perustelen miksi bensavolvo on paras valinta

johanonideaaa

nyt perustelen tässä miksi volvo v70 on viisaampi bensaversiona ja automaattina, vertaan siis samaa autoa automaatteina mutta bensana ja dieselinä. ajomääreeksi otan 22tkm vuosi. puhumme noin 2003 vuoden volvosta ja hintaluokka 3700 euroa

dieselin kulutus sekana on 7 litraa satku. dieselin hinta 1,35. = 2079euroa vuosi

besan kulutus sekana on 9 litraa satku. bensan hinta 1,59 = 3148 euroa vuosi

tässä kohtaa vähennetään bensalaskusta ajoneuvoverojen erotus 350 euroa

bensa on tässä kohtaa vuodessa kalliimpi 719 euroa vuodessa.

nyt seuraa se mielenkiintoisin vaihe.
bensavolvon löytää puolet vähemmän ajettuna samalla rahalla
automaattivaitheisto on pitkäikäisempi bensakoneessa vääntöjen vähyyden vuoksi
nämä kaksi perustetta puoltaa maksamaan tuon 719 euroa vuodessa enemmän.

seuraa loppuhuipennus:

dieselissä on suutinjuttuja paljon ajettuina. yhden suuttimen hinta on 400 euroa. tulee myös tiivistevuotoja niihin. sekin maksaa. on hiukkasloukkua joka sekin on kallista hommaa. nyt me voimme olettaa että tuosta 719 euron erotuksesta dieselin eduksi voidaan vähentää dieselmoottorin ylläpitoon ja korjauksiin liittyviä menoja vähintään 350 euroa joloin olllaan tilanteessa missä bensa maskaa vuoteen enää noin 370 euroa enemmän.

tällä summalla saamme hiljaisemman ja herrasmiesmäisemmän ajon. paljon vähemmän ajetun auton. eliminoimme pois vanhat taksit ja olemme onnellisempia siitä että kabiiniin tulee talvella lämpöä. sen lisäksi bensavolvoon saa huokeammin romuttamoista automaattivaihteistoja. jostain syystä niitä on tarjolla enemmän.

tämä oli tällaista lapsellista ajatuksenvirtaa mutta eikö totta että pistää miettimään onkohan se diesel aina niin fiksu valinta? on iso ero ostaa samalla rahalla 300tkm ajettu hyvin pidetty volvo bensana kuin 600tkm rullattu monilla omistajilla ollut puoliksi loppuun ajettu diesel,

25

441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monibu

      Kirjoituksesi varsinainen tarkoitus jäi vähän hämäräksi. Vaikutelmaksi jäi, että nyt yrität itsellesi perustella miksi onkaan hyvä, kun tuli hankituksi tuo bensaVolvo, kun kuitenkin diesel olisi miellyttänyt kuitenkin enemmän ja nyt vähän kaduttaa.

      Turhaa tuollainen. Noin vanhaa ja halpaa autoa hankittaessa ei välttämättä enää päde samat jutut kuin uutta autoa hankittaessa. Noilla ajokilometreilläkin puhtaasti taloudellisuusnäkökulmakaan ei oikein ole relevantti.

      Ennustuksesi tulevista remonteista kohdistui vain dieselin mahdollisiin korjauskohteisiin, mutta ei bensan. Samoin tuo henkilökohtainen uskomuksesi ja mieltymyksesi ajo-ominaisuuksista ja ’onnellisuudestasi. Jo nämäkin jutut viittaavat saamaani vaikutelmaan kirjoituksesi motiivista. Osuinko oikeaan?

      • johanonideaaaa

        kirjoittelin sillä motiivilla että jäsentelin samalla itse itselleni sitä, että miksi olen kallistumassa bensavolvoon. tällä hetkellä järkisyyt puoltaa bensaa jo pelkästään sillä että samalla rahalla saa noin puolet vähemmän ajetun bensaversion. bensamoottoriin ei liity niin mittarvia ja kalliita remontteja kuin dieseliin. kaasuläppäkotelo on ainoa ja sekin on vuoden 03 v70 autoon jo laitettu paremmaksi.

        kumman ite ottaisit, hieman enemmän kuluttavan 300tkm ajetun yksityiskäytössä olleen volvon vaiko 600tkm ajetun mahdollisesti taksikäytössä olleen dieselin samalla ostohinnalla? vaikka eliminoitaisiin pois dieselin kalliimmat korjauskulut, tulee noista isommista kilometreistä todennäköisesti muutakin lisäremppaa autoon. oletusarvona pidetään sitä että molemmat ovat yhtä hyvin huollettuja ja pidettyjä autoja.


      • HapanSilakka
        johanonideaaaa kirjoitti:

        kirjoittelin sillä motiivilla että jäsentelin samalla itse itselleni sitä, että miksi olen kallistumassa bensavolvoon. tällä hetkellä järkisyyt puoltaa bensaa jo pelkästään sillä että samalla rahalla saa noin puolet vähemmän ajetun bensaversion. bensamoottoriin ei liity niin mittarvia ja kalliita remontteja kuin dieseliin. kaasuläppäkotelo on ainoa ja sekin on vuoden 03 v70 autoon jo laitettu paremmaksi.

        kumman ite ottaisit, hieman enemmän kuluttavan 300tkm ajetun yksityiskäytössä olleen volvon vaiko 600tkm ajetun mahdollisesti taksikäytössä olleen dieselin samalla ostohinnalla? vaikka eliminoitaisiin pois dieselin kalliimmat korjauskulut, tulee noista isommista kilometreistä todennäköisesti muutakin lisäremppaa autoon. oletusarvona pidetään sitä että molemmat ovat yhtä hyvin huollettuja ja pidettyjä autoja.

        Eivätpäs kaikki ihmiset suomessa ole oivaltaneet tuota niin hienoa, ja paljon ajettua volvoa autoikseen, vaan ajelevat uusilla, ja erimerkkisillä menopeleillä. Käsittämätöntä tyhmyyttä, eiks jeh!


      • mietippäuudiks

        tyhmyyttä? ostat laadukkaan mukavan ajoneuvon ja saat sijoittaa sen erotuksen mitä moni muu ostaa uuden auton ja saa kaupanpäälle arvonalentumiset. on viisasta pitää pääomakulut hyvin pieninä ja sijoittaa säästetyt rahat. miksi pitäisi ajaa tavallisella uudella toyotalla joka muistuttaa kivirekeä kun voi ajaa lämpimällä ja mukavan letkeällä automaattivaihteisella volvolla? ei se ajoneuvon kilometrien vähäisyys autuaaksi tee kun arvonalentuma voi olla 4000 euroa vuodessa. vaikka korjaisit vanhaa vuosittain 1000 eurolla, on se vielä halpaa autoilua. ja väitän ettei mene tuota tonnia vuodessa korjauksiin keskimäärin.


      • HapanSilakka
        mietippäuudiks kirjoitti:

        tyhmyyttä? ostat laadukkaan mukavan ajoneuvon ja saat sijoittaa sen erotuksen mitä moni muu ostaa uuden auton ja saa kaupanpäälle arvonalentumiset. on viisasta pitää pääomakulut hyvin pieninä ja sijoittaa säästetyt rahat. miksi pitäisi ajaa tavallisella uudella toyotalla joka muistuttaa kivirekeä kun voi ajaa lämpimällä ja mukavan letkeällä automaattivaihteisella volvolla? ei se ajoneuvon kilometrien vähäisyys autuaaksi tee kun arvonalentuma voi olla 4000 euroa vuodessa. vaikka korjaisit vanhaa vuosittain 1000 eurolla, on se vielä halpaa autoilua. ja väitän ettei mene tuota tonnia vuodessa korjauksiin keskimäärin.

        Kenelle aioit säästää tienaamasi rahat? Jälkipolvien pillattavaksiko? Itse aion elää tämän ainoan elämän maapallolla haluamallani tavalla, ja siihen sisältyy uusi auto automaattivaihteineen päivineen, koska on sellaiseen nääs varaa. Ja kirjoitinko Toyotasta jotain? Tässä maailmassa on uusia muun merkkisiäkin autoja, kuin Toyota, jos et ole sattunut sitä niillä pienillä aivoillasi huomaamaan. Joten: Säästä sinä vaan ne vähät ropposesi jonkun muun pillattavaksi, ja elä vaatimattomasti edelleen, kuten olet tehnyt tähänkin saakka. Ja oletkos muuten huomannut koskaan sellaista seikkaa, että ei tule käytettyjä autoja kauppaankaan, ellei joku ostele niitä uutena...


      • ihanittevaanhaista

        sinä saat ihan ite kuule haistaa. älä ala minulle naamaa vääntelemään! se toyota oli vain esimerkki. tuhlaa sinä rahasi jos haluat mutta minä olen taloudellisesti valistunut. enkä elä vaatimattomasti jos ajan volvon automaatilla jola on ikää 13vuotta. se on mukavampi ajaa kuin suurin osa uusia mutta tavallisia autoja. osta sinä uusi auto niin minä ostan sen sitten kun sen hinta on laskenut 80%. saamme ajaa samalla autolla mutta sinä maksat arvonalenemisen omasta pussistasi ja minä maksan muutaman halvan korjauksen vain enemmän. ajamme samaa autoa mutta minä varmistan myös taloudellisen huomisen ja eläkepäivät siinä samalla.


      • Monibu
        johanonideaaaa kirjoitti:

        kirjoittelin sillä motiivilla että jäsentelin samalla itse itselleni sitä, että miksi olen kallistumassa bensavolvoon. tällä hetkellä järkisyyt puoltaa bensaa jo pelkästään sillä että samalla rahalla saa noin puolet vähemmän ajetun bensaversion. bensamoottoriin ei liity niin mittarvia ja kalliita remontteja kuin dieseliin. kaasuläppäkotelo on ainoa ja sekin on vuoden 03 v70 autoon jo laitettu paremmaksi.

        kumman ite ottaisit, hieman enemmän kuluttavan 300tkm ajetun yksityiskäytössä olleen volvon vaiko 600tkm ajetun mahdollisesti taksikäytössä olleen dieselin samalla ostohinnalla? vaikka eliminoitaisiin pois dieselin kalliimmat korjauskulut, tulee noista isommista kilometreistä todennäköisesti muutakin lisäremppaa autoon. oletusarvona pidetään sitä että molemmat ovat yhtä hyvin huollettuja ja pidettyjä autoja.

        Itselläni ei noin vanhojen ja paljon ajettujen autojen hankinta koskaan ole ollut ajankohtaista, joten en osaa sitä edes ajatella. Itselläni ei koskaan ole ollut kuutta vuotta vanhempaa autoa ja ensimmäinen ja vanhin itselläni ollut autoni vuonna 1981 oli vuoden 1976 mallinen 1200 kuutioinen japanilainen ja ajettu vajaa 70tkm, jota pidin vuoden. Söi öljyä parisen litraa 1000 km:llä, jonka vielä olisin kestänyt, mutta se paksu sininen savu kaupunkioloissa häiritsi.
        Jos olinsinkin noin vanhoja hankkimassa, niin voisin kuvitella keskittyväni ihan muuhun kuin siihen mitä polttoainetta moottorissa palaa. Jos toisella on ajettu 300tkm enemmän kuin toisella ja hinta sama, niin äkkiä ajatellen ilman muuta kallistuisin vähemmän ajetun kannalle lähtökohtaisesti. Ei tuossa ja noin vanhoissa ja paljon ajetuissa autoissa enää olisi merkitystä onko diesel vai bensa. Korjauskuluja tulee varmasti ja voi tietysti ennustaa niitä tulevan enemmän 600tkm ajetulle kuin 300tkm ajetulle, ei siinä mitään autoalan asiantuntijaatarvita tiota ennustamaan. Ratkaisevampaa olisikin miten autot huollettu ja mitä korjauksia/kuluvien osien vaihtoa on jo tehty.

        Eihän diesel uutenakaan nyt sentään läheskän aina ole järkevin vaihtoehto. Ylivoimainen se on vain hyvin paljon ajaville ja huviajeluja vaativampiin ajoihin. Tuo 22tkm/v uuden auton osaltakin riittänee useinmiten siihen, että diesel tulee bensaa edullisemmaksi muutaman satasen ehkäautomerkistä riippuen, mutta tuskin nyt se ratkaisee kumman valitsee. Toisaalta, jos nuokin kilometrit sahataan kaupunkiajossa moottori kylmänä suurimman osan aikaa, niin tuskin dieseliä kannattaaharkita.
        Mukavuusnäkökulmat taasen ovat niin henkilökohtaisia, että niitä tuskin kannattaa täällä mainitakaan.

        Päästöt taasen ihan oma juttunsa, niitä ei kannata edes ajatella, koska Noin vanhoissa autoissa ne joka tapauksessa ovat moninkertaiset nykyautoihin nähden. Ja tuskinpa hiukkasloukkuja edes on tuonikäisissä Volvoissakaan, en tiedä.


    • Vanhassa.vara

      Eli kaveri unelmoi nykivästä bensakrematoriosta, maksaa ilolla korkkailevat puolat ja tulpat, vaihtaa jakopäähän vvt-rattaita hihnan kylpiessä öljyssä, saa arpoa nykkimisen syytä vaihtamalla summassa antureita, kun testereillä ei pääse kiinni auton tietokoneisiin, lisäksi nerokas polttoaineen paluuputketon järjestelmä sisältää mahtavan bensapumpun ohjauslaitteen joka lilluu vänkärin takalokarin etupuolella kuravellissä.

      Noo jos tuntuu että semmonen on ihan pakko saada..

      • keksitkaikenite

        jos auto nykii, on siinä jotain vikaa. miksi ostaa viallista ja nykivää? mistä keksit sen että puolat korkkailisi ja mistä keksit sen että jakopää kylpisi öljyssä?

        ei volvokuskit ole tuollissta ongelmista puhuneet koskaan.


      • ei.oo.tultu.säästämään

        Mulla on tommonen 16 vuotta vanha v70 bensa 103kw, ajettu 160tkm, kyllä sitä pari kaveria himoitsee, tiedä sitten kumpi sen saa, mutta ei se millään 3000€ lähde mihinkään... seuraavakin kulkuneuvo tulee olemaan uusi Volvo, katotaas nyt päästäänkö kauppoihin.


    • Vanhassa.vara
      • dieselsittenkuitenkin

        jaajaa,,no ostetaan sitten se d5 moottorinen ja vältytään ongelmilta. se laatikko tosin porsii sitten pian kun noissa on mittarissa se 500tkm vähintään. mersua ei voi ostaa kun ne ruostuu käsiin.


      • niimpä.niin
        dieselsittenkuitenkin kirjoitti:

        jaajaa,,no ostetaan sitten se d5 moottorinen ja vältytään ongelmilta. se laatikko tosin porsii sitten pian kun noissa on mittarissa se 500tkm vähintään. mersua ei voi ostaa kun ne ruostuu käsiin.

        Se on totta että mersut ruostuu... mutta oletteko nähneet ruostunutta Volvo v-70 :stä, niitä taitaa vähemmän olla, siis ruostuneita.


    • Vanhassa.vara

      Siitä samaa mieltä että autossa on vikaa kun se nykii, volvomies joutuu vaan arvaamalla vaihtelemaan osia ja toivomaan että se loppus jossaki vaiheessa.

      • 34tq4ttwqer

        ei joudu. kun v70 nykii on kaasuläppäkotelo todennäköisin vaihtoehto. yleinen tyyppivika mutta sekin korjaantunut jälkeen vuoden 02 kun luovuttiin magneti marellin kaasuläpästä.


      • sierra1.6

        Foordeissa on pikkasen samaa arpomista.


    • kouvostoliitto

      Ainoastaan Suomessa ja Afrikassa puhutaan ihan vakavissaan autoista joilla on ajettu 300tkm tai 600tkm.
      Muualla maailmassa ne ovat ongelmajätettä.

      • kaikkeasitäkuulee

        ilmeisesti sitten muualla käytetään luokattoman huonolaatuisia autoja. en koske tikullakaan autoon joka on 300tkm ajettuna käyttöarvoltaan ongelmajätettä. kaikki autoni on olleet noissa kilsoissa priimakuntoisia tähän mennessä. en tosin ole mitään warbuergeja ostanutkaan.

        kannattaa sinunkin siirtyä laadukkaisiin automerkkeihin niin ei tuota ongelmia heti kilometrit.


    • kerrotko

      "bensavolvoon saa huokeammin romuttamoista automaattivaihteistoja. jostain syystä niitä on tarjolla enemmän".

      Minkähän hintaisia noi huokeammat automaattilaatikot mahtaa romuttamoilla olla, onko sulla siitä tietoa?

      • rywerywerr

        jostakin 600 eurosta tuhanteen euroon on näkynyt. katso itte https://www.autopurkaamot.com/

        noissa on tiedot aina kanta-ajoneuvosta ja kilsat myös. on sellaisia alle 200tkm ajettuja laatikoitakin. oli tuolla näköjään d5 moottoriseen v70 volvoon laatikoita nyt tarjolla.


    • syyrshsrh

      Meiltä löytyy -02 v70 manuaali ja 250tkm mennessä siihen jouduttu uusiman katalysaattori ja moottorintuentoja. Moottorivalo palanut ainakin 200tkm asti koska tyyppivikana bensoissa että kaasuläppäkotelossa kuluu jokin loppuun ja vaatii uuden kaasuläppäkotelon. Hintaa remontille tulee 1000€ luokkaa. Katsastus on aina vähän onnensa kokeilua, riippuu säästä jne kuinka nopeasti se moottorivalo alkaa palamaan kun on sammuttanut valon irrottamalla akkukaapelin.

      Muut viat sitten alustaan liittyviä joka dieselissäkin sama, raskas etupää aika rankka alustalle vaikka epätoivoisesti konepelti tehty muovista ja akku asennettu takakonttiin.

      • kerro.ihmeessä

        Missä Volvossa konepelti on muovista?


    • paaluun.vaan

      Tuollaisen vanhan manne-lavetin ostossa ei ole mitään järkiperustetta.
      2003 on romurautaa, suoraan paaluun vaan, eikä maantielle

      15 vuotta vanhat volvot ja kaikki muut pitäisi poistaa tieliikenteestä

      • 32543543

        Tuon ikäinen v70 kuitenkin kaikista parhaiten tehdassuojattuja autoja eikä ruostu millään, joku 2-3v vanha aasialainen ja tai samanikäinen eurooppalainenkin on jo pahemmin ruosteessa jos ei omistaja ymmärtänyt teettää erillistä suojausta.


      • laatuaollapitää

        kun kerran volvo ei ruostu niin miksi se pitäs laittaa pois ajosta? koriltaan huippua autoa kannattaa vähän isommin remontoidakin koska käyttöarvo säilyy. hehkulamppuhuijaus on edennyt aika pitkäle jos 15 vuotiasta autoa pidetään ikäloppuna. uusia volvoja en ostaisikaan enää koska ovat kiinalaisia. nämä va nhat on laatua.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe