Miten vapautua huonoista kokemuksista/muistoista

Oaktree86

Ongelma on se, että ikävät muistot "jarruttavat" tietoisesti ja epätietoisesti eteenpäin menemistä. Kun yhden ikävän kokemuksen tai nöyryyttävän tapauksen onnistuu "näennäisesti" unohtamaan, niin ikävien muistojen kapasiteetista vapautuu tila uudelle ikävälle kokemukselle/muistolle, joka täyttää vapaana olevan kapasiteetin.

Sitä vatvoo vuosia vanhoja nöyryyttäviä kokemuksia, vaikkakin tiedostaa itse toimintansa järjettömyyden, ei sitä kykene lopettamaan.

Sitä on muistojen vanki, jotka sanelevat ja ohjaavat käytöstä. Jos henkisesti terveen ja tasapainoisen lapsen/nuoren itsetunto rakennetaan onnistumisilla, niin minun tapauksessani se on rakennettu epäonnistumisilla, ja mitä nöyryyttävimmillä kokemuksilla. Olen sosiaalisesti vammainen, enkä kykene solmimaan minkäänlaisia sosiaalisia suhteita. Kyse ei ole siitä, ettenkö haluaisi solmia sosiaalisia suhteita, vaan suorastaan pelkään ihmisiä, ja saatan mennä täysin lukkoon heidän seurassaan. Tälläinen käytös ja se, että miettii miljoona kertaa mitä sanoo muille, ettei kukaan vahingossakaan tartu puheisiin, saa vaikuttamaan sinut oudommista oudoimmalta muiden seurassa. Eikä tälläiseen tyyppiin kukaan halua tutustua, saati tuhlata aikaa hänen seurassaan.

Ehkä juuri tästä syystä olen mitä olen. Ehkä vieläkin pahemmaksi tämän tilanteen on tehnyt se, etten ole koskaan pysähtynyt miettimään näitä asioita. Ottanut kaiken pilkan ja epäonnistumiset vastaan, luullen niiden kuuluvan jokaiselle. Mennyt väkisin eteenpäin ja palanut loppuun (kerta toisensa jälkeen).

Olisi mukava "valaistua", ja vapautua kaikista negatiivisista muistoista, joiden tiedän jarruttavan minua. Mutta en usko, että "yksinpuhelu" psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa tuo apua pidemmälläkään ajanjaksolla. Lääkkeistä ei ole kokemuksia, mutta nekään eivät poista mitään, auttavat korkeintaan hetkellisesti unohtamaan.

Kokemuksia vastaavasta?

11

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samassavenees

      Minäkin tahtoisin tietää, miten noista menneisyyden kokemuksista, jotka edelleen vaivaavat ja estävät elämästä, pääsisi eroon. Mainitsin joskus psykologille, jonka luon käyn psykoterapiassa, että "niitä on kirjan verran". Ei häneltäkään ole apuja tullut, ehkä hän ei ole ikinä tavannut näin surkeaa ihmistä.

    • Muistan

      Uskon, että olet varmasti mukava ihminen.
      On todella surullista miten toisten ikävä kohtelu murskaa ihmisen ja vaikuttaa elämään pitkäksi aikaa. Minulla on myös kokemusta tästä. Olen joskus kirjoitellut aiempaan ketjuusi. Silloin eräs nimimerkki riikkainen antoi hyvän vinkin.

      Uskaltaisitko lähteä seurakunnan toimintaan mukaan tai katsoa seurakunnan tarjontaa. En halua ahdistaa sinua, kun kirjoitin edellisen. Ihminen tarvitsee rakastavaa kohtelua, kannustavia ihmisiä lähelleen, paikkaa jossa saa itkeä, jonne saa jättää taakkansa ja eheytyä ajan kanssa. Itse käyn mm. epäsäännöllisen säännöllisesti ( vai miten se sanotaan) seurakunnan tilaisuuksissa ja kuuntelen netistä kristillistä radiokanavaa.

    • Isomyymikki

      Hypnoosia kannattaa kokeilla.

    • AsiaaTunteva

      Mene ihmeessä kunnolliseen psykoterapiaan 2 v. KELAn korvaamana. Et muuten ikinä vapaudu taakastasi vaan elämäsi tulee olemaan yhä pahempaa. Hakeudu psykiatrian erikoislääkärille arviota varten, hän tekee B-lausunnon Kelalle tehtävää hakemusta varten. Terapeutiksi valittavan pitää olla lääkäri tai psykologi, psyk.sairaanhoitaja ei riitä. Kelassa on luettelot heidän psykoterapeuteiksi hyväksymistään läääreistä, jollaiselta voit saada lausunnon korvaushakemusta varten.

      • Oaktree86

        Mitä suurimmalla kunnioituksella vastaan, että oman kokemukseni mukaan Suomessa on erittäin vaikea saada apua mielenterveysongelmiin. Etenkin ennaltaehkäisevässä vaiheessa. Yleensä vaaditaan lopullinen pimahtaminen ja suljetulle joutuminen.


    • kokemukseni

      Itselleni tulee myös mieleen kauan sitten tehdyt asiat ja katumus painaa päälle. Vaikka ne on sillä tiedolla ja kokemuksella tehty kun silloin on ollut ja sinänsä pieniä asioita, mutta kiusaavat kuitenkin. Asia voi olla sellainenkin kuin epäonnistunut seurustelusuhde. Yritän "komentaa" sitä katumusta/ajatusta pois mielestä kun se tulee mieleen. Joskus luen /kuuntelen jotakin ,mikä vie ajatukset pois.

    • hdfgndfgn

      Tuo monesti on seurausta vinoutuneesta itsearvostuksen perspektiivistä, jossa henkilö asettaa omille epäonnistumisilleen aivan suhteettoman paljon painoarvoa, luullessaan niiden olevan aivan erityisiä ja eriskummallisia.

      Yksi mahdollinen "hoitokeino" on haasteiden asettaminen itselleen nähdäkseen mihin pystyy, mutta tietysti siihen, kuten kaikkeen tekemiseen, liittyy riskielementti. Varma vaihtoehto on odottaa, mutta se on vähän kuin katselisi maalin kuivumista ja elinaika ehtii juosta ohitse siinä välillä.

    • Kun mietit niitä, ni mieti jotain epämiellyttävää väriä. Sit ikään kuin vedä mielessäs uusi, parempi väri siihen tilalle ja mieti vain sitä. Ps. Toimii myös päänsärkyyn.

    • s.einarsson

      Olen jo keski-ikäinen mies. Vanha ikävä muisto nousi yllättäen pintaan vuosikymmenien piilotajunnassa muhimisen jälkeen.
      Traumauttava kokemus sattui syntymäkdissani. Minulla on keino, jossa mielikuvaharjoittelulla "höylätään" traumaattista komemusta mielestä pois kuukausi kuukaudelta.
      Erikoista että juuri siinä harjoitustilanteessa mieli karkaa hulluna sinne lapsuuskodin maisemaan. Pelkäsin että siitä on pahaa haittaa nykyasujille.

      Isäntä on kuitenkin ymmärtävä niin kauan kuin olen sieltä fyysisesti poissa. Minkäs sitä hulluudelleen voi, hän kuittaa.
      Nyt tänä hellekesänä pystyn viimein mielikuvissa ja itseterapiassa siirtymään 200 kilometrin päähän tänne asuinpaikkakunnalle. Helpotus on suurta.

      Tämä on tositraumassa yleistä, ei fyysinen läheisyys vaan pakkomielikuva. Sen terapeutit ja kallonkutistajat tietävät asiakkaidensa ketromusten kautta.

      Eli traumaattisista muistoista voi eheytyä jos menetelmän oppii vaikka itseopiskelun ja harjoituksen kautta. Elämää piinaavan tapahtuman poistaminen mielestä voi vaatia vuosikymmenen työn aikaa ja vaivaa säästämättä.

    • arj65

      Voi Sinua!! Menipä kirjoituksesi suoraan läpi sydämmeni!! Tottahan sinä puhut yksinpuhelusta psykiatrin kanssa ja sen kyllä allekirjoitan itsekkin. minulla on sinulle toivoa antaa, se on hyvin henkistä apua.Jos haluat tarkemmin keskustella kanssani voit ottaa minuun yhteyttä sähköpostiin [email protected], teen energiahoitoja Thetahealing menetelmällä ja siinä avun saantiin ei mene viikkoja,kuukausia eikä vuosia vaan tulet yllättymään,miten nopeasti sinunkin elämäsi lähtee täysin uuteen lukuun. Olethan ansainnut elämän!!Olet osa tätä kaikkeutta ja ilman sinua tämä kaikkeus ei olisi täydellinen!!Olen täällä sinua varten!!

    • kokoajanjotakin

      Mikä auttaa? Ainoastaan se että saat niin paljon tekemistä ettet mieti mitään ikäviä asioita. Tämä pätee yleisluonteisesti kaikkiin asioihin.

      Jotkut voivat hyötyä psykologeista ja psykiatreista mutta en ainakaan itse näkisi asioiden turhanpäiväinen läpi käyminen kerta toisensa jälkeen ei niitä muuta miksikään. Parasta olisi saada niin paljon virikkeellistä tekemistä päivään, ettei olisi aikaa miettiä mitään ikäviä asioita. Jos asioita on pakko käydä lävitse niin varaa niihinkin tietty aikamäärä, olipa se sitten tuo psykiatrilla käynti. Muuna aikana ajattele muita asioita ja tee koko ajan jotakin. Silloin unohdat huonot asiat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      97
      2668
    2. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      196
      1747
    3. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      84
      1692
    4. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      93
      1370
    5. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      117
      1209
    6. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      36
      884
    7. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      83
      874
    8. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      20
      843
    9. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      37
      734
    10. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      42
      720
    Aihe