Miksi rukoilet?

Rukoilu voi pitää sisällään monia eri asioita kuten kiitoksen, pyynnöt, anomukset ja kysymykset. Miksi sinä rukoilet? Mitä asioita rukoilet tai pyydät Jumalalta? Pyydätkö Jumalaa muuttamaan mielensä ja toimimaan sinun tahtosi mukaan? Uskotko, että voit taivuttaa Jumalan noudattamaan sinun tahtoasi, kun tarpeeksi lujasti uskossa sitä häneltä pyydät? Vai etkö usko siihen, että Jumala muuttaa mielensä ja taipuu toimimaan sinun pyyntösi mukaan?

En usko, että luojaa on mahdollista taivutella toimimaan ihmisten tahdon mukaan. En sen vuoksi pyydä Jumalalta sellaisia asioita, jotka edellyttäisivät hänen muuttavan mieltään ja toimivan minun tahtoni mukaan: ikään kuin voisin taivuttaa luojan toimimaan oman tahtoni mukaanl. En yleensä edes rukoile, mutta koska olen aiemmin rukoillut ja miettinyt sen merkitystä tai vaikutusta, niin päätin lopulta kirjoittaa siitä jotakin. Olen toki saanut rukousvastauksia silloin kun rukoilin, mutta niiden yliluonnollisuus on mahdoton todistaa, joten jätän ne asiat mainitsematta.

Jos olisi luoja, joka kuulee rukouksia, niin rukoilisin häntä siten, että hän näyttäisi minulle sen, mikä hänen tahtonsa minuun nähden on, jotta osaisin tehdä hänen tahtonsa sen sijaan, että tekisin sitä, mikä itseäni miellyttää ja mitä minä itse haluan. En tällä hetkellä tahdo kuitenkaan alistua Jumalan tahtoon sellaisena kuin uskon sen olevan, joten en edes rukoile puhumattakaan siitä, että tottelisin Jumalaa ja tekisin hänen tahtonsa mukaisia tekoja.

En siis ole kristitty enkä uskovainen jumalanpalvoja yleisten kriteerien nojalla, mutta pidän silti totena luomisen ja luojan olemassaolon. Olen jopa valmis osoittamaan kunnioitusta luojaa kohtaan ja rukoilemaan häntä, jos satun saamaan selville sen, kuka ja millainen luoja on, ja onko hän kunnioituksen ja palvonnan arvoinen vai ei. Tällä hetkellä en sitä asiaa tiedä. Tunnustan silti luojan tekijänoikeudet maailmaan ja sen, että kaikki sairaudet sekä perinnöllinen vammaisuus ovat evoluution tulosta. En usko, että luoja loi ensimmäiset olennot sairaiksi ja vammaisiksi...

10

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pidän huuhaana Johanneksen evankeliumin sanat, joiden mukaan uskova saa kaiken sen, mitä Jumalalta (isältä) Jeesuksen kristuksen nimessä pyytää. Se ei pidä paikkaansa. Monet uskovaiset ovat kautta vuosisatojen todenneet todeksi sen, että he eivät ole saaneet sitä, mitä ovat pyytäneet, vaikka Jeesus niin lupasi. Johanneksen evankeliumin sanat tästä asiasta ja muuan toisen evankeliumin samaan viittaavat sanat ovat siten epätosia tai harhaanjohtavia: Jumala ei tee sitä, mitä uskovaiset häneltä pyytävät. Jumala korkeintaan ilmaisee uskoville oman tahtonsa ja suunnitelmansa, kun sitä häneltä kysytään, mutta Jumala ei taivu ihmisten rukousten vaikutuksesta, niin että muuttaisi mielensä ja alkaisi totella ihmisiä (noudattaisia ihmisten tahtoa ja toteuttaisi heidän pyyntönsä). On jokseenkin lapsellista kuvitella sitä, että luoja tekisi sitä, mitä ihmiset häneltä pyytävät ja ihmiset voisivat käskyttää luojaa rukoustensa kautta. Sellaistakin pimeää kristillistä oppia olen kuullut...

    • Olen jonkin verran seurannut ortodoksien asennetta heidän versioonsa epäjumalasta.

      Asenne ortodokseilla suunnilleen kohdallaan, kiittävät epäjumalaansa kaikesta, mutta eivät pyydä tai vaadi yhtään mitään.

      Omituista, mutta olemattomaa kiitettäessä ymmärrettävää.

      • Otakoppieikirj

        1 Tess5:16 Olkaa aina iloiset.

        5:17 Rukoilkaa lakkaamatta.

        5:18 Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.

        5:19 Henkeä älkää sammuttako,

        Lyhyt ja ytimekäs rukous: " Kyl sää tierät "


      • Otakoppieikirj kirjoitti:

        1 Tess5:16 Olkaa aina iloiset.

        5:17 Rukoilkaa lakkaamatta.

        5:18 Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.

        5:19 Henkeä älkää sammuttako,

        Lyhyt ja ytimekäs rukous: " Kyl sää tierät "

        Näin on. Varminta rukoilla, että tapahtukoon Jeesus Sinun tahtosi. Omat toiveet eivät kanna aina parhaaseen lopputulokseen.

        Lyhin rukous on pelkkä huokaus (Herran puoleen).


      • Kyll_määki
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        1 Tess5:16 Olkaa aina iloiset.

        5:17 Rukoilkaa lakkaamatta.

        5:18 Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.

        5:19 Henkeä älkää sammuttako,

        Lyhyt ja ytimekäs rukous: " Kyl sää tierät "

        Ja turkulaisittain: kyll sää tiärät.


    • Eikiitosjeesus

      Rukous on henkistä itsetyydytystä. Mitään hyötyä siitä ei ole, vastapuolta ei ole mutta tuntuu se hetken hyvältä.

    • Pidän typeränä muiden ihmisten puolesta rukoilun, kun pyydetään Jumalalta sitä, että he tulisivat uskoon. Melko typerää on myös se, kun pyydetään Jumalaa vaikuttamaan siihen, että joku ei tekisi syntiä. Jumala ei nosta tikkua ristiin tuollaisten asioiden edessä. Turhaa on myös rukoilla sairaiden paranemisen puolesta, sillä Jumala ei ole todistettavasti parantanut yhtä ainoaa elimellisesti sairasta ihmistä, jonka paraneminen ei olisi selitettävissä muutoin kuin ihmeen kautta.

      Jos joku siis rukoilee, niin rukoilkoon sitä, että isän (Jumalan) tahto tapahtuisi, mutta ei silläkään rukouksella ole mitään merkitystä, koska se tahto tapahtuu riippumatta siitä, rukoillaanko sitä tapahtuvaksi tai ei. Tai sitten se tahto ei tapahdu riippumatta siitä, rukoillaanko sitä vai ei. Rukouksilla ei ole siten käytännössä mitään vaikutusta tai merkitystä Jumalan toimintaan, mutta toki se voi antaa rukoilijalle itselleen lohtua, turvaa, toivoa tai iloa...

      ainoa järkevä rukous, jonka tiedän, on se, että pyydetään luojaa ilmoittamaan se, mikä hänen tahtonsa on, ja anotaan häneltä voimaa sekä viisautta sen tahdon toteuttamiseen. Näin voitaisiin välttyä ns. synnin tekemiseltä, jos sen koetaan olevan vahingollista itselle tai lähimmäisille. Muuten rukoukset voisi jättää pois, koska niillä ei ole mitään vaikutusta eikä edes merkitystä...

      • Mistä sinä voit tietää, missä kaikesta rukous on auttanut ja mistä kaikesta rukous on varjellut? Jeesus opetti itse meille Isä meidän -rukouksen (anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme, anna meidän syntimme anteeksi... äläkä saata meitä kiusaukseen vaan päästä meidän pahasta...). Kyllä meidän tulee rukoilla, ja myös lähimmäistemme puolesta. Totta kait.


    • Minä rukoilen mitä moninaisimmissa asioissa. Rukous on minun puhettani Jumalalle, ja uskon ja tiedän, että Jumala kuulee.

    • <<Vai etkö usko siihen, että Jumala muuttaa mielensä ja taipuu toimimaan sinun pyyntösi mukaan? >>

      Onhan Raamatussa kerrottu kuningas Hiskiasta, joka rukoili Jumalaa, ja Jumala kuuli hänen rukouksensa.

      http://www.tv7.fi/vod/player/59446/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pohjanmaan käräjäoikeus on tuominnut Evita Enni Bettiina Kolmosen 3 vuoden ja 2 kuukauden mittaiseen

      23-vuotias Kolmonen suunnitteli aseellista iskua Isonkyrön yläkouluun. Hän muutti mielensä viime hetkellä. Koulusurmaa K
      Maailman menoa
      124
      2541
    2. Rasistinen ääripersu iski Oululssa taas

      Jo toinen veitsihyökkäys Oulun Valkeassa: viitteitä, että teko olisi kopio edellisestä viikosta, sanoo poliisi. Kauppak
      Maailman menoa
      445
      1783
    3. Nainen, tilanne on sellainen

      kovin erikoinen, ja sellainen, etten sitä tänne voi kirjoittaa. Mutta voin sanoa olevani kiperässä tilanteessa, tilantee
      Ikävä
      118
      1693
    4. Suojatiellä ei tarvitse kiittää!!

      Suomen liikennesääntöihin kuuluu että jalankulkija suojatiellä on ykkönen ja auto ym.ajoneuvo kakkonen.Ärsyttävää kun ny
      Maailman menoa
      112
      1269
    5. Miten pitkään olet kirjoittanut

      omalle kaivatulle ?
      Ikävä
      73
      832
    6. Paula Koivuniemi täyttää tänään 77 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi on yksi Suomen iskelmätaivaan legendaarisimmista tähdistä. Laulajatar on ollut suomalaisten kestosuosik
      Suomalaiset julkkikset
      14
      822
    7. En usko että nainen meidän suhteesta

      Olisi tullut mitään. Kumpikin olisi ollut koko ajan mustasukkainen, kateellinen ja katkera jostain. Volatile combination
      Ikävä
      45
      800
    8. Vielä näistä Oulun puukotuksista.

      Nyt on kovasti julkisuudessa esillä nämä kaksi Oulussa tapahtunutta rasistisin motiivein tehtyä puukotusta, jotka minist
      Maailman menoa
      157
      720
    9. Yhden asian voin kertoa

      Sinulle nainen. En usko että olit tosissasi ja siitä syystä itse en aijo tehdä enää mitään "juttumme" eteen ellet itse o
      Ikävä
      44
      700
    10. Kalateltta tänä vuonna

      Paikalliset yrittäjät pitää kalatelttaa tänä vuonna. Saa nähdä käykö silleen niinkuin muutama vuosi sitten että pelkkää
      Kuhmo
      20
      699
    Aihe