Piirilevy suunnittelu

Aloittelija

Onko alan ihmisiä paikalla? Kuinka nopeasti tai kuinka helposti oppii valmistamaan yksinkertaisia piirilevyjä, entä vähän monimutkaisempia, esim sähkömoottorin ohjausta bluetoothin avulla? Vähän minulla on kokemusta kouluajoilta ja jonkun verran erilaisia valmiita rakennussarjoja kolvaillut..

13

1608

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      Otsikossa puhut suunnittelussa ja tekstissä valmistamisesta. Lopuksi vielä juottamisestakin. Mihin siis haluat vastauksen?

      Homma riippuu täysin siitä millainen taustasi on ja miten monimutkaisista piirilevyistä on kyse. Jos on tietokoneosaamista, käyttänyt CAD-ohjelmia edes hiukan ja on tieto miten kytkennät pitää tehdä, Eaglen tai KiCadin oppii parissa päivässä riittävän hyvin kohtuu yksinkertaisten piirilevyjen tekemiseen. Todennäköisesti sähkömoottorin ohjaus bluetoothilla on piirilevyltään varsin yksinkertainen.

      Piirilevyjen valmistaminen on sitten kokonaan toinen juttu. Mielestäni niitä ei nykyään kannata itse valmistaa ellei juuri se valmistus ole harrastuksen kohteena tai jostain syystä ole tarve saada piirilevy erittäin nopeasti. Yksipuoleisen piirilevyn tekeminen kotona ei ole vaikeaa. Ennen niitä tehtiin yläasteen veistotunneillakin. Aika pian piirilevyn on syytä olla 2-puoleinen, jotta ei joudu käyttämään paljon hyppylankoja ja jotta saa kunnollisen maatason pitämään häiriöt kurissa. 2-puolisen valmistus kotikonstein on aika työlästä ja vaativaa. Niitä saa kuitenkin erittäin halvalla tilattua maailmalta.

      Sitten se juottaminen on vielä oma juttunsa. Mikropiirit menevät enemmän ja enemmän pintaliitososiksi. Varsinkin kaikki uudempi teknologia, kuten Bluetooth, on saatavissa yleensä vain pintaliitoskomponentteina. Joskus voi toki ostaa valmiita moduuleita jalallisina.

      Pintaliitosta ei kannata mitenkään pelätä, vaan suosittelen aloittamaan suoraan niillä. Pitää vain valita komponentteja, joissa jalkaväli ei ole tolkuttoman pieni (0,5 mm vaatii jo kärsivällisyyttä ja taitoa) ja jotka ylipäätänsä ovat käsin juotettavissa. Erilaisilla kikoilla voi kyllä saada mahdottomalta kuulostavia komponenttejakin juotettua käsityökaluilla ja ovat monet rakentaneet kotiinsa reflow uuninkin ovellisesta leipägrillistä.

      • Aloittelija

        Kiitos vastauksesta, olen aloittanut robotiikka harrastamisen ja haluaisin oppia valmistamaan omia mikropiirejä ja käyttää niitä valmiiden sijaan. Osaamistaso on tällä hetkellä aika alhaalla, joten jonkun hyvän kirjan tai parin lukeminen tulee varmasti tarpeeseen. Piirilevyt todennäköisesti tulen tilaamaan kunhan opin niitä ensin suunnittelemaan. Kuinka käytännössä pintaliitoskomponenttien juotos tapahtuu? Kuulostaa aika mahdottomalta jos jalkaväli on kovinkin pieni. Voiko tilata suoraan piirilevyjä mihin on komponentit valmiiksi juotettu vai liekö kovinkin arvokasta?


      • Joakim1
        Aloittelija kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, olen aloittanut robotiikka harrastamisen ja haluaisin oppia valmistamaan omia mikropiirejä ja käyttää niitä valmiiden sijaan. Osaamistaso on tällä hetkellä aika alhaalla, joten jonkun hyvän kirjan tai parin lukeminen tulee varmasti tarpeeseen. Piirilevyt todennäköisesti tulen tilaamaan kunhan opin niitä ensin suunnittelemaan. Kuinka käytännössä pintaliitoskomponenttien juotos tapahtuu? Kuulostaa aika mahdottomalta jos jalkaväli on kovinkin pieni. Voiko tilata suoraan piirilevyjä mihin on komponentit valmiiksi juotettu vai liekö kovinkin arvokasta?

        Etsi netistä videoita pintaliitosjuottamisesta käsin. Löytyy jotain Suomeksi, mutta pääosin englanniksi. Tärkeintä on riittävä fluksin käyttö ja hyvä puhdas kärki, joka "imee" ylimääräiset tinat pois. Itse juotan lyijyttömällä ja melko leveällä talttakärjellä, joka toimii paremmin kuin ohut teräväkärkinen. Varsinkin lyijyttömällä on tärkeää putsata kärki säännöllisesti ja pitää se tinan peitossa juotosten välillä. Lämpötilakin on täkeä ja suosittelen ehdottomasti juotosasemaa, jossa on lämoötilan säätö. Niitä saa halvallakin, mutta kärjet voi niissä olla huonolaatuisia ja lämpeneminen melko hidasta. Loistavan aseman saa alle 200 eurolla ja halpis säädettävän muutamalla kympillä.

        Tietysti myös piirilevy on tärkeä eli padit käsinjuottamiseen sopivat eikä reflowta varten tehdyt hyvin pienet (saa nekin juotettua). Kunnollinen pintakäsittely ja estoalueet, joka pitää tinan poissa. Noi tulee aika automaattisesti Eaglella ja KiCadissa, mutta jos pitää itse tehdä komponentti kirjastoon, pitää olla tarkkana.


      • pcb_jees

        Teen kaikki PCB:ni itse, koska kokemuksesta tiedän, että niihin jää (minulla) aina virheitä ja yhdessä illassa ehtii tehdä 2-3 piirilevy sykliä korjauksia jos on tarvis.
        Eaglessa on tullut tehtyä joskus kantakuvioiden korjauksia kun tarjolla ollut komponentti ei ole ollut oikealla johdotuksella. Muistaakseni tuo oli KiCad:ssa jonkin verran helpompaa ja myös skemaan pystyi tekemään modifikaatioita komponenttikuvaan, mikäli sille oli tarvetta: Skema-editorin päivittyminen KiCAD:n mukana sitten räjäytti itse luodut komponentit rikki kerrasta eli versioiden välillä ei ole välttämättä yhteensopivuutta. Taisi olla ongelmaa hakemistojen sijaintien konfiguroinnissa. Ja netti on pullollaan "modauksia", joten kannattaa tarkistaa sieltä ensin - ja olla tarkkana!
        Btw. sähkömoottorin ohjausta tuskin pystyt tekemään pelkästään bluetoothin avulla vaan tarvitset siihen väliin ainakin ohjaavan mikrokontrollerin(eli prosessorin) ja sähköjen ohjaukseen driver-piirin tai erillisistä transistoreista rakennetun H-sillan, mikäli tehoa on hiukan enemmän. Pääosa hommasta on kuitenkin koodauksen puolella johtuen hanskattavasta protokollasta.
        Muutenhan tuo taitaa olla yhtä helppoa, kuin aikanaan rs232-sarjaportit: Lähettävä ja vastaanottava bt-piiri paritetaan keskenään ja data alkaa kulkea johdottomassa sarjamuodossa:
        https://www.cooking-hacks.com/documentation/tutorials/arduino-bluetooth
        -tuossa se on valmiina modulina toteutettuna, mikä helpottaa juottamista huomattavasti


    • hyväohjelmaonhyväolla

      Tai sitten National Instrumentsin MultiSIM jolla kokeilee omia kytkentöjään ja tulostelee piirilevyjä.

    • Aloittelija

      Onko mitään hyviä kirjallisuus suosituksia ja muita joilla pääsisi alkuun? Pitäisi saada termistöä haltuun ja perustietoa komponenteista, asettelusta, sähköstä ja mikropiirien toiminnasta. Kerkesin jo tilata kirjan "Pintaliitoskomponenttien kytkentöjä, Tauno Rupponen"

      • Haminaattori

        Ei ollenkaan huono investointi tulevaisuutta varten. Yksi kirja ei tee autuaaksi, sen verran laajaan kenttään olet astumassa ja opiskelu, ohjatusti (kurssit,koulut) kuin itse opiskeluna, ei tee täysinoppinutta missään vaiheessa. Aina on jotakin uutta odottamassa nurkan takana.

        Joo Tane on entinen ammattikoulun opettaja ja osaa esittää asiaa "kansantajuisesti" tarpeellinen huomioiden. Rakentelussa pintaliitos pop vaikka oli itse läpiladottavassa aikakaudessa. Ja voi niitä kytkentöjä tehdä sekakäytölläkin eli pinta ja läpiladottavia "pinta asennuksena" 3D tyyliin. Jos yksi laite tarttee kokeilun niin en siihen hukkaa kuin yhden piirilevyn palan alustaksi.


      • Aloittelija
        Haminaattori kirjoitti:

        Ei ollenkaan huono investointi tulevaisuutta varten. Yksi kirja ei tee autuaaksi, sen verran laajaan kenttään olet astumassa ja opiskelu, ohjatusti (kurssit,koulut) kuin itse opiskeluna, ei tee täysinoppinutta missään vaiheessa. Aina on jotakin uutta odottamassa nurkan takana.

        Joo Tane on entinen ammattikoulun opettaja ja osaa esittää asiaa "kansantajuisesti" tarpeellinen huomioiden. Rakentelussa pintaliitos pop vaikka oli itse läpiladottavassa aikakaudessa. Ja voi niitä kytkentöjä tehdä sekakäytölläkin eli pinta ja läpiladottavia "pinta asennuksena" 3D tyyliin. Jos yksi laite tarttee kokeilun niin en siihen hukkaa kuin yhden piirilevyn palan alustaksi.

        Ikävä kyllä töiden takia en opiskelemaan pääse, joten täytyy opiskella itsenäisesti, uskoisin että kunnon materiaalilla ja riittävällä motivaatiolla tämä onnistunee.


    • elekroonikko

      Lue myös tämä juttu ja pysy kelkassa mukana...
      http://etn.fi/index.php/13-news/8279-tekoaly-suunnittelemaan-piireja-ja-piirikortteja
      Olet astumassa alalle, jonka kehitysnäkymät ovat hurjia. Elämäsi on jatkuvaa opettelemista ja tunnelin suu tulee vasta eläkeelle päästessäsi. En ole negatiivinen, kerron vain kuinka asiat kehittyvät. Mielenkiintoisin pointti on siinä ettet saa halutessasi ajantasaista opetusta oikeastaan mistään laitoksesta tai koulusta, kaikki täytyy kaivaa itse esiin mutta niinhän aiot tehdäkin.
      Tsemppiä!

      • Joakim1

        Onhan noita automaattisia reitittimiä ollut jo vuosikausia, mutta ne ovat olleet aika kelvottomia, jos piirilevystä halutaan toimiva ja EMC-testit läpäisevä. Varmasti tuossa tapahtuu kehitystä, mutta matkaa on vielä paljon. Ensimmäiset toimivat ohjelmat tulevat olemaan todella kalliita, kuten jo nytkin ammattikäyttöön tehdyt ovat.


    • oppisko_tuon

      Mikähän ihmeen loppuelämän aikatulutus kysyjällä meneillään? Elektroniikkajut oppii aikanaan tai ei opi, kyllä sen sitten huomaa itsekin.

    • Meikä-

      Minä teen yksinkertaisia eli ns "nollaluokan" kytkentöjä verolevylle, eli kaadan komponentin jalan ja tarvittaessa juotan lisää kuparijohtimesta. Minun taidoille riittää hyvin mutta joo tulee kovilla jätkillä suurilla taajuuksilla impedanssit ja koko nopeasti vastaan. Tosimies varmaan teetättää levyn jossain missä on kerroksia aina seitsemästä ylöspäin lähtien.

      Ehkä alkuun pääsisi rakentamalla pelkän H-sillan kivistä ja ohjata sitä mahdollisella driverillä jota taas ohjaa vaikka Arduinolla. Kun taidot kehittyy niin kopioi arduinon omatekoiselle levylle jos hardis enemmän kiinnostaa kun softan nysvääminen.

      Elektroniikka on tosiaan pohjaton kehittyvä kaivo tai suo jossa on monia erilaisia suuntia kuten esim vaihtovirta ja käämitekniikka jonne ehkä itse olen enemmän painottunut missä toiset keskittyy mikro-ohjaimen softaan ja kolmannet radiolaitteisiin, veteraanit rakentaa nändeistä ja nooreista tai vetää basic:illa.

      Välillä rupeaa ihan liikaa vituttamaan kun tänne tulee näitä muutaman vuoden koulutettuja puusta pudonneita, tynnyrissä, tai autiosaarella kasvaneita sisäjohtoasentajia neuvomaan sähkön vaaroista ja luvanvaraisuudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2863
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      20
      1042
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe