Olanzapiini

Olan

Kokemuksia olanzapin lääkkeestä? Tekeekö aivotoiminta häiriöitä?

85

2402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mtlääkkeet

Tekee ja sekoat lopullisesti.

• Olanzaa

En ole seonnut. Voiko se todella viedä niin että meinaa aivotoiminta loppua? :(

• siinäsullapillerit

Minkälaiseksi zombiksi haluat tulla?

• Olanzaa

En halua zompiksi tulla. Mä oon vaan syöny sitä lääkettä ja nyt on tila menny tosi huonoksi. En tiedä johtuuko lääkkeestä. Muiden kokemuksia kaipaan.

• Geomex

Olantsapiini sekoittaa ja vähentää aivoissa liikennettä. Myös muiden kokemuksia ois kiva kuulla.

• Geomexi

Onko täällä muita jotka käyttää?

• Aloittanutvasta

Olantsapiini on hyvä lääke

• Uranusa

Olantsapiinista ois kiva lukee muiden kokemuksia?myös aloittanut vasta sen lääkkeen.

• erikokemuksia

Ihmiset ovat yksilöitä, ja lääke voi vaikuttaa eri lailla eri henkilöhin.

• Olan

Aivan niin, mulle se onlekuri tehnyt vaan huonoa. En tiedä voiko tästä enää aivotoiminta parantua ennalleen.

• Olans

Ei lekuri vaan lääke. Sanakirja laittaa omiaan

• Myrkkyy

Olantsapiini aiheuttaa vaikka mitä ongelmia pitkän käytön aikana.

• Olans

Taidan lopettaa koko lääkkeen. Multa loppu menkatki.

• Kamalalääke

Olantsapiini tuhoaa aivot pikkuhiljaa.

• Olan

Eli mun huono tila ja aivotoiminta lamaannus ja huono olo päässä joutuu tästä lääkkeestä.?

• saintpaulia

Enemmän kokemuksia olantsapiinista löydät tuolta Masennus-keskustelusta osastolta Henkinen hyvinvointi ja mielenterveys.

Psykologi Aku Kopakkalan sivuilla on paljon tietoa mielen ongelmista ja erilaisista psyykenlääkkeistä:
        http://akukopakkala.fi/laaketiede-terveysriskina/

Lainaus:
        "Mielenvaivoista kärsivät ihmiset kärsivät. Heidän kehoaankin sattuu ja sen rytmit ovat epäjärjestyksessä. Heidän kärsimyksensä laajenee lähipiiriinkin. Kärsimykseen ei nykyään saa tukea keltään ellei sitä ensin tulkita sairaudeksi. Sairaus puolestaan johtuu jostain näkymättömän pienestä poikkeamasta kehossa. Tällaiselle sairaudelle ihminen ei taas voi itse mitään.

Elämän takaiskut jalostuvat näin siististi kroonisiksi mielenterveyspulmiksi ja F diagnooseiksi. Kismittävä hankaluus, että mitään taudinaiheuttajaa näissä ei oikeasti kehossa ole havaittu, unohdetaan."

Professori Peter Gøtzsche johtaa pohjoismaista Cochrane – keskusta. Cochrane-keskuksissa pyritään seulomaan puolueettomasti oikeasti pätevät johtopäätökset lääketieteellisestä tutkimusmassasta.

Viime vuosina Peter Gøtzsche on keskittynyt selvittämään psyykenlääkkeiden hyötyjä ja haittoja. Hänen mielestään tieteellinen näyttö osoittaa nykyään yleisesti käytössä olevien psyyken lääkkeiden olevan yleensä enemmän haitaksi kuin hyödyksi potilaille:

http://akukopakkala.fi/professori-gotzsche-halusi-varoittaa-suomalaisia-laakareita-vaarasta/

• saintpaulia

Lisäys: jos masennus ei ole se mihin käytät olantsapiinia, niin löydät siitä kokemuksia myös osastolta Yleistä mielenterveydestä. .Siellä on pitkäaikaiskäyttäjien kertomuksia.

Olantsapiinihan on neurolepti. Neuroleptit kutistavat aivoja pitkäaikaiskäytössä. Se on tutkittu juttu.

Anders Lubitz, se nuori mies joka lensi lentokoneen Sveitsissä vuorta päin oli käyttänyt olantsapiinia. Myös viime vuosien kouluampumistapauksissa Suomessa ja muualla tekijöillä on todettu olleen käytössä masennuslääkkeitä tai neuroleptejä.
        En halua hirvitellä, monet saavat hyötyä näistä lääkkeistä mutta kannattaa tutustua asian tähänkin puoleen.

https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/germanwings-plane-crash/11513967/Second-black-box-confirms-French-Alps-crash-co-pilot-Andreas-Lubitz-acted-deliberately.html

• Olan

Kiitos. Luen nuo.

• Kaaviksi

Musta on tullu kasvi ja aivotoiminta lopussa tän lääkkeen takia

• Kaaviksii

Odotan psykiatrin soittoa ja kysynaivotoiminta voinko lopettaa tän paskan syömisen.

• Hukassaa

Jos on terve ja syö olantsapiinia niin miten siinä käy?

• Olisoi

Olantsapiini on myrkkyä joka tuhoaa aivotoiminnan. Oon ite huomannu että en tarvi enää lääkettä. Ois myös kiva tietää mitä tapahtuu jos ns terveenä syö tätä lääkettä?

• Unetpois

Multa tämä lääke vei yöunet ja aina herään kesken unien.

• Tuireus

Tekeekö lääke kasviksi ja tekeekö sitä että aivotoiminta meinaa loppua?

• Erene

Aiemmin määrätty ahdistukseen tämä lääke,jos lopetan sen niin menenkö psykoosiin?

• Niinjust

Voi olla että menet psykoosiin. Tämä lääke tuhoaa aivotoiminnan.

• Erene

En sitten uskalla lopettaa lääkettä.

• Onkohannäin

Mun psykiatrin mukaan tämä lääke ei aiheuta mitään. Vaan se parantaa.

• saintpaulia

Ahdistukseen on parempiakin lääkkeitä. Pyydä Peratsin 2x2 mg päivässä. Se on pienin annos ko. lääkettä, ei siis psykoosiin tarkoitettu vaikka isoina annoksina Peratsin on myös psykoosilääke. Minä käytin sitä tuon 2x2 mg päivässä, pelkkään ahdistukseen. Totesin sen hyväksi, lievitti todella oloa, ja kun minulla oli pelkotiloja. Sivuvaikutuksia ei mitään, pientä sun kuivumista. Mutta huom. annos oli pienin mahdollinen. Söin sitä pisimmillään muutaman kuukauden. Jos pitempään olisin käyttänyt olisi voinut tulla enemmän vahinkoa. Psyykenlääkkeet ovat kuitenkin huumeita.

Riippuvuutta ei Peratsiniin tule ollenkaan, ei siis vierotusoireita. Lopetin ilman mitään ongelmia. Toleranssiakaan ei tule eli 2x2 mg annos toimi aina yhtä hyvin.

Joskus kun oli oikein vaikeaa tehostin vaikutusta satunnaisesti Diapamilla. Sitä ei kannata ottaa kuin harvakseen ja korkeintaan pari päivää kerralla, sillä siihen tulee riippuvuus ja toleranssi nopeasti, ja vierotuminen on vaikeaa. Totesin tämän kun yritin viikon päästä lopettaa.

Nykyään en tarvitse lääkkeitä. Mutta siis Peratsin on aivokemikaaleista turvallisemmasta päästä, ainakin tuolla pienellä annoksella. Voi olla että kaikki psykiatrit eivät tunne sitä yhtä hyvin, minulla oli hyvin kokenut psykiatri.

• Onkohannäin

Okei kiitos tiedosta.

• saint.paulia

Tarkennan vielä mitä kirjoitin Peratsinista. Josta minulla on siis hyviä kokemuksia. Että yleislääkäreillä eikä monella psykiatrillakaan ei ole riittävästi tietoa Peratsinista ahdistuneisuuslääkkeenä. Luulevat sitä pelkäksi psykoosilääkkeeksi, jota se on vasta isoina annoksina. Minulle Peratsinia määräsi kaksi yksityistä psykiatria, joilla asioin muutaman vuoden sisällä (oli syyt pitää hoitosuhdetta ajoittain kumpaankin, en tässä selitä enempää miksi). Myöskin kolmas psykiatri, joka oli terapeuttinanikin vähän aikaa, suositteli Peratsinia.

Nämä kolme psykiatria ovat kymmeniä vuosia erikoislääkärin töitä tehneitä, ja toimivat tällä hetkellä sekä psykiatreina että psykoterapeutteina. He tietävät siis aika hyvin nämä lääkeasiatkin.

Kuitenkin olen huomannut että moni psykiatrikaan ei tiedä Peratsinista riittävästi. Kelassa esim. kun psykiatri kirjoitti minulle sairauslomaa ahdistuneisuuden vuoksi tuli kysymys, miksi käytän Peratsinia, olenko psykoottinen. Psykiatrini joutui kirjoittamaan heille vastauksen, jossa hän selvensi, että en ole psykoottinen, vaan käytän Peratsinia ainoastaan ahdistuneisuuteen ja pelkotiloihin. Ja hän selitti myös, että oli tarjonnut minulle muitakin lääkkeitä, mutta niiden sivuvaikutukset huolestuttavat minua.

Kela kysyi samassa yhteydessä myös minulta vapaamuotoista selvitystä ko. lääkkeen käytöstä. Kirjoitin sen paperille jonka jätin Kelan toimistoon, muutaman rivin jossa selvensin että olen hyötynyt ko. lääkkeestä, ja että en halua käyttää muita ahdistus- ja masennuslääkkeitä koska olen tietoinen niiden sivuvaikutuksista ja huolissani niistä.

Vasta näiden selvitysten jälkeen Kela myönsi minulle sairauslomaa! Psykiatrini kertoi, että Kelassa saattavat psykiatrisista sairauslomista tehdä päätöksiä myös yleislääkäritkin.

Mutta en siis halua tehdä tästä lääkemainosta, missään nimessä! Hyödyin pienestä annoksesta lyhyen aikaa. Muutaman kuukauden. Sivuvaikutuksia ei ollut, mutta en pitänyt siitä olosta, mikä lääkkeestä tuli. En sanoisi sen suorastaan lamaavan tunne-elämää, mutta jotenkin se muutti olotilani epäaidoksi. Kuten tekee muuten Diapamkin, vaikka lievittää ahdistusta tehokkaasti (ja siitä tulee pahat vieroitusoireet). Olen iloinen että minun ei tarvitse enää käyttää Peratsiniakaan. Ja kun luin pakkausselosteesta, mitä isommat annokset voivat aiheuttaa, niin sitäkin vahvemmin suosittelen, että älkää käyttäkö mitään psyykenlääkettä pitkäaikaisesti!

Tässä muuten hyvä video jossa lääkäri Antti Heikkilä kertoo SSRI-lääkkeistä Ylen tv-ohjelmassa. Hän sanoo mm. että "jos Kela vaatii SSRI-lääkkeiden käyttöä sairausloman myöntämisen ehtona, suosittelen useimmiten, että ostakaa lääkkeet mutta jättäkää ne käyttämättä". En muista onko sitaatti ihan sanatarkka, jos ei niin pahoittelut Heikkilälle. Tämä oli kuitenkin viesti. - Kyse oli SSRI-lääkkeistä, ei Peratsinista siis. SSRI-lääkkellä on isommat haittavaikutukset.

https://www.youtube.com/watch?v=51ZgU5YOId8

Ja PS. Kaikkien lääkkeiden sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä. Se että minulle sopi Peratsin (LYHYTAIKAISESTI) ei tarkoita että se sopisi kaikille.

• Sekaisin

Kun multa vähennettiin lääkettä alkoi tutut ihmiset tuntuu vierailta. Nyt on taas annosta nostettu.

• Kystapäässä

Mitä tämä lääke tekee pitkään käytettynä?

• Hirjaa

Minulle on tullut outoja oireita. Haluan myös tietää mitä käy kun syö lääkettä pitkään?

• Tuhoaa

Tuhoaa ilmeisesti aivotoiminnan!! Voi ollaei pysyviä haittoja.

• Aopi

Tekee kovan ruokahalun muuta ei oleoo minulle tullut tästä lääkkeestä.

• Uteliass

Miten tää lääke tuhoaa aivotoiminnan?

• järkikäteen

Ei se aivotoimintaa tuhoa. Jos se sen tekisi, niin eihän sitä lääkärit kenellekään määräisi.

• Uteliass

Kyllä tuhoaa aivotoiminnan ja tottakai ne määrää lääkettä koska saavat siitä rahaa itselleen. Eivät itse lekurit syö lääkkeitä niin eivät tiedä haittoja.

• kaikkeasäkinLUULET

Syytteen potilaan terveyden vaarantamisesta saisivat, jos lääke tekisi tuhoa potilaalle. Eikä lääke olisi edes käytössä.

• Uteliassa

Okei mut jokanen on yksilö ja kaikkiin vaikuttaa eritavalla lääke. Toisille tää olantsapiini on myrkkyä ja aiheuttaa ikäviä haittavaikutuksia.

• Olanz

Mulle tää lääke on tehny aivotoiminta häiriöitä ja sekavuutta. Oon syöny muutaman kuukauden.

• Helenui

Mulla lääke auttaa nukkumaan. Vielä en ole tullut zompiksi.

• Olanzaa

Minulta tämä lääke on vienyt aivotoiminnan. :( oon kuin kasvi.

• Olina

Tämä lääke sopii ja auttaaa ainakin itselleni.

• Olanzaaa

Itse olen lopettamassa lääkettä ja katson auttaako ja paraneeko tästä.

• Veeranda

Kokemuksia tästä lääkkeestä?

• kystastakyse

Joko se kysta on taas alkanut vaivaamaan?

• Veeranda

Mikä ihmeen kysta???

• Olanzaa

Tuo se jaksaa kystasta mua eii se kysta aiheuta tätä tilaa.

• Olanzaaa

Mäkin kuulisin mielelläni tästä lääkkeestä lisää kokemuksia miten on vaikuttanut?

• Hullutsyö

Tämä lääke vie tunteet ja kaiken.

• Hullutsyö

Vie myös ajattelu kyvyn

• Olanzaaa

Mulle tää lääke on tehny vaan huonoa. Nyt lopetin ja katson paraneeko tila.

• mikämölli

Kysta se vaan jatkuvasti vaivaa.

• Olanzaaa

Sullakin voi olla kysta. Se on niin yleinen.

• Jeppez

Mulla tää lääke ei vaikuta ruokahaluun enää. Mun ruokahalu on kadonnut.

• jatkuvakysely

Ei näy vaikuttavan mt-ongelmaasi parantavasti.

• Jeppez

Mä oon aloittanut tän lääkkeen vasta ja nyt jo ruokahalu menny

• Olanzaaa

Mulla taas oli ekaks kauhea ruokahalu ja nyt ei enää ole. Kamala lääke sotkee aivotoiminnan.

• mielenhäiriö

Ai se olitkin sinä, jolla on se kystakin vaivana.

• Olanzaaa

Joo mulla se on.

• Olanzaa

Aiheuttaako pysyvää haittaa tää lääke? Ja voiko aivotoiminta normalisoitua?

• mielenhäiriö

Sulle kumminkin on aiheuttanut pysyvän haitan, kun jo elokuusta asti olet tätä samaa kysellyt.

• Olanzaa

Jospa ei ja jospa tästä paranisi. Lääke on nyt lopetettu. Muiden kokemuksia olis lisää kiva saada.

• Eikiitos

Mulle psykiatri yritti tyrkyttää tätä. En alkanut syömään!

• Olanzaaa

Hyvä että et alkanut käyttää. Ei ois munkaan pitäny alkaa syömään tätä koskaan.

• Olanzaaa

Kokemuksia kokemuksia? :)

• Kamalaa

Lihottaa ja tekee zombiksi

• Olanzaaa

Mua lihotti kans alussa. Ei enää. Zombiksi oon tullu.

• Olanzaaa

En tiiä voiko tästä enää parantua ennalleen

• Olanzaaaa

Viekö tämä lääke aivotoiminnan ja ajattelu kyvyn?

• maaliskuultaasti

Sultahan se on sen jo vienyt. Miksi sitä enää kyselet?

• Olanzaaa

Kyselen jos muilla ois samanlaisia kokemuksia. Tai sit mulla on vaan joku aivosairaus. Eli kokemuksia vaikuttaako tää lääke aivotoimintaan ja vie ajattelu kyvyn?

• Kole

Turruttaa ainakin.

• Olanzaaaa

Niin tekee. Jospa ei ois jääny pysyvää haittaa.

• 10vuottakokemus

On pitänyt psykoosi oireet pois. Kymmenen vuotta jo käytössä. Aluksi nosti painoa paljon eikä ole laskenut takaisin, laihdutus on vaikeaa. Harmittaa kun on niin paljon läskiä ja diabeteskin puhkesi.

Harkitsen lääkkeiden vaihtoa. Nyt tilanne on parempi kuin 10 vuotta sitten, niin voisin varmaan pärjätä jo kevyemmällä lääkkeellä.

• 10vuottakokemus

Vielä tohon.
      Ei Olanzapiini mitään aivoja tuhoaa. Psykoosi sairaus tekee tuhoa ja lääke estää suurempia tuhoja kun pitää psykoosin pois.

Ahdistukseen voisi riittää kevyempi lääke, joka ei lihota.

• Olanzaaaa

Okei, itse olisi pitänyt toivoa muuta lääkettä aikoinaan ahdistukseen. Ei mulla psykoosia ole koskaan ollut. Nyt oon lopettanu lääkkeen.

• Kasassa

Painokin putoaa kun lopettaa kyseisen lääkkeen.

• Eiseksiä

Seksihalut vei ainakin kun käytti.

• Olanzaaa

Joo mulla kans meni seksihalut.

• Renes

Viekö tämä lääke ajattelu kyvyn? Miten muuten vaikuttaa?

• Olanzaaa

Tää lääke aiheuttaa lihomista vie tunteet ja ajattelu kyvyn.

• Anonyymi

Yli 7 vuoden kokemuksella ja asiaa tutkineena voin sanoa:
      Olanzapiini auttaa pysymään unessa, mutta heikentää unen laatua. Uni ei enää virkistä
      Ja se vie ajatuksilta kärjen eli lamaa. Yhdessä nämä kaksi voi aiheuttaa vakavaa aivosumua.
      Ja mitä oireita aivosumussa sitten voi olla.. en jaksa kirjoittaa tähän. Multa tämä lääke vei työkyvyn. Lihoin yli 20kg. Nukuin helposti 10 tuntia yössä, mutta olin silti tokkurassa koko ajan.

Olanzapiini on tarkoitettu ensisijaisesti skitsofrenian hoitoon ja maanisdepressivyydessä maniavaiheiden hoitoon. Tämän ymmärrän, toi ajatusten lainaaminen varmaan toimii näissä. Minulle se määrättiin estämään psykoosia. Myöhemmin osoittautui ettei mitään psykoosia koskaan ollutkaan vaan lääkäri oli tehnyt virheellisen diagnoosin. Söin lääkettä turhaan yli sen 7 vuotta ja voin koko ajan vain huonommin ja huonommin.

Ja vielä; olanzapiini on antipsykootti. Tämä kannattaa vilkaista jos aihe kiinnostaa:
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Antipsykoottiset_lääkkeet

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      87
      3966
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1842
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      110
      1161
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      100
      1121
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      75
      1013
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      892
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      856
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      821
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      790
    10. Huono grilli kokemus

Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      781
    Aihe