Niin siis perusryhmä?

Varmaan kaikki ovat jo törmänneet kreationistien viljelemään termiin p e r u s r y h m ä. Itse en ole nähnyt missään minkäänlaista määritelmää saati todistelua kyseisestä sanasta. Sana tuntuu olevan diibadaabaa, samaa mitä astrologiassa ja vastaavissa huuhaissa käytetään. Tajuavatko kreationistit käyttävänsä sanoja, jotka ovat oikeasti mielikuvituksesellisia tyhjiä sanoja? Suurin osa kreationistien käyttämistä sanoista on sellaisia. Mitä kreationisti ajattelee käyttäessään sanoja, joita hän ei kykene määrittelemään pyydettäessä - ajatteleeko papukaija, mitä se hokee?

Kysymykseni on yksinkertainen: määrittele perusryhmä ja todista se. Vastauksessasi pysy aiheessa äläkä vaihda aihetta evoluutioon tai selsifantasioihin veljesi kanssa.

17

461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiettävästi tarkoittaa jotain semmoista, että ihmiset ovat simpanssien kanssa samaa lajia ja samaa ryhmää, ja että jumala loi ihmisestä apinan kuvan tai jumala oli apina, perustuen lukemattomiin yhtäläisyyksiin.

      • Onkohan hännälliset (monkey) samaa perusryhmää kuin hännättömät (ape)?


      • Kumpaan lajiin tyttö kuuluu?


    • Perusryhmä on käytännössä sama asia kuin biologiassa heimo.

      • Ewokki

        Eli katsot, että mm. ihminen, simpanssi, gorilla ovat samaa peruslajia. Olet toistaiseksi ensimmäinen tapaamani kreationisti, joka määrittelee peruslajin näin.


      • Ewokki kirjoitti:

        Eli katsot, että mm. ihminen, simpanssi, gorilla ovat samaa peruslajia. Olet toistaiseksi ensimmäinen tapaamani kreationisti, joka määrittelee peruslajin näin.

        Perusryhmä on muuten sama kuin biologiassa heimo, paitsi ihminen ei kuulu mihinkään heimoon eläimien kanssa.
        Ihminen ei ole mikään apina, vaan Jumalan kuva ja Jumalalle sukua.


      • asdfman kirjoitti:

        Perusryhmä on muuten sama kuin biologiassa heimo, paitsi ihminen ei kuulu mihinkään heimoon eläimien kanssa.
        Ihminen ei ole mikään apina, vaan Jumalan kuva ja Jumalalle sukua.

        Nyt joudut sitten määrittelemään perusryhmän, jos ihminen ei kuulukaan siihen. Silloin kyseessä ei olekaan enää ”samaa kuin heimo”.


      • marathustra kirjoitti:

        Nyt joudut sitten määrittelemään perusryhmän, jos ihminen ei kuulukaan siihen. Silloin kyseessä ei olekaan enää ”samaa kuin heimo”.

        Ihminen kuuluu yksin omaan ryhmäänsä, eikä siihen kuulu muita.


      • asdfman kirjoitti:

        Ihminen kuuluu yksin omaan ryhmäänsä, eikä siihen kuulu muita.

        Pyysin määrittelemään. Olisi hienoa, jos voisit vielä olla määrittelemättä raamattulähtöisesti.


      • marathustra kirjoitti:

        Pyysin määrittelemään. Olisi hienoa, jos voisit vielä olla määrittelemättä raamattulähtöisesti.

        Frank L. Marsh on luonut käsitteen nimeltä perusryhmä.

        Perusryhmä tarkoittaa seuraavaa: kaikki yksilöt jotka joko suoraan tai epäsuorasti ovat risteytyksen kautta sidoksissa toisiinsa kuuluvat samaan perusryhmään.


      • asdfman kirjoitti:

        Frank L. Marsh on luonut käsitteen nimeltä perusryhmä.

        Perusryhmä tarkoittaa seuraavaa: kaikki yksilöt jotka joko suoraan tai epäsuorasti ovat risteytyksen kautta sidoksissa toisiinsa kuuluvat samaan perusryhmään.

        Määrittele ja todista ”risteytys” - sekä suora että epäsuora.


      • OnNeApinoita
        asdfman kirjoitti:

        Perusryhmä on muuten sama kuin biologiassa heimo, paitsi ihminen ei kuulu mihinkään heimoon eläimien kanssa.
        Ihminen ei ole mikään apina, vaan Jumalan kuva ja Jumalalle sukua.

        "Perusryhmä on muuten sama kuin biologiassa heimo, paitsi ihminen ei kuulu mihinkään heimoon eläimien kanssa."

        Kun biologinen taksonomia käytännössä perustuu geeneihin ja kun geneettisesti simpanssi on selvästi lähempänä ihmistä kuin orangia, niin te joudutte mahdottomiin selittelyihin. Mutta niinhän te aina joudutte, koska valheella on lyhyet jäljet.


      • asdfman kirjoitti:

        Perusryhmä on muuten sama kuin biologiassa heimo, paitsi ihminen ei kuulu mihinkään heimoon eläimien kanssa.
        Ihminen ei ole mikään apina, vaan Jumalan kuva ja Jumalalle sukua.

        Jumalaa ei voi falsifioida eikä siitä ole havaintoja, joten se on nolla-arvoinen argumentti. Sinun pitäisi todistaa se, että ihminen ei ole sukua saman heimon lajien kanssa.


      • Ewokki
        asdfman kirjoitti:

        Frank L. Marsh on luonut käsitteen nimeltä perusryhmä.

        Perusryhmä tarkoittaa seuraavaa: kaikki yksilöt jotka joko suoraan tai epäsuorasti ovat risteytyksen kautta sidoksissa toisiinsa kuuluvat samaan perusryhmään.

        Tuo on ihan hyvä määritelmä. Silloin evoluutioteorian valossa nykyisin kai katsotaan, että perusryhmiä on vain yksi.

        Kreationistien tulisi kyetä lajitella kaikki eliöt fossiililöytöineen peruslajeihin. Tämä ei onnistu, koska laji ja heimorajat ovat häilyviä ja keinotekoisia


    • eixsesitteoo

      Mää luulin että perusryhymä o Hallis,Hakkis ja Huhtis

    • Teeseiska

      Kreationismin puolestapuhujat ovat lähtöisin suurilta osin syvästi uskonnollisista yhteisöistä. Näissä piireissä uskonnollinen jargoni kuluu jokapäiväiseen kanssakäymiseen. Esim Herramme vanhurskaus tuo valon sielujemme toivioretkelle taistelussa syntejä vastaan...

      Niin Blaa Blaa Blaa ja seurakunta huutaa hoosiannaa. Heidän keskinäisessäkään kommunikaatiossa ei ole muuta kuin runollisia vertauskuvia fantasiamaailmoista. Siltä pohjalta on hiukka hankalaa pysyä akateemisissa keskusteluissa mukana ,käyttämättä välillä itse keksimä termejä itse keksimilleen asioille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe