Onko hedelmöittynyt munasolu ihminen?

Minusta ei ole, mutta Päivi Räsäsen mielestä on tai ei ole, tilanteesta riippuen ja Agenda Europan mielestä on ehdottomasti.

Eli ollakseen looginen, niin jos vastustaa jo hedelmöittyneen munasolun tuhoamista, kuten Päivi vastustaa aborttia, niin ei voi myöskään hyväksyä koeputkihedelmöityksiä, eikä voi käyttää ehkäisymuotona ainakaan kuparikierukkaa, hormonikierukkaa, e-pillereitä, eikä hormoni-implanttia.

Syystä että noissa kaikissa tuhotaan, systemaattisesti tai satunnaisesti, osa jo hedelmöittyneistä munasoluista.

Lyhyesti, jos tulkitsee, että hedelmöittynyt munasolu omaa jo ihmisoikeudet, niin ollakseen johdonmukainen, pitäisi myös vastustaa mainittuja ehkäisymuotoja ja koeputkihedelmöitystä.

Miten on, vastustatko?

112

1039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Obadja151cm

      Tänään tuli TV7 : lta järkyttävä elokuva abortti - adoptioasiasta.Itkusilmin katselin. Vieläkin itkettää kun yksityiskohtia muistelen.

      Joillekin vauva on solumassaa.Kun solumassan suurennos on edessä niin eikö siellä ole vauvan kasvot ja suu nähty.Suu kuin sanoo: "älä murhaa minua, äiti."

      • Esim. meillä, vaimoni ei olisi suostunut koeputkihedelmöityksiin, eikä lapsivesitutkimuksiin, koska hän on erittäin uskova. Minä tiesin ja myös kunnioitin vaimoni vakaumusta eli me turvauduimme vain vaimoni saamiin hormonihoitoihin, joiden ansiosta meillä on nyt kaksi todella fiksua lasta.

        Minulle hedelmöittynyt munasolu on solumassaa, Päivi Räsäselle puolestaan ihmisoikeudet omaava yksilö tai vaihtoehtoisesti kunnioitettava yritys, jonka saa hävittää, kunhan tuota solumassaa kunnioitetaan.

        Onko sinusta Päivi Räsänen väärässä, kun hän hyväksyy koeputkihedelmöitettyjen alkioden hävittämisen?


      • Niin varmaan. Eikö ihan oikeasti tule mieleen, että nuo seiska teeveen ohjelmat voisi olla "hieman" väritettyjä. Totuus on se, että noin 12 viikoisessa sikiössä alkaa näkymään pienimuotoisia ihmisenmallia, kasvoja sillä ei tosin vielä ole, kuten ei muitakaan tuikitärkeitä, esim. munuaisia ta vaikkapa maksaa. Tuon ikäisellä sikiöllä on myöskin sellainen ei niin ihmismäinen piirre, eli ns. häntä. Joka sitten kehityksen edetessä tavallaan sulaa pois tai surkastuu, miten sen nyt haluaakin sanoa mutta siitä syystä meillä on ns. häntäluu vaikkei häntää olekkaan ;)

        Suosittelen kyllä enemmin ottamaan asioista selvää, ihan bioloogisesti jos asia askarruttaa kuin luottamaan , asenteellisesti väritettyihin "dokumentteihin" jos koneella kököttäminen tökkii niin meillä suomessa on niinkin hienoja juttuja kuin kirjasto. Sinne vaan ihmisen biologia osastolle sukeltelemaan ;)

        Jörkän sanoin "lukeminen kannattaa aina"


      • qwertyilija kirjoitti:

        Esim. meillä, vaimoni ei olisi suostunut koeputkihedelmöityksiin, eikä lapsivesitutkimuksiin, koska hän on erittäin uskova. Minä tiesin ja myös kunnioitin vaimoni vakaumusta eli me turvauduimme vain vaimoni saamiin hormonihoitoihin, joiden ansiosta meillä on nyt kaksi todella fiksua lasta.

        Minulle hedelmöittynyt munasolu on solumassaa, Päivi Räsäselle puolestaan ihmisoikeudet omaava yksilö tai vaihtoehtoisesti kunnioitettava yritys, jonka saa hävittää, kunhan tuota solumassaa kunnioitetaan.

        Onko sinusta Päivi Räsänen väärässä, kun hän hyväksyy koeputkihedelmöitettyjen alkioden hävittämisen?

        #, joiden ansiosta meillä on nyt kaksi todella fiksua lasta. #


        Ehkä lapsesi ovat perineet äitinsä viisautta?


        Mutta ihan oikeassa olet todellakin tulisi välttää ehkäisyä joka perustuu hedelmöittyneiden munasolujen tuhoamiseen.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        #, joiden ansiosta meillä on nyt kaksi todella fiksua lasta. #


        Ehkä lapsesi ovat perineet äitinsä viisautta?


        Mutta ihan oikeassa olet todellakin tulisi välttää ehkäisyä joka perustuu hedelmöittyneiden munasolujen tuhoamiseen.

        Minulle alkio on kasa soluja, ei enempää.

        Viisaus on opittua eli se ei periydy, mutta älykkyys periytyy.

        Sanotaan nyt suoraan, että isältään ne on älynsä perineet eikä ihan huonoa ollenkaan. Tytär tajusi oman erikoislaatuisuutensa vasta noin vuosi sitten, vaikka siitä sille kerroin jo kuusi seitsemän vuotta sitten kun jutun huomasin.
        Pojan suhteen sunnilleen sama juttu. Oman älyn keskimääräistä suurempi määrä tulee omistajalleen ilmeisen usein hieman yllätyksenä ja usein ulkopuolisen kertomana.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Minulle alkio on kasa soluja, ei enempää.

        Viisaus on opittua eli se ei periydy, mutta älykkyys periytyy.

        Sanotaan nyt suoraan, että isältään ne on älynsä perineet eikä ihan huonoa ollenkaan. Tytär tajusi oman erikoislaatuisuutensa vasta noin vuosi sitten, vaikka siitä sille kerroin jo kuusi seitsemän vuotta sitten kun jutun huomasin.
        Pojan suhteen sunnilleen sama juttu. Oman älyn keskimääräistä suurempi määrä tulee omistajalleen ilmeisen usein hieman yllätyksenä ja usein ulkopuolisen kertomana.

        Mielenkiintoinen kommentti.:)


    • Alkoi kiinnostaa tuo ehkäisymenetelmien mekanismi. Löysin Terveyskirjastosta ja Terve.fi:stä seuraavaa tietoa:

      Kierukan ehkäisymekanismia ei tarkkaan tunneta, mutta ilmeisesti sekä kuparikierukka että hormonikierukka estävät munasolun hedelmöittymistä. Kuparikierukka aiheuttaa kohdun limakalvolla reaktion, joka muuttaa limakalvoeritteen sukusoluille epäedulliseksi ja häiritsee niiden toimintaa ja elinkykyä. Hedelmöityminen estyy useimmiten kokonaan, ja vaikka se tapahtuisikin, hedelmöitynyt munasolu ei voi kiinnittyä kohdun limakalvoon. Hormonikierukan käyttäjällä kohdunsuun lima niukkenee ja muuttuu sitkeäksi, jolloin siittiöiden kulku vaikeutuu.

      Yhdistelmäehkäisyvalmisteessa (pilleri, rengas tai laastari) on sekä estrogeenia (naishormonia) että progestiinia (keltarauhashormonia). Samoja hormoneja on myös ehkäisyrenkaassa ja ehkäisylaastarissa. Menetelmä perustuu ovulaation estoon, eli munarakkula ei kypsy eikä munasolu irtoa.

      Implantaattien ehkäisyteho perustuu paitsi kohdunkaulan liman sitkistymiseen, mikä heikentää siittiöiden pääsyä kohtuun, myös munasolun irtoamisen estoon.

      • Kyllä ja kuten tiedämme, niin aina ei käy noin, koska yhdenkään ehkäisymenetelmän teho ei ole sataa prosenttia. Sen sijaan aina joskus munasolu irtoaa ja hedelmöittyy, mutta ei kiinnity kohtuun ehkäisyn ansioista.


    • Voihanvitalis

      Ps.139:16 Sinun silmäsi näkivät minun jo idussani......

    • EttäNäin

      Mutta onko kasvava ja tunteva sikiö ihminen? Jumalan mielestä on!

      Ps. 139:16
      Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.


      5. Moos. 5:17
      Älä tapa.

      Kristinusko on yksinkertaista, jos vain luottaa siihen mitä Kirjoitettu on!

      • Jumalan mielestä pilkahdus isän silmäkulmassa voi olla ihminen.
        (vaikka naisillahan se usein kovempi lapsikuume on kuin miehillä)


      • Mistä tiedämme, että Jumala on sanonut noin?

        "Kirjoitettu" kyllä on.

        Miksi ihminen pitää itseään niin pyhänä? Ihminen itse kuvittelee olevansa jotenkin pyhä. Miten voi "pyhä" hajota matojen ruuaksi siinä missä puiset jumalankuvat? En suostu hyväksymään ihmisen tai ihmiselämän "pyhyyttä", varsinkin kun sitä käytännössä arvioidaan niin valikoivasti kuin on nähty.


      • MitäpäMieltä
        qwertyilija kirjoitti:

        Jumalan mielestä pilkahdus isän silmäkulmassa voi olla ihminen.
        (vaikka naisillahan se usein kovempi lapsikuume on kuin miehillä)

        Kerroppa milloin se hedelmöittynyt munasolu sitten muuttu ihmiseksi ellei se ole sitä heti hedelmööityksen jälkeen. Onko ikä 1kk, 2kk, vai peräti 9kk, kun logiikkasi mukaan syntymätön ei ole vielä ihminen, vaan jotain massaa, jonka voi tietysti kaapia pois.


      • MitäpäMieltä kirjoitti:

        Kerroppa milloin se hedelmöittynyt munasolu sitten muuttu ihmiseksi ellei se ole sitä heti hedelmööityksen jälkeen. Onko ikä 1kk, 2kk, vai peräti 9kk, kun logiikkasi mukaan syntymätön ei ole vielä ihminen, vaan jotain massaa, jonka voi tietysti kaapia pois.

        Sinä siis vastustat esim. hedelmöityshoidoissa käytettyjä menetelmiä vaikka et niistä koskaan täällä meteliä nostakaan toisin kun abortista?


      • MitäpäMieltä
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Sinä siis vastustat esim. hedelmöityshoidoissa käytettyjä menetelmiä vaikka et niistä koskaan täällä meteliä nostakaan toisin kun abortista?

        Miksi et vastaa selvään kysymykseen minkä ikäisenä hedelmöityynyt munasolu muuttuu ihmiseksi?


      • MitäpäMieltä kirjoitti:

        Miksi et vastaa selvään kysymykseen minkä ikäisenä hedelmöityynyt munasolu muuttuu ihmiseksi?

        Odottelen sitä että teikäläiset tuon oman mielipiteenne perusteella aloittavat kampanjan hedelmöityshoitoja ja tiettyjä ehkäisymenetelmiä vastaan.

        Heti kun Räsänen ja Soini alkavat julkisuudessa asiasta meuhkaamaan (kuten abortista) ja tämän palstan aboretinvastustajat tähän rintamaan yhtyvät niin voimme alkaa keskustelemaan siitä mikä on minun vastaukseni tuohon mitä kysyit.

        Ennen sitä on sinun taj muidenkaan turha perustella abortinvastaisuutta tuolla "ihmisen elämän alkamisella".

        :-)


      • MitäpäMieltä
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Odottelen sitä että teikäläiset tuon oman mielipiteenne perusteella aloittavat kampanjan hedelmöityshoitoja ja tiettyjä ehkäisymenetelmiä vastaan.

        Heti kun Räsänen ja Soini alkavat julkisuudessa asiasta meuhkaamaan (kuten abortista) ja tämän palstan aboretinvastustajat tähän rintamaan yhtyvät niin voimme alkaa keskustelemaan siitä mikä on minun vastaukseni tuohon mitä kysyit.

        Ennen sitä on sinun taj muidenkaan turha perustella abortinvastaisuutta tuolla "ihmisen elämän alkamisella".

        :-)

        Tiesinhän minä, että et halua vastata. Ja aivan varmasti itsekin sen sisimmässäsi tiedät, että ihminen on heti hedelmöityksestä lähtien ihminen, eikä vasta joskus muutaman kuukauden päästä.
        Ja kyllä tällä "ihmisen elämän alkamisella". on iso merkitys, eihän muutoin voida tietää eroa onko abortissa kyse tappamisesta vai sairaanhoidosta.


      • MitäpäMieltä kirjoitti:

        Tiesinhän minä, että et halua vastata. Ja aivan varmasti itsekin sen sisimmässäsi tiedät, että ihminen on heti hedelmöityksestä lähtien ihminen, eikä vasta joskus muutaman kuukauden päästä.
        Ja kyllä tällä "ihmisen elämän alkamisella". on iso merkitys, eihän muutoin voida tietää eroa onko abortissa kyse tappamisesta vai sairaanhoidosta.

        Ja kyllä tällä "ihmisen elämän alkamisella". on iso merkitys, eihän muutoin voida tietää eroa onko abortissa kyse tappamisesta vai sairaanhoidosta.

        Ja taas jäivät hedelmöityshoidot ja ehkäisymenetelmät mainitsematta tappamisen yhteydessä.

        EIkö se tappaminen siis kiinnotakaan jos kyseessä ei ole abortti?


      • MitäpäMieltä kirjoitti:

        Tiesinhän minä, että et halua vastata. Ja aivan varmasti itsekin sen sisimmässäsi tiedät, että ihminen on heti hedelmöityksestä lähtien ihminen, eikä vasta joskus muutaman kuukauden päästä.
        Ja kyllä tällä "ihmisen elämän alkamisella". on iso merkitys, eihän muutoin voida tietää eroa onko abortissa kyse tappamisesta vai sairaanhoidosta.

        Lääkärien ja muiden täyspäisten ihmisten, jotka nykyiset lainsäädännön ja käytännön takana ovat, määritelmä on, että silloin kun sikiö voi elää ilman kantajaansa, hän on vasta elämä ihminen. Siihen minä ainakin tyydyn.

        Raamattu ei voi olla lakikirja eikä lääketieteen oppikirjakaan, muutenhan ajauduttaisiin kaikkien sotaan kaikkia vastaan jos esim. VT:n kaikkia jakeita noudatettaisiin.


      • NaapurinErno
        MitäpäMieltä kirjoitti:

        Tiesinhän minä, että et halua vastata. Ja aivan varmasti itsekin sen sisimmässäsi tiedät, että ihminen on heti hedelmöityksestä lähtien ihminen, eikä vasta joskus muutaman kuukauden päästä.
        Ja kyllä tällä "ihmisen elämän alkamisella". on iso merkitys, eihän muutoin voida tietää eroa onko abortissa kyse tappamisesta vai sairaanhoidosta.

        Uskis. Painu sinne v.....n!


      • NäinköOn
        NaapurinErno kirjoitti:

        Uskis. Painu sinne v.....n!

        Onko NaapurinErno osallinen aborttiin ja nyt alkaa tunto soimaamaan, kun olet ollut osallisena tappoon?


      • MitäpäMieltä
        sage8 kirjoitti:

        Lääkärien ja muiden täyspäisten ihmisten, jotka nykyiset lainsäädännön ja käytännön takana ovat, määritelmä on, että silloin kun sikiö voi elää ilman kantajaansa, hän on vasta elämä ihminen. Siihen minä ainakin tyydyn.

        Raamattu ei voi olla lakikirja eikä lääketieteen oppikirjakaan, muutenhan ajauduttaisiin kaikkien sotaan kaikkia vastaan jos esim. VT:n kaikkia jakeita noudatettaisiin.

        Sulle ei siis tuota tunnonvaivaa, vaikka 9kk ikäisenä vielä abortoitaisiin, koska ihminen on ihminen vasta synnyttyään tähän maailmaan.


      • MitäpäMieltä kirjoitti:

        Sulle ei siis tuota tunnonvaivaa, vaikka 9kk ikäisenä vielä abortoitaisiin, koska ihminen on ihminen vasta synnyttyään tähän maailmaan.

        Tutustu nyt ihmeessä siihen mitä mieltä lääkärit ovat asiasta sen sijaan että kirjoittelet älyttömiä kommenttejasi.


      • MitäpäMieltä kirjoitti:

        Sulle ei siis tuota tunnonvaivaa, vaikka 9kk ikäisenä vielä abortoitaisiin, koska ihminen on ihminen vasta synnyttyään tähän maailmaan.

        Trollien mielipuolisiin kysymyksiin koitan olla vastaamatta mikäli se on mahdollista.


      • MitäpäMieltä kirjoitti:

        Sulle ei siis tuota tunnonvaivaa, vaikka 9kk ikäisenä vielä abortoitaisiin, koska ihminen on ihminen vasta synnyttyään tähän maailmaan.

        Sen ikäisiä ei abortoida, ihan sama onko tunnonvaivaa vai ei. Yli 90 % aborteista tehdään lääkkeillä käsin koskematta, joten myöhäisten keskeytysten täyskieltäminen vähentäisi laillisia abortteja vain hiukan.


      • KirjoitettuOn
        jjeeves kirjoitti:

        Mistä tiedämme, että Jumala on sanonut noin?

        "Kirjoitettu" kyllä on.

        Miksi ihminen pitää itseään niin pyhänä? Ihminen itse kuvittelee olevansa jotenkin pyhä. Miten voi "pyhä" hajota matojen ruuaksi siinä missä puiset jumalankuvat? En suostu hyväksymään ihmisen tai ihmiselämän "pyhyyttä", varsinkin kun sitä käytännössä arvioidaan niin valikoivasti kuin on nähty.

        "Mistä tiedämme, että Jumala on sanonut noin?

        "Kirjoitettu" kyllä on. "

        Se mitä Jumala on sanonut tähän asiaan liittyen on, että ...


        Ps. 139:16
        Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

        5. Moos. 5:17
        Älä tapa.

        Näillä Sanoilla siis mennään!


      • MitäpäMieltä
        sage8 kirjoitti:

        Trollien mielipuolisiin kysymyksiin koitan olla vastaamatta mikäli se on mahdollista.

        Ensin sanot, että ihminen on lääkärien mukaan ihminen vasta synnyttyään tähän maailmaan Ja sitten heti väität trolleiksi niitä, jotka sanovat elämän alkavan jo hedelmöityshetkestä. Itsehän sinä tuon mielipiteesi esitit, joten vastaa nyt sanomisistasi tai voit tietysti myös myöntää erehtyneesi ja tunustaa tosiasiat, että 9kk ikäinen sikiö on jo elävä ihminen eikä mitään solumassaa.


      • Raybann
        MitäpäMieltä kirjoitti:

        Miksi et vastaa selvään kysymykseen minkä ikäisenä hedelmöityynyt munasolu muuttuu ihmiseksi?

        Tässä vaikkapa Lääkäriliiton kanta:

        Milloin sikiöstä tulee ihminen? Tähän kysymykseen ei ole olemassa yksiselitteistä biologista, filosofista, juridista, eettistä eikä teologista ratkaisua. Käytännössä rajan määrittely liittyy raskauden keskeytykseen. Lääketieteellisenä rajana voidaan pitää sitä ajankohtaa, jolloin sikiö selviytyisi hengissä kohdun ulkopuolella.


      • etukäteen
        KirjoitettuOn kirjoitti:

        "Mistä tiedämme, että Jumala on sanonut noin?

        "Kirjoitettu" kyllä on. "

        Se mitä Jumala on sanonut tähän asiaan liittyen on, että ...


        Ps. 139:16
        Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

        5. Moos. 5:17
        Älä tapa.

        Näillä Sanoilla siis mennään!

        "Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut."

        Tämähän tarkoittaa sitä että jumala kaikkitietävänä tietää jo etukäteen kuka tullaan abortoimann ja kaikkivaltiaana hyväksyy sen koska on luonut abortteja tekevän ihmisen ja hyväksyy abortin olemalla estämättä sitä.


      • OikeinOivalsit
        etukäteen kirjoitti:

        "Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut."

        Tämähän tarkoittaa sitä että jumala kaikkitietävänä tietää jo etukäteen kuka tullaan abortoimann ja kaikkivaltiaana hyväksyy sen koska on luonut abortteja tekevän ihmisen ja hyväksyy abortin olemalla estämättä sitä.

        Ja tämän mukaan sitten tuomitaan abortin tehneet naiset ja heidän tukijansa.


      • AsiaRatkaistu
        Raybann kirjoitti:

        Tässä vaikkapa Lääkäriliiton kanta:

        Milloin sikiöstä tulee ihminen? Tähän kysymykseen ei ole olemassa yksiselitteistä biologista, filosofista, juridista, eettistä eikä teologista ratkaisua. Käytännössä rajan määrittely liittyy raskauden keskeytykseen. Lääketieteellisenä rajana voidaan pitää sitä ajankohtaa, jolloin sikiö selviytyisi hengissä kohdun ulkopuolella.

        "Tässä vaikkapa Lääkäriliiton kanta:

        Milloin sikiöstä tulee ihminen? Tähän kysymykseen ei ole olemassa yksiselitteistä biologista, filosofista, juridista, eettistä eikä teologista ratkaisua."

        Siispä annetaan Jumalan ratkaista tämäkin asia, koska Hän kuitenkin oman Sanansa kautta tulee tuomionkin lausumaan .


        Se mitä Jumala on sanonut tähän asiaan liittyen on, että ...

        Ps. 139:16
        Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

        5. Moos. 5:17
        Älä tapa.

        Näillä Sanoilla siis mennään!


      • Raybann
        AsiaRatkaistu kirjoitti:

        "Tässä vaikkapa Lääkäriliiton kanta:

        Milloin sikiöstä tulee ihminen? Tähän kysymykseen ei ole olemassa yksiselitteistä biologista, filosofista, juridista, eettistä eikä teologista ratkaisua."

        Siispä annetaan Jumalan ratkaista tämäkin asia, koska Hän kuitenkin oman Sanansa kautta tulee tuomionkin lausumaan .


        Se mitä Jumala on sanonut tähän asiaan liittyen on, että ...

        Ps. 139:16
        Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

        5. Moos. 5:17
        Älä tapa.

        Näillä Sanoilla siis mennään!

        Eli kaikki abortitkin tapahtuvat Jumalan etukäteen hyväksyminä?


      • Ihmisen.vastuu
        Raybann kirjoitti:

        Eli kaikki abortitkin tapahtuvat Jumalan etukäteen hyväksyminä?

        Tuon logiikan mukaan voisit yhtä hyvin väittää että niin tapahtuvat kaikki murhatkin.

        Mutta niinhän ei ole koska Jumalan laki sanoo "ÄLÄ TAPA".


      • Raybann
        Ihmisen.vastuu kirjoitti:

        Tuon logiikan mukaan voisit yhtä hyvin väittää että niin tapahtuvat kaikki murhatkin.

        Mutta niinhän ei ole koska Jumalan laki sanoo "ÄLÄ TAPA".

        Tai sitten valitsit vain Raamatusta kohdan, joka huonosti ajoi asiaasi :D


      • Ihmisen.vastuu
        Raybann kirjoitti:

        Tai sitten valitsit vain Raamatusta kohdan, joka huonosti ajoi asiaasi :D

        Ei, vaan sinulla on kultakalan muisti johon mahtuu korkeintaan yksi ajatus kerrallaan josta kuvittelet voivasi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä. "Älä tapa" oli jo sanottu yllä. 😜


      • MitäpäMieltä kirjoitti:

        Kerroppa milloin se hedelmöittynyt munasolu sitten muuttu ihmiseksi ellei se ole sitä heti hedelmööityksen jälkeen. Onko ikä 1kk, 2kk, vai peräti 9kk, kun logiikkasi mukaan syntymätön ei ole vielä ihminen, vaan jotain massaa, jonka voi tietysti kaapia pois.

        >> Kerroppa milloin se hedelmöittynyt munasolu sitten muuttuu ihmiseksi ellei se ole sitä heti hedelmöityksen jälkeen. <<


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> Kerroppa milloin se hedelmöittynyt munasolu sitten muuttuu ihmiseksi ellei se ole sitä heti hedelmöityksen jälkeen. <<

        Kone heittelee vastaukset eteenpäin ihan omin päin. Tai suomi-softa pelleilee.

        Mutta asiaa eli lääketieteen näkökulmasta mitään selkeää rajaa ennen synnytystä ei ole.Ja onhan sekin vihje, kun lainsäädännössä se abortti voidaan tehdä milloin vain jos äidin henki on vaarassa. Eli äidin ihmisoikeus on sikiötä suurempi.
        (tosin aina yritetään ja usein myös onnistutaan pelastamaan myös sikiö)

        Eli juuri tämähän se oli aloituksen idea eli on epäloogista väittää, että alkiolla olisi ihmisoikeudet jos kuitenkin sallii alkioiden hävittämisen mukavuussyistä eli koeputkihedelmöitysten yhteydessä.

        Jokaisella alkiolla tulee olla samat oikeudet, eikä pelkästään uskonnollisen taktikoinnin vuosi voi puolustaa toisen alkion oikeuksia kun samaan aikaan toisaalla roskiin päätyy satoja koevedoksia eli heikosti kasvaneita alkiota.


      • sage8 kirjoitti:

        Lääkärien ja muiden täyspäisten ihmisten, jotka nykyiset lainsäädännön ja käytännön takana ovat, määritelmä on, että silloin kun sikiö voi elää ilman kantajaansa, hän on vasta elämä ihminen. Siihen minä ainakin tyydyn.

        Raamattu ei voi olla lakikirja eikä lääketieteen oppikirjakaan, muutenhan ajauduttaisiin kaikkien sotaan kaikkia vastaan jos esim. VT:n kaikkia jakeita noudatettaisiin.

        >> kun sikiö voi elää ilman kantajaansa, hän on vasta elävä ihminen <<
        Tuo tuntuu hyvältä perustelulta ja parempaakaan ei ole esitetty.
        Pienin eloon jäänyt keskonen oli vasta 26-viikkoinen.


    • Kysymyksen voi myös esittää muodossa: pitääkö myöhästyneille kuukautisille pitää hautajaiset?

      • OlenUskova

        Onkohan sulla kaikki nyt kotona, kun tuollaista möliset, että kuukautisissa ihminen saa alkunsa, kun puhut kuukautisten hautajaisista?


      • Totta, koska siellä voi olla silmin vielä havaitsematon, mutta silti ihmisalun taimi.
        Ehkäpä kuukautissiteille varatut roskikset voisi korvata arkulla. Ja tuon arkun voisi toimittaa aina lähimpään kirkon krematorioon.


      • OlenUskova kirjoitti:

        Onkohan sulla kaikki nyt kotona, kun tuollaista möliset, että kuukautisissa ihminen saa alkunsa, kun puhut kuukautisten hautajaisista?

        Osa myöhästyneitä kuukautisista on abortoituvia alkioita tai kiinnittymättömiä munasoluja.


    • Tapahtuuhan siellä elämää, se on selvä, koska solut jakautuvat ja lisääntyvät.

      Mutta tietääkö kudosviljelma, että minusta tulee sydän, toisesta korva, kolmannesta jalka, neljännestä suu jne.
      Ja kun kaikki ovat joksikin muodostuneet, ne yhtyvät yhdeksi kokonaisuudeksi, josta tulee ihminen.
      Mutta tietääkö tämä kokonaisuus olevansa ihminen, jos katsoo vauvaa, se vasta tutkii kaikkia ulokkeitaan kuten käsiä ja jalkoja ja on niistä vähän ihmeissään, ei oikein hallitse niitä, ne heiluvat holtittomasti sinne tänne ja vasta ajan kuluessa lapsi huomaa, että hän voi päättää näiden ulokkeiden liikeistä ja saada ne toimimaan mielensä mukaan.

      Gnostilaisuudessa on tarina, kuinka jokaisen elimen ihmisessä luo eri enkeli, siis jokaisella elimellä on oma tekijänsä. Ja tähän kai perustuu ajatus monikko muodosta ' Tehkäämme ihminen ' .

      Kokonaan toinen juttu on vielä sielusta kerrotut tarinat, jossa kohtalo kehrätään valmiiksi jo yläilmoissa, vahvistetaan värttinän alla ja lähetetään uuteen elämään.

    • Outoutta

      Kymen Sanomien pääkirjoituksessa oli, että kun tapetaan, 'on parempi, että se tehdään laillisesti'.
      Hohhoijaa..

      • Laitat varmasti linkin siihen että Kymen Sanomat on kirjoittanut tappamisesta noin.


    • Liberaalienjulmuus

      Hedelmöityshoidot eivät ole ongelma tässä suhteessa, sillä pakastettu munasolu ei ole vielä hedelmöitetty.

      Vasta kun munasolu hedelmöitetään, niin se on ihmisalkio, mistä ihmisen elämä alkaa. "Alkioiden tappajat" eivät osaa sanoa mitään hetkeä, mistä ihmisen elämä alkaa, koska ainut kohta elämän alkamiselle on hedelmöitys.

      Abortissa valitaan kumpin tärkeämpi, elävä ihmisalkio vai syntiä tehnyt ja synnin tekemistä suunnitteleva nainen? Uskovat asetumme heikomman puolelle, kun taas liberaalit asettuu sen synnintekemistä jatkavan naisen puolelle, jonka kuolema kuitenkin on hyvin epätodennäköinen laitonta aborttia tehdessään. Kun taas tämän heikomman ihmisen kuolema on varma abortissa. On julmuutta asettua sen vahvemman ja pahaa tehneen ihmisen puolelle ja tuhota sen heikomman elämä.

      • "Hedelmöityshoidot eivät ole ongelma tässä suhteessa, sillä pakastettu munasolu ei ole vielä hedelmöitetty. "

        Nimenomaan on:

        "Munasolut otetaan talteen ultraääniohjatussa munasolujen keräyksessä. Laboratoriossa munasolut hedelmöitetään pestyillä siittiöillä (maljahedelmöitys). Hedelmöityneitä munasoluja ja niistä kehittyneitä alkioita viljellään laboratoriossa soluviljelykaapeissa tarkasti valvotuissa olosuhteissa alkionsiirtopäivään asti."

        "Alkio siirretään kohtuun 2–6 päivän kuluttua hedelmöityksestä. Saaduista alkioista valitaan yksi tai enintään kaksi kehitysvaiheeltaan parasta alkiota siirrettäväksi kohtuun. Loput hyvälaatuiset alkiot pakastetaan mahdollista myöhempää käyttöä varten."


      • ÄläTapa
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Hedelmöityshoidot eivät ole ongelma tässä suhteessa, sillä pakastettu munasolu ei ole vielä hedelmöitetty. "

        Nimenomaan on:

        "Munasolut otetaan talteen ultraääniohjatussa munasolujen keräyksessä. Laboratoriossa munasolut hedelmöitetään pestyillä siittiöillä (maljahedelmöitys). Hedelmöityneitä munasoluja ja niistä kehittyneitä alkioita viljellään laboratoriossa soluviljelykaapeissa tarkasti valvotuissa olosuhteissa alkionsiirtopäivään asti."

        "Alkio siirretään kohtuun 2–6 päivän kuluttua hedelmöityksestä. Saaduista alkioista valitaan yksi tai enintään kaksi kehitysvaiheeltaan parasta alkiota siirrettäväksi kohtuun. Loput hyvälaatuiset alkiot pakastetaan mahdollista myöhempää käyttöä varten."

        Eikä tätä ihmisalkiota tapeta tahallaan!


      • Tueheikkoja

        "Abortissa valitaan kumpin tärkeämpi, elävä ihmisalkio vai syntiä tehnyt ja synnin tekemistä suunnitteleva nainen? Uskovat asetumme heikomman puolelle, kun taas liberaalit asettuu sen synnintekemistä jatkavan naisen puolelle, jonka kuolema kuitenkin on hyvin epätodennäköinen laitonta aborttia tehdessään. Kun taas tämän heikomman ihmisen kuolema on varma abortissa. On julmuutta asettua sen vahvemman ja pahaa tehneen ihmisen puolelle ja tuhota sen heikomman elämä."

        Yleensähän kirkko suosittaa asettumista sen heikomman puolelle.


      • ÄläTapa kirjoitti:

        Eikä tätä ihmisalkiota tapeta tahallaan!

        "Saaduista alkioista valitaan yksi tai enintään kaksi kehitysvaiheeltaan parasta alkiota siirrettäväksi kohtuun. Loput hyvälaatuiset alkiot pakastetaan mahdollista myöhempää käyttöä varten."

        Eli ne mitkä eivät ole parhaita "tapetaan" tahallaan ja jos pakastetuille ei ole käyttöä niin nekin "tapetaan".

        Mikäs tässä nyt oli niin vaikeaa?


      • YksinkertaistaEiköTotta
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Saaduista alkioista valitaan yksi tai enintään kaksi kehitysvaiheeltaan parasta alkiota siirrettäväksi kohtuun. Loput hyvälaatuiset alkiot pakastetaan mahdollista myöhempää käyttöä varten."

        Eli ne mitkä eivät ole parhaita "tapetaan" tahallaan ja jos pakastetuille ei ole käyttöä niin nekin "tapetaan".

        Mikäs tässä nyt oli niin vaikeaa?

        Se, että äidin kohdussa olevaa ihmisalkiota ei tässäkään tapauksessa saa tappaa!


      • logiikkasi.ontuu

        Mitä sitten?


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Saaduista alkioista valitaan yksi tai enintään kaksi kehitysvaiheeltaan parasta alkiota siirrettäväksi kohtuun. Loput hyvälaatuiset alkiot pakastetaan mahdollista myöhempää käyttöä varten."

        Eli ne mitkä eivät ole parhaita "tapetaan" tahallaan ja jos pakastetuille ei ole käyttöä niin nekin "tapetaan".

        Mikäs tässä nyt oli niin vaikeaa?

        Päivi myönsi omassa hedelmöityslakialoitteessaan useampaan kertaan sen, että hedelmöityshoidossa syntyy väkisinkin ylimääräisiä alkioita ja osa niistä päätyy esim. sairaalan biojätteeseen.

        Päivi tosin esitti, että mahdollisimman moni ylijäänyt alkio käytettäsiin jonkun toisen parin hyväksi, mutta kuka haluisi, että naapurin rouvat pyöräyttämiä, mutta perimältään omia biologisia mukuloita tulisi kylillä vastaan.

        Ja toiseksi, monella on omasta takaa jompia kumpia, siittiöitä tai munasoluja ja niiden käytöstä oman lapsen hankinnassa he uskoakseni haluvat myös pitää kiinni.
        Eli että ihan kiva idea Päiviltä, mutta toteuttamiskelvoton, tuokin.

        Lapsellisin vaikka toki Päivin vakaumuksen mukainen oli lakiehdotuksensa ajatus, ettei alkioita saisi valita, vaan ilmeisesti valinta pitäisi tehdä vaikka huivi silmillä. Mutta eihän ne sitä niin tee, saattaisi mennä vaikka Mamun ja Maaritin petrimaljat sekaisin.
        Eli tietenkin isosta joukosta valitaan ne elinkelpoisimmat ja vilttiketjulaiset alkiot päätyy biojätteeseen. Luonto on ankara, mutta ihminen on vielä ankarampi, sen alkion näkökulmasta.


      • YksinkertaistaEiköTotta kirjoitti:

        Se, että äidin kohdussa olevaa ihmisalkiota ei tässäkään tapauksessa saa tappaa!

        Eli hedelmöitys ei ole siis se mistä se ihmiselämä alkaa?


      • KirjoitettuOn
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Eli hedelmöitys ei ole siis se mistä se ihmiselämä alkaa?

        Ihmiselämä alkaa hedelmöityksen hetkellä jolloin alkaa laki "Älä tapa!"


      • viimeinen.tuomio.2
        KirjoitettuOn kirjoitti:

        Ihmiselämä alkaa hedelmöityksen hetkellä jolloin alkaa laki "Älä tapa!"

        Mitähän munasolu mahtaa tuumia, kun ensin lilluu kaikessa rauhassa ovulaatiota odotellen ja sitten ykskaks onkin miljoonia siimahäntiä ympärillä ja tyrkkimässä joka puolelta solun seinämiä? Miten siinä tilanteessa voikaan valikoitua kaikista potentiaalisista miljoonista aivokirurgeista, rakettitieteilijöistä ja MENSA:n jäsenistä yleensä se tyhmin.

        Kyllä munasolullakin pitäisi sentään olla joku vastuu ja aborttimahdollisuus, vaikka äiti tekeekin joskus tyhmiä valintoja panokumppaneikseen!

        ;D


      • KirjoitettuOn kirjoitti:

        Ihmiselämä alkaa hedelmöityksen hetkellä jolloin alkaa laki "Älä tapa!"

        No odottelen niitä lukuisia aloituksia sinulta sitten missä vastustat hedelmöityshoitoja ja tiettyjä ehkäisymenetelmiä yhtä ponnekkaasti "älä tapa" tyyliin kun mitä abortista meuhkaat täällä.


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Mitähän munasolu mahtaa tuumia, kun ensin lilluu kaikessa rauhassa ovulaatiota odotellen ja sitten ykskaks onkin miljoonia siimahäntiä ympärillä ja tyrkkimässä joka puolelta solun seinämiä? Miten siinä tilanteessa voikaan valikoitua kaikista potentiaalisista miljoonista aivokirurgeista, rakettitieteilijöistä ja MENSA:n jäsenistä yleensä se tyhmin.

        Kyllä munasolullakin pitäisi sentään olla joku vastuu ja aborttimahdollisuus, vaikka äiti tekeekin joskus tyhmiä valintoja panokumppaneikseen!

        ;D

        Hoh hoo ja ;-)

        Voi munasolu parka


    • sentäh

      Meitä sisaruksia on 8, olemme syntyneet 40 - 60 luvun välisenä aikana. Isäni vammautui Summan taisteluissa talvisodassa. Isäni muuten sanoi, että "siinä sodassa, jos ei ollut ennen rukoillut, niin silloin rukoili". Mutta toiseen asiaan, Kyynelsilmin äitini kertoi, että kahdeksannen, nuorimman lapsensa raskauden alussa, hänelle oli lääkärin taholta ehdotettu aborttia ja hän kertomansa mukaan oli silloin ollut kahden vaiheilla, koska oli köyhää ja leipä oli siihen aikaan vielä lujassa. Kuitenkin hän valitsi lapsen, josta hänelle ja isälle, heidän pitkän elämänsä aikana, oli varmasti eniten iloa, kuin myös meille sisaruksille. Siis älkää tappako viattomia syntymättömiä lapsia, heistä on suuri ilo ja turva vanhemmilleen ja koko yhteikunnalle.

      • Entäpä jos lääkärin arvio äitisi raskauden riskistä olisi toteutunut. Eli kuten ennen wanhaa aina välillä kävi, nainen kuoli synnytykseen.
        Jos äitisi olisi kuollut, niin olisiko kantasi silti sama.


      • Jätittekö vanhemmat nuorimmaisen niskoille, pääsitte itse helpommalla?

        Ilkeä kysymys, tiedän, mutta ilo vanhemmille, yhteiskunnalle ja sisaruksille vei ajatuksen tähän suuntaan.


      • Ei taida tämä maailma ymmärtää, moni suurmies/nainen olisi historian saatossa jäänyt syntymättä nykyisellä ehkäisy/aborttipolitiikalla.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Ei taida tämä maailma ymmärtää, moni suurmies/nainen olisi historian saatossa jäänyt syntymättä nykyisellä ehkäisy/aborttipolitiikalla.

        Ja moni tuhoa kylvänyt hirvitys.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Ei taida tämä maailma ymmärtää, moni suurmies/nainen olisi historian saatossa jäänyt syntymättä nykyisellä ehkäisy/aborttipolitiikalla.

        Valtaoja se taisi sanoa, että me olemme onnistuneet näissä universumin arpajaisissa. Mahdollisia siittiö-munasolu-yhdistelmiä kun on jo jokaisella parilla lähes ääretön määrä ja vain muutama niistä toteutuu.


      • niinmiksi

        "Äiti - miksi et antanut minun elää?" - kaikuu lukemattomien abortin tehneiden naisten mielissä yöt ja päivät!


      • tämäkin.vielä
        ArtoTTT kirjoitti:

        Ei taida tämä maailma ymmärtää, moni suurmies/nainen olisi historian saatossa jäänyt syntymättä nykyisellä ehkäisy/aborttipolitiikalla.

        Lisäksi ei tiedetä miten moni suurmies tai nainen on jäänyt syntymättä ihmisen tekemällä päätöksellä ehkäisyn tai miehen masturboinnin vuoksi.


      • tämäkin.vielä
        niinmiksi kirjoitti:

        "Äiti - miksi et antanut minun elää?" - kaikuu lukemattomien abortin tehneiden naisten mielissä yöt ja päivät!

        Pitäisikö kaikua myös niiden lukemattomien ehkäisyä käyttäneiden ja masturboineiden miesten mielissä yötä päivää.
        -Miksi ihminen hetken nautinnonhurmiossaan päätti ettei kallisarvoisen sukusoluni informaation annettu hedelmöityä ja kehittyä eläväksi ihmiseksi!


      • ovatuhreja
        tämäkin.vielä kirjoitti:

        Pitäisikö kaikua myös niiden lukemattomien ehkäisyä käyttäneiden ja masturboineiden miesten mielissä yötä päivää.
        -Miksi ihminen hetken nautinnonhurmiossaan päätti ettei kallisarvoisen sukusoluni informaation annettu hedelmöityä ja kehittyä eläväksi ihmiseksi!

        Ei - mutta abortin tehneiden naisten mielissä kaikuu kysymys ...

        "Äiti - miksi et antanut minun elää?"

        ... ennemmin tai myöhemmin!

        Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset näitä naisia ja heidän elämäänsä, jotka joutuvat tällaisten henkisen kidutuksen uhreiksi pelkästään siitä syystä, että ateistit ja liberaalit haluavat taistella Jumalan tahtoa vastaan.


      • tämäkin.vielä
        ovatuhreja kirjoitti:

        Ei - mutta abortin tehneiden naisten mielissä kaikuu kysymys ...

        "Äiti - miksi et antanut minun elää?"

        ... ennemmin tai myöhemmin!

        Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset näitä naisia ja heidän elämäänsä, jotka joutuvat tällaisten henkisen kidutuksen uhreiksi pelkästään siitä syystä, että ateistit ja liberaalit haluavat taistella Jumalan tahtoa vastaan.

        Raskaus on seurausta miehen valuttamasta siemennesteestä naisen emättimeen, miehen siittiöiden tehtävä on naisen munasolun hedelmöittäminen.
        Ovatko miehet sitten henkisesti jälkeenjääneitä hukatessaan katumatta nautinnonhimossaan sukusolujaan. Miksi miehet eivät kokisi tehneensä vääryyttä estäessään jälkeläisiään syntymästä, pelkästään naisetko tekevät vääryyttä ja ovatko miehet emotionaalisesti tyhmiä?


      • ovatuhreja kirjoitti:

        Ei - mutta abortin tehneiden naisten mielissä kaikuu kysymys ...

        "Äiti - miksi et antanut minun elää?"

        ... ennemmin tai myöhemmin!

        Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset näitä naisia ja heidän elämäänsä, jotka joutuvat tällaisten henkisen kidutuksen uhreiksi pelkästään siitä syystä, että ateistit ja liberaalit haluavat taistella Jumalan tahtoa vastaan.

        >> ateistit... haluavat taistella Jumalan tahtoa vastaan. <<

        No voitaisiin sopiakin nämä jutut, mutta ongelma on se, ettemme voi tietää mitä mahdollinen Jumala olisi vaikkapa abortista.
        Jumalahan kuvataan välillä kovinkin rationaaliseksi, välillä taas erittäin epävakaaksi persoonaksi ja miten milloinkin.

        Eli vähän tuulesta riippuen Jumala voisi hyväksyä abortin tai huonona päivänä se kieltäisi seksin ajattelemisenkin tyyliin jos kätesi viettelee sinua leikkaa se pois, jos silmäsi viettelee... jos penis... jos aivot...

        Toisaalta kaikkivoipa Jumala väitetysti tietää etukäteen kaiken, kuten senkin tehdäänkö abortti vai eikö tehdä.

        Mahtaa olla tylsää, vähän kuin katsoisi vanhan lätkämatsin videolta ja muistaisi jokaisen yksityiskohdan ulkoa.


    • viimeinen.tuomio.2

      Muutama onnistunut abortti ja tämäkin palsta sisältäisi fiksuja kirjoittajia ja asiallisia kommentteja, eikä pelkkiä solumöykkyjä ja usko.vaisia.

      Mutta näillä mennään :(

      • satunnainen.nimimerkki

        Kohdallasi se olisi toiminut.


      • viimeinen.tuomio.2
        satunnainen.nimimerkki kirjoitti:

        Kohdallasi se olisi toiminut.

        Triggeröidyit tällä kertaa 4 minuutissa.

        Oletko tulossa vanhaksi, kun noin kauan kestää?


    • Elämän alkamisen hetki on asia ,joka puhuttaa , kuten tästäkin keskustelusta voi nähdä. Ja toisen ajatus tuosta asiasta saattaa itsestä tuntua epäloogiselta, mutta sille toiselle se saattaa olla ihan loogista.
      Me helposti menemme siihen ansaan, että ajattelemme kaikkien ajattelevan samalla logiikalla kuin itse ajattelemme, mutta niin se ei kuitenkaan ole. Meillä on erilaisia historiaamme liittyviä asioista, jotka värittävät kantaamme eri asioihin.

      Päivi Räsänen ajattelee Päivi Räsäsen tavalla ja hänellä on siihen oikeutensa. Minä ajattelen omalla tavallani ja minulla on siihen oikeus. Ongelma muodostuu siinä vaiheessa, kun yhteiskunnan pitää tehdä päätöksä siitä, minka kannan yhteiskuntana voimme hyväksyä johonkin asiaan, joka jakaa mielipiteitä.

      Onneksi meillä on vapaus kritisoida päättäjiemme ajatuksia ja käsityksiä, jotka on esiin tuotu.

    • soluihminen

      Hedelmöittynyt munasolu on hedelmöittynyt munasolu. Onko kasvin siemen kasvi? Siemen tarvitsee vettä ja ravinteita, jotta siitä voi tulla kasvi. Sama ihmisen kohdalla. Ihmiseksi asti ei voi kasvaa koeputkessa, ainakaan toistaiseksi.

      Ihminen on korottanut itsensä pyhäksi, siksi kokee olevansa pyhä alusta asti.

      • Samaa mieltä.

        Huomatkaa, että kun jakamattoman kirkon kirkolliskokoukset määrittelivät kristillisistä uskoa, uskontunnustuksiin määriteltiin pyhiksi ja jumalallisiksi vain Isä Jumala, Poika Jeesus Kristus ja Pyhä Henki. Ei ihminen eikä ihmisen sikiö.

        Ihminen on kristinuskon mukaan perisyntisäkki. Jo vastasyntynyt on perisynnin tahraama. Liekö sitten myös varhaisvaiheen sikiökin?


    • "Ihminen on kristinuskon mukaan perisyntisäkki. Jo vastasyntynyt on perisynnin tahraama. Liekö sitten myös varhaisvaiheen sikiökin? "

      Hyvä kysymys, kun lisätään siihen vielä kristillinen sanonta ; ' Synnin palkka on kuolema' niin, siinäpä sitä on pohtimista perisyntiin liittyen.

      • Kuolema tuntuu rangaistuksena lähes palkinnolta verrattuna siihen ikuiseen kidutukseen, jonka Taivaanisä on järjestänyt tuhmille lapsosilleen.
        Tai siis väitetään järjestäneen.


      • pahuuspoistetaan
        qwertyilija kirjoitti:

        Kuolema tuntuu rangaistuksena lähes palkinnolta verrattuna siihen ikuiseen kidutukseen, jonka Taivaanisä on järjestänyt tuhmille lapsosilleen.
        Tai siis väitetään järjestäneen.

        "Kuolema tuntuu rangaistuksena lähes palkinnolta .."

        Hyvä kun olet tätä mieltä, sillä tämän jälkeen pahuutta ei enää ole ollenkaan :)

        Miten muuten sinun käy kun Jumala poistaa pahuuden maailmasta?


      • viimeinen.tuomio.2
        pahuuspoistetaan kirjoitti:

        "Kuolema tuntuu rangaistuksena lähes palkinnolta .."

        Hyvä kun olet tätä mieltä, sillä tämän jälkeen pahuutta ei enää ole ollenkaan :)

        Miten muuten sinun käy kun Jumala poistaa pahuuden maailmasta?

        Ei Jumala poista pahuutta maailmasta.

        Jumalahan tykkää kunnon rähinästä ja konflikteista ja sotajoukoista ja varmaan olisi ihan koukussa tähän palstaan. Ehkä provosoisi vielä vähän lisääkin, saadakseen oikein kunnon matskua hermostuneilta sieluilta, sitten olisi kunnolla mustaa valkoisella Viimeiselle Tuomiolle.


      • hyväjostorjut
        viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Ei Jumala poista pahuutta maailmasta.

        Jumalahan tykkää kunnon rähinästä ja konflikteista ja sotajoukoista ja varmaan olisi ihan koukussa tähän palstaan. Ehkä provosoisi vielä vähän lisääkin, saadakseen oikein kunnon matskua hermostuneilta sieluilta, sitten olisi kunnolla mustaa valkoisella Viimeiselle Tuomiolle.

        "Ei Jumala poista pahuutta maailmasta. "

        Alkoiko torjunta iskeä mielen sopukoihin? Jos näin, niin sitten oikeat johtopäätökset!


      • viimeinen.tuomio.2
        hyväjostorjut kirjoitti:

        "Ei Jumala poista pahuutta maailmasta. "

        Alkoiko torjunta iskeä mielen sopukoihin? Jos näin, niin sitten oikeat johtopäätökset!

        Mikä "torjunta"?

        Totta kai Jumala poistaa pahuuden maailmasta. Tapahtuuko se huomenna tai miljoonan vuoden päästä tai sitten kun häntä huvittaa? on se ainoa oleellinen kysymys. Ei todennäköisesti tule tapahtumaan meidän elinaikanamme, joten turha huoli sinänsä.

        Todennäköisempää on, että s24-ylläpito poistaa viestin, kuin että Jumala sanoo palstalla yhtään mitään. Ja se ylläpitokin kuvittelee poistavansa jonkin "pahan", kun itse asiassa vain hävittää aihetodisteita.

        Uskoahan siihen voi ja elää elämänsä siten, ettei hirveästi tarvitsisi jälkipuheita. Jos ja kun ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, niin se on rehellistä ymmärtää, että ei ADHD jaksa keskittyä kovinkaan moneen persoonaan kerrallaan ja pitää kaikkia automaattisesti pahoina.

        Paitsi, jos on multinikki, jolle "seurakunnan" pitäminen linjoilla on elinehto ;D Se on se ero Jumalan suhteen. Jumala ei vastaa, suko.vainen vastaa aina ;D


    • viimeinen.tuomio.2

      Hedelmöittynyt munasolu on vasta ns. "puolimatkassa" olla ihminen.

      Selittäkääpä muuten homofobit päivän (ja Päivin) ratoksi, miten poikkeuksetta 100% varmuudella miehestä peräisin olevista miespuolisista siittiöistä tulee solumöykkyvaiheessa homoja, koska siittiön täytyy olla halukas yhtymään naispuoliseen vastineeseen eli munasoluun eli kaikki ovat siinä vaiheessa heteroita.

      Miksi ei sitten tule 100% varmasti vain ja ainoastaan mies- ja naispuolisia heteroita lopputuloksena? Siis varmasti 100% heteroista vanhempiensa sukusoluista ja heteroyhdynnästä.

      Mikähän agenda siinä on?

      ;D

      • MitäKukinValitsee

        "Miksi ei sitten tule 100% varmasti vain ja ainoastaan mies- ja naispuolisia heteroita lopputuloksena? Siis varmasti 100% heteroista vanhempiensa sukusoluista ja heteroyhdynnästä.

        Mikähän agenda siinä on?"

        Ihminen on myös hengellinen, ja kun ihminen hylkää Jumalan, niin sitten saaa...tanalla on tilaisuus ottaa ko ihminen hallintaansa ja teettää kaikkia jumalattomia tekoja, mm tappamisia, varastelua, homo-/lesboseksiä jne
        "He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, häntä, joka on iankaikkisesti ylistetty.
        Sen tähden Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan...."


      • Luonnon.laki

        Siinä hän tuli juuri todistaneeksi sen että kaikki ovat alusta eli hedelmöityksestä alkaen heteroita.

        HYVÄ !


      • Liberaalinpahuusjyllää
        MitäKukinValitsee kirjoitti:

        "Miksi ei sitten tule 100% varmasti vain ja ainoastaan mies- ja naispuolisia heteroita lopputuloksena? Siis varmasti 100% heteroista vanhempiensa sukusoluista ja heteroyhdynnästä.

        Mikähän agenda siinä on?"

        Ihminen on myös hengellinen, ja kun ihminen hylkää Jumalan, niin sitten saaa...tanalla on tilaisuus ottaa ko ihminen hallintaansa ja teettää kaikkia jumalattomia tekoja, mm tappamisia, varastelua, homo-/lesboseksiä jne
        "He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, häntä, joka on iankaikkisesti ylistetty.
        Sen tähden Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan...."

        "Ihminen on myös hengellinen, ja kun ihminen hylkää Jumalan, niin sitten saaa...tanalla on tilaisuus ottaa ko ihminen hallintaansa ja ..."

        Liberaalit ovat omaksuneet pahuuden voimat osaksi elämäänsä ja nyt sitten ovat tuomittuja jatkamaan pahuuttaan .... kunnes se loppuu, iankaikkisesti.


    • kätilö.vastaa

      Hedelmöittynyt kohtuun kiinnittynyt munasolu on ihminen. Esim. kohdun ulkopuolella oleva "tuulimuna"raskaus ei ole ihminen koska se ei pysty kehittymään ja kasvamaan.
      Samasta syystä koeputkessa oleva hedelmöittynyt munasolu ei ole ihminen koska se ei pysty elämään ja kehittymään koeputkessa.

      • Mitä merkittävää siinä kohtuun kiinnittymisessä mielestäsi tapahtuu eli sellaista, joka tekee hedelmöittyneestä munasolusta ihmisoikeudet omaavan ihmisen?


      • Elämä.alkaa
        qwertyilija kirjoitti:

        Mitä merkittävää siinä kohtuun kiinnittymisessä mielestäsi tapahtuu eli sellaista, joka tekee hedelmöittyneestä munasolusta ihmisoikeudet omaavan ihmisen?

        Mitä merkittävää? Siitä ihmisyksilön elämä alkaa, joka elämä on todennettavissa kasvuna ja kehityksenä. Sinäkin olet tietoinen siitä että abortissa eliminoidaan ihmisyksilö, jota ei syystä tai toisesta viitsitä hoitaa ja elättää.


      • Liberaalinpahuusjyllää
        Elämä.alkaa kirjoitti:

        Mitä merkittävää? Siitä ihmisyksilön elämä alkaa, joka elämä on todennettavissa kasvuna ja kehityksenä. Sinäkin olet tietoinen siitä että abortissa eliminoidaan ihmisyksilö, jota ei syystä tai toisesta viitsitä hoitaa ja elättää.

        On se ihmeellistä tuo liberaalien pahantahtoinen järki, kun eivät pidä alkiota elävänä olentoja, vaikka varmaankin pitävät vielä pienempää kirppua elävänä olentona. Kuinka pitkälle ihminen on valmis menemään Jumalaa vastaan kapinoinnissaan ja pahuudessaan niin ei ainakaan vielä ole nähty rajaa?


      • Liberaalinpahuusjyllää kirjoitti:

        On se ihmeellistä tuo liberaalien pahantahtoinen järki, kun eivät pidä alkiota elävänä olentoja, vaikka varmaankin pitävät vielä pienempää kirppua elävänä olentona. Kuinka pitkälle ihminen on valmis menemään Jumalaa vastaan kapinoinnissaan ja pahuudessaan niin ei ainakaan vielä ole nähty rajaa?

        Päivi Räsänen ja Timo Soinikin hyväksyy koeputkihedelmöityksen eli myös siihen vääjäämättömästi liittyvän alkioiden hävittämisen.
        Päivi ja Timo ovat siis liberaaleja.


      • Uskovankannanotto
        qwertyilija kirjoitti:

        Päivi Räsänen ja Timo Soinikin hyväksyy koeputkihedelmöityksen eli myös siihen vääjäämättömästi liittyvän alkioiden hävittämisen.
        Päivi ja Timo ovat siis liberaaleja.

        "Päivi Räsänen ja Timo Soinikin hyväksyy koeputkihedelmöityksen eli myös siihen vääjäämättömästi liittyvän alkioiden hävittämisen. "

        Tästä ei kai heidän suoranaisia lausuntoja ole käytettävissä, mutta voidaan kyllä varoen olettaa, että hyväksyvät hedelmöityshoidot.

        Hedelmöitettyjen alkioiden hävittäminen on sitten taasen jo eri juttu.

        Mutta abortti on tahallista ihmistaimen tappamista, koska alkio on jo naisen kohdussa kehittymässä oleva ihmistaimen, se heikoin ja turvattomin kaikista.

        Ja sitten jos asiaa ajatellaan kristinuskon kautta, niin asian ratkaisee Raamatun kohdat ...

        Ps. 139:16
        Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

        5. Moos. 5:17
        Älä tapa.

        Näillä Sanoilla siis mennään!


      • kätilö.vastaa
        qwertyilija kirjoitti:

        Mitä merkittävää siinä kohtuun kiinnittymisessä mielestäsi tapahtuu eli sellaista, joka tekee hedelmöittyneestä munasolusta ihmisoikeudet omaavan ihmisen?

        Et varmaan lumenut kun kirjoitin, että se k a s v a a ja k e h i t t y eli elää.


      • Elämä.alkaa kirjoitti:

        Mitä merkittävää? Siitä ihmisyksilön elämä alkaa, joka elämä on todennettavissa kasvuna ja kehityksenä. Sinäkin olet tietoinen siitä että abortissa eliminoidaan ihmisyksilö, jota ei syystä tai toisesta viitsitä hoitaa ja elättää.

        > Siitä ihmisyksilön elämä alkaa <<

        Jos kohtuun kiinnittyminen hyväksytään elämän alkuhetkeksi, niin silloin hyväksytään myös jälkiehkäisynä katumuspilleri ja ehkäisynä kuparikierukka
        Nehän vain estää hedelmöittyneen munasolun kohtuun kiinnittymisen.

        Mutta kohtuun kiinnittymisen määritteleminen elämän lähtöhetkeksi on kestämätön, koska alkio kasvaa ja kehittyy melkein viikon, ennen kohtuun asettamista. Pelkkä väistöliike.


      • kätilö.vastaa kirjoitti:

        Et varmaan lumenut kun kirjoitin, että se k a s v a a ja k e h i t t y eli elää.

        Kasvaa se alkio siellä petrimaljassakin ja vauhdilla. Jos keinokohtu on joskus lähitulevaisuudessa totta, niin lapset voi kasvaa niissä.


      • kätilö.vastaa kirjoitti:

        Et varmaan lumenut kun kirjoitin, että se k a s v a a ja k e h i t t y eli elää.

        kätilö.vastaa

        Höpö höpö sinä mikään kätilö ole, kun kätilöthän osallistuu abortteihin. Vähän onneton nimimerkkivalinta sulta multinikkeilevä korkkiruuvi.


      • saatan.uskoakin
        qwertyilija kirjoitti:

        Kasvaa se alkio siellä petrimaljassakin ja vauhdilla. Jos keinokohtu on joskus lähitulevaisuudessa totta, niin lapset voi kasvaa niissä.

        Oletko sinä kasvanut petrimaljassa?


      • kätilö.vastaa
        qwertyilija kirjoitti:

        kätilö.vastaa

        Höpö höpö sinä mikään kätilö ole, kun kätilöthän osallistuu abortteihin. Vähän onneton nimimerkkivalinta sulta multinikkeilevä korkkiruuvi.

        Minä en osallistu abortteihin koska työskentelen synnytyshuonsessa. Abortit tehdään poliklinikalla.
        Mutta pääasia on se, että ymmärsit nyt milloin ihmisestä tulee ihminen.


      • kätilö.vastaa kirjoitti:

        Minä en osallistu abortteihin koska työskentelen synnytyshuonsessa. Abortit tehdään poliklinikalla.
        Mutta pääasia on se, että ymmärsit nyt milloin ihmisestä tulee ihminen.

        Koulutusvaiheessa olet osallistunut niiden tekoon. Kuten jokainen gynekologi, Sari Tanuksen tapaan, on tehnyt abortteja jo opiskeluvaiheessa.


      • kätilö.vastaa
        qwertyilija kirjoitti:

        Koulutusvaiheessa olet osallistunut niiden tekoon. Kuten jokainen gynekologi, Sari Tanuksen tapaan, on tehnyt abortteja jo opiskeluvaiheessa.

        Koulutusvaihessa ei todellakaan tehdä abortteja. Niihin ei ole keneknkään pakko osallistua. Eikö olekin hyvä, että tappajia löytyy riittävä määrä vapaaehtoisesti?

        Valehtelet taas, eikö hävetä?


      • Uskovankannanotto kirjoitti:

        "Päivi Räsänen ja Timo Soinikin hyväksyy koeputkihedelmöityksen eli myös siihen vääjäämättömästi liittyvän alkioiden hävittämisen. "

        Tästä ei kai heidän suoranaisia lausuntoja ole käytettävissä, mutta voidaan kyllä varoen olettaa, että hyväksyvät hedelmöityshoidot.

        Hedelmöitettyjen alkioiden hävittäminen on sitten taasen jo eri juttu.

        Mutta abortti on tahallista ihmistaimen tappamista, koska alkio on jo naisen kohdussa kehittymässä oleva ihmistaimen, se heikoin ja turvattomin kaikista.

        Ja sitten jos asiaa ajatellaan kristinuskon kautta, niin asian ratkaisee Raamatun kohdat ...

        Ps. 139:16
        Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

        5. Moos. 5:17
        Älä tapa.

        Näillä Sanoilla siis mennään!

        >> Tästä ei kai heidän suoranaisia lausuntoja ole käytettävissä, mutta voidaan kyllä varoen olettaa, että hyväksyvät hedelmöityshoidot. <<

        Totta, voitaneen olettaa, että jokainen joka laskee hedelmöittymisen ihmiselämän alkuhetkeksi vastustaa myös koeputkihedelmöityksiä, jos hän on ajattelussaan looginen, eikä hyväksy mukavuussyistä tehtyjä ihmisalkioiden hävittämisiä.

        Itse en tosin tiedä eduskunnastakaan ketään, joka vastustaisi sitä, että lainsäädäntömme hyväksyy koeputkihedelmöitykset.



        >> Hedelmöitettyjen alkioiden hävittäminen on sitten taasen jo eri juttu.
        Mutta abortti on tahallista ihmistaimen tappamista <<


        Ei ne koeputkihedelmöitetyt viikon vanhat ihmistaimet sen kummempia ole kuin abortoitava alkiokaan. Eikä siinä tappaminen käy mielessä kuin muutamalla fudulla, kun abortista puhutaan. Biojätteeseen joutuvista ihmistaimista ei sen sijaan välitä kukaan. Tai Päivi mainitsi omassa keinohedelmöitystä koskeneessa lakialoitteessaan, että niitä pakastealkioita tulee kohdella ihmisarvoisen kunnioittavasti.

        Mahtaisko ristinmerkin teko ennen roskiin heittoa riittää.


      • NiksuPissasNurkkaan
        qwertyilija kirjoitti:

        >> Tästä ei kai heidän suoranaisia lausuntoja ole käytettävissä, mutta voidaan kyllä varoen olettaa, että hyväksyvät hedelmöityshoidot. <<

        Totta, voitaneen olettaa, että jokainen joka laskee hedelmöittymisen ihmiselämän alkuhetkeksi vastustaa myös koeputkihedelmöityksiä, jos hän on ajattelussaan looginen, eikä hyväksy mukavuussyistä tehtyjä ihmisalkioiden hävittämisiä.

        Itse en tosin tiedä eduskunnastakaan ketään, joka vastustaisi sitä, että lainsäädäntömme hyväksyy koeputkihedelmöitykset.



        >> Hedelmöitettyjen alkioiden hävittäminen on sitten taasen jo eri juttu.
        Mutta abortti on tahallista ihmistaimen tappamista <<


        Ei ne koeputkihedelmöitetyt viikon vanhat ihmistaimet sen kummempia ole kuin abortoitava alkiokaan. Eikä siinä tappaminen käy mielessä kuin muutamalla fudulla, kun abortista puhutaan. Biojätteeseen joutuvista ihmistaimista ei sen sijaan välitä kukaan. Tai Päivi mainitsi omassa keinohedelmöitystä koskeneessa lakialoitteessaan, että niitä pakastealkioita tulee kohdella ihmisarvoisen kunnioittavasti.

        Mahtaisko ristinmerkin teko ennen roskiin heittoa riittää.

        Tottakai ihmisen simenniä ja munasoluja erikseenkin tulee kohdella erikseenkin kunnioittavasti.


      • NiksuPissasNurkkaan kirjoitti:

        Tottakai ihmisen simenniä ja munasoluja erikseenkin tulee kohdella erikseenkin kunnioittavasti.

        Ei niitä kunnioiteta sen enempää kuin papa-koettakaan. Potilasta kunnioitetaan ihmisenä, mutta solunäyte tai alkio ei ole ihminen.


      • NipsuPissasNurkaan
        qwertyilija kirjoitti:

        Ei niitä kunnioiteta sen enempää kuin papa-koettakaan. Potilasta kunnioitetaan ihmisenä, mutta solunäyte tai alkio ei ole ihminen.

        Papakokeesaa ei oteta munasoluja vaan kohdunsuun ja kohdunkaulan limakalvolta näyte.


      • NipsuPissasNurkaan kirjoitti:

        Papakokeesaa ei oteta munasoluja vaan kohdunsuun ja kohdunkaulan limakalvolta näyte.

        Tiedän.


      • KorjaanSinua
        qwertyilija kirjoitti:

        > Siitä ihmisyksilön elämä alkaa <<

        Jos kohtuun kiinnittyminen hyväksytään elämän alkuhetkeksi, niin silloin hyväksytään myös jälkiehkäisynä katumuspilleri ja ehkäisynä kuparikierukka
        Nehän vain estää hedelmöittyneen munasolun kohtuun kiinnittymisen.

        Mutta kohtuun kiinnittymisen määritteleminen elämän lähtöhetkeksi on kestämätön, koska alkio kasvaa ja kehittyy melkein viikon, ennen kohtuun asettamista. Pelkkä väistöliike.

        "> Siitä ihmisyksilön elämä alkaa <<

        Jos kohtuun kiinnittyminen hyväksytään elämän alkuhetkeksi, niin silloin hyväksytään myös jälkiehkäisynä katumuspilleri ja ehkäisynä kuparikierukka
        Nehän vain estää hedelmöittyneen munasolun kohtuun kiinnittymisen. "

        Elämä alkaa, kun munasolu on hedelmöittyneenä äidin kohdussa!!

        Et ole nyt ihan ajan tasalla!


      • TässäRatkaisu
        qwertyilija kirjoitti:

        >> Tästä ei kai heidän suoranaisia lausuntoja ole käytettävissä, mutta voidaan kyllä varoen olettaa, että hyväksyvät hedelmöityshoidot. <<

        Totta, voitaneen olettaa, että jokainen joka laskee hedelmöittymisen ihmiselämän alkuhetkeksi vastustaa myös koeputkihedelmöityksiä, jos hän on ajattelussaan looginen, eikä hyväksy mukavuussyistä tehtyjä ihmisalkioiden hävittämisiä.

        Itse en tosin tiedä eduskunnastakaan ketään, joka vastustaisi sitä, että lainsäädäntömme hyväksyy koeputkihedelmöitykset.



        >> Hedelmöitettyjen alkioiden hävittäminen on sitten taasen jo eri juttu.
        Mutta abortti on tahallista ihmistaimen tappamista <<


        Ei ne koeputkihedelmöitetyt viikon vanhat ihmistaimet sen kummempia ole kuin abortoitava alkiokaan. Eikä siinä tappaminen käy mielessä kuin muutamalla fudulla, kun abortista puhutaan. Biojätteeseen joutuvista ihmistaimista ei sen sijaan välitä kukaan. Tai Päivi mainitsi omassa keinohedelmöitystä koskeneessa lakialoitteessaan, että niitä pakastealkioita tulee kohdella ihmisarvoisen kunnioittavasti.

        Mahtaisko ristinmerkin teko ennen roskiin heittoa riittää.

        "Tai Päivi mainitsi omassa keinohedelmöitystä koskeneessa lakialoitteessaan, että niitä pakastealkioita tulee kohdella ihmisarvoisen kunnioittavasti."

        Näin on ja sitten elämä alkaa kun hedelmöitetty munasolu on äidin kohdussa!

        Mutta tärkeintä tässä on Jumalan kanta asiaan, mikä itseasiassa ratkaisee koko jutun ...


        Ps. 139:16
        Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

        5. Moos. 5:17
        Älä tapa.


      • runkulle
        qwertyilija kirjoitti:

        Tiedän.

        Et sinä runkku mitään tiedä!


    • kylkyl

      Kaikki ollaan oltu aitimme kohdussa kaikenlaisissa kasvuvaiheissa aina syntymään saakka. Luulisin, että te jotka puolustatte lapsen tappamista äidin kohtuun, olisitte halunneet itsellenne saman kohtalon, eipä siitä muuhun johtopäätökseen voi tulla. Tuhannet abortoidut lapset olisivat aloittaneet iloisina ekaluokan tänäsyksynä jos heille olis annettu siihen mahdollisuus. Se on tuhansille äideille tuskan paikka, seurata heidän kuolleitten lastensa ikäisiä pieniä koululaisia.

      • Te tosikkouskovat olette intuitiivisen ajattelunne varassa ja yritätte päätellä syitä seurauksista. Teille aurinkokin nousee, että tulisi aamu.

        Me ateistit taas analysoidaan teidän tosikkouskovin juttuja, vaikka se turhaa onkin ja yritetään saada teidät oivaltamaan se fakta, ettette te useinkaan oivalla.

        Eli tuosta äiti-lapsi-vertauksestasi tuli tämmöinen mieleen.


    • kylkyl

      Kyllähän ne puna-ateistit yrittivät tuoda sitä sanomaansa tuolta naapurimaasta v 39 väkipakolla meille Suomalaisille kristityille. Ei sitä kuitenkaan isämme ja isoisämme hetimiten vastaan ottaneet. Emmekä mekään, sillä meillä on samat, kotoa perityt isiemme arvot kun heillä oli. Koti uskonto ja isänmaa. Niitä arvoja isämme ja äitimme puolistivat henkeen ja vereen. Tottakai mekin. Ateistien fakta romahti kommunismin mukana Venäjällä ja muissa ateistisissa työläisdiktatuurin maissa v 89. Nyt niissä maissa rakennetaan uudelleen kirkot ja rukoushuoneet ja kiitetään Taivaan isää vapaasti. Mitä ennen ateistien hallitessa ei voinut tehdä. Kyllähän ateistisissa kommunistivaltioissa on abortoitu miljoonia lapsia, sieltä se tauti on levinnyt sivistyneisiin maihin.

      • Venäjällä tehdään edelleen väkilukuun suhteutettuna moninkertainen määrä abortteja Länsi-Eurooppaan verrattuna.

        "Vuoden 2007 YK-tilastoselvityksen mukaan Venäjällä abortoidaan 53,7 raskautta tuhatta naista kohden.
        Maan terveysministeriön tietojen mukaan lähes joka toinen raskaus päättyy aborttiin
        Useimmissa Euroopan maissa aborttien määrä tuhatta naista kohden on selvästi alle 20. Esimerkiksi Suomessa vastaava luku on 11,1."

        Ps Soinin hehkuttamassa Argentiinassa 40% raskauksista päätyy aborttiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      5814
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      62
      3004
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      57
      2476
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1123
    5. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      37
      1085
    6. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1084
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      907
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      813
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      793
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      791
    Aihe