pitääkö paikkansa

Jos yhden auton mentävän tallin katon laittaa täyteen aurinkopaneeleita, ne tuottaisi vuodessa 20000km ajot NissanLeaf:illä ajettuna

en jaksa laskea.

kannattaa varmaan tehdä aluksi suunnilleen tällaiset oletukset

- paras mahdollinen paikka aurinkoenergialle Suomessa
- paras mahdollinen sää aurinkoenergialle
- täysin teho-optimoitu kennosto
- kennot puhdistettu
- 20000km ajo ,,, hmm. ehkä löytyy jonkinlainen keskiarvo sen energiakulutuksesta Suomessa
. jne jne.

Jos tuo ei tuota väitteen mukaista tulosta, se voidaan todeta virheelliseksi. vai?

41

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TolkkuaKiitos

      Onnistuu aika helpolla. 255W paneeli tuottaa vuodessa noin 255W*15%*365*24=335kWh
      Kymmenen paneelia riittää periaatteessa. Toki kesällä on paljon sähköä ja talvella vähän, mutta periaatteessa riittää.

      • Hyvin olet läksysi lukenu :)

        Innostuin tonkimaan aiheesta julkaisun, jonka päiväys ei ole vielä tiedossani:
        http://suntekno.bonsait.fi/resources/public/tietopankki/paneelit.pdf

        Aikoinaan esittämäni ajatus autosta, joka on päällystetty aurinkokennoilla, ja kulkee niiden voimalla, voisi siis olla jo mahdollistakin. Jokin muistikuva minulla on siitä, että sekin olisi jo tehty,


      • se-vain-että

        Aurinkopaneelin käyttokerroin Suomessa on korkeintaan 10%.


      • TolkkuaKiitos

        Tämän päivän paneeleilla ollaan lähempänä 15% lukua, että silleen.


      • Kolmas_Pelle

        Riippuu täysin autotallin sijainnista ympäristöön nähden. JOS autotalli on avoimella paikalla niin tänä kesäkautena ajamalla päivittäin tuo voisi olla mahdollista. JOS "ajovelkaa" jää paljon talviajaksi niin tuskin onnistuu. Aurinkokennoitetulla autolla voidaan käytännössä pitkäänkin nykysääoloilla, mutta poliisi poistaisi auton pois liikenteestä, koska kennojen leveys ja pituus olisivat liikennesääntöjen vastaisia. Vaatisi todellisuudessa akut, sekä myös hybridikäytön. Satella ja talvella hyvä ratkaisi sadesuojaksi kevättä odottamaan.


      • stuxnet
        Kolmas_Pelle kirjoitti:

        Riippuu täysin autotallin sijainnista ympäristöön nähden. JOS autotalli on avoimella paikalla niin tänä kesäkautena ajamalla päivittäin tuo voisi olla mahdollista. JOS "ajovelkaa" jää paljon talviajaksi niin tuskin onnistuu. Aurinkokennoitetulla autolla voidaan käytännössä pitkäänkin nykysääoloilla, mutta poliisi poistaisi auton pois liikenteestä, koska kennojen leveys ja pituus olisivat liikennesääntöjen vastaisia. Vaatisi todellisuudessa akut, sekä myös hybridikäytön. Satella ja talvella hyvä ratkaisi sadesuojaksi kevättä odottamaan.

        Olen istunut autossa, jonka kattoluukussa oli aurinkopaneeli sisäpuhaltimen virtalähteenä, koemielessä näprätty. Jos se ei häiritse ajoa eikä peitä näkyvyyttä maantielle, se saa olla (kiinnitykset yms. oltava myös ok).


      • PaluuRealismiin
        stuxnet kirjoitti:

        Olen istunut autossa, jonka kattoluukussa oli aurinkopaneeli sisäpuhaltimen virtalähteenä, koemielessä näprätty. Jos se ei häiritse ajoa eikä peitä näkyvyyttä maantielle, se saa olla (kiinnitykset yms. oltava myös ok).

        Kuormitus todellisuudessa aivan eri kokoluokkaa sisäpuhaltimella ja auton liikuttavalla sähkömoottorilla, jossa lisäkuormituksena myös talvikelit. Lentokoneelle tuo on kokeiltu kuorman olleessa kevyt ja aina menty idästä länteen "auringon mukana".


      • PaluuRealismiin kirjoitti:

        Kuormitus todellisuudessa aivan eri kokoluokkaa sisäpuhaltimella ja auton liikuttavalla sähkömoottorilla, jossa lisäkuormituksena myös talvikelit. Lentokoneelle tuo on kokeiltu kuorman olleessa kevyt ja aina menty idästä länteen "auringon mukana".

        Kerroin sinulle näkemästäni realismasta.


      • puhkujanpuhallin
        stuxnet kirjoitti:

        Kerroin sinulle näkemästäni realismasta.

        Kas vaan, stuxnet itse kertoo mikä on realismia!
        Vaikka totuus on silmien edessä ja sen itsekin tulee myöntäneeksi, päähänpinttymästään ei pääse irti vaan jatkaa paskan jauhantaansa.


      • hahhaa
        puhkujanpuhallin kirjoitti:

        Kas vaan, stuxnet itse kertoo mikä on realismia!
        Vaikka totuus on silmien edessä ja sen itsekin tulee myöntäneeksi, päähänpinttymästään ei pääse irti vaan jatkaa paskan jauhantaansa.

        Stuxnet XXII -facebookin kuningas 😊😊


      • RehellinenMainosmies

        Laskelmassa on se vika, että auton pitäisi olla koko ajan tallissa. Jos sähkö varastoidaan välivarastoon hyötysuhde heikkenee. Erityisen huonoksi tehokkuus menee, jos talli on kotona ja autolla kuljetaan normaaleihin päivätöihin, jolloin auto on tallissa silloin kun aurinko ei paista.


    • jaksamisia-stuxnet

      Ratkaisu olisi niin lähellä. "stuxnet" kyllä osaisi mutta ei nyt juuri jaksa laskea...
      Aaargh!

    • se-vain-että

      Kesällä saataisi mennä mutta Suomen olosuhteissa auto pysyisi talvella tallissa.

    • Ei.tule.mitään

      " 255W paneeli tuottaa vuodessa noin 255W*15%*365*24=335kWh
      Kymmenen paneelia riittää periaatteessa"

      Realistinen sähkön tuotto kymmenellä 255W paneelilla: 255W* 8760h = 2234 kWh (käyttökerroin 10%)

      20000 km ajoa keskinopeudella 80 km/h = 250 tuntia ajoa. Moottorin keskiteho voisi silloin olla enintään 2234 kWh/250h = noin 9 kW. Todellisuudessa teho ei riittäisi.

      • TolkkuaKiitos

        Kyllä se vaan rittää, usko tai älä. Latauskapasiteetti on 40kWh ja sillä pääset 270km.
        20000km/270km = 74 latausta ja tästä saadaan 40kWh*74=2930kWh
        Tuotto 255W*15*8760*10kpl = 3350kWh
        Jos haluat käyttää 10% arvoa tarvitset 13 panelia = 2904kWh

        ELI ONNISTUU LASKIT MITEN TAHANSA

        Oma autotalli on 6*8m jos laitan vain toiselle lappeelle paneelit 6*8/2=24m², katolle mahtuisi helposti 14 kpl 255w paneeleita, ja vielä jäisi tilaakin, vaikka kattokulmaa ei edes huomioitaisi, katon nousu on 1/3.


      • TolkkuaKiitos kirjoitti:

        Kyllä se vaan rittää, usko tai älä. Latauskapasiteetti on 40kWh ja sillä pääset 270km.
        20000km/270km = 74 latausta ja tästä saadaan 40kWh*74=2930kWh
        Tuotto 255W*15*8760*10kpl = 3350kWh
        Jos haluat käyttää 10% arvoa tarvitset 13 panelia = 2904kWh

        ELI ONNISTUU LASKIT MITEN TAHANSA

        Oma autotalli on 6*8m jos laitan vain toiselle lappeelle paneelit 6*8/2=24m², katolle mahtuisi helposti 14 kpl 255w paneeleita, ja vielä jäisi tilaakin, vaikka kattokulmaa ei edes huomioitaisi, katon nousu on 1/3.

        Onnittelen!

        Uusiutuvan energian asiantuntija Milja Aarni valtion kestävän kehityksen yhtiö Motivasta:

        ”3 000 kilowattitunnilla voisi ajaa perussähköautolla noin 20 000 kilometriä vuodessa”
        https://www.hs.fi/teknologia/art-2000005796545.html (19.8.2018)


    • KannattaaLaskea

      Et ilmeisesti taida tajuta paljonko auto tarvitsee teho pysyäkseen liikkeellä?

      Teho on aika pieni. Jos nykyaikaisen besiinimoottorin hyötysuhde on parhaimillaan noin 30% ja keskikulutus matka-ajossa 4 kg/100km voi aika helposti laske energian joka käytetään hyödyksi. Sähköautossa hyötysuhde on noin kolme kertaa parempi ja kulutus sen takia selvästi pienempi.

      4 kg bensaa sisältää noin 48kWh energiaa joka kulutetaan 100km matkan aikana.
      Sähköauto kuluttaa 100km matkalla vain 14kWh energiaa, on siinä aika iso ero, ymmärrätkö.

      • Energiapohtija

        Ketjussa puhutaan pelkästään teoriassa ja ajan kuluksi visioita pohtien. Suomen sääolot yleesä eivät ole suotuisat ja tieliikennelaki estää ylileveät tai -pitkät viritelmät. Kuluu nämä päivät jollain näitäkin pohtien, mutta luonnon helmassa tai töissä normaalit ovat tähän aikaan. Mökillä en tarvitse kuin puhelimen ja radion, koska aika kuluu muutenkin.


      • KannattaaLaskea

        Teorian mukaan riittää, jos sinulla on varaa ostaa 14 kpl 255W paneeleita. Käytännössä myyt kesällä osan energiasta energiatuottajalle ja talvella ostat tarvittavan määrän. Jos hyvin käy pääset ± tilanteeseen.

        Eli voidaan laskennallisesti osoittaa, kyllä onnistuu. Sääolosuhteisiin ei voi vaikuttaa, joten epävarmuustekijä on aika iso.

        Kannattaa pohtia asiaa, siitä voi olla hyötyä. Olennaista sähköautossa on sen huomattavasti pienempi energiankulutus hyvän hyötysuhteen takia.


      • Energiapohtija kirjoitti:

        Ketjussa puhutaan pelkästään teoriassa ja ajan kuluksi visioita pohtien. Suomen sääolot yleesä eivät ole suotuisat ja tieliikennelaki estää ylileveät tai -pitkät viritelmät. Kuluu nämä päivät jollain näitäkin pohtien, mutta luonnon helmassa tai töissä normaalit ovat tähän aikaan. Mökillä en tarvitse kuin puhelimen ja radion, koska aika kuluu muutenkin.

        Sinuna lopettaisin jo hyödyttämän pohtimisen ja ottaisin selvää siitä millainen ähköauto NissanLeaf on mitoiltaan, painoltaan jne.


      • Energiapohtija
        stuxnet kirjoitti:

        Sinuna lopettaisin jo hyödyttämän pohtimisen ja ottaisin selvää siitä millainen ähköauto NissanLeaf on mitoiltaan, painoltaan jne.

        Olen ajanut sähköautoa, mutta siinä ei ollut jalkapallokentän kokoista aurinkokennostoa katolla. Tiedän todellisuudessa ja käytännössä kokeilleena nämä asiat, mutta poliittisesti ajattelevan teoreetikon kanssa en niistä keskustele. Hybridiversio on muutoin hyvä, mutta tolkuttoman kallis.


      • Energiapohtija kirjoitti:

        Olen ajanut sähköautoa, mutta siinä ei ollut jalkapallokentän kokoista aurinkokennostoa katolla. Tiedän todellisuudessa ja käytännössä kokeilleena nämä asiat, mutta poliittisesti ajattelevan teoreetikon kanssa en niistä keskustele. Hybridiversio on muutoin hyvä, mutta tolkuttoman kallis.

        EVVK


    • ei.sittenkään

      TolkkuaKiitos,; "Latauskapasiteetti on 40kWh ja sillä pääset 270km."

      Tuon mukaan tehon tarve on 40kWh/270 km = n. 15 kWh per 100 km ajoa.

      "20000 km ajoa keskinopeudella 80 km/h = 250 tuntia ajoa. Moottorin keskiteho voisi silloin olla enintään 2234 kWh/250h = noin 9 kW."

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15352741/pitaako-paikkansa#comment-94470012

      Homma ei onnistu kymmenellä 255 W aurinkopanelilla, edes ylioptimistisella käyttökertoimella 15%. Suomen olosuhteissa aurinkopanelien todellinen käyttökerroin on alle 10%.

      • TolkkuaKiitos

        Kannattaa lukea myös loput jutut, määrä on nostettu 14 kpl - ja onnistuu. Onko valitettavaa?
        Ainakin minun autotallin katolle mahtuu riittävä määrä paneeleja, eli vielä kerran kyllä onnistuu jos haluaa.

        Puxnetille, olen ottanut selvää minkälainen sähköauto Nissan Leaf on, toimintamatka 270km ja akkujen kapasiteetti 40 kWh. Olen jopa ajanut Nissanilla ja Voltilla - täytyy sanoa, että seuraava auto on sähköauto. Hankita tehdään joskus 2020-2021 välillä, nykyinen on sen verran tuore hankinta.

        Ja jos ei ymmärrä miten sähköauton teho suhteutuu polttomoottorin tehoon ja varsinkin energiatehokuuteen sille minä en mahda mitään. Polttomoottoriautossa pitää olla vähintään kolminkertainen määrä polttoainetehoa jotta päästän samaan kuin sähköauto.

        Kannattaa hieman laskea ja ymmärtää laskemansa. Matka-ajossa polttomoottori käyttä noin 45-48kW:n polttoainetehoa ja vastaava akseliteho saavutetaan sähkömoottorilla jo 14 kW teholla.
        Jos tätä ei ymmärrä - voi voi sille minä en mahda mitään.


      • TolkkuaKiitos kirjoitti:

        Kannattaa lukea myös loput jutut, määrä on nostettu 14 kpl - ja onnistuu. Onko valitettavaa?
        Ainakin minun autotallin katolle mahtuu riittävä määrä paneeleja, eli vielä kerran kyllä onnistuu jos haluaa.

        Puxnetille, olen ottanut selvää minkälainen sähköauto Nissan Leaf on, toimintamatka 270km ja akkujen kapasiteetti 40 kWh. Olen jopa ajanut Nissanilla ja Voltilla - täytyy sanoa, että seuraava auto on sähköauto. Hankita tehdään joskus 2020-2021 välillä, nykyinen on sen verran tuore hankinta.

        Ja jos ei ymmärrä miten sähköauton teho suhteutuu polttomoottorin tehoon ja varsinkin energiatehokuuteen sille minä en mahda mitään. Polttomoottoriautossa pitää olla vähintään kolminkertainen määrä polttoainetehoa jotta päästän samaan kuin sähköauto.

        Kannattaa hieman laskea ja ymmärtää laskemansa. Matka-ajossa polttomoottori käyttä noin 45-48kW:n polttoainetehoa ja vastaava akseliteho saavutetaan sähkömoottorilla jo 14 kW teholla.
        Jos tätä ei ymmärrä - voi voi sille minä en mahda mitään.

        Kommenttini oli nimimerkille Energiapohtija,


      • ei.sittenkään
        TolkkuaKiitos kirjoitti:

        Kannattaa lukea myös loput jutut, määrä on nostettu 14 kpl - ja onnistuu. Onko valitettavaa?
        Ainakin minun autotallin katolle mahtuu riittävä määrä paneeleja, eli vielä kerran kyllä onnistuu jos haluaa.

        Puxnetille, olen ottanut selvää minkälainen sähköauto Nissan Leaf on, toimintamatka 270km ja akkujen kapasiteetti 40 kWh. Olen jopa ajanut Nissanilla ja Voltilla - täytyy sanoa, että seuraava auto on sähköauto. Hankita tehdään joskus 2020-2021 välillä, nykyinen on sen verran tuore hankinta.

        Ja jos ei ymmärrä miten sähköauton teho suhteutuu polttomoottorin tehoon ja varsinkin energiatehokuuteen sille minä en mahda mitään. Polttomoottoriautossa pitää olla vähintään kolminkertainen määrä polttoainetehoa jotta päästän samaan kuin sähköauto.

        Kannattaa hieman laskea ja ymmärtää laskemansa. Matka-ajossa polttomoottori käyttä noin 45-48kW:n polttoainetehoa ja vastaava akseliteho saavutetaan sähkömoottorilla jo 14 kW teholla.
        Jos tätä ei ymmärrä - voi voi sille minä en mahda mitään.

        TolkkuaKiitos
        26.7.2018 8:25
        "Onnistuu aika helpolla. 255W paneeli tuottaa vuodessa noin 255W*15%*365*24=335kWh
        Kymmenen paneelia riittää periaatteessa. "

        Homma ei onnistu kymmenellä 255 W aurinkopanelilla, edes ylioptimistisella käyttökertoimella 15%. Suomen olosuhteissa aurinkopanelien todellinen käyttökerroin on alle 10%.

        Homma ei onnistu 10 paneelilla, kuten nimimerkki TolkkuaKiitos alunperin väitti. Homma toki onnistuu kun paneelien määrää lisätään riittävästi.

        Joko ymmärretty ?


      • ei.sittenkään kirjoitti:

        TolkkuaKiitos
        26.7.2018 8:25
        "Onnistuu aika helpolla. 255W paneeli tuottaa vuodessa noin 255W*15%*365*24=335kWh
        Kymmenen paneelia riittää periaatteessa. "

        Homma ei onnistu kymmenellä 255 W aurinkopanelilla, edes ylioptimistisella käyttökertoimella 15%. Suomen olosuhteissa aurinkopanelien todellinen käyttökerroin on alle 10%.

        Homma ei onnistu 10 paneelilla, kuten nimimerkki TolkkuaKiitos alunperin väitti. Homma toki onnistuu kun paneelien määrää lisätään riittävästi.

        Joko ymmärretty ?

        Vain mieleen muistuntu vitsi, ei mtään muuta:

        Pomo alaiselleen:

        "Mielestäni henkilö, joka ei osaa sanoa sanottavaansa niin, että tyhmäkin sen ymmärtää, on täysi idiootti. Ymmärsittekö?"

        "En"

        :D


      • eri-asia
        stuxnet kirjoitti:

        Vain mieleen muistuntu vitsi, ei mtään muuta:

        Pomo alaiselleen:

        "Mielestäni henkilö, joka ei osaa sanoa sanottavaansa niin, että tyhmäkin sen ymmärtää, on täysi idiootti. Ymmärsittekö?"

        "En"

        :D

        "Mielestäni henkilö, joka ei osaa sanoa sanottavaansa niin, että tyhmäkin sen ymmärtää, on täysi idiootti. Ymmärsittekö?"
        Jos alumperin puhutaan kymmenestä paneelista ja sitten aletaan puhua 14 paneelista sanottava on muttunut. Ymmärsitkö?


      • eri-asia kirjoitti:

        "Mielestäni henkilö, joka ei osaa sanoa sanottavaansa niin, että tyhmäkin sen ymmärtää, on täysi idiootti. Ymmärsittekö?"
        Jos alumperin puhutaan kymmenestä paneelista ja sitten aletaan puhua 14 paneelista sanottava on muttunut. Ymmärsitkö?

        Vain mieleen muistuntu vitsi, ei mtään muuta:


      • kaasua
        stuxnet kirjoitti:

        Vain mieleen muistuntu vitsi, ei mtään muuta:

        "Vain mieleen muistuntu vitsi, ei mtään muuta:"

        Sinun kannattaa jättää vitsien kertominen, ja keskittyä ensin kirjoitustaidon opetteluun, jookosta ?


      • kaasua kirjoitti:

        "Vain mieleen muistuntu vitsi, ei mtään muuta:"

        Sinun kannattaa jättää vitsien kertominen, ja keskittyä ensin kirjoitustaidon opetteluun, jookosta ?

        Vain mieleen muistunut vitsi, ei mitään muuta. Kiitos nauruista.


    • AurinkoTuuliTulet

      VettenFall myy seuraa aurinkopaneelijärjestelmää avaimet käteen periaatteella. Hinnat alkaen: 4950,00 € :


      Tekniset tiedot
      Talon suositeltu pinta-ala: 80 - 150 m²
      Vuosituotto: n. 1890 kWh
      Järjestelmän teho: 2,1 kWp
      Paneelien määrä: 8 x 260 Wp
      Paneelityyppi: Polykide
      Valmistaja: Vikram Solar
      EN50438-standardin edellyttämät varoitusmerkinnät
      Verkkoinvertteri kolmivaiheinen Fronius S Light 3 kW, 3 kW, 3-vaihe, valmistusmaa Itävalta
      Avaimet käteen asennus sisältää
      Kattoasennustelineet, kattokiinnikkeet (valitaan katemateriaalin mukaan)
      Verkkoonliityntäilmoitus
      Kaapelivedot
      Sähkötyöt
      Aurinkokaapelit 2 * 30 m (DC) ja liittimet, turvakytkin
      Takuu
      Paneeleilla on 10 vuoden takuu materiaali- ja valmistusvirheille
      25 vuoden tehontuottotakuu
      Verkkoinvertterilla on 5 vuoden takuu
      Asennusjärjestelmällä on 12 vuoden takuu

      Osta ihmeessä. Tuolla rahalla ei saa bensaa kuin 132 000 km matkalle joka on keskimääräinen 5 vuoden kulutus autoilussa? No, viiden vuoden jälkeen voi sitten ostaa uuden inventterin ja akut. Taksisinmaksuaika voi mennä 10 vuoden paikkeille vaikka käyttäisi aurinkoenergiaa miten vain pystyy sitä hyödyntämään. Aurinkoenergiahan ei käy suoraan valtakunnanverkkoon, sen kai jo tiesitkin.

      • AurinkoTuuliTulet

        ...ja tuolla sähkönmäärällä auto kulkisi vain 12 000 km/vuosi optimisesti ajateltuna. Samalla rahalla saa bensaa 11 vuodeksi jos otetaan huomioon järjestelmän hinta. Huoltoja tai laitteiston uusimisia ei laskennassa ole huomioitu. Tämä on lienee se yksi syy miksi moni ei investoi vielä aurinkoenergiaan, takaisinmaksuaika suhteessa muihin energialähteisiin on hyvinkin se 15 vuotta. Liikemaailmassahan sääntö olisi se 5 vuoden takaisinmaksuaika.


      • se-vain-että

        Kerrankin paneelikauppias lyö tiskiin realistiset lukemat.
        4.950 eurolla saa verkkosähköä 0,12 €/kWh hinnalla 41.250 kWh.
        1.890 kWh:n vuosituotolla järjestelmällä menisi 22 vuotta tuottaa vastaava kWh määrä.
        Monesti kauppiaat kaupittelevat paljon "optimistisempia" takaisinmaksuaikoja.


    • että-silleen
      • se-vain-että

        Noista hintaesimerkeistä jokainen voi tykönään laskeskella takainsinmaksuaikoja kun säästyvän verkkosähkön hinta siirtoineen ja veroineen olisi 12 senttiä per kilowattitunti.
        Perusmaksuthan menisi kuitenkin mikäli sähkön verkkoyhteys säilyttetäisiin.


    • hillitkää.itsenne

      Tekniikan Maailma 14/2018 Leafin koeajo:
      "Maantielenkillä toimintamatka täyteen ladatulla akulla 178 km, taajama-ajossa 170 km".
      Älkää nyt unohtako taas invertterin, laturin sekä akun lataushäviöitä.

      • Teo.Kriitikko

        20000 km ajoon tarvitaan 200 x 23 kWh = 4600 kWh. Panelien tuotto saadaan auton akkuihin noin 85 % hyötysuhteella eli tuoton pitää olla vähintään 5400 kWh. Kiinteällä kattoasennuksella (katto etelään) saavutetaan max 10% tuotantokerroin eli paneleita tulee olla 6,2 kW. 255W paneleita tarvitaan siis 24 kpl.
        Sitten se suurin ongelma, Pitääkö autolla ajella vain öisin ja ladata päivisin, että kaikki sähkö saadaan akkuihin ja mitä tehdään kesäpäivien ylijäämäsähköllä.


      • Sähköautoakehitvielä
        Teo.Kriitikko kirjoitti:

        20000 km ajoon tarvitaan 200 x 23 kWh = 4600 kWh. Panelien tuotto saadaan auton akkuihin noin 85 % hyötysuhteella eli tuoton pitää olla vähintään 5400 kWh. Kiinteällä kattoasennuksella (katto etelään) saavutetaan max 10% tuotantokerroin eli paneleita tulee olla 6,2 kW. 255W paneleita tarvitaan siis 24 kpl.
        Sitten se suurin ongelma, Pitääkö autolla ajella vain öisin ja ladata päivisin, että kaikki sähkö saadaan akkuihin ja mitä tehdään kesäpäivien ylijäämäsähköllä.

        Kaksilla akuilla homma onnistuu,jun toisia käyttää niin toiset latautuu. Lisäksi laitteistoon voi kytkeä esim 2 kw tuuligeneraattorin sekä alkoholilla toimivan polttokennon jonka hyötysuhde on korkeampi kuin polttomoottoreiden,alkoholia saa tuotettua ja ostettua halvalla jos vain laki antaa myöden.

        Sähköautot on kylläkin vasta kehitysasteella,monestakin puuttuu vielä jarrutusenergian talteenotto, aurinkopaneelit joka pinnalta,jousitusenergian talteenotto Audin tapaan,eikä ajoviimankaan hyödyntämistä ole vielä kehitetty eikä renkaitten vierinnästä saatavavilla olevaa sähköä. Noilla ja uudella akkuteknologialla alettaisiinkin päästä jo aika pitkälle.

        Ja jos hommaa vielä kaikki nuo omat sähkölaitteet,verkosta irrottautumista kannattaa harkita koska perusmaksut menee joka tapauksessa ja sähkölaitokset ei maksa hyvää hintaa itsetuotetusta sähköstä koska haluaa aina oman voittonsa.

        Monikaan pienkuluttaja ei laske perusmaksujenkaan aiheuttamaa sähkönhinnan lisää joka voi nostaa sitä yli 10 centtiä kwh:lle.

        Sikäli omasähköntuotanto pientalossa voisi olla kannattava idea tätä nykyä,nyt kun hankinta hinnat on jo tippuneet kohtuullisemmiksi. Ja lisäksi on käyttövarmuus,sähköt ei mene poikki linjojen takia ja kriisiaikoina on sähkö omasta takaa,pitäähän niilekin joku arvo laskea.


      • Teo.Kriitikko
        Sähköautoakehitvielä kirjoitti:

        Kaksilla akuilla homma onnistuu,jun toisia käyttää niin toiset latautuu. Lisäksi laitteistoon voi kytkeä esim 2 kw tuuligeneraattorin sekä alkoholilla toimivan polttokennon jonka hyötysuhde on korkeampi kuin polttomoottoreiden,alkoholia saa tuotettua ja ostettua halvalla jos vain laki antaa myöden.

        Sähköautot on kylläkin vasta kehitysasteella,monestakin puuttuu vielä jarrutusenergian talteenotto, aurinkopaneelit joka pinnalta,jousitusenergian talteenotto Audin tapaan,eikä ajoviimankaan hyödyntämistä ole vielä kehitetty eikä renkaitten vierinnästä saatavavilla olevaa sähköä. Noilla ja uudella akkuteknologialla alettaisiinkin päästä jo aika pitkälle.

        Ja jos hommaa vielä kaikki nuo omat sähkölaitteet,verkosta irrottautumista kannattaa harkita koska perusmaksut menee joka tapauksessa ja sähkölaitokset ei maksa hyvää hintaa itsetuotetusta sähköstä koska haluaa aina oman voittonsa.

        Monikaan pienkuluttaja ei laske perusmaksujenkaan aiheuttamaa sähkönhinnan lisää joka voi nostaa sitä yli 10 centtiä kwh:lle.

        Sikäli omasähköntuotanto pientalossa voisi olla kannattava idea tätä nykyä,nyt kun hankinta hinnat on jo tippuneet kohtuullisemmiksi. Ja lisäksi on käyttövarmuus,sähköt ei mene poikki linjojen takia ja kriisiaikoina on sähkö omasta takaa,pitäähän niilekin joku arvo laskea.

        Sinulle 10000 euron akku on kai ilmainen ja polttokennon 10% energia-sähköhyötysuhde yhtä juhlaa.


    • Veekmän

      Mitä enempi sähköautoja, sitä enemmän tarvitaan sähköä. - Sitä enemmän tarvitaan ydinvoimaa, koska tuulimyllyt tuottavat heikosti ja satunnaisesti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2552
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      304
      2289
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2103
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1804
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1717
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1678
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1570
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1387
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1383
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1351
    Aihe