Onko kokemusta jaksaako Renault Scenic 1.6L vetää vaunua vai kannattaako ostaa ensin kunnon vetoauto ja vasta sitten vaunu?
Ollaan mietitty jotain Hobbyn vaunua.
Millainen vetoauto?
17
2990
Vastaukset
- GFGR
pitäsköhän sun lukea toi oma kysymykses ja mietti et mitä ite vastaisit noin aivottomaan arvotukseen????
- karavaanarikaveri
Joo, mieti vielä:
http://student.oamk.fi/~maanfi00/temp/caravan_WM_HI.wmv- poveri
Kyllä se pienen hobbyn vetää. Itellä on kokonaispainoltaan noin 800 kiloinen vaunu ja kulkee 1,6 astralla 100 hp oikein mukavasti.Kiire pitää jättää kotiin kun lähtee vaunun kans kulkemaan.
- pientä vaunua
Jos vaunu on joku vanha, minkä kokonaispaino on alle 1000 kg, niin vetäminen on toki mahdollista.
Rellu on senkaltainen valmistaja, että se yleensä salliikin vain n. 1000 kg vetopainoa.
Vetämistä ei kannata yrittääkään maksimipainoilla, sillä siinä on vain itku lähellä.
OLen vetänyt useita vuosia autolla, missä omapaino ja sallittu vetopaino on 1100. Tehot 66kW/90hv, vääntö 150 Nm ja vaunu on 950 kg. Tämä onnistuu juuri ja juuri kun tietää mitä tekee eli kaikkiin mäkiin pitää satsata lisää vauhtia kuten rekkamiehet tekevät, niin silloin homma onnistuu. JOtta vauhdin saisi pidetyksi siellä siedettävässä 80-90 lukemissa, niin isossa mäessä pitää vaihtaa jo suosiolla 3 vaihde ja antaa reilusti kierroksia. Normaali vetovaihde on tietysti 4:nen, 5 on ihan turha vaihde noilla tehoilla.
Vastatuuli on merkittävä haitta, mikä pakottaa ajamaan rekan imussa tai koko ajan kolmosella.
Kannattaa valita vinokeulainen (aerodynaaminen)vaunu jo heti alussa, sillä pystyseinäinen on noilla tehoilla raskas vedettävä. - pyllynreikä
Kyllä se jaksaa kevyttä ja aerodynaamista vaunua vetää. Jos et ole menossa vuoristoon, eikä ole mahdoton kiire kaahailla vaunun kanssa niin harkitsevalla ajotyylillä pärjäilee aika hyvin.
Joku kevyt Solifer olisi kenties paras vetää, myös Ranskalainen Sterckeman on erittäin kevyt vedettävä.
Itse viime kesänä vedin 1.8 Mazda 323:lla Sterckemania, 1050kg kokonaismassa. - J.K:L
Olen sitä mieltä että paljolti myös riippuu siitä kuinka paljon meinaat vetää vaunua,jos vedät vaan vähän, silloin riittää pienempi auto,jos taas meinaat paljon liikkua,silloin kanattaa satsata siihen vetoautoon enemmän,et vaan kertonut minkä kokoisen vaunun meinaat ostaa,hobbya kun on aika montaa kokoa.
Minä vedin muutaman reissun autolla jolla sai vetää 1200kg, sellaista vaunua jonka oma paino oli 1200kg,ja kokonais paino 1500kg,autossa oli 1,8 kone ja 115hp,kyllä se iso telivaunu perässä tuli mutta,olis saanut olla isompi auto jossa olis ollut isompi kone ja hevosvoimia enemmän..- harrastaja
Eikös se nyrkkisääntö mee jotenkin niin, että 10kg/1hv olis suositeltava suhde?
Eli sataheppasella vois vettä max tonnista vaunua. - Olla
harrastaja kirjoitti:
Eikös se nyrkkisääntö mee jotenkin niin, että 10kg/1hv olis suositeltava suhde?
Eli sataheppasella vois vettä max tonnista vaunua.vähän eri juttu dieselissä ja bensakoneessa. Joku kertoi joskus tossa väännöstä että se on tärkeämpi kuin HV mutta kun kysyi että miten vääntö suhteutetaan vaunun painoon niin loppui keskustelu siihen.Ennen se oli muistaakseni toi sääntö 10kg/1hv.
- vetelijä
Olla kirjoitti:
vähän eri juttu dieselissä ja bensakoneessa. Joku kertoi joskus tossa väännöstä että se on tärkeämpi kuin HV mutta kun kysyi että miten vääntö suhteutetaan vaunun painoon niin loppui keskustelu siihen.Ennen se oli muistaakseni toi sääntö 10kg/1hv.
Yksinkertaistettuna vääntö on sitä, että vauhti pysyy ylämäessäkin ja teho tuo kiihtyvyyttä. Yleensä vääntö vaikuttaa pienillä kierroksilla ja teho suurilla. Molempia pitää olla sopivassa suhteessa. Vetopuuhiin ennemmin vääntävä kone kuin suuritehoinen.
- mb 250 td
itselä on 1300kg teli kärry ja vedän sitä 250td mersulla ja kulkee suht mukavasti.tosin pumppu on säädetty ja tehoa ja vääntöa on enempi kun vakiossa, mutta säätö kannattaa. lisäksi autossa on tason säätö automatiikka perässä joka myös auttaa.
- MB 240D
Kyllä minä turvallisuuden kannalta vaihtaisin auton raskaanpaan. Olen itse vuodesta 80 vetänyt vaunua Mersulla. Ei ole tehoiltaa niin ihmeellinen mutta on turvallinen vetäjä. ja olen pärjänyt ihan hyvin. Sitten on huomioitava näitten pienten autojen jäährytys.Tahtovat keittää lämpimällä ilmalla ja silloin matkanteko on tosi surkeeta Ja talvella Takaveto on paljon parempi Muutaman kymmenen tuhatta vetänyt.
- Mersulla
Kuinka painavaa vaunua tommonen 240 vapaasti hengittävä jaksaa kiskoa/olet vetänyt/kannattaa vetää
- omistan
Peugeot 405 -90.. 1,9 koneella.
hyvin se jaksaa kiskoo. vaik on paljon ajettu...yli 250tkm. 4tai 5 tasasel tiellä. kun tulen ylämäkeen heitän hyvin pian 3pykälän.
ei ole ollut ongelmia. ihan kiitettävä kuorman veto auto...vaunu painaa sen mitä pösöl saa vetää. kokonais massa 1200kg. - Haisuli
Minusta paku on hyvä vetohommiin jos ei ole porukkaa paljon.Saapi polkupyörät ja muut kamppeet hyvin kyytiin ei tarvi paljon sovitella.Eri juttu sitten jos on tenavia useampi niin silloin pitäisi olla istumapaikkoja. Hiacella vaunua kiskonut ja kohta 400tkm mittarissa ilman muuta vikaa kun alkaa ruoste raiskaamaan nipponin ihmettä.Taitaa kyllä kohta vaihtua Renault Trafficiin.Kävin jo kokeilemassa ja tuntu ihan jees peliltä.
- vetoauton
Jos ajat vaikkapa märälle nurmikolle, olet kusessa.
Vetoautoksi kannattaa ostaa nelivetoauto, mieluummin oikea maasturi. Citymaasturit ovat vähän heiveröisiä. Yksi hyvä on Land Rover Discovery. Erittäin hyvä ajaa maantiellä ja saa vetää 3500 kg vaunua.- dieselveroa maksaa vielä pe...
Maltti mukaan ja tarveharkinta kunniaan. Ei kannata näitä "asiantuntijoita" niin vakavasti ottaa. Tuntuu tieto olevan pitkälti hiekkalaatikon laidalta, tai korkeintaan Esson baarista.
Juttele mieluummin vaikka sen naapurin tai naapurin naapurin kanssa, jolla on vaunu pihassa.
Saat huomattavasti todempaa tietoa.
Ei siinä mitään Discoveryjä tarvita, jos et nyt kivitaloja aio siirtää.
Käy vaikka jossain vaunualueella ihan katselemassa. Kun näet sopivan näköisen yhdistelmän, ei muuta kuin rohkeasti puheille. Saat taatusti todempaa tietoa kuin näiltä "keyboardasiantuntijoilta". - Hessu
Ei se vaununveturi tarvi mikään maasturi olla.Sitä nelivetoa tarvii tosi harvoin ja maksaa toi D-vero paljon. Tulevat remontit samoin maksaa maltaita. Kyllä meikäläinen on kanssa Hiacella pärjännyt ihan hyvin nurmikoillakin ja mulla on ketjut jos ei pääse niin niillä pääsee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502224Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82922Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11904Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖23874- 68863
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt51821Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me117816Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu9743vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22733