Ensin ja myöhemmin pelottaneet elokuvat

KauhuKoira

Elikkä mitä mieleeni tulee niin ekat leffat jotka pelotti jonkin verran oli niitä hammerin leffoja joita
80 luvun alussa tv ssä esitettiin kun olin pieni.
Muin muassa Pimeyden prinssi ja Haudasta nousseet.
Sitten oli joku missä autossa kummitteli jokin nainen jonka leffan nimeä enää muista mutta se oli pelottava. Sitten Demons2 oli suht jännä kauhupätkä.
Sen jälkeen mitä muistan joka todella ylitti kaiken aiemmin näkemäni kauhuleffat
oli -Painajainen elm streetillä - Ihme vain se ettei kukaan onnistunut tekemään ainuttakaan onnistunutta jatko-osaa tuolle vaan sellaisia mega huanoja pelleily leffoja
joita en edes kauhuksi luokitellut silloinkaan.
Tämän jälkeen seuraavaksi näkemäni peljättävä elokuva oli
-Texas chainsaw massacre2- ja sehän oli hurja. Ekan kerran näin mielipuolen
heilumassa sahan kanssa ruudussa jne. Myöhemmin näin sen alkuperäisen
Texas chainsaw massacren joka sitten ylitti ihan kaiken aiemmin näkemäni
joten se oli Kovinta kauhua tuohon mennessä mitä olin nähnyt.
Kolmonen oli ja aika jännä jonka näin vähän myöhemmin.
Sen jälkeen -Blair witch project- vielä pelotti aika lailla
ja pari muuta 2000 luvulla ilmestynyttä kauhuelokuvaa, joiden jälkeen
ei enää vissiin olla osattu tehdä mitään kovin säväyttävää
kauhuelokuvien saralla.

4

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauhuleffat

      Ensimmäinen kokemus elokuvan ahdistavuudesta/pelottavuudesta on Syvä joki jonka loppukohtaus on jättänyt muistoja. Se kun se käsi nousee siinä lopussa joesta pintaan. Ja tietenkin "sikakohtaus". Wiik, wiik!

      Toinen on suomalainen jännitysleffa Uppotukki (1984) jonka koin silloin ekaluokkalaisena ahdistavana. Se on jäänyt mieleen hyvin.

      Alaikäisenä tuli nähtyä myös Texas chainsaw massacre, joka saatiin vhs-kopiona joltain kaverin tutun tutulta. Se oli ahdistava ja pelottavakin. Myös Halloween joka niin ikään oli joku vhs-kopio jossa japanin kieliset tekstitykset. Nämä molemmat oli tietenkin leikkaamattomia ja siksi ne oli nähtävä. Mielenkiintoista kyllä, Texas chainsaw massacren ikäraja oli tuolloin K-21.

      Peter Jacksonin Dead alive ja sen rankempi, pidennetty versio Braindead, sekä Bad taste koska näistä puhuttiin silloin paljon. Re-animator ja se että nämä sai välikäsien kautta leikkaamattomina versioina kuten Raimin Evil dead, Hellbound (Helleraiser II). Tämä oli loistavaa vhs-aikaa ja nämä leffat on silloin oikeasti pelottanut mutta kuitenkin ne oli pakko nähdä. Hellraisereita sai metsästää leikkamattomina pitkään. The Thing (1982) lukeutuu myös näihin mitkä piti nähdä leikkaamattomana. Tästähän The Thingistä liikkui muutama versio joista oli poistettu kaikki goreimmat kohtaukset. Hellraiser III:sta oli myös vaikea saada leikkaamattomana ja kun sen jostain sai hommattua japanilaisilla teksteillä ja huonolla kuvalla, kun leffa oli kopion kopion kopion kopio niin että hädin tuskin värit olivat säilyneet.

      Formanin Rosemary´s baby oli ensi näkemältä ahdistava.

      Kauhuelokva genrenä ja oikeassa merkityksessään kuoli -90 luvulla. Oikeastaan yllämainitut leffat on kauhuelokuvien helmiä ja klassikoita. Enää ei osata (koko 2000-luku) tehdä todellista kauhua, vaan se on jotain sekavaa ja päämäärätöntä joissa elokuvan tekijät kilpailevat siitä kuka saa tehtyä järkyttävimmän ja sairaimman leffan. Mitä sairaampi, sen "kauhumpi"? Metsään menee. Minun mielestä kauhun tarkoitus ei ole järkyttää ylettämillä suolenpätkillä ja verellä.

      Ennen oli jännitystä jo sekin että jonkun kauhuleffan sai nähtyä leikkaamattomana ja niitä sai oikein metsästää. Vielä vhs-aikaan kun kaikki mahdolliset leffat leikattiin puhumattakaan kauhuelokuvista. Ei niin kuin nykyään. Tavallaan tuota tuon ajan videolakia on paikoin ikävä. Ei ollut väliä oliko leffa kuinka mones kopio, pääasia oli kunhan sen näki.

      • jkgferasjyr

        Hereditary - Pahan perintö vuodelta 2018

        Monet jo ehtineet kehua ja joissain arvosteluissa täydet 5 tähteä. Tämän on jopa väitetty olevan 2010 vuosikymmenen pelottavin elokuva.
        Saapa nähdä oisko pitkästä aikaa onnistuttu.


    • Tintsku

      Jos ne suolenpätkät ei kauhistuta niin minulle mieleen muistuu Texasin Moottorisahamurhaaja-leffat, Hills Have Eyes-leffat ja The House Of Wax. Osasta muistaakseni jatko-osiakin tehty.

    • Tintsku

      Vähän vanhemmista kauhuleffoista tulee mieleen Perjantai 13. päivä ja Evil Death.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe