Käytetyn auton reklamaation hoito

mitäihmettä

Onko kellään kokemusta käytetyn auton virheen korjaamisesta mikä itselleni sattui?
Myyjä lupasi korjata osan auton muutamasta virheestä, sen jälkeen kuluttajariitalautakunta kumosi kaikki virheet? Eli myyjä myönsi virheen, kuluttajariitalautakunta kielsi virheen?
Ketä varten kuluttajariitalautakunta on olemassa? myyjää vai kuluttajaa?

12

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SeatIbizaSXi

      Jos myyjä lupautui korjaamaan, miksi kuluttajariitalautakunta oli edes kuvioissa?
      No nyt lautakunnan mukaan myyjän ei tarvitse korjata vikoja, joten asia selvä.

    • Joppariyrittää

      Ei enää huonompaa ja tunnistettavampaa autojopparin aloitusta voisi olla. Meehän kirjoitustesi kera vaikka poimin puolukoita...

      • Puolukkakiljuatekisin

        Saax liimaa mainostarroja puiden kylkiin?


    • No_voivoi

      Ota opiksesi.
      Jos jatkossa tarjotaan "ilmaista lounasta" heille kuulumattomien vikojen korjauksen muodossa käytetyn auton myyneen liikkeen taholta, tyydyppäs siihen.
      Nyt et auliiseen kädenojennukseensa tyytynyt vaan katsoit oikeudeksesi edelleenkin valittaa. Siinä voi käydä juurikin näin; kuluttajaneuvonta toteaakin, ettei viat alkujaankaan kuulu myyjän vastuulle ja sinulle jää luu käteen. Hyvä opetus takuuta kun käytetyssä autossa ei ole.

      Kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta ei ole kenenkään puolella vaan antaa suositukset Suomen lakeihin perustuen; ketään, ei siis myöskään kuluttajaa, suosimatta.

    • sitä_saa_mitä_tilaa

      Kokemuksia on jokaisella ammatikseen autokauppaa harjoittavalla yrittäjällä myös reklamaatioista. Myös pienliikeyrittäjillä, näillä "jobbareiksikin" kehutuilla...

      Henkilökohtaisesti, jos ja kun joskus väistämättäkin jokunen reklamaatio tulee, pyrin vastaamaan reklamaatioihin aina ja mahdollisimman nopeasti; 24h sisällä ainakin. Ostajalla on paha mieli, mitä sitä suotta pitkittämään... vielä tässä vaiheessa ainakaan, jos reklamaatio on asiallisesti esitetty. Vttuilijalle ei välttämättä nopea vastaus olekaan enää niin itsestäänselvyys...

      Vastausta antaessani pohdin todella tarkkaan (omat rahat kun on kyseessä firmankin budjetissa) onko reklamaatiossa alkujaankaan älyä vai onko (taas) pelkkä ostokrapula joka siellä ostajaa näivertää. Sitäkin kun on nähty ja koettu, että "lähetä 500 hyvitystä niin korjailen ite" tapauksissa vikaa ei edes ole, vaan yritetään ainoastaan kaupanjälkeisiä rahanpalautuksia kalastella myyjäliikkeeltä. Uskomatonta ehkä, mutta niin valitettavan totta, eikä edes harvinaista...

      Jos vika on ensinnäkin todellinen eikä pelkkä vähäpään keksintö viikonloppukaljojensa maksuun ja vika on sen laatuinen että siihen suoraselkäisenä, rehellisenä "jobbarina" olen osanottovelvollinen, neuvottelen täyspäisenä pysyvän asiakkaan kanssa korjausehdotuksen ja kulujen jakamisen.
      Hulluksi heittäytyvän kanssa en edes keskustele. Minua kusettaja-mulkku-jobbariksi haukkuvan kanssa en myöskään jaksa jutella. Nämä vähäpäiset ohjaankin poikkeuksetta valituksineen, oli aihetta tai ei, valittamaan kuluttajaneuvontaan ja samalla pyydän ettei ole minuun missään yhteydessä muita teitä, kuin kuluttajaneuvojan kautta. Ei minun tarvitse vttuilua kuunnella, niinkuin ei kenenkään muunkaan ihmisen. Ei autokauppias ("jobbari") ole sen ihmeellisempi yrittäjä tai ihminen, kuin on K-Kauppias ja naapurin Vesa tahi vaimonsa Liisa. Vttuilua ei tarvitse kenenkään sietää.

      Reklamaatiot kuuluu kaupankäyntiin. Reklamaation hoito asettautuu täysin itse reklamoijan käytöksen ja asiansa esittämisen tasolle.

      • ssssw

        Huomaatko että vittuilet kokoajan sinunkin palkanmaksajallesikin, eli auton ostajalle. Ja toisekseen kyllä autokauppias on eri kuin k-kauppias.


      • Yrittäjän_Elämää
        ssssw kirjoitti:

        Huomaatko että vittuilet kokoajan sinunkin palkanmaksajallesikin, eli auton ostajalle. Ja toisekseen kyllä autokauppias on eri kuin k-kauppias.

        Kertoisitko miten yrittäjänä autokauppias eroaa K-kauppias yrittäjästä?
        Siis muutoin kuin että autokauppias-yrittäjä omistaa myyntituotteensa kokonaisuudessaan ja K-kauppias on usein vain "myymälänhoitajana" Keskolla.


      • Reklamaatiotkuuluuasiaan

        Peukku ylös asiallisesta kerronnasta. Reklamaatiot tosiaan kuuluu pakollisena sivutuotteena kaikkeen kaupankäyntiin ja tässä hyvin kerrottu, miten sellaisten hoito lutviintuu käytettyä tavaraa myyvältä autokauppiaalta. Ja toisekseen, miten reklamaatioita voi myyjälle esittää hyvin tai hyvinkin huonosti ja palvelu tulee sen mukaisesti.


      • JaKaikillaHyväMaku
        ssssw kirjoitti:

        Huomaatko että vittuilet kokoajan sinunkin palkanmaksajallesikin, eli auton ostajalle. Ja toisekseen kyllä autokauppias on eri kuin k-kauppias.

        Heh.
        Auton ostaja on liiketoiminnan kannalta toki välttämätön, aivan kuten ikuinen asuntosäästäjä on pankille välttämätön paha, joka kantaa sandaaleissaan hiekkaa kuraeteiseen... ei tuota mitään muuta, kuin kuluja. Asiakkaista pitää pystyä erottelemaan hyvät eli jyvät akanoista, loput joutaa roskakoriin.
        Asiakkaiksi kelpuutetaan vain tuottoedellytykset liiketoiminnan jatkumiseen täyttävät täysvaltaiset ja täysjärkiset asiakkaat, aivan kuten pankitkin tekee, valikoiduille asiakkaille räätälöity palvelu. Myös reklamaatioissa.


    • Astrumautofani

      Ostettiin viime talvena käytetty auto 6400 eurolla. Auto vuosimallia 2005, ajettu n. 170 000 km. Melkein heti tuli mittaristovika. Autoliikkeen luvalla vietiin korjattavaksi. Siitä pari kuukautta myöhemmin petti auton nokkaketju. Taas auto meidän lähellä olevalle kyseiseen merkkiin erikoistuneelle korjaamolle ( ei virallinen merkkikorjaamo ). Autoliike maksoi kaikki korjaukset ilman mitään taistelua asiasta. Kyseiseen automerkkiin en enää koske kun saan tämän myytyä, mutta myyjäliikettä suosin. Kantoivat vastuunsa poikkeuksellisen hienosti. Liike oli Astrum auto forssassa

    • Eimitäänihmettä

      "Ketä varten kuluttajariitalautakunta on olemassa? myyjää vai kuluttajaa?"

      Kuluttajaneuvonta ja myös kuluttajariitalautakunta on olempia kaupan osapuolia varten, molemmilla osapuolilla kun on lainmukaisia oikeuksia, myös siis myyjällä.

      Jos tulee erimielisyyttä esim. virheen korjaamisen kulujen jakamisesta, myös myyjä osapuoli on oikeutettu ohjeellista neuvoa kuluttajaneuvonnasta tiedustelemaan. Näin moni liike tekeekin, erityisesti jos/kun asiakas osapuolena on takuu-uskovainen kuluttaja.
      Kuluttajalla on luutunut/virheellinen käsitys, että käytetyssäkin autossa kaiken pitää olla uudenveroisessa kunnossa. Jos ei ole, hänen mielestään liike maksaa ilman muuta kaiken korjailun. Näinhän ei todellisuudessa tietenkään ole ja autoliikkeet joutuvat omille oikeuksilleen tukea pyytämään kuluttajaneuvonnasta.
      Tämä toki vain silloin, kun takuu-usko on juurtunut niin syvälle asiakkaan sisuksiin, että autoliikkeen asiallinenkaan kulujen jakamisehdotus ei kelpaa. Voi sitten käydä kuten aloituksessa; liike olisi jotain osaa ottanut, mutta kun ei kelvannut, riitalautakunta totesi nolla-korvauksen vikaan.

      • Kysyn_Vaan_J

        Asiallisesti asiansa esittävälle, täysissä ruumiin ja sielunsa voimissa olevalle, normaalipäiselle kuluttajalle reklamoinninkin käsittely hoituu autoliikkeen taholta muitta mutkitta.
        Kuspää-huutajalle, huijariksi haukkujalle sama toimi ei onnistu ei sitten millään.

        Kumpi sinä olet reklamoidessasi?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe