9-luokan uskonnon esitelmä mormonismista

Uskonnonopiskelija

Hei, olen siis koostmassa esitelmää mormonismista Suomessa. Koska haluan tehdä esitelmästä mahdollisimman kattavan ja monipuolisen, olisi mahtavaa jos te pystyisitte auttamaan vastaamalla muutamaan kysymykseen liittyen uskoonne.

Eli mitä kautta olet löytänyt uskosi? Mikä on paras asia jota usko antaa elämääsi? Oletko kokenut syrjintää tai epäoikeudenmukaista kohtelua uskosi vuoksi? Onko uskonnossa mielestäsi huonoja puolia? Pidätkö itseäsi kristittynä, vai onko mormonismi mielestäsi eri asia? Pääsevätkö luterilaiset/Jehovan todistajat/babtistit/helluntailaiset ym. taivaaseen?

Olen todella kiitollinen mikäli vastaatte, se edistää työtäni kovasti :)

14

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiirekoulu

      Kouluhan vasta alkoi eilen. Joko ehtivät määrätä esitelmät?

    • Uskonnonopiskelija

      Kyllä ehtivät, olihan tuo itellenikin aikamoinen pudotus arkeen, mutta ajattelin nyt edes aloittaa tiedonetsinnän kun reilusti ennen syyslomaa täytyisi olla valmis. Ja jos vielä ehtisin ensimmäisenä esittämään niin saisin hieman hellemmän arvostelun.

    • Höpölöpsis

      Suomeksi hyvää tietoa mormonismista on saatavissa netistä:

      http://www.mormonismi.net/

      Tosin noihin henkilökohtaisiin kysymyksiin voisi vastata parhaiten joku mormonismiin haksah.. ei kun liittynyt henkilö, kuten esimerkiksi palstan Olli tai Mormonimamma.

      • Uskonnonopiskelija

        Kiitti linkistä, kävinkin jo silmäilemässä noita sivuja ja otankin niiltä varmasti tietoa, mutta halusin tosiaan vielä mormoneiden itsensä näkökulmaa. Mormonismi.org - sivustoa kun taitaa ylläpitää kirkosta eronnut ja sen verran minäkin tiedän kirjoittamisesta, että lähteitä pitää olla enemmän kuin yksi.


      • Höpölöpsis
        Uskonnonopiskelija kirjoitti:

        Kiitti linkistä, kävinkin jo silmäilemässä noita sivuja ja otankin niiltä varmasti tietoa, mutta halusin tosiaan vielä mormoneiden itsensä näkökulmaa. Mormonismi.org - sivustoa kun taitaa ylläpitää kirkosta eronnut ja sen verran minäkin tiedän kirjoittamisesta, että lähteitä pitää olla enemmän kuin yksi.

        https://www.mormon.org/fin on suomenkielinen kirkon oma sivusto.


    • Mormoni

      Eli mitä kautta olet löytänyt uskosi?

      Älä aloita lausetta täysin turhalla eli-sanalla. Ylioppilaskirjoituksissa siitä rokotetaan armottomasti, mikäli aiot lukion suorittaa.

      Olen löytänyt mormonismin ystävieni kautta ja sen jälkeen olen keskustellut lähetyssaarnaajien kanssa ja päättänyt liittyä kirkkoon. Tosin ne mormonismista kiinnostuneet ystäväni eivät ole vielä menneet kasteelle, mutta toivossa on hyvä elää.

      Mikä on paras asia jota usko antaa elämääsi?

      Ihaninta on moniavioisuus, jota odotan innolla. Ehkä piankin kirkon profeetta saa ilmoituksen moniavioisuuden käyttöönotosta. Jos ei, silti sitten tuhatvuotisen valtakunnan aikana ja myöhemmin korotuksessa saan olla useiden eri naisten kanssa.

      Oletko kokenut syrjintää tai epäoikeudenmukaista kohtelua uskosi vuoksi?

      Kyllähän minua on pilkattu mm. juuri tuon moniavioisuuden suhteen, mutta ei se minua haittaa. Se parhaiten naura, joka viimeksi nauraa.

      Onko uskonnossa mielestäsi huonoja puolia?

      Ei ole.

      Pidätkö itseäsi kristittynä, vai onko mormonismi mielestäsi eri asia?

      Kyllä minä ole kristitty, mutta muut kristityiksi itseään kutsuvat edustavat perkeleen kirkkoa.

      Pääsevätkö luterilaiset/Jehovan todistajat/babtistit/helluntailaiset ym. taivaaseen?

      He voivat päästä alempiin kirkkauksiin, mutta eivät pääse korotukseen, jossa meillä mormoneilla on montakin naista, mutta noilla raukoilla ei yhtään! He eivät myöskään voi olla Jumalaan suorassa yhteydessä kuten me.

      • Uskonnonopiskelija

        Auts, äidinkieli ei tosiaan ole mun vahvuusalaa, mutta yritän muistaa.

        Kiitos vastaamisesta!


      • jfe

        huumorivastaus vittu


    • Mormonit ovat omasta mielestään kristittyjä. Joidenkin muiden mielestä ovat joidenkin mielestä eivät. Suurin ero on usko jatkuvaan ilmoitukseen, mikä onkin ainoa järkevä usko kaikkivaltiasta Jumalaa kohtaan. Tarkkana pitää olla niin nykyisten kuin vanhojenkin kirjoitusten kohdalla, että mikä tosiaan tulee Jumalalta. Mutta selvää on ettei ilmoitus koskaan lopu.

      Nykyinen profeetta korostaakin henkilökohtaisen ilmoituksen saamisen oikeutta ja harjoittelua jokaisen jäsenen kohdalla. Kirkko kokonaisuutena ja jokainen jäsen on päivittäin suorassa yhteydessä Jumalan kanssa. Muotouskovaisuutta tai tekopyhyyttä ei pitäisi olla, vaikka tietysti akanoita on joka kirkossa.

      Noita vastauksia et saa muuta kuin henkilökohtaisilla haastatteluilla.

      • Ygrad

        Joo, kannattaa ottaa yhteyttä lähetyssaarnaajiin jotka kertovat koko totuuden mormonismista jättämättä pois mitään. Suora yhteys Jumalaan ei nyt ole näyttänyt oikein toimivan sen verran rajusti on jopa kirkon ylintä johtoa huijattu (esim. Hofmann väärennökset). Mainitse myös että MAP-kirkon perustaja Smithillä oli yli 40 vaimoa joista nuorimmat olivat 14-vuotiaita ja monet naimisissa muiden miehien kanssa. Miehet Smith lähetti mm. lähetystyöhön pois tieltään. Miksiköhän kouluissa vielä opetetaan uskontoa ollenkaan? Kaikki uskonto on täyttä hölynpölyä jonka tarkoituksena oli kontrolloida ihmisiä ja ottaa rahat, nykyään lähinnä ottaa rahat.


      • Höpölöpsis

        > Tarkkana pitää olla niin nykyisten kuin vanhojenkin kirjoitusten kohdalla, että mikä tosiaan tulee Jumalalta.

        No tuliko mustien pappeuskielto mielestäsi Jumalalta? Entä moninainti-ilmoitus? Entä verisoitusoppi? Entä Adam-jumalaoppi?

        Hankalaksi menee, jos edes kirkon profeettojen lausunnoista ei tiedä, että mitkä niistä ovat tulleet Jumalalta ja mitkä tyyppien omasta hanurista.


    • MAP-kirkonjäsen

      Vastauksia:
      - Lähetyssaarnaajat tulivat kotiimme.
      - Usko antaa elämälle sisältöä ja merkitystä. Mormonismin opettama ihmiskäsitys on auttanut suhtautumaan muihin läpi elämäni.
      - Jonkin verran.
      - Kaikessa on myös huonoja puolia.
      - Pidän itseäni kristittynä.
      - Pääsevät.

      Ikävää, että useimmat saamasi vastaukset ovat epäasiallisia. Voit itse päätelä, mistä se kertoo.

      Onnea opintoihin!

    • etsithäntotuuden
    • kekek-kekek

      Onpa kauheaksi mennyt koulu kun uskonnontunnillakin joutuu oppilaat esitelmöimään.
      Puhu niistä mormonien taikahousuista niin tulee vähän huumoria joukkoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe