Mitä kaikkea näin helteilläkin voi tehdä sekulaarin, maallistuneemman yhteiskunnan ja ateismin edistämiseksi? Ainakin koulujen alkavaan lukuvuoteen 2018-19 ehtii vielä vaikuttaa hyvin konkreettisesti.
1) Nyt elokuun vaihteessa ehtii hyvin koulun uskonnonopetuksessa oleva oppilas saada siirron elämänkatsomustiedon opetukseen - molempien huoltajien ilmoituksella. Turhan moni kirkkoon kuulumatonkin oppilas on uskonnonopetuksessa vaikka on oikeutettu et-opetukseen. Rehtorit ovat töissä ennen koulun alkua ja näin siirto tapahtuu helposti ennen uutta lukuvuotta.
2) Monessa perheessä, jossa vanhemmat tai toinen heistä ei kuulu kirkkoon, ehditään hyvin erottaa kirkon jäsenenä yhä roikkuva lapsi kirkosta - ja pistää saman tien kouluun vaihtoilmoitus ussasta et-ryhmään. Lapsen erottamiseen tarvitaan maistraatille kirjallinen ilmoitus, johon tulee molempien huotajien allekirjoitukset ja myös 12 vuotta täyttäneen suostumus. Ilmoitus voi olla "vapaamuotoinen", koska viivoitettua lomaketta pelkästään lapsen erottamiseen ei edes ole, ja allekirjoitusten lisäksi tarvitaan lapsen/lasten henkilötiedot sekä mistä seurakunnasta erotaan.
3) Voi myös keskustella siitä kun peruskoululaisten kotiin saattaa yhä juuri ennen koulun alkua tulla kysely "uskonnolisiin tilaisuuksiin" osallistumisesta.
Toivottavasti yhä useammisssa kouluissa ei lukuvuoteen ympätä evl jumalanpalvelluksia ja aamuhartauksia (ruokarukoiluttamisesta puhumattakaan), mihin myös OPH:n ohjeen mukaan on mahdollisuus. Jos vanha huono "perinne" kuitenkin jatkuu, perhe voi vetää ruksin sekulaarin, uskonnottoman ohjelman puolelle.
Elokuussa, uuden lukuvuoden alkaessa voidaan siirtyä pykälä tai pari eteenpäin sekulaarimman koulun ja yhteiskunnan tiellä. Tilastolukemat siitä tullevat ehkä vasta joskus ensi vuoden puolella, mutta kehitykseen voi vaikuttaa juuri nyt.
Miten ennen koulun lukuvuotta voi edistää ateismia
27
387
Vastaukset
- Luk.lis
Lukioon menevä 15 vuotta täyttänyt voi erota kirkosta saadakseen oikeuden opiskella elämänkatsomustietoa. Eroamiseen, paperille kirjoitettuun ilmoitukseen maistraatille, hän tarvitsee kuitenkin molempien vanhempien suostumusallekirjoituksen.
Toki myös ammattioppilaitokseen menevät voivat erota kirkosta. Näin mm. välttää kirkollisveron kesäansioista ja muista töistä. Jos ei eroa, joutuu maksamaan kirkollisveroa vielä sinä vuonna kun täyttää 18 vuotta, koko sen vuoden loppuun asti, vaikka eroaisi heti syntymäpäivänä.Paitsi että lukiossa ja ammattioppilaitoksissa voi olla opettajia, jotka sanovat että "hyvää se vain sulle tekee osallistua uskonnolliseen kevät- tai joulujuhlaan" ymmärtämättä ollenkaan mitä puhuu. Suomessa puuttuu yhä edelleenkin ymmärrys mitä tarkoitetaan uskonnotomuudella. Koululaitoksien mukaan uskonnottomienkin tulee osallistua koulun uskonnollisiin tapahtumiin, koska se ei ole "tunnustuksellista". Mitä se suvivirsien tai enkelin taivaan virren lauleskelu sitten on, jollei se ole tunnustuksellista ja varsinkin peruskoulun joulujuhlassa on joka jouluinen evankeliumi, jossa joku oppilaista on Maria ja Joosef ja seimessä on nukkena Jeesus?! Ei tosiaankaan vaikuta miltään "tunnustukselliselta" juhlalta vai!? :D
- ViivoillaTaiIlman
15-17-vuotoaan eroamiseen on lomakekin. Vaikka ilman viivojakin voi tarvittavat tiedot kirjoittaa käsin tai compuuttorilla.
- EsaYlikoskelta
Lukuvuoden alkaessa kouluissa on hyvä muistaa Opetushallituksen tammikuussa 2018 antamien uusien ohjeiden nostama mahdollisuus: ”Opetuksen järjestäjä voi päätyä myös siihen, ettei koulun työsuunnitelmassa määriteltynä työaikana järjestetä uskonnollisia tilaisuuksia tai toimituksia.” Tämä tarkoittaa jumalanpalveluksia ja aamuhartauksia.
Lisäksi vinkataan: ”Koulu voi sopia, että oppilaille ja näiden huoltajille tiedotetaan mahdollisuudesta osallistua vapaa-aikana eri seurakuntien ja uskonnollisten yhdyskuntien järjestämiin tilaisuuksiin kuten joulu- ja kevätkirkkoon.”
Tämä on parempi malli, kuin kahden rinnakkaisen tilaisuuden organisointi, joka on vielä laajasti käytössä. Silloin ei tarvitse järjestää jumalanpalvelusten ja hartauksien kanssa samanaikaista erillistä ei-uskonnollista toimintaa, jonka ”tulee olla, uskonnollista sisältöä lukuun ottamatta, luonteeltaan ja tavoitteiltaan mahdollisimman samankaltaista kuin siinä tilaisuudessa, jonka tilalla muuta toimintaa järjestetään”.
Eikä tarvitse huolehtia, ettei ”uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä aiheudu oppilaalle leimautumista tai muita haitallisia seuraamuksia”.
Kun opetussuunnitelman mukaan opetuksen tulee olla ”uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta”, on luonnollista, että uskonnonharjoitus, kuten jumalanpalvelukset ja aamuhartaudet, jäävät lukuvuoden työsuunnitelmien ja koulupäivien ulkopuolelle. Näin henkilökunta voisi yhdessä oppilaiden kanssa keskittyä koulun yhteisiin tehtäviin ja tilaisuuksiin.
Jos koulu kuitenkin liittää uskonnonharjoitustilaisuuksia lukuvuoden koulupäiviin, huoltajat voivat nyt elokuussa ilmoittaa, että oppilas osallistuu vain katsomuksellisesti neutraaliin ohjelmaan.
Koulun tehtäviin ei perusopetuslainkaan mukaan kuulu uskonnonharjoituksen tai uskonnollisten toimitusten, kuten ruokarukousten järjestäminen. Eivät ne kuulu aikuistenkaan työpäiviin ja siten suomalaiseen kulttuuriin. Uskonnonharjoitukset ovat yksilön, perheen ja mahdollisen uskontokunnan asia. Henkilökohtaisesti en ole uskovainen, joten en haluaisi edistää uskontoja kuten ateismia esimerkiksi.
- Sanonp
Ateismi ei ole uskonto vaan se tarkoittaa "vain" jumaliin/jumalaan uskomisen puuttumista. Se on ei ismille eikä ismi.
Sanonp kirjoitti:
Ateismi ei ole uskonto vaan se tarkoittaa "vain" jumaliin/jumalaan uskomisen puuttumista. Se on ei ismille eikä ismi.
Miksi ateismin lopussa sitten on kirjaimet ismi, jos se ei ole ismi? Tietysti jossain teoreettisessa utooppisessa maailmassa jossa kaikki ihmiset on täydellisiä robotteja, ateismi voisi tarkoittaa vain jumalaiin uskomisen puuttumista, mutta me emme elä sellaisessa maailmassa, me elämme maailmassa jossa on ihmisiä jotka tekee lähes jokaisesta asiasta uskonnon, myös ateismista.
Trexnonar kirjoitti:
Miksi ateismin lopussa sitten on kirjaimet ismi, jos se ei ole ismi? Tietysti jossain teoreettisessa utooppisessa maailmassa jossa kaikki ihmiset on täydellisiä robotteja, ateismi voisi tarkoittaa vain jumalaiin uskomisen puuttumista, mutta me emme elä sellaisessa maailmassa, me elämme maailmassa jossa on ihmisiä jotka tekee lähes jokaisesta asiasta uskonnon, myös ateismista.
''Miksi ateismin lopussa sitten on kirjaimet ismi, jos se ei ole ismi''
Millainen ismi botulismi on?
Suurin syy yhä uskonnonopetuksen suuresta määrästä johtuu siitä, että kaikilla kouluilla ei ole mahdollisuutta et-opetukseen ja lapsen tulisi sen vuoksi matkustaa mahdollisesti toiselle puolelle paikkakuntaa saadakseen et-opetusta. Joitakin etäopetus kokeiluja on, mutta ei kaikkialla Suomessa.
Sitten olisi varmasti mahdollista et-opetukseen kun luovuttaisi uskonnon opetuksesta kokonaan jokaisessa koulussa ja jatkettaisi kaikille et-opetuksena...myöskin uskovat rohkeasti osallistumaan et-opetukseen. Uskonto kuuluu vapaa-aikaan eikä kouluun!Peruskoulujärjestelmä on hyvä systeemi ja eikö peruskoulun ensisijainen tehtävä ole taata kaikille yhtenäinen "yleissivistys"
Uskontoja ja kulttuureita voitaisiin kerätä saman sateenvarjon alle ja aine olisi yhteinen kaikille riippumatta uskonnosta tai ET:sta.
Tuskin terveysopinkurssilla opetetaan homeopaitaa eikä bilsan tunnilla luomisoppia eikä spafettihirviöteoriaa.- ProET
"ET, mene" eikä enää "ET MENE!"
Sekulaarinen maailmankatsomus, jota tyrkytetään uskonnon opetuksen tilalle, ei ole saanut aikaan mitään hyvää maailmassa. Kaikki hyvä tulee Jumalalta ja Jumalan tuntemus kuuluu uskonnon opetukseen.
Jumala on luonut koko maailman ja kaiken mitä siinä on. Hän on luonut maapallolle ihanteelliset elämänolosuhteet ihmiselämälle. Sekulaarisuus ei ole sitä saanut aikaan. Sekulaarisuus ei ole kasvattanut viljaa, ei kasvattanut hedelmäpuita ja hedelmiä ihmisen ravinnoksi. Sekulaarisuus ei ole luonut sadetta maanviljelijöille, ei vettä ihmisen ja eläinten juotavaksi. Sekulaarisuus ei ole luonut ilmakehään oikeassa suhteessa typpeä, happea ja muita aineita ihmisen elossa pitämiseen.
Sekulaarisuus ei ole luonut aurinkoa antamaan lämpöä ja valoa ihmisille, eläimille ja kasveille. Sekulaarisuus ei ole saanut aikaan vuodenaikojen vaihtelua ja maapallon pyörimistä ja kiertämistä auringon ympäri. Sekulaarisuus ei ole luonut painovoimaa eikä muita luonnonlakeja palvelemaan ihmistä ja muuta luomakuntaa. Sekulaarisuus ei ole luonut rakkautta, ystävyyttä, anteeksiantavaa mieltä, iloa tms.
Sekulaarisuus ei ole luonut mitään, mikä on hyvää, kunnioitettavaa ja hyödyllistä. Mutta Jumala on kaiken hyvän luoja ja aikaansaaja. Siksi ihminen tarvitsee kristinuskoa, oikeaa suhdetta Jumalan kanssa eikä mitään sekulaarista ET-opetusta, joka perustuu valheeseen ja väärään maailmankatsomukseen.- Mark.luuvitonen
Ihminen on luonut Jumalan, eikä siitä ole seurannut mitään hyvää. Onneksi Jumalan saa helposti tapettua. Ei tarvitse muuta kuin lakata uskomasta mokomaan humpuukiin, ja katso, Jumala on kuollut.
Miksi kouluissa ei opeteta Aku Ankkaa todellisena tietona?
- totta.mooses
Niinpä. Aku Ankassakin eläimet puhuvat kuten Raamatussa, mutta esimerkiksi Pelle Peloton on paljon älykkäämpi kuin Raamatun puhuva aasi. Jos puhuva aasi olisi keksinyt vaikkapa aikakoneen, kuten Pelle Peloton on tehnyt, Raamatun kertomukset olisivat paljon kiinnostavampia kuin nyt.
- Sanonp
Kun lukuvuosi alkaa useimmissa kouluissa nyt torstaina 9.8. paljastettakoon, että oppilaan katsomusaine voidaan vaihtaa uskonnosta elämänkatsomustietoon milloin tahansa. Toki lukuvuoden alkupää on parasta aikaa. Ja kun lapsi erotetaan kirkosta, kannattaa ilmoittaa vaihdost ET-opetukseen välittömässti maistraatiin tehdyn ilmoituksen jälkeen.
- Kalju_Pitkätukka
Nuorin tytär halusi elämänkatsomustiedon opetukseen.
Kävimme kirkkoherranvirastossa keällä hoitamassa eron.
Itse erosin kirkosta samalla.
Olisin voinut toki perinteen vuoksi kuuluakin kirkkoon, mutta kirkon suojissa rehottava fundamentalismi
kallisti vaakani eron kannalle.
500:n oppilaan koulussa tuntuu olevan vähän ET:n oppilaita, vain 2 muuta tyttäreni ryhmässä. - Lukija.huom
Arno Kotron kirjoitus uudesta oppikirjasta:
"Elämänkatsomustiedon eli ET:n suosio on kovassa kasvussa, eikä ihme. Se on nimittäin upea oppiaine.
Oikeastaan ET on aine, jossa selvimmin toteutuu uusien opetussuunnitelmien henki. ET ylittää luontevasti oppiaineiden rajoja ja yhdistää eri aineissa opittua, se on keskustelevaa ja vahvasti kiinni niin ympäröivässä yhteiskunnassa kuin oppilaiden omassa elämässä.
ET:ssä on kuitenkin omat hankaluutensa. Yksi ongelma on ollut se, että ajantasaisia oppimateriaaleja ei juuri ole ollut saatavilla. Kun ET on ”vähän kaikkea” ja sen identiteetti on monelle hiukan hämärä, opetussuunnitelmien noudattaminen ja mielekkäiden kokonaisuuksien rakentaminen voi olla vaikeaa ilman kunnon materiaaleja. Vaarana on sekin, että ET-opetus vinoutuu liiaksi uskontotieteeksi tai jonkin muun näkökulman painottamiseksi – eikä asiaa helpota se, että ET päätyy usein opettajalle, jolla ei ole ET-opettajan kelpoisuutta.
Mutta nyt tilanne paranee. Saatavilla on nimittäin ET-ammattilaisten tekemä Kompassi-oppimateriaali, joka vastaa uusia opetussuunnitelmia ja noudattaa ET:n henkeä monitieteisenä katsomusaineena, jossa kysymykset nousevat nuorten omasta elämänpiiristä. Kompassin tehtävät tukevat ET:lle ominaista pohdiskelevaa ja keskustelevaa työtapaa.
Kompassi on oiva apu, tuki ja runko ET-opetukseen, olitpa sitten pitkään alalla toiminut tai vasta aloitteleva opettaja!"
https://oppimisenpalvelut.otava.fi/artikkelit/kompassi-elamankatsomustietoon/ - SillläSipuli
Ilmoita koululle, että lapsi osallistuu vain ei-uskonnolliseen toimintaan (ei hartaustilaisuuksiin ja jumalanpalveluksiin).
- Luk.lis
Voi hyvin ilmoittaa vielä lukuvuoden jo alettuakin.
Ja kun lapsi erotetaan kirkosta (maistraattiin tehtävällä ilmoituksella), voi saman tien ilmoittaa koululle siirtymisestä et-opetukseen.
- Lukija.huom
Vapaa Ajattelija -lehdessä 1/2018 s.10-11 Esa Ylikoski paljastaa, mitä on puhunut uskonnottomuudesta lukion uskonnon oppitunneilla. Ks. http://vapaa-ajattelijat.fi/wp-content/uploads/2018/04/vapaa_ajattelija__080318f.pdf
- hidasajattelija
Opetetaanko Elämänkatsomustiedossa johdonmukaisesti kohti ateismia.
Jos kerran Suomen ateistiyhdistys on tehnyt oman ehdotuksensa opetussuunnitelmaksi.
Voidaanko puhua ns. vapaa-ajattelusta varsinaisella nimellä, koska
maailmassa on eri uskontokuntia. Onko opetuksen tarkoitus tutkia näitä suuntauksia ja
todeta niiden hyödyttömyys. ET-opetus on materialistinen tapa tutkia elämää.
Varsinaiset ja oikeat vapaa-ajattelijat ja ET-opiskelijat ovat Bahai-uskossa, jos mennään enemmistön oikeuksilla. Bahai-uskossa pyritään ihmiskunnan yhdistämiseen ja maailmanrauhaan. Uskonnolla ei ole pappeja. Bahait opettavat, että kaikki uskonnot edustavat samaa jumaluutta, jonka ilmentymiä ovat olleet muun muassa Abraham, Zarathustra, Buddha, Jeesus ja Muhammad. Oikea kansaivälisyys syntyy kun eri kulttuurit kohtaavat toisensa. Ihmisen kehityksen kannalta ateistinen materialistinen opetus=0. Mitä hyötyä on opettaa vähemmistön oikeudella ET-opetusta- Sanop
Opetushallitus on hyväksynyt opetussuunnitelmat. Opetus on sen mukaanm "uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta".... Pitäisi olla. ET onkin sitä.
- Kysynp
Opetushallituksen ohjeissa tammikuulta 2018 ensimmäistä kertaa sanottiin selvästi, että koulu voi olla järjestämättä uskonnollisia tilaisuuksia, kuten jumalanpalveluksia ja hartauksia.
Koulu/rehtori tekee päätöksen uskonnollisista tilaisuuksista, järjestämisestä tai järjestämättömyydetä, yleensä kait koko lukuvuodeksi. Voi toki olla niinkin, että kevätlukukauden osalta tilanne on jossain vielä avoin.
Olisi mukava saada tietoa kouluista ja lukioista, joissa ei enää lv 2018-19 ympätä lukuvuoden päiväohjelmaan evl jumalanpalveluksia. Toivottavasti niitä on tullut uusia.
Laittakaa infoa tähän ketjuun .
Viime vuonna esim. Tikkurilan lukio ei liittänyt jumalanpalveluksia toimintaansa. Mitä muita? - MissäJumalasiOn
Parasta ateismin edistämistä kouluissa olisi Raamatun lukeminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .974737Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403173Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503135Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4062229Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351378Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691132
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301104Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181020