Aviomies on sairastanut masennusta 5 vuotta. Käy hoidossa ja syö lääkkkeitä, mutta ei tunnu paranevan. Ollut työtön 2014 alkaen, aloittanut opiskelun muutaman kerran, mutta kaikki jää kesken. Nukkuminen, päivärytmi, maailmalta sulkeutuminen on niitä suurimpia kompastuskiviä. Viime yönkin valvoi ja nukahti vasta hieman ennen puoltapäivää. Unohtaa syödä, ellei ruokaa laita lautasella nenän eteen. Ulos ei mene, koskapelkää kohtaavansa jonkun tutun. Ystäviä ei enää ole, koska on masennus on erakoittanut niin pahasti. Koko kesänä ei ole rahaa saanut, koska on opiskelija ja on nyt kesäaikaan sairaslomalla. Hän muuttanut Suomeen aikanaan Australiasta, joten kaiken tämän päälle kielitaitokin on huono, kun suomen opiskelu ei masentuneena ole edistynyt.
Minä huolehdin kaikesta. Raha-asiat, arjen pyörittäminen, varaan tarvittaessa lääkärit... Omassa työelämässäni tuli myös viimevuosina useampi muutos mm. ylennys, joten haasteita on sielläkin riittänyt. Lopulta väsyin ja jouduin sairaslomalle sekä luopumaan ylennyksestä, koska en yksinkertaisesti jaksanut vaativaa työtä enää perhe-elämäni lisäksi.
Mieheni lapsuus on ollut täyttä kuraa äidin aineiden käytön ja muutaman muun rankemman kokemuksen vuoksi, joten tuo sairastuminen on varmaan tapahtunut jo paljon ennen diagnoosia ja masennus ehtinyt jo muuttua krooniseksi.
Mä pärjäisin ehkä tämän kaiken kanssa, mutta kun mistään ei pysty puhumaan. Kuten masentuneilla on tapana, ottaa hän kaiken itseensä. Seksiä ei enää ole kuin ehkä kerran puolessa vuodessa. Tosiasia on, ettei minusta tunnu että olisimme parisuhteessa vaan olen yli 30-vuotiaan miehen äiti. Tässä vaiheessa elämää tahtoisin jo lapsia ja oikean mahdollisuuden jakaa elämääni kumppanin kanssa, mutta se tuntuu mahdottomalta. En kuitenkaan halua erota, sillä rakastan miestäni yhä ja niinä harvoina hyvinä hetkinä viihdymme yhdessä.
Olisin onnellinen, jos voisimme keskustella epämiellyttävistäkin asioista... Seksin puute, vastuunottaminen jne. Mikäli jollakulla on "taikalause", jolla asian ottaa puheeksi itsetuhoisen vakavasti masentuneen miehen kanssa, niin kuulisin sen mielelläni.
Miten ottaa ongelmat puheeksi masentuneen kanssa?
18
413
Vastaukset
- EiHyvältäNäytätää
Pahalta vaikuttaa. Masentunut saattaa ajautua päättämään elämänsä jos tekeekin virhe ratkaisun yrittäessä keskustella asioista. Nythän erilaiset aktiivimallit ja muut painostus/kiristys/uhkailu-tyyppiset toimet mitä on meneillään ja suunnitteilla ajaa masentuneita kuin muitakin mielialaongelmaisia päättään elämänsä. Sehän siinä on kun ei oteta huomioon kaikkia yksityiskohtia niin alkaa ikävät tilastot synkkenemään. Vaikuttaa siltä, että hallitus jopa haluaa tälläistä. Ne ei ota sitäkään huomioon, että vaikka eläkeikää voidaan nostaa niin ei ihmiset jaksa ja se johtaa yleensä siihen valitaan kaista pois tästä todellisuudesta.Päätöksen tekijät vOvat huolissaan vain ainoastaan siitä etteivät ole päättämässä siellä ja kiusaamassa ihmisiä siellä minne he siirtyvät sen jälkeen kun eivät ole enää täällä keskuudessamme. Hyvin valitettavaa mutta totta.
- tsyybi
Nimenomaan tälläistä se työttömyys- ja mielenterveyspuolen toiminta on. Vaikka masentunut saisikin motivaation tehdä jotain itse, niin tavallisesti sabotoidaan sekin kun pitää tehdä homma meidän tavallamme ja käyttäytyä niinkuin me haluamme. Niitten pompotukselta ei kyllä pääse rauhaan. Se on sitten vaan masennuksesta jauhamista 24/7 halusit tai et.
Vuorokausirytmillä vaikka ei ole mitään väliä, kunhan teet jotain mielekästä hereilläolotunteina. Ei pitäisi olla mikään pakko huolehtia työllistymisestä yms. Lääkkeet veks ja laita vaikka talvivaellus jonnekin napapiirille ohjelmaksi, niin pääsee masennusajattelukierteestä. En sitten sano, että toimii, mutta voi toimia.
- Jos-syö-myrkkyjä
toiveet tervehtymisestä pienenevät päivä päivältä...
Paras tervehtymiseen johtava tie on aloittaa lukemalla seuraavat kirjat;
- V E Frankl; Ihmisyyden rajalla
- Raamattu Jobin tarina.
Ei kannata nauraa kirjoille, ennenkuin on lukenut ne.
Lisäksi kannattaa vastata kysymykseen;
"Kuka maksaa elämäni, minä itse vai joku muu"- Niinhän-se-menee
Kun huolehtii itsestään huolehtii samalla myös muista....
- gammayökkönen
Ei taikalausetta vaan terapiaa. "Käy hoidossa", mitä tarkoitat? Onko edes säännöllistä keskusteluhoitoa psyk.hoitajan kanssa? Ei se riitä vakavasti masentuneelle. Miehesi tarvitsee todellista apua.
"Syö lääkkeitä". Niillä on pitkäaikaisvaikutuksia jotka pahentavat kokonaistilannetta. Katso tältä palstalta nuo pari ketjua esim. "Jos käytät masennuslääkkeitä, lue tämä". Niissä on siteerattu paljon tutkimustietoa miten masennuslääkkeet vaikuttavat.
Hänen pitäisi saada kunnollinen luotettava hoitava henkilö jostain, sellainen joka ohjaisi oikeanlaiseen terapiaan. Monessakaan psyk.polissa ei sellaiseen ole mahdollisuutta. Aika kokonaisvaltaista pitäisi sen avun olla, kielitaito on varmasti yksi mikä häntä painaa.
Masennushan ei ole sairaus, vaan reaktiota elämän vaikeisiin tapahtumiin, pitkällä ja lyhyellä aikavälillä. Miehesi on kokenut hyvin raskaita asioita, joita hänen mielensä ei pysty käsittelemään. Sinä yksin et voi häntä auttaa, parisuhteenne siinä vain heikkenee ja sinä uuvut. Koeta selvittää millainen se hoitotaho on jonka kanssa hän on tekemisissä. Voisitko ehkä mennä tukihenkilöksi mukaan tapaamiseen siellä? Se voisi olla yksi lähtökohta. Jos hän ei itse jaksa siellä pitää puoliaan. Hoitopaikan sisällä voi myös koettaa vaihtaa hoitavaa henkilöä, jos ei tunne saavansa riittävää apua tai kontakti ei ole hyvä.
Miten Kelan kuntoutuspsykoterapia, onko sitä harkittu?- kaikkiturhathaaveet
Käy mielenterveyspalveluissa säännöllisesti keskustelemassa, kuntoutuspsykoterapiaa on hankittu, mutta kaatui kolmeen asiaan; kielitaitoon, oikean terapeutin etsintään ja masennuksen saamiseen hallintaan. Meille on sanottu, että oireet kuten itsemurhasta puhuminen on saatava hallintaan ennen psykoterapian aloitusta (nämä olivat aluksi jonkin aikaa hallinnassa, mutta kyseinen lääkitys täytyi lopettaa). Mieheni ei itse osaa sanoa asioihin enää juuta eikä jaata ja on sitten vain entistä masentuneempi kun asiat ei ala toimimaan eli esim sopivaa terapeuttia ei löytynyt noin vain.
Tapaamisissa olen mukana käynyt silloin kun töiden puolesta mahdollista. Yhteensä on kokeiltu muistaakseni 10 eri lääkettä, osa aiheutti niin pahat sivuoireet, että käyttö loppui yhteen päivään eli lääkkeitten huonoja puolia on kyllä punnittu. Ilman lääkkeitäkin on ollut, muttei sekään toiminut. Itsemurhariski on jo olemassa. Hän ei siis enää puhu voinnistaan kuin harvakseltaan, mutta silloin puheessa vilisee luovuttaminen ja kuolema.
"Kuka maksaa elämäni, minä itse vai joku muu" -kysymyksen esittäjälle:
Tämä on melkoinen isku vyön alle, jos viitataan siihen, että aviomieheni elää valtion tuilla. Hän kokee nimittäin siitäkin asiasta valtavaa syyllisyyttä ja se huonontaa vointia entisestään. Kyseessä on kuitenkin ihminen, joka teki töitä 17-vuotiaasta 33-vuotiaaseen saakka päivittäin. Kuitenkaan nykyisin hän ei kykene työhön,koska ei pysty säätelemään nukkumistaan vaan nukkuu yhtenä yönä 2 tuntia ja toisena 12; ei muista asioita eikä pysty vastaanottamaan negatiivista palautetta hajoamatta täysin. Mikäli kysymyksellä on ajettu takaa joitain muuta, en ymmärtänyt kysymystä. - gammayökkönen
kaikkiturhathaaveet kirjoitti:
Käy mielenterveyspalveluissa säännöllisesti keskustelemassa, kuntoutuspsykoterapiaa on hankittu, mutta kaatui kolmeen asiaan; kielitaitoon, oikean terapeutin etsintään ja masennuksen saamiseen hallintaan. Meille on sanottu, että oireet kuten itsemurhasta puhuminen on saatava hallintaan ennen psykoterapian aloitusta (nämä olivat aluksi jonkin aikaa hallinnassa, mutta kyseinen lääkitys täytyi lopettaa). Mieheni ei itse osaa sanoa asioihin enää juuta eikä jaata ja on sitten vain entistä masentuneempi kun asiat ei ala toimimaan eli esim sopivaa terapeuttia ei löytynyt noin vain.
Tapaamisissa olen mukana käynyt silloin kun töiden puolesta mahdollista. Yhteensä on kokeiltu muistaakseni 10 eri lääkettä, osa aiheutti niin pahat sivuoireet, että käyttö loppui yhteen päivään eli lääkkeitten huonoja puolia on kyllä punnittu. Ilman lääkkeitäkin on ollut, muttei sekään toiminut. Itsemurhariski on jo olemassa. Hän ei siis enää puhu voinnistaan kuin harvakseltaan, mutta silloin puheessa vilisee luovuttaminen ja kuolema.
"Kuka maksaa elämäni, minä itse vai joku muu" -kysymyksen esittäjälle:
Tämä on melkoinen isku vyön alle, jos viitataan siihen, että aviomieheni elää valtion tuilla. Hän kokee nimittäin siitäkin asiasta valtavaa syyllisyyttä ja se huonontaa vointia entisestään. Kyseessä on kuitenkin ihminen, joka teki töitä 17-vuotiaasta 33-vuotiaaseen saakka päivittäin. Kuitenkaan nykyisin hän ei kykene työhön,koska ei pysty säätelemään nukkumistaan vaan nukkuu yhtenä yönä 2 tuntia ja toisena 12; ei muista asioita eikä pysty vastaanottamaan negatiivista palautetta hajoamatta täysin. Mikäli kysymyksellä on ajettu takaa joitain muuta, en ymmärtänyt kysymystä."kuntoutuspsykoterapiaa on hankittu, mutta kaatui kolmeen asiaan; kielitaitoon, oikean terapeutin etsintään ja masennuksen saamiseen hallintaan.
Itse käyn kuntoutuspsykoterapiassa, voin suositella. On tosi tärkeää löytää oikea terapeutti ja se onkin vaivalloinen vaihe. Onneksi miehesi ei ole siinä hommassa yksin, vaan sinä olet mukana ja jaksat kannustaa ja auttaa ottamaan yhteyksiä.
"Meille on sanottu, että oireet kuten itsemurhasta puhuminen on saatava hallintaan ennen psykoterapian aloitusta "
Siis tuo, että Kelan vaatimusten mukaan ei saa olla "liian sairas" eikä "liian terve" saadakseen kuntoutusta. Itse sain ensimmäiseen hakemukseen hylkypäätöksen, koska psykiatrinlausunnosta tuli vahingossa liian negatiivinen. Olin silloin sairauslomalla psyk.syistä. Sairausloma ei sinänsä ole este kuntoutukselle, mutta sen saamiseksi oli tehty Kelalle tietenkin aika negatiivisia lausuntoja, muutenhan saikkua ei saa. Joten meidän piti psykiatrini kanssa katsoa tarkkaan seuraava lausunto. Se tehtiin muutaman kuukauden päästä ja oli muotoiltu toisin. Olin tosin silloin oikeastikin jo hieman paremmassa kunnossa.
On sinänsä kyllä aivan typerää ja julkiselle psykiatrialle tyypillistä ilmaista asia noin että "oireet kuten itsemurhasta puhuminen on saatava hallintaan" jotta voisi aloittaa psykoterapian. Höpö höpö. Kela voi tehdä omia aika raakoja valikointejaan hakijan kunnon perusteella, mutta yleisesti ottaen psykoterapiaan voi ja pitääkin mennä aivan siinä kunnossa kuin on, oli sitten vaikka itsemurhakandidaatti. Terapian lähtökohta on tunteiden ja ajatusten avoin ilmaisu. Jos miehesi nyt rupeaa pakottamaan itseään "terveemmäksi" ja pidättelemään ja tukahduttamaan todellisia tunteitaan, niin terapialla on huonot lähtökohdat ja tämä teeskentely pitää ensimmäisenä purkaa.
Koko tuossa prosessissa olisi hyvin tärkeää että on hyvä keskusteluyhteys hoitavaan psykiatriin ja muihinkin lausuntojen ym. päätösten tekijöihin. Miten lausunnot ja hakemukset muotoillaan, jotta ne menevät läpi. Olette julkisella. Jos tuntuu ettei palvelu ole riittävää niin voisi ehkä harkita siirtymistä yksityiselle. Se tulee kalliimmaksi mutta voisi kannattaa, kun voi valita sellaisen psykiatrin jonka kanssa juttu luistaa parhaiten ja lausuntojakin voidaan käydä rauhassa läpi. Yksityisellä paneudutaan asiakkaan asioihin eri tavalla kuin julkisella. Onhan yksityisissäkin toki hyvin monenlaista yrittäjää, huonoja ja hyviä.
Minun psykiatrini on yksityinen ja hänen lisäkseen olin ehtinyt tavata jo useampaa. Ei ole samantekevää kuka ne lausunnot tekee. Terapeuttia olen vaihtanut Kela-aikana kahdesti ja nyt olen tyytyväinen. Terapiahan ei ole automaatti vaan perustuu ihmissuhteelle joka on aivan yhtä monimutkainen kuin muutkin ihmissuhteet.
Kela-hakemus on periaatteessa yksinkertainen tehdä eikä vaadi yhtä laajoja ja syvällekäyviä ja henkisesti raskaita tutkimuksia kuin ne mitä julkisella puolella yleensä tehdään jotta mitään terapiaa ylipäänsä harkitaan. Kela-hakemukseen riittää periaatteessa kaksi psykiatrikäyntiä.
Oikean terapeutin hakemista kannattaisi mielestäni jatkaa koko ajan, vaikka se tuntuisikin hyödyttömältä ja raskaalta. Nimittäin sitten kun se oikea terapeutti eli IHMINEN löytyy, kokemus on todennäköisesti miehellesi voimaannuttava jo sellaisenaan. Hänelle tulee jo ensi tapaamisella tunne, että kyseisen ihmisen kanssa voi olla oma itsensä ja puhua rauhassa ja turvallisesti (tai olla puhumattakin, jos siltä tuntuu). Kun henkilökemiat onnistuvat, tutustumiskäynnit ovat jo sellaisenaan alustavaa terapiaa. Näin sanoisin omasta kokemuksesta. Eli jos tapaamisessa tuntuu jokin asia pahalta, ei pidä pakottaa itseään vaan jatkaa etsintää. Pitää luottaa sisäiseen ääneensä. Se puhuu kyllä masennuksenkin alta.
Mainitsit että miehesi on tehnyt valtavasti töitä. Siinähän on jo selitystä siihen mikä on ajanut hänet masennukseen. Hän kuulostaa ihmiseltä joka vaatii itseltään huikeasti. Yhdessä työuupumuksen ja ihmissuhdevaikeuksien (jotka ehkä ovat kasautuneet ja joiden alkukohta voi juontaa kaukaakin) sekä erilaisten - ehkä tiedostamattomienkin - traumojen kanssa ei ole mikään ihme jos hän on nyt kohdassa, josta tuntuu ettei pääse eteenpäin. Mutta hän on kuitenkin nuori, ja se valtava työpanos johon hän on kyennyt on jo merkki siitä että hänessä on paljon sisäistä voimaa. Sekä kyky luottaa toiseen ihmiseen eli sinuun kertoo jo paljon hänen potentiaaleistaan!:)
- roskapostiakin
Miksi siedät itsesi elämää vaikean puolison seurassa ? Tuohon avun tuot vain sinä jos oikeasti haluat . Epäilempä vain
- 286
Uskon että toivoa on ja paljon konkreettisia asioita, joita voit yhdessä miehesi kanssa tehdä.
Mutta ensiksi, kuten ehkä olet huomannut, tällä palstalla kirjoittelee kaikenlaista porukkaa, osalla on enemmän sanottavaa ja toisilla ei yhtään mitään. Joten älä hermostu mistää mitä kukaan täällä kirjoittaa.
Toiseksi, en ole psykiatri, eikä minulla ole siis mitään varsinaista asiantuntemusta siitä, mitä kannattaa tehdä tai olla tekemättä. On vain kantapään kautta opittua. Sen verran minulla on puolellani, että taidan olla lähes vuoden tarkkuudella saman ikäinen kuin miehesi, myös minulla on tervettä elämää ja työelämää takana vuosikausia. Ja toistuva masennus lähes yhtäjaksoisena nyt 13 vuoden ajan. Eli jotain perspektiiviä kuitenkin.
Toivot voivasi puhua asioista, mutta siihen minulla ei ole pyytämiäsi taikasanoja. Asiasta puhuminen tuntuu tuossa tilanteessa hyvin vaikealta. Etenkin kun asioista pitää puhua jo muutenkin, usein vielä monen ihmisen kanssa. Esimerkiksi nyt viimeisen masennusjakson käynnistyessä puhuin työterveyshoitajan, työterveyslääkärin, työpsykologin ja psykiatrin kanssa. Kaikille piti selvittää samat asiat ja vaiheet ja pohtia, olisiko siellä lapsuudessa sittenkin jotain pielessä (minulla ei onneksi ole).
Miehesi tilannetta pahentavia asioita on oman kertomuksesi pohjalta jo monta: työttömyys itsessään aiheuttaa monenlaisia haasteita mielenterveydelle (rahan puute, häpeä ja ulkopuolisuuden tunne jne.), samoin sosiaalinen eristäytyminen, epäsäännöllinen elämänrytmi ja veikkaan että listalta löytyy vielä mahdollisestiu riittämätön liikunta ja huono ruokavalio (vaikkei ylipainoa olisikaan).
Nämä tekijät ylläpitävät masennustilaa. Niistä syntyy helposti negatiivinen kierre, jossa paheneva masennus vie kyvyn jatkaa hyvinvointia ylläpitäviä tekijöitä, mikä johtaa entistä syvemmälle masennukseen.
Kannattaa aloittaa yhdestä asiasta ja vähän kerrallaan tehdä muutoksia parempaan. Tuloksia ei synny välittömästi, mutta tavoitteena onkin loppuelämän kestävä terveys, vai mitä?
Tässä konkreettisia muutoksia, joista voi aloittaa:
1. Liikunta. Jos miehesi ei harrasta säännöllistä liikuntaa, kannattaa aloittaa siitä. Kuntosali on todella hyvä, sillä lihaskuntoharjoittelu auttaa masennuksessa. Tämän voi aloittaa esimerkiksi yhtenä päivänä viikossa, kuukauden jälkeen kaksi päivää jne. kunnes treenipäiviä on viisi viikossa (esim. jaoteltuna siten, että kahtena päivänä tekee lihaskuntoa, kolmena pelkkää cardiota).
2. Ruokavalio. Jos ruokavalio ei ole terveellinen, suosittelen ruokapäiväkirjan käyttöä. Esim. Yazio on hyvä äppi, jonka avulla saa sekä oikean kalorimäärän, että ruoka-aineet kohdilleen. Samalla voi käyttää sitä vaikkapa lihasmassan kasvattamiseen, painon pudottamiseen tai mikä ikinä onkaan tavoitteena. Myös vitamiinilisästä saattaa olla apua, ainakin B12-vitamiinilla on havaittu yhteys mielenterveyteen. Mutta näistä pitää jutella psykiatrin kanssa. Ainakin minulla vitamiinilisä on parantanut yleistä vireystilaa ja siten mielialaa. Alkoholia tulee tietysti välttää vaikka väkisin.
3. Ihmisten ilmoille täytyy lähteä. Lähde vaikka miehesi kanssa kahville, tai pyydä jotain hänen kaveriaan lähtemään hänen kanssaan. Siellä voi tehdä jotain, joka kiinnittää ajatukset johonkin yksityiskohtaan. Analysoitte vaikka yhdessä jonkun toisen ihmisen habitusta. Se antaa aivoille lepoaikaa.
4. Tehkää yhdessä vaikka kotiaskareita. Järjestelette jotain laatikoita, joissa on papereita tai jotain vastaavaa. Usein tekemättömistä asioista tulee huono omatunto, mikä heikentää mielialaa entisestään. Konkreettinen tekeminen antaa jälleen aivoille sitä lepoaikaa, ja tulee hyvä mieli kun saa jotain aikaiseksi.
Näistä voi ainakin aloittaa. Mielestäni tärkeintä on luoda rutiineja vähän kerrallaan, vaikka se voikin tuntua tuskastuttavalta. Tärkeintä on saada positiivista kierrettä negatiivisen tilalle. Rutiini ja elämäntapojen tervehdyttäminen auttavat sen päivä- ja unirytmin löytämisessä. Ennen pitkää mielialan paraneminen auttaa kyllä kaikessa muussakin, mukaan lukien halussa puhua asioista.- 286
Se vielä lisäyksenä, että tällä tavalla aloittaessa ensiarvoisen tärkeää on noudattaa rutiinia, koska rutiinin rakentaminen on tässä se pääasia.
Eli jos aloittaa vaikka tuosta esimerkin liikunnasta, niin on tärkeää käydä aina samana päivänä salilla. Jos ensimmäinen päivä on tiistai, niin sitten salilla käydää aina tiistaina, no excuses. Jos jää välistä pakottavasta syystä, niin sitten jää ja ensi viikolla uudestaan. Tärkeintä on, että tiistai on aina salipäivä. Sitten tiistai ja torstai, sitten maanantai, tiistai ja torstai jne.
Ainakin minulla rutiini on auttanut ylläpitämään hyvinvointia tuovia elementtejä elämässäni, mutta nämä ovat tietysti aina yksilöllisiä.
- Hahhaaa
Ota ero, on melkovarmasti hyväksi molemmille.
Ukko kaipaa shokkihoitoa - Anna-sille-seuraava
kirja luettavaksi;
- V E Frankl; "Ihmisyyden rajalla", niin se paranee, ellei myrkkylääkkeet ole vielä tuhonneet sitä.
Se on ohut ja helppolukuinen mutta hyvin viisas. - kommentti.alkup
Miehesi on laitettu ssri-lääkeriippuvaiseksi. Se voi tarkoittaa sitä, että hän ei pääse masennuksestaan paranemaan niin kauan kuin syö lääkkeitä. Kokemusta on oman puolisoni kanssa tästä. Eli juuri ne lääkkeet ylläpitävät masennusta, joka ei ole parannettavissa.
Olet saanut hyviä ohjeita terveellisen elämäntavan hoitamiseen, mutta vaikka eläisi sata prosenttisesti oppikirjojen ohjeiden mukaan, lääkkeiden tuomaa elimistön huumekuormitusta ei voi poistaa sillä. Ei mikään terapiakaan voi sitä tehdä. Turha sinne on rahojaan viedä.
Sanoit, että rakastat kaikesta huolimatta häntä. Sinä olet oppinut tuntemaan hänen aidon oman minänsä joka on yhä olemassa siellä lääkkeiden muuttaman persoonan takana. Koeta tiedostaa tämä. Lääkärit tunnetusti laittavat kaikki lääkkeiden tuomat haitat potilaan omaksi sairaudeksi vaikka ovat sen itse lääkkeillään aiheuttaneet.- Höpömies
Heh heh.
Lääkärisetä on puhunut.
M*lkku, maailmaa vastaan k*yrpiintynyt surkimus.
Täällä loistaa - omasta mielestään - kuolemattomilla totuuksilla.
"Lääkkeiden tuomaa huumekuormitusta" jne jne
Voi tziizuz mikä molopää surkimus!
Etsi vankka puunoksa metsästä.
Tulen henk.koht.-avustajaksi ilman palkkiota.
Palkintoni on siinä kun näen sinut keinumassa. - gammayökkönen
Se Viktor Franklin kirja Ihmisyyden rajalla on hyvä, olen lukenut sen.
Suosittelen masennuksesta kärsiviä ja heidän läheisiään lukemaan James Daviesin kirjan Hajalla - onneton totuus psykiatrian nykytilasta. Se kertoo masennuslääkityksen vaikutuksista tehdyistä tutkimuksista ja siitä kuinka suuri vaikutus lääketeollisuudella on siihen miten masentuneita hoidetaan.
http://www.rosebud.fi/2011/kirja_2010.php?ean=9789522603630
Lääkitys voi saada aikaan sen että psykoterapia ei ole niin tuloksellista kuin ehkä voisi olla. Siinä kun on tarkoitus käsitellä tunteita ja lääke juuri turruttaa tunteet. Virallisissa Käypähoito-suosituksissa suositellaan terapian ja lääkityksen yhdistelmää, mutta monet terapeutit ja jotkut psykiatritkin ovat sitä mieltä että lääkityksestä on terapiassa haittaa. Näin ajattelee esimerkiksi psykiatri Marja Vihervaara:
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/psykiatri-marja-vihervaara-herkkyys-ei-ole-heikkous
"Jo opiskeluaikana Marjaa järkytti se, miten vahvasti kyse oli lääketieteestä. Itämaiset ajattelutavat olivat vaikuttaneet niin, että häntä kiinnosti ihmisen sielunelämä ja hyvinvointi kokonaisuutena. Lääkefirmojen edustajat kuitenkin marssivat koululle ensimmäisestä vuosikurssista lähtien.
Vuosia myöhemmin Marja piti yksityisvastaanottoa. Hän ohjasi ihmisiä psykoterapiaan, mutta huomasi, että jos nämä samalla alkoivat syödä mielialalääkkeitä, terapiassa ei välttämättä enää ollutkaan juteltavaa.
– Lääke korjasi ahdistusta, mutta samalla se turrutti tunteet. On kuitenkin oleellista, että terapiassa nousee esiin ahdistusta. Se on merkki sisäisistä ristiriidoista, joita pitäisi käsitellä.
Marja asettelee sanojaan tarkasti. Vaikka hän uskoo, että syömme liikaa lääkkeitä, hän painottaa niiden olevan tärkeitä ensiapuna. Moneen sairauteen ne ovat välttämättömiä, ja ne voivat myös suojata ihmistä. Hän kuitenkin miettisi tarkkaan lääkkeiden syömistä etenkin elämän kriiseissä."
Mitä miehesi tilanteeseen tulee, niin minulle tuli mieleen kaikenlaista, mm. se että hän on muuttanut vieraaseen maahan. Se on suuri muutos ja siihen liittyy väistämättä myös menetyksen tunteita. Onkohan hän voinut käsitellä niitä mielessään riittävästi...
Masennuksen syyt ovat tietysti yhtä yksilöllisiä kuin jokaisen ainutlaatuinen elämänhistoria. Tapahtumat saavat eri ihmiselle erilaisia merkityksiä. Monesti me tiedostamme selkeästi vain ne tunteet ja kokemukset joille sosiaalinen ympäristömme ja kulttuurimme antaa nimen ja oikeutuksen.
- Ettäturpakiinnisiellä
Minulla on ystäviä. Tik tak ja tok.
- tässäkösyy
Syö lääkkeitä eikä parane. Jospa miehesi ei olekaan masentunut, se on vain lääkäreiden antama diagnoosi kun eivät ole muuta keksineet. Tätä on paljon liikkellä nykyään. Jospa lääkkeet ovatkin vuosien myötä tehneet miehestä lääkedepresiivisen eli ylläpitävät olotilaa. Joka tapauksessa ssri lääkkeet ovat muuttaneet olemusta, koeta tunnistaa tämä.
- Faktat-pöydässä
Masennuslääkkeiden saldo on kamala;
https://ssristories.org/all-posts/
Kannattaa tutustua esim ko palstaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803