalla, Luukas ei.
Jos osaisist edes hieman kreikkaa, niin ei tarvitse ehtiä korvasyyhyä, se jota muokkailit, kaikkien/ monien puolesta on ”peri pollón” ekhymenom”, eli ”vuoksi monien vuodatetaan. Ei kaikkien, vaan monien.
Etkö tajua, se on uskon, ei rituaalin juttu, tottakai se uusii aina muistoa Jeesukseta sekä pyhkii synnit niinkuin Hän sanoo ja se toimii osaltani, niin jakajana, kun jaettavanakin, mutta Sinulle, Raamatun raiskaajalle tuo tilanne on lähes sama, kun Juudakselle, olet vääryyden markkinoija.
Sitten kirjoitat; Ei kaikkien edestä vaan monen edestä, ja sinä lienet ulkopuolella. Ei ehtoollinen pelasta ja anna syntejä anteeksi.
Et myöskään ymmärrä:"Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi", että se on lupaus, joka sinunkin tulisi lunastaa. ** Olenko koskaan väittänyt, että se pelastaa yksi, mutta synnit on anteeksi ja juuri sitä Kerho pitää pelastumisen ehtona. Sitten, tuon liiton veren pelastus on kylläkin realismia, ja se toimii osaltani.- ykskaksaina
Kesitas kirjoitti:
>>>Missä olet vapaakirkon veijari saanut oppisi? ** Juuri täällä, maailmassa niinkuin kaikki, jopa Paavalikin, joka sai opin suoraan Jeesuskelta. Onko se jokin ihme.
>>Eihän se noin mene, niinkuin kuvittelet. Juudaskin, kavaltaja osallistui ehtoolliselle. Saiko hän syntinsä anteeksi?** Olenko jotenkin kommentoinut Juudaksen asiaa, joten pysy asiassa.
Mutta sen sanon, miten Juudakselle kävi parin päivän sisällä? Mieti sitä.
Luuk. 22;22 ja Mar. 24 puhuvat aivan eri asiasta: Luukkaassa Hän puhuu ehtoollisen JÄLKEEN siitä, mitä Hänen osaltaan tulee tapahtumaan, ja taas Markus 24 ei edes ole Uudessa Testamentissa.
Mutta tarkoitat kaiketi
Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Sehän nimenomaan kertoo Herran sanan; syntien anteeksi antamisesta. Tympiikö Sinua se, että Jeesus menee edelle kerhon saarnaajien, heilläkö muka valta antaa synnit anteeksi? Käsittämätöntä.
Toisaalta, Matteus oli paikalla, Luukas ei.
Jos osaisist edes hieman kreikkaa, niin ei tarvitse ehtiä korvasyyhyä, se jota muokkailit, kaikkien/ monien puolesta on ”peri pollón” ekhymenom”, eli ”vuoksi monien vuodatetaan. Ei kaikkien, vaan monien.
Etkö tajua, se on uskon, ei rituaalin juttu, tottakai se uusii aina muistoa Jeesukseta sekä pyhkii synnit niinkuin Hän sanoo ja se toimii osaltani, niin jakajana, kun jaettavanakin, mutta Sinulle, Raamatun raiskaajalle tuo tilanne on lähes sama, kun Juudakselle, olet vääryyden markkinoija.
Sitten kirjoitat; Ei kaikkien edestä vaan monen edestä, ja sinä lienet ulkopuolella. Ei ehtoollinen pelasta ja anna syntejä anteeksi.
Et myöskään ymmärrä:"Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi", että se on lupaus, joka sinunkin tulisi lunastaa. ** Olenko koskaan väittänyt, että se pelastaa yksi, mutta synnit on anteeksi ja juuri sitä Kerho pitää pelastumisen ehtona. Sitten, tuon liiton veren pelastus on kylläkin realismia, ja se toimii osaltani.....mutta jos se toimii, niin miksi hedelmät ovat osaltasi mätiä: ylimielisyys, irvailu, vähättely,harhautukset........
ykskaksaina kirjoitti:
....mutta jos se toimii, niin miksi hedelmät ovat osaltasi mätiä: ylimielisyys, irvailu, vähättely,harhautukset........
Et pysty vastaamaan asiaan, joten se siittä.
Mutta tuo arvio minusta on hyvin subjektiivinen, et edes tunne minua ja nimittelet.
Kerro missä olen harahauttanut Sinut.
- yuyrbfuyrburyb
Mä luotan bongo bongo poppamieheen ja öljy sheikkeihin en luomisteoriaan. Parasta mitä olen kokenut seksin jälkeen on kirkosta eroaminen noiden hihhulien ja ahdamielisten fundamentalistien takia.
- Tietotuusjaelämä
Kesitakselle sen verran etten minä tarvitse uskonlahkojen enkä kirkkojen tulkintoja tai väännöksiä, minulle riittää totuus, Jeesus ja hänen sana.
Olenko joskus vaatinut jotain näistä, mutta Hebrealaiskirjeen kirjoittaja kirjoittaa näin; Hepr. 10:25
Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.- Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Olenko joskus vaatinut jotain näistä, mutta Hebrealaiskirjeen kirjoittaja kirjoittaa näin; Hepr. 10:25
Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.Kyseessä on ihmisten perustamien uskonnollispoliittisten järjestöjen kokoontumisia joista käytetään nimi seurakunta. Kesitas, menisitkö itse jehovien, mormoonien, adventistien, lestojen tai jonkun muun lahkon "seurakunnan" kokoukseen?
Siellä missä kaksi taikka kolme on koolla nimessäni, olen heidän keskellään... minulle riittää se.
Minä en mene kuulemaan mihinkään "seurakuntaan" epäraamatullista eksytystä. Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Kyseessä on ihmisten perustamien uskonnollispoliittisten järjestöjen kokoontumisia joista käytetään nimi seurakunta. Kesitas, menisitkö itse jehovien, mormoonien, adventistien, lestojen tai jonkun muun lahkon "seurakunnan" kokoukseen?
Siellä missä kaksi taikka kolme on koolla nimessäni, olen heidän keskellään... minulle riittää se.
Minä en mene kuulemaan mihinkään "seurakuntaan" epäraamatullista eksytystä.Ei minulla estettä ole, mutta en mene sinne toistuvasti, ainkaan oppimaan, koska se ei kehitä minun suhdettani Jeesukseen enemmälti.
Käyn kuitenkin seurakunnan kokouksessa, koska olen vastuussa siitä järjestelystä, sekä sanomasta, mutta ristiriitaa en näe ajatuksessasi, mutta aina on herkempi luovuttaa ilman luoettavaa veljeysyhteyttä.- Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Ei minulla estettä ole, mutta en mene sinne toistuvasti, ainkaan oppimaan, koska se ei kehitä minun suhdettani Jeesukseen enemmälti.
Käyn kuitenkin seurakunnan kokouksessa, koska olen vastuussa siitä järjestelystä, sekä sanomasta, mutta ristiriitaa en näe ajatuksessasi, mutta aina on herkempi luovuttaa ilman luoettavaa veljeysyhteyttä.Otan esimerkin. Jos menisin lestojen seuroihin tai muihin tilaisuuksiin tai keskustelisin vl- henkilön kanssa niin saisin kuulla että ihminen menee kuoltuaan taivaaseen. Se on harhaoppi joten miksi minun pitäisi kuulla eksyttäjien käsitystä.
Jos siinä tilanteessa ilmaisen raamatullisen todistuksen että ihminen menee kuoltuaan tuonelaan, olen eriseurainen epäuskoinen joka ei pääse taivaaseen. Jeesus sanoi että miksette usko minua kun sanon teille totuuden. Se pätee yhä.
Näin se menee Kesitas. Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Otan esimerkin. Jos menisin lestojen seuroihin tai muihin tilaisuuksiin tai keskustelisin vl- henkilön kanssa niin saisin kuulla että ihminen menee kuoltuaan taivaaseen. Se on harhaoppi joten miksi minun pitäisi kuulla eksyttäjien käsitystä.
Jos siinä tilanteessa ilmaisen raamatullisen todistuksen että ihminen menee kuoltuaan tuonelaan, olen eriseurainen epäuskoinen joka ei pääse taivaaseen. Jeesus sanoi että miksette usko minua kun sanon teille totuuden. Se pätee yhä.
Näin se menee Kesitas.Tiedän heidän harhaopit, mutta minun tehtävä on olla heidän kanssaan, ja kirkastaa Isää POJASSAAN. Siellä on Pyhiä seassa, mutta sidokset voittavat kaiken.
Nyt kuitenkin valtaosa heistä, alkaa tajuta Jeesuksen, näin kerho jakaantuu, siellä on rooli sitten minullakin.- Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Tiedän heidän harhaopit, mutta minun tehtävä on olla heidän kanssaan, ja kirkastaa Isää POJASSAAN. Siellä on Pyhiä seassa, mutta sidokset voittavat kaiken.
Nyt kuitenkin valtaosa heistä, alkaa tajuta Jeesuksen, näin kerho jakaantuu, siellä on rooli sitten minullakin.Tiit .3. 10 - 11. Harhaoppista karta.
Tiit .3. 10 - 11. Harhaoppista karta.
Niin, näin Pave Hänelle kirjoittaa, ei suku pelasta muussa kun lestadiolaisuudessa. Eikä muiden synyti (mm keksitty perisynti) vie ketään kadotukseen
Aaronin pappissuvun miespuoliset jäsenet saivat syödä syntiuhrin lihaa. Ehtoollinen on sopivasti sepitetty jatkumo tälle tavalle.
22 Jokainen miespuolinen pappissuvun jäsen saa syödä syntiuhrilihaa; se on erityisen pyhää.Kesitas kirjoitti:
Oliko se Aaron, vai Leeviläiset?
Aaron oli leeviläinen. Kaikki papit olivat Aaronin jälkeläisiä ja leeviläisiä, mutta kaikki leeviläiset eivät olleet pappeja.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kohen
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tribe_of_LeviAronilla ei ollut omaa heimoa, mutta Leevillä oli, joten suvun lähtöisä oli Jaakobin poika Leevi.
Kesitas kirjoitti:
Aronilla ei ollut omaa heimoa, mutta Leevillä oli, joten suvun lähtöisä oli Jaakobin poika Leevi.
"Aronilla ei ollut omaa heimoa..."
Aaron kuului leeviläisiin ja periytyminen oli Jaakob - Leevi - Kehat - Amram - Aaron (2. Moos 6:16-20).Munuaistutkija kirjoitti:
"Aronilla ei ollut omaa heimoa..."
Aaron kuului leeviläisiin ja periytyminen oli Jaakob - Leevi - Kehat - Amram - Aaron (2. Moos 6:16-20).Israelin heimoja oli loppupelissä van Jaakobin 12 poikaa, ja Aron oli ennen sitä, Hän ei saanut Jaakobin siunusta, Näin juutalainen sen kokee, samoin kulttuuri.
Kesitas kirjoitti:
Israelin heimoja oli loppupelissä van Jaakobin 12 poikaa, ja Aron oli ennen sitä, Hän ei saanut Jaakobin siunusta, Näin juutalainen sen kokee, samoin kulttuuri.
"Israelin heimoja oli loppupelissä van Jaakobin 12 poikaa, ja Aron oli ennen sitä, Hän ei saanut Jaakobin siunusta, Näin juutalainen sen kokee, samoin kulttuuri."
Mitä nyt höpötät? Mitä ennen Aaron oli? Hän oli Jaakobin pojanpojanpojanpoika eikä Jaakob voinut siunata tätä sukupolvea muutenkaan. Jaakob siunasi kaikki poikansa, mutta Joosefin poikien kohdalla hän teki niin, että asetti nuoremman Efraimin esikoisen Manassen edelle.
20 Ja hän siunasi heidät sinä päivänä sanoen: "Siunatessaan israelilaiset lausuvat teidän nimenne ja sanovat: 'Jumala tehköön sinut Efraimin ja Manassen veroiseksi.'" Niin hän asetti Efraimin Manassen edelle.
Mutta itse asiaan, mitä mieltä olet siitä, että pääsiäisessä ja ehtoollisessa on niin paljon yhtymäkohtia vanhaan juutalaiseen uskoon ja jopa pakanauskontoihin? Esimerkkinä vaikkapa seuraavat:
-Aaronin papit syövät syntiuhrin lihaa
-Jeesuksen tappovälineen ristin yhtymäkohdat Kanaanin maalla erittäin yleisiin nelisarvisiin alttareihin (ristin neljä kulmaa - alttarin neljä sarvea) [1]
-juutalaisten ja kristittyjen pääsiäismyytti on suora jatkumo pakanoiden ohitusrituaalille, jossa on talon esivanhempien henkiä on lepytelty uhriaterialla ja uhrilampaan verta on sudittu talon ovenpieliin, jotta paha henki ohittaisi talon eikä tule sisään [2][3]Munuaistutkija kirjoitti:
"Israelin heimoja oli loppupelissä van Jaakobin 12 poikaa, ja Aron oli ennen sitä, Hän ei saanut Jaakobin siunusta, Näin juutalainen sen kokee, samoin kulttuuri."
Mitä nyt höpötät? Mitä ennen Aaron oli? Hän oli Jaakobin pojanpojanpojanpoika eikä Jaakob voinut siunata tätä sukupolvea muutenkaan. Jaakob siunasi kaikki poikansa, mutta Joosefin poikien kohdalla hän teki niin, että asetti nuoremman Efraimin esikoisen Manassen edelle.
20 Ja hän siunasi heidät sinä päivänä sanoen: "Siunatessaan israelilaiset lausuvat teidän nimenne ja sanovat: 'Jumala tehköön sinut Efraimin ja Manassen veroiseksi.'" Niin hän asetti Efraimin Manassen edelle.
Mutta itse asiaan, mitä mieltä olet siitä, että pääsiäisessä ja ehtoollisessa on niin paljon yhtymäkohtia vanhaan juutalaiseen uskoon ja jopa pakanauskontoihin? Esimerkkinä vaikkapa seuraavat:
-Aaronin papit syövät syntiuhrin lihaa
-Jeesuksen tappovälineen ristin yhtymäkohdat Kanaanin maalla erittäin yleisiin nelisarvisiin alttareihin (ristin neljä kulmaa - alttarin neljä sarvea) [1]
-juutalaisten ja kristittyjen pääsiäismyytti on suora jatkumo pakanoiden ohitusrituaalille, jossa on talon esivanhempien henkiä on lepytelty uhriaterialla ja uhrilampaan verta on sudittu talon ovenpieliin, jotta paha henki ohittaisi talon eikä tule sisään [2][3]Linkkejä:
[1] Nelisarvisista alttareista: https://www.biblicalarchaeology.org/daily/ancient-cultures/ancient-israel/which-altar-was-the-right-one-in-ancient-israelite-religion/
[2]Pääsiäisrituaalinen alkuperästä: https://www.biblicalarchaeology.org/daily/ancient-cultures/ancient-israel/which-altar-was-the-right-one-in-ancient-israelite-religion/
[3] Pääsiäisestä yleistä: https://en.wikipedia.org/wiki/PassoverMunuaistutkija kirjoitti:
Linkkejä:
[1] Nelisarvisista alttareista: https://www.biblicalarchaeology.org/daily/ancient-cultures/ancient-israel/which-altar-was-the-right-one-in-ancient-israelite-religion/
[2]Pääsiäisrituaalinen alkuperästä: https://www.biblicalarchaeology.org/daily/ancient-cultures/ancient-israel/which-altar-was-the-right-one-in-ancient-israelite-religion/
[3] Pääsiäisestä yleistä: https://en.wikipedia.org/wiki/Passover2. linkkiin kopioitui ensimmäisen tiedot. Tässä korjattuna.
https://thetorah.com/origins-of-the-biblical-pesach/
- tässävaloalisää
Jeesuksen sanat ehtoollisen aikana ovat varsin heikosti ymmärrettyjä ihan samoin kuin hänen sanansa nikodeenmukselle uudestisyntymästä-.
Nikodeemus ei tullut yhtään viisaammaksi vaikka itse Jeesus hänelle sitä selitti, eikä ole koko ihmiskunta päässyt kunnolla perille edelleenkään.
minä en ol ekoskan uskonut että Jeesus opsi ollut opettamassa ihmissyöntiä ja juontia se on vastoin kaikkea hengellistä j ainhimillstä järkeä.
Se mitä Jeesus teki Golgatalla, se riittää sen lisöäksi ei pitäisi tarvita ihmisen ruansulatusjärjestelmää parantelemaan Jeesuksen uhria.
Se, että sanotaan mm Jeesuksen veri sinun syntiesi edestä ei tarkoita sitä että siinä nyt ryypoättäisiin Jeesuksen verta, vaan siinä olisi kyse ateriasta, jonka pääteema on paitsi yhteinen yhdessä olo, saman hengen synnyttämien kesken ja muistutus missä on kaiken fokus, näin itse ymmärrän ja näin sen muille selitän jos joku kysyy.
ihmissyöntiä en hyväksy aiheen tiimoille.- Jeesuksen.muistoksi
Se on tosiaan muistoateria, Jeesuksen kuolemasta Jumalan Karitsana meidän Aadamin jälkeläisten puolesta, se muistuttaa myös Jeesuksen verestä, joka huutaa enemmän kuin Aabelin veri viattomuuden puolesta. Tämä Herran illallinen on tullut meille Pesahin tilalle todellisuutena.
Se on verrattavissa yhteysuhriin, johon osallistui yhteysuhrin tuoneen perheenjäsenet, papit ja Jumala. Herran illalliseen osallistuvat Jumala, Kristus ja hänen morsiamensa, 144000, joiden kanssa Jeesus teki uuden liiton. Muut voivat hyötyä tuon Jumalan kallisarvoisen lunastusjärjestelyn siunauksista. Ja kaikki voivat miettiä Jeesuksen vaellusta ja omaa uskollisuuttaan. Kun viimeinenkin morsianluokan jäsen on saanut taivaallisen ylösnousemuksen, Herran illallinen loppuu.
- mitään.kosketa
Harhainen on ihmisen pieni mieli. Käyttäisitte tuonkin turhan pohdiskelun työntekoon, siitä olisi suurempi apu.
Olen kuullut sanottavan, että te olette Kristuksen ruumis, ruumiinjäseniä.
Ettekö te ehtoollisella silloin syö ja juo itseänne.
Ja mitä tässä yhteydessä tarkoittavat nämä jeesuksen sanat: - se mitä te syötte ja juotte, menee vatsaan ja ulostuu.Tällainen lause on raamatussa.
Heidän miekkansa kääntyvät heitä itseään vastaan ja he juopuvat omasta verestä niinkuin rypäleviinistä.Pitäsiköhän Sinun lukea Raamatusta, mitä Hän todella sanoi;
Markuksen evankeliumi:
14:24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
Lue ja mieti. Jeesushan ei ollut vielä vuodattanut vertaan, vaan metaforana Hän sanoi;
Tämä on minun vereni, liiton veri.
Ottiko Hän omaa vertaan rikkomalla ihon, vai näyttikö Hän mallia, että ihmisen tekemä viini kuvaa sitä.
Samoin on ruumis; 26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini."
Ottko Hän vaikka sormensa ja pyysi syömään sen, vai menettelikö Hän, kuten sanoi;Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen:
Eikö ole vaikea tajuta.
Mutta se toimii, se antaa synnit anteeksi nauttijalle.- näillähuomiseen
Kesitas kirjoitti:
Pitäsiköhän Sinun lukea Raamatusta, mitä Hän todella sanoi;
Markuksen evankeliumi:
14:24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
Lue ja mieti. Jeesushan ei ollut vielä vuodattanut vertaan, vaan metaforana Hän sanoi;
Ottiko Hän omaa vertaan rikkomalla ihon, vai näyttikö Hän mallia, että ihmisen tekemä viini kuvaa sitä.
Samoin on ruumis; 26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini."
Ottko Hän vaikka sormensa ja pyysi syömään sen, vai menettelikö Hän, kuten sanoi;Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen:
Eikö ole vaikea tajuta.
Mutta se toimii, se antaa synnit anteeksi nauttijalle.Jaa että pitää kuukausi olla syntejä tunnollaan ennekuin ne saa anteeksi !
Ei kesitas hyvä synnit saan ainakin minä anteksi joka hetki kun niitä pyydän ja kun välimatka on lyhyt minun sydämeeni minun pyynnöstäni niin vastaus tulee melko pian.
Pyhä Henki kun asuu siellä sisimmässäni!
Jeesuksen veri on vuotanut se ei vuoda enää uudestaan missääbn ehtoollisessa mutta siinä ehtoollisen hetkessäö saamme siinäkin tehdä tiliä itsemme kanssa ja alkaa alusta jos niin on tarve. näillähuomiseen kirjoitti:
Jaa että pitää kuukausi olla syntejä tunnollaan ennekuin ne saa anteeksi !
Ei kesitas hyvä synnit saan ainakin minä anteksi joka hetki kun niitä pyydän ja kun välimatka on lyhyt minun sydämeeni minun pyynnöstäni niin vastaus tulee melko pian.
Pyhä Henki kun asuu siellä sisimmässäni!
Jeesuksen veri on vuotanut se ei vuoda enää uudestaan missääbn ehtoollisessa mutta siinä ehtoollisen hetkessäö saamme siinäkin tehdä tiliä itsemme kanssa ja alkaa alusta jos niin on tarve.Miksi odottaa kuukausi, uutta ehtoollista.
Minun synnit on soviettu jo 2000v. sitten, joten se siitä, Jeesus vain odotti sen ajan, että tunnustan Hänet ihmisille.Kesitas kirjoitti:
Pitäsiköhän Sinun lukea Raamatusta, mitä Hän todella sanoi;
Markuksen evankeliumi:
Eikö ole vaikea tajuta.
Mutta se toimii, se antaa synnit anteeksi nauttijalle.Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
52. Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
53. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
55. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.fari.g kirjoitti:
Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
52. Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
53. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
55. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.6. Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
Löytyy Johanneksesta 6- sinä.olet.Kristus
Kyllä kai ne, jotka pysyivät Jeesuksen kanssa, viimeistään ylähuoneessa ennen Hänen kärsimistään, alkoivat ymmärtää sen merkityksen, mistä Jeesus puhui. Kun on todisteita totuudesta niin että on vain pari senttiä, joita ei juuri nyt ymmärrä, niin kuka sanoo: tuon parin sentin takia en usko ja lähden pois.
- Tietotuusjaelämä
Höpö höpö Kesitas. Jeesus sanoi TEHKÄÄ tämä minun muistokseni. Siis tehkää! Se on kehoitus!
Paavali selittää saman ja todistaa ehtoollisen olevan Jeesuksen kuoleman muistonvietto. 1. Kor.11. 23 - 26.
On se kummaa ettei uskota Jeesusta, ja ollaan niin uskovia niin uskovia olevinaan. - epälesta
Onko muissa ehtoollisissa sitten vähemmän Pyhää henkeä? :D Mutta uskon että kokemuksena hieno, paljon uskovaisia taivasalla(tai teltassa) viettämässä ehtoollista. Olisi kiva itsekin joskus päästä tuollaisiin seuroihin ehtoolliselle. Kuuluuko vl ehtoolliseen jonkilainen siunaus? Kuuntelin kesäseuraradiosta jotain ohjelmaa, missä poika oli mennyt yksin ehtoolliselle teltassa ja tunsi itsensä yksinäiseksi koska muut "siunasivat toisiaan" ehtoollisella. Voisko joku kertoa mitä tuolla siunaamisella tarkoitetaan ehtoollisen yhteydessä?
- Tietotuusjaelämä
Ei sellaisila ole pyhää henkeä lainkaan jotka luulevat että kuoltuaan ihminen menee taivaaseen. Miksei ole. Koska he ovat uskoneet ennemmin valhetta kuin Jumalan sanaa. Valheen isä on perkele.
Siksipä "ehtoollinen" isoissa seuroissa on Pyhän Hengen ( totuuden hengen ) pilkkaamista.- Vl-rules
Sinä ja kesitas olette pikkuperkeleitä.
- Tietotuusjaelämä
Vl-rules kirjoitti:
Sinä ja kesitas olette pikkuperkeleitä.
Varmaan sinua jurppii se että olet joutunut vl liikkeen opettaman valheen tielle ja huomaat sen nyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931422
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138913- 85872
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52811- 51758
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253667Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,9646Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä330639Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk57629- 53594