Sukuelinherpes, kuin kuolemantuomio ?

Epätoivoinen

Sain tietää saaneeni miesystävältäni herpeksen. Hän sanoo ettei hänellä ole ollut oireita. Mutta lääkäri sanoi, että hän on ainoa mahdollinen tartuttaja koska edellisestä suhteesta on niin kauan.
Olin niin järkyttynyt ja vieläkin. Tuntuu, että elämä on ohi. Jos nykyisen miesystävän kanssa tulisi ero niin enkö voi ikinä enää harrastaa seksiä kenenkään kanssa ilman tartuttamisen riskiä ? Ja nykyään tuntuu etteivät miehet halua käyttää kondomia edes suhteen alussa tai edes yhden yön jutuissa (minä en harrasta sellaisia). Olen vasta 44 ja tuntuu, että en jaksa elää tämän kanssa. Minulle tuli todella rajut oireet korkean kuumeen kanssa ja rakkuloita oli jopa käsissä. Enkö silloin voikin tartuttaa käsieni välityksellä tautia ?

26

1717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suurella osalla ihmisistä on herpes joko huulissa tai sukuelimissä. Ensimmäisellä kerralla tauti voi olla rankka, myöhemmin helpompi.

      Genitaaliherpeksen aiheuttaja on n. 80 %:ssa tapauksista Herpes simplex-2. Loput 20 % aiheuttaa Herpes simplex-1. Huuliherpeksen aiheuttajaluvut ovat suunnilleen päinvastaiset. Tämä tarkoittaa sitä, että virus tarttuu sekä suuseksissä että yhdynnässä.

      Suurin osa ihmisistä ottaa asian aivan lunkisti. Mahdollisuus tartuttaa toinen on niin suuri, ettei KUKAAN voi harrastaa seksiä tai muutakaan kanssakäymistä toisen kanssa, jos pyrkii välttämään tartuntaa. Suurin osa viruksen kantajista ei nimittäin edes tiedä olevansa kantajia, koska ei ole saanut oireita.

      Kun olet 44-vuotias, on todennäköistä, että tuleva seksikumppanisi on liki samanikäinen. Mahdollisuus, että hän ei olisi kerinnyt saada tartuntaa kuin vasta sinulta, on todella pieni. Kaikille vain ei tule oireita, ja osa on immuuneja tartunnalle.

      Suomeksi edellinen tarkoittaa, että voit jatkaa seksin harjoittamista ja tarvittaessa eri partnerin kanssa ilman, että edes mietit asiaa.

      Mikäli sinulle tulee rakkuloita, selviät niistä, kun jo alkuvaiheessa, pienen kihelmöinnin tuntuessa, sivelet vähän herpesvoidetta, esim. Zovirax, häpyhuuliin. Herpesvoide estää virukselle välttämättömän proteiinisynteesin, joten virukset eivät pysty lisääntymään ja tekemään rakkuloita.

      On ymmärrettävää, että rakkulainen herpes säikäyttää ihmisen, mutta säikähtäminen on asiallisesti turha. Suurin osa ihmistä ei tunne edes tarvetta puhua asiasta.

      • Epätoivoinen

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Olen silti niin rehellinen, etten voisi olla sanomatta mahdolliselle uudelle kumppanille asiasta. Ja koska pelkäisin, ettei sen takia halua jatkaa niin en siksi enää aio alkaa seurustella. Ja rakastan nykyistä niin paljon, vaikka hän kai haluaa lopettaa suhteen enkä edes ymmärrä miksi. Olen siis yksin eikä ole edes ketään kelle puhua tästä.


      • Epätoivoinen kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Olen silti niin rehellinen, etten voisi olla sanomatta mahdolliselle uudelle kumppanille asiasta. Ja koska pelkäisin, ettei sen takia halua jatkaa niin en siksi enää aio alkaa seurustella. Ja rakastan nykyistä niin paljon, vaikka hän kai haluaa lopettaa suhteen enkä edes ymmärrä miksi. Olen siis yksin eikä ole edes ketään kelle puhua tästä.

