Mitä paremmassa asemassa ihminen on, sitä enemmän häntä arvostetaan. Näin siis myös Jumalan valtakunnassa! Ne, jotka ovat pärjänneet elämässä erinomaisesti ja ovat keränneet runsaasti maallista omaisuutta, arvostetaan selkeästi enemmän, kuin keskiluokkaa. Rupusakki taas saa olla ihan rauhassa oman onnen nojassa. Heitä väheksytään, jätetään huomiotta ja pahimmillaan jopa ilkutaan. Samassa sisarusparvessakin voi olla kovin erilaisin avuin varustettuja ihmisiä. Jotku vain ovat onnistuneet saamaan paremmat kortit tässä Elämän Pelissä. Se, mihin kohtaan sisarusparvea sijoitut ja kumpaa sukupuolta edustat, vaikuttaa pitkälti siihen, miten tulevaisuutesi tulee menemään. Myös temperamentti ja äly ovat asioita, joilla voi pötkiä pitkälle vaikka heikoistakin oloista. Kaikille ei siunata hyviä oloja, älyä tai muuta hyviä asioita. Osa on perheen keskimmäisiä, on sisäänpäin kääntyneitä introverttejä, vähemmän älykkäitä jne. Tai sitten ympärillä on vain liikaa menestyviä jolloin muutoin varsin kyvykäs ihminenkin voi jäädä rannalle ruikuttamaan.
Itse olen vähäpätöinen rupupaska! Ihminen, joka syntyi valtavan suuren perheen keskimmäiseksi. Väärä temperamentti ja ehkä liian vähän älyäkin... ja siksi olen vain hanttihommia tekevä duunari. Sisaruksissani on niitäkin, jotka ovat menestyneet todella hyvin. Heitä ihannoidaan. Vastaanotto kotonakin on ihan eri, kun hyvässä asemassa oleva tulee kotiin. Rupusakki ohitetaan surutta. Ja sisarussarjan eliittikään ei tunne sisarustensa pohjasakkaa. Jumalan valtakunnassa on monen kerroksen väkeä ja sen mukainen on kohtelu, missä kerroksessa satut olemaan. Rupusakki kelpaa korkeintaan taloudellisesti hyväksikäytetyiksi. Ei heitä muuten kovin vakavasti oteta. Ilkutaan ehkä. Ja sitä ilkkumista minäkin olen jukolauta saanut kohdata niin kotona käydessään, kuin seuroissakin. On aika noloa mennä ruosteisella vanhalla koslalla toimitalon pihaan, johon kurvaa myös veljet toinen toistaan hienommilla ökyautoillaan. Jumala siunaa toisia paremmin!
Sosioekonominen asema määrittää ihmisarvon
43
605
Vastaukset
- Katsopalkanmaksua
Muista, että Jeesus on sinutkin kalliisti lunastanut. Mittaamaton on se perintö, jonka Jeesukseen uskova saa iäisyydessä.
- Moonmessisnootkosie
Kun jaksaa talostella kiusaajien seurassa, ni ehkä kerran kostuu perille Kunniaan! Yksinäisellä vartiopaikalla taas ei pysty, kun vihollinen käy silloin päälle, kuin kiljuva jalopeura sarvet ojosss.... siis jalopeuralla ei ole sarvia, mutta kuitenkin käy päälle...... siksi talostelu on tärkeää, vaikka saiskin kanssaveljien osalta vähän lokaa niskaan!
Moonmessisnootkosie kirjoitti:
Kun jaksaa talostella kiusaajien seurassa, ni ehkä kerran kostuu perille Kunniaan! Yksinäisellä vartiopaikalla taas ei pysty, kun vihollinen käy silloin päälle, kuin kiljuva jalopeura sarvet ojosss.... siis jalopeuralla ei ole sarvia, mutta kuitenkin käy päälle...... siksi talostelu on tärkeää, vaikka saiskin kanssaveljien osalta vähän lokaa niskaan!
Ei sillä ole mitään merkitystä iankaikkisuuteen, tulee helposti tyhmä neitsyt.
Häivy sieltä, heitä pois mikä pahentaa.
- Xsrkvl
Ei Jeesus ole Rauhanyhdistyksellä. Siellä hallitsee Mammona.
- TreopTysen
Valitettavasti :(. Ei ole köyhille kyseinen menomesta. Onneksi kahvin ja pullan hintaa sentään pudotettiin, niin on varaa kerran kuussa käydä kahvillakin. Mutta mua katotaan nokan vartta pitkin. Toisaalta onneksi ei ole varaa joka kerta käydä kahvilla, niin saa rauhassa juoda itsekeitetyt kahvit omassa kommuunissa.
- Köyhäminä
Vähän kärjistettyjä kirjoituksia, mutta osittain totta. Itse kaipaan Päikkärin blogisteihin mukaan toimeentulon kanssa kamppailevia, myös sinkkuja blogisteja. Saisi vertaistukea uskossa olevilta, samassa asemassa olevilta kirjoittajilta. Nyt muuten hyvät blogit jäävät usein lukematta juuri sen vuoksi, että sinne on valittu liikaa hyväosaisia.
- KulissitOllaPitää
Parempi on että eliitti kirjoittaa kuinka srk-valtakunnassa on hyvä olla (kun rupusakki tekee talkootyöt ja maksaa eliitin touhun).
Juuri ne hyväosaiset ovat niitä, luikertelevia käärmeitä, joilla on hyväveli järjestelmä ja Jumalakin on Raha, mammona ja pelätään SRK;ta enemmän kun oikeaa Jumalaa.
Näin ihminen pilasi aikoinaan oikean Jeesuksen seurakunnan, Jeesuksen, jonka yli puolet saarnaajista menee, kun jakelevat Jeesuksen sovittamia syntejä anteeksi omana tekonaan.
Jo nyt tämä VL madia hallitsee jopa yhteiskunnan eri asteita. Ilman saatanaahan se ei olisi onnistunut. He suorittivat valinnan Hänen ja Jeesuksen välillä, Jeesus jäi unholaan, ja otettiin muka Jumala tilalle, jota ei ole ilman Jeesusta.
- Uncharted5
Hyvin pitkälti totta tuo kirjoitus. Tosin ns. " hantti-ja duunarihommat " ovat tärkeitä töitä ja tuntuu, että nihkeä asenteesi niihin onkin kotoa ja Ry:ltä opittu. On sitä monenlaista hiihtäjää tässä laumassa. Itse en välitä enää yhtään mitä ihmiset sanovat ja ajattelevat. Ovat jättäneet onneksi rauhaan ja hyvä niin.
Lestadiuksen mukaan nimetty seurakunta oli tavallisten ihmisten seurakunta, joka taisteli vääryyttä sekä syntiä vastaan.
1900 luvun alussa Kerho alkoi lähetyä talonpoiken, Isäntien kerhoksi, jolloin pientilallisista sekä työläisistä tuli takapenkkiläisiä, häpeällisiä sellaisia joita nämä uudet puhujat pitivät esimerkkein.
1905 luvun jälkeen tuli parikin "lahkoa" Kerhon lisäksi, jotka painottivat tasa- arvoa ja alimman sosiaaliluokan tasa- arvoa Jeesuksen edessä.
Yhtä niistä veti pappani, serkkunsa Erkin kanssa Rautavaaralta. Mutta se jäi aikalailla lähtökuoppiinsa ja Papan pudeiden mukaa vajotettiin vielä alemmas.
Näin hoidettiin silloin ja siihen muistoon Hä osin kuolikin.- Uncharted5
Kesitas kirjoitti:
Lestadiuksen mukaan nimetty seurakunta oli tavallisten ihmisten seurakunta, joka taisteli vääryyttä sekä syntiä vastaan.
1900 luvun alussa Kerho alkoi lähetyä talonpoiken, Isäntien kerhoksi, jolloin pientilallisista sekä työläisistä tuli takapenkkiläisiä, häpeällisiä sellaisia joita nämä uudet puhujat pitivät esimerkkein.
1905 luvun jälkeen tuli parikin "lahkoa" Kerhon lisäksi, jotka painottivat tasa- arvoa ja alimman sosiaaliluokan tasa- arvoa Jeesuksen edessä.
Yhtä niistä veti pappani, serkkunsa Erkin kanssa Rautavaaralta. Mutta se jäi aikalailla lähtökuoppiinsa ja Papan pudeiden mukaa vajotettiin vielä alemmas.
Näin hoidettiin silloin ja siihen muistoon Hä osin kuolikin.Juu, isäntien agraarikulttuurista ponnistaa tämä liike. Siksi saarnoissa toistuukin usein maanviljely- tai kalastusaiheiset vertaukset. Kylväjä, peltoon kätketty aarre, viinipuu, sinapinsiemen, kalastaja ynnä moni muu varsin osuva vertaus. Nykyään tosin etenkin opistoseurojen saarnat ovat enemmän varainkeruupropagandaa kuin jumalansanaa.
Uncharted5 kirjoitti:
Juu, isäntien agraarikulttuurista ponnistaa tämä liike. Siksi saarnoissa toistuukin usein maanviljely- tai kalastusaiheiset vertaukset. Kylväjä, peltoon kätketty aarre, viinipuu, sinapinsiemen, kalastaja ynnä moni muu varsin osuva vertaus. Nykyään tosin etenkin opistoseurojen saarnat ovat enemmän varainkeruupropagandaa kuin jumalansanaa.
Peltoon kätketty aarre on konteksti Jeesuksen ajan metafoorista.
- Laestadius
Harmi että et ole löytänyt työtä joka sopisi introvertteille. Sellaisia on. Esimerkiksi ohjelmistosunnittelu.
- 52vollutvl
Haaveilen aina siitä, että olisin korkeastikoulutettu tai hyvin ansioitunut menestyvä ihminen, jotta voisin suviseuroissa keskustella ja tuntea itseni tasa-arvoiseksi muitten menestyneiden kanssa, mutta se ei vaan ole mahdollista, koska jo nuorena sairastuin vakavasti ja sairauteni esti "pääsyn korkeimmille palleille", mutta kiitos Jumalalle, että olen säilyttänyt uskoni Jeesukseen Kristukseen ja joskus tunnen, että Hän on läheisempi Välimies minulle kuin SRK:n valtuuttama puhuja.
Hienoa. Sairaudet eivät vie pelastusta, vaan kun tuntee Jeesuksen, niin korjaa ne, Hän kaiken Herra.
- Uncharted5
Pahimmassa tapauksessa leimakirves on jo sinuun lyöty ja vaikka opiskelisitkin ja pääsisit nousemaan sosiaaliekonomisessa luokassa työelämässä ( mikä sinänsä on hienoa ) niin silti et välttämättä nouse Ry:n hierarkiassa. Miten muut seikat? Mistä suvusta tulet, hallitsetko kaanaan kielen, mitä harrastat, ketä tunnet, mielellään olisit yrittäjä, onko johtokunnan jäsenet tai puhujat serkkujasi yms yms.. Vaatimukset Ry:n " eliittiin" ovat yhtäkkiä kovat ja niitä on ulkopuolisen mahdotonta alkaa täyttämään. Toisaalta ns. sisäpiiriläisen ei älynlahjoiltaan tai kyvyiltään kummoinen tarvi olla niin on jo mukana päättävissä elimissä. En itse halua olla mukana eikä minua koskaan huolittaisikaan mutta olen pistänyt merkille.
Joten suosittelen lämpimästi, lakkaa haaveilemasta jostain Ry:n menestyjistä, ensinnä he eivät ole mitään menestyjiä ( usein konkurssikypsiä velkaisia yrittäjäparkoja joiden lapsena tukahdutettu kilpailuvietti purkautuu aikuisena yritysmaailman kilpailuna ja näyttämisenhaluna ) ja keskity oman elämän parantamiseen ja itsesi ja läheistesi onnelliseksi tekemiseen.
- Jeesusoli
Ystävä syntisille ja köyhille.
- Jumalanvaltakunnassa
On päällepäin köyhän oloisiakin ihmisiä.
He ovat kuitenkin sisäisesti rikkaita,
Saattaapa heiltä löytyä maallistakin
vaikka se ei näy. - Tietotuusjaelämä
Minusta kappale Suuret setelit kertoo mikä turha merkitys rahalla ja mammonalla on. Se löytyy Youtubesta. Kuuntele.
- Ihana.vanha.laulu
Milloin saamme Suuret setelit ihanan vanhan laulun Siionin lauluihin?
- Tietotuusjaelämä
Ihana.vanha.laulu kirjoitti:
Milloin saamme Suuret setelit ihanan vanhan laulun Siionin lauluihin?
Voi olla että sitä päivää saa odottaa. Laulun lopussa on hyvä kohta...kun täältä erkanet kerran, veli missä markkasi on..? Nyt on eurot joten missä ovat elämäsi aikana haalitut rahat kun päällesi puetaan viimeinen puku? Turhuutta kerätä maallista mammonaa.
>>Mitä paremmassa asemassa ihminen on, sitä enemmän häntä arvostetaan. Näin siis myös Jumalan valtakunnassa! ** Jumalan Valtakunnassa kaikki ovat tasarvoisia.****Taivasten valtakunta (tai Jumalan valtakunta, kreikan kielellä βασιλεία τοῦ θεοῦ, basileia tou theou) on avainkäsite sekä juutalaisuudessa että kristinuskossa. Se viittaa Jumalan kuninkaalliseen hallintavaltaan kaikissa asioissa, vastakohtanaan maalliset vallat. Tämä toteutuu Jumalan laskeutuessa Jerusalmiin milleniumin jälkeen.
>>Ne, jotka ovat pärjänneet elämässä erinomaisesti ja ovat keränneet runsaasti maallista omaisuutta, arvostetaan selkeästi enemmän, kuin keskiluokkaa. ** Väärin. Siellä ei ole käytössä rahaa, eikä omaisuuksia enään ole.
Taidat puhua lahkosta, Kerho?
Siellä ei ole myöskään rupusakkia, ainaoastaan voittajia, uudestisyntyneitä ihmisiä.
>>Myös temperamentti ja äly ovat asioita, joilla voi pötkiä pitkälle vaikka heikoistakin oloista. ** Nämä on se, josta siellä voi tunnistaa ylösnousemusruumiissa olevat ihmiset, mutta ei mennä miehelle, eikä naiselle. Romansseja siellä ei ole, kuten Kerhossa.
Jumalan Valtakuntaa, eli pelastukseen ei pääse suvun, ei älykkyyden, vaan uskomalla Jeesus Kuninkaaksi ja Herraksi, ja sitä johtaa Jumala, ei ihminen.
Siellä ei ole pieniä, eikä suuria perheitä, ei yhtään lahkoa, vaan kaikki ovat Pyhiä ja ylistävät Jumalaa. Kuninkaana on Daavid juutalainen, ei suomalainen.
Maallisessa "jumalien valtakunnassa, SRK,ssa) Valkealla BMW 7 mallin maasturilla saa syödäkin, erään kerholiasen mukaan Isännän paikalla, vaikka on yksi perillinen 10;stä muusta.
Kolehdin maksuun ja talkoisiin kyllä kelpaa Nisanilla, joita toimintoja ei Jumalan Valatkunnassa ole.
Miksi nolaat jatkuvasti itseäsi, etsi Jeesuksen seurakunta, joita on lukuisia joka kaupungissa, ja sieltä löydät myös rauhan.Todella todella helpottavaa on kun muilla menee hyvin, ei tarvitse huolehtia. Varsinkin jos ne ovat omaisia.
Huolen kantaminen on raskasta.
Jeesus ei koskaan sanonut olevansa kuningas. Olisi kyllä voinut puolustautua oikeuden edessä, eikä myöntää kaikkea mistä syytettiin. Oli vähän tyhmä. Jälkeenpäin vielä syyttää Juudasta, vaikka sanoi, että minä itse annan henkeni ei kukaan sitä minulta ota.
Kuka tällaista kieroutta voi kannattaa.Siitä ei ole epäselvää, etteikö Jeesus ole kuningas.
Tässä muutamia jakeita, missä kerrotaan Hänen kuninkuudestaan.
Luuk. 1:33 Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua.
Matt. 2:2 He kysyivät: "Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme."
Sitten muutamia jakeita, jossa Jeesus kertoo mm Pilatuksen edessä olevansa kuningas.
Mark. 15:2 Pilatus kysyi Jeesukselta: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?" "Sinä sen sanoit", Jeesus vastasi.
Luuk. 19:38 He huusivat: -- Siunattu hän, kuningas, joka tulee Herran nimessä! Taivaassa rauha, kunnia korkeuksissa!
Joh. 18:37 "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Pilatus sanoi. Jeesus vastasi: "Itse sinä sanot, että olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten tullut tähän maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minua."
Jeesuksen kunkuudesta ei ole epäselvyyttä missä kohti Raamattau.- Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Siitä ei ole epäselvää, etteikö Jeesus ole kuningas.
Tässä muutamia jakeita, missä kerrotaan Hänen kuninkuudestaan.
Luuk. 1:33 Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua.
Matt. 2:2 He kysyivät: "Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme."
Sitten muutamia jakeita, jossa Jeesus kertoo mm Pilatuksen edessä olevansa kuningas.
Mark. 15:2 Pilatus kysyi Jeesukselta: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?" "Sinä sen sanoit", Jeesus vastasi.
Luuk. 19:38 He huusivat: -- Siunattu hän, kuningas, joka tulee Herran nimessä! Taivaassa rauha, kunnia korkeuksissa!
Joh. 18:37 "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Pilatus sanoi. Jeesus vastasi: "Itse sinä sanot, että olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten tullut tähän maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minua."
Jeesuksen kunkuudesta ei ole epäselvyyttä missä kohti Raamattau.Kun ottaa huomioon jakeista ketkä pitivät Jeesusta ( maallisena) kuninkaana, niin he olivat tähdistäennustajia, tavallisia juutalaisia ym. Jeesus itse sanoi että minun ei ole tästä maailmasta Joh.18:36.
Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Kun ottaa huomioon jakeista ketkä pitivät Jeesusta ( maallisena) kuninkaana, niin he olivat tähdistäennustajia, tavallisia juutalaisia ym. Jeesus itse sanoi että minun ei ole tästä maailmasta Joh.18:36.
Jeesukselle ei oltu vieä annettu valtaa, mutta lopuksi Hän sen sai Isätään.
Matt 28;18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Hän on kunigas Taivaassa, sekä täällä maassa.- Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Jeesukselle ei oltu vieä annettu valtaa, mutta lopuksi Hän sen sai Isätään.
Matt 28;18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Hän on kunigas Taivaassa, sekä täällä maassa.Valta ei tarkoita että Isä nimitti Pojan samantien kuninkaaksi. Jeesus ei todistanut itse sitä, joten pysytään taas totuudessa.
Valta ei tarkoita että Isä nimitti Pojan samantien kuninkaaksi. Jeesus ei todistanut itse sitä, joten pysytään taas totuudessa.
Ei Isä nimittänytkään, vaan Raamattu.
- Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Ei Isä nimittänytkään, vaan Raamattu.
Eli ihmiset nimittivät, ei Jumala. Raamattu on kirjoitettu perimätiedon perusteella ja sitä on käännetty ja väännetty monet kerrat.
- Raamattu.ON.totuus
Mummos on käännetty ja väännetty monta kertaa.
- Tietotuusjaelämä
Raamattu.ON.totuus kirjoitti:
Mummos on käännetty ja väännetty monta kertaa.
Väärin, Jeesus on totuus eikä Raamattu.
Eli ihmiset nimittivät, ei Jumala. Raamattu on kirjoitettu perimätiedon perusteella ja sitä on käännetty ja väännetty monet kerrat.
Ei ole profetaalista tietoa kaikki, jopa perimätietokin.
- mieluimmin
Seurustelen sydämestä viisaan ihmisen kanssa, kuin
ökyrikkaan.
Viimeaikoina on eräs valtansa ja rikkautensa huipulla
oleva näyttänyt ihmisille todellista
esimerkkiä vaikeasta ihmisestä.Usko syntyy kuulemisesta, mutta ei pitäisi tuomita korvan kuulolta. eikä silmän näöltä, vaan oikeamielisesti.
- Henkinenhorisontti
Jumala ottaa köyhän vastaan armomielin. Rikolliset mestaa portilla.
- duunarista
..."Ei montaa suuresta suvusta, ei montaa tämän maailman viisasta".. vai miten se meni?
1.Kor.25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista
27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä". - Mieluummin
köyhä/keskituloinen, nöyrä ja lempeä, sekä sydmessään onnellinen, kuin rikas, ylpeä, itsekäs, ilkeä ja sydämmestään onneton.
- MyösHeikompilahjainen
Tuttua, niin perin tuttua!
- nomoney
Hyvä juttu, älykäs ja humoristinenkin. Mutta! Mikä ihme uskovaisten sivusto tämä on? Joka keskusteluryhmässä jeesusta ja raamatuntulkintaa. Nehän ovat jotain muinaisen Lähi-Idän asioita...??
Alkutekstin kirjoittajalle sanoisin kuitenkin, että ihmisten korvien välissä on toisen ihmisen arvostus. Arvo on helppo määritellä valuuttana, eli rahana, eli sijoituksina. Sijoituksista, auto, asunto, loma, harrastukset ovat näkyvimpiä. Keskinkertaista kopiointia kuitenkin. Älykästä ihmistä arvostetaan yleensä aina. Olipa rikas tai köyhä. Kaikki eivät halua olla keskinkertaisuuden tasolla autoineen, lomineen. . . - TriplaXX
Kyllä aloittaja ihan oikeassa on. Vaikka demokratiaan kuuluu ihanne siitä, että valta kuuluu kansalle ja että jokaisella on vain yksi ääni, köyhällä kuin rikkaallakin. Niin demokratia ei kykene kumoamaan sitä tosiseikkaa että valta ja arvostus riippuvat muistakin asioista kuin vain äänestä vaaleissa. Rahalla todellakin voi ostaa valtaa ja arvostusta. Rikkaan rauhaa eivät juuri ulosottomiehet häiritse, raha vapauttaa ihmisen tekemään järkeviä valintoja (köyhä joutuu aina tinkimään kaikesta, kun päätöksentekoa lopulta rajoittaa aina rahan puute).
Jopa uskonnollisissa piireissä rahan valta näkyy. On menestysteologeja jotka selvästi uskovat, että köyhyys on rangaistus ihmisen moraalittomuudesta. Rikkaat ovat moraalisia koska heitä siunataan suurella varallisuudella - toki yleisempää tämä lienee USA:ssa kuin Suomessa, mutta valitettavan yleistä se silti on. - Vljajehovatkaikkisamaa
Sivistysvaltiossa Rauhanyhdistysvanhoillislestadiolaisuuskultti kiellettäisiin lailla.
- Uncharted5
Ry:llä on vahvasti huomattavissa nepotismia jopa kolmannessa sukupolvessa. Jotenkin koetaan, että tuttu ja turvallinen vanha laestadiolainen suku on se ainoa oikea. Muut ovat vähemmän tärkeitä ja sopivat joihinkin rutiinitalkootöihin. Mutta tämä on inhimillistä ja maallisen organisaation perusvaluvikoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931462
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138923- 85882
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?57873- 53806
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t255693Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,10690Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk58654Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä333651Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol73621