Millaista ruokaa haluaisit syödä vanhuksena?

Tuli vaan mieleen kun tuolla toisessa ketjussa Ana tuomitsi trollikan mummoille leipoman mustikkapiirakan liian hiilarisena niin onko tosiaan monienkin mielestä noin että sitten kun olette vanhoja niin olisi hyvä juttu ettette saisi syödä mielestänne hyvää ruokaa vaan että sen pitäisi olla jonkun terveysnatsin suunnittelemaa linjaa, pääosin vetistä kaurapuuroa, tuontihedelmiä ja terveellisiä vihanneksia, proteiininlähteenä kenties sirkkoja ja muita hyönteisiä?

Itse ainakin näkisin niin että siinä elämän ehtoopuolella alkaa ilot olla vähissä, aika selkeästi yksi niistä varmaan hyvä ja maistuva ruoka. En minä ainakaan mihinkään terveysnatsi-anan vanhuskotiin muuttaisi, varmaan saisi ola jatkuvasti nälissään ja sitten kun ruokaa saisi se olisi niin pahaa että siinä menikin ruokahalut samantien. Ja eikö myös henkinen hyvinvointi ole tärkeää? luulisin että terveysnatsin v anhainkodissa olisi henmkisesti aika raskasta, yrittäisivät jatkaa väkisin sinun eloa ja samaan aikaan itse suunnittelisit itsaria kun olisi paha ruoka, paha mieli.

90

951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hehheh... Terveysnatsi Ana tässä Heil! hehe..

      No joo. Kyllä mä olen kanssa ihan perusruoan puolestapuhuja ollut aina. Mun omat isovanhemmat veti kyllä ihan perusruokaa loppuun asti ja vaan voi muuttui joskus kevyemmäksi Voimariiniksi, kuten sen tuotemerkki vielä silloin oli. Punaista maitoa ja kun karjalanpaisti oli kellarinrapuissa padassa viilentynyt ja siitä kävi piirakan päälle lihapalasen, jäi tilalle monttu...niin tukeva rasva siinä liemessä oli. Ja liki 90 vuotiaiksi elivät kummatkin. Ukin vei heikoksi kääntynyt sydän puunhakureissulla ja mummon taas ikävä tuota miestä kohtaan puoli vuotta perässä. Mutta se sapuska mitä ne yhdessä teki oli huikean makuista. Karjalaisapetta, joka jätti kaihon sitä kohtaan...onneks mutsi ja tää nykyinen nainenkin osaa taikoa niitä piirakoita ja karjalanpaistia oikein... ei ole mikään vesiliemisotkukeitto se.

      • Joo, huomasin että sulla oli ihan järkevät mielipiteet siellä toisessa ketjussa, Ei kai se nyt niin paha ole jos edes ruuasta saa nauttia vanhana ja jos lähtö sitten tulee paria kuukautta aiemmin taitaa olla aikalailla sama ja veikkaan että hyvillä ruuilla se lähtö voi olla myöhemminkin kun elämänhalu säilyy.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, huomasin että sulla oli ihan järkevät mielipiteet siellä toisessa ketjussa, Ei kai se nyt niin paha ole jos edes ruuasta saa nauttia vanhana ja jos lähtö sitten tulee paria kuukautta aiemmin taitaa olla aikalailla sama ja veikkaan että hyvillä ruuilla se lähtö voi olla myöhemminkin kun elämänhalu säilyy.

        Mun eno joskus sanoi, että hänhän ei rehuja syö pelkästään. Että jos voi ja sianliha vie hautaan, niin viepähän hyvä maku suussa.

        Mulle tuossa puheli pari virkeää mummukkaa, että kunhan ei mitään dementiaa vaan tee, niin muut vaivat menee.

        Terveys on tärkeää... vanhuksellekin, mutta varmaan se hyvä ruoka, kohtuudella nautittuna on päivän kohokohtia.


    • On tutkittu että vanhuksille proteiini on elintärkeä makroravinne, lihaskunto pysyy pidempään parempana. Kanaa, kalaa ja lihaa mieluummin kuin mustikkapiirakkaa.

      Aamupala hyvää kaurapuuroa (ei vetistä) kotimaisten marjojen kera. Kananmuna ja vähän kinkkua, ehkä siivu kypsytettyä juustoa. Kahvi/tee

      Lounas kanaa/kalaa/lihaa, lisuke peruna/riisi/pasta/, oliiviöljyssä kypsennettyjä kasviksia ja salaattia.

      Välipala hedelmä

      Päivällinen kanaa/kalaa/lihaa, lisuke peruna/riisi/pasta, kasviksia ja salaattia.

      Iltapala hedelmä, juustoa, kinkkua.

      Kahvin kanssa ehkä joku vähäkalorinen leivos marjojen kera.

      • Joo, toki kanaa, kalaa jne. mutta niistä sun jutuista vaan tuli mieleen että kun terveysnatsit pääsee mellastamaan ne kanat, kalat, lihat aika helpostikin voidaan alkaa korvaamaan hyönteisillä kun niissä on samat protskut ja tulee halvemmaksi. Ja noi mainitsemasikin, jos niitä on ihan joka päivä ihan sama setti siihenkin kyllästyy niin pitää olla myös vaihtelua ja joskus saa olla vähän epäterveellistäkin jos on hyvää.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, toki kanaa, kalaa jne. mutta niistä sun jutuista vaan tuli mieleen että kun terveysnatsit pääsee mellastamaan ne kanat, kalat, lihat aika helpostikin voidaan alkaa korvaamaan hyönteisillä kun niissä on samat protskut ja tulee halvemmaksi. Ja noi mainitsemasikin, jos niitä on ihan joka päivä ihan sama setti siihenkin kyllästyy niin pitää olla myös vaihtelua ja joskus saa olla vähän epäterveellistäkin jos on hyvää.

        Kana, kala ja liha ovat tärkeimmät proteiinin lähteemme, ja noista löytyy eri ruokalaji vaikka vuoden jokaiselle päivälle. Ei tarvisi syödä samaa ruokaa kahdesti saman vuoden aikana, se on ihan kokista kiinni.

        Sinä olet vaan taas lässyttämässä lapsellisia juttujasi, sulla ei ole mitään pointtia noissa kirjoituksissasi.


      • Ananias kirjoitti:

        Kana, kala ja liha ovat tärkeimmät proteiinin lähteemme, ja noista löytyy eri ruokalaji vaikka vuoden jokaiselle päivälle. Ei tarvisi syödä samaa ruokaa kahdesti saman vuoden aikana, se on ihan kokista kiinni.

        Sinä olet vaan taas lässyttämässä lapsellisia juttujasi, sulla ei ole mitään pointtia noissa kirjoituksissasi.

        Joo, sulla taas näyttää olevan turhankin fanaattinen ote vanhusten ruokailuihin. Sähän voisit linerin kanssa perustaa vanhuksille hoitopaikan ja kokeilla miten pitkälle pärjäätte, veikkaan että aika hiljaista olisi terveysnatsien majatalossa kun ei siellä edes mustikkapiirakkaa tarjota. Jos joku sinne muuttaisi varmaan se pari kuukautta katseltuaan tahtoisi jo pois teidän laitoksesta kun elämä olisi vaan pelkkäää terveysluentoa siitä mikä ei ole hyväksi.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, sulla taas näyttää olevan turhankin fanaattinen ote vanhusten ruokailuihin. Sähän voisit linerin kanssa perustaa vanhuksille hoitopaikan ja kokeilla miten pitkälle pärjäätte, veikkaan että aika hiljaista olisi terveysnatsien majatalossa kun ei siellä edes mustikkapiirakkaa tarjota. Jos joku sinne muuttaisi varmaan se pari kuukautta katseltuaan tahtoisi jo pois teidän laitoksesta kun elämä olisi vaan pelkkäää terveysluentoa siitä mikä ei ole hyväksi.

        Aika harva ihminen pitää ihmisoikeutenaan syödä pelkkää pullaa ja leivonnaisia, mutta kiva tietää että sinulle asia on kohtalonkysymys.


      • Ananias kirjoitti:

        Aika harva ihminen pitää ihmisoikeutenaan syödä pelkkää pullaa ja leivonnaisia, mutta kiva tietää että sinulle asia on kohtalonkysymys.

        Sulla taas on aika omituista tuo lukemisen ymmärtäminen, tunnut usein käsittävän ihan väärin asioita, nytkään kun ei ole kukaan ollut pelkkää pullaa ja leivonnaisia vaatimassa. Ehkä sulla on lukihäiriö?


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Sulla taas on aika omituista tuo lukemisen ymmärtäminen, tunnut usein käsittävän ihan väärin asioita, nytkään kun ei ole kukaan ollut pelkkää pullaa ja leivonnaisia vaatimassa. Ehkä sulla on lukihäiriö?

        Johtuisiko valikoiva tapani lukea ehkä siitä, että sinä aloitit palstasotasi minua vastaan väittämällä että minulla on todella suppea näkemys sallituista ruuista?


      • Ananias kirjoitti:

        Johtuisiko valikoiva tapani lukea ehkä siitä, että sinä aloitit palstasotasi minua vastaan väittämällä että minulla on todella suppea näkemys sallituista ruuista?

        Palstasota????? Jos sä näet tässä sodan niin varmaan sitten lukihäiriön lisäksi on myös paranoidia skjtsofreniaa :D


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Palstasota????? Jos sä näet tässä sodan niin varmaan sitten lukihäiriön lisäksi on myös paranoidia skjtsofreniaa :D

        No, myönnetään, parissa vuodessa on tapahtunut asenteiden lientymistä "vanhojen palstavakkarien" suunnalla.

        Ennen tuo sinun aloituksesi olisi johtanut palstasotaan jossa minua olisi yritetty höykyttää, mutta nyt asetelmat on muuttuneet. Teillä ei tunnu olevan enää sellaista yksituumaisuutta jahdata yksittäisiä palstailijoita, olisiko herran pelko saavuttanut palstan?


      • fsfdsfdsfdsfds
        Harmaaritari kirjoitti:

        Sulla taas on aika omituista tuo lukemisen ymmärtäminen, tunnut usein käsittävän ihan väärin asioita, nytkään kun ei ole kukaan ollut pelkkää pullaa ja leivonnaisia vaatimassa. Ehkä sulla on lukihäiriö?

        Oletko huomannut, mikä ihmisryhmä näkee yleensä eniten vaivaa muiden syömisestä? Ne, jotka ovat itse lihavia. Ei normaalipainoinen niinkään jaksa piitata tuollaisista asioista.


      • fsfdsfdsfdsfds kirjoitti:

        Oletko huomannut, mikä ihmisryhmä näkee yleensä eniten vaivaa muiden syömisestä? Ne, jotka ovat itse lihavia. Ei normaalipainoinen niinkään jaksa piitata tuollaisista asioista.

        Harmiksen pulla- ja piirakkadieetit ovat herättäneet minunkin arveluni samasta asiasta.


      • khkjhlkjhkl
        Ananias kirjoitti:

        Harmiksen pulla- ja piirakkadieetit ovat herättäneet minunkin arveluni samasta asiasta.

        Tarkoitin kyllä sinua.


      • khkjhlkjhkl kirjoitti:

        Tarkoitin kyllä sinua.

        En usko.


      • khkjhlkjhkl kirjoitti:

        Tarkoitin kyllä sinua.

        Anan vastauksesta on nähtävissä että ehkä hiilihydraatittomuus heikentää oivalluskykyä :D Mutta joo, samaa mieltä että likimain kaikista paheista eniten saarnaavat ovat itse entisiä "syntisiä" ja likimain väkipakolla sitten viljelevät agendaansa muille todistellakseen itselleen olevansa nyt onnellisempia. Omista kavereista/tutuista kyllä likimain kaikki jotka karppausta on kokeilleet on kyllä hoikistuneet hetkeksi mutta väsyttyään noudattamaan tiukkaa ohjelmaa palanneet sitten normaliruokaan ja sanoneet ettei vaan jaksanut koko ajan kytätä syömisiään. On ne varmaan siinä karppausvaiheessa saarnanneetkin, ei vaan mulle kun en ole koskaan ollut juurikaan yilipainoinen.

        Ei siinä mitään, kyllä minun puolesta ihmiset saa tarkkailla syömisiään, sehän on ihan hyvä juttu vaan mutta vanhusuten kyseessä ollessa minua vähän ärsyttää jos heidän suupalojaan aletaan laskemaan kun minusta se on rinnastettavissa kiusaamiseen. Mennään vaikka jollekin ikänsä perunoita syömään tottuneelle yhdeksänkymppiselle selitttämään miten ne on hiilihydraattia ja pahaksi ja korvataan sitten vaikka peruna ja porsaanliha jollain riisillä ja kananpalasilla joita vanhus ei vaan ole tottunut syömään eikä tykkää niin m inusta hyöty jää vähäiseksi mutta mielipaha voi olla suurikin kun ei saa semmoista ruokaa jota haluaisi syödä.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Anan vastauksesta on nähtävissä että ehkä hiilihydraatittomuus heikentää oivalluskykyä :D Mutta joo, samaa mieltä että likimain kaikista paheista eniten saarnaavat ovat itse entisiä "syntisiä" ja likimain väkipakolla sitten viljelevät agendaansa muille todistellakseen itselleen olevansa nyt onnellisempia. Omista kavereista/tutuista kyllä likimain kaikki jotka karppausta on kokeilleet on kyllä hoikistuneet hetkeksi mutta väsyttyään noudattamaan tiukkaa ohjelmaa palanneet sitten normaliruokaan ja sanoneet ettei vaan jaksanut koko ajan kytätä syömisiään. On ne varmaan siinä karppausvaiheessa saarnanneetkin, ei vaan mulle kun en ole koskaan ollut juurikaan yilipainoinen.

        Ei siinä mitään, kyllä minun puolesta ihmiset saa tarkkailla syömisiään, sehän on ihan hyvä juttu vaan mutta vanhusuten kyseessä ollessa minua vähän ärsyttää jos heidän suupalojaan aletaan laskemaan kun minusta se on rinnastettavissa kiusaamiseen. Mennään vaikka jollekin ikänsä perunoita syömään tottuneelle yhdeksänkymppiselle selitttämään miten ne on hiilihydraattia ja pahaksi ja korvataan sitten vaikka peruna ja porsaanliha jollain riisillä ja kananpalasilla joita vanhus ei vaan ole tottunut syömään eikä tykkää niin m inusta hyöty jää vähäiseksi mutta mielipaha voi olla suurikin kun ei saa semmoista ruokaa jota haluaisi syödä.

        Sinun vastauksistasi huomaa että tajuat itsekin lähteneesi hyödyttömälle ristiretkelle.

        Joudut esittämään valheita minun sanomisikseni jotta pelastaisit edes omat kasvosi,


      • Ananias kirjoitti:

        Sinun vastauksistasi huomaa että tajuat itsekin lähteneesi hyödyttömälle ristiretkelle.

        Joudut esittämään valheita minun sanomisikseni jotta pelastaisit edes omat kasvosi,

        En minä ole ristiretkellä, ennemminkin tuntuu että sinä olet taas yhdellä monista :D Minähän vaan ilmoitan täällä mielipteitäni erinäisistä asioista, ei niissä mitään sen kummempaa agendaa ole takana ja se mitä tulee sun sanomisiin niin tuossahan komentoin vaan sun ylläolevia kommentteja, en mitään laittanut sun suuhun vaan ihan itse laitoit.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        En minä ole ristiretkellä, ennemminkin tuntuu että sinä olet taas yhdellä monista :D Minähän vaan ilmoitan täällä mielipteitäni erinäisistä asioista, ei niissä mitään sen kummempaa agendaa ole takana ja se mitä tulee sun sanomisiin niin tuossahan komentoin vaan sun ylläolevia kommentteja, en mitään laittanut sun suuhun vaan ihan itse laitoit.

        Sinä olet kuitenkin itsekin tehnyt aloituksen (aloituksia?) piilosokereista ja ylipainosta.

        Minä olen jutellut aiheesta siskoni kanssa joka on ravintoasiantuntija, ja hän puhuu siitä kuinka vanhuksille syötetään hirveästi höttöhiilareita joka saa vanhuksien mahat kuralle.

        Kyse on todellisesta ongelmasta.


      • hgfhgfhgfhjgj
        Ananias kirjoitti:

        En usko.

        Juu.. Ei tarvitse.

        (Pientä sen rinnalla, että olen tällä viikolla ollut jo eris, atm32, ja keskiluokkainen mies..)

        :D :D


      • hgfhgfhgfhjgj kirjoitti:

        Juu.. Ei tarvitse.

        (Pientä sen rinnalla, että olen tällä viikolla ollut jo eris, atm32, ja keskiluokkainen mies..)

        :D :D

        Sinusta on moneksi, vaikka olet pelkkä puskanikki.


      • fdhffhfh
        Ananias kirjoitti:

        Sinusta on moneksi, vaikka olet pelkkä puskanikki.

        Erittäin mielelläni olen s24 -keskustelupalstalla pelkkä puskanikki.

        Piittaan vaan siitä, mitä olen oikeassa elämässä.

        Tämä on vaan vessaan seinä. Ei muuta.


      • fdhffhfh kirjoitti:

        Erittäin mielelläni olen s24 -keskustelupalstalla pelkkä puskanikki.

        Piittaan vaan siitä, mitä olen oikeassa elämässä.

        Tämä on vaan vessaan seinä. Ei muuta.

        Mulle tää on vessan pönttö. Käyn kakkimassa tänne.


    • Kyllä on tragikoomista kun vanhoja ihmisiä kiusataan rasvattomalla maidolla, suolattomalla ruualla ja liian pienillä annoksilla hoitokodeissa. Eikä saisi edes mustikkapiirakkaa.

      • No niinpä ja viimeisimmät tutkimuksethan on osoittaneet että rasvallinen maito onkin terveellisempää kuten myös että suolaakin pitää syödä, ihan itsekin huomasi tässä helteillä että pitäisi enemmän saada jos hikoilee.


      • Nainen39vee

        Mikä kenenkin mielestä on kiusaamista... eivät kaikki tykkää maitorasvan mausta ja jo suutuntuma on erilainen.


      • scrg
        Nainen39vee kirjoitti:

        Mikä kenenkin mielestä on kiusaamista... eivät kaikki tykkää maitorasvan mausta ja jo suutuntuma on erilainen.

        Miten olisi vapaus valita. Tarvitaan vain kaksi maitopurkkia.

        Itse nautanaaras sitten onkin hankalampi siten, että maidon rasvaprosenttia ei voi säätää hännästä kampeamalla eikä ole erikseen punaisia ja vaaleansinisiä nautoja. Muodossa tai toisessa ihmiset syövät kumulatiivisesti osapuilleen juuri niin rasvaista maitoa kuin nautaneiti lypsää.


      • trollikka
        Nainen39vee kirjoitti:

        Mikä kenenkin mielestä on kiusaamista... eivät kaikki tykkää maitorasvan mausta ja jo suutuntuma on erilainen.

        Onko sulla paljon Valion osakkeita? Raakamaidosta kun kummataan kerma pois, ja myydään joppi ihmisille maitona. Sitä ilmaista kermaa on jalostettuna sitt myynnissä; juustoina, hapankermana; kermaviilinä, smetanana, creme fraiche, ym.

        Eikä se raaka-aine ole Valiolle paljoa maksanut, kun kuluttajat terveystietoisiksi tultuaan ovat maksaneet rasvattomasta maidosta... sen raakamaidonkin hinnan.
        Jotkut vitamiimit esim. ovat rasvaliukoisia. Sellainen herkku kuin raparperipiirakka esim. suositellaan annettavan kulutusmaidon kera vanhuksille... sen oksaalihapon neutraalisomiseksi.
        Raparperisoppa siis myös syö ns. ihmisen kalkkivarantoja, mutt maitoon keitetty manna- tai riisipuuro tasaa tilannetta. Valion laktoositonta Eila maitojuomaakin saa eri rasvapitoisuuksilla.

        Niin ett kaikille on tarjolla kyllä mieleistään maitoa, mutt jopin pitäisi olla jo puol`ilmaista, vanhemmat ihmiset melkein järjestään ovat sitä mieltä ett se on maitotonkan huuhteluvettä!


      • trollikka kirjoitti:

        Onko sulla paljon Valion osakkeita? Raakamaidosta kun kummataan kerma pois, ja myydään joppi ihmisille maitona. Sitä ilmaista kermaa on jalostettuna sitt myynnissä; juustoina, hapankermana; kermaviilinä, smetanana, creme fraiche, ym.

        Eikä se raaka-aine ole Valiolle paljoa maksanut, kun kuluttajat terveystietoisiksi tultuaan ovat maksaneet rasvattomasta maidosta... sen raakamaidonkin hinnan.
        Jotkut vitamiimit esim. ovat rasvaliukoisia. Sellainen herkku kuin raparperipiirakka esim. suositellaan annettavan kulutusmaidon kera vanhuksille... sen oksaalihapon neutraalisomiseksi.
        Raparperisoppa siis myös syö ns. ihmisen kalkkivarantoja, mutt maitoon keitetty manna- tai riisipuuro tasaa tilannetta. Valion laktoositonta Eila maitojuomaakin saa eri rasvapitoisuuksilla.

        Niin ett kaikille on tarjolla kyllä mieleistään maitoa, mutt jopin pitäisi olla jo puol`ilmaista, vanhemmat ihmiset melkein järjestään ovat sitä mieltä ett se on maitotonkan huuhteluvettä!

        Valio on osuuskunta, enkä omista naudan nautaa. Sikoja mulla on futuurirahaston kautta.;p Syön kyllä joitain Valion juustoja, mutta nestemäiset tuotteet on yleensä pienemmiltä meijereiltä.

        Maidossa haluttiin olevan pitkään paljon rasvaa, mutta nyt arvostetaan proteiinia. Vanha kansa joi maitonsa rasvaisena, mutta ei ne sitten käyttäneet yhtä paljon juustoja kuin nykyään syödään. Mä voin juoda vähän rasvatonta maitoa, koska otan menetetyt rasvat sitten kiinni kermajäätelönä.


    • Ex------PUA

      Ananasta

    • Otsikkoon, semmoista mikä menee helposti kurkusta alas. Hampaat luultavasti ei silloin enää ole omat, toivottavasti ei ole niistä velkaakaan.


      Mieluiten tietysti syön Espanjassa ko. maan herkkuja ja maistelen sangriaa omalla uima-altaalla auringonlaskua kattellen ja taputtelen pappaa pepulle (kuihtuneelle sellaiselle ). Mutta kumminkin.

      • Miksei sulla olis omia hampaita?

        😊


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Miksei sulla olis omia hampaita?

        😊

        Nokun vatsahapot syövyttää ne. Mulla on happolääkityskin, mutta eipä niistä ole juuri apua. Aina on hapot suussa ja hampaissa se alkaa näkyä. Murenee ittekseen suuhun.

        Eläkeiässä mulla on aikalailla jo muovihampaat. 😁


      • kfdfsd
        LadyZorro kirjoitti:

        Nokun vatsahapot syövyttää ne. Mulla on happolääkityskin, mutta eipä niistä ole juuri apua. Aina on hapot suussa ja hampaissa se alkaa näkyä. Murenee ittekseen suuhun.

        Eläkeiässä mulla on aikalailla jo muovihampaat. 😁

        Happolääkkeet hävittää ne vähäisetkin hapot mitä maha tarvis... tulee ongelmia pitkällä tähtäimellä. Hapot kuuluu mahaan. Refluksin syy pitäisi selvittää ja hoitaa se syy pois, ei peitellä oiretta lääkkeillä.


      • kfdfsd kirjoitti:

        Happolääkkeet hävittää ne vähäisetkin hapot mitä maha tarvis... tulee ongelmia pitkällä tähtäimellä. Hapot kuuluu mahaan. Refluksin syy pitäisi selvittää ja hoitaa se syy pois, ei peitellä oiretta lääkkeillä.

        No mulla se syy on tiedossa, palleatyrä. Mutta toistuvasti sitä vaan koitetaan lääkkeillä pitää aisoissa. Vuosia se pysyikin pelkällä tai lähes pelkällä ruokavaliolla kurissa, mutta ei nyt enää pariin vuoteen oikeen hyvin. Sairaalassa on käyty välillä tipassakin, kun ongelma pahenee.

        Luultavasti olis pian pakko leikata se vatsa- ja ruokatorven sulkijalihas tyrä kuntoon.


      • gerd
        LadyZorro kirjoitti:

        No mulla se syy on tiedossa, palleatyrä. Mutta toistuvasti sitä vaan koitetaan lääkkeillä pitää aisoissa. Vuosia se pysyikin pelkällä tai lähes pelkällä ruokavaliolla kurissa, mutta ei nyt enää pariin vuoteen oikeen hyvin. Sairaalassa on käyty välillä tipassakin, kun ongelma pahenee.

        Luultavasti olis pian pakko leikata se vatsa- ja ruokatorven sulkijalihas tyrä kuntoon.

        Millainen se ruokavalio on jolla pysyy kurissa omalla kohdallasi?


      • gerd kirjoitti:

        Millainen se ruokavalio on jolla pysyy kurissa omalla kohdallasi?

        Välttelen isoja annoskokoja, rasvaista ruokaa tai jos syön niin vain vähän ja kasvisten kera, ettei pelkästän rasvaista tai mausteista ruokaa tyhjään mahaan. Sittenkin saattaa alkaa korventamaan ja joudun ottamaan lääkettä. Hiilihappojuomat on hyviä, mutta niin herkästi aiheuttaa oireita, kuten kahvikin ja kaakao. Käytän varovasti kumminkin kahvia ja hiilihappojuomiakin ja jos oireita ilmenee, pidänkin päivien taukoja. Ja annan vatsan olla.


        Kaalit, sipulit, käristetyt ja rasvaiset, mausteiset...kaikkea pitää syödä varovasti tai ei ollenkaan. Joskus tuntuu kestävän aterian verran noita aineita, mutta joskus ei kestä yhtään. Mulla on myös IBS, joten ruoan kanssa on todella haastavaa, mahdottoman vaikeeta löytää syötävää mikä ei ärsyttäisi vatsaa. :(


        Maha on välillä kun viimesillään raskaan ja kivut järkyttäviä. Turvotus on tuntuvaa ja näkyvää, aamulla saatan olla luiru mahaa ei missään ja iltapäivällä olen kuin norsu, kauhea maha. :)


      • LadyZorro kirjoitti:

        Välttelen isoja annoskokoja, rasvaista ruokaa tai jos syön niin vain vähän ja kasvisten kera, ettei pelkästän rasvaista tai mausteista ruokaa tyhjään mahaan. Sittenkin saattaa alkaa korventamaan ja joudun ottamaan lääkettä. Hiilihappojuomat on hyviä, mutta niin herkästi aiheuttaa oireita, kuten kahvikin ja kaakao. Käytän varovasti kumminkin kahvia ja hiilihappojuomiakin ja jos oireita ilmenee, pidänkin päivien taukoja. Ja annan vatsan olla.


        Kaalit, sipulit, käristetyt ja rasvaiset, mausteiset...kaikkea pitää syödä varovasti tai ei ollenkaan. Joskus tuntuu kestävän aterian verran noita aineita, mutta joskus ei kestä yhtään. Mulla on myös IBS, joten ruoan kanssa on todella haastavaa, mahdottoman vaikeeta löytää syötävää mikä ei ärsyttäisi vatsaa. :(


        Maha on välillä kun viimesillään raskaan ja kivut järkyttäviä. Turvotus on tuntuvaa ja näkyvää, aamulla saatan olla luiru mahaa ei missään ja iltapäivällä olen kuin norsu, kauhea maha. :)

        Mulla on myös silmien ympärysihossa keltaisuutta ja olen sitä koittanut joskus kysellä mistä se tulee. Kukaan ei ole osannut sanoa, mutta maksa ja vatsaoireet kuulemma voisi olla aiheuttajana. Sappikiviä ei tietääkseni ole, mutta suvussa kyllä on kovastikin sappi oireita ja maksakystiäkin. Ehkä sisuskaluissa on hämminkiä...suolistossa ja sapessa...

        Rasittavaa, kun lääkärit antaa pikaiset ohjeet ja painu kotiis paranemaan. Olen ajatellut, että kai mun on pakko vaan pommittaa niitä ja kysyä, josko se leikkaus toisi kumminkin sen avun tähän kierteeseen. Siinäkin on riskinsä epäonnistumiseen yms. Mutta on tääkin kyllä elämänlaatua haittava riesa. Vuosikymmeniä kestettynä...


      • hapokass
        LadyZorro kirjoitti:

        Välttelen isoja annoskokoja, rasvaista ruokaa tai jos syön niin vain vähän ja kasvisten kera, ettei pelkästän rasvaista tai mausteista ruokaa tyhjään mahaan. Sittenkin saattaa alkaa korventamaan ja joudun ottamaan lääkettä. Hiilihappojuomat on hyviä, mutta niin herkästi aiheuttaa oireita, kuten kahvikin ja kaakao. Käytän varovasti kumminkin kahvia ja hiilihappojuomiakin ja jos oireita ilmenee, pidänkin päivien taukoja. Ja annan vatsan olla.


        Kaalit, sipulit, käristetyt ja rasvaiset, mausteiset...kaikkea pitää syödä varovasti tai ei ollenkaan. Joskus tuntuu kestävän aterian verran noita aineita, mutta joskus ei kestä yhtään. Mulla on myös IBS, joten ruoan kanssa on todella haastavaa, mahdottoman vaikeeta löytää syötävää mikä ei ärsyttäisi vatsaa. :(


        Maha on välillä kun viimesillään raskaan ja kivut järkyttäviä. Turvotus on tuntuvaa ja näkyvää, aamulla saatan olla luiru mahaa ei missään ja iltapäivällä olen kuin norsu, kauhea maha. :)

        Oletko koskaan kokellut viljatonta ruokavaliota tai vähähiilihydraattista närästykseen ja suolisto-ongelmiin? Monilla tuonut avun, parantanut refluksitaudin kokonaan. Joillakin siinäkin tapauksesa että olisi ollut palleatyrä.


      • hapokass kirjoitti:

        Oletko koskaan kokellut viljatonta ruokavaliota tai vähähiilihydraattista närästykseen ja suolisto-ongelmiin? Monilla tuonut avun, parantanut refluksitaudin kokonaan. Joillakin siinäkin tapauksesa että olisi ollut palleatyrä.

        Olen ja kyllä se mullakin helpottaa oloa. Ihan merkittävästi. Mutta ihan sillä se ei kokonaan korjaannu. Se on nyt jostakin syystä mennyt parin vuoden aikana huonompaan suuntaan. Villiintynyt. Mulla ei ole käytännössä ollenkaan tuota ylempää sulkijalihasta ruokatorven ja vatsalaukun välillä, se on 2 kertaan tähystetty ja todettu. Se on ihan o-renkaan muotoinen vaikka Y:tä se pitäisi kaiketi muistuttaa tuo toimiva sulkijalihas?


    • Nainen39vee

      En ole sitä toista ketjua lukenut, mutta mutta... voisin vanhana syödä mustikkapiirakkaa silloin tällöin, mutta en kyllä oikein tykkää kakuista, pullista. yms leivonnaisista. Minusta ne vaan eivät ole erityisen hyviä. Poikkeuksena hyvin tehty suklaakakku, varsinkin sacherkakku ja viinimarjoista tai puolukasta tehty piirakka (koska se ei ole marjojen happamuuden takia liian makea, ellei joku pilaa sitä hölväämällä liikaa sokeria). Ja ehkä kerran kesässä se mustikkapiirakka - tai no, ehkä kaksi kertaa :D Mutta noin muuten toivoisin kyllä, että saisin paljon salaatteja ja hedelmiä. Ne ovat minusta hyviä, eikä mitään ankeaa ruokaa, vaikka terveellisiä ovatkin. Ei hyvän ruuan synonyymi ole epäterveellisyys. Hyvältä maistuva ruoka voi olla joko terveellistä tai epäterveellistä. Ja koska olen kasvissyöjä, haluaisin kyllä kasvisruokaa. Proteiininlähteenä vaikka linssejä, papuja, nyhtökauraa tai soijaa. Hyönteisruoka ei kiinnosta.

      Ei minua se haittaa, jos muut syövät eri tavalla. Toivoisin, että vanhustenkin kohdalla huomioitaisiin se, että ruuan ainoa tarkoitus ei ole täyttää energiantarve mahdollisimman halvalla, vaan muistettaisiin, että ruoka on useimmille ihmisille aika tärkeä. Ja varsinkin silloin, kun elämä on muuten hyvin rajoitettua, voi ruoka olla yllättävänkin tärkeä. Jos se silloin typistyy mauttomaksi laitosruuaksi, jota joutuu syömään hampaat irvessä, niin kyllähän se elämänlaatuun vaikuttaa.

      • Mäkään en ole erityisesti makean perään, mutta sacherkakku, korvapuustit ja sekametelisoppa maistuu joskus. Niin ja rahkapiirakka rusinoilla, se on hyvää.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mäkään en ole erityisesti makean perään, mutta sacherkakku, korvapuustit ja sekametelisoppa maistuu joskus. Niin ja rahkapiirakka rusinoilla, se on hyvää.

        Uuniomenoita ja vaniljakastiketta. 😄


      • Nainen39vee
        Wwuwuw kirjoitti:

        Uuniomenoita ja vaniljakastiketta. 😄

        Uuniomenat tosiaan on hyviä! :)


    • Itsetehtyä, kirjaimellisesti.

      Jääkaapissa oli kattilassa keitettyä makaronia. Kalttasin pari tomaattia, sekaan kevytsipulia, valkosipulia, fetaa, kermaa..Ja sain aikaan jonkinlaisen tomaattikeiton.. mausteena paprikaa ja merisuolaa ja persiljaa.

      Useimmat vanhukset yli 65v ? syövät mitä itse haluavat.

    • Sellaista ruokaa, mikä pysyisi sisällä ja maistuisi hyvältä. Mun kohdalla se tarkoittaa gluteenitonta ja ilman keinotekoisia makeutusaineita. Hippunenkin gluteenia saa mut sairaalakuntoon ja makeutusaineet ärsyttää vatsaa. Rasvan laatuun voisi olla hyvä kiinnittää kuomiota, jos olisi ongelmia verisuonten takia tai painon suhteen (mitä en usko, pikemminkin epäilen, että painoa saattaa olla vanhuksena alakanttiin).

      Uskon kyllä, että tulevaisuuden vanhainkodissa on vegaani- ym. vaihtoehdot, jos ajattelee tän hetken nuoria aikuisia vanhuksina.

      • EdesUnissa

        Minulla ei ole onneksi mitään ruoka-aine allergioita, mutta:
        Minä olen joskus epäillyt että aiheuttaako nuo keinotekoiset makeutusaineet päänsärkyä. ? Join joskus paljon virvoitusjuomia ja tietysti kohtuuttoman määrän vuoksi, ajattelin että juon niitä Light versioita. Tuntui ihan kuin niistä tulisi pää kipeäksi.
        Noin 5 vuotta sitten luovuin tästä syystä virvoitusjuomista päivittäiskäytössä. Suomessa on vain vaikea löytää hyviä kuluttajapakattuja mehuja, joten vaihtoehdoksi jää vain vedet.


      • EdesUnissa kirjoitti:

        Minulla ei ole onneksi mitään ruoka-aine allergioita, mutta:
        Minä olen joskus epäillyt että aiheuttaako nuo keinotekoiset makeutusaineet päänsärkyä. ? Join joskus paljon virvoitusjuomia ja tietysti kohtuuttoman määrän vuoksi, ajattelin että juon niitä Light versioita. Tuntui ihan kuin niistä tulisi pää kipeäksi.
        Noin 5 vuotta sitten luovuin tästä syystä virvoitusjuomista päivittäiskäytössä. Suomessa on vain vaikea löytää hyviä kuluttajapakattuja mehuja, joten vaihtoehdoksi jää vain vedet.

        Aspartamiini ainakin aiheuttaa.


      • EdesUnissa kirjoitti:

        Minulla ei ole onneksi mitään ruoka-aine allergioita, mutta:
        Minä olen joskus epäillyt että aiheuttaako nuo keinotekoiset makeutusaineet päänsärkyä. ? Join joskus paljon virvoitusjuomia ja tietysti kohtuuttoman määrän vuoksi, ajattelin että juon niitä Light versioita. Tuntui ihan kuin niistä tulisi pää kipeäksi.
        Noin 5 vuotta sitten luovuin tästä syystä virvoitusjuomista päivittäiskäytössä. Suomessa on vain vaikea löytää hyviä kuluttajapakattuja mehuja, joten vaihtoehdoksi jää vain vedet.

        Mullakaan ei ole ruoka-allergioita, mutta keliakia vaivana. Kyllä ne makeutusaineet varmaan vaikuttaa tuollakin tavoin, päänsärkynä. Pakko myöntää, että olen itsekin sortunut juomaan yhden zero colan päivässä kovimmilla helteillä, vaikka itse en taas normaalisti edes limsoista välitä. Ei se määrä vielä paljon vatsaa ärsytä, mutta joskus join ison kannullisen sokeritonta mehua ja vatsa huusi armoa. Mun toinen lapsi tykkää juoda Novellen maku-vichyjä ja on mutkin saanut niihin vähän mieltymään. Ne on makeutettu hedelmäsokerilla.


      • trollikka
        EdesUnissa kirjoitti:

        Minulla ei ole onneksi mitään ruoka-aine allergioita, mutta:
        Minä olen joskus epäillyt että aiheuttaako nuo keinotekoiset makeutusaineet päänsärkyä. ? Join joskus paljon virvoitusjuomia ja tietysti kohtuuttoman määrän vuoksi, ajattelin että juon niitä Light versioita. Tuntui ihan kuin niistä tulisi pää kipeäksi.
        Noin 5 vuotta sitten luovuin tästä syystä virvoitusjuomista päivittäiskäytössä. Suomessa on vain vaikea löytää hyviä kuluttajapakattuja mehuja, joten vaihtoehdoksi jää vain vedet.

        Kokeile Wiccy vettä, ei ole sokereita eikä makeutus aineita. Natriumia joissain on sen verran kuin ihminen tarvii esim. helteillä jottei tule huonoa oloa. Joissain on hiilidioksiidia, magnesiumia ja kaliumbikarbonaattia. Tuskin saat vatsavaivoja tai päänsärkyä wissyvedestä. Kalooreita = 0 kl
        Kivennäisvesi on vain hieman haitallisempaa hampaille kuin tavallinen kraanavesi, sen haitta on satoja kertoja pienempi kuin limonadien, eikä se ole tärkeä tekijä eroosiopotentiaalissa.


    • Mieluusti sellaista joka kulkee ruokatorvea pitkin eikä letkuista. Lisäksi toiveena että itse syön eikä minua syötetä.

      Ihan sellainen perusruoka riittää. Lihaa, kalaa, kanaa; niiden kanssa sitten perunaa eri muodossa, pastaa jne. Kasviksia, jos mahdollista niin ihan suoraan hakisin joltakin tilalta; aikaa kun eläkkeellä on. Marjat; puolukat, mustikat, mansikat, hillat, viinimarjat itse poimittuina. Hedelmiä tietysti, nekin itse poimien mutta kaupan hevi-osastolta.

      Yhden päivän voisi syödä kevyemmin eli sellainen salaattipäivä ja jos rahaa riittää niin kerran viikossa voisi käydä jossakin seisovassa pöydässä. Kyllä sitä pari kertaa vikossa voi palkita itsensä vaikka mustikkapiirakalla tai viinerillä.

      Sen lisäksi että hyvä ruoka antaa hyvän mielen niin oikea ravintosisältö takaa sen että polttoainetta riittää arjen askareisiin.

      • Tuosta syöttämisestä tuli mieleen isäni hoitotoive-testamentti (vai mikä se on viralliselta nimeltään, joka tapauksessa hoitotoive, jos joutuu joskus vanhainkotiin tai muuten julkiselle/yksityiselle hoidettavaksi). Hän halusi, että kun ei enää pysty itse syömään, ravinnon antaminen lopetettaisiin. Tässä oli kyllä itsellä sulattelemista. En ole vieläkään oikein hyväksynyt tätä toivetta. Muuten hänellä oli melko samat toiveet kuin itsellä ruuan suhteen. Hänelläkin samoja ongelmia vatsan kanssa.

        Huvitti toisaalta toive, että ei sitten mitään "leikittämisiä" eikä muita sosiaalisia ryhmä-juttuja. Vain läheisiä ihmisiä haluaa nähdä eikä "tutustua" uusiin :)


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Tuosta syöttämisestä tuli mieleen isäni hoitotoive-testamentti (vai mikä se on viralliselta nimeltään, joka tapauksessa hoitotoive, jos joutuu joskus vanhainkotiin tai muuten julkiselle/yksityiselle hoidettavaksi). Hän halusi, että kun ei enää pysty itse syömään, ravinnon antaminen lopetettaisiin. Tässä oli kyllä itsellä sulattelemista. En ole vieläkään oikein hyväksynyt tätä toivetta. Muuten hänellä oli melko samat toiveet kuin itsellä ruuan suhteen. Hänelläkin samoja ongelmia vatsan kanssa.

        Huvitti toisaalta toive, että ei sitten mitään "leikittämisiä" eikä muita sosiaalisia ryhmä-juttuja. Vain läheisiä ihmisiä haluaa nähdä eikä "tutustua" uusiin :)

        Kyllähän tuo tietysti on omaisille kovempi paikka. Itse kyllä olen samoilla linjoilla isäsi kanssa. Sama juttu jos joutuu sairaalaan eikä sieltä ole enää paluuta niin ei muuta kuin letkut irti ja kevyet mullat päälle. Se oli siinä se.

        Jos vanhoja tuttuja käy niin niitä kannattaa suosia. Voi valhdella miten ennen oli paremmin, liioitella juttuja ja muistella aikoja kun oltiin nuoria ja komeita. Uusien kanssa ei voi kuin puhua säästä ja vertailla reseptejä.


      • M184 kirjoitti:

        Kyllähän tuo tietysti on omaisille kovempi paikka. Itse kyllä olen samoilla linjoilla isäsi kanssa. Sama juttu jos joutuu sairaalaan eikä sieltä ole enää paluuta niin ei muuta kuin letkut irti ja kevyet mullat päälle. Se oli siinä se.

        Jos vanhoja tuttuja käy niin niitä kannattaa suosia. Voi valhdella miten ennen oli paremmin, liioitella juttuja ja muistella aikoja kun oltiin nuoria ja komeita. Uusien kanssa ei voi kuin puhua säästä ja vertailla reseptejä.

        Riippuu tietysti myös potilaan kunnosta. Jos mun isä nyt teräväpäisenä ja hyväkuntoisena 69-vuotiaana halvaantuisi, eikä pystyisi syömään itse, mutta ajatus kulkisi ja pystyisi kommunikoimaan ja elinvuosia olisi silti edessä vielä, tuo ajatus tuntuisi itsestä kammottavalta. Että ei suostuisi syötettäväksi, edes oman tyttären tai vaimon avittamana tai sairalahenkilökunnan. Mutta tietysti jos kunto olisi muutenkin heikko eikä olisi entisellään millään tavoin, niin silloin ymmärtäisin paremmin.


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Riippuu tietysti myös potilaan kunnosta. Jos mun isä nyt teräväpäisenä ja hyväkuntoisena 69-vuotiaana halvaantuisi, eikä pystyisi syömään itse, mutta ajatus kulkisi ja pystyisi kommunikoimaan ja elinvuosia olisi silti edessä vielä, tuo ajatus tuntuisi itsestä kammottavalta. Että ei suostuisi syötettäväksi, edes oman tyttären tai vaimon avittamana tai sairalahenkilökunnan. Mutta tietysti jos kunto olisi muutenkin heikko eikä olisi entisellään millään tavoin, niin silloin ymmärtäisin paremmin.

        Toki näin. Tapauskohtaisia asioitahan nämä. Kyseessä ei myöskään ole pelkästään syömisestä. Jos et pysty syömään, et varmaan käy vessassa, peseydy yms.


      • M184 kirjoitti:

        Toki näin. Tapauskohtaisia asioitahan nämä. Kyseessä ei myöskään ole pelkästään syömisestä. Jos et pysty syömään, et varmaan käy vessassa, peseydy yms.

        Joo, noinhan se on. Isä ei selvästikään halua avustettavaksi. Hän kun on luonteeltaan itse sellainen huolehtiva, auttava, turvallisuusasioista tarkka jne. Ei osaa ajatella rooleja toisin päin.. :/ Itsessä on vähän samaa vikaa, ylihuolehtivuus ristinä.


    • jgjhgjhgkjhgk

      Pakko vähän kommentoida..

      Syön todella yksipuolisesti.

      Ruokavalio: Lähinnä tumma leipä, juusto, kahvi, maito, kurkku, appelsiinimehu. Ei juuri muuta.

      Olen kauhulla miettinyt, että teen kaiken väärin ja veriarvot / kaikki mahdolliset puutostilat minulla on ihan varmasti! Labrassa otettiin veriarvot leikkauksen takia toukokuussa. Eivät voisi olla paremmat.. Miten tuo on mahdollista??? (Syön siis mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa, vähän kuin ihmiset 1900 -luvun alussa ja sitä ennen...)

      En syö koskaan mitään makeaa. En edes muista, miltä suklaa tai jäätelö maistuu. Hesellä olen tainnut käydä viimeksi 20v sitten. Paino on 58kg / pituus 168cm / ikä 44v.

      Syön yleensä illalla viiden paikkeilla vähän jotain.. Sitten ennen nukkumaanmenoa niin paljon kuin jaksan. Tuokin väärin..

      Vähän hymähdän kaikesta huolimatta karppaajille, ruokafasisteille, ja suomalaisen perusruuan vihaajille..

      • jgghgjhgjkh

        Lisäys..

        Joo.. Vanhuksille elämän viimeisinä vuosina ihan mitä tahansa, mistä saa vähänkin iloa. Ovat muutenkin niin huonoja syömään. Vai onko joku nähnyt lihavan ysikymppisen..


      • Joo, ei sitä ihminenkään välttämättä paljoa tarvitse, se varmaan juurikin on niin että vaikka ei olisi monipuolista mutta kun ei ole liikaa ja ylettömästi se pitää terveenä vaikka ei olisikaan ihan kaikki terveelliset klytössä.


      • vitamiini

        Veriarvot pysyy hyvänä mutta onko vitamiinitasot kunnossa?


      • 0932039
        Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, ei sitä ihminenkään välttämättä paljoa tarvitse, se varmaan juurikin on niin että vaikka ei olisi monipuolista mutta kun ei ole liikaa ja ylettömästi se pitää terveenä vaikka ei olisikaan ihan kaikki terveelliset klytössä.

        Elimistö jaksaa melko kauan yksipuolista ravintoa (kuten myös ali- ja ylipainoa yms.), mutta rysähdys tapahtuu yleensä jossain vaiheessa. Nimim. kokemusta on.


      • jgjhgjhgjhk
        0932039 kirjoitti:

        Elimistö jaksaa melko kauan yksipuolista ravintoa (kuten myös ali- ja ylipainoa yms.), mutta rysähdys tapahtuu yleensä jossain vaiheessa. Nimim. kokemusta on.

        Kiitos mielipiteistänne. Pointti on se, etten ymmärrä tätä itsekään. Vitamiinitasosot ovat kunnossa, eikä mitään rysähdystä ole tapahtunut. En missään tapauksessa toivo, että kukaan muu syö näin.

        Lihoin vuosia sitten erään lääkkeen takia 70 -kiloiseksi. Laihdutin sen jälkeen 18kg yhdeksässä kuukaudessa. Se oli niin vaikeaa, että sen jälkeen aloin järkeillä, että että jos totutan itseni vaan muutamaan ruokalajiin, niin vuosien jälkeen en enää kaipaa eri makuja. Niin on käynyt.

        Pari päivää sitten kaverini pyysi, että söisin palan kakkua. Kun hän meni vessaan, käärin sen servettiin, ja pistin käsilaukkuun. Aloin miettiä syömishäiriötä...

        Olen joka kerta todella surullinen, kun miehet haukkuvat täällä ylipainoisia naisia. Olisin itse halunnut 100x ennemmin lapsen, (muutamista ylimääräisistä kiloista huolimatta) kuin tämän hoikkuuden, jolla ei ole onnellisuuden kanssa mitään tekemistä.


      • Ihmiset voi pysyä terveenä yllättävän yksipuolisella ja toisaalta hyvin erilaisella ravinnolla. Eskimoiden ja hiekka-aavikkojen asukkien ruokavalio on luonnollisesti keskenään hyvin erilainen.

        Eiköhän tuo ruis, maito & appelsiinit yhdistelmä kata aika hyvin tärkeimmät makroravinteet, kuidun ja vitamiinit. Kahvi ja kurkku tuo vielä joitain antioksidantteja. Aika harvalla vaan vatsa tai hampaat kestäisi tuota.


      • eikata
        scrg kirjoitti:

        Ihmiset voi pysyä terveenä yllättävän yksipuolisella ja toisaalta hyvin erilaisella ravinnolla. Eskimoiden ja hiekka-aavikkojen asukkien ruokavalio on luonnollisesti keskenään hyvin erilainen.

        Eiköhän tuo ruis, maito & appelsiinit yhdistelmä kata aika hyvin tärkeimmät makroravinteet, kuidun ja vitamiinit. Kahvi ja kurkku tuo vielä joitain antioksidantteja. Aika harvalla vaan vatsa tai hampaat kestäisi tuota.

        Ei kata, puuttuu hurjasti kun ei ole yhtään kasviksia. Kurkulla ei pitkälle pötki.


      • eikata
        scrg kirjoitti:

        Ihmiset voi pysyä terveenä yllättävän yksipuolisella ja toisaalta hyvin erilaisella ravinnolla. Eskimoiden ja hiekka-aavikkojen asukkien ruokavalio on luonnollisesti keskenään hyvin erilainen.

        Eiköhän tuo ruis, maito & appelsiinit yhdistelmä kata aika hyvin tärkeimmät makroravinteet, kuidun ja vitamiinit. Kahvi ja kurkku tuo vielä joitain antioksidantteja. Aika harvalla vaan vatsa tai hampaat kestäisi tuota.

        Ensinnäkin näyttäis hyvät rasvat puuttuvan kokonaan...jos ei syödä kalaa, ei pähkniöitä eikä mitään...


      • Scrgout
        eikata kirjoitti:

        Ensinnäkin näyttäis hyvät rasvat puuttuvan kokonaan...jos ei syödä kalaa, ei pähkniöitä eikä mitään...

        Viljanjyvissä on "pehmeitä" rasvoja. Ei suhteellisesti kovin paljon, mutta tuolla ruokavaliolla ruista (ja ehkä vehnää tai kauraa) tulee syötyä paljon. Tottakai tuota ruokavaliota on helppo "parantaa" lisäämällä vähän juuri esim. kalaa, marjoja ja kasviksia.


    • .. En Tiiä Viel.. Katsoo sitä sitten.. ;P

    • syödääneläkkeellä

      Jos on jo vanhempi ihminen ei ole mitään syytä ruveta ravintointolijaksi. Mitä hyötyä/iloa on yli 90 vuotiaan ruveta hiilihydraattiboikottiin ja nutraamaan jos on koko elämänsä syönyt lihaa ja makustellut sokeria ja paksua kermaa. Päin vastoin vanhemmalla iällä on syötävä kunnolla. Kaikenlainen kalorien laskeminen ja pihistely yli 75 vuotiaana vie kyllä ennenaikaiseen hautaan. Suolan käytössä kannattaa toki hiukan jarrutella. Suositteletteko 100 vuotiaalle siirtymään terveellisiin elämänlaatua parantaviin elämäntapoihin ja luopumaan tupakasta,alkoholista, hiilihydraateista, lihansyönnistä. Jotain perspektiiiviä kahjoille humppukimaakareille hiilihydraattienkeleille. Terveen järjen käyttö ei ole kielletty.

      Olette varmaan nähneet kumaraisia kokoonmenneitä vanhuksia. On pihistelty kaloreissa ja eletty ravintoköyhällä velliruokinnalla. Luusto pettää ennenaikaisesti. Ja naama on paksuilla kurtuilla. Yli 70 vuotiaan ei ole syytä enää isommin laihdutella. Laihduttelujutut on tehtävä aivan eri elämänvaiheessa.

      "Rakas Anelma mummo (100v) sinun kannattaisi kyllä laihduttaa. Vähintäin 20 kg pois puolen vuoden vesipaastolla. Tupakan polttaminen on syytä lopettaa. Voit saada keuhkosyövän. Eikös vaan Anelma mummo aloiteta karppaaminen ja kuntokuuri jo tänään. Siitä on sinulle paljon terveydellistä ja ulkonäköhyötyä. Pääset bikineissä uimarannalle ensi kesänä kun nyt laihdutetaan, nutrataan ja bodataan salilla koko vuosi. Ja se kauhea hiilihydraatti pois. Ei mustikapiirakkaa eikä pullaa. Tilalle vesipaasto"

      • Höpsönköpsön.

        Kaikkien tutkimusten mukaan proteiini on vanhuksille tärkeämpi makroravintoaine kuin hiilihydraatti. Molempia tarvitaan, mutta se kanan rintafile on mummulle tärkeämpi kuin mustikkapiirakka.


      • Juurikin noin, ei mitään lisättävää sun kommenttiin.


    • Hiilareista tuli mieleen vielä. Anoppini, 80 jota nuorena verrattiin Audrey Hepburniin ja joka vanhemmiten vain laihtuu ja kuihtuu, ihan hentoiseksi mennyt, suurta herkkua on suklaa. Ollaan siitä erittäin mielissämme ja viedään hänelle aina viemisiksi suklaarasioita. Muuten syöminen on heikkoa, kotona kun haluaa väkisin asustaa ja appiukollekin omat ruuat vääntää. Jos joku kieltäisi häneltä suklaat, niin kyllä se olisi protestin paikka. Siis nimenomaan läheisiltä, hän itse varmaan sopeutuisi siihenkin vaikka kärsisikin.

      • Juurikin noin, jos vaan on jotain mikä maistuu ja saa ylläpitämään painoa niin sitä ilman muuta tuliaisiksi aina kun vaan mahdollista. Tuli tuosta suklaasta mieleen pähkinäsulklaa kun on hyvää ja siitä että kuinkas hälle maistuis pelkät pähkinät, niissä kun ois hyviä rasvoja ja olis semmosta naposteltavaa että tulis ihan huomaamatta napsittua. Niissä vaan pitäis lähtee varovasti liikenteeseen että varmistuu ettei oo mitään allergioita niiden suhteen.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Juurikin noin, jos vaan on jotain mikä maistuu ja saa ylläpitämään painoa niin sitä ilman muuta tuliaisiksi aina kun vaan mahdollista. Tuli tuosta suklaasta mieleen pähkinäsulklaa kun on hyvää ja siitä että kuinkas hälle maistuis pelkät pähkinät, niissä kun ois hyviä rasvoja ja olis semmosta naposteltavaa että tulis ihan huomaamatta napsittua. Niissä vaan pitäis lähtee varovasti liikenteeseen että varmistuu ettei oo mitään allergioita niiden suhteen.

        Hänelläpä sattuu olemaan pähkinäallergia ja sen takia ostetaankin tiettyjä suklaita, missä tiedetään, että pähkinää ei varmasti ole. Appiukolla on ongelmia vatsan kanssa ja minusta selkeät merkit että on jotain ongelmaa viljojen kanssa. Mutta kun jääräpää, ei halua tapojaan muuttaa :/ Ei voi mitään, leipää kuluu suuria määriä. "Aina oon syönyt". Hän on onneksi normipainoinen, ei ainakaan liian laihaksi vielä päässyt, vaikka ajoittain ei ruoka sisällä pysykään.

        Tätä hoidettavaksi tulemisissa itse pelkää, että syötetään joidenkin tiettyjen tervelliseksi tiedettyjen säädöksien mukaan, ottamatta huomioon ruokarajoitteita. Nykyvanhuksilla se tarkoittaa eniten sitä, ettei tiedetä, mikä vaivoja aiheuttaa. Pitäisi siis ottaa selvää, heiltäkin, eikä pelkästään nuorilta . Nämäkin molemmat välttelevät lääkäriä kaikin tavoin. Pelkäävät kai, ettei sitten ole paluuta, jos jotain todetaan ja sairaalaan joudutaan.. Vähän kädetön olo itsellä, kun he asuvat kaukana, ettei voi aina auttaa. Onneksi miehen sisaruksia sentään asuu lähellä.


    • trollikka

      Lopettakaa se kinaaminen ja ihan oikeesti olen samaa mieltä kuin: -Ananias.

      "Kaikkien tutkimusten mukaan proteiini on vanhuksille tärkeämpi makroravintoaine kuin hiilihydraatti. Molempia tarvitaan, mutta se kanan rintafile on mummulle tärkeämpi kuin mustikkapiirakka."

      - Mutta hemmotella vanhustakin pitää joskus, ei heidänkään suunsa tuohesta ole!
      Kyllä meillä on aina liharuokaa tarjolla, tavalla tai toisella; usein keittoina, mutt myös kastikkeina kuten karjalanpaisti tai porsaankasler 2cm paksuna leikkeenä uunissa kypsennettynä 150-200g kpl,
      pastaa, perunaa, riisiä, joskus kuskusia tai ratatouillea lihan lisäksi.... myös pehmeän ruuan syöjille, taikasana on sauvasekoitin ja suunnilleen litran kokoinenja muotoinen astia jossa kaikki ruokaainekset erikseen voi hienontaa pehmeään muotoonsa! Ruoka eri kekoina lautaselle sen lihasta sakean kastikkeen voi valuttaa viimeiseksi kekojen väleihin.

      Kaikenlaisen ruuan voi hienontaa... Vain luita pitää varoa... ja kaikki luut pitää poistaa huolella ruuasta ennen hienontamista. Niin kauan kun ihminen pystyy itse syömään lautaseltaan, hänellä myös on lempiruokia... se näkyy siitä mitä hän syö... ja mitä jättää syömättä.

      Eikä meillä kukaan näe nälkää, sillä kaikki asukkaat punnitaan 2x kk:ssa ja paino merkitään hänen painokäyräänsä: lääkärimme pyynnöstä. Näin tehden... lääkäri osaa seurata asukkaidemme terveyttä painokäyränkin kautta, eikä ainoastaan silmin nähden.
      Jos joku lihoo tai laihtuu 1-2 kuukauden sisällä erityisesti, siihen on löydettävä jokin konkreettinen syy: ja terveyden tila tutkitaan vaikka asukas vakuuttaisi voivansa aivan hyvin.

      Meillä on yleisesti käytössä: kulutusmaito automaatista, sekä kevytmaito purkkeja, purkki joppiakin löytyy valikoimasta ja rasvatonpiimä, kotikaljaa ja Louhisaaren juomaa (kuin simaa)
      Marjoja ja hedelmiä meillä käytetään lähes päivittäin
      Leipomisesta vielä sen verran ett suurimman osan pullasta ja kääretortuista myyn talon ulkopuolelle, eikä remppamiehet varmaankaan oikein tykkää kun nyt on ollut: Lidlin ja K-kaupan pullia!

      Narinaa siitä on kuulemma ollut, osto sämpyliin tehdyt täytetyt kana- ja lihaleivät ovat kuulemma seuraavana aamuna sitkeitä kuin purukumit!
      Niin ett mun pitkän nostatusajan pullat & leivät ovat parempia, kun niissä ei ole leivänparannus aineita, ja taikin nousee ainakin yön kylmiössä... joskus jopa 24h. Eikä niistä saa vatsa väänteitä.

      • "Lopettakaa se kinaaminen ja ihan oikeesti olen samaa mieltä kuin: -Ananias."

        Älä kuule lähde tuohon Anan natsimeininkiin mukaan, pidä se teidän talo just sellasena kuin se on niin on myös inhimillisyys siinä messisssä.


      • trollikka
        Harmaaritari kirjoitti:

        "Lopettakaa se kinaaminen ja ihan oikeesti olen samaa mieltä kuin: -Ananias."

        Älä kuule lähde tuohon Anan natsimeininkiin mukaan, pidä se teidän talo just sellasena kuin se on niin on myös inhimillisyys siinä messisssä.

        Kuule mä tarkoitin ainoastaan tätä lausetta:"Kaikkien tutkimusten mukaan proteiini on vanhuksille tärkeämpi makroravintoaine kuin hiilihydraatti. Molempia tarvitaan, mutta se kanan rintafile on mummulle tärkeämpi kuin mustikkapiirakka."
        No ihan varmasti on näin... mut kun meillä ainakin syödään monipuolisesti.

        Joka päivä 3 erilaista lämmintä ruokaa mistä valita... sekä salaattipöytä.
        Varmasti saa usein valittua vielä jotain erilaistakin nopeasti koottuna, kuten perunat ja siliä ja kylmäkastikkeena remulad tai paistettua makkaraa ja (muusia silloin kun sitä on tehtynä).

        En ole muuttamassa nykyistä käytäntöä... päinvastoin jos onnistaa niin avaan uuden ruokapaikan toiselle puolen Turkua, lähelle Kupittaan puistoa. Sieltä myös myytäisiin annoksittain ruokaa ulos,
        kotiruokaa kotitalouksille... kiinnostusta on ollut.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        "Lopettakaa se kinaaminen ja ihan oikeesti olen samaa mieltä kuin: -Ananias."

        Älä kuule lähde tuohon Anan natsimeininkiin mukaan, pidä se teidän talo just sellasena kuin se on niin on myös inhimillisyys siinä messisssä.

        Jahas, Harmis taas hämmentää.

        Onneksi trollikka tietää ravitsemusasioista enemmän kuin sinä.


      • trollikka
        Ananias kirjoitti:

        Jahas, Harmis taas hämmentää.

        Onneksi trollikka tietää ravitsemusasioista enemmän kuin sinä.

        Lopeta jo sinäkin ... tämän piti olla keskustelupalsta! Erilaisia mielipiteitä pitäisi saada kirjoittaa, eikä niistä tarvitse rähinää aloittaa!
        Kiitos tämän iltaisista keskusteluista... mua alkoikin nyt nukuttamaan, en kyllä ala erotuomariksi.
        Hyvää yötä, kaikille tasapuolisesti!


      • trollikka kirjoitti:

        Lopeta jo sinäkin ... tämän piti olla keskustelupalsta! Erilaisia mielipiteitä pitäisi saada kirjoittaa, eikä niistä tarvitse rähinää aloittaa!
        Kiitos tämän iltaisista keskusteluista... mua alkoikin nyt nukuttamaan, en kyllä ala erotuomariksi.
        Hyvää yötä, kaikille tasapuolisesti!

        Harmis ja Dissi hyökkäsivät kimppuuni mielipiteeni vuoksi, Harmis teki vieläpä avauksen yrittäen häpäistä minut sen mielipiteeni tähden.

        Minä aloitan AINA rähinän jos minun kimppuuni käydään. Mulla on siihen perustuslaillinen oikeus.


      • Ananias kirjoitti:

        Harmis ja Dissi hyökkäsivät kimppuuni mielipiteeni vuoksi, Harmis teki vieläpä avauksen yrittäen häpäistä minut sen mielipiteeni tähden.

        Minä aloitan AINA rähinän jos minun kimppuuni käydään. Mulla on siihen perustuslaillinen oikeus.

        Ja hyvää yötä trollikalle.


      • Ananias kirjoitti:

        Harmis ja Dissi hyökkäsivät kimppuuni mielipiteeni vuoksi, Harmis teki vieläpä avauksen yrittäen häpäistä minut sen mielipiteeni tähden.

        Minä aloitan AINA rähinän jos minun kimppuuni käydään. Mulla on siihen perustuslaillinen oikeus.

        Heh, pitäneepä tehdä uusiu avaus aiheesta vainoharhat :)


    • 7470

      Samaa kuin nykyäänkin sillä erotuksella, että jos olen vanhus niin voisin jättää pois protskujauheen ja raejuuston sekä syödä vähemmän kananmunia.

    • helmiä_sioille

      Pizzaa ja kuunnella hyvää musiikkia. Ruokanatsit saa haistaa vittu.

    • friholm

      Joka päivä rullakebab tuplalihalla ja aurajuustolla ja 6 tuoppia olutta

    • Minä olen vanhus ja laitan itse ruokani: 3 kertaa viikossa kalaa ja loput lounaat broileria eri muodossa, kalkkunajauhelihaa, yms. Aterioissani on otettava huomioon kohonnut kolesteroli ja verenpaine, mutta ei terveellisyys ole mikään este maukkaalle ruoalle. Tuoreet vihannekset (tomaatti, kurkku, jääsalaatti ja porkkana) maistuvat kesällä erityisen hyviltä, mutta tietysti syön niitä talvellakin.

      Tänä kesänä olen syönyt lohen lisäksi tosi paljon muutakin tuorekalaa: siikaa, haukea, kuhaa ja ahventa.

      Mustikkapiirakkaa olen valmistanut pensasmustikoista pari kertaa, mutta vältän yleensä jälkiruokia. Jäätelöä on sen sijaan kulunut aika paljon....

      Käytän paljon täysjyvätuotteita (leipä, riisi, spaghetti ja kauralese aamupuuroon).

      • Oikein hyvät tuntuu eväät sulla olevan, ei luulisi terveyden ainakaan syömisistä kiinni olevan,


    • Rahkamustikkapiirakkaa kahvin kanssa niin saa proteiinejakin ja on hiton hyvää...? Tai raparperi, mitä tahansa, ajankohdan mukaan. Yleensä täytteeseen laitetaan kananmunaakin, saa koliinia, lesitiiniä, A-vitamiinia ja kaikkea.

    • wanhaämmä

      Kun musta tulee oikein vanha, en syö enää muuta kuin suklaata, salmiakkia ja omar-munkkeja. Voisin alkaa myös juopottelemaan ja polttamaan kiellettyjä kasveja... :D

      Mulla ei nimittäin ole mitään halua elää kituuttamalla mahdollisimman pitkään, vaan täyttä hyvää elämää ihan omilla valinnoilla sen aikaa mitä vielä huvittaa ja voi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe