Kaasu auto.

kannatisko

Kannataisko siirtyä ja vaihtaa diesel kaasu autoon? Kattelin niin täällä treellä olis ainakin lielahdessa gasumin tankkauspitse.

Ihme miksi moni ei ole jo siirtynyt? Halvemmat verot kuin diselissä ja kaasu dieseliä paljon halvempaa

Käytettynä löytyy ainakin passattia ja muuita Volkswagen Groupiin kuuluvia merkkejä. Olisko joku näistä vaageneista hyvä? Volvo v70 olis sitten toinen vaihoheto tai joku subarun 2.5, mutta ne ovat vähän isoja. Mulle riittäs joku golffi vaan tai audi A3. ocatavia sedanina jos löytis niin sekin kävis, mutta ne ovat vielä aika uusia ja kalliita.

9

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gas_cunht

      en ikinä veisi autossa herkästi palavaa kaasua pullokaupalla, todella vaarallinen törmäyksissä ja vuotoriski ilmeinen

    • mitäsminäsanoin

      Niin eihän räjähtelevät autot ole turvallisia edes lähtökohdaltaan.Saatikka sitten kun alkaa osteleen käytettyjä autoja.

    • OliskohanSyynä

      Melkoinen matka tulla tankkaamaan Lielahteen. Sama tankkauspaikkojen vähyysongelma kaikkialla muuallakin.
      Se saattaa vaikuttaa suosioon.

    • Kaasulla-kivasti

      Huvittavia mutu heittoja, jotka kuvastaa kavereiden ennakkoasenteita kaikkea uutta kohtaan :-)

      Kannattaa lukea kaasuautoilusta gasumin sivuilta sekä cbg100.net

      Itsellä reilu 1,5 v ja 60 000 tkm kokemusta käytetyllä kaasuautolla ajelemisesta ja vielä olen hengissä.
      Juu, kyllä, kaasuautoja on muutama räjähtänyt tankauksen yhteydessä. Totta. Pari ruotsissa ja pari saksassa. Mutta paljonkos bensa-autoja on syttynyt palamaan? Kaikki VW:n huonosti pinnoitetut säiliöt on vaihdettu takuuseen ja nykyisin niitä seurataan säännöllisin tarkastuksin maailmalla. Ei täällä takapajulassa. Mutta valveutunut kuluttaja teettää tarkastuksen ihan itse parin vuoden välein ja maksaa mielenrauhasta noin 70 €.

      Kalaritilanteessa kaasuauton on bensa-autoa turvallisempi. Ensinnäkin kaasu on paksussa terässäiliössä, joka ei ihan helposti mene rikki toisin kuin ohut muovinen bansatankki.
      Toisekseen painestettu kaasu ei pysty normaaleissa olosuhteissa muodostamaan syttymiskelpoista seosta ulos vuotaessaan. Mitenkäs bensan kanssa, kuinka monella on joskus kulmakarvoja kärynnyt?
      Painestettu kaasu on eri tavaraa kuin nestekaasu, eli grilli kaasu. Painestettu kaasu on ilmaa kevyempää ja haihtuu vuotaessaan heti. Nestekaasu taas jää sinne grillin pohjalle ja mojahtaa sitten silmille.

      Tankkaus verkosto on kohtuullinen eteläsuomessa. Kenellä nyt sattuu olemaan päivittäisen kulkumatkan varrella asema, niin kaasu on tällä hetkellä edullisin vaihtoehto. Autot halpoja ja simppeleita. Tekniikka vanhaa ja vakiintunutta. Tankkaus nopeaa, noin 2-3 min asemasta ja säiliöden koosta riippuen.

      Passattia voin kokemuksesta suositella. Siinä yksi parhaista tankki kombinaatioista. 21 kg kaasua ja 30 l bensaa. Pääsee kasulla normi arkiajossa sen 450-500 km ja bensalla sitten toisen mokoman.
      Perus huollot olen tehnyt, mutta mitään kasuun liittyvää lisähommaa ei ole tarvinnut tehdä.

      Eri automalleja löytyy myös noilta mainituilta sivustoilta.
      Malli kirjo valitettavan yksipuolinen toistaiseksi. Enimmäkseen VW konsernia ja Ooppelia.
      Volvon V70 on toimintamatkaltaan onneton, vain noin 250 km kaasulla.
      Vaikka kaasu on edukkaampaa kuin bensa tai riisseli, niin siinä pätee sama, kuin perinteisten litkujen kanssa. Jos haluaa säästää polttoainekuluissa, pitää auton olla polttoainepihi.
      Jos hommaa syöpön isomoottorisen auoton, niin hintoihinsa se kaasullakin tulee. Toki halvemmaksi kuin vastaava auto litkuilla ajettaessa. Ihan mitä kukakin haluaa.

    • MietipäSitä

      Kaikki muut vaihtoehdot ovat nyt parempia kuin bensa-auto. Nuo nyt päätettävänä olevat uudet päästömääräykset ovat jo niin kovia, ettei bensa-autoilla ole käytännössä mahdollista niitä saavuttaa.

    • pepedius

      Yksi negatiivinen seikka kaasukäyttöisissä autoissa on se että kaasusäiliöiden(?) vuoksi tavaratila on merkittävästi pienempi. Huonompi homma jos etsii tilavaa (perhe)farmaria. Esimerkiksi Octavian/Passatin tavaratilasta katoaa reiluhko osa.

    • gaggeli-kaasuautot

      Ongelma on se ettei kaasuauto ole niin puhdas millaisena sitä on markkinoitu, vaan juuri päinvastoin.

      "Tyly tutkimustulos: Kaasun käyttö polttoaineena on yhtä haitallista ympäristölle kuin diesel, bensa ja laivapolttonesteet"

      "Fossiilisen kaasun käyttö polttoaineena päästää yhtä paljon saasteita ilmaan kuin bensiini, ja sen etu dieseliin nähden todennäköisesti katoaa dieselpäästöjen sääntelyn kiristymisen myötä."

      - https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/tyly-tutkimustulos-kaasun-kaytto-polttoaineena-on-yhta-haitallista-ymparistolle-kuin-diesel-bensa-ja-laivapolttonesteet-6746440

      Ps. Dieselin vastaisessa mediamaniassa ja uutisoinnissa tyrmistyttää sen pääsääntöinen yksipuolisuus ja puolitotuudellisuus, sekä päättävien poliitikkojen suoranainen tietämättömyys todellisuudesta. EURO 6-luokkainen diesel on viattomampi kuin vastavaa bensiiniversio, ainakin CO2 suhteen ja pienhiukkastenkin suhteen melko lailla tasoissa.

      • NäinSeOn

        Euro6 on pienhiukkasten osalta selvästikin puhtaampi kuin vastaava suoraruiskubensa-auto. Vasta nyt on näihin bensoihinkin tullut hiukkasloukku pakolliseksi (dieseleihin jo 2009 muistaakseni), joten ne pääsevät nyt vihdoin dieselien tasolle.
        Ainoastaan typpioksidien osalta bensa-auton päästöt Euro6:n rajoilla on karvan verran pienemmät, 0,02 mg. Tällä ei ole mitään käytännön merkitystä. Esim kasvihuonekaasun CO:n (erittäin tappava häkä) päästöraja dieselille on 0,5mg ja bensalle 1,0mg eli tupasti suurempi päästöraja bensa-autolle.
        Hiilidioksidipäästöt, CO2, ovat bensa-autoillayleisesti vähän autosta riippuen 30-40% suuremmat kuin vastaavalla dieselautolla.
        Uissa päästöissä Euro6-päästörajat ovat samat sekä dieselille että bensalle.


    • gaggeli-kaasuautot

      Edellisen tutkimuksen tuloksien perusteella EU-päättäjätkin ovat suoranaisia puoskareita myöntäessään tukia kaasulle, joak on aivan yhtä saastuttava ympäristölle kuin muutkin polttomoottorit.

      "Euroopan unioni on myöntänyt Gasumille 2,9 miljoonaa euroa tukea kaasutankkausverkoston laajentamistyöhön Suomessa."

      - https://www.is.fi/autot/art-2000005934928.html

      :/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe