Yhden-Jakeen-Oppisuunnat?

joh10-27

Yhden-Jakeen-Oppisuunnat

Ne, jotka ovat olleet Herran tiellä pitkään, ovat nähneet sitä ja tätä ”villitystä” kristikansan riveissä.

Kaikille ei Raamatun Sanan Leipä maistu lainkaan, vaan pitää saada makeita herkkupaloja, virittäviä fiiliksiä. Monet myös tahtovat napsia Ramatun kohtia kuin rusinoita pullasta. Sitten eksytään ja sepitetään näistä valituista jakeista uusi suunta: Yhden-Jakeen-oppi!

Viimeisin villitys on Tuli-Sielu-Oppi! Se on nostettu priorisoinnissa Ykkösasiaksi, eräissä uskonsuunnissa. Niin relevantiksi, että sitä pitää opiskella ”tuli-sielu-koulussa”! (Maksua vastaan toki!) On tulikonferenssia, tulimummoja, tuliherätystä… tulta...

Tulee kysymys, pitääkö uskovan olla Tulta ja Tappuraa? Eihän tuli synnytä uutta elämää, tulen tehtävä on polttaa pois tulen ruoaksi pilaantunut! Tuli ei synnytä uutta kasvua, vaan sade; vesi sen tekee! Niinkuin Elian päivinä! Ensin tuli >> vasta sitten siunauksen sade!
1 Kun 19. luku

Miksei vastaavasti ole Vesi-Sielu-Koulua? Mitä Jeesus sanoi?
” Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on- niinkuin Raamattua sanoo – juokseva elävän veden virrat.” Johannes 7:38-30

Tulen asia Raamatussa?

Toki Raamattu puhuu ”tulesta” runsaasti, sekä VT:n että UT:n opetuksissa.
* Jeesus itse sanoi: ”Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! ” Luuk 12:49
* Johannes kastaja lausuu: ”Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.” Matt 3:11-12
”… mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa...”

ALKUSEURAKUNNAN toimintamalleissa ei näy erityistä ”tuliasiaa”. He olivat kyllä täynnä Pyhää Henkeä, täyttyivät Hengellä, Apollos puhui ”palavana hengessä”, jne.

Kun Pyhä Henki vuodatettiin helluntaipäivänä, nähtiin mm. ”tulisia kieliä” jakaantuneena heidän päälleen. Apt 2:1-4. Missään ei (jatkossa) näy, että jotain ”tuliasiaa” olisi pidetty esillä?

(jatkuu toisessa osassa)

3

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joh10-27

      Tulen asiaa Raamatussa, osa 2

      Raamatun sanat ja opetukset ”tulesta” ovat moninaisia.

      * On ”oikea ja aito” Jumalan tuli! Jumalan tulen tehtävät.

      * On myös selkeä opetus ”väärästä tulesta, vieraasta tulesta”. Sellaisen tuominen Herran eteen, alttarille, on ankarasti kielletty ja tuomittu! 3 Moos 10: 1-2, 4 Moos 3:4 ja 26:61

      * Jumalan Sana itsessään on kuin ”tuli”. Jeremia 23:29

      * Uskovan usko koetellaan ”tulessa” - niinkuin katoava kulta. 1 Piet. 1:6-7, 1 Kor 3:11-15, Malakia 4: 1-2.

      * Jeesus polttaa lopuksi ”ruumenet” sammumattomassa tulessa. Matt 3:12

      * ”… meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli” , Heb 12: 28-29

      * Herran Jeesuksen silmät olivat kuin ”tulen liekit”, Ilmest 1:14, 2:18

      * Jeesus neuvoo penseitä ”ostamaan kultaa tulessa puhdistettua”, Ilmest 3:18.

      TULEN muut Tehtävät?

      * Jumala poltti poroksi Sodoman ja Gomorran jumalattomat kaupungit, varoitukseksi. 1 Piet 2:5 >>

      * ”Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivää.” 2 Piet 3:7.
      ( ”..Ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa.” - 1992 käännös)

      KOKONAISUUTENA tutkien Jumalan ”tulen” asia ei ole sitä, että ihmiset (uskovat?) ryhtyisivät tuliasian agenteiksi? Se on kovin riskaapelia ja arveluttavaa? Ei pidä leikkiä tulella, ei edes Jumalan tulen asiassa!

      Kun maailmassa ”vihan tulet” palavat, vainon tuletkin kristittyjä vastaan, niin MIKÄ on se ”tuli” jossa me voitamme? Eikö se ole Kristuksen RAKKAUDEN tuli?

      Jeesus voitti vihan tulet Golgatalla! Hän oli täynnä Jumalan pyhää ja puhdasta rakkautta. Rakkaus voitti ristipuulla. ”Se on täytetty!”

      Jumala tahtoo, että tämä Kristuksen rakkauden palava tuli saisi sijaa! 1 Kor 13. luku.
      Jos joku niin tahtoo – siihen suostuu - Jumalan Pyhä Tuli kuluttaa pois kaikkea Jumalalle kelpaamatonta! Jotta ”kultaa – tulessa puhdistettua” tulisi sijaan?

      Kun Jeesus puhui "tulta minä olen tullut heittämään.." - Hän totesi, että joutuisi itse käymään "tulen läpi"?

      "Mutta minä olen kasteella kastettava, ja kuinka minä olenkaan ahdistettu, kunnes se on täytetty!" Luukas 12:49-50

      Jeesuksen itsensä piti käydä läpi hirmuinen ahdinko. Voittaisko Jumalan rakkauden tuli? Sen kaiken hirmuisen vihan ja kaaoksen? Syyttömänä tuomitseminen, asettumisen Uhkrikaritsaksi - tuomittavaksi?

      Hän oli ääneti kuin karitsa, joka ei suutansa avaa!

      Rakkaus - Jumalan aito tuli - se voitti!

      Siinä on toivomme!

      • Iskariotti

        No ne on näitä hengellisiä pyromaaneita, holtittomia tulenkäsittelijöitä, joilta puuttuu Jumalan antama valtuutus tykkänään.


    • lukemassakäynyt

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe