Mitä tarkoittaa Gal. 3:28?

Mitä tarkoittaa Paavalin kuuluisa sanonta:

" 28 Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi." (Gal. 3:28).?

Michael L. Brownin kirjassa: "Aito kosher-Jeesus" oli selitys tähän Raamatun kohtaan. Lainaan kirjasta vastauksen: "Kuinka hän saattoi sanoa sellaista? Hänen kirjeissään tehtiin usein erotuksia juutalaisen ja pakanan välillä, orjan ja vapaan välillä, miehen ja naisen välillä. Hän ei siis tarkoittanut, etteikö eroja käytännön tasolla olisi ollut. Hän vastusti ajatusta hengellisestä ylemmyydestä. Ajattelu heijastuu rukouksessa, jonka juutalainen mies rukoilee aamulla herätessään. Hän kiittää Jumalaa siitä, ettei ole pakana, orja tai nainen.

Paavali teki selväksi, että Messiaassa ei ole luokkajakoja. Hän kirjoitti jopa pelastumisestä näin: "Ei ole tässä eroa juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä, sillä yksi ja sama on kaikkien Herra. Hän on rikas antaja kaikille, jotka huutavat häntä avuksi. Sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" (Room. 10:12-13, lainaten Jooel 2:32).

Tämänkaltaiset lausunnot iskivät kansallisen ylpeyden ja hengellisen eliitin herkimpään hermoon. Ne voivat antaa vaikutelman siitä, ettei Paavali enää välittänyt juutalaisten ja pakanoiden eroista. Kuitenkin kaikkialla, missä Paavali matkusti pakanoiden seurakuntien keskuudessa, hän keräsi rahaa Jerusalemin köyhiä juutalaisia uskovia varten. Hän teki selväksi pakanakristityille, että Jerusalemin seurakunnan taloudellinen tukeminen on vähintä, mitä he voisivat tehdä (Room. 15:27). Hän kertoi häpeilemättä jatkuvasta taakasta, joka hänellä oli oman juutalaisen kansansa puolesta. Hän jopa toivoi itse olevansa kirottu, jos he siten voisivat tulla siunatuiksi (Room. 9:1-5)." (kirjasta Aito kosher-Jeesus).

15

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän se tarkoita juuri sitä mitä siihen on kirjoitettu. Syntyperästä, yhteiskunnallisesta asemasta tai sukupuolesta riippumatta kaikki ihmiset ovat pelastuksen suhteen samalla viivalla.

      Näin ne, jotka ovat Kristuksen omia, ovat Abrahamin jälkeläisiä ja saavat periä sen, mikä hänelle oli luvattu.

      Olitpa sitten juutalainen tai suomalainen, mies tai nainen, omistaja tai työntekijä, se on yhdentekevää, sillä Kristuksessa Jeesuksessa kaikki uskovat ovat yhtä.

      • «Syntyperästä, yhteiskunnallisesta asemasta tai sukupuolesta riippumatta kaikki ihmiset ovat pelastuksen suhteen samalla viivalla.»

        Kuitenkin niin, että hiukan yksinkertaiset ja tärähtäneet ovat muita paremmassa asemassa.

        1 Kor 1:18–27
        Matt 11:25 / Luuk 10:21


      • V.v.aarille
        v.aari kirjoitti:

        «Syntyperästä, yhteiskunnallisesta asemasta tai sukupuolesta riippumatta kaikki ihmiset ovat pelastuksen suhteen samalla viivalla.»

        Kuitenkin niin, että hiukan yksinkertaiset ja tärähtäneet ovat muita paremmassa asemassa.

        1 Kor 1:18–27
        Matt 11:25 / Luuk 10:21

        ts. kristillisyys on puolet maailman kansoista [eri kirkkokunnat] ja loppu on monen uskontojen summa ja marginaali erittäin pieni vähemmistökö on sitten tärähtämättömiä? Eli sinä ilmeisesti jaat tuon promillevähemmistön osan.

        Huomaatko v.aari, että aika farisealainen on tämä ihmismieli, joka karsinoi ateismissakin hyvän ja pahan puolelle, vai mitä?
        Ja mikä sen tekee? Eikös, ratsastaen kristillistä terminologiaa, hyväntiedonpuu, eli MINÄ - jumaluus. Ja kun tuon oivaltaa, niin ateismikin on tavallaan jumal-oppineisuutta, jossa valtajakkaralla istuu se oma minä, joka kuitenkaan ei omaa avaimia "pahanvoittamiseen", vaan omaa kylvösiemenen, jossa lusteellisesti jatketaan tätä maailman pahattamista. Ollen siinä itse, ja kehottaen ihmisiä pysymään näin siinä OMAN minäuskon valtaistuimella.
        Ja lopputulos on edelleen se, että ei se hyvä oikein löydy, kun ei ole oppia, eikä neuvoa jälkipolville haasteeksi elää, jaa, no , kuis sen sanoisi, ---- eedeniläisyyden muodossa ja hengessä.. Olisikohan tuo jotenkin avaava sanalauseke.

        "peräkylän profeetta"


      • V.v.aarille kirjoitti:

        ts. kristillisyys on puolet maailman kansoista [eri kirkkokunnat] ja loppu on monen uskontojen summa ja marginaali erittäin pieni vähemmistökö on sitten tärähtämättömiä? Eli sinä ilmeisesti jaat tuon promillevähemmistön osan.

        Huomaatko v.aari, että aika farisealainen on tämä ihmismieli, joka karsinoi ateismissakin hyvän ja pahan puolelle, vai mitä?
        Ja mikä sen tekee? Eikös, ratsastaen kristillistä terminologiaa, hyväntiedonpuu, eli MINÄ - jumaluus. Ja kun tuon oivaltaa, niin ateismikin on tavallaan jumal-oppineisuutta, jossa valtajakkaralla istuu se oma minä, joka kuitenkaan ei omaa avaimia "pahanvoittamiseen", vaan omaa kylvösiemenen, jossa lusteellisesti jatketaan tätä maailman pahattamista. Ollen siinä itse, ja kehottaen ihmisiä pysymään näin siinä OMAN minäuskon valtaistuimella.
        Ja lopputulos on edelleen se, että ei se hyvä oikein löydy, kun ei ole oppia, eikä neuvoa jälkipolville haasteeksi elää, jaa, no , kuis sen sanoisi, ---- eedeniläisyyden muodossa ja hengessä.. Olisikohan tuo jotenkin avaava sanalauseke.

        "peräkylän profeetta"

        “peräkylän profeetalle”:

        Voisit kyllä rekisteröidä nimimerkin tai ainakin pitää yhtä vakituista.

        Toki mykistävän sekopäinen tyylisi on tunnistettavissa, mutta keskustelua selkeyttäisi se, että käyttäisit joka kerta samaa nimimerkkiä.

        “Olisikohan tuo jotenkin avaava sanalauseke.”

        Tuo eedeniläinen muoto ja henki kruunasivat hienosti viestisi siten, että se luikahti lopullisesti
        viisaiden ja ymmärtäväisten tavoittamattomiin. Toivottavasti edes hullut ja lapsenmieliset saavat siitä jotakin irti.


      • Adventisti

        Listaa voisi myös jatkaa, sillä sillä ei ole väliä oletko adventisti, helluntailainen, luterilainen vai katolilainen, Kristuksessa kaikki olette yhtä.


    • Kristuksessa.olette.yksi

      Mielestäni aloitus kertoo siitä, että pelastus on Jumalantyö Kristuksessa, kirjoitusten mukaan, jossa meidän synninalastomuus peitetään armonpeitteellä, eli Kristuksen sovitustyössä. Ja siinä Elämänkirja kirjaa pelastuneet, se ei ole kirkkojen jäsennimistö.
      Elämänkirja oli tunnettu jo taannoin, kun Mooses sanoi, että pyyhi nimeni pois...
      ts. sanoma pelastuksesta ja yhdestä ainoasta seurakunnasta, jonka Herra luo kättensä työn kautta, se on aikain alusta, sen loppuun ja ns. "verenmerkki" pelastaa, kuoleman enkeli käy ohi.
      Mitä pakanuuteen tulee, sen kirjoitukset kertoivat määrittelemällä sen uskonnoksi, joka kumartaa epäjumalia. Siis ympäröivien kansojen tavalasta kumartaa jotain tuntematonta.
      Ja kuka kääntyi pakanuudesta, hän kääntyi Elävän Jumalanpuoleen kumartamaan Häntä joka on luonut taivaan ja maan.
      Siis ihminen sydämeltään ympärileikkautui pakanuudesta irti ja sitoutui Luojaansa.
      Siksi siitä on kyse, tämän Yhden seurakunnan/Herran seurakunnan/Hänenkansansa elämään ja se on tämä seurakunta.
      Ja tässä tuo Galattalaiskirje tuo esiin, että kääntynyt pakana oksastetaan Jaloon öljypuuhun.
      Se öljypuu on mielenkiintoinen vertaus, kun raamattu puhuu meille kieltä, mitä me opiskelemme, kun opitaan kirjoituksia. Siksi pitää tutkia sanaa.
      Kun katselet öljypuuta kuvasta, niin se ei ole niin kaunis, kaunisrunkoinen, tavallaan ihana katsella ja ajatella että siitä on ymmärrystä, [keikautan hieman ajatusta].
      Meinaan, tämä "kirkkojen kirjo, monesti jalostaa puutaan", karsii itse oksia, että tulisi suora ja pitkä petäjä, vähäoksainen, ja tuota puhuttaisiin seurakunnaksi.
      Ei, vaan näen tuon öljypuun vertauksessa sen särmäisyyden ja sen, että kun tuohon Jumala oksastaa meitä kutakin uskon kautta Kristukseen, niin jo on tässä ajassa näky, millainen tämä Herran kasvava öljypuu on.
      Juuret yltää erittäin syvälle, rosoinen, monisärmäinen, ja katsoo miten päin vain, niin ei sitä voi selitellä, että naapuri niin ymmärtäisi puun jaloutta.
      Ja tähän tämä suomalainen metsäpuun oksa oksastetaan jaloon puuhun, tuohon särmäiseen.
      Tuulet tuivertavat oksissa, siellä on lustetta joukossa, siellä on ateismia, koska pitäähän se seulakin olla, että ateismi tekee tietämättään >Jumalantyötä, karsimalla kuivat oksat pois, että tuo jalopuu jää kasvamaan Jumalanantamaa elämää tähän aikaan.
      Ja tuo puu elää, tämä muu petäjäinen kansa pakanuudessa kaatuu metsäkoneen ja markkinavoimien arvopöydille, jopa niin, että se viimekädessä haketetaan palamaan tuhkaksi.

      Herran oma kansa. Elämänkirja-
      Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi."

      • <<Ja siinä Elämänkirja kirjaa pelastuneet, se ei ole kirkkojen jäsennimistö.
        Elämänkirja oli tunnettu jo taannoin, kun Mooses sanoi, että pyyhi nimeni pois...>>


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Ja siinä Elämänkirja kirjaa pelastuneet, se ei ole kirkkojen jäsennimistö.
        Elämänkirja oli tunnettu jo taannoin, kun Mooses sanoi, että pyyhi nimeni pois...>>

        Kommentti jäi pois.

        Myös synnit ilmeisesti kirjataan, sillä kun otamme Jeshuan vastaan, niin syntimme on pois pyyhitty eikä kukaan (=saatana) voi meitä syyttää.


      • <<Se öljypuu on mielenkiintoinen vertaus, kun raamattu puhuu meille kieltä, mitä me opiskelemme, kun opitaan kirjoituksia. Siksi pitää tutkia sanaa.>>

        Näin on. Tuosta oliivipuusta tai öljypuusta on kuvakin alla olevassa linkissä.

        https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=HD YuAMt&id=16A05675009958E9A4D96B48A6F217A02849D0B1&thid=OIP.HD-YuAMtoPvU0rBma-BTugHaGS&mediaurl=http://sightedmoon.com/wp-content/uploads/2014/11/Graftted-olive-tree-of-israel.jpg&exph=1482&expw=1746&q=israel and the olive tree&simid=608048512708906717&selectedIndex=38


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Se öljypuu on mielenkiintoinen vertaus, kun raamattu puhuu meille kieltä, mitä me opiskelemme, kun opitaan kirjoituksia. Siksi pitää tutkia sanaa.>>

        Näin on. Tuosta oliivipuusta tai öljypuusta on kuvakin alla olevassa linkissä.

        https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=HD YuAMt&id=16A05675009958E9A4D96B48A6F217A02849D0B1&thid=OIP.HD-YuAMtoPvU0rBma-BTugHaGS&mediaurl=http://sightedmoon.com/wp-content/uploads/2014/11/Graftted-olive-tree-of-israel.jpg&exph=1482&expw=1746&q=israel and the olive tree&simid=608048512708906717&selectedIndex=38

        Kommentti tuosta öljypuusta. Jeesus on juuret. Aabraham, Iisak ja Jaakob on runko. Pää oksat ovat Juuda ja Efraim. Meidät on oksastettu Efraimin haaraan.


      • Ville_viljelijä
        Yksi_usko kirjoitti:

        Kommentti tuosta öljypuusta. Jeesus on juuret. Aabraham, Iisak ja Jaakob on runko. Pää oksat ovat Juuda ja Efraim. Meidät on oksastettu Efraimin haaraan.

        Hassusti keksitty. Puu, joka kasvaa väärinpäin. Tosin Jeesus puhuu uskovista, jotka ovat oksastettuja häneen, joten puulle ei tavitse keksiä omia merkityksiä. Vai mites oksastat juureen? Sinulle ei taida olla puutarhan viljelys tuttua, kuten oli Jeesuksen aikana ihmisille. Oksastus tehdään joko päärunkoon tai sen oksiin.


      • Ville_viljelijä kirjoitti:

        Hassusti keksitty. Puu, joka kasvaa väärinpäin. Tosin Jeesus puhuu uskovista, jotka ovat oksastettuja häneen, joten puulle ei tavitse keksiä omia merkityksiä. Vai mites oksastat juureen? Sinulle ei taida olla puutarhan viljelys tuttua, kuten oli Jeesuksen aikana ihmisille. Oksastus tehdään joko päärunkoon tai sen oksiin.

        Puu ei kasva väärin päin. Jeesus on Raamatun mukaan juuret. Kopioin Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat, sapatti ja kevään juhlat seuraavan kohdan, kohdasta Juuret ovat Jeesus: "Kun Isä kutsui Israelia oliivipuuksi, Hän nimenomaan puhui Israelin ja Juudan huoneille (Jer. 11:10). Jeshua sanoi "Minä olen Daavidin juurivesa [verso] ja hänen suvustansa..." (Ilm. 22:16). Jesaja puhuu Messiaasta näin: "Mutta Iisain kannosta nousee verso, ja vesa puhkeaa sen juurista" (Jes. 11:1 Raamattu kansalle -käännöksen mukaan).

        Tuo Jesajan 11:1 kohta
        "1 Iisain kannosta nousee verso,
        vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää."

        http://raamattu.fi/1992/Jes.11.html


      • Ville_viljelijä kirjoitti:

        Hassusti keksitty. Puu, joka kasvaa väärinpäin. Tosin Jeesus puhuu uskovista, jotka ovat oksastettuja häneen, joten puulle ei tavitse keksiä omia merkityksiä. Vai mites oksastat juureen? Sinulle ei taida olla puutarhan viljelys tuttua, kuten oli Jeesuksen aikana ihmisille. Oksastus tehdään joko päärunkoon tai sen oksiin.

        << Vai mites oksastat juureen? >>

        Mietippä sitä. Sen vuoksihan meidän pitää tajuta se, että Jeesus oli juutalainen, myös Aabraham, Iisak ja Jaakob ja juutalainen uskonto pitäisi olla meillekin tärkeä. Emme voi heittää pois tai korvata sitä, mistä uskomme on lähtöisin. Jeesus sanoi, että Hän tuli täyttämään VT:n kirjoitukset.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        << Vai mites oksastat juureen? >>

        Mietippä sitä. Sen vuoksihan meidän pitää tajuta se, että Jeesus oli juutalainen, myös Aabraham, Iisak ja Jaakob ja juutalainen uskonto pitäisi olla meillekin tärkeä. Emme voi heittää pois tai korvata sitä, mistä uskomme on lähtöisin. Jeesus sanoi, että Hän tuli täyttämään VT:n kirjoitukset.

        Ilman juutalaisuutta ei olisi kristinuskoa eikä muslimiuskoa.


    • Kirjakääröt

      Gal.3:28 Biblia (1776) Ei ole tässä Juudalainen eli Grekiläinen, ei orja eli vapaa, ei mies eli vaimo; sillä te olette kaikki yksi Kristuksessa Jesuksessa. Joh.10:30

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      301
      3361
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1828
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1345
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1303
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1123
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1004
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      946
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe