Kaasu auto.

kannatisko

Kannataisko siirtyä ja vaihtaa diesel kaasu autoon? Kattelin niin täällä treellä olis ainakin lielahdessa gasumin tankkauspitse.

Ihme miksi moni ei ole jo siirtynyt? Halvemmat verot kuin diselissä ja kaasu dieseliä paljon halvempaa

Käytettynä löytyy ainakin passattia ja muuita Volkswagen Groupiin kuuluvia merkkejä. Olisko joku näistä vaageneista hyvä? Volvo v70 olis sitten toinen vaihoheto tai joku subarun 2.5, mutta ne ovat vähän isoja. Mulle riittäs joku golffi vaan tai audi A3. ocatavia sedanina jos löytis niin sekin kävis, mutta ne ovat vielä aika uusia ja kalliita.

9

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gas_cunht

      en ikinä veisi autossa herkästi palavaa kaasua pullokaupalla, todella vaarallinen törmäyksissä ja vuotoriski ilmeinen

    • mitäsminäsanoin

      Niin eihän räjähtelevät autot ole turvallisia edes lähtökohdaltaan.Saatikka sitten kun alkaa osteleen käytettyjä autoja.

    • OliskohanSyynä

      Melkoinen matka tulla tankkaamaan Lielahteen. Sama tankkauspaikkojen vähyysongelma kaikkialla muuallakin.
      Se saattaa vaikuttaa suosioon.

    • Kaasulla-kivasti

      Huvittavia mutu heittoja, jotka kuvastaa kavereiden ennakkoasenteita kaikkea uutta kohtaan :-)

      Kannattaa lukea kaasuautoilusta gasumin sivuilta sekä cbg100.net

      Itsellä reilu 1,5 v ja 60 000 tkm kokemusta käytetyllä kaasuautolla ajelemisesta ja vielä olen hengissä.
      Juu, kyllä, kaasuautoja on muutama räjähtänyt tankauksen yhteydessä. Totta. Pari ruotsissa ja pari saksassa. Mutta paljonkos bensa-autoja on syttynyt palamaan? Kaikki VW:n huonosti pinnoitetut säiliöt on vaihdettu takuuseen ja nykyisin niitä seurataan säännöllisin tarkastuksin maailmalla. Ei täällä takapajulassa. Mutta valveutunut kuluttaja teettää tarkastuksen ihan itse parin vuoden välein ja maksaa mielenrauhasta noin 70 €.

      Kalaritilanteessa kaasuauton on bensa-autoa turvallisempi. Ensinnäkin kaasu on paksussa terässäiliössä, joka ei ihan helposti mene rikki toisin kuin ohut muovinen bansatankki.
      Toisekseen painestettu kaasu ei pysty normaaleissa olosuhteissa muodostamaan syttymiskelpoista seosta ulos vuotaessaan. Mitenkäs bensan kanssa, kuinka monella on joskus kulmakarvoja kärynnyt?
      Painestettu kaasu on eri tavaraa kuin nestekaasu, eli grilli kaasu. Painestettu kaasu on ilmaa kevyempää ja haihtuu vuotaessaan heti. Nestekaasu taas jää sinne grillin pohjalle ja mojahtaa sitten silmille.

      Tankkaus verkosto on kohtuullinen eteläsuomessa. Kenellä nyt sattuu olemaan päivittäisen kulkumatkan varrella asema, niin kaasu on tällä hetkellä edullisin vaihtoehto. Autot halpoja ja simppeleita. Tekniikka vanhaa ja vakiintunutta. Tankkaus nopeaa, noin 2-3 min asemasta ja säiliöden koosta riippuen.

      Passattia voin kokemuksesta suositella. Siinä yksi parhaista tankki kombinaatioista. 21 kg kaasua ja 30 l bensaa. Pääsee kasulla normi arkiajossa sen 450-500 km ja bensalla sitten toisen mokoman.
      Perus huollot olen tehnyt, mutta mitään kasuun liittyvää lisähommaa ei ole tarvinnut tehdä.

      Eri automalleja löytyy myös noilta mainituilta sivustoilta.
      Malli kirjo valitettavan yksipuolinen toistaiseksi. Enimmäkseen VW konsernia ja Ooppelia.
      Volvon V70 on toimintamatkaltaan onneton, vain noin 250 km kaasulla.
      Vaikka kaasu on edukkaampaa kuin bensa tai riisseli, niin siinä pätee sama, kuin perinteisten litkujen kanssa. Jos haluaa säästää polttoainekuluissa, pitää auton olla polttoainepihi.
      Jos hommaa syöpön isomoottorisen auoton, niin hintoihinsa se kaasullakin tulee. Toki halvemmaksi kuin vastaava auto litkuilla ajettaessa. Ihan mitä kukakin haluaa.

    • MietipäSitä

      Kaikki muut vaihtoehdot ovat nyt parempia kuin bensa-auto. Nuo nyt päätettävänä olevat uudet päästömääräykset ovat jo niin kovia, ettei bensa-autoilla ole käytännössä mahdollista niitä saavuttaa.

    • pepedius

      Yksi negatiivinen seikka kaasukäyttöisissä autoissa on se että kaasusäiliöiden(?) vuoksi tavaratila on merkittävästi pienempi. Huonompi homma jos etsii tilavaa (perhe)farmaria. Esimerkiksi Octavian/Passatin tavaratilasta katoaa reiluhko osa.

    • gaggeli-kaasuautot

      Ongelma on se ettei kaasuauto ole niin puhdas millaisena sitä on markkinoitu, vaan juuri päinvastoin.

      "Tyly tutkimustulos: Kaasun käyttö polttoaineena on yhtä haitallista ympäristölle kuin diesel, bensa ja laivapolttonesteet"

      "Fossiilisen kaasun käyttö polttoaineena päästää yhtä paljon saasteita ilmaan kuin bensiini, ja sen etu dieseliin nähden todennäköisesti katoaa dieselpäästöjen sääntelyn kiristymisen myötä."

      - https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/tyly-tutkimustulos-kaasun-kaytto-polttoaineena-on-yhta-haitallista-ymparistolle-kuin-diesel-bensa-ja-laivapolttonesteet-6746440

      Ps. Dieselin vastaisessa mediamaniassa ja uutisoinnissa tyrmistyttää sen pääsääntöinen yksipuolisuus ja puolitotuudellisuus, sekä päättävien poliitikkojen suoranainen tietämättömyys todellisuudesta. EURO 6-luokkainen diesel on viattomampi kuin vastavaa bensiiniversio, ainakin CO2 suhteen ja pienhiukkastenkin suhteen melko lailla tasoissa.

      • NäinSeOn

        Euro6 on pienhiukkasten osalta selvästikin puhtaampi kuin vastaava suoraruiskubensa-auto. Vasta nyt on näihin bensoihinkin tullut hiukkasloukku pakolliseksi (dieseleihin jo 2009 muistaakseni), joten ne pääsevät nyt vihdoin dieselien tasolle.
        Ainoastaan typpioksidien osalta bensa-auton päästöt Euro6:n rajoilla on karvan verran pienemmät, 0,02 mg. Tällä ei ole mitään käytännön merkitystä. Esim kasvihuonekaasun CO:n (erittäin tappava häkä) päästöraja dieselille on 0,5mg ja bensalle 1,0mg eli tupasti suurempi päästöraja bensa-autolle.
        Hiilidioksidipäästöt, CO2, ovat bensa-autoillayleisesti vähän autosta riippuen 30-40% suuremmat kuin vastaavalla dieselautolla.
        Uissa päästöissä Euro6-päästörajat ovat samat sekä dieselille että bensalle.


    • gaggeli-kaasuautot

      Edellisen tutkimuksen tuloksien perusteella EU-päättäjätkin ovat suoranaisia puoskareita myöntäessään tukia kaasulle, joak on aivan yhtä saastuttava ympäristölle kuin muutkin polttomoottorit.

      "Euroopan unioni on myöntänyt Gasumille 2,9 miljoonaa euroa tukea kaasutankkausverkoston laajentamistyöhön Suomessa."

      - https://www.is.fi/autot/art-2000005934928.html

      :/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      57
      3441
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2816
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      148
      2620
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2321
    5. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      357
      2043
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      155
      1697
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1495
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1338
    9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      38
      1293
    10. Miksi mediheli

      Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      24
      1174
    Aihe