Hei!
Onko täällä TIA-kohtauksen läpikäyneitä? Miten oireili? Minkä ikäisenä tuli? Onko uusinut? Onko myöhemmin tullut mahdollisesti pahempi aivoinfarkti?
Itselläni on ollut yksi TIA, 44-vuotiaana. Ja primaspania menee 100 mg vuorokaudessa varulta.
TIA-kohtauksen saaneita???
30
30759
Vastaukset
- kkl
Viime keväänä sain aivoinfarktin (35 v), siitä 7 kk tuli yllättäen koko vasemman puolen puutuminen ja sama toistui kuukauden kuluttua. Nyt vain voimakkaampana ja useita kertoja päivän aikana. Olin sairaslomalla kuukauden ja marevanit aloitettiin taas. Lääkäri epäili aivoissa pientä tukosta (MRI:ssä ei näkynyt).
Oliko tämä tia-kohtaus?- 6754322
epäilen vahvasti että on joka päivä tia kohtauksia, siis poissaoleva kohtaus eli tuntuu että näkee mutta ei kuitenkaan näe mitään.
- Jupsu73
Moikka, minulla on takana aivoinfarkti ja oon 31v. Ei siis TIA-kohtausta mut kuitenki...
- yksi takana
Kun sanotaan, että TIA-kohtauksen saaneilla on suurempi todennäköisyys saada sitten jatkossa ihan kunnon aivoinfarkti, siksi ajattelin, että olisi hyvä tietää kokemuksista.
Vai voisko olla, että ihmiset ei ole tajunneet heillä olleen TIA-kohtausta (= lyhytaikainen aivoverenkierron häiriö), koska enhän minäkään tajunnut mennä tutkimuksiin, ennenkuin työterveyshoitajalle ihmetellessäni outoja toispuoleisia oireita ja mm. puheen kankeuden tuntua sain käskyn lähteä lääkäriin...
Mulla kyllä näkyi magneettikuvauksessa pieni jälkikin, joka kuulemma sopi hyvin tuntemuksiini. - Tpi
TIA-kohtauksia varmasti sekä yli- että alidiagnostisoidaan. Aika usein vastaanotolla potilaat kertovat sairastaneensa "tia-kohtauksia", jotka on todettu ja hoidettu terveyskeskuksessa. Tarkemmin kysyttäessä kohtaus on kooostunut huonovointisuudesta, kiertohuimauksesta tai pyörtymisestä, joissa kaikissa aiheuttaja on noin 90% todennäköisyydellä muu kuin TIA. Tiahan tarkoittaa ohimenevää aivoverenkierronhäirötä. Oireiden TÄYTYY mennä kokonaan ohi 24 tunnin kuluessa, jos ei mene kyseessä ei määritelmän mukaan ole TIA. Kuvauksissa ei myöskään saa olla näkyviä muutoksia.
TIA:n tutkiminen on tärkeää, sillä se voi ennakoida pysyvämpää verenkiertohäiriötä. Ainakin alle 70-vuotiailta ainakinn jos oireet sopivat kaulavaltimoiden alueelta tulleeseen oireeseen pitäisi tehdä kaulasuonten ultraäänitutkimus. Vanhemmilla kaulasuonten leikkauksen riski alkaa olla niin korkea, että leikkauskynnyskin on korkea, joten tutkimuksen merkitys on pienempi. Samoin, jos oireet sopivat paremmin nikamavaltimoiden alueelta johtuvaksi, tutkimuksen hyöty on pieni, nikamavaltimoiden ahtaumalle kun ei mitään voi kuitenkaan tehdä. Lääkitykseksi tarvitaan ainakin aspiriini, mielelään tehostettuna dipyradimolilla (mm Persantin).- Saksa
Sain parisen viikkoa sitten kummallisen kohtauksen. Ensin meni oikeasta silmästä näkö sumeaksi. En nähnyt vaikka kuinka yritin tarkentaa sitä. Jonkin ajan päästä oli kuin olisi virrat lähes sammutettu, raahauduin parin metrin päässä olevalle sängylle, kuin unen takaa sanoin pojalleni minua väsyttävän. Nukahdin saman tien n. tunniksi, jolloin heräsin kun poikani halusi katsoa telkkarista lastenohjelmaa. Nousin istumaan ja tuijotin jonkin aikaa telkkaria ja mietin koko sen ajan, mitä isoäiti-sana tarkoittaa, jonka telkkarista olin kuullut. Ohjelman tapahtumista minulla ei ole minkäännäköistä kuvaa. Minulla oli niin paha olla etten tiennyt miten päin olisin, pää oli kuin pumpulia eikä liikkumisesta tahtonut tulla enää mitään. Menin takaisin makaamaan ja yrittäessäni nukahtaa ajatukset poukkoilivat päässä luulten tulevani hulluksi. Jossain vaiheessa sitten nukahdin. Pari tuntia myöhemmin heräsin ja nousin lyhyesti ylös, mutta elimistö pakotti taas pian takaisin makuulle. Seuraavana aamuna herätessäni voin taas ihan hyvin.
Minulta suljettiin n. 4 kk sitten suoni päästä, koska se oli täynnä aneurysmia. Toimenpiteen aikana sain useita aivohalvauskohtauksia, mutta minulle ei tullut mitään jälkiseuraamuksia. Parin viikon takaisesta tapahtumasta pelästyi fysioterapeuttinikin enemmän kuin minä. Entinen työkaverinikin lähetti minulle artikkelin TIA:sta ja kehotti menemään lääkäriin. En oikein itsekään enää tiedä mikä on "normaalia" ja mikä ei.
Kävin pari päivää sitten neurologilla, joka epäili tapahtuneessa olleen kyse migreenistä. Sain migreenilääkkeitä vastaisuuden varalle. Toivottavasti uusintaa ei tule. - Anonyymi
Ihmetyttää nuo tilastotiedot mitkä googlaamalla löytyy. Eli esimerkiksi se että TIA kohtauksen saaneista vaan puolet on elossa 8 vuoden jälkeen. ? Huh huh
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmetyttää nuo tilastotiedot mitkä googlaamalla löytyy. Eli esimerkiksi se että TIA kohtauksen saaneista vaan puolet on elossa 8 vuoden jälkeen. ? Huh huh
Samaa mietin. Minulla myös oli juuri TIA.
- Mustikka
Minulla TIA-kohtaus ilmeni oikean silmän muutaman sekunnin pituisena näönmenetyksenä: näin mustaa. Hakeuduin onnekseni nopeasti lääkäriin, sillä syynä oli kaulavaltimon repeymä
- Papitar.
Minä olen saanut, pienemmän noin 15 vuotta sitten en nähnyt kuin puolet henkilöitten kasvoista enkä pystynyt kirjoittamaan, kun puin päälleni ulkotakkia yritin salaa katsoa hihaa koska en ollut varma oliko takki omani, kotaus kesti noin pari tuntia ja diaknisoitiin seuraavana pä'ivänä kun menin lääkäriin.
Toinen oli 3 vuotta sitten menin miniäni kanssa kirkkoon ja muistan kun nousain rappuja ,olin käyttäytynyt aivan normaalisti käynyt ehtoollisella jota miniäni oli jakamassa ja vasta kun olin autossa palaamassa kirkosta aloin kysellä miksi olen hänen autossaan,silloinkin en yhtään muista 2 tunnin ajalta mitään ja kun vietiin lääkäriin hän totesi sen olleen tia kohtauksen, ei saanut jättää yksin 12 tuntiin.sen jälkeen en ole saanut, vaan voihan se tulla vaikka tänään. - sukua ollaan
Iäkäs sukulainen sai juhlissa kohtauksen. Hän pökertyi ruuan viereen istualleen. Huomasin,ettei hän ollut ok. Joku sitten nosti hänet lattialle makuulle ja jalat ylöspäin. taju oli kokonaan pois. Arvelin kuoleman tulleen, mutta ei se sitä ollut.
Sairaalakäynti tuli, juhlat loppui siihen. Muisti ja puhe palailivat hiljakseen tunnin kuluessa.
Vierestä katsottuna oli kyllä niin kuolleen oloinen, silmät auki näkemättä ja suu repsotti auki. Aivan valkoinen jne. Saimme pitää hänet vielä.
Siitä tuli lausunto, TIA-kohtaus. - Kokemus säikäytti
TIA kohtaus kesti n 7-10 min, näkö sumeni molemmista silmistä ja huimausta, ambulanssilla sairaalaan ja kallokuviin, ei mitään löytynyt, mutta Plavix lääkkeiden syonti alkoi. Nyt verenpaineet normaalit.
- Kohtausko
Täällä yksi EPÄILTY.
Kesällä puutui oikea käsi ja oikea poskipää / pistelyä
jota kesti parisen päivää.
Tätä aikaisemmin pari viikkoa oli vasemmassa silmässä näkö
sumeahko ehkä 10sekunnin ajan. Silmässä todettiin kuitenkin
lasiaisen irtaumaa jonka oireiden vuoksi (salamointia YÖLLÄ)
kävin lääkärissä tarkistuttamassa tilanteen.
Lääkkeitä kasa tämän seurauksena kuten "ohjeet"
sanovat. Kolestrolilääkitys (vaikak kolestrolini VAIN ON 3,8)
Verenepaine ilman lääkitystä mitattuna istuen noin 125/80.
Poskea on kihelmöinyt tämän jälkeenkin ja käsissä puutumisen tunnetta tuota
tapahtumaa ennen sohvallakin istuen.
Tulikohan tässä nyt Diagnoosi oikein? - pelottavaa
Olikohan mulla sellainen,kun Lidlissä ollessani karkkihyllyä katsellessani alkoi hyllyt liikkua yläosasta,ihan siis heiluivat...ajattelin josko ne on sellaisten vaijereitten varassa ja heiluvat kun niitä koskettaa..aiemmin on ollut pari kohtausta,kaupassa alkoi voimakkaasti huimata niin että tarrauduin kiinni leipähyllyn päätyyn,kun alkoi maailma keinua.Toinen kohtaus kotona,kun kudoin,ja yhtäkkiä huomasin että kutimet oli lattialla,enkä muistanut niiden pudonneen...yritin kirjoittaa jotain paperille mutta pää löi tyhjää,mitään ei tullut mieleen,sain paperille sanan BENESIS,mitähän sekin sitten tarkoittaa..sitten tuli voimakas vessahätä,sama tuli tuon kaupassa huimauksen jälkeen.Tuon kotona sattruneen kohtauksen jälkeen pääsin epilepsia tutkimuksiin,mitään ei löytynyt.Sen jälkeen määrättiin Primaspania 100mg,jota syön yhä.
- Tiinukkainen
En tiedä onko mulla ollut mutta näkö on sumentunut 2x vas silmästä 3kk aikana. Näin kyllä mutta kaikki oli tummanharmaata, toinen silmä pelitti hyvin.
Nyt reipas vko sitten autoillessa vas puoli kropasta toimi oudosti. Vas suupieli tuntui turralta, vas silmäkulma nyki niin että liike oli nähtävissä peilistä ja vas jalassa myös nyki samalla lailla. Tahtomattani kuten elohiiri muttei kuitenkaan sitä ollut koska nykivä alue niin suuri. Ei aiemmin ole ollut.
Päähän tuli myös valtava paineen tunne, päätä särki jota ei yleensä tee kovinkaan usein ja huimasi tosi pahasti, oksetti ja pelottikin. Takaraivolla myös tunnoton kohta. Pysäytin auton kyllä ja ootin jonkin aikaa mitä tapahtuu. Olo meni ohi vasta seuraavaksi aamuksi. Ko kohtauksen aikana verenpaine oli reilusti koholla, mulle tämä 138/89 on reilusti ja syke 130. Mittasin kun kotiin pääsin. Kasvot ja käsivarret oli täynnä vaaleaa pientä läikkää. Menin heti nukkumaan. Uupumus oli valtava ja pää tuntui painavalta.
Huimaus on joka päiväistä ollut jo jonkin aikaa mutta alhainen verenpaineeni varmaan selittää tämän. 100/70 luokkaa ollut, leposyke 90-100. Verikokeissa kaik hyvin ilmeisesti. Verenpaineen nousu kohtauksen aikana varmaan kertoo että jotakin kummaa tapahtui...
En tiiä oliko TIA mut jotain pelottavaa oli. - MikaelH
Viime yönä sain jotain ihme kohtauksia useaan kertaan. Pää oli kuin haminan kaupunki ja huimasi. Tätä kesti noin 10 sekuntia, mutta lievä huimaus jäi hieman pidemmäksi aikaa. Tollasia kohtauksia siis useampi yhden yön aikana. Eka kohtaus tuli kesken unen ja herätti. En uskaltanut sen jälkeen nukkua kahteen tuntiin. Sen jälkeen kun sain vähän nukuttua, oli unet aivan käsittämättömiä. Yritin unessa pakata matkalaukkua mutta en kovasta yrityksestä huolimatta nähnyt mitä laukkuun oli pakattu. Vaikka unessa otin kaikki laukussa olevat esineet ulos en silti käsittänyt mitä ne esineet olivat. Tänä aamuna väsytti tietenkin vähäisen unensaannin takia. Käsityskyky ja tietoisuus (samoin näkö) kuitenkin normaalit. Voiko tällainen olla TIA:n aiheuttamaa? Olen 45-vuotias mies ja minulla on diagnosoitu sepelvaltimotauti, johon on lääkitys (ml. 100 mg primaspan). Minulla on ollut aiemmin asentohuimausta, mutta tämä tuntui erilaiselta.
- Ellustiinamariaa
Mulla on ollut nyt vähän reilu kuukauden sisään kaksi tia-kohtausta. Lääkitys alotettiin heti toisen jälkeen ja nyt on mennyt kaks viikkoa ettei oo tullut :) tosiaan olen 21vuotias nainen.
- Rasabol
No just laitoin jutun toisaalle, kopio tässä. Olin tapahtuman aikaan 59 v 10 kk. Nyt ihan ok. Oireet katosivat varmaan jo 12 tunnin kuluessa, minut otettiin samantien sairaalaan, ja lääkitys alkoi. Pääsin seur pv kotiin, saikkua ja ajokieltoa tuli 5 viikkoa.
Kiitän suomalaisen lääketieteen korkeaa tasoa, ja kohdallani asian vakavasti ottamista.
------------------------------------------------
Olen syönyt nyt 3 kk Asasantin Retardia 1 kapselin aamuin illoin, koska sain lievän TIA -kohtauksen (vain toisen käsivarren yllättävä puutuminen ja täydellinen voimattomuus siinä). Alussa oli pientä päänsärkyä, jota minulla ei oikeastaan muuten ole koskaan, meni ohi ajan kanssa. Kahvinkulutus kyllä on kasvanut, se auttoikin.
Mutta nyt luulen, että ko aikana tapahtunut verenpurkaus 2x voi olla lääkkeen syytä? Se mainitaan harvinaisena sivuvaikutuksena.
Minulla on myös jano kasvanut aivan hillittömiin mittoihin, yön aikanakin saattaa mennä 1/2 litraa, ja yhdellä tunnin ajomatkalla saman verran ja päivän mittaan tasaisen paljon. Kapselin kanssa olen vahingossa ottanut vain n 1 dl vettä, suositellaa tuplana, huomasin sen tänään. Toisaalta juon kyllä vähän väliä vettä.
Syön myös 5 mg Rosuvastatinia. Määrättiin 1 pilleri/pv, mutta pian huomasin se väsyttävän ja otin vain jokatoinen päivä. Viimeviikolla päätin ottaa vain joka 3. pv, koska taas se tuli nähtyä. Lyhytmuistini huononee rajusti lääkityksestä johtuen.
Vuosia sitten söin sekä Sim-, että Atorvastatinia. Paljon ikäviä sivuvaikutuksia tuli. Siirryin redricevalmisteeseen, mutta ei muutosta. Kolesterolin (kok. arvo 6,7) pudottaminen lääkkeillä ei tunnu sopivan minulle. Taidan lopettaa taas käytön, käyn ensin mittauttamassa lukemat.
Geeneistä kiinni nuo arvoni, syön varsin terveellisesti, en ole koskaan tupakoinut.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/4075108/asasatin-laakitys#comment-81952368 - MikaelH
Toi asasantin retard on kai käytännössä siis vain asperiinia. Sitähän on monella nimikkeellä, mm. primaspan. Onkohan TIA:n jälkeiseen elämään muuta säännöllistä lääkitystä vai asperiiniako sitä vaan määrätään? Kolestrolilääkityksen suhteen itse sain simvastatiinista hirveet sivuvaikutukset, se vaihdettiin atoriin, josta jonkin verran sivuvaikutuksia. Nykyään käytän rosua joka on suht ok. Kokonaiskolestrolini oli pahimmillaan sama 6,7 kuten Rasabolilla. Kun pudotin 10 kg painoa niin se tippui 6,3:een. Käyttämällä säännöllisesti kasvisstanioli-valmisteita kuten Benecol tai Alentaja, saan 0,5 yksikköä parempia kolestroliarvoja. Sepelvaltimotaudista johtuen tämä ei lääkärin mukaan riitä, vaan siksi käytän ihan kolestrolilääkkeitäkin, ja niiden avulla kokonaiskolestrolini on nyt alle 3,5.
- 1817
Jatkampa omalla epäilyllä.
Pari kertaa mennyt puhe puuroksi. Kestänyt 1-2min. Ei muuta oiretta. Varsinkin s-kirjain ollut hankala lausua. Ihan tietoisesti yritin artikuloida, puhua selkeästi kirjakiekellä mut kieli vaan et pelittänyt, ei siis "jaksanut" liikkua niinku pitäis. Normaalisti puhe selkeää, ei ääntämisongelmia.
Pelottaa :( ikää edes 30v., kuinhan tod.näk. tän ikäisellä? - Kaksituhatta17
Minulla oli 2 vuotta sitten kohtaus joka oli toinen elämäni aikana. Olen n.50v raitis perheellinen mies ja normaalisti työelämässä. Ensimmäisestä kohtauksesta oli tuolloin 11v.
Herättäisin keskustelua TIA-kohtauksen laukaisevista syistä mitä teillä muilla kohtalotovereilla on tullut vastaan? Minulla on molemmilla kerroilla ollut stressitaso ainan hirveän korkea johtuen mm. työpaineista.
Tämä toinen kohtaus suurella varmuudella osittain johtuu huonosta työilmapiiristä. Entinen alaiseni on puukottanut minua selkään useita vuosia. Esimieheni ei ole juurikaan puuttunut tilanteeseen koska "puukottaja" kuuluu hänen työpaikan suosikkeihin. Työnjohtaja on koettanut rajallisin valtuuksin selvittää tilannetta tuloksetta. Henkilöstöosaaminen on työpaikallani lähes ala-arvoisella tasolla koska esimieheni harrastaa halventavaa käytöstä minua kohtaan myös. Tämä tarkoittaa sitä että mikään ei hänelle kelpaa kaikki on aina "väärin sammutettu" niinkuin entisellä palomiehellä. Olen suojannut itseäni ajattelumallilla että se riittää jos minä ja asiakas olemme tyytyväisiä muu saa jäädä ulkopuolelle.
Olen tehnyt mielestäni viisaan ratkaisun ja irtisanonut itseni. Parannusta ei ole odotettavissa niin kauan kun työpaikalla on suosikkijärjestelmä sekä omistajat ovat kyvyttömiä henkilöstö osaamisessa. Parannus onnistuu vain omistaja-henkilöiden vaihdolla koska nykyisellään toinen ruokkii toistaan työpaikan kyseenalaisessa kulttuurissa. Sitä vain ihmettelee miten vähällä järjellä firmaa voidaankaan johtaa? Pari kertaa olen harkinnut viedä asian työsuojeluun mutta jättänyt sen tekemättä koska pienessä työyhteisössä olot menee vielä huonommaksi sen jälkeen. Syyt saadaan käännettyä kiusatun niskaan.
En itsekään ole täysin puhdas pulmunen. Provosoidun helposti vaikka yritän olla olematta. Sanon oman mielipiteeni helposti joskus liiankin helposti. Nuoleskellut en ole koskaan enkä sitä aio tehdä. Paikkansa täytyy ansaita mielestäni suorituksilla ja taidoilla. Nuoleskelijat pääsevät tuossa työpaikassa kummasti eteenpäin. Ihan teatteria välillä koko touhu. Onneksi tämä kaikki jää taakse pian kun nostan kytkintä ja keskityn johonkin uuteen. Olisi kiinnostavaa kuulla ovatko muut havainneet työpaikan tms. stressitilojen tai elämän jonkun katastrofin laukaisseen TIA-kohtauksen- TIAlainen
Hei! Kyllä pitkään jatkunut stressi ja muutkin "elämän katastrofit" pitkään jatkuessaan saattavat aiheuttaa TIAn. Olen itse saanut TIAn ja kysyin neurologilta juuri tuosta. Hän sanoi että on mahdollista. Minullakin jäi stressaavat työt työpaikalla siihen. Lääkkeitä joudun syömään nyt, mutta jälleen huomasin että stressi ei ole hyvä :(
Hyvä kun jätit tuon työpaikan taaksesi!
- Komats
2016 toukokuu perkkäisinä päivinä auton ratissa katos paikka, navikaattorin opastuksella perille. Seuraavana päivänä terkkariin josta taksilla kaks:iin. Tutkimuksissa ikä huomioiden ( n.62v) ei mitään poikkeavaa. Sairaslomaa 4pv ja takasi töihin. Reilu viikko myöhemmin aamusella huomasin jotta liikennemerkit on oudon näköisiä,teksti näky kahtena. Ajelin reilu 80 km työmaalle missä kaksoiskuvat näkyi edelleen,kohtaus kesti reilun tunnin. Soitin terkkarille mistä sanottiin jotta on ollut akuutti tilanne. Olis pitänyt hakeutua lähimmälle terveysasemalle. Totesin että onpa hyvä tietää vastaisuuden varalle. Seuraavana aamuna terveyskeskukseen jossa lääkäri tais mainita tia kohtauksesta. Primaspaani 100mg verenohennus lääkitys. Apteekissa sanovat jotta pilleri pitää ottaa aamusella tyhjään vatsaan. Primaspaani on entero tabletti joten pillerin tulee mennä ohutsuoleen kokonaisena. Jos primaspaani sulaa vatsalaukussa niin sillä ei ole verenohennus vaikutusta. Työt on tehty (eläk.),lisäksi uniapnea(cpap) verenpaine(losartan 100mg hydrex semi 25mg/1/2). Lähimuisti menny, ilman silmälaseja kasoiskuvia.
- Anonyymi
Tia kohtaus aattoaamuna, kesken piirakanpaiston. Oikea käsi ei totellut ja heilui omia aikojaan. Pelästyin ja huusin vaimoa apuun. Hetken istuttuani ja vaimon soitettua häkeen, nousin tuolista ja kohta taas kädessä outoja säkenöintejä ja lisäksi puhe ei onnistunut millään, vaikka tiesin mitä piti sanoa. Nämä molemmat kohtaukset kestivät n. 2 minuuttia per kohtaus. 3. Tuli ambulanssin ollessa paikalla ja sama kesto. Nyt 3 päivää meilahdessa maannut, mitään ei löydy, eikä jälkiä jäänyt aivoihin. Tänään illalla kotiin ja pelko seurana että milloin se iso sitten tulee.
Jälkikäteen miettiessä aatonaattona oli näkökentässä pieni häiriö, tekstiä lukiessa.
Minkäänlaista kipua ei ollut lainkaan.
Sydämen läppäleikkaus oli yli vuosi sitten. Kaksoiskuvia on ollut ainakin 15 vuotta, mutta pääkopassa ei oo löytynyt mitään.. 😃 isompaa vikaa - Anonyymi
Ei ole onneksi vielä tullut Tia-kohtausta,mutta äidilläni oli niitä ja dementoitui,vaskulaarinen dementia, Alzheimeria ei tutkittu 1995.Pelkään nyt noita,siksi kävin pään magneetissa,valkoinen aine Fazekas 3,iso riski saada Tia ja aivoinfarkti,olen 70v.
- Anonyymi
Sain stressistä ensimmäisen TIA kohtauksen. Pääsin neurolle viikon seurantaan <primaspan ja kolesteroolilääkitys mutta useita kolesterolilääkkeitä olen kokeillut ja kaikki aiheuttaa ongelmia. Ruokavaliota on tullut kokeiltua mutta nyt varsinkin stressi puskee päälle vaikka ei tarvitsisi, Laihduttanut olen että normaali paina , tupakkaa en polta enkä alkoholia käytä ja liikunkin aika paljon, mutta tuo kolesteroli on yli 2 ja pitäisi olla 1,8 Eipä tässä voi kun yrittää edelleen kasvisuokavaliota käyttää ja hedelmät ja marjat Kiusallista on tuo kun sitä kolesterolia en pysty käyttämään
- Anonyymi
Sain pari viikkoa sitten TIA-(epäillyn)kohtauksen. Harrastin ennen koronaepidemiaa rasittavaa kilpaurheilua, mutta korona-aika vähensi liikkumiseni minimiin ja elintapani menivät hyvin epäterveellisiksi. Nyt minulla on verenpaine-, kolesteroli- ja primaspanlääkitys. Liikuntaa suositellaan, mutta kaikki ohjeet rasittavuudesta puhuvat maksimissaan kohtuullisesti rasittavasta liikunnasta. Jos/kun veriarvoni ja verenpaineeni palaavat normaaleihin voinko palata kilpaurheiluun (kestävyysurheilua, mutta maksimaalinen rasitus)?
- Anonyymi
Minulla on ollut ilmeisesti 4 TIA kohtausta, joista #2 on diagnosoitu, #1 arvelemme TIAksi näin jälkikäteen ja kolmatta ja neljättä en ole viitsinyt kertoa kellekään ettei perhe huolestu eikä tule ajokieltoa.
Eka kerta sattui pyöräillessä, fillari alkoi kammeta vasemmalle ja salamannopeasti analysoin minulle tulleen tasapainohäiriön. Käänsin väkisellä oikella ja pysäytin pyörän. Tilanne meni ohi parissa minuutissa.
Noin vuosi myöhemmin on matkoilla ja patikkaretkellä meni puhe sekaisin. Outo tunne kun yrittää sanoa jotain järkevää mutta suusta tulee vain siansaksaa. Tämäkin meni ohi alle minuutissa ja totesin että olin ilmeisesti saanut TIA:n. Olosuhteista johtuen pääsin lääkäriin vasta muutaman viikon päästä, tehtiin kaikki testit (ultra & magneettikuva ei jälkiä) ja löytyi eteiskammiovärinää johon määrättiin Eliquis -verenohennusta. Kun kohtauksesta oli mennyt jo melkoinen aika, ei ajokiellosta ollut puhetta.
Seuraava kohtaus tuli reilun vuoden päästä kesken urheiluturnauksen, silmät alkoivat haritamaan, sitä kesti taas vajaa minuutti. Ei muuta, voitin kisan.
Viimeksi reilu vuosi sitten jälleen parikkaretkellä meni puhe puuroksi noin 45 sekunnin ajaksi. En ole siitäkään mitään maininnut. Nimittäin kaikki testit on jo tehty ja ohennuslääkettä syödään, niin eipä juuri muuta ole tehtävissä. Kyllä tuollaisen puolentoista vuoden välein kestää.- Anonyymi
Tuuperruin ekakerran 70 luvulla ja sitten 90 luvulla ja 2010 myös. Nämä kaikki tapahtui ollessani metsätöissä. Toipuminen töitä tekemällä ja välillä vähän hukassa. Aneyrysma repesi 2017 ja pari vrk valutti lukinkalvon alle ennen koilausta 2019 leikattiin toinen puhkeamaton aneyrysma. Nyt jälkitarkastus mri ja mra kuvaukset, joissa paljastui jälkiä useista aivoinfarkteista ja mietinkin jos nämä oli niitä tajuttomuuskohtauksia silloin nuorena. Nyt sahailen taas pöllejä silloin tällöin ja kesällä kaivellaan lapiolla.
- Anonyymi
Olipa kummallinen kohtaus viime yönä,heräsin kauheaan paineen tunteeseen päässä enkä voinut hengittää..sitten aloin hengitellä tiheään,isoon ääneen kun mies toisessa huoneessa heräsi siihen..meni ohi..kk sitten alkoi tiskatessa näkyä sahalaitaa,kirkasta,se kesti 10 min se kohtaus..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475106- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131828Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701507Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681457- 811204
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321203- 361046
- 421025
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21974