Jos yhden auton mentävän tallin katon laittaa täyteen aurinkopaneeleita, ne tuottaisi vuodessa 20000km ajot NissanLeaf:illä ajettuna
en jaksa laskea.
kannattaa varmaan tehdä aluksi suunnilleen tällaiset oletukset
- paras mahdollinen paikka aurinkoenergialle Suomessa
- paras mahdollinen sää aurinkoenergialle
- täysin teho-optimoitu kennosto
- kennot puhdistettu
- 20000km ajo ,,, hmm. ehkä löytyy jonkinlainen keskiarvo sen energiakulutuksesta Suomessa
. jne jne.
Jos tuo ei tuota väitteen mukaista tulosta, se voidaan todeta virheelliseksi. vai?
pitääkö paikkansa
41
712
Vastaukset
- TolkkuaKiitos
Onnistuu aika helpolla. 255W paneeli tuottaa vuodessa noin 255W*15%*365*24=335kWh
Kymmenen paneelia riittää periaatteessa. Toki kesällä on paljon sähköä ja talvella vähän, mutta periaatteessa riittää.Hyvin olet läksysi lukenu :)
Innostuin tonkimaan aiheesta julkaisun, jonka päiväys ei ole vielä tiedossani:
http://suntekno.bonsait.fi/resources/public/tietopankki/paneelit.pdf
Aikoinaan esittämäni ajatus autosta, joka on päällystetty aurinkokennoilla, ja kulkee niiden voimalla, voisi siis olla jo mahdollistakin. Jokin muistikuva minulla on siitä, että sekin olisi jo tehty,- se-vain-että
Aurinkopaneelin käyttokerroin Suomessa on korkeintaan 10%.
- TolkkuaKiitos
Tämän päivän paneeleilla ollaan lähempänä 15% lukua, että silleen.
- Kolmas_Pelle
Riippuu täysin autotallin sijainnista ympäristöön nähden. JOS autotalli on avoimella paikalla niin tänä kesäkautena ajamalla päivittäin tuo voisi olla mahdollista. JOS "ajovelkaa" jää paljon talviajaksi niin tuskin onnistuu. Aurinkokennoitetulla autolla voidaan käytännössä pitkäänkin nykysääoloilla, mutta poliisi poistaisi auton pois liikenteestä, koska kennojen leveys ja pituus olisivat liikennesääntöjen vastaisia. Vaatisi todellisuudessa akut, sekä myös hybridikäytön. Satella ja talvella hyvä ratkaisi sadesuojaksi kevättä odottamaan.
Kolmas_Pelle kirjoitti:
Riippuu täysin autotallin sijainnista ympäristöön nähden. JOS autotalli on avoimella paikalla niin tänä kesäkautena ajamalla päivittäin tuo voisi olla mahdollista. JOS "ajovelkaa" jää paljon talviajaksi niin tuskin onnistuu. Aurinkokennoitetulla autolla voidaan käytännössä pitkäänkin nykysääoloilla, mutta poliisi poistaisi auton pois liikenteestä, koska kennojen leveys ja pituus olisivat liikennesääntöjen vastaisia. Vaatisi todellisuudessa akut, sekä myös hybridikäytön. Satella ja talvella hyvä ratkaisi sadesuojaksi kevättä odottamaan.
Olen istunut autossa, jonka kattoluukussa oli aurinkopaneeli sisäpuhaltimen virtalähteenä, koemielessä näprätty. Jos se ei häiritse ajoa eikä peitä näkyvyyttä maantielle, se saa olla (kiinnitykset yms. oltava myös ok).
- PaluuRealismiin
stuxnet kirjoitti:
Olen istunut autossa, jonka kattoluukussa oli aurinkopaneeli sisäpuhaltimen virtalähteenä, koemielessä näprätty. Jos se ei häiritse ajoa eikä peitä näkyvyyttä maantielle, se saa olla (kiinnitykset yms. oltava myös ok).
Kuormitus todellisuudessa aivan eri kokoluokkaa sisäpuhaltimella ja auton liikuttavalla sähkömoottorilla, jossa lisäkuormituksena myös talvikelit. Lentokoneelle tuo on kokeiltu kuorman olleessa kevyt ja aina menty idästä länteen "auringon mukana".
PaluuRealismiin kirjoitti:
Kuormitus todellisuudessa aivan eri kokoluokkaa sisäpuhaltimella ja auton liikuttavalla sähkömoottorilla, jossa lisäkuormituksena myös talvikelit. Lentokoneelle tuo on kokeiltu kuorman olleessa kevyt ja aina menty idästä länteen "auringon mukana".
Kerroin sinulle näkemästäni realismasta.
- puhkujanpuhallin
stuxnet kirjoitti:
Kerroin sinulle näkemästäni realismasta.
Kas vaan, stuxnet itse kertoo mikä on realismia!
Vaikka totuus on silmien edessä ja sen itsekin tulee myöntäneeksi, päähänpinttymästään ei pääse irti vaan jatkaa paskan jauhantaansa. - hahhaa
puhkujanpuhallin kirjoitti:
Kas vaan, stuxnet itse kertoo mikä on realismia!
Vaikka totuus on silmien edessä ja sen itsekin tulee myöntäneeksi, päähänpinttymästään ei pääse irti vaan jatkaa paskan jauhantaansa.Stuxnet XXII -facebookin kuningas 😊😊
- RehellinenMainosmies
Laskelmassa on se vika, että auton pitäisi olla koko ajan tallissa. Jos sähkö varastoidaan välivarastoon hyötysuhde heikkenee. Erityisen huonoksi tehokkuus menee, jos talli on kotona ja autolla kuljetaan normaaleihin päivätöihin, jolloin auto on tallissa silloin kun aurinko ei paista.
- jaksamisia-stuxnet
Ratkaisu olisi niin lähellä. "stuxnet" kyllä osaisi mutta ei nyt juuri jaksa laskea...
Aaargh! - se-vain-että
Kesällä saataisi mennä mutta Suomen olosuhteissa auto pysyisi talvella tallissa.
- Ei.tule.mitään
" 255W paneeli tuottaa vuodessa noin 255W*15%*365*24=335kWh
Kymmenen paneelia riittää periaatteessa"
Realistinen sähkön tuotto kymmenellä 255W paneelilla: 255W* 8760h = 2234 kWh (käyttökerroin 10%)
20000 km ajoa keskinopeudella 80 km/h = 250 tuntia ajoa. Moottorin keskiteho voisi silloin olla enintään 2234 kWh/250h = noin 9 kW. Todellisuudessa teho ei riittäisi.- TolkkuaKiitos
Kyllä se vaan rittää, usko tai älä. Latauskapasiteetti on 40kWh ja sillä pääset 270km.
20000km/270km = 74 latausta ja tästä saadaan 40kWh*74=2930kWh
Tuotto 255W*15*8760*10kpl = 3350kWh
Jos haluat käyttää 10% arvoa tarvitset 13 panelia = 2904kWh
ELI ONNISTUU LASKIT MITEN TAHANSA
Oma autotalli on 6*8m jos laitan vain toiselle lappeelle paneelit 6*8/2=24m², katolle mahtuisi helposti 14 kpl 255w paneeleita, ja vielä jäisi tilaakin, vaikka kattokulmaa ei edes huomioitaisi, katon nousu on 1/3. TolkkuaKiitos kirjoitti:
Kyllä se vaan rittää, usko tai älä. Latauskapasiteetti on 40kWh ja sillä pääset 270km.
20000km/270km = 74 latausta ja tästä saadaan 40kWh*74=2930kWh
Tuotto 255W*15*8760*10kpl = 3350kWh
Jos haluat käyttää 10% arvoa tarvitset 13 panelia = 2904kWh
ELI ONNISTUU LASKIT MITEN TAHANSA
Oma autotalli on 6*8m jos laitan vain toiselle lappeelle paneelit 6*8/2=24m², katolle mahtuisi helposti 14 kpl 255w paneeleita, ja vielä jäisi tilaakin, vaikka kattokulmaa ei edes huomioitaisi, katon nousu on 1/3.Onnittelen!
Uusiutuvan energian asiantuntija Milja Aarni valtion kestävän kehityksen yhtiö Motivasta:
”3 000 kilowattitunnilla voisi ajaa perussähköautolla noin 20 000 kilometriä vuodessa”
https://www.hs.fi/teknologia/art-2000005796545.html (19.8.2018)
- KannattaaLaskea
Et ilmeisesti taida tajuta paljonko auto tarvitsee teho pysyäkseen liikkeellä?
Teho on aika pieni. Jos nykyaikaisen besiinimoottorin hyötysuhde on parhaimillaan noin 30% ja keskikulutus matka-ajossa 4 kg/100km voi aika helposti laske energian joka käytetään hyödyksi. Sähköautossa hyötysuhde on noin kolme kertaa parempi ja kulutus sen takia selvästi pienempi.
4 kg bensaa sisältää noin 48kWh energiaa joka kulutetaan 100km matkan aikana.
Sähköauto kuluttaa 100km matkalla vain 14kWh energiaa, on siinä aika iso ero, ymmärrätkö.- Energiapohtija
Ketjussa puhutaan pelkästään teoriassa ja ajan kuluksi visioita pohtien. Suomen sääolot yleesä eivät ole suotuisat ja tieliikennelaki estää ylileveät tai -pitkät viritelmät. Kuluu nämä päivät jollain näitäkin pohtien, mutta luonnon helmassa tai töissä normaalit ovat tähän aikaan. Mökillä en tarvitse kuin puhelimen ja radion, koska aika kuluu muutenkin.
- KannattaaLaskea
Teorian mukaan riittää, jos sinulla on varaa ostaa 14 kpl 255W paneeleita. Käytännössä myyt kesällä osan energiasta energiatuottajalle ja talvella ostat tarvittavan määrän. Jos hyvin käy pääset ± tilanteeseen.
Eli voidaan laskennallisesti osoittaa, kyllä onnistuu. Sääolosuhteisiin ei voi vaikuttaa, joten epävarmuustekijä on aika iso.
Kannattaa pohtia asiaa, siitä voi olla hyötyä. Olennaista sähköautossa on sen huomattavasti pienempi energiankulutus hyvän hyötysuhteen takia. Energiapohtija kirjoitti:
Ketjussa puhutaan pelkästään teoriassa ja ajan kuluksi visioita pohtien. Suomen sääolot yleesä eivät ole suotuisat ja tieliikennelaki estää ylileveät tai -pitkät viritelmät. Kuluu nämä päivät jollain näitäkin pohtien, mutta luonnon helmassa tai töissä normaalit ovat tähän aikaan. Mökillä en tarvitse kuin puhelimen ja radion, koska aika kuluu muutenkin.
Sinuna lopettaisin jo hyödyttämän pohtimisen ja ottaisin selvää siitä millainen ähköauto NissanLeaf on mitoiltaan, painoltaan jne.
- Energiapohtija
stuxnet kirjoitti:
Sinuna lopettaisin jo hyödyttämän pohtimisen ja ottaisin selvää siitä millainen ähköauto NissanLeaf on mitoiltaan, painoltaan jne.
Olen ajanut sähköautoa, mutta siinä ei ollut jalkapallokentän kokoista aurinkokennostoa katolla. Tiedän todellisuudessa ja käytännössä kokeilleena nämä asiat, mutta poliittisesti ajattelevan teoreetikon kanssa en niistä keskustele. Hybridiversio on muutoin hyvä, mutta tolkuttoman kallis.
Energiapohtija kirjoitti:
Olen ajanut sähköautoa, mutta siinä ei ollut jalkapallokentän kokoista aurinkokennostoa katolla. Tiedän todellisuudessa ja käytännössä kokeilleena nämä asiat, mutta poliittisesti ajattelevan teoreetikon kanssa en niistä keskustele. Hybridiversio on muutoin hyvä, mutta tolkuttoman kallis.
EVVK
- ei.sittenkään
TolkkuaKiitos,; "Latauskapasiteetti on 40kWh ja sillä pääset 270km."
Tuon mukaan tehon tarve on 40kWh/270 km = n. 15 kWh per 100 km ajoa.
"20000 km ajoa keskinopeudella 80 km/h = 250 tuntia ajoa. Moottorin keskiteho voisi silloin olla enintään 2234 kWh/250h = noin 9 kW."
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15352741/pitaako-paikkansa#comment-94470012
Homma ei onnistu kymmenellä 255 W aurinkopanelilla, edes ylioptimistisella käyttökertoimella 15%. Suomen olosuhteissa aurinkopanelien todellinen käyttökerroin on alle 10%.- TolkkuaKiitos
Kannattaa lukea myös loput jutut, määrä on nostettu 14 kpl - ja onnistuu. Onko valitettavaa?
Ainakin minun autotallin katolle mahtuu riittävä määrä paneeleja, eli vielä kerran kyllä onnistuu jos haluaa.
Puxnetille, olen ottanut selvää minkälainen sähköauto Nissan Leaf on, toimintamatka 270km ja akkujen kapasiteetti 40 kWh. Olen jopa ajanut Nissanilla ja Voltilla - täytyy sanoa, että seuraava auto on sähköauto. Hankita tehdään joskus 2020-2021 välillä, nykyinen on sen verran tuore hankinta.
Ja jos ei ymmärrä miten sähköauton teho suhteutuu polttomoottorin tehoon ja varsinkin energiatehokuuteen sille minä en mahda mitään. Polttomoottoriautossa pitää olla vähintään kolminkertainen määrä polttoainetehoa jotta päästän samaan kuin sähköauto.
Kannattaa hieman laskea ja ymmärtää laskemansa. Matka-ajossa polttomoottori käyttä noin 45-48kW:n polttoainetehoa ja vastaava akseliteho saavutetaan sähkömoottorilla jo 14 kW teholla.
Jos tätä ei ymmärrä - voi voi sille minä en mahda mitään. TolkkuaKiitos kirjoitti:
Kannattaa lukea myös loput jutut, määrä on nostettu 14 kpl - ja onnistuu. Onko valitettavaa?
Ainakin minun autotallin katolle mahtuu riittävä määrä paneeleja, eli vielä kerran kyllä onnistuu jos haluaa.
Puxnetille, olen ottanut selvää minkälainen sähköauto Nissan Leaf on, toimintamatka 270km ja akkujen kapasiteetti 40 kWh. Olen jopa ajanut Nissanilla ja Voltilla - täytyy sanoa, että seuraava auto on sähköauto. Hankita tehdään joskus 2020-2021 välillä, nykyinen on sen verran tuore hankinta.
Ja jos ei ymmärrä miten sähköauton teho suhteutuu polttomoottorin tehoon ja varsinkin energiatehokuuteen sille minä en mahda mitään. Polttomoottoriautossa pitää olla vähintään kolminkertainen määrä polttoainetehoa jotta päästän samaan kuin sähköauto.
Kannattaa hieman laskea ja ymmärtää laskemansa. Matka-ajossa polttomoottori käyttä noin 45-48kW:n polttoainetehoa ja vastaava akseliteho saavutetaan sähkömoottorilla jo 14 kW teholla.
Jos tätä ei ymmärrä - voi voi sille minä en mahda mitään.Kommenttini oli nimimerkille Energiapohtija,
- ei.sittenkään
TolkkuaKiitos kirjoitti:
Kannattaa lukea myös loput jutut, määrä on nostettu 14 kpl - ja onnistuu. Onko valitettavaa?
Ainakin minun autotallin katolle mahtuu riittävä määrä paneeleja, eli vielä kerran kyllä onnistuu jos haluaa.
Puxnetille, olen ottanut selvää minkälainen sähköauto Nissan Leaf on, toimintamatka 270km ja akkujen kapasiteetti 40 kWh. Olen jopa ajanut Nissanilla ja Voltilla - täytyy sanoa, että seuraava auto on sähköauto. Hankita tehdään joskus 2020-2021 välillä, nykyinen on sen verran tuore hankinta.
Ja jos ei ymmärrä miten sähköauton teho suhteutuu polttomoottorin tehoon ja varsinkin energiatehokuuteen sille minä en mahda mitään. Polttomoottoriautossa pitää olla vähintään kolminkertainen määrä polttoainetehoa jotta päästän samaan kuin sähköauto.
Kannattaa hieman laskea ja ymmärtää laskemansa. Matka-ajossa polttomoottori käyttä noin 45-48kW:n polttoainetehoa ja vastaava akseliteho saavutetaan sähkömoottorilla jo 14 kW teholla.
Jos tätä ei ymmärrä - voi voi sille minä en mahda mitään.TolkkuaKiitos
26.7.2018 8:25
"Onnistuu aika helpolla. 255W paneeli tuottaa vuodessa noin 255W*15%*365*24=335kWh
Kymmenen paneelia riittää periaatteessa. "
Homma ei onnistu kymmenellä 255 W aurinkopanelilla, edes ylioptimistisella käyttökertoimella 15%. Suomen olosuhteissa aurinkopanelien todellinen käyttökerroin on alle 10%.
Homma ei onnistu 10 paneelilla, kuten nimimerkki TolkkuaKiitos alunperin väitti. Homma toki onnistuu kun paneelien määrää lisätään riittävästi.
Joko ymmärretty ? ei.sittenkään kirjoitti:
TolkkuaKiitos
26.7.2018 8:25
"Onnistuu aika helpolla. 255W paneeli tuottaa vuodessa noin 255W*15%*365*24=335kWh
Kymmenen paneelia riittää periaatteessa. "
Homma ei onnistu kymmenellä 255 W aurinkopanelilla, edes ylioptimistisella käyttökertoimella 15%. Suomen olosuhteissa aurinkopanelien todellinen käyttökerroin on alle 10%.
Homma ei onnistu 10 paneelilla, kuten nimimerkki TolkkuaKiitos alunperin väitti. Homma toki onnistuu kun paneelien määrää lisätään riittävästi.
Joko ymmärretty ?Vain mieleen muistuntu vitsi, ei mtään muuta:
Pomo alaiselleen:
"Mielestäni henkilö, joka ei osaa sanoa sanottavaansa niin, että tyhmäkin sen ymmärtää, on täysi idiootti. Ymmärsittekö?"
"En"
:D- eri-asia
stuxnet kirjoitti:
Vain mieleen muistuntu vitsi, ei mtään muuta:
Pomo alaiselleen:
"Mielestäni henkilö, joka ei osaa sanoa sanottavaansa niin, että tyhmäkin sen ymmärtää, on täysi idiootti. Ymmärsittekö?"
"En"
:D"Mielestäni henkilö, joka ei osaa sanoa sanottavaansa niin, että tyhmäkin sen ymmärtää, on täysi idiootti. Ymmärsittekö?"
Jos alumperin puhutaan kymmenestä paneelista ja sitten aletaan puhua 14 paneelista sanottava on muttunut. Ymmärsitkö? eri-asia kirjoitti:
"Mielestäni henkilö, joka ei osaa sanoa sanottavaansa niin, että tyhmäkin sen ymmärtää, on täysi idiootti. Ymmärsittekö?"
Jos alumperin puhutaan kymmenestä paneelista ja sitten aletaan puhua 14 paneelista sanottava on muttunut. Ymmärsitkö?Vain mieleen muistuntu vitsi, ei mtään muuta:
- kaasua
stuxnet kirjoitti:
Vain mieleen muistuntu vitsi, ei mtään muuta:
"Vain mieleen muistuntu vitsi, ei mtään muuta:"
Sinun kannattaa jättää vitsien kertominen, ja keskittyä ensin kirjoitustaidon opetteluun, jookosta ? kaasua kirjoitti:
"Vain mieleen muistuntu vitsi, ei mtään muuta:"
Sinun kannattaa jättää vitsien kertominen, ja keskittyä ensin kirjoitustaidon opetteluun, jookosta ?Vain mieleen muistunut vitsi, ei mitään muuta. Kiitos nauruista.
- AurinkoTuuliTulet
VettenFall myy seuraa aurinkopaneelijärjestelmää avaimet käteen periaatteella. Hinnat alkaen: 4950,00 € :
Tekniset tiedot
Talon suositeltu pinta-ala: 80 - 150 m²
Vuosituotto: n. 1890 kWh
Järjestelmän teho: 2,1 kWp
Paneelien määrä: 8 x 260 Wp
Paneelityyppi: Polykide
Valmistaja: Vikram Solar
EN50438-standardin edellyttämät varoitusmerkinnät
Verkkoinvertteri kolmivaiheinen Fronius S Light 3 kW, 3 kW, 3-vaihe, valmistusmaa Itävalta
Avaimet käteen asennus sisältää
Kattoasennustelineet, kattokiinnikkeet (valitaan katemateriaalin mukaan)
Verkkoonliityntäilmoitus
Kaapelivedot
Sähkötyöt
Aurinkokaapelit 2 * 30 m (DC) ja liittimet, turvakytkin
Takuu
Paneeleilla on 10 vuoden takuu materiaali- ja valmistusvirheille
25 vuoden tehontuottotakuu
Verkkoinvertterilla on 5 vuoden takuu
Asennusjärjestelmällä on 12 vuoden takuu
Osta ihmeessä. Tuolla rahalla ei saa bensaa kuin 132 000 km matkalle joka on keskimääräinen 5 vuoden kulutus autoilussa? No, viiden vuoden jälkeen voi sitten ostaa uuden inventterin ja akut. Taksisinmaksuaika voi mennä 10 vuoden paikkeille vaikka käyttäisi aurinkoenergiaa miten vain pystyy sitä hyödyntämään. Aurinkoenergiahan ei käy suoraan valtakunnanverkkoon, sen kai jo tiesitkin.- AurinkoTuuliTulet
...ja tuolla sähkönmäärällä auto kulkisi vain 12 000 km/vuosi optimisesti ajateltuna. Samalla rahalla saa bensaa 11 vuodeksi jos otetaan huomioon järjestelmän hinta. Huoltoja tai laitteiston uusimisia ei laskennassa ole huomioitu. Tämä on lienee se yksi syy miksi moni ei investoi vielä aurinkoenergiaan, takaisinmaksuaika suhteessa muihin energialähteisiin on hyvinkin se 15 vuotta. Liikemaailmassahan sääntö olisi se 5 vuoden takaisinmaksuaika.
- se-vain-että
Kerrankin paneelikauppias lyö tiskiin realistiset lukemat.
4.950 eurolla saa verkkosähköä 0,12 €/kWh hinnalla 41.250 kWh.
1.890 kWh:n vuosituotolla järjestelmällä menisi 22 vuotta tuottaa vastaava kWh määrä.
Monesti kauppiaat kaupittelevat paljon "optimistisempia" takaisinmaksuaikoja.
- että-silleen
TolkkuaKiitos
26.7.2018 12:05
"Tämän päivän paneeleilla ollaan lähempänä 15% lukua, että silleen."
Helen näkyy olevan toista mieltä käyttökertoimesta
Paneelien
pinta-ala Kuvaus Maksimituottoarvio
n. 15 m2 10 kpl 275 Wp aurinkopaneelia n. 2 370 kWh/vuosi
eli käyttökerroin alle 10% max. tuottoarviolle
https://www.helen.fi/aurinko/kodit/aurinkopaneelipaketit/?gclid=CjwKCAjwhevaBRApEiwA7aT53_mWg1myI5DIKPPTO6q0mvwXUkDjQNNlyh8RhGjnmeGmbCwOfEnDYhoCY4YQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds- se-vain-että
Noista hintaesimerkeistä jokainen voi tykönään laskeskella takainsinmaksuaikoja kun säästyvän verkkosähkön hinta siirtoineen ja veroineen olisi 12 senttiä per kilowattitunti.
Perusmaksuthan menisi kuitenkin mikäli sähkön verkkoyhteys säilyttetäisiin.
- hillitkää.itsenne
Tekniikan Maailma 14/2018 Leafin koeajo:
"Maantielenkillä toimintamatka täyteen ladatulla akulla 178 km, taajama-ajossa 170 km".
Älkää nyt unohtako taas invertterin, laturin sekä akun lataushäviöitä.- Teo.Kriitikko
20000 km ajoon tarvitaan 200 x 23 kWh = 4600 kWh. Panelien tuotto saadaan auton akkuihin noin 85 % hyötysuhteella eli tuoton pitää olla vähintään 5400 kWh. Kiinteällä kattoasennuksella (katto etelään) saavutetaan max 10% tuotantokerroin eli paneleita tulee olla 6,2 kW. 255W paneleita tarvitaan siis 24 kpl.
Sitten se suurin ongelma, Pitääkö autolla ajella vain öisin ja ladata päivisin, että kaikki sähkö saadaan akkuihin ja mitä tehdään kesäpäivien ylijäämäsähköllä. - Sähköautoakehitvielä
Teo.Kriitikko kirjoitti:
20000 km ajoon tarvitaan 200 x 23 kWh = 4600 kWh. Panelien tuotto saadaan auton akkuihin noin 85 % hyötysuhteella eli tuoton pitää olla vähintään 5400 kWh. Kiinteällä kattoasennuksella (katto etelään) saavutetaan max 10% tuotantokerroin eli paneleita tulee olla 6,2 kW. 255W paneleita tarvitaan siis 24 kpl.
Sitten se suurin ongelma, Pitääkö autolla ajella vain öisin ja ladata päivisin, että kaikki sähkö saadaan akkuihin ja mitä tehdään kesäpäivien ylijäämäsähköllä.Kaksilla akuilla homma onnistuu,jun toisia käyttää niin toiset latautuu. Lisäksi laitteistoon voi kytkeä esim 2 kw tuuligeneraattorin sekä alkoholilla toimivan polttokennon jonka hyötysuhde on korkeampi kuin polttomoottoreiden,alkoholia saa tuotettua ja ostettua halvalla jos vain laki antaa myöden.
Sähköautot on kylläkin vasta kehitysasteella,monestakin puuttuu vielä jarrutusenergian talteenotto, aurinkopaneelit joka pinnalta,jousitusenergian talteenotto Audin tapaan,eikä ajoviimankaan hyödyntämistä ole vielä kehitetty eikä renkaitten vierinnästä saatavavilla olevaa sähköä. Noilla ja uudella akkuteknologialla alettaisiinkin päästä jo aika pitkälle.
Ja jos hommaa vielä kaikki nuo omat sähkölaitteet,verkosta irrottautumista kannattaa harkita koska perusmaksut menee joka tapauksessa ja sähkölaitokset ei maksa hyvää hintaa itsetuotetusta sähköstä koska haluaa aina oman voittonsa.
Monikaan pienkuluttaja ei laske perusmaksujenkaan aiheuttamaa sähkönhinnan lisää joka voi nostaa sitä yli 10 centtiä kwh:lle.
Sikäli omasähköntuotanto pientalossa voisi olla kannattava idea tätä nykyä,nyt kun hankinta hinnat on jo tippuneet kohtuullisemmiksi. Ja lisäksi on käyttövarmuus,sähköt ei mene poikki linjojen takia ja kriisiaikoina on sähkö omasta takaa,pitäähän niilekin joku arvo laskea. - Teo.Kriitikko
Sähköautoakehitvielä kirjoitti:
Kaksilla akuilla homma onnistuu,jun toisia käyttää niin toiset latautuu. Lisäksi laitteistoon voi kytkeä esim 2 kw tuuligeneraattorin sekä alkoholilla toimivan polttokennon jonka hyötysuhde on korkeampi kuin polttomoottoreiden,alkoholia saa tuotettua ja ostettua halvalla jos vain laki antaa myöden.
Sähköautot on kylläkin vasta kehitysasteella,monestakin puuttuu vielä jarrutusenergian talteenotto, aurinkopaneelit joka pinnalta,jousitusenergian talteenotto Audin tapaan,eikä ajoviimankaan hyödyntämistä ole vielä kehitetty eikä renkaitten vierinnästä saatavavilla olevaa sähköä. Noilla ja uudella akkuteknologialla alettaisiinkin päästä jo aika pitkälle.
Ja jos hommaa vielä kaikki nuo omat sähkölaitteet,verkosta irrottautumista kannattaa harkita koska perusmaksut menee joka tapauksessa ja sähkölaitokset ei maksa hyvää hintaa itsetuotetusta sähköstä koska haluaa aina oman voittonsa.
Monikaan pienkuluttaja ei laske perusmaksujenkaan aiheuttamaa sähkönhinnan lisää joka voi nostaa sitä yli 10 centtiä kwh:lle.
Sikäli omasähköntuotanto pientalossa voisi olla kannattava idea tätä nykyä,nyt kun hankinta hinnat on jo tippuneet kohtuullisemmiksi. Ja lisäksi on käyttövarmuus,sähköt ei mene poikki linjojen takia ja kriisiaikoina on sähkö omasta takaa,pitäähän niilekin joku arvo laskea.Sinulle 10000 euron akku on kai ilmainen ja polttokennon 10% energia-sähköhyötysuhde yhtä juhlaa.
- Veekmän
Mitä enempi sähköautoja, sitä enemmän tarvitaan sähköä. - Sitä enemmän tarvitaan ydinvoimaa, koska tuulimyllyt tuottavat heikosti ja satunnaisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323807- 851895
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151741Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541402Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1231284VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu961258Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi371229- 701146
- 691023
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102985