        Asia on sinulle vielä uusi. Vähitellen tulet ajatelleeksi asiaa rauhallisemmin. Siinä menee jonkin aikaa, mutta huomaat, että mitään katastrofaalista tai poikkeavaa ei ole tapahtunut. Tsemppiä! Älä heitä kauneuttasi ja herttaisuuttasi hukkaan. :-)


      • Epätoivoinen

        Kiitos mutta miksi sanot, että älä heitä kauneuttasi ja herttasuuttasi hukkaan ? Aivan kuin olisit tavannut minut, etkä varmasti ole. No, enpä paljon menetä kuin eivät miehet osaa arvostaa naista, joka on valmis tekemään melkein mitä vain pitääkseen miehen tyytyväisenä, rakastan ja haluan paljon seksiä, hieron miehen hartioista jalkapohjiin, en nalkuta mistään, pidän kodin siistinä jne ja kauniiksi "haukutaan" vähän väliä. Yksikin naistenmies sanoi, että minulla on takamuskin kauniimpi kuin parikymppisillä. Ja yleensä luullaan 10vuotta nuoremmaksi kuin olen.Olen lisäksi rehellinen ja uskollinen mitä miehet eivät ole. Ja nyt sitten tämä ongelma, en usko, että totun siihen ikinä. Ei auta kuin hyväksyä olevansa aina yksin.


      • Epätoivoinen kirjoitti:

        Kiitos mutta miksi sanot, että älä heitä kauneuttasi ja herttasuuttasi hukkaan ? Aivan kuin olisit tavannut minut, etkä varmasti ole. No, enpä paljon menetä kuin eivät miehet osaa arvostaa naista, joka on valmis tekemään melkein mitä vain pitääkseen miehen tyytyväisenä, rakastan ja haluan paljon seksiä, hieron miehen hartioista jalkapohjiin, en nalkuta mistään, pidän kodin siistinä jne ja kauniiksi "haukutaan" vähän väliä. Yksikin naistenmies sanoi, että minulla on takamuskin kauniimpi kuin parikymppisillä. Ja yleensä luullaan 10vuotta nuoremmaksi kuin olen.Olen lisäksi rehellinen ja uskollinen mitä miehet eivät ole. Ja nyt sitten tämä ongelma, en usko, että totun siihen ikinä. Ei auta kuin hyväksyä olevansa aina yksin.

        <<Kiitos mutta miksi sanot, että älä heitä kauneuttasi ja herttasuuttasi hukkaan ?>>

        Herttaisuutesi luin rivien välistä, tyylistäsi ilmaista asioista. Herttaisuus johtaa luonnostaan, ihan ajattelematta ja alitajuisesti kauneuselämykseen. En ole nähnyt herttaista naista, joka ei olisi tuonut kauneuselämystä. Jos siis miehesi on jättämässä sinut, nämä laaatupiirteesi menisivät hukkaan, jos et uskaltaisi alkaa seurustella.

        <<No, enpä paljon menetä kuin eivät miehet osaa arvostaa naista, joka on valmis tekemään melkein mitä vain pitääkseen miehen tyytyväisenä, rakastan ja haluan paljon seksiä, hieron miehen hartioista jalkapohjiin, en nalkuta mistään, pidän kodin siistinä jne ja kauniiksi "haukutaan" vähän väliä.>>

        Juuri tällaistahan naista miehet tavoittelevat, mutta sanot etteivät osaa arvostaa. Jos oma miehesi ei sinua arvosta, hän ei kyllä ole "miehet". Minusta tuntuu, että olet nyt herpeksen kanssa joutunut sellaiseen tilapäiseen masennukseen, joka vaivaa nyt, mutta menee taatusti ohi.

        <<Olen lisäksi rehellinen ja uskollinen mitä miehet eivät ole.>>

        Luulet, että naiset ovat rehellisempiä ja uskollisempia kuin miehet, koska sinä itse naisena olet. Todellisuus on raaempi. Naiset ovat yhtä usein sivusuhteessa kuin miehet. Siihen pakottaa matematiikka. Jokaiseen sivusuhteeseen tarvitaan sekä nainen että mies.

        <<Ja nyt sitten tämä ongelma, en usko, että totun siihen ikinä. Ei auta kuin hyväksyä olevansa aina yksin.>>

        Varmasti totut, vaikket nyt sitä usko. Sinulla on täysi elämä edessäsi. :-)


      • Epätoivoinen
        rennostiM kirjoitti:

        <<Kiitos mutta miksi sanot, että älä heitä kauneuttasi ja herttasuuttasi hukkaan ?>>

        Herttaisuutesi luin rivien välistä, tyylistäsi ilmaista asioista. Herttaisuus johtaa luonnostaan, ihan ajattelematta ja alitajuisesti kauneuselämykseen. En ole nähnyt herttaista naista, joka ei olisi tuonut kauneuselämystä. Jos siis miehesi on jättämässä sinut, nämä laaatupiirteesi menisivät hukkaan, jos et uskaltaisi alkaa seurustella.

        <<No, enpä paljon menetä kuin eivät miehet osaa arvostaa naista, joka on valmis tekemään melkein mitä vain pitääkseen miehen tyytyväisenä, rakastan ja haluan paljon seksiä, hieron miehen hartioista jalkapohjiin, en nalkuta mistään, pidän kodin siistinä jne ja kauniiksi "haukutaan" vähän väliä.>>

        Juuri tällaistahan naista miehet tavoittelevat, mutta sanot etteivät osaa arvostaa. Jos oma miehesi ei sinua arvosta, hän ei kyllä ole "miehet". Minusta tuntuu, että olet nyt herpeksen kanssa joutunut sellaiseen tilapäiseen masennukseen, joka vaivaa nyt, mutta menee taatusti ohi.

        <<Olen lisäksi rehellinen ja uskollinen mitä miehet eivät ole.>>

        Luulet, että naiset ovat rehellisempiä ja uskollisempia kuin miehet, koska sinä itse naisena olet. Todellisuus on raaempi. Naiset ovat yhtä usein sivusuhteessa kuin miehet. Siihen pakottaa matematiikka. Jokaiseen sivusuhteeseen tarvitaan sekä nainen että mies.

        <<Ja nyt sitten tämä ongelma, en usko, että totun siihen ikinä. Ei auta kuin hyväksyä olevansa aina yksin.>>

        Varmasti totut, vaikket nyt sitä usko. Sinulla on täysi elämä edessäsi. :-)

        Juu, kai ne naisetkin pettävät mutta kun minä enkä ystäväni tee sellaista, mutta minuakin on petetty kahden kumppanin toimesta niin tulee tunne, ettei uskollista onnistu löytämään. Taitavat kaikki olla sitten varattuja. Ja oikeasti, olen kahden vuoden aikana, yli 20vuotisen avioliiton kariuduttua, seurustellut neljän miehen kanssa, joista kahden piti pettää (vaikka toinen oli 19 vuotta minua vanhempi ja siivosin oman kodin lisäksi hänen todella epäsiistin kodin, seksiä sai niin paljon kuin jaksoi, ja autoin taloudellisestikin) ja toinen kiinni jäädessää kiisti kaiken vaikka oli todisteet. Yksi jätti minut siivoamaan kotiaan kun itse häipyi kaupungille ja kerran oli lähtenyt Ruotsiin ilmoittamatta minulle edes tekstiviestillä. Viimeisin vakuutti rakastavansa minua, esitteli ystävilleenkin tulevaksi vaimoksi ja jopa työkavereillekin mutta ihan yht äkkiä ei soita, ei laita viestiä, ei vastaa puhelimeen eikä visteihin. Miksi törmään tallaisiin ? En ole koskaan katsonut ulkonäköä tärkeimmäksi kriteeriksi vaan yrittänyt löytää arvostamiani asioita.


      • Epätoivoinen kirjoitti:

        Juu, kai ne naisetkin pettävät mutta kun minä enkä ystäväni tee sellaista, mutta minuakin on petetty kahden kumppanin toimesta niin tulee tunne, ettei uskollista onnistu löytämään. Taitavat kaikki olla sitten varattuja. Ja oikeasti, olen kahden vuoden aikana, yli 20vuotisen avioliiton kariuduttua, seurustellut neljän miehen kanssa, joista kahden piti pettää (vaikka toinen oli 19 vuotta minua vanhempi ja siivosin oman kodin lisäksi hänen todella epäsiistin kodin, seksiä sai niin paljon kuin jaksoi, ja autoin taloudellisestikin) ja toinen kiinni jäädessää kiisti kaiken vaikka oli todisteet. Yksi jätti minut siivoamaan kotiaan kun itse häipyi kaupungille ja kerran oli lähtenyt Ruotsiin ilmoittamatta minulle edes tekstiviestillä. Viimeisin vakuutti rakastavansa minua, esitteli ystävilleenkin tulevaksi vaimoksi ja jopa työkavereillekin mutta ihan yht äkkiä ei soita, ei laita viestiä, ei vastaa puhelimeen eikä visteihin. Miksi törmään tallaisiin ? En ole koskaan katsonut ulkonäköä tärkeimmäksi kriteeriksi vaan yrittänyt löytää arvostamiani asioita.

        Vain noin neljäsosa liitoista on elämänkaaren aikana selaisia, joissa kummallakaan ei ole koskaan ollut sivusuhdetta. Varmaan moni sellaista kohdalleen haluaa, mutta, voi enintään toivoa, ei luulla saavansa, puhumattakaan, että voisi vaatia.

        Seksi heittelee ihmistä paljon enemmän, kuin moni luuleekaan. Tavallisinta on, että ihminen uskoo itsestään, että "minä en ainakaan", mutta sitten, kun on joutunut sivusuhteeseen, ihmettelee, että miten tässä nyt näin kävi. Harva, perin harva ajattelee etukäteen: "Lähdenpä tässä nyt sivusuhdetta metsästämään."


      • Epätoivoinen
        rennostiM kirjoitti:

        Vain noin neljäsosa liitoista on elämänkaaren aikana selaisia, joissa kummallakaan ei ole koskaan ollut sivusuhdetta. Varmaan moni sellaista kohdalleen haluaa, mutta, voi enintään toivoa, ei luulla saavansa, puhumattakaan, että voisi vaatia.

        Seksi heittelee ihmistä paljon enemmän, kuin moni luuleekaan. Tavallisinta on, että ihminen uskoo itsestään, että "minä en ainakaan", mutta sitten, kun on joutunut sivusuhteeseen, ihmettelee, että miten tässä nyt näin kävi. Harva, perin harva ajattelee etukäteen: "Lähdenpä tässä nyt sivusuhdetta metsästämään."

        Kyllä voi nimenomaan vaatia jos menee naimisiin. Koska syrjähyppy, siis pettäminen on ihan aina harkittu teko. Sen perusteella, että voi nimenomaan päättää olevansa uskollinen. Ja välttää tilanteita joissa tietäisi olevan mahdollisesti houkutus. Minä esimerkiksi lopetin opiskelun koulussa jonne oli vaikea päästä, koska huomasin alkavani kiinnostua toisesta miehestä. Ja niinhän se toinen unohtui ennen kuin mitään ehti tapahtua. Liian usein ihmiset kuvittelevat ihastumista rakkaudeksi. Ihastuminen loppuu yhtä nopeasti kuin alkoikin.


      • Epätoivoinen kirjoitti:

        Kyllä voi nimenomaan vaatia jos menee naimisiin. Koska syrjähyppy, siis pettäminen on ihan aina harkittu teko. Sen perusteella, että voi nimenomaan päättää olevansa uskollinen. Ja välttää tilanteita joissa tietäisi olevan mahdollisesti houkutus. Minä esimerkiksi lopetin opiskelun koulussa jonne oli vaikea päästä, koska huomasin alkavani kiinnostua toisesta miehestä. Ja niinhän se toinen unohtui ennen kuin mitään ehti tapahtua. Liian usein ihmiset kuvittelevat ihastumista rakkaudeksi. Ihastuminen loppuu yhtä nopeasti kuin alkoikin.

        Erehtyneet ovat entisiä erehtymättömiä.


    • 0001234

      Ymmärrän täysin sua. Olen kokenut samanmoiset ajatukset. Elämäni kuin loppui herpesdiagnoosin jälkeen. Tuntuu kuin olisin pystyyn kuollut. Kaikki sosiaaliset suhteet menivät alkuun, en vain jaksanut. Edelleenkään en pysty kuvittelemaan, että kertoisin tästä jollekin, koska luulen, et jos yhdelle kerron, kohta sen tietää toinen, kolmas.... Olen hyväksynyt sen pitkän ajan jälkeen, et olen loppuelämäni yksin, vaikka elämäni niin onkin turhaa. En vaan pystyis kertomaan tai ottaan riskiä tartuttaa toinen. Sain tartunnan mieheltä, joka ei suvainnut kertoa herpeksestään, vaikka siitä tiesi. Miksi tällaisia ihmisiä on, tuhoavat toisten ihmisten elämän?

      • Epätoivoinen

        No kiva kuulla etten ole ainoa josta tuntuu tosi pahalta. Kyllä sun kumppani oli todella törkeä.


    • nautinnon_dilemmaa

      "Sain tietää saaneeni miesystävältäni herpeksen. Hän sanoo ettei hänellä ole ollut oireita."

      Tuosta olen ymmärtävinäni, että hän kuitenkin oli tietoinen sairaudestaan (?). Mikäli näin, niin onhan se nyt kuitenkin uskomaton tilanne, että herpeksen kantaja ja ja siitä tietoinen ei vaivaudu hakemaan edes perus-ifoa sairaudestaaan ja on edesvastuuttoman ja itsekkään piittaamaton kumppaninsa terveyden suhteen ja samalla kuitenkin tietäen, että herpes kuuluu sukupuolitauteihin joita joutuu kantamaan koko ikänsä.

      "Monet eivät tiedä, että herpes tarttuu myös oireettomana. Virusta voi kantaa tietämättään."

      - https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/sukupuoliherpes_tarttuu_salakavalasti

      Kuitenkin asiaan kuuluvalla lääkityksellä voi alentaa tarttuvuutta.

      "Herpes leviää paitsi seksissä, myös syljessä esimerkiksi suudellessa. Monella oireita ei puhkea ollenkaan. Herpeksen tutut rakkulat ja haavaumat suun tai sukuelinten alueella ovat pikemminkin kiusallisia kuin terveydelle vaarallisia."

      "Hoitamattomina oireet saattavat kuitenkin pahentua ja mikä olennaisempaa, levitä kumppanille. Parannuskeinoa herpekseen ei ole, mutta oireita voidaan lievittää, ja viruksen tarttuvuutta vähentää viruslääkkeillä."

      - https://www.baana.fi/sukupuolitauti/?_ga=2.31764734.1976298167.1539168899-1709571375.1539168899

      Varsin herkästi tarttuvia sukupuolitauteja on laaja kirjo ja osa niistä kerran satuna on elinikäisiä. Siksi uuden kumppaniehdokkaan tavatessaan ei koskaan voi tietää hänen seaksitapataustojaan, riskinottojaan, vastuullisuuttaan tai vastuuttomuuttaan ja seksuaaliterveyttään.

      Turvaseksistä. Vaikkapa mies hyvälee naisen nautinnollista kosteutta sormillaan ja sitten siirtää sormensa kumittomalle sauvalleen, niin osa taudeista tarttuu siten jo sormien välityksellä.

      Seksuaalisuus on upeaa, mutta tämä terveyteen liittyvä realiteeti rauhoittaa kummasti jos ja / kun jokin spontaani ja hyvien kemioiden tapaaminen kiinnostaisi vapaana henkilönä viedä pidemmälle. Tapaamansa henkilö voi olla ulkoisesti kuin terveyden esikuva terveinen elintapoineen ja aktiivisine liikuntaharrastuksineen, viimeisen päälle siisti ja edustava, mutta se ei sulje tautien mahdollisuutta pois.

      Ps. Tätäkin taustaa vasten tuntuu todella tyrmistyttävältä miten (ilmeisen hyvin pieni) osa naimisissa olevista miehistä ja sittemmin bi-sellaisista, käy vaimoltaan salassa ties missä 'keltaisissa ruusuissa' ja levikkeillä harrastelemassa liki kaikkea mahdollista ... ja lisäksi suojaamatomana. Tuolla on kertomuksia jossa joillakin on tapana töistä kotiin palatessaan käydä varsin usein ko. harrastuksissa ja siten vaimoa halaamaan :/

      Sitten on vieläpä "sankareita" jotka käyvät maksullisissa naisissa ja suorastaan vaativat suojaamatonta eksiä ja ovat valmiita siitä extraakin makasamaan. Pelkässä suojaamattomassa suuseksissä (suuntaan kuin toiseenkin) saa potentiaalisti laajan kimaran tauteja.

      Mutta ei tämä mentaliteetti ole ainoastana miehiä koskeva, sillä on myös tautien kantaja-naisiakin, jotka tietoisesti siarauksistaan täysin piittaamattomasti tartuttavat toisia, varsinkin satunnaisissa kohtaamisissaan.

      Sitten osa voi kantaa hyvinkin kauan jotakin / joitakin tauteja tietämättään ja voivat täysin tahtomattaan tartuttaa toisia. Mielestäni kaikkien joilla on vapaita suhteita tulisi aika ajoin teettää testit ... kun edes se kumikaan ei ole täysi takuu.

    • Aavaa

      Ei se herpes kuolemantuomio ole, sehän riippuu siitä miten siihen suhtautuu ja oppii sen kanssa elämään.
      Mulla on pienestä asti ollut huuliherpes, joka oli tartunnan jälkeen mulla usein mutta vuosien varrella yhä harvemmin. Lähinnä kovilla pakkasilla huulet rohtuu ja silloin saattaa puhjeta.
      Pari vuotta sitten se puhkesi myös alapäähän. En tiedä sainko sen silloisesta seksikumppanilta vai tartutinko sen jotenkin itse. En sillon vielä tiennyt mitä se on, kun oireet oli epämääräset ja lievät. Joillakin kun se alkaa todella rajusti. Kävin vuoden sisään 3:lla gynellä ja otettiin virtsasta otettavat testit, papakoe, bakteeritesti yms. Verikoe olisi ollut turha, kun tiedän, että herpes jo on. Kysyin herpeksen mahdollisuutta mutta jokainen lekuri sanoi, että oireet ei vaikuta siltä. Aina menkkojen aikaan alapäätä ns. poltteli. Sain vaikka mitä voiteita, salvoja, öljyjä mutta mikään ei sitä poistanu, joten vihdoin kun se tuli ilman menkkoja, ryntäsin gynelle uudestaan ja pyysin herpestestin. Koko gynekerta oli ihan pelleilyä, gyne ei tuntunu osaavan ottaa testiä ja hoitaja juoksi huoneessa edes takas, kun makasin siinä haarat levällään. Pyysin että lekuri kirjoittaa reseptin herpeslääkkeelle, mutta apteekissa sanoivat, että hyllyssä oleva on halvempi. Ai kun kiva. Odotin lekurin soittoa pari kolme kk ja lopulta soitin itse asian perään. Tuntui siltä että lääkäri oli ihan tyystin unohtanu mut, ilmeisesti olikin. Lekurin soittoa odotin 2-3pv. Testi oli negatiivinen ja lääkärin neuvo oli, että: "seuraa tilannetta" Kysyin jo kohtuullisen epätoivoisena, että mitä seuraamista tässä on, kun tiedän, että seuraava kerta on viimeistään sitten kun menkat alkaa. Ei enempää neuvoja. Tuli uudet oireet, hoidin pois, meni alle viikko ja taas oireita. Soitin uuden ajan ja ilmoitin, että mulla on herpes ja haluan estolääkityksen. Kerroin vähän mieli maassa uudelle lekurille kaiken tapahtuneen ja hän vastasi, että älä syytä aikaisempia lääkereitä (mitä en edes tehnyt) eikä lekurilta herunut muutakaan myötätuntoa, vihjaili enemmänkin, että sellasta sattuu kun ei ole varovainen. Mutta kun oon ollut. Kysyi myös töksäyttäen olenko käynyt hiv-testissä. (Kotona kolusin netin ihmetellen miksi kysyi. Ilmeisesti hiv-tartunnan saaneilla herpes voi uusiutua usein. Mutta tätä lekuri ei selittäny. Ei hiviä, vaan herpes.) Ennen estolääkitystä muistan tunteen siitä kun olisin kakkosluokan kansalainen, olo oli aina herpeksen aikaan ihan nolla. Kuinka mä voin kertoa tästä uusille mahollisille kumppaneille? Muutamalta ystävältä oon saanu tukea mutta lekureilta en niinkään. Oon 1,5v syöny estolääkistystä ja uuden reseptin hommannu soittamalla. Kummallakin kerralla kun soitin, lekuri sanoi että mun ei pitäis jatkaa lääkkeen syömistä joka pv, en tiedä miksi. Sanoi että ei mielellään kirjoittasi seuraavalla kerralla uudestaan, ota vaan tarvittaessa. Söin niitä silti ja nyt lopetin viikko sitten. Viikko meni ja menkat tuli, niin kuin tuli herpeskin. Vaikka oon yrittäny välttää stressiä, syödä lysiiniä ja kokeilla muitakin poppaskonsteja. Olo on tällä hetkellä (1,5v jälkeen) taas kun kakkosluokan kansalaisella.
      Jonkun näkösenä yhteenvetona täytyy sanoa, että oppiihan tän kanssa elämään kun on pakko. Yritän suhtautua tähän pääsääntöisesti positiivisesti, koska negatiivisuus ei auta..mutta tänään ottaa aivoon niin perkeleesti. Ehkä huomenna on parempi päivä.

      • kylvoi

        "Verikoe olisi ollut turha, kun tiedän, että herpes jo on".
        Voihan tuolla verikokeella testata mitä tyyppiä herpestä kantaa 1 vai 2 (genitaaliherpes yleensä tyyppiä 2) . Jos on positiivinen hsv2 verikokeessa, niin silloin on genitaaliherpes.


      • AAavaa
        kylvoi kirjoitti:

        "Verikoe olisi ollut turha, kun tiedän, että herpes jo on".
        Voihan tuolla verikokeella testata mitä tyyppiä herpestä kantaa 1 vai 2 (genitaaliherpes yleensä tyyppiä 2) . Jos on positiivinen hsv2 verikokeessa, niin silloin on genitaaliherpes.

        Kumpikin, 1 tai 2 voi tarttua kumpaan päähän tahansa, joten en kokenut tarpeelliseksi tietää kumpi numero perässä on.


    • xxxxxxx

      Edes kondomit eivät suojaa herpekseltä, joten sinun on valittava sellainen kumppani jolla myöskin herpes.
      Minusta on käsittämätöntä miten jotkut ihmiset suhtautuvat genitaali herpekseen vähättelevästi, vaikka kyseinen tauti saattaa käytännössä tuhota toisen seksielämän täydellisesti. On paljon ihmisiä joilla tuo on aktiivisena lähes kaikenaikaa. Voi kuvitella, että elämä on hevettiä.

      Itse olen kysynyt jokaiselta selksipartnerilta etukäteen kun on tutustuttu kirjoittelemalla onko kyseisen taudin kantaja.. Useampi on kadonnu tuossa vaiheessa, josta päättelen, että huh..Siinä oli taas yksi kantaja.

      Ehdottomasti taudista on kerrottava tulevalle sexi partnerille!! Se on sama jos joku salaa hiv tartunnan. Siitä joutuu rikosvastuuseen. Sama pitäisi olla herpeksen suhteen. Ihmiset levittävät sitä jopa tahallaan. Siltä tuntuu.

      Itse olen näillä toimilla välttynyt sukupuolitaudeilta. Koskaan ei ole mitään ollut. Kannattaa olla fiksu ja avata suunsa kun on sen aika.

      • Putipuhtoisellekysymys

        Entäs jos on Herpeksen kantaja,mutta sitä ei ole ikinä esiintynyt huulissa eikä genitaaleissa? Jos se tulee jonnekkin muualle ihoon,mitä teet sillä tiedolla silloin? Etkö huoli sellaista ihmistä joka veressään kantaa herpes-virusta?


      • xxxxxxxxxxxxxxx
        Putipuhtoisellekysymys kirjoitti:

        Entäs jos on Herpeksen kantaja,mutta sitä ei ole ikinä esiintynyt huulissa eikä genitaaleissa? Jos se tulee jonnekkin muualle ihoon,mitä teet sillä tiedolla silloin? Etkö huoli sellaista ihmistä joka veressään kantaa herpes-virusta?

        Herpseksen oireisiin kuuluu rakkulat ja rupeutuminen sen jälkeen. Jokaikinen kenelle tuo virus tarttuu saa nämä herpes oireet silloin kun tuo on tarttunut. Sen jälkeen jatkossa on enemmän yksilöstä kiinni miten usein se puhkeaa aktiiviseksi oireilemaan.

        On aivan älytöntä väittää ettei olisi tietoinen kantaako herpes virusta.. Jokaikinen kyllä huomaa nuo oireet taudin saadessaan.

        En todellakaan lähde tutustumaan ollenkaan herpestä kantavaan ihmiseen.
        Tämän takia kysynkin asiasta jo heti tutustumis vaiheessa...-No tässä kohtaa lienee syytä mainita, että itse en ole niitä ihmisiä jotka seurustelevat ensin puoli vuotta ennen sänkyyn menoa, vaan minulla se menee niin, että seksiä on usein jo ekoilla treffeillä, joten sukupuolitaudeista kysyminen kirjoitteluvaiheessa on aika luonnolisen tuntuinen. Monet naisetkin vastaavat, että edellyttävät samaa mieheltä. Sitten on nämä jotka katoavat sanomatta sanaakaan. Sen tietää, että tauti oli.


      • Putipuhtoisellekysymys

        Kai tajuat,että Herpes voi tarttua vaikka varpaaseen eikä ikinä uusi missään muualla? Ja sulle se on silloinkin ehdoton nou nou?
        Olisi ihan kohtalon ivaa kun saisit kyseisen viruksen jostain,niin saattaisi mieli muuttua. Saatat ihan hyvin olla itsekkin ko viruksen kantaja tietämättäsi,mutta et vaan ymmärrä tätä.


      • Xxxxxxxxxx
        Putipuhtoisellekysymys kirjoitti:

        Kai tajuat,että Herpes voi tarttua vaikka varpaaseen eikä ikinä uusi missään muualla? Ja sulle se on silloinkin ehdoton nou nou?
        Olisi ihan kohtalon ivaa kun saisit kyseisen viruksen jostain,niin saattaisi mieli muuttua. Saatat ihan hyvin olla itsekkin ko viruksen kantaja tietämättäsi,mutta et vaan ymmärrä tätä.

        No sen kyllä huomaa, että kuulut näihin tautisiin..Vai että varpaaseen. Huhuhu:D
        Jos saisin tuon taudin, niin pistäisin kunnolla turpaan sitä jolta sen sain..Polttaisin hänen talon, auton jne..
        Miettikää kaksi kertaa kenen ihmisen elämän tuhoatte, koska kaikki eivät ota sitä hyvin.


      • niinkunsä

        et edelleenkään tunnu tajuavan,että herpes voi tulla ihan mihin tahansa kehonosaan jopa siihen varpaaseen.


      • AloeV
        Xxxxxxxxxx kirjoitti:

        No sen kyllä huomaa, että kuulut näihin tautisiin..Vai että varpaaseen. Huhuhu:D
        Jos saisin tuon taudin, niin pistäisin kunnolla turpaan sitä jolta sen sain..Polttaisin hänen talon, auton jne..
        Miettikää kaksi kertaa kenen ihmisen elämän tuhoatte, koska kaikki eivät ota sitä hyvin.

        No olet sä kyllä kans yks..herpes voi siis tarttua ihan mihin vaan. Eikä se ole ihan verrattavissa hiviin, kun siihen ei kuole (ei kyllä hiviinkään enää nykyään). Säkin voit olla kantaja tietämättäs. Mä sain sen semmoselta mieheltä joka ei siitä tiennyt ja kyllä, käytettiin kortsua. Sanoit että tartunna huomaa heti..no ei muuten huomaa. Mun ensimmäiset oireet ei ollu tyypilliset kipeeks tulo ja paljon rakkuloita, joten sekin vaihtelee. Oon harrastanu seksiä tartunnan jälkee myös ilman kumia, (toinen osapuoli ollut tietoinen herpeksestä) enkä ole sitä tartuttanut tai ainakaan tähän päivään mennessä ei mitään oireita ole ollut. Joten kyllä herpestä kantavat ja ei kantavat voi olla keskenään jos siltä tuntuu.
        Noi sun kirjotukset kuulostaa vallan hysteeriseltä, ymmärrän sun pelon kyllä mutta älä yleistä, kun ei sulla ole omaa kokemusta. Tack.


    • Tietämätön1

      No voi perkele... Onko sun niinkuin pakko käyttää aina kondomia vai silloin kuin se on puhjennut?

      • xxxxxxxx

        Kondomia on pakko käyttää aina ja siltikään se ei suojaa herpekseltä, koska sitä on yleensä myös genitaalialueiden ulkopuolella. Toisaalta sinun ei tarvitse kuin dipata sormi herpestä kantavan naisen pilluun ja sitten koskettaa omaa mulkkuasi tai vaikkapa silmääsi, niin siellä on ja pysyy. Uusimpien tutkimuksien mukaan herpeksellä on myöskin vahva kytkös alzheimerin taudin puhkeamiseen. Esim. aivoissa verisuonet saattavat yks kaks puhjeta herpes rakkuloihin, joka taasen johtaa esim . aivoinfarktiin koska verisuoni tukkeutuu. Ihan tuurista kiinni missä herpes aktivoituu.
        Herpes tarttuu myöskin lepovaiheessaan pillumehujen välityksellä. Moni kuvittelee virheellisesti, että tarttuisi vain aktiivi vaiheessaan. Ei pidä paikkaansa.


    • pöå

      Aivan takuulla se kaveri on tiennyt jotain olevan pielessä. On sen varran kivulias ja näkyvä tauti ettei voi olla huomaamatta. Mielestäni kyllä kortsu estää tartunnan jos tulehdus ei sillä hetkellä ole päällä.

      • tuokinriippuu

        siitä missä se tartunta on,voi nimittäin olla missä tahansa kehon osassa iholla.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe