Brintellix aloitus ja käyttökokemuksia

mirkkuirmeli

Heips!

Syön Brintellixiä ja ajattelin nyt jakaa kokemuksiani, kun on niin uusi lääke että melko vähän on tietoa saatavilla. Omassa lääkkeen aloituksessa olisin kaivannut enemmän vertaiskokemuksia ja rohkaisua, joten toivottavasti tästä tekstistä on jollekin toiselle samanlaiselle panikoivalle stressierkille apua.

Mulla on n. 5 kk Brintellixiä takana ja nyt voi jo sanoa että hyvin menee. Kärsin keskivaikeasta (kausittain vaikeasta) paniikkihäiriöstä, sos. tilanteiden pelosta. Alkuvuodesta mukaan liittyi masennus ja yleistynyt ahdistuneisuus. Aiemmat toimivat lääkitykset oli vuosia sitten Cipralex ja viime vuonna lopetettu Optipar. Noihin perinteisiin SSRI:hin verrattuna Brintellix ei ole tuonut lisää painoa, ja vaikutus seksuaaliseen tuntoherkkyyteen on ollut lähes olematon. Muutenkin sivuoireet on olleet muihin lääkkeisiin verrattuna paljon vähäisemmät. Cipran ja Optiparin lisäksi on tullut vuosien varrella kokeiltua myös Efexor, Cipramil, Mirtazapin ja Ketipinor, joista kaksi jälkimmäistä lähinnä kovan ahdistuksen tuomaan unettomuuteen. Eipä ole montaa hyvää sanaa noista kokeiluista.

Olen hyvin lääkeherkkä ja etenkin se että ahdistus ja paniikkikohtaukset ei lisääntyneet Brintellixin aloituksessa, oli tosi iso plussa. Ensimmäinen viikko annostus oli 5mg/pv jonka jälkeen nosto 10mg jota syön edelleen. Pahoinvointi oli suht voimakasta useamman viikon ja pää oli tosi pöhnässä päiväsaikaan (otan lääkkeen aamulla), alkuun jopa 8h/pv mutta väheni asteittain. Pieni kävely tms. kevyt liikunta lääkkeen oton jälkeen auttoi todella hyvin sekä pahoinvointiin että pöhnäväsymykseen. Pahimmat olot oli sillon kun vaan jäi sohvalle makaamaan.

Oksu ei siis lentänyt eikä ripulia tai mitään, mutta etova olo ja kaikki normaalitkin hajut ja mm. punainen liha öklötti todella. Ja tupakka! Siinä oli laatta lähellä kun yritti päiväsaikaan poltella. Tulipahan sitäkin myrkkyä sitten pakon edessä vähennettyä. Mutta oksennuspelkoisille tiedoksi: ei lentänyt ei, vaikka tuli noita syöpäkääryleitäkin nikkiksissä väkisin vedettyä.

Takana mulla tosin useita kuukausia jatkunutta ja voimakasta ahdistusta, masennusta ja unettomuutta joten väsymys ja flegmaattisuus varmaan johtui osittain myös siitä että kroppa alkoi vähän rentoutua. Syke oli myös hurjan alhaalla alussa: päivän keskileposyke ennen oli 68 ja Brintellixin aloituspäivästä alkaen 55. Tasaantui normaaliksi kuukauden sisään. Ja ei kyllä haitannut kun paniikkihäiriöisellä ne alemmat sykkeet on ihan tervetulleita, liikunta oli vaan välillä haastavaa kun ei syke noussut.

Alussa oli myös reilun kuukauden käytössä Diapam 5-10mg/pv, jonka aloitin jo muutama viikko ennen Brintellixiä ja tuo Diapam tuntui Brintellixin kanssa paljon voimakkaammalta. Sekin teki varmasti osaltaan vetelää ja väsynyttä oloa. Ilman rauhottavaa en kyllä olisi uskaltanut aloittaa koko lääkitystä, sen verran huonoja kokemuksia aiemmista lääkkeistä ja syvällä ahdistuksessa sitä on niin hirvittävän pelokas kaikkea uutta kohtaan.

Ahdistus oli ihan ensimmäisinä päivinä jopa hetkellisesti täysin poissa, ja sama efekti oli annoksen nostossa. Tokihan se aaltoilevasti sieltä puski vielä pitkään päälle, mutta varsinaiset kunnon paniikkikohtaukset jäi kyllä pois jo parin ekan viikon aikana. Lievempiä kohtauksia, masentuneisuutta ja itkuisuutta oli vielä ekan kuukauden useasti, mutta seuraavassa kuussa enää satunnaisesti. Noin kaksi kuukautta meni että olo alkoi olla tasaantunut ahdistuksen ja masennuksen suhteen, eikä itkukohtauksia enää ollut.

Pelkoja ja etenkin niitä sos. tilanteisiin liittyviä mulla on edelleen, ja keskivoimakasta ennakkojännittämistä uusiin tilanteisiin. Kohtaukseen asti olo ei kuitenkaan mene ja enemmänkin nuo pelot ja ahdistukset on nyt opittuja ja tiettyihin asioihin liittyviä - eikä jatkuvan ahdistuksen tuomaa pahaa oloa. Välillä kun en muista jännittää, en jännitä :) Eli se perusolotila ei ole enää ahdistunut.

Mikään ihmepilleri ei toki tämä Brintellixkään ole, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen etenkin lääkeherkille ihmisille koska sivuoireet on tosiaan olleet ainakin itselläni muita lääkkeitä pienemmät. Teho perinteisiin SSRI-lääkkeisiin verrattuna ei ole mulle ollut mitenkään mullistava, samaa tavaraa eri paketissa. Se on vaan julma totuus, että ainoastaan itse kokeilemalla löytyy se sopiva lääke, jonka avulla taas jaksaa nousta suosta ja alkaa tehdä niitä asioita joista tulee hyvä olo.

Saapi kysellä lisää aiheeseen liittyen, ja jakakaa muutkin tuoreita kokemuksia aloitukseen ja aloituksen jälkeiseen vointiin liittyen. Nämä keskustelut on korvaamaton apu kaikille niille ahdistuksesta kärsiville, jotka etsii vertaistukea ja tietoa lääkityksen aloituksen ja toipumisen tueksi.

229

102380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miimi2

      Mulla on kaksisuuntaisen mielialahäiriön vaikea masennusjakso, ja olen ollut työkyvyttömänä yli vuoden. Mulla kokeiltu vaikka mitä lääkkeitä, mut joko ei ole ollut mitään apua tai on tullut pahoja sivuvaikutuksia. Brintellixistä ei tullut pientä pahoinvointia lukuunottamatta mitään. Joudun tosin ottamaan lääkkeen illalla. Aamulla otettuna menetin yöuneni. Olen syönyt Brintellixiä muutaman viikon, ja huomaan ainakin sen, että vaikka olen uupunut ja makaan sängyssä päivätolkulla poistumatta mihinkään, en silti ole uhkailemassa vetäväni kaikkia kaapista löytyviä lääkkeitä huiviini. Tämän parannuksen vuoksi olen valmis jatkamaan, vaikka epäilenkin, että se on aiheuttanut minulle silmäkulmissa vilahtavat näköhäiriöt. Psykiatri sanoi, ettei pitäisi johtua Brintellixistä. Kävin silmälääkärillä tutkimuksissa, eikä silmissä ole vikaa. Nuo näköhäiriöt kuitenkin mietityttää. Täytyy koittaa vielä etsiä lisätietoja. Tämä on kohtuu uusi lääke, niin tietoa ei tunnu olevan paljoa. Mutta toistaiseksi täälläkin ihan hyvät kokemukset.

      • Anonyymi

        Haluaisin kysyä tuosta, kun kirjoitit, että aamulla otettuna Brintellix vei yöunet. Onko siis mahdollista, että illalla otettuna se ei veisi unia? Itse olen ottanut tabletin aamulla ja heräilen aamuyöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisin kysyä tuosta, kun kirjoitit, että aamulla otettuna Brintellix vei yöunet. Onko siis mahdollista, että illalla otettuna se ei veisi unia? Itse olen ottanut tabletin aamulla ja heräilen aamuyöstä.

        Kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia tästä.. mihin aikaan otatte brintellixin, ja mikä olisi paras niin ettei pääsisi vaikuttamaan yöuneen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisin kysyä tuosta, kun kirjoitit, että aamulla otettuna Brintellix vei yöunet. Onko siis mahdollista, että illalla otettuna se ei veisi unia? Itse olen ottanut tabletin aamulla ja heräilen aamuyöstä.

        Muissakin SSRI lääkkeissä ilmenee se asia että toisille sopii paremmin että ottaa ne illalla , toisille taas aamulla .
        Joten me ollaan erinlaisia siinäkin asiassa


      • Anonyymi

        Luonnon masennuslääke - https://tonzes.com/deprfi.htm Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia tästä.. mihin aikaan otatte brintellixin, ja mikä olisi paras niin ettei pääsisi vaikuttamaan yöuneen?

        Mä otan aamulla 10mg mutta en tyhjään vatsaan, mulle tulee tosi huono olo ja yrjö lentää jos tyhjä vatsa! Mulla ei oo yöunet häiriinny noista lääkkeistä, 2-3v syönny jo näitä lääkkeitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia tästä.. mihin aikaan otatte brintellixin, ja mikä olisi paras niin ettei pääsisi vaikuttamaan yöuneen?

        Itse otan brintellixin illalla. On monintavoin parempi. Miulla voimakas etova olo jäi ns. Päälle ja vain illalla otto helpotti pahoinvointia. Kärsin mm. Unettomuudesta ja tuntuu, että illalla helpompi nukahtaakkin, kun otaa brintellixin illalla.
        Muita haittoja ei ole tullut.
        Kokemuksia mm. Mirtazapin joka oli ehdoton no no, sekä sertralin, jonka piti lopettaa suurien ja moninaisten haittavaikutusten takia (kaikenlaiset aistiharhat: näkö-, kuulo- ja hajuharhat, pyörtyily, sähköiskut päässä etc) .

        Unettomuuteen ketipinor 25mg ja tenox. Noista tenox sopii miulle paremmin (kuuriluontoisena).

        Syön brintellixiä tällä hetkellä 15mg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisin kysyä tuosta, kun kirjoitit, että aamulla otettuna Brintellix vei yöunet. Onko siis mahdollista, että illalla otettuna se ei veisi unia? Itse olen ottanut tabletin aamulla ja heräilen aamuyöstä.

        Toisille ihmisille on parempi ottaa lääke illalla , huomannut sen SSRI tuotteista myös, joillekin on aamulla paras otto aika, ja toiset taas voivat paremmin ottaen illalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisin kysyä tuosta, kun kirjoitit, että aamulla otettuna Brintellix vei yöunet. Onko siis mahdollista, että illalla otettuna se ei veisi unia? Itse olen ottanut tabletin aamulla ja heräilen aamuyöstä.

        Yleensä lääkkeen siirtäminen iltaan voi auttaa niihin nukahtamisvaikeuksiin. Voisit kysyä lääkäriltä, jos saisit esim. 7.5mg mirtazapiinia unta tukemaan siihen Brintellixin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia tästä.. mihin aikaan otatte brintellixin, ja mikä olisi paras niin ettei pääsisi vaikuttamaan yöuneen?

        Aamulla kannattaa ottaa heti kun herää klo7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse otan brintellixin illalla. On monintavoin parempi. Miulla voimakas etova olo jäi ns. Päälle ja vain illalla otto helpotti pahoinvointia. Kärsin mm. Unettomuudesta ja tuntuu, että illalla helpompi nukahtaakkin, kun otaa brintellixin illalla.
        Muita haittoja ei ole tullut.
        Kokemuksia mm. Mirtazapin joka oli ehdoton no no, sekä sertralin, jonka piti lopettaa suurien ja moninaisten haittavaikutusten takia (kaikenlaiset aistiharhat: näkö-, kuulo- ja hajuharhat, pyörtyily, sähköiskut päässä etc) .

        Unettomuuteen ketipinor 25mg ja tenox. Noista tenox sopii miulle paremmin (kuuriluontoisena).

        Syön brintellixiä tällä hetkellä 15mg.

        Minä syön kanssa brinttelexiä 15mg ketipinoria en pystyny käyttämään olin vielä väsyneempi ja pää oli kun puupölkku.👍😃


    • MeSamassaVeneessä

      Kiitos aloittajalle, ja molemmille, sillä minä kovasti pähkäilen justiinsa tämän lääkkeen aloitusta. Sitä on mulle ehdotettu ja piakkoin on taas lääkärikäynti, jossa pitäisi ratkaista, mitä nyt kokeeksi avukseni. Kärsin kroonistuneesta masiksesta aaltoilevasti sekä stressiolosta ja peloista, mitkä liittyvät tulevaisuuteeni. Sos. pelkoja tai paniikkia ei ole, mutta ihan outoihin mittasuhteisiin on mennyt tulevaisuuteni pelko. Siinä ei siis kuolemanpelkoa, mutta kaikki mitä ollee sitä ennen. Ihan pakkomielteisesti sitä funtsaan ja sikäli koen paniikinomaisen stressin jatkuvasti. Aina on paha olla ja mikään ei tunnu yleensäkään miltään, ei piristä, ei huvita. Parempia keitaita on ne tilanteet, kun olen tavalla tai toisella toisten ihmisten seurassa tai siis yhdenkin kavereistani. - Minulla hirveän ja liian kauan ollut yks tavallinen ssri käytössä, mutta haluan sen pois ja lääkäri on samaa mieltä. Olen sen jo yli puoleen vähentänyt, mutta olo on usein kurja. Nimittäin, eikös Brintellix olekin just sellainen, että kehon pitää olla kuukauden puhdas edellisestä, ssri-lääkkeestä. En tiedä kuinka tuosta selviän, mutta kyllä kokeilla Brintellixin tahdon. - Jatketaan juttua...

      • InkedErection

        Ei tarvitse olla mitään kuukautta erossa Ssri lääkkeestä. Itselläni vaihto tapahtuu ensi viikolla ja sertralin tiputettu nyt 75mg - > 50mg ja 3 päivää ennen vaihtoa tiputetaan 25mg:aan ja vaihto tehdään ns. lennosta. Ja lääkkeen vaihtaja on todella pitkän uran jo tehnyt psykiatri


      • Anonyymi
        InkedErection kirjoitti:

        Ei tarvitse olla mitään kuukautta erossa Ssri lääkkeestä. Itselläni vaihto tapahtuu ensi viikolla ja sertralin tiputettu nyt 75mg - > 50mg ja 3 päivää ennen vaihtoa tiputetaan 25mg:aan ja vaihto tehdään ns. lennosta. Ja lääkkeen vaihtaja on todella pitkän uran jo tehnyt psykiatri

        Miten onnistui lääkkeen vaihtaminen lennosta?


    • Loppuaeinäy

      Olen käyttänyt itse Brintellixiä nyt 1kk ajan. Minulle todettiin keskivaikea masennus ja olen ollut masentuneena enemmin ja vähemmin jo yli vuoden ajan. Vasta nyt sain kuitenkin puolisoni patistelujen jälkeen aikaiseksi mennä lekurille. Lekuri antoi aluksi Sertraliniä ja lähetti kotiin, noh siitä ei jäänyt kun haluton olo ja unettomat yöt. Brintellixin aloitettuani nukuin paremmin (toki melatoniiniä reilusti ennen iltaa joka ilta), verrattuna sertraliiniin. Haluni pysyivät aluksi jossain määrin normaalina, mutta nyt 1kk jälkeen olen alkanut huomata niiden vähän katoavan. Masikset hävisivät ekana viikkona, toki varmaan siitä että uskoin ja toivoin niin paljon lääkkeen auttavan ja pelastavan elämäni. Noh siinä ei kauaa mennyt kun nyt 1kk jälkeen huomannut kuinka se paha olo ja fiilarit kuolemasta ja poislähtemisestä vain palaavat. Nyt tekisi vain mieli vetää tuota lisää ja toivoa että auttaisi. En tiedä mitä asian suhteen pitäisi tehdä.

      -Meinaa vain loppua usko ja toivo tähän kaikkeen...

      • Beetlebum

        Hei. Minulla määrättiin juuri Brintellixiä pieni määrä. Aloitan sitä nyt syömään.Minä olen kokeillut muita keinoja masennukseen aktiivisesti,ja ne edelleen käytössä aion pitää, vaikka lääkettä alan ottamaan tueksi. Tärkeintä on minun mielestäni ha kokemuksieni mukaan keskusteluapu ja itsehoito. Järjestöt, yhdistykset, psykiatrian poliklinikat terveyskeskuslähetteellä, Suomen mielenterveysseura kirkko ym. tahot järjestävät keskusteluapua, jos ei esimerkiksi onnistu saamaan Kelan tukemaa terapiaa ja semmoiseen on hakenut/haluaa.

        Myöskin liikunta pienin askelin aloittaen,ruokavalio voi todella tukea mielenterveyttä. Kannustaisin juttelemaan hoitavan tahon taikka ammattilaisten kanssa, mikä juuri sinua voisi auttaa.Pelkästään lääkityksellä ei valitettavasti pysty pidemmällä tähtäimellä oloa riittävästi ja kauaskantoisesti helpottamaan. Auttaa kyllä usein kaikkein vaikeimpien jaksojen yli. Tsemppiä sulle paljon!


      • Anonyymi

        Olen aika samasssatilsnteeesssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aika samasssatilsnteeesssa

        Kannattaa kokeilla brintellixiä todella hyvä lääke itse syönyt ahdistukseen nyt kk ja kaikki vaivat ovat poissa


      • Anonyymi

        Tähän voin kyllä sen verran sanoa että kyllä ainkin miehellä seksihalut katoaa jo ensimmäisen viikon aikana eivätkä palaa vaikka lääkitystä jatkaisi. Normaali parisuhde mahdotonta, koska ei ota eteen eikä laukea millään. Pilasi pitkän parisuhteeni ja en suosittele kenellekkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän voin kyllä sen verran sanoa että kyllä ainkin miehellä seksihalut katoaa jo ensimmäisen viikon aikana eivätkä palaa vaikka lääkitystä jatkaisi. Normaali parisuhde mahdotonta, koska ei ota eteen eikä laukea millään. Pilasi pitkän parisuhteeni ja en suosittele kenellekkään.

        Minä aloitin Brintellixin kahteen kertaan, kummallakin kerralla erektio hävisi olemattomiin vajaan viikon jälkeen. Silti sekä lääkäri että terapeutti ei ole kuulleetkaan moisesta sivuvaikutuksesta. Kehottavat vaan jatkamaan kuuria jos se vaikka parin viikon päästä taas alkais seisoo. Voi vittu entäs sitte jos ei palaudukaan eikä enää koskaan seiso. Enpä taida lähtee kokeilemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä aloitin Brintellixin kahteen kertaan, kummallakin kerralla erektio hävisi olemattomiin vajaan viikon jälkeen. Silti sekä lääkäri että terapeutti ei ole kuulleetkaan moisesta sivuvaikutuksesta. Kehottavat vaan jatkamaan kuuria jos se vaikka parin viikon päästä taas alkais seisoo. Voi vittu entäs sitte jos ei palaudukaan eikä enää koskaan seiso. Enpä taida lähtee kokeilemaan.

        Kyllä tavallisesti palautuu, josku ihmiset pelkää ettei palaudu ja pelko tekee sen että ei todellakaan palaudu siis se on pelko joka ottaa kyvyn ei lopetettu lääke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän voin kyllä sen verran sanoa että kyllä ainkin miehellä seksihalut katoaa jo ensimmäisen viikon aikana eivätkä palaa vaikka lääkitystä jatkaisi. Normaali parisuhde mahdotonta, koska ei ota eteen eikä laukea millään. Pilasi pitkän parisuhteeni ja en suosittele kenellekkään.

        Johtuu ettet ole enään kiihottava hänen silmissään ja haluaa nuorempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä aloitin Brintellixin kahteen kertaan, kummallakin kerralla erektio hävisi olemattomiin vajaan viikon jälkeen. Silti sekä lääkäri että terapeutti ei ole kuulleetkaan moisesta sivuvaikutuksesta. Kehottavat vaan jatkamaan kuuria jos se vaikka parin viikon päästä taas alkais seisoo. Voi vittu entäs sitte jos ei palaudukaan eikä enää koskaan seiso. Enpä taida lähtee kokeilemaan.

        Kyllä se seisoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tavallisesti palautuu, josku ihmiset pelkää ettei palaudu ja pelko tekee sen että ei todellakaan palaudu siis se on pelko joka ottaa kyvyn ei lopetettu lääke.

        Tutkimusten mukaan kaikilla ei kyllä palaa. Useilla palaa, mutta ei kaikilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tavallisesti palautuu, josku ihmiset pelkää ettei palaudu ja pelko tekee sen että ei todellakaan palaudu siis se on pelko joka ottaa kyvyn ei lopetettu lääke.

        Onko sinulla antaa jokin viite tai tutkimus tämän väitteen tueksi? Mielenkiintoinen hypoteesi. Tosin hoitavan tahon suusta tuo olisi kyllä tyyppiesimerkki ns. "gaslightning"-kohtelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla antaa jokin viite tai tutkimus tämän väitteen tueksi? Mielenkiintoinen hypoteesi. Tosin hoitavan tahon suusta tuo olisi kyllä tyyppiesimerkki ns. "gaslightning"-kohtelusta.

        Jaa piti olla "gaslighting", pahoittelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan kaikilla ei kyllä palaa. Useilla palaa, mutta ei kaikilla.

        Syömällä anksilonia päälle palautui ssri-lääkkeiden aiheuttamat haitat.


      • Anonyymi

        Joo melatoniini on yöksi hyvä minulle määrättiin sitä ei jaksa eikä kiinnosta enää mikään ei niinkun tässä touhussa ole mitään järkeä.👍


      • Anonyymi
        Beetlebum kirjoitti:

        Hei. Minulla määrättiin juuri Brintellixiä pieni määrä. Aloitan sitä nyt syömään.Minä olen kokeillut muita keinoja masennukseen aktiivisesti,ja ne edelleen käytössä aion pitää, vaikka lääkettä alan ottamaan tueksi. Tärkeintä on minun mielestäni ha kokemuksieni mukaan keskusteluapu ja itsehoito. Järjestöt, yhdistykset, psykiatrian poliklinikat terveyskeskuslähetteellä, Suomen mielenterveysseura kirkko ym. tahot järjestävät keskusteluapua, jos ei esimerkiksi onnistu saamaan Kelan tukemaa terapiaa ja semmoiseen on hakenut/haluaa.

        Myöskin liikunta pienin askelin aloittaen,ruokavalio voi todella tukea mielenterveyttä. Kannustaisin juttelemaan hoitavan tahon taikka ammattilaisten kanssa, mikä juuri sinua voisi auttaa.Pelkästään lääkityksellä ei valitettavasti pysty pidemmällä tähtäimellä oloa riittävästi ja kauaskantoisesti helpottamaan. Auttaa kyllä usein kaikkein vaikeimpien jaksojen yli. Tsemppiä sulle paljon!

        Minä en pysty lähtemään psykterapiaan koska siellä elämän alkulähteillä on kovia traumoja hylkäämistä ihmis arvottomuutta selkä saunoja kaikkea en jaksa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän voin kyllä sen verran sanoa että kyllä ainkin miehellä seksihalut katoaa jo ensimmäisen viikon aikana eivätkä palaa vaikka lääkitystä jatkaisi. Normaali parisuhde mahdotonta, koska ei ota eteen eikä laukea millään. Pilasi pitkän parisuhteeni ja en suosittele kenellekkään.

        Aika huonolla tolalla suhde jos pelkästään tuon takia loppuu. Mun suhteessa ei ole ollut seksiä yli vuoteen mutten ole silti miestä jättänyt...


    • yli6kktakana

      Itselläni keskittyminen kohosi huomattavasti, mutta lähimuisti heikkeni hieman samalla.
      Onko luovuuteen kenelläkään vaikuttanut negatiivisesti?

      • InkedErection

        Tottakai se vaikuttaa luovuutesi kun se ns "leikkaa" tuntemuksien terävimmät kärjet joten myös luovuus kärsii samalla luovalla ihmisellä. Tosin monet huippumuusikot käyttävät mielialalääkkeitä ja luovat hittibiisejä.... Että kenellä mitenkin


      • yli6kktakana

        Kiitos vastauksestasi. Voihan se olla väliaikaista talven luovuuden tuskaa ettei irtoa sanoituksia.


      • Auttaavaiei

        Ei nyt kuulu luovuuteen , mutta kysymys onko kellään tullut rytmihäiriöitä ? Vasta aloittanut lääkkeen kauanko teillä meni että huomasitte lääkkeen hyvät vaikutukset (vai tuliko niitä yleensäkään)


      • Anonyymi
        Auttaavaiei kirjoitti:

        Ei nyt kuulu luovuuteen , mutta kysymys onko kellään tullut rytmihäiriöitä ? Vasta aloittanut lääkkeen kauanko teillä meni että huomasitte lääkkeen hyvät vaikutukset (vai tuliko niitä yleensäkään)

        Rytmihäiriöt ovat ilmeisesti nyt Brintellixin aloituksen ja etenkin annoksen noston jälkeen hävinneet, kun serotoniinitasot on vähän nousseet. Siis tämä mulla ollut tosi vaikea ongelma ilman lääkkeitä. Oli epäsäännöllistä sykettä ja lisälyöntejä eteisperäisinä sarjassa ja kammiolisälyöntejä max 2 putkeen. Brintellix on sydämeen vaikuttamaton mielialalääke, jos psykiatriani on uskominen.


      • Anonyymi
        Auttaavaiei kirjoitti:

        Ei nyt kuulu luovuuteen , mutta kysymys onko kellään tullut rytmihäiriöitä ? Vasta aloittanut lääkkeen kauanko teillä meni että huomasitte lääkkeen hyvät vaikutukset (vai tuliko niitä yleensäkään)

        Kyllä. 5 mg ei rytmihäiriöitä mutta 10 mg niitä tuli. Tiputin siis vitoseen takaisin.


      • Anonyymi
        InkedErection kirjoitti:

        Tottakai se vaikuttaa luovuutesi kun se ns "leikkaa" tuntemuksien terävimmät kärjet joten myös luovuus kärsii samalla luovalla ihmisellä. Tosin monet huippumuusikot käyttävät mielialalääkkeitä ja luovat hittibiisejä.... Että kenellä mitenkin

        Ei leikkaa mitään, vaan nostaa toimintakykyä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei leikkaa mitään, vaan nostaa toimintakykyä!

        Et ilmeisesti ole luova ihminen, sillä luovuus ja vaikka jalkapallo tai muu liikunta ovat täysin eriasioita.
        Masennuslääkkeet syövät tunteista jyrkät päät pois niin ettei tuntuisi niin pahalta, mutta kokee pystyväbsä tekemään asioita. Sano tuo sama jollekkin luovalle ihmiselle, vaikka muusikolle tai maalarille. Syö fiiliksiä ettei huvita olla luova tai huvittaisi, mutta kun luovuus matalalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei leikkaa mitään, vaan nostaa toimintakykyä!

        Leikkaa se. Nostaa toimintakykyä jos nostaa. Mulla ei nostanut.


      • Anonyymi

        Sama mulla, lähimuistissa bentsojen luokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leikkaa se. Nostaa toimintakykyä jos nostaa. Mulla ei nostanut.

        Siinäkin me ihmiset ollaan erinlaisia se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole luova ihminen, sillä luovuus ja vaikka jalkapallo tai muu liikunta ovat täysin eriasioita.
        Masennuslääkkeet syövät tunteista jyrkät päät pois niin ettei tuntuisi niin pahalta, mutta kokee pystyväbsä tekemään asioita. Sano tuo sama jollekkin luovalle ihmiselle, vaikka muusikolle tai maalarille. Syö fiiliksiä ettei huvita olla luova tai huvittaisi, mutta kun luovuus matalalla.

        Toisaalta taas se, että kun on niin pohjalla ettei saa aikaiseksi mitään, versus se, että on voimaa esimerkiksi tarttua biisin tekoon kun lääkitys. Itse olen ammattisanoittaja ja vähemmän sitä saa aikaan synkissä vesissä. Siellä voi uida silloin tällöin keräämässä ideoita, mutta on urbaaninlegendaa, että tehdäkseen taidetta täytyisi jatkuvasti voida huonosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole luova ihminen, sillä luovuus ja vaikka jalkapallo tai muu liikunta ovat täysin eriasioita.
        Masennuslääkkeet syövät tunteista jyrkät päät pois niin ettei tuntuisi niin pahalta, mutta kokee pystyväbsä tekemään asioita. Sano tuo sama jollekkin luovalle ihmiselle, vaikka muusikolle tai maalarille. Syö fiiliksiä ettei huvita olla luova tai huvittaisi, mutta kun luovuus matalalla.

        Ei vaikuta luovuuteen. Älä höpötä tyhjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäkin me ihmiset ollaan erinlaisia se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle

        Niinpä...ottanu jo 2 vuotta brintellix 20 mg..lopetin sitte käytön kokonaan ku seinään...päätä puristava ahdistus katosi...parempi olo....luulenpa että oli lumelääkettä... ainaki mulle kuukauden paketti maksaa itselle n.30 €...säästyypä nekin rahat jatkossa...vuodessa pitkä penni


      • Anonyymi

        Minullakin on muisti huonontunut olen 1vuosi ja 3kk syönyt brinttelexiä ja voxra ei jaksa ei kiinnosta mikään en pysty palaamaan enää hoitotyöhön renkä siivousalalle


    • Itsetuhoajatuksia

      Tämä teksti on Brintellixin tuoteselosteessa: Jos olet masentunut tai kärsit ahdistuneisuushäiriöistä, sinulla voi joskus olla itsetuhoajatuksia. Ajatukset saattavat lisääntyä masennuslääkehoidon alussa, koska kaikkien tällaisten lääkkeiden vaikutus alkaa hitaasti, yleensä noin kahden viikon kuluttua hoidon aloittamisesta mutta joskus myöhemminkin.

      Alussa voi olla itsetuhoajatuksia.
      Onko kokemuksia em. asiasta?
      Jos on aloittanut 5 mg lääkkeellä, niin kauanko niitä oli ns.alussa?

      • Jotoivoton

        Mirkkuirmeli hyvä kirjoitus . Olen myös erittäin herkkä reakoimaan lääkkeiden sivuvaikutuksia ,monta eri mieliala lääkettä kokeillut vuosien varrella mikään ei ole sopinut.Nyt pitkän mietinnön jälkeen määrättiin tämä brintellix.Nyt muutaman päivän syönyt , eka päivinä ei mitään kovin ihmeellistä ehkä pahoinvointia ja lievää panikointia . Mutta nyt viikko takana ja tuntuu , että ahdistus paniikki lisääntynyt .Ovatko nämä niitä alku haittoja ? Minulla kyllä bentsot apuna vähän lievittävät olla , mutta kauanko nämä voivat kestää kannattaako enää jatkaa kyseistä lääkettä lääkäri käski syödä KUUKAUDEN 5mg ja sitten katsotaan jatkoa mahdollista nostoa.Onko kellään huonontanut oloa tosi paljon aluksi kauanko sitä kesti ja milloin huomasitte elämänlaadun paranemista???


      • Samajama

        Ihan kuin olisin itse tuon kirjoittanut jotoivoton!!Minulla tämä alku aivan kauheaa minulla myös ahdistus tuntuu lisääntyneen ja syön myös rauhoittavia muuten olisin jo lopettanut lääkkeen. Luin jostain että tämä brintellix ei ole ahdistus lääkettä vaan masennukseen voiskohan siinä olla syy? Mutta sitten taas olenhan myöskin masentunut no tää on nyt ihan sekava teksti...Täällä myös odottelen tuleeko yhtään parempaa päivää ja milloin? Väsymys on myös kovasti lisääntynyt.Kokemuksia ja vertaistukea kaipaan.


      • Anonyymi

        Jos vaihdt vanhan unettavan rojun (mirtazapin) brintellixiin kestää aikansa ennenkuin edellise vaikutus loppuu. Mä vaihdan lääkkeet pikkuhiljaa - 1/3 uutta purasen ja toista nappia sen verran vähemmän. Viikko sillee ,sitten otin ½ / ½ loppukuun... Brinit eivät uneta minua, ovat toimivia (tuntuisii) .
        Eivät kokemukset ole tosiaan kaikille lääkettä kayttämään aloittaville samanlaisia... Kas me ollaan yksilöitä omine geeni- ja muina taustoineen <3


      • Anonyymi

        Söin Brintelixiä 2 vuotta, enkä päässyt eroo pahoinvoinneista. Auttoi kyllä masikseen, sexi halut se kyllä tappo. Lähinnä se tasoitti mielialamuutosten ääripäitä. Mut tänvuoden aikana ei kyllä ollut enää mitää tehoa, mitä ajattelen nyt kun olen ollut 5kk ilman. Ketipinorin määräs yks lääkäri tilalle. Mut en tod ala syömää. Miel. Oon masiksissani. Onneks ens kuussa puolen vuoden odottelun jälkeen pääsee uudelle lääkärille. Hoitsu ainakin kehui kovasti.


      • Anonyymi

        Terppa, ne ajatukset on vaan ajatuksia. Niitä ei kannata säikähtöö tai ottaa tosissaan ne ei kauaa häiritse.


      • Anonyymi
        Jotoivoton kirjoitti:

        Mirkkuirmeli hyvä kirjoitus . Olen myös erittäin herkkä reakoimaan lääkkeiden sivuvaikutuksia ,monta eri mieliala lääkettä kokeillut vuosien varrella mikään ei ole sopinut.Nyt pitkän mietinnön jälkeen määrättiin tämä brintellix.Nyt muutaman päivän syönyt , eka päivinä ei mitään kovin ihmeellistä ehkä pahoinvointia ja lievää panikointia . Mutta nyt viikko takana ja tuntuu , että ahdistus paniikki lisääntynyt .Ovatko nämä niitä alku haittoja ? Minulla kyllä bentsot apuna vähän lievittävät olla , mutta kauanko nämä voivat kestää kannattaako enää jatkaa kyseistä lääkettä lääkäri käski syödä KUUKAUDEN 5mg ja sitten katsotaan jatkoa mahdollista nostoa.Onko kellään huonontanut oloa tosi paljon aluksi kauanko sitä kesti ja milloin huomasitte elämänlaadun paranemista???

        Huono olo on joka päivä, etenkin atetian jälkeen. 4vkoa söin 5mg päivässä ja nytviikon 10mg. Iho kutiaa millon käsivarsista, millon polvista. Itkeä ei tarvi koko päivää mutta mitään ei jaksais eikä huvittais tehdä.
        No, annan tälle mahdollisuuden eli ainakin kk lisäaikaa. 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terppa, ne ajatukset on vaan ajatuksia. Niitä ei kannata säikähtöö tai ottaa tosissaan ne ei kauaa häiritse.

        Samaa tekniikkaa kun osaa käyttää niin ei tarvitse koko lääkettä.


      • Anonyymi
        Jotoivoton kirjoitti:

        Mirkkuirmeli hyvä kirjoitus . Olen myös erittäin herkkä reakoimaan lääkkeiden sivuvaikutuksia ,monta eri mieliala lääkettä kokeillut vuosien varrella mikään ei ole sopinut.Nyt pitkän mietinnön jälkeen määrättiin tämä brintellix.Nyt muutaman päivän syönyt , eka päivinä ei mitään kovin ihmeellistä ehkä pahoinvointia ja lievää panikointia . Mutta nyt viikko takana ja tuntuu , että ahdistus paniikki lisääntynyt .Ovatko nämä niitä alku haittoja ? Minulla kyllä bentsot apuna vähän lievittävät olla , mutta kauanko nämä voivat kestää kannattaako enää jatkaa kyseistä lääkettä lääkäri käski syödä KUUKAUDEN 5mg ja sitten katsotaan jatkoa mahdollista nostoa.Onko kellään huonontanut oloa tosi paljon aluksi kauanko sitä kesti ja milloin huomasitte elämänlaadun paranemista???

        Itseq olen syönyt lääkettä kuukauden ja tuntuu että ahdistus ja paniikki vaan lisääntyvät niin pahasti että vaikuttaa myös toiminta kykyyni ja lääkkeen aloituksen jälkeen olen heräillyt öisin haukkomaan happea ja inhottaviin tuntemuksiin ja tänään lääkärini käski lopettamaan viikon päästä vähentämällä tämän lääkkeen kun kerran olot vain pahenee.. ja olen myös kärsinyt rytmihäiriöitä ja korkeasta sykkeestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseq olen syönyt lääkettä kuukauden ja tuntuu että ahdistus ja paniikki vaan lisääntyvät niin pahasti että vaikuttaa myös toiminta kykyyni ja lääkkeen aloituksen jälkeen olen heräillyt öisin haukkomaan happea ja inhottaviin tuntemuksiin ja tänään lääkärini käski lopettamaan viikon päästä vähentämällä tämän lääkkeen kun kerran olot vain pahenee.. ja olen myös kärsinyt rytmihäiriöitä ja korkeasta sykkeestä.

        Aloitin ko lääkkeen 5 mg ja viikon jälkeen nostettiin 10 mg. Olo on kauhea.
        Ahdistus, paniikki ja masennus on lisääntynyt päivä päivältä ja samoin itkuisuus.
        Päässä on jotenkin tukkoinen olo ruokahaluttomuus palasi ja kuvottaa. samoin on joko kylmä tai kuuma jatkuvasti.
        Lääkäri sanoi olon pahenevan aluksi mutta alkaa tasaantumaan parin viikon jälkeen.
        En kyllä jaksa kauaa tätä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseq olen syönyt lääkettä kuukauden ja tuntuu että ahdistus ja paniikki vaan lisääntyvät niin pahasti että vaikuttaa myös toiminta kykyyni ja lääkkeen aloituksen jälkeen olen heräillyt öisin haukkomaan happea ja inhottaviin tuntemuksiin ja tänään lääkärini käski lopettamaan viikon päästä vähentämällä tämän lääkkeen kun kerran olot vain pahenee.. ja olen myös kärsinyt rytmihäiriöitä ja korkeasta sykkeestä.

        Minulla olo huononi päivä päivältä ja oireet vain paheni.
        Lopetin lääkkeen käytön.


      • Anonyymi
        Samajama kirjoitti:

        Ihan kuin olisin itse tuon kirjoittanut jotoivoton!!Minulla tämä alku aivan kauheaa minulla myös ahdistus tuntuu lisääntyneen ja syön myös rauhoittavia muuten olisin jo lopettanut lääkkeen. Luin jostain että tämä brintellix ei ole ahdistus lääkettä vaan masennukseen voiskohan siinä olla syy? Mutta sitten taas olenhan myöskin masentunut no tää on nyt ihan sekava teksti...Täällä myös odottelen tuleeko yhtään parempaa päivää ja milloin? Väsymys on myös kovasti lisääntynyt.Kokemuksia ja vertaistukea kaipaan.

        Mulla vasta viikko takana aloituksesta, mutta voin sanoa luovuudesta sen, että luovuus parikyt prosenttia koko setistä , ja muuta toimintakykyä tarvitaan se loppu. Eli jos haluaa esiintyä voi mielialalääke olla hyvä valinta ja jos kärsii masennuksesta ja esiintymispelosta.


    • Anonyymi

      Moikka.Mulle juuri aloitettiin kyseinen lääke voxran tilalle,omasta pyynnöstä.
      Kaikki on kokeiltu ja vaihtoehdot alkavat olla vähissä.
      Sitä tässä mietin,onko kellään muulla,Brintellixin lisänä joku muu ssri lääke?
      Mulle lääkäri jätti sertralinen vielä rinnalle.
      Kuulostaa kivalta,ettei aloitusoireet ole kovin raffeja.
      Taas toiveissa edes pieni nousu,täältä kaivosta.

      • Anonyymi

        Aloitin muutaman päivä sitten Brintellexin, jolla on tarkoitus korvata Voxra. Nyt syön siis molempia rinnakkain.

        Voxra toimii hyvin: seksihalut palasivat kun sillä korvattiin Sitalopram.

        Nyt kuitenkin Voxra väsyttää niin paljon, että taju meinaa lähteä. Väsymys saattaa johtua myös haastavasta elämäntilanteesta ja masennuksesta. Mutta on mielestäni voimistunut paljon Voxran aloittamisen jälkeen.

        Nyt toivotaan että Brintellix sopii minulle eikä väsytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin muutaman päivä sitten Brintellexin, jolla on tarkoitus korvata Voxra. Nyt syön siis molempia rinnakkain.

        Voxra toimii hyvin: seksihalut palasivat kun sillä korvattiin Sitalopram.

        Nyt kuitenkin Voxra väsyttää niin paljon, että taju meinaa lähteä. Väsymys saattaa johtua myös haastavasta elämäntilanteesta ja masennuksesta. Mutta on mielestäni voimistunut paljon Voxran aloittamisen jälkeen.

        Nyt toivotaan että Brintellix sopii minulle eikä väsytä.

        Minun ahdistukseni ja masennus helpotti kaikkien lääkekokeilujen jälkeen kun psykiatri määräsi minulle
        Voxra 150 mg ja sen mukana Brintellix
        5 mg. Olen ikuisesti tälle lääkärille kiitollinen kun hän paneutui lääkitykseeni ja onnistui
        Nyt on aika helppo olla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun ahdistukseni ja masennus helpotti kaikkien lääkekokeilujen jälkeen kun psykiatri määräsi minulle
        Voxra 150 mg ja sen mukana Brintellix
        5 mg. Olen ikuisesti tälle lääkärille kiitollinen kun hän paneutui lääkitykseeni ja onnistui
        Nyt on aika helppo olla

        3 kuukautta lääkkeen aloituksesta 60 %:lla on parempi olo. Joka viidennellä se johtuu lääkkeestä. Noin joka viidennellä olo olisi tullut paremmaksi muutenkin vaikka ei olisi saanut mitään hoitokontaktiakaan. Ja joka viidennellä olo paranee hoitokontaktin takia, vaikka lääke heillä ei varsinaisesti vaikutakaan. Ns. lumeryhmä.

        Valitettavasti vuosien päästä lääkkeiden aloituksesta lääkkeiden käyttäjät palaa usein lähtöoireisiin samalla tavoin kuin ne, jotka ei lääkkeitä koskaan aloittaneetkaan. Mutta lisänä on sivuvaikutukset.


      • Anonyymi

        Mulla on brinttelex15mg ja voxra 300mg mielialaan.


    • Anonyymi

      Kiitos sinulle hyvistä neuvoista. Nyt uskallan aloittaa Brintellixin käytön.

    • Anonyymi

      Hei, olen jo syksyllä kirjoittanut tähän ketjuun, nimim MeSamassaVeneessä ja nyt vasta minulla alkaa lääkkeen vaihto. Kiitos teille kannustavistakin kokemuskirjoituksista, mitähän nyt kullekin kuuluu? - Minulla käytössä fluoksetiini ollut hyvin kauan ja huomisesta on tarkoitus puolittaa se, jolloin viisi milliä, ja aloittaa brintellix 5 mg, nämä yhtäaikaa pari viikkoa. Minua jännittää kovin, mitä tapahtuu keholle ja muulle ololle. Onkohan kenelläkään kokemusta justiinsa fluoksetiinista, esim seronil, siirtyä brintellixiin? Okay tulen ehkä tänne kertomaan, miten sujuu. Eli tässä vastausta edelliselle, joka kysyy. - Pitää tänne anonyymiyteen alkaa laittaa jokin tunniste, eli terv Elina.

    • Anonyymi

      Itsekin sain lääkäriltä kyseistä lääkettä ja mietin uskallanko aloittaa mutta, näiden tekstejen jälkeen olen jo lähes meinaamassa ostaa ensimmäisen paketin lääkettä vaikka maksaa melko reilusti ja epäilen että ei ole varaa syödä kauaa lääkettä kun olen työtön mutta pitää ainakin aloittaa jos vaikka elämä alkaisi hymyillä samalla kun itse itken no ei kun itsekin alkaisin hymyillä

      • Anonyymi

        Toimeentulotuki hakemus ni kela korvaa lääkkeet.


    • Anonyymi

      Käytin brintellix lääkettä 20 mg päivässä pitkään.
      Nyt kun kesäloma koitti niin lopetin kesän ajaksi lääkityksen. Tämä on ensimmäinen lääkkeetön päivä ja mitään sivuoireita ei ole tullut.

    • Anonyymi

      Kirjoitin viimeksi tähän ketjuun 9.5. Nyt olen kahtena päivänä ottanut 5 mg Brintellixiä. Jännitti miten vaikuttaa, mutta esimerkiksi pahoinvointia ei ole tullut. Ainoa mitä siitä kai on tullut, että olen aika väsynyt sekä suolisto jotenkin säikähtänyt, ei toimi kuin ennen niin hyvin toimi. Meneeköhän ohitse nämä. Mullahan tässä vierellä vielä myös vanha lääke puolitettuna, siirtymä pitäisi hoitua kahdessa viikossa. Saapi nähdä. Jännittää myös tuleeko vanhasta ssri:stäni fluoksetiini lopetusoireet kuitenkin, vaikka rinnalla nyt menee tämä Brintellix. Nyt vain päivän kerrallaan elelen ja yritän etten koko ajan tutkailisi itseäni ja mahd. oirehdintaa. Mielen puolesta en oikein osaa vielä sanoa puoleen enkä toiseen. terv Elina

      • Anonyymi

        Ehdottomasti sellainen lääke jota kannattaa kokeilla. Olen yli 20 vuotta sairastanut kroonista masennusta, olen kokeillut lähes kaikki lääkkeet mitä on markkinoilla. Brintellix on ollut ehdottomasti paras, teho tulee esille jo muutamassa päivässä, itselläni ei ole ollut juuri minkäänlaisia sivuvaikutuksia, kun taas joillakin lääkkeillä ne ovat ihan hirveitä, eikä myöskään lopettaminen ole tuottanut ongelmia, ainut harmi on ollut noin kuukauden kahden jälkeen tuntuu kuin teho laskisi, nyt aion kyllä kokeilla joko suurentamalla tai pienentämällä annosta, kun ei noista muista lääkkeitä ole ollut kuin ongelmia. Annos määrä on ollut tosin vain 10 mg. Unettomuus on jonkin lainen ongelma, niin tällä kuin muillakin lääkkeillä, siihen olen käyttänyt myös erilaisia apulääkkeitä, joilla olen jollakin lailla pärjäillyt. Mutta mikä tärkeintä, on hienoa kokea niin sanotusti "normaalia"elämää,sen masennuksen tuoman helvetin keskellä. Edellinen lääke oli Sertralin 50 mg, alasajo puolikkaalla viikonverran, aloitus Brintelliksillä 5mg viikon verran. Kokeilkaa ihmeessä.


    • Anonyymi

      Hei, olen käyttänyt Essitalopraamia 20 mg masennukseen ja paniikkihäiriöön jo 10 vuotta. Muuten lääke toimii hyvin mutta sen haitta vaikutus on totaalinen seksin loppuminen. Erektion saaminen on mahdottomuus. Onko muilla kokemuksia tuosta Brintellixistä aiheuttaako samoja ongelmia?

      • Anonyymi

        Hei. Söin essitalopram 7v...myös kaikki seksi hävisi..libido hävisi. Parisuhde loppui. Nyt 2 vuotta syönyt brintellix...SEKSIHALUT NORMAALIT...EHDOTTOMASTI VAIHDA HETI! muutama kuukausi menee aloituksesta niin seksihalut palautuu ja varmasti myös erektio. VAIHDA HETI..YMMÄRRÄN OLOSI. Nainen 40v.


      • Anonyymi

        Lääkärin ja pakkauksen mukaan Brintellix ei vaikuta haluihin. Voxrassa sama juttu. Lääkäri kertoi, että Voxraa käytetään Jenkeissä naisten viagrana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärin ja pakkauksen mukaan Brintellix ei vaikuta haluihin. Voxrassa sama juttu. Lääkäri kertoi, että Voxraa käytetään Jenkeissä naisten viagrana.

        Kyllä itelläni(olen siis mies) vei kiinnostuksen seksiin jo muutaman päivän käytön jälkeen. Roskiin joutaa koko Brintellix. Tylsistyttää ihmisen ja vaikka joku nainen tulis naamalle istuun niin ei ota eteen. Aikaisemmin melkeinpä yliviriilikin seksuaalisesti. Ei mulle enää tätä lääkettä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärin ja pakkauksen mukaan Brintellix ei vaikuta haluihin. Voxrassa sama juttu. Lääkäri kertoi, että Voxraa käytetään Jenkeissä naisten viagrana.

        Niinhän lääkärit väittää ettei lihota masennuslääkkeet vaikka tutkimustulokset kertoo toista. Vie halut ja paljon muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän lääkärit väittää ettei lihota masennuslääkkeet vaikka tutkimustulokset kertoo toista. Vie halut ja paljon muuta.

        Lääkärillä hankala rooli, kun pitäisi olla yhtä aikaa asiantuntija ja toisaalta jonkinlainen terapeutti. Ensin mainitussa roolissa pitäisi kertoa kaikki sivuvaikutukset avoimesti. Mutta jos niin tekee, potilas voi päättää jättää lääkkeet syömättä. Jolloin saattaa mennä se toinen rooli päälle, jossa potilasta vaan rauhotellaan, jos tämä kertoo vaikka lihomishuolestaan. Lääkäreiden lääkekoulutus on usein peräisin lääkevalmistajilta, jotka ei haitallisista sivuvaikutuksista kaikkia mielellään mainosta.


    • Anonyymi

      Heips,

      Onko kellään Brintellix lyhentänyt yöunia. Nukuin kolmisen tuntia ja se oli siinä. Muutoin kyllä olo koheni. Olin hyväntuulisesti erittäin väsynyt. Lopetin, nukun paremmin ja olen entinen alakuloinen itseni.

    • Anonyymi

      Moi, itselläni oli puolivuotta käytössä escitalopram 10mg annostuksella ja auttoi hyvin masennukseen ja ahdistukseen. Ainoat sivuvaikutukset oli lievä väsymys muutaman tunnin lääkkeen oton jälkeen ja seksihalujen väheneminen, erektioon ei kuitenkaan onneksi vaikuttanut. Nyt escitalopram jouduttiin vaihtaan brintellixiin koska ei sopinut uuden sydän lääkkeen kanssa samanaikaisesti käytettäväksi. 2 viikkoa ollut nyt brintellix käytössä ja aloitus oireita on aika kova pahoinvointi aina lääkkeen oton jälkeen ja nukkuminen vähän hankalaa. Annos myös 10mg tässäkin päivässä.

    • Anonyymi

      Heippa (olen yllämainittu Elina). Minullakin nyt kaksi viikkoa 10 mg Brintellixiä mennyt! On jännä juttu, miten erilailla ihmiset reagoivat lääkkeeseen. Minulla ei ollut mitään aloituspahoinvointia, ei mitään oireita. Voi olla että vatsa ei toimi nykyään ihan yhtä liukkaasti, mikä saattaa olla B:stä. Luulen lääkkeen auttaneen mielialaan, sillä paremmin olen kokenut innostuksen tuokioita ja saanut tehtyä asioitani helpommin. Ihan kuin kyky nauttia jostakin pienestä olisi myös hieman tullut takaisin, olenhan kärsinyt anhedoniasta.
      Toivon suuresti apua tästä jatkossakin, kun pitäisi nostaa 20 milliin. Yöuniin ei ole vaikuttanut myöskään, mutta minulla on kyllä pieni iltalääkitys, bentsonpuolikas ja yksi muu puolikas, ei paljon, mutta aina olen iltaisin jotakin tällaista tarvinnut.
      Näin olen aika tyytyväinen ja toiveikas. Onhan minun työstettävä monia muitakin asioita masennukseni ja ahdistuneisuuteni takia, että jaksaisin elellä. Toivon myös pian saavani vanhan masislääkkeen kokonaan pois käytöstä, vähän pelkään ettei se tilanne sitten aiheuttaisi ongelmia. Kuulemiin.

      • Anonyymi

        Korjaus. Sekosin edellä vähän. Minulla mennyt 5 mg aamupäivisin nyt kaksi viikkoa, eikä 10 mg.


    • Anonyymi

      Moi taas. Mites Elinalla on nyt mennyt brintellixiin kanssa? Mulla nyt neljäs viikko meneillään brintellix ja pahoinvointi ja unettomuus on vähentynyt jo selkeesti mutta ei kokonaan poistunut. Lievää ahdistusta välillä on ja toistaiseksi ei tunnu yhtä tehokkaalta kuin escitalopram mutta täytyy vielä odotella jonkin aikaa ennekun lähtee vaihtamaan. Kuinka kauan muilla on yleensä mennyt että on saanu vaikutuksen tästä? Voisin käyttää tästä lähin vaikka nimimerkkiä ~tapsa

    • Anonyymi

      to tapsa, tässä Elina. Kyllä tänne nyt on paras laitella nimimerkkiä viestin perään. - Mullakin nyt siis neljäs vk menossa B. Ehkä jotain apua perusasiaani, tai sitten ihan alussa tulee plasebovaikutusta, kun niin toivoo ja luulee. Mahassa on häiritsevä pysähtynyt tunne, sekä väsyttelee ja hikoiluttelee. Mua kiinnostaa myös, miten muut kokeneet että kauanko sivuoireet kestää ja loppuvatko yleensä, ja kauankohan kestää, jotta tietää auttaako mitenkään siihen mihin apua tarvitsee. ? Onko kokemuksenne että aamu on tämänkin lääkkeen paras ottoaika? .Elina

    • Anonyymi

      Mulla näköjään tämä viides viikko oli se kun alkoi vasta kunnolla vaikuttaa. Tällä viikolla ei pienintäkään ahdistusta ja pahoinvointikin lääkkeenoton jälkeenkin loppunut. Olo nyt todella hyvä ja aikaansaava. Parhaaksi lääkkeenotto ajaksi totesin lounaan jälkeen kun on jo pari ateriaa alla ni ei tule niin maha ongelmia. T. Tapsa

    • Anonyymi

      Hei! Minulla nyt maanantaina 5 vk takana Brintellix 5 mg plus siinä tykönä vielä puolikas pois-jätettävää entistä ssri'täni.
      Tästä tiistaista eli kuudennelle viikolle lähdin nostaen Brintellixin 10 mg:aan, mikä alunperinkin se piti olla. Samalla vähensin silloin tällöin, ei joka päivä, pikku muruseksi vanhan ssri-lääkkeeni, joka pitäisi jättää pois ja minua jännittää sen jättö. Fyysisiä oireita en huomaa paitsi väsymystä ja herkästi hikoiluttaa, mitkä myös voi olla huonosta kunnosta johtuvaa.

      Brintellixistä: Se on kyllä vienyt ahdistuksen, ahdistustiloja ei nyt ole ollenkaan tullut! Siihen vissiin auttanut siis, hienoa! Masennukseen apua tarvitsisin, enkä nyt tiedä onko muutosta siihen lainkaan. Minua on vuosi kaudet vaivannut tila, jota anhedoniaksi kutsutaan, ja sitä on aamusta iltaan, kaikissa olosuhteissa. Mikään ei tunnu miltään, mikään ei innosta, ei ilahduta, ei voimistuta ja piristä. Vedän päivät aamusta iltaan kuin vain jonkin tehtävän, kuin suoritus. Näennäisesti pystyn toimimaan kaikkein tärkeimmät asiat, mutta aivan kun en olisi niissä mukana. En tiedä mitä tämä on, mutta parhaiten sana masennus oloani kuvaa. Nyt on ollut Brintellix käytössä ja tältä tuntuu. Tosin nyt just vasta olen nostanut B:n annoksen kymppiin, ja siksi toivon ja odotan vielä jospa apuakin saisin!
      Tilanteeni ei ole umpi huono, mutta ei juuri muuttunutkaan, hmm? Ehkä olen rauhallisempi/rauhoittuneempi ja keskittymiskykyni lienee parantunut.
      Haluan yrittää edelleen kaikin keinoin ja katsoa vielä pidemmälle Brintellixin kanssa. Ilahduttaa jo sekin jos tuon vanhan ssri-lääkkeeni saisin vihdoin pois, ja että kestäisin vieroituksen, auttaneeko Brintellix eliminoimaan vieroitusoireet.
      Mielelläni nyt kokeilen kokonaan Brintellix-hoidolle, jatkan, odottelen ja pian taas saan raportoida hoitavalle taholle.
      Hienoa, Tapsa, että olet saanut odottamaasi apua! Aivan upeeta ja kannustavaa. Ihan saman lääkkeenottoajan minäkin olen todennut hyväksi. syömisen päälle. t. Elina

    • Anonyymi

      Käytin brintellixiä jo aiemmin mutta lopetin muutaman kuukauden jälkeen kun elämä meni tasapaksuksi. Olen luova innostuja ollut aina ja tämä kyllä teki tehtävänsä, en vain kokenut tuntevani itseäni enää. Nyt puolitoista vuotta myöhemmin olen ajatunut tilanteeseen että joudun aloittamaan lääkkeen jotta pystyn töihin. Viimeksi aloittaessani en kokenut tällaista pöhnää, väsymystä ja pahoinvointia kuin nyt. Pitää vain jatkaa ja luottaa että kroppa tottuu. Lääkärini sanoikin minulle että jätetäänpä luovuus vähemmälle ja pannostetaan suoritukseen. Aluksi ahdistus lisääntyi, mutta meni onneksi ohi parissa päivässä. Olen nyt pakottautunut ulos ja liikkeelle niin oireet helpottaneet. Niin syön 10mg. Nyt kaksi viikkoa takana. Aiemmin kokemusta mm. Voxtrasta. Ok lääke sekin mutta muistutin enemmän sähköjänistä kuin ihmistä, tosin tarkoituksena olikin saada lisätunteja vuorokauteen. Seuraus oli lisääntyneet rytmihäiriöt sekä järkyttävät seksihalut. Joten nyt suosiolla otin brintellixiä kokeiluun jälleen. Puoli vuotta lupasin malttaa. Katsotaan miten pärjään. Tsemppiä teille!

    • Anonyymi

      Kiitos viestistäs Anonyymi edellä klo 13:18. Auttaa minunkin Brintellix-projektissani, vertaista! Joten kärsivällisyyttä. Kirjoitit: "Lääkärini sanoikin minulle että jätetäänpä luovuus vähemmälle ja pannostetaan suoritukseen." Tuo muakin jotenkin auttaa. Toivon niin, että saisin aikaan paremmin hyödyllisiä asioita, kun siis mähän en ole töissäkäyvä. Jää aikaa, mikä niin helposti täyttyy ongelmatiikkani miettimisellä ja se ei todellakaan piristä.

      Nyt mulla takana muutama viikko B 5 mg ja nyt 3 pv mennyt B 10 mg. Tähän asti ei sivuvaikutuksia ja mikä mulle tärkeintä, että olen vanhan ssri:n saanut jo miltei pois. Apua B:stä luulen saaneeni: ei ahdistuneisuustiloja ollut, on vähemmän stressaantunut fiilis, olen rauhallisempi ja kai olen helpommin väsyväkin mutta se ei haittaa, masennuksen suhteen vaikea arvioida sillä anhedonia on jo pitkään ollut vikani ja vaivani, niinpä se nyt kyllä jatkuu. Eli, B. ei paha. t Elina

    • Anonyymi

      Olen syönyt nyt pari kk brintellixiä ja halut hävisivät samoin tunteet puolisoa kohtaan. Olen alkanut äksyilemään ja kiukuttelemaan kuin pieni lapsi. Vaikeaan masennukseen ja ahdistukseen se on auttanut samoin en jää enää sänkyyn makoilemaan. Ei nyt mitään riemun kiljahduksia vaan tasapaksua elämää. Voi olla et johtuvat masennuksesta ja uupumisesta oireet mutta harmittaa parisuhteen puolesta. Alussa oli pari päivää pahaa oloa ja ahdistusta muuten sopinut hienosti. Onko muille tullut kiukku tai tiuskimista lääkkeen kanssa.?

      • Anonyymi

        Apua! Minulla on noita juttuja jo ennen Brintellexin aloittamista. Vasta muutama päivä takana niin en osaa sanoa vielä muuta kuin että auheuttaa pahoinvointia ja huimausta moneksi tunniksi


    • Anonyymi

      Minulla vajaa kaksi kuukautta Brintellixiä nyt takana ja monella tapaa lääke on sopinut. Ei ole enää ollut riesanani ahdistuneisuus, mikä on yllättävää kun masikseen lääke on tarkoitettu. Myös olen jollakin lailla tasaisempi ehkä virkeämpi tai ainakin voimakkaampi yleisesti, ja rauhallisempi. - Mutta tuo mitä edellä mietit, mulla kai nyt tullut myös lääkkeestä? On kielteisiä tunteita, kiukkua, kärttyisyyttä. Elän yhden hengen taloudessani, mutta mielessäni, ajattelumaailmassa minusta on tullut kriittinen ja ihmisiin tyytymätön? Just niinkuin samaa etten tykkääkään siitä ja siitä henkilöstä. Mieleen tulee kiukun sävyttämiä arvostelevia ajatuksia. Tästä oireesta ei ole kenellekään haittaa, eivät esim ystävät tiedä, että fiiliksissäni kamppailen ja se on välillä heitäkin vastaan. Tämä on uutta ja sikäli tuo, mitä edellä kirjoitat on jotenkin kuin tuttua. Elina

    • Anonyymi

      Mulla ei ole aiempaa kokemusta lääkityksestä, mutta aloitin Brintellixin viisi päivää sitten 5 mg. Nostetaan viikon jälkeen 10 mg. Pahoinvointia on ollut joka aamu ja kestänyt kaksi-kolme tuntia lääkkeenoton jälkeen. Lisäksi aaltoilevaa, lievää päänsärkyä päivän mittaan. Paniikkikohtaukset loppuivat kuin seinään ekasta pilleristä, ja olo on ollut rauhallinen, keskittynyt ja hieman positiivisempi. Olen todella onnellinen paniikkitunteiden loppumisesta, mutta seuraan myös kriittisesti lääkkeen vaikutusta viikkojen kuluessa.

    • Anonyymi

      Hei!
      Onko kellään kokemusta yhdistelmästä Brintellix ja Essilatopram? Itsellä Brintellix 15mg/pvä 8kk takana ja nyt lisäksi viikko 5mg/pvä Essilatopram. Toinen lääke lisätty vahvistamaan serotoniinin määrää aivoissa. Mietityttää hiukan tälläinen "combo"?

      • Anonyymi

        Juuri aloitettiin essitalopramin rinnalle brintellix, tosin essitalopram vähennetään pois jossain vaiheessa. Ihan kuulemma normaali combo, mutta molemmat on toki serotonergisiä lääkkeitä, eli kannattaa tarkkailla jos tulee serotoniinoireyhtymän oireita, harvinaista mutta voipi tulla kun käytössä kaksi ssri lääkettä.


    • Anonyymi

      Hei,
      Olen nyt syönyt kuukauden Brintellixiä (5 mg)
      enkä ole huomannut mitään muutosta, paitsi että on hiki sekä yöllä että välillä myös pävällä. Myös lievää huimausta ja kutinaa olen saanut osakseni.
      Minulla on syntymälahjana Levottomat jalat (RLS) -oireyhtymä, josta tiedetään etteivät SSRI lääkkeet oikein toimi.
      Tähän mennessä RLS on pysynyt aisoissa, mutta voi olla ettei apuakaan tule.
      Odottelen nyt vielä kuukauden ja katson, mitä tapahtuu.

      • Anonyymi

        Moi! Onko Brintellix annoksessa tulossa nostoa? Kuulostaa liian pieneltä tuo 5mg, sillä ei juurikaan oo todettu olevan vastetta.


    • Anonyymi

      Onko kenelläkään kokemusta auttaako Brintellix uniongelmiin? Mielestäni minulla ei mitään vakavaa masennusta ole, mutta pitkäaikaisia uniongelmia kylläkin. Olen nyt syönyt B:tä kaksi viikkoa annoksella 10 mg ja tilanne on ehdottomasti vaan pahentunut. Pystyn nukkumaan vain muutaman tunnin Tenoxin avulla ja päivällä olo on hirveä. Ruokahalu täysin kateissa ja mikään ei huvita. Sanovat että pidemmällä tähtäimellä voisi auttaa, mutta en tiedä riittääkö uskoni siihen. Kun tähän mennessä ei ole yhtään positiivista merkkiä havaittavissa.

      • Anonyymi

        Brintellixin aloitettuani, 5mg, en tarvinnut enää unilääkkeitä. Korkeintaan Melatoniinia. Näin on jatkunut 3 kk ajan. Tätä ennen käytin unilääkkeitä lähes joka ilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Brintellixin aloitettuani, 5mg, en tarvinnut enää unilääkkeitä. Korkeintaan Melatoniinia. Näin on jatkunut 3 kk ajan. Tätä ennen käytin unilääkkeitä lähes joka ilta.

        Moi. Ensi viikolla tulee 2 viikkoa täyteen Brintellix 10 mgsta,niin minä ajan jälkeen alkaa auttamaan unettomuuteen? Haluaisin eroon nukahtamis lääkkeistä! Auttanut ahdistukseen ja masennukseen melko nopeasti,mutta sitä unettavaa vaikutusta odottelen. Mihin aikaan vrksta otat lääkkeen(brintellix)?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Brintellixin aloitettuani, 5mg, en tarvinnut enää unilääkkeitä. Korkeintaan Melatoniinia. Näin on jatkunut 3 kk ajan. Tätä ennen käytin unilääkkeitä lähes joka ilta.

        Otatko mihin aikaan lääkkeen? Mä just aloittelen ja mietin mihin aikaan ottaisin. Mulla on ollut nukahtamisvaikeuksia vuosia.


    • Anonyymi

      Minulla on nyt kaksi vkoa takana, 10mg annostuksella aloitettiin lääkitys masennukseen ja ahdistuskohtauksiin. Toistaiseksi en ole huomannut mitään muita haittavaikutuksia kuin vatsan toiminnan muuttumisen vähän hitaampaan suuntaan. Sekin tietty epäselvää, että johtuuko siitä ylipäänsä. Väsymystä ja kärttyisyyttä on ollut koko ajan aiemminkin, ei mielestäni kumpikaan ole lisääntynyt. Jatkan lääkettä ja toivon, että tulisi niitä positiivisia vaikutuksia. Terv. Ripuska

    • Anonyymi

      Hyvä ja asiallinen ketju. Näitä tarvitaan.

      Itselläni on noin kymmenen vuoden masennushistoria, joka on pysynyt lääkkeillä hyvin aisoissa ja olen pystynyt olemaan töissä ihan normaalisti. Olen syönyt alkuun citalopramia (sepram) ja tämä vaihdettiin muutamia vuosia sitten essitalopramiin. Lääkkeestä ei tullut mitään sivuvaikutuksia ja seksielämä on pysynyt ihan normaalilla tasolla.

      Sain kolme vuotta sitten Voxran essitalopramin rinnalle. Lääke toi selvästi lisää toimeliaisuutta ja hommat lähti sujumaan ihan uudella tasolla. Vaikutusta piti odotella noin kolmisen viikkoa.

      Uusin käänne tapahtui kesällä, kun terapeuttini päätyi kahden vuoden terapian jälkeen siihen,että kyseessä on pikemminkin yleinen ahdistuneisuus ja siitä ajoittain aiheutuva masennus. Tämän havainnon perusteella psykiatri tarkisti diagnoosia yleiseksi ahdistuneisuushäiriöksi ja määräsi Voxran rinnalle brintellixin. Brintellixiä on mennyt nyt kolme viikkoa ja odottelen vielä vaikutusta. Haittavaikutuksena on etova olo pian lääkkeen ottamisen jälkeen, mutta se helpottaa aika pian. Muita haittavaikutuksia en ole huomannut. Ahdistusoireet ei ole vielä helpottanut ja sen vuoksi minulla on perinteisiä bentsoja, joita otan tarpeen mukaan.

      • Anonyymi

        Minulla sama brintellixin ja Voxran yhdistelmä. Hieman kuvottavaa oloa läääkkeen oton jälkeen mutta muuten
        Minulle tosi hyvä combo auttaiskohan huonoon oloon
        että söisin jotain ennen lääkkeen ottoa


    • Anonyymi

      Onpa todella tarpeen lukea näitä, kiitos vaan kaikille. Olen miettinyt aloitusta muutaman kuukauden. Tuntuu kyllä itsestänikin että pitäisi varmaan alottaa, mutta todella lääkeherkkänä vaan todella pelottaa.
      Yksi asia mihin kaipaisin kokemuksia on hermojen menetys. Eli auttaako siihen? Auttaako raivoimpulsiivisuuteen?
      Luin että joillain tämä nimenomaan on tuonut äkkipikaisuutta ja hermojen menetystä... eli olikohan teillä sitä ennestään vai tuliko ”tyhjästä”? Ja onko täällä vastaavia naisihmisiä joilla tämä olisi voinut auttaa tähän hermotkokoajankireellä ja impulsiivisuuteen?
      Kiitos jo valmiiksi.

      • Anonyymi

        Olen kuukauden syönyt brintellixiä, ja minun raivoaminen on vähentynyt, ei siis ole lisääntynyt, kuten joillain kommentoijilla. Jaksaminen on parempi, ja ehkä nukahdan helpommin illalla (melatoniinia apuna myös). Eli se hyvä. Mutta pahoinvointia, hikoilua ja huono olo edelleen. Olen herkkä lääkkeille, että ehkä tämä ajan kanssa helpottaa.


    • Anonyymi

      Olen käyttänyt Brintellixiä noin puolitoista kuukautta. Ensin annoksella 1x10mg, tänään aloitin 1x20mg, diagnoosina toistuvan masennuksen keskivaikea jakso.
      Herkkänä lääkkeiden sivuvaikutuksille, tästä ei ole tullut pahempaa kuin aamuinen pahointi, josta olen tosin kärsinyt jossain määrin aiemminkin, pientä pääsäärkyä, joka saattaa johtua tästä lääkkeestä, sekä hikoilu, jota olen aiemminkin kokenut jossain määrin.
      Lääke on vähentänyt kokemaani stressiä, tasoittanut mielialaa ja vähentänyt ärtyisyyttä ja kireyttä, joka alkoi olla sietämätöntä ennen lääkettä. Kaiken kaikkiaan minulla on helpompi olo, lukuunottamatta hirveää väsymystä, joka kaiketi johtuu työuupumuksesta ja kaikenlaisesta sinnittelystä. Liian pitkään yritin vain jaksaa, nyt olisi helpompaa jos vain saisin olla sairauslomalla pitempään.

    • Anonyymi

      Heippa! Täällä kans yksi joka siirtymässä pikkuhiljaa Brintellixiin, nyt 4. päivä menossa annoksella 5mg ja siinä ohessa vanha SSRI lääke. Oletteko saaneet 5mg tabletteja Brtintellixiä vai puolitatteko 10mg? Lääkärini käski mua puolittamaan 10mg tabletteja nyt viikon ajan, mutta niissä ei ole mitään jakouraa, hankalaa, mutta onhan mulla tuo lääkkeenpuolittaja. -Peppi

      • Anonyymi

        Sano lääkärille, että tablettia ei saa puolittaa. Lukee ohjeissa, miksi ei määrännyt 5mg.


    • Anonyymi

      Kuukauden kestin syödä. Sain kaikki haittavaikutukset; röyhtäilin älyttömästi, pahoinvointia ja yökkäilyä(en oksentanut), päänsärky jatkuva, näköhäiriöitä, eka viikon ripuli sitten tönkkö vatsa...
      Ei sopinut mulle. Kalliskin pirulainen oli.

      • Anonyymi

        Voi ei, kuulostaa samalta kuin mulla. Kuukausi nyt takana, vielä kärvistelen oireiden kanssa.


      • Anonyymi

        Samanlaiset oireet ja jatkuva röyhtäily ärsyttää. Pahoinvointi oli parisen kuukautta niin kovaa välillä että vannotin pari kolme kertaa viikossa, että nyt loppu, en pistä enää ainuttakaan brintellixia suuhun. Vasta kahden kuukauden jälkeen on pahonvointi alkanut helpottamaan. Tiedoksi niille jotka kamppailee kovan pahoinvoinnin kanssa että se saattaa mennä ohi, mutta voi kestää useammankin kuukauden. Joillakin pahoinvointi menee ohin paljon nopeammin ja toisilla taas voi jatkua koko käytön ajan.

        Hieman erilainen lääke kuin muut mielialalääkkeet eikä vie niin pahasti yöunia kuin muut. Illalla kun ottaa niin lääkkeen väsyttävä vaikutus ajoittuu sopivasti yöaikaan.


    • Anonyymi

      Moikka! Täällä syöty Brintellixiä kohta pari viikkoa ja etovaa oloa sekä ruokahaluttomuutta on selvästi. Edeltävästi muutaman kuukauden aikana kokeiltiin ensin citalopramia ja seronilia. Ensimmäinen sai aikaan kunnon tinnituksen, mikä ei olekaan sitten loppunut ollenkaan... Citalopram vei niin pahasti seksihalut, että nämä muut kyllä sen suhteen parempia vaihtoehtoja. Täytyy toivoa, että tää pahoinvointi menis ohi, kun vaan kroppa tottuu. Syömisiin kyllä täytyisi saada jotain järkeä.
      - Penny

      • Anonyymi

        Moi!

        Täälläkin B aloitettu 5 päivää sitten. Aloitin 5mg:llä ja tänään annoksen nosto 10mg:aan. Huomasin olon helpottavan jo toisen tabletin jälkeen. Minulla dg yleistynyt ahdistuneisuus ja sos. tilanteiden pelko. Ahdistusoireet ja ärtyneisyys vähentyneet jo merkittävästi ja sosiaalista tilanteissa olo vapautuneempi. Olen toiveikas lääkkeen suhteen!!! 😊
        Aloitusoireina lievä kuvotus ja vatsan kaamea turvotus. Toivotaan, että vatsa tottuisi pian tähän, koska vaikuttaa parhaalta lääkkeestä, mitä minulle on kokeilu!
        - Pauliina


      • Anonyymi

        Jep, vaikuttaa kyllä täälläkin masikseen selvästi ja siten on lupaava kyllä. Nyt tullut tosin kuvaan myös ihon karmea kutina vaatteiden vaihdon yhteydessä ja suussa vähän metallinen paha maku. Koskaan mistään lääkkeestä tullut näin paljon ”sivuoireita”, mutta en haluais vielä luovuttaa, kun itse vaivaan toimii hyvin.
        -Penny


      • Anonyymi

        Onko teillä tullut "notkahduksia" tuossa masiksessa tai sos.tilanteissa lääkkeen alotuksen jälkeen? Esim että on tullu takapakkia joku päivä vaikka yleisesti alkais helpottamaan? Mulla aluksi alkoi helpottamaan, mutta edelleen voimakkaita reaktioita sos.tilanteissa, kova vapina yms, alkaakohan helpottamaan vai nostetaankohan annosta? Ja joku päivä jäätävät depressiot ja joku päivä sit vähemmän. Ahdistaa, voisko tää jo mennä pois että voisin palata normaaliin elämään. -Peppi


    • Anonyymi

      6 päivää syöty 10 mg ja vointi parantunut huomattavasti. Toistuva keskivaikea masennus. Viime aikoina voimakkaita mielia-alan vaihteluita ja hermojen menetystä erityisesti lasten kanssa sekä armoton väsymys. Näihin ongelmiiin Brintellex tuonut apua. Vaikuttaa hyvältä! Etova olo vähentyvät päivä päivältä. (Rinnalla menee myös Voxra, jonka tehon Brintellix kuulemma tuplaa.)

    • Anonyymi

      Heippa
      Etsin tietoa ko. Lääkkeestä kun olis tarkoitus vaihtaa essitalopraami siihen. Mulla pitkä paniikki/ahdistus historia ja lääkkeenä oli kauan citalopraami, vuosi sitten vaihdettiin Venlaan joka oli muuten ihan ok lääke mutta hikoilin niin valtavasti/häiritsevästi että se vaihdettiin essitalopraamin mutta edelleen hikoilu pienenkin rasituksen jälkeen valtavaa. Nyt mietityttää tuo vaihto Brintellixiin, kun luin että B aiheuttanut parille hikoilua? Itse kun nimenomaan haluaisin eroon häiritsevästä hikoilusta. Voitteko kertoa lisää millä tavoin lääke aiheuttanut teille hikoilua? - Nanna

      • Anonyymi

        Mulla oikeastaan yöllä, mutta helpotti alun jälkeen. -Peppi


    • Anonyymi

      Tuun taas kertomaan. Mulla nyt kesällä kokeiltiin lääkevaihtoa fluoksetiinista Brintellixiin. Aluksi joitakin viikkoja otin päällekkäin puoli tabl uutta lääkettä eli B. 5 mg ja samalla vähensin vanhan lääkkeen puoleen tbl. Sikäli o.k., että kestin tämän eikä siis B:stäkään haittaoireita aloittaessani.
      Viiden viikon jälkeen jätin vanhan lääkkeen kokonaan pois. Sain 'tulokseksi', että B:n aloituksesta 7 viikkoa voin paremmin! Ahdistus, suurin vaivani, hävisi kokonaan, olin rauhallinen ja jotenkin seestynyt, huolettomampi, kuin vahvempi. Hikoilua päivisin oli.
      Mutta sitten putosin yht'äkkiä masennukseen ja ahdistukseen. Se tapahtui vaan, yhtenä päivänä, ilman ulkonaista syytä. Tämä paha olo tuli 2 viikkoa siitä kun olin jättänyt vanhan lääkkeeni kokonaan pois. Olikohan oireiston palaaminen ihan pahana lopulta vanhan lääkkeen vieroitusoiretta, sillä fluoksetiinista ei koskaan pääse eroon (sanovat potilaskokemukset)! Paniikkihäiriö ei ole vaivani, mutta ahdistus ja masis on, ja ne tuli takaisin.
      Oli otettava hiljalleen uudelleen Seronil käyttöön. Myös lääkevaihdon yhteydessä alkoi yöunet mennä ja siksikin pelästyin, että Seronilia en voi jättää. B:n hyödystä en nyt lopultakaan tiedä.
      Siis, B ja Seronil ei saa käyttää päällekkäin (serotoniinioireyhtymä voi tulla), mutta vaihdon yhteydessä psykiatri laski, että 5 5 milliä näitä kestäisin molempia. Ehkä kestinkin, mutta entä Seronilin jättö kokonaan?
      Romahdettuani ihan sairaaksi, aloin lopettaa B:n. Nyt otan enää murusen B:tä ja olen vähitellen lisännyt Seronilin millejä takaisin.
      En tiedä, mistä on kyse: B ei auttanut kuin noin 7 viikkoa, minkä jälkeen oireet palasivat, oli vain väliaikainen apu; tai B ei millään lailla korvannut olotilastani katsottuna Seronilin jättämistä; olleeko kurja oireistoni Seronilin jättämisestä. Nyt mä jatkan entisellä lääkkeellä, huokaus.
      Tätäpä oli vaikea kertoa, enkä osannut ytimekkäästi, jaksaneeko kukaan lukaistakaan. B ei sitten auttanut :( . Aluksi olin toiveikas.
      Siinä ollee eroa, että onko potilaalla jokin entinen lääke päällä vai aloitetaanko Brintellix ensimmäisenä mielialalääkkeenä? -t.Elina

      • Anonyymi

        Minäkin olen vaihtamassa Seromexin(sama vaikuttava aine kuin Seronilissa) Brintellixiin.Käytin vuosia Seromexia ja nyt olen käyttänyt Brintellixiä vajaa pari kuukautta ja olo on kyllä huono ja ahdistunut.En ole saanut oikeastaan mitään apua tästä uudesta lääkkeestä.Ei myöskään ole ollut mitään huonoja sivuvaikutuksia.Nämä vaihdot ovat tosi raskaita.Mietin myöskin että onko tämä paha olo vieroitusoiretta Seromexista.Kaikki energia menee miettiessä että mitähän nyt tekisi.Minulle taitaa käydä samoin kuin Elinalle,eli paluu vanhaan.T.Katriina


      • Anonyymi

        Liian nopea seronilin lopetus.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen postaus. Takana Masennushistoriaa: Paniikkihäiriö, yleinen masennus, ahdistus ja ahdistavat pakkoajatukset Pysynyt hyvin kurissa noin 15 vuotta cipralex:illä (escitalopram). Olen asunut useamman vuoden ulkomailla, jossa essitalopraami oli käsikauppalääke.
      Nyt kun palasin Suomeen, lääkäri kertoi reseptin uusinnan yhteydessä että olisi olemassa kehittyneempi versio -Multimodulaarisen vaikutuksen omaava, (Ymmärtääkseni Serotoniini, noradrenaliini ja dopamiini-arvoihin vaikuttava) "joten vaihdetaanko". No minä vaihdoin. Vaihdoin lääkkeen niin, että lopetin essitalopraamin, söin välillä Tramadolia annoksella 100-200mg päivä, ja aloitin nyt Brintellixin. Lievää pahoinvointia aiheuttaa B. joka kestää sitä vähemmän, mitä paremmin saat itsesi liikkeelle. Ei mitään sähköiskuja eikä ihmeellisiä haukotuskohtauksia mitä tulee Essitalopraamin aloituksessa ja lopetuksessa normaalisti. Ei vieläerikoisemmin tehoja ole ollut, mitä nyt ei nuo essitalopraamin lopetusoireet tunnu. Lääkkeen aloituksesta on noin 10 päivää.
      Jonkin verran bentsoja on mennyt välillä iltaisin kun ahdistus tuppaa päälle. Ihan kuitenkin lupaava lääke tämä Brintellix. Aamulla kun etova olo on ohi kuitenkin ihan aikaansaava olo. Pakko tälle on antaa mahdollisuus, ennenkuin alan vaihtamaan takaisin essitalopraamiin.
      Lääkärin sanoin "miksi ajaisit -98 Vectralla , kun voisit ajaa Ferrarilla?" ....tätä odotellessa =)
      Pointti kuitenkin oli aloitusta pohtiville, ainakaan minulle ei ole tullut aloituksen yhteydessä mitään hankaluuksia, joten rohkeasti vaan kokeiluun.

      • Anonyymi

        ....Niin ja molemmissa lääkkeissä essitalopraamissa ollut ja Brintellixissä annostus on 10mg.


      • Anonyymi

        3 viikkoa takana Brintellixin 10mg kanssa. Voin vahvistaa että ainakin itselläni närästys ja aamupahoinvointi alkaa taittua kokonaan pois. Helpoiten menee jos ottaa lääkkeen aamupalan tai lounaan kanssa. Selkeä, seesteinen, tunteikaskin olotila. Alkaa tuntea myös niitä tunteita mitä essitalopraami tahtoo blokata, eli oikeaa inspiraatiota ja iloa. Mahtavaa!


    • Anonyymi

      Kellään vinkkejä pahoinvoinnin hillitsemiseen? Olen siirtänyt sen vuoksi lääkkeenoton iltaan, että pahin olo menee huomamaatta nukkuessani. Kuitenkin jos uni ei tule riittävän nopeasti tai unohdunkin lääkkeenoton jälkeen tekemään vielä jotain, niin aika tarkalleen 45 min päästä tulee oksennus. Myös unensaanti toisinaan tuskastuttaa kun alkaa tuntemaan kuinka oksettava olo pikkuhiljaa hiipii.
      Lounaan jälkeen ilmeisesti kokeilemisen arvoinen kun on kunnon ruokailu takana? (Tässä pelottaa kuinka paljon on myös oksennettavaa mahalaukussa..)

      Muutoin on aiheuttanut hieman epätasapainoa vatsan toiminnassa ja turvotus on melkoinen. Olo on kuitenkin niin hyvä että tahdon vielä sinnitellä. Elämä tuntuu mukavan seesteiseltä ja isoimmat mielialavaihtelut, tunnehuiput, ärsytykset ja impulsiivisuudet on tasoittuneet. Ja moni asia aiheuttaa silkkaa onnellisuutta/tyytyväisyyttä.

      Tähän vaihdoin Voxrasta joka aiheutti niin suuret seksuaaliset halut ettei enää kyennyt normaaliin elämään. :D

    • Anonyymi

      Kohta 2 viikkoa syöny Brintellixia ja olen tyytyväinen. Pahoinvointi loppunut. Järkyttävä lähes tajun vievä väsymys on muuttunut normaaliksi siedettäväksi väsymylsesksi. Mieliala on tasaisempi ja tunnen taas olevanani oma itseni. En saa enää raivareita. Rinnalla menee edelleen Voxra. Tuntuu olevan hyvä kombo nyt kun Voxran aiheuttama väsymys on kumottu Brintellixillä.

      • Anonyymi

        Eikö Voxra pitäisi piristää eikä väsyttää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö Voxra pitäisi piristää eikä väsyttää?

        Jaa. Ehkä. Mulla tosin ei piristänyt vaan väsymys alkoi samaan aikaan ku alotin Voxran ja loppu ku alotin Brintellixin.


    • Anonyymi

      Moi. Mä tässä viikon ajan tiputtelen Cipralexin 10mg:aan, lopetan kun Brintellix alkaa ja Voxran 150mg ja aloitan Brintellixin torstaina. Hieman jännittää vaihto, liityn siis keskusteluun mukaan. 😊 -Krisu

      • Anonyymi

        Oho, käykö noin monta lääkettä samanaikaisesti yhteen?
        Miten sinulla on alkanut? Kuinka voit nyt tässä lääkeyhdistelmässä ja vähentelyssä? Toivon että sinulle selviää, olisiko Brintellix hyvä ja siis paras.
        Minä kun kesällä yritin myös vaihtoa, Seronilista Brintellixiin, niin se ei sitten lopulta tuonut apua. Alkoi entiset pahat olot voiakkaasti ja olen palannut entiseen lääkkeeseeni, Brintellixin poistaen. Oli Brintellix lyhyen käytön jälkeen kyllä onneksi aika helppo vähentää pois kokonaan. Ihan kuin se B. olisi auttanut minua hyvinkin noin seitsemän viikkoa, tai ainakin muutuin ihan erilaiseksi, rauhalliseksi ja olin ilman ahdistusta ...kunnes kaikki taas paukahti päälle.
        - Aina sitä toivoo, että jospa jokin hyvin auttaisi, mutta sen mitä olen vuosia näistä kokemuksista lukenut, niin aivan täysin ei kai masennuseen ja ahdistukseen auta mikään lääke. Ja, onhan tätä rajaa vaikea, mahdoton, tietää että onko tässä nyt jotakin apua vai voisinko muutenkin nyt just näin. Lääkkeiden omat vaikutukset sitten tekevät oloon myös ihan omiaa. Tsembbiä! -Elina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho, käykö noin monta lääkettä samanaikaisesti yhteen?
        Miten sinulla on alkanut? Kuinka voit nyt tässä lääkeyhdistelmässä ja vähentelyssä? Toivon että sinulle selviää, olisiko Brintellix hyvä ja siis paras.
        Minä kun kesällä yritin myös vaihtoa, Seronilista Brintellixiin, niin se ei sitten lopulta tuonut apua. Alkoi entiset pahat olot voiakkaasti ja olen palannut entiseen lääkkeeseeni, Brintellixin poistaen. Oli Brintellix lyhyen käytön jälkeen kyllä onneksi aika helppo vähentää pois kokonaan. Ihan kuin se B. olisi auttanut minua hyvinkin noin seitsemän viikkoa, tai ainakin muutuin ihan erilaiseksi, rauhalliseksi ja olin ilman ahdistusta ...kunnes kaikki taas paukahti päälle.
        - Aina sitä toivoo, että jospa jokin hyvin auttaisi, mutta sen mitä olen vuosia näistä kokemuksista lukenut, niin aivan täysin ei kai masennuseen ja ahdistukseen auta mikään lääke. Ja, onhan tätä rajaa vaikea, mahdoton, tietää että onko tässä nyt jotakin apua vai voisinko muutenkin nyt just näin. Lääkkeiden omat vaikutukset sitten tekevät oloon myös ihan omiaa. Tsembbiä! -Elina

        Mulla elämän aikana kokeiltu vaikka mitä lääkkeitä. Itsellä ei tuo Seronil toiminut. Käyn toki myös terapiassa etten kaiken avun odota lääkkeestä tulevan. Lääkärin mielestä ihan ok tuo lääke Voxra 150mg, ellei ala tulemaan serotoniinioireyhtymän merkkejä. Sitten Voxra kokonaan alas. - Krisu

        Lääkkeiden vähentäminen, varsinkin Cipralexin (ainakin luulen että Cipralexin, koska Voxralla ei ole apua antavaa vaikutusta ihmispelkoon) on tehnyt olon aika vaikeaksi. Toisaalta huomaan että todnäk. Voxra on pitänyt mun kroppaa ylikierroksilla, koska vähemmällä annoksella tuntuu, ettei mieli ja keho ole niin jännittyneenä koko ajan.

        Nyt päälle puolisen tuntia ensimmäisen Brintellixin ottamisesta, alkoi äsken ihan todella oksettava olo. En tiedä johtuuko lääkkeestä vai jännityksestä vai sekä että.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla elämän aikana kokeiltu vaikka mitä lääkkeitä. Itsellä ei tuo Seronil toiminut. Käyn toki myös terapiassa etten kaiken avun odota lääkkeestä tulevan. Lääkärin mielestä ihan ok tuo lääke Voxra 150mg, ellei ala tulemaan serotoniinioireyhtymän merkkejä. Sitten Voxra kokonaan alas. - Krisu

        Lääkkeiden vähentäminen, varsinkin Cipralexin (ainakin luulen että Cipralexin, koska Voxralla ei ole apua antavaa vaikutusta ihmispelkoon) on tehnyt olon aika vaikeaksi. Toisaalta huomaan että todnäk. Voxra on pitänyt mun kroppaa ylikierroksilla, koska vähemmällä annoksella tuntuu, ettei mieli ja keho ole niin jännittyneenä koko ajan.

        Nyt päälle puolisen tuntia ensimmäisen Brintellixin ottamisesta, alkoi äsken ihan todella oksettava olo. En tiedä johtuuko lääkkeestä vai jännityksestä vai sekä että.

        Pahoinvointi johtuu lääkkeestä. Mutta koittakaa sinnitellä, se paha olo haihtuu päivä päivältä, kunnes loppuu kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho, käykö noin monta lääkettä samanaikaisesti yhteen?
        Miten sinulla on alkanut? Kuinka voit nyt tässä lääkeyhdistelmässä ja vähentelyssä? Toivon että sinulle selviää, olisiko Brintellix hyvä ja siis paras.
        Minä kun kesällä yritin myös vaihtoa, Seronilista Brintellixiin, niin se ei sitten lopulta tuonut apua. Alkoi entiset pahat olot voiakkaasti ja olen palannut entiseen lääkkeeseeni, Brintellixin poistaen. Oli Brintellix lyhyen käytön jälkeen kyllä onneksi aika helppo vähentää pois kokonaan. Ihan kuin se B. olisi auttanut minua hyvinkin noin seitsemän viikkoa, tai ainakin muutuin ihan erilaiseksi, rauhalliseksi ja olin ilman ahdistusta ...kunnes kaikki taas paukahti päälle.
        - Aina sitä toivoo, että jospa jokin hyvin auttaisi, mutta sen mitä olen vuosia näistä kokemuksista lukenut, niin aivan täysin ei kai masennuseen ja ahdistukseen auta mikään lääke. Ja, onhan tätä rajaa vaikea, mahdoton, tietää että onko tässä nyt jotakin apua vai voisinko muutenkin nyt just näin. Lääkkeiden omat vaikutukset sitten tekevät oloon myös ihan omiaa. Tsembbiä! -Elina

        Seronil poistuu kehosta hitaasti ja vieroitusoireeet voivat tulla vasta kuukausien päästä. Vaikka toinen lääke on käytössä tulevat kuitenkin läpi, varsinkin kun brintellix ei ole ssri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho, käykö noin monta lääkettä samanaikaisesti yhteen?
        Miten sinulla on alkanut? Kuinka voit nyt tässä lääkeyhdistelmässä ja vähentelyssä? Toivon että sinulle selviää, olisiko Brintellix hyvä ja siis paras.
        Minä kun kesällä yritin myös vaihtoa, Seronilista Brintellixiin, niin se ei sitten lopulta tuonut apua. Alkoi entiset pahat olot voiakkaasti ja olen palannut entiseen lääkkeeseeni, Brintellixin poistaen. Oli Brintellix lyhyen käytön jälkeen kyllä onneksi aika helppo vähentää pois kokonaan. Ihan kuin se B. olisi auttanut minua hyvinkin noin seitsemän viikkoa, tai ainakin muutuin ihan erilaiseksi, rauhalliseksi ja olin ilman ahdistusta ...kunnes kaikki taas paukahti päälle.
        - Aina sitä toivoo, että jospa jokin hyvin auttaisi, mutta sen mitä olen vuosia näistä kokemuksista lukenut, niin aivan täysin ei kai masennuseen ja ahdistukseen auta mikään lääke. Ja, onhan tätä rajaa vaikea, mahdoton, tietää että onko tässä nyt jotakin apua vai voisinko muutenkin nyt just näin. Lääkkeiden omat vaikutukset sitten tekevät oloon myös ihan omiaa. Tsembbiä! -Elina

        Seronil poistuu kehosta hitaasti. Koit siis seronilin vieroitusoireet silloin kun romahdus tuli.


    • Anonyymi

      Mulla on pahoinvointia edelleen reilun 2 kk:n jälkeen... muuten toimii todella hyvin. Annos on 10 mg.

    • Anonyymi

      Mulla nyt 2vk takana Britnellix 15mg ja lääkäri haluisi nostaa sen vielä 20mg. Rinnalla mennyt vielä Cipralex 10mg, pitäisi vähentää se samalla 5mg. Jännittää... Onko muilla kokemuksia Brintellix 20mg? tuntuu jo auttavan toi 15mg, mutta toki jos Cipralexia vähennetään niin sitten ei.. -Peppi

    • Anonyymi

      Tämä kutina on äärimmäisen ärsyttävää. Koskee mihin tahansa niin tulee koko vartalon reaktio. Tyypillisesti jos istuu esim koneella.

      • Anonyymi

        Hei,
        itse olen syönyt 10mg pian 3kk ja mulla on sama tuo kutina. Kutina lähtee aivan pienestä ärsykkeestä ja pian saa puolikroppaa raapia.

        Vatsa alkuun ripulilla sitten koveni. Pääkipuja aaltoilevia. Näkähäiriöitä jonkun verran. Mieliala etsii uomaansa, on tullut raivareita.

        Ja oksentelua varsinkin alussa. Ruokahalua ei ole, seksihalujakaan ei oikeammin. Mielialaan vaikuttanut jopa sen verran, että olen jaksanut googlata sanat brintellix sivuoireet. Se on meikäläiselle jo paljon, koska masennus on vakava


    • Anonyymi

      Työuupumuksen ja keskivaikean masennuksen takia minulle ehdotettiin Brintellixiä. En halunnut aloittaa mitään lääkettä, koska minulla on ennestään hyvin paljon hyvin huonoja kokemuksia noista lääkkeistä liittyen sivuoireisiin. Olen todella lääkeherkkä.

      Päätin sitten kuitenkin kokeilla, koska lääkärin mukaan Brintellixin voi lopettaa kuin seinään. Aloitin 5mg. Minulle ei tullut mitään pahoinvointia missään vaiheessa, kuten monella muulla on ollut lukemani perusteella. En tiedä liittyykö se siihen, että en syö ollenkaan mitään maito/lihatuotteita. Kun jossain luin, että jollakin helpotti pahoinvointi, kun lopetti maitotuotteet.

      Söin 2 päivää 5mg. Aluksi tunsin sellaista jännää levollisuutta. Vähän semmoista epätodellista oloa oli. Muistan myös kun joogasin ja venyttelin lattialla, tunsin jopa sellaista pientä euforiaa. Ensimmäisinä päivinä oli myös hyvin vaikea saada unta.

      Koska en tuntenut mitään pahoinvointia, jo kolmantena päivänä nostin annoksen 10mg. Lääkäri ohjeisti, että nostaisin 10mg:aan, kun pahoinvointi lakkaa. Sitähän ei tullut ollenkaan, siksi nostin näin pian.

      10mg kohdalla sama levollisuus jatkui, ja huomasin, että ei itketä eikä v*tuta pahemmin. Uupumuksen seurauksena olin niin väsynyt ja itkuherkkä ja kaikki otti päähän totaalisesti. Kaikki puolison sotkut ja ihan kaikki. Nyt ei enää ärsyttänytkään, mikä tietenekin helpotti oloa. Jotenkin antoi vaan olla. Myös ahdistus väheni ja tuntemattomille puhuminen oli paljon helpompaa. Ahdistus ei kuitenkaan lakannut kokonaan, ja sydämentykytyksiä sosiaalisissa tilanteissa tuli edelleen. Huomasin myös, että orgasmin saaminen oli jo paljon vaikeampaa. Vaikka toki sen sai, kun tarpeeksi jaksoi nähdä vaivaa. Mutta kyllä tuo lääke vaikuttaa aika paljonkin tuohon, vaikka sitä ei mainita tuoteselosteessa? Mikä on vähän jännää.. Toki jollain muilla lääkkeillä edes orgasmin saaminen ei tullut kyseeseenkään.

      Olen nyt syönyt 6 viikkoa tätä ja tuntuu, että olo on tasaantunut. Saa hyvin unta ja on pirteä päivisin. Jaksaa myös tehdä asioita vähän paremmin. Ei v*tuta edelleenkään. Vähän silti tuntuu, että pitäisi nostaa 20mg:aan, koska hitusen alkaa palaamaan masisajatukset ja sellainen toivottomuus. Mutta katsotaan nyt hetken vielä.

      Konsensuksena, on tämä ainakin paras kokeilemani lääke tähän mennessä. Ja kannattaa ainakin kokeilla, koska sen voi lopettaa kuitenkin seinään eikä pitäisi tulla vieroitusoireita. Parhaana puolena tässä lääkkeessä on se, että ei ärsytä niin pahasti asiat. Varsinkin, jos on hirveesti kaikkea ja on ihmisenä tunnollinen ja hyvin tarkka. Semmoinen, että pienetkin asiat tuntuu katastrofaalisilta.

      • Anonyymi

        Aloitin lääkkeen nyt tammikuun alusta,
        vatsa on toiminut hyvin, olen kärsinyt ummetuksesta joten olen erittäin tyytyväinen.

        Mieliala on kohentunut, pakkoajatukset ovat poistuneet,
        nukun yöllä kahdeksan tuntia heräämättä, mitä ei ole tapahtunut vuosikausiin.

        Olen hyvin iloinen että uskalsin aloittaa tämän lääkityksen.


      • Anonyymi

        Tämä kuulostaa kuin otokselta omasta elämästäni. Aloitin Brintellixin tänään, ja varsinkin tämän kommentin perusteella olen nyt toivoa täynnä. Kiitos kirjoittajalle!

        Taustatietona, lopetin itse Seronilin 20mg kaksi kk sitten, en pärjännytkään ilman mitään, ja nyt otettiin kokeiluun Brintellix. Lääkäri määräsi alkuun 4pv 5mg jonka jälkeen 10mg. Saas nähdä miten menee tämän kanssa. Ja nimenomaan tunteiden heittelyyn, ahdistukseen ja v*tutukseen tätä määrättiin. Josko ei enää kiehahtaisi yli niin kovin.


    • Anonyymi

      Aloitin lääkkeen nyt tammikuun alusta,
      vatsa on toiminut hyvin, olen kärsinyt ummetuksesta joten olen erittäin tyytyväinen.

      Mieliala on kohentunut, pakkoajatukset ovat poistuneet,
      nukun yöllä kahdeksan tuntia heräämättä, mitä ei ole tapahtunut vuosikausiin.

      Olen hyvin iloinen että uskalsin aloittaa tämän lääkityksen.

      • Anonyymi

        Otatko aamulla vai illalla lääkkeen?


    • Anonyymi

      Hei! Tarkoitus olis huomenna aloittaa B. Jännittää ja pelottaa, mutta muiden hyvät kokemukset roihkaisee. Ensimmäinen viikko 5mg ja sitten nostan 10mg. Haluan myös päivitellä tänne miten mulla menee ihan itsenikin takia. -Jenny

      • Anonyymi

        Hei! Aloititko Brintellixin käytön? Mikä on vointi?

        Aloitin itse Brintellixin viisi päivää sitten ja olen ollut aika tyytyväinen lääkkeeseen jo tässä vaiheessa, vaikka annostus on vain 5mg. Tällä annostuksella olisi tarkoitus mennä kuukausi ja sitten nosto 10mg.
        Olo on ollut nyt kevyempi ja motivoituneempi verrattaen aikaisempaan aikaan kun käytössä oli Citalopram.
        Huono asia tässä lääkkeessä on aaltoileva huonovointisuus mikä alkaa lääkkeenoton jälkeen ja jatkuu iltaan. Voi mennä tunteja etten huomaa sitä ja hetken päästä se voi yllättää. Toivottavasti se jää vain aloitusoireeksi, koska muuten tämä on ollut paras lääke mitä olen kokeillut.
        Toinen negatiivinen asia lääkkeen aloituksessa oli kyltymätön nälän tunne parin ensimmäisen päivän aikana. Muistelisin että tämä sama oli muutama vuosi sitten kun aloitin Citalopramin käytön. -T.


    • Anonyymi

      Aloitin Brintellixin (5mg) neljä päivää sitten ja on tosi paha ahdistus. Hermot kireällä, itkuherkkyys, kuolemanpelko ja lohduttomuus. Toivon huomenna saavani yhteyden lääkäriin, että kannattaako tätä jatkaa vai onko tämä merkki, että lääke ei sovi minulle. Onko tää yhtään normaalia Brintellixiä aloittaessa, eikö tästä pitänyt seurata vain tyyliin pahoinvointia ja kutinaa?

      • Anonyymi

        Mielialalääkkeissä on alussa riski sille että masennus ja ahdistus pahenee ennen kuin lääkkeen hoitovaikutus alkaa. Pakkausselosteessa on maininta että vaikutusta voi joutua odottamaan kaksi viikkoa tai enemmän.
        Kannattaa olla yhteydessä lääkäriin jos olo menee tosi huonoksi.
        Eka viikko on tukala, mutta pikkuhiljaa lääkkeen pitäisi alkaa vaikuttamaan.
        Tsemppiä!


    • Moi! Harkitsen myös Brintellixin aloittamista. Käytin vuosia sitten duloxetiiniä (Cymbalta), ja koin että paras ottoaika oli ilta, koska se lääke väsytti. En tiedä miten toimia tän Brintellixin kans.
      Ottaako kukaan sitä illalla ?

      • Anonyymi

        Moi,
        Minä
        Otin aluksi varmaan pari kk iltaisin ja kun kaikki alkupisteestä oli tasoittunut niin soittelin sen aamuun, koska mulle se luontevin aika. Toimi hyvin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moi,
        Minä
        Otin aluksi varmaan pari kk iltaisin ja kun kaikki alkupisteestä oli tasoittunut niin soittelin sen aamuun, koska mulle se luontevin aika. Toimi hyvin.

        Moi! Olen todennut, että paras ottaakkin tää lääke illal, koska se väsyttää mua. Ainakin viel täs vaihees. Nyt on mennyt viikko 5 mg annostuksella. Saa nähdä jääkö tää väsymys pysyväksi olotilaksi. ..


    • Anonyymi

      Oon nyt ottanut 10mg Brintellix kuukauden ja ihan yhtä masentunut olo on,
      ero on nyt siinä että oon hyväksynyt asian,
      että tälläistä tää mun elämäni nyt tulee olemaan, näköalatonta ja toivotonta.

      Hoidan kyllä velvollisuuteni, mutta ilotonta puurtamista tää on.

      • Anonyymi

        Sitähän on vielä varaa nostaa. Itselläni 20 Mg ja on ollut hyväksi. Tsemppiä sinulle!


    • Onko täällä ketään Brintellixin käyttäjää, jolla yleensä tulee herkästi vatsaKIPUJA mielialalääkkeistä?
      Onko Brintellix ollut teille parempi valmiste sen suhteen? Eli ei ole ärsyttänyt vatsaa niin paljon , kuin muut masennuslääkkeet, pidemmässä käytössä?

      • Anonyymi

        Minulle tulee karmea närästyksen kaltainen ja suoranainen vatsakipu melkein aina lääkkeen jälkeen. (Eikös sitä sanota että suolisto on kuin toiset aivot, joihin mielialalääkkeet tietestyi vaikuttavat yhtälailla kuin päähän.) Muuuten ollut ihan hyvä tämä lääke mutta heti pystyn laskemaan 5 sivuvaikutusta, joiden toivois jäävän aloitusongelmiksi. Mietin jo valmiiksi ilman Brintellixiä vatsavaivaisena ihan samaa asiaa, ettö mitä suolisto ja vatsa sanoo pitkästä käyttöajastaa? Eihän se ideaalia sille suolelle tai vatsalle ole, mutta maatako sitten sängyssä, tämä on tällaista plussien ja miinuksien tasapainoilua.


    • Anonyymi

      Moi
      2viikkoa olen nyt syöny Brintellixiä 10mg.
      Olen tosi ärsyyntyny kaikesta ja tiuskin.
      Oksettavaa oloa ei tuu jos otan iltapäivästä ruoan kanssa.

      Psyki sano heti ettei välttis 10mg riitä.


      Onks muillla ärtyneisyyttä?

      • Anonyymi

        Alkuvaiheessa tuli raivareita. Hermot meni herkästi ja taisin rikkoa pari tavaraakin. Räjähdysherkkää olemista iltaisin ennen lääkkenottoa. Meni ohi kuukauden päästä alotuksesta.


    • Anonyymi

      Hei! Minulla määrättiin Brintellixin 10mg ensimmäiseksi masennuslääkkeeksi. Lääkärit myöskin ovat alkaneet epäilemään persoonallisuushäiriötä, jota ei ole vieläkään tutkittu. 2päivää mennyt ja oksettanut kumpanakin päivänä.

      Onko muille tullut jotain outoja sivuvaikutuksia lääkkeen aloittamisen yhteydessä?

      • Anonyymi

        Ei pahoinvointi ole outo oire vaan yleinen sivuvaikutus. Lue pakkausseloste.


    • Anonyymi

      Toinen kysymys myös, että miten alkoholi on vaikuttanut lääkityksen kanssa?

      • Anonyymi

        Alko pois. Kokonaan. Ei ihme jos on mielenterveysongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alko pois. Kokonaan. Ei ihme jos on mielenterveysongelmia.

        Juu, alkoholi ei sovi missään muodossa jos on mitään ongelmia päänsä kanssa.


      • Anonyymi

        Huonosti, raivareita tulee. Selosteessa kyllä lukee, ettei suoraa yhtesvaikutusta ole.


    • Anonyymi

      Moikka kaikille,
      Itse olen aloittanut "urani" optibarilla toista kymmentä vuotta sitten ja se oli kyllä aikamoinen aloitus se. Paniikkihäiriöö / ahdistuneisuushäiriö sekamuotoinen persoonallisuushäiriö diagnoosina. Optibarista --> Cipralexiin, ei saanut ihmeitä aikaan --- > Escitalopraamiin, jonkunlainen jelppi tuli hetkeksi aikaa --- > Venlafaxiini, alussa ihan pirun hyvä lääke, siis nosti tukan pystyyn ja elämä hymyili mutta vaikutus romuttui nopeasti --- > Siitä sitten Voxraan, jaahas tämä sitten taas sellaista ärsyyntymistä vaan aiheutti ja jonkinmoinen räjähdysaltis tila päällänsä kokoajan --- > Ja nyt sitten viikon verran menny tämä Brintellixi ja tämä on tasannut mielen, ehkä euforinen olokin välillä. Keskittymiskyky on parantunut, en murehdi jatkuvasti ja aloitekyky parantunut. Iltaisin otan ja annostus 10mg, alkoholi kokonaan pois myös. Tsemppiä kaikille! T, Ile

    • Anonyymi

      N. 1 kk ollut käytössä Brintellix 10 mg. Alussa viikon ajan 5 mg. Aiemmin Citalobram 30 mg. Muutoin vaikuttaa hyvältä mutta suolisto pelaa huonommin. Vääntää ja turvottaa. En haluaisi luopua lääkkeestä kun muuten toimii. Onko jotain suoliston toimintaa tasapainottavaa valmistetta olemassa?

      • Anonyymi

        Mulla on somaattinen vaikea masennus. Aloitin Valdoxanilla, sitten tuli Escitaloptam ja Venlaflexin. Naistä ei ollut apua ja sain BrintellixIn pari kk sitten. Tämä on ollut paras. Aluksi oli juuri tuota pahoinvointia, mutta se meni ohi. Mieliala ja aloitekyky on parantunut. Tosin se ei poista tätä suunatonta tyhjyyden tunnetta. Tiedän olevani vieläkin masentunut, mutta se on nyt ehkä muuttunut keskivaikeaksi. Enää ei ole niitä kuoleman ajatuksia.


      • Anonyymi

        Kuitulisä, esim visiblin auttaa itselläni.


      • Anonyymi

        Kyllä, Vi-Siblin tasapainottamaan suolistoa. Maitohappobakteerit apteekista tai piimästä, samoin värikäs ja tuoreuteen perustuva arkiruoka.


    • Anonyymi

      Käytin tätä lääkettä puoli vuotta. Aiheutti mulle ahdistusta, ylivireyttä ja vaikeuksia aggression tunteiden kanssa (joita yhtäkkiä oli entistä enemmän). Lopulta noin 5 kk käytön jälkeen tulivat pelkotilat. Lääkitys lopetettiin ja oireet loppuivat muutamassa päivässä. Ennen sitä en osannut ajatella oireiden johtuvan lääkkeestä vaan jotenkin ajattelin niiden johtuneen muuttuneesta elämän tilanteestani. Vasta jälkikäteen huomasin asiayhteyden ja se siis selvisi hyvinkin nopsaan koska muutuin hetkessä takaisin omaksi itsekseni. Etisin tietoa vortioksetiinista (vaikuttava aine) ja todentotta tuoteselosteen varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet kohdassa lukee

      "Aggressio/agitaatio

      Masennuslääkkeillä, kuten vortioksetiinilla, hoidetuilla potilailla voi myös ilmetä aggression, vihan, agitaation ja ärtyisyyden tunteita. Potilaan tilaa ja taudin tilaa on tarkkailtava tarkasti. Potilaita (ja heidän hoitajiaan) on kehotettava hakeutumaan lääkärin hoitoon, jos aggressiivista/kiihtynyttä käytöstä ilmenee tai se pahenee."

      Aloin googlettaa lisää ja löysin lisätietoa aiheesta: Alankomaissa on todettu yli 70 tapausta missä tämä lääke on aiheuttanut aggressiivisuutta. Asiasta on uutisoinut myös World Healt Organization (WHO Pharmaceuticals newsletter no. 5 2019).

      Olen nyt tosiaan lopettanut tämän lääkkeen ja jos nyt jotain tässä viisastuin niin tosi paljon ehdin ottaa selvää, pyytää apua ja harjoitella aggression tunteiden kanssa toimeen tulemista niin että omana itsenäni nyt varmasti tiedän miten niiden asioiden kanssa tulee toimeen kun olen kovemman kautta joutunut harjoittelemaan.

      Varovaisuutta ihmiset ja leppoisaa syksyä :)

      • Anonyymi

        Itselläni kokeilussa oli tämä 5mg. Lopetin n 2vko kokeilun jälkeen. Närästi kauheesti eikä tuntunut auttavan oikein, myös tuli outoja agressiivisia ajatuksia joita koskaan ollut. Aloitin juuri uudestaan tämän kanssa mutta ei tunnu kyllä auttavan vaan tuntuu että pää ei toimi ollenkaa tän lääkkeen kanssa lopetin käytön ja olo pää toimi kunnolla. Ainoa hyvä puoli oli tämän kanssa että pystyi keskittymään enemmän ja sai aikaiseksi vähän enemmän kuin normaalisti. Itse kärsin ahdistuneisuushäiriöstä ja jonkinlaisesta sosiaalisten tilanteiden pelosta myös näin talvella masennuksesta. Alkoholia en suosittele tämän kanssa ei toimi lääke ollenkaan jos alko käyttää. Myös alko pahentaa kaikkia oireita aineskin itselläni.


    • Anonyymi

      Aloitin Brintellixin (10 mg/vrk) käytön muutama päivä sitten. Vaikutus alkoi nopeasti, jo 2. päivänä. Olotila menossa selvästi parempaan suuntaan. Suoliston toimintakin alkanut normalisoitumaan. Yritän saada tällä aivojen välittäjäaineet takaisin tasapainoon. Ei tästä umpikujasta ole muuta tietä ulos. Ainoa sivuvaikutus minkä olen huomannut, on päiväväsymys. Voisi jatkossa ottaa pillerin vasta illalla. Yhtäkaikki voisi sanoa, että ainakin minulla tämä toimii.

      • Anonyymi

        Niin ja minulla jää nyt käyttämättä vuoden Optipar 40 mg resepti, joten psykiatri voi itse vetää Optiparit naamariinsa.


    • Anonyymi

      Kiitos kun jaoit kokemuksia :)

      • Anonyymi

        Hirveä myrkky! Henki oli mennä tätä syödessä. Älkää koskeko tähän paskaan pitkällä tikullakaan.


    • Anonyymi

      Hei kaikki, olen kärsinyt näinä alkukuukausina paljon vatsavaivoista ja oksentelusta pahoinvoinnnista, nyt sitten aamulääkkeen jälkeen n. 25min oksensin koko laukun tyhjäksi, on kyllä aika jylläkkä tuolla suolistossa. Pitääkö lääke syödä nyt uudelleen, kun se tuli ulos 25min päästä? Eikä ollut tyhjään mahaan vaan puolitäysi...hitsi, tuo lääke on niin kallis jotain 32euroa per paketti eikä siis huvittaisi oksennella tätä kallista lääkettä ulos,... syönkö nyt toisen nappulan teidän mielestä? terkuin E.L

      • Anonyymi

        Lopeta heti sen myrkyn syöminen! Kerjäät vain itsellesi vaikeuksia, jos jatkat sen syömistä. Nimim. kokemusta löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta heti sen myrkyn syöminen! Kerjäät vain itsellesi vaikeuksia, jos jatkat sen syömistä. Nimim. kokemusta löytyy.

        Olisko jotakin pientä lisäinffoa antaa kun näinkin jyrkkä mielipide on tähän lääkkeeseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko jotakin pientä lisäinffoa antaa kun näinkin jyrkkä mielipide on tähän lääkkeeseen?

        Hyvä lääke. Olen syönyt pari vuotta ja ero ssri lääkkeisiin huima. Ei leikkaa tunteita. Nostaa toimintakykyä. Hinta vaan aika suolainen.


    • Anonyymi

      Kiitos kaikille, jotka olette kertoneet kokemuksista! Jännittää paljon vähemmän aloittaa uusi lääke :)

      Olen syönyt pari vuotta voxraa 300mg, joka on toiminut pääosin ihan hyvin, mutta aiheuttanut piristeherkkyyttä (en juo kahvia kuin kofeiinitonta) ja tinnitusta, joka on nyt viime aikoina voimistunut. Sen takia pääosin ollaan nyt vaihtamassa brintellixiin, joka toivon mukaan auttaisi voxran tavoin (tai paremminkin?) aloitekyvyttömyyteen / toiminnanohjauksen ongelmiin, jotka mulla on pahin oire. Tosiaan taustalla paha uupuminen, keskivaikea (ajoin vaikea) masennus ja useamman vuoden työkyvyttömyys. Matalaa mielialaa toki on välillä ja siihen voxra ei ole kauheasti vaikuttanut, muuten kuin aloitekykyä parantamalla, jolloin siis ei tule niin usein paha mieli saamattomuudesta :D

      Viikonloppuna tiputettiin voxran annos puoleen ja viikon päästä siitä pitäisi aloittaa brintellix 5mg. Siitä kahden viikon päästä lopetan voxran kokonaan. Voxran vähennyksestä oireena ollut väsymys ja pään jomotus, tinnitus on kyllä vielä voimissaan kahden päivän jälkeen. Yritän muistaa päivittää tilannetta tänne myöhemmin, toivon mukaan jollekin muullekin voi olla apua niin kuin minulle oli tästä ketjusta! - M

    • Moi,
      söin noin 10v Cipralex-tyyppistä lääkettä ahdistuneisuuteen. Kun annoksen nosto ei ollut enää mahdollista, alkoi myös teho hävitä. Kokeiltiin Venlafaxin, josta henkisesti kamala olo. Sen jälkeen koetin olla kokonaan ilman mitään lääkkeitä, se oli kamala puoli vuotta. Sen jälkeen useita lääkeitä kokeiltu.
      Nyt viimeisimpänä Brintellix. Arvelivat, että nostettiin 15 mg liian nopeasti, ja nyt ollut kuukauden 10 mg.
      Selkein sivuoire pahoinvointi, jatkunut nyt kolmisen kuukautta. Ajatus oli, että tuolla 10mg annoksella sitä saisi hallintaan. Ei ole vielä auttanut. Lisäksi Antabusreaktio parin-kolmen kaljan kanssa. Myös rasittava ärtyneisyys ja kärttyisyys, kuin olisi jatkuva pms.
      Olen todella turhautunut, enkä tiedä mitä tehdä. Lääkkeenvaihdot alkaa olla tehty, vaihtoehtoja ei enää keksitä.
      En tiedä odotanko vielä, ja kauanko jaksan toivoa parasta, meneekö nämä ihan normaaliin elämään vaikuttavat sivuoireet ohi. Vai palaanko johonkin aikaisempaa, josta toki oli omat haittansa siitäkin. Viimeksi käytössä Cymbalta, ehkä se oli parempi, ainakin mitä tähän jatkuvaan oksetukseen tulee. Siitä, kuten muistakin aikaisemmista, olen seksuaalisesti täysin haluton, ja joudun hyväksymään, että parisuhteet menevät huonosti sen takia.
      Unelmani olisi elää ilman mitään lääkkeitä, mutta ilmeisesti ei se tule ikinä onnistumaan.

    • Anonyymi

      Kärsin jonkun asteisesta ahdistuksesta tms, ja tähän liittyy uniongelmat sekä aivan tolkuttoman lyhyt pinna. ”Räjähdin” jo lähes tyhjästä, eikä sillä ollut väliä kuka oli vastapuolella. Keskustelin aiheesta työterveyslääkärin kanssa joka suositteli Brintelixiä. Aloitin sitten Brintellixin käytön n. 7kk sitten, aluksi 5mg viikon ja sitten annos 10mg/päivä. Haittavaikutuksia ei ilmennyt juurikaan, vähäistä pahoinvointia, mutta se loppui parissa viikossa. Annosta on parin kuukauden välein nostettu kun ärtyneisyys ei oo meinannut hellittää. Nyt annos on 20mg/vrk ja olo alkaa olemaan tosi hyvä, eli ärtyneisyys poissa. Muuten en koe, että lääke olisi vaikuttanut persoonaani. Tunteet on tallella, eli ei oo tehnyt oloa turraksi. Uniongelmatkin on helpottanut kun en murehdi tekemättömiä tai tulevia hommia niin paljon.
      Minulle ainoa negatiivinen asia mikä lääkkeeseen liittyy on sen hinta, omasta mielestä se on törkeen kallis, mut ei voi mitään. Toivottavasti tulisi pian rinnakkaislääkkeitä tarjolle.

      Suosittelen, kannattaa ehdottomasti kokeilla.

      ps. Ja lääkärini mukaan ei aiheuta painon nousua, ja toinen asia oli ettei pitäisi aiheuttaa seksuaalista haluttomuutta.

    • Anonyymi

      Tervehdys,
      Minun on tarkoitus aloittaa tänään Brintellixin käyttö, alkuun viikko 5mg/pvä ja sitten 10mg/pvä. Lääkärin ohjeen mukaan lääkkeen ottaminen aina illalla, ja ei väliä onko tyhjään vatsaan vai ruokailun yhteydessä. Diagnoosina uusiutuva, vähintäänkin keskivaikea masennus, ilman itsetuhoisia ajatuksia. Masentuneisuutta koen poteneeni eri asteisena jo yli kahdeksan vuoden ajan (välillä hyviäkin kausia välissä), mutta nyt en enää jaksa räpiköidä ja toivon, että tämä toisi helpotusta olooni ja jaksaisin esimerkiksi arjen askareita.

      Tämä on ensimmäinen mielialalääke valmiste jota kokeilen, ja olen kiitollinen kaikille ketjuun kokemuksiaan jakaneille. Tästä syystä ajattelin tulla itsekin nyt kertomaan tänne kokemuksiani Brintellixin käytöstä, jos siitä joku saisi rohkaisua oman toipumisensa tielle.

      Olen siis tosiaan jännittänyt kauan lääkkeitä, ja nyt olen saanut reseptin kyseiseen lääkkeeseen ja tänään olisi tarkoitus ottaa nyt illalla ensimmäinen puolikkaani ja jäädä seuraamaan vaikutuksia seuraavien viikkojen..kuukausien, ehkä vuosien (?) ajaksi. Kävin jo eilen kyselemässä reseptilläni lääkettä apteekista, mutta lääkkeessä ei ollut halkaisemiseen tarkoitettua uraa, joten minulle luvattiin selvittää saisiko 10mg pillerin kuitenkin puolittaa nyt ensimmäisen viikon aikana, vai tulisiko minun saada aluksi resepti 5mg lääkkeeseen, jonka voisi sitten tupltata alun jälkeen: Selvittelyn tulos on, että lääkeyhtiö ei voinut suositella lääkkeen halkaisemista, mutta heidän mukaansa yleinen käytäntö lääkäreidenkin mukaan on puolittaa pilleri aloituksen aikana ilman haittaa, joten näin minäkin nyt sitten teen. Pilleri on hieman kananmunan mallinen, joten en tiedä kuinka tarkasti saan sen puolitettua keskeltä tasan..epäilyttää hieman.

      Jännittää lääkekokeilu, mutta tänään sen aloitan.

      Lääkkeen hinta tuntuu myös verrattain aika korkealta, mutta jos se minun matalaliitoisen kurssini voi kääntää nousukiitoon jollakin aikavälillä, niin nyt olen valmis kokeilemaan. Tulen päivittämään tänne myöhemmin kokemuksiani kokeilun edetessä.
      Ninimerkki: MandariiniManteli

      • Anonyymi

        Anonyymi 8.2.2022.

        Miten on brintellixin kanssa mennyt ? Minulla lääke kaapissa, viikko sitten tuli masennus diagnoosi. En ole uskaltanut aloittaa, enkä nyt tiedä otanko illalla vai aamulla 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi 8.2.2022.

        Miten on brintellixin kanssa mennyt ? Minulla lääke kaapissa, viikko sitten tuli masennus diagnoosi. En ole uskaltanut aloittaa, enkä nyt tiedä otanko illalla vai aamulla 🤔

        Nyt on Brintellixiä tullut syötyä 10mg annoksella 1 viikko ja 5päivää, sitä ennen söin sen 7päivää 5mg annoksella puolittaen pillerin iltaa varten.

        Tähän mennessä mitään suurempia sivuoireita en ole joutunut kokemaan, ainoastaan pohkeiden/säärien kutina yleensä aamuyöllä, joskus myös reisien, (sellaista ns. kuivan ihon, tai hikoilun jälkeisen kuivumisen tuntuista kutinaa, tai sen tyyppistä kuin hyttysen puremaa tekisi mieli raapia, eli ei mitään vakavaa onneksi). Lisäksi ajoittaiset, tavalliset fyysiset oireiluni ovat jatkuneet, kuten kuumuuden tuntemus ja löysävatsaisuus, ja ajoittainen päätä lievästi kiristävä kipu, mutta näitä minulla oli jo ennen lääkkeen aloittamistakin, eikä ole muuttuneet paljoakaan. Ainoat muutokset ehkä siinä, että aamuisin en ole niin ahdistunut tulevasta päivästä, ja sen vuoksi en koe tuskaista kuumuutta, rinnan puristusta läheskään päivittäin enää. (Elämäni on tällä hetkellä kovin vaatimatonta, joten sekin antaa mahdollisuuden rauhoittaa omaa mieltä.)

        Nukkuminen on alkanut myöhäistyä. Ennen lääkettä nukahdin iltaisin kello 21-22, mutta nyt olen alkanut myöhäistää nukkumaan menoa, ja Brintellixin otan aina vasta noin 21.30 maissa. Unessa olen kuitenkin vasta puolen yön jälkeen, tai myöhäisimmillään 03 paikkeilla. Jos malttaisin vain nukahtaa, niin en usko että lääke valvottaisi minua, mutta perus iltavirkkuuteni on taitanut alkaa tulemaan takaisin lääkkeen myötä ja nautin iltojen pikkuisen aktiivisemmasta ajasta ennen nukahtamistani. Aamuisinkin olen saanut nukuttua hyvin, herännyt aina aika tarkalleen 10 maissa. Jos tulee ympäristöstä painetta (esimerkiksi joudun laittamaan herätyskellon aamuksi) niin paineistun siitä, ja tulee aamuheräilyä ja nukun kevyempää unta ja sitten olen taas väsyneempi.

        Mieliala ollut kuitenkin edelleen synkkä ja apaattinen, odotan vielä lääkkeen vaikutusta... Olen miettinyt, että kysyn lääkäriltä annoksen nostamisesta, kun tapaamme seuraavan kerran.

        Ainut positiivinen vaikutus jonka olen jo havainnut, on juurikin tuo minulle tavanomainen iltavirkeys, joka on yleensä myös luovaa aikaa. Näinä hetkinä olen huomannut, että harmaa, tyhjyyttä kaikuva pääni on alkanut virrata ajatuksia tavallisempaan tapaansa ja olen jaksanut esimerkiksi viestitellä muutaman ihmisen kanssa ja ajatella asioita, tätä ei kuitenkaan ole tapahtunut kuin muutamana iltana parin-muutaman tunnin ajan ennen nukkumaan käymistä.

        Kuinka sinulla on mennyt nyt alkuun, saitko lääkkeen aloitettua, vai onko se vielä kaapissasi odottamassa?

        -MandariiniMankeli


    • Anonyymi

      Otin puolen vuoden ajan 10 mg ahdistukseen, sitä ennen joitakin vuosia sitten oli Sepram 10-20 mg masennukseen, joka sitten todettiinkin olevan enemmän ahdistusta. Olen aika lääkeherkkä ja esim. Sepram aiheutti herkästi levottomia jalkoja ja pahoinvointia. Brintellix aiheutti vähän fyysisiä sivuvaikutuksia, mutta sai syömään ihan tolkuttomia määriä ja lihoin 10 kg puolen vuoden aikana. En ole aiemmin kokenut tuommoista ahmimista ja olin normaalipainoinen lääkityksen alkaessa. Lisäksi esim. autolla ajaessa olin aggressiivinen, saatoin ajella ylinopeutta ja näyttää muille keskaria ärsyttävässä tilanteessa, mikä oli mulle aivan epätyypillistä. Puolessa vuodessa ahdistusta aiheuttanut tilanne tasaantui ja lääkärin ohjeella lopetin muutaman viikon aikana kevennellen annosta. Aluksi ei ollut erityisiä oireita, mutta kahden viikon kuluttua alkoi brain zapit eli silmien ja pään sivuttaisliikkeistä aiheutuvat oudot tuntemukset päässä, lisäksi huimausta ja korvien soimista. Jenkkisivustojen mukaan tämä on tyypillistä, jos on syönyt masennuslääkettä alle vuoden. Oireet ovat pysyneen jo kuukausien ajan, välillä on kuitenkin päiviä ettei niitä ole, välillä meinaa tasapaino pettää oireen vuoksi. Huonosti nukkuminen selvästi pahentaan oiretta. Ei siis kannata lopettaa lääkitystä ennenkuin 1 v on mennyt ja silloinkin todella hitaasti, jotta välttyy spitkääm jatkuvilta sivuvaikutuksilta.

    • Mulla takana 3 viikkoa lääkettä. Koko ajan pahoinvointia. Olen ylikriittinen ja äkäinen, suoraan sanoen joskus sietämätön. Alkuun olin sähköpupu 3 päivää: siivoson, soittelin kaverit läpi ym. tavallisuudesta poikkeavaa. Sitten tuli väsy. Nukun nyt noin 16 tuntia päivässä, en pötköön vaan vähän väliä torkahdellen. Mietin pitäisikö vaihtaa vanhaan lääkkeeseen. Silloin olin hyväntuulinen zombi.

      • Anonyymi

        Hei
        Milloin otat lääkkeen? Millä annoksella aloitit? Onko jo olo tasaantunut?
        Itse aloitin eilen 5mg viikko aluksi sitten 10mg ja sen jälkeen 15mg jos ei tuu mitään ongelmia.
        Lääke ohjeistettiin ottamaan illalla juuri ennen nukkumaan menoa.


    • Anonyymi

      Terve (sairas)!

      Onko kellään päihteiden käyttäjällä kokemusta et auttaako nää paskaan fiilikseen kun on esim juomatta? Olantsapiini ja ketis auttaa...
      Sain kaverilta näitä ja ei oo mitään hajua mitä nää on... Siis en halua mitään fiiliksiä (ihan kun niitä masennuslääkkeestä sais 😂) vaan paskan olon pois ja nukuttua. Eli onko nää esim väsyttäviä? Tuolta ylempää luin et joillain mirtatsapiini väsyttää,itellä ei yhtään. Mielenkiintosta miten erilain ihmisten aivot toimii.

      Kiitos paljon jos joku viitsii vastata.

      • Anonyymi

        Ei saa ees vastausta et onko noi väsyttäviä 🙄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa ees vastausta et onko noi väsyttäviä 🙄

        Saisko tän nostettua ylös tälleen....jos sais vaikka jonkun vastauksen,kiitos?


    • Anonyymi

      Moikka!Mulle määrättiin Brintellix 5 mg (aloitus) -> jota yritettiin nostaa 10 mg, mutta sivuoireet oli niin pahoja että annos tiputettiin takaisin 5 mg:aan. Mulle määrättiin Brintellix sosiaalisten tilanteiden pelkoon, johon se auttoi hyvin. Uskalsin lähteä ulos talosta, eikä ollut niin paljon vaikeita ajatuksia kuin ennen. Brintellix aiheutti mulle vain niin kauheat mahaoireet( mahakipu, pahoinvointi, oksentaminen) ja heikensi muistia pahemmin kuin rauhoittavat, joten en pystynyt lopulta käyttämään sitä edes tuolla 5 mg annoksella. Harmi kun oli niin hyvä lääke muutoin. Nyt olen sinnitellyt ilman lääkkeitä, mutta ahdistus on alkanut haittaamaan elämää siinä määrin että aion olla ensi viikolla yhteydessä lääkäriin.

    • Anonyymi

      Jaan myös omia kokemuksia Brintellixin aloituksesta. Söin kuukauden 5mg/vrk ja kohta tulee täyteen kuukausi 10mg/vrk annosta. En saanut ohjetta mihin kellon aikaan ottaa lääkkeen, joten päätin ottaa sen illalla ennen nukkumaan menoa. Ei ole tullut muita haittavaikutuksia kuin kauhea päänsärky moneksi päiväksi 2viikon aloituksen kohdalla molemmista. Onneksi sinnittelin niiden yli. Lääke on tasannut oloa ja poistanut ahdistusta sekä päivittäisiä synkkiä ajatuksia ja murehtimista. En ole eläissäni lääkkeitä syönyt, mutta vaikuttaa hyvältä.

      Suosittelen kertomaan läheisille lääkkeen aloituksesta ja välttämään lääkkeen aloituksen yhteydessä suuria konflikteja läheisten kanssa. En myöskään suosittele suurta alkoholin käyttöä lääkkeen kera.

      Voimaa itse kullekkin, valoa on tunnelin päässä 🙏❤️

    • Anonyymi

      Minkä ikäinen olet ??
      Kuulostaa positiiviselta asialta ja kiva tietää että jollain on terveys kääntynyt parempaan suuntaan

    • Anonyymi

      Suosittelen

    • Heippa! Minäkin voisin jakaa oman kokemukseni Brintellixin käytöstä masennuksen hoitoon, takana on nyt kuukausi 5mg annostuksella. Käytän sitä Escitalopramin rinnalla, joka hoitaa ahdistuneisuushäiriötä. Minulle Brintellix sopi alusta asti todella hyvin, ainoat sivuvaikutukset olivat hassut kuumat aallot ja lisääntynyt hikoilu viikon verran. Kuukauden käytön jälkeen alan huomata vaikutuksia mielialassa: en enää samalla tavalla jää negatiivisiin ajatuskehiin jumiin, joihin mieleni tavallaan vanhasta tottumuksesta hakeutuu. Yleismielialani on positiivisempi ja olo muutenkin levollisempi. Pelkäsin aika paljon Brintellixin aloitusta, kun en ollut lukenut oikeastaan yhtään positiivisia kokemuksia, mutta näin jälkeenpäin kyllä ehdottomasti kannatti aloittaa. Toivotan voimaa ja valoa kaikille muille sairauksien kanssa kamppaileville! <3

    • Anonyymi

      Heippa. En nyt tiiä mihin kommenttiin kirjoitan mutta johonkin kuites.
      Neljäs päivä Brintellixiä menossa, parikymmentä vuotta paroxetin. Edellisestä lääkkeestä alkoi tavallaan tehot hiipuun, alkoi paniikki ja ahdistuskohtauksia tulemaan tosi paljon ja rauhoittavaa meni. Itsa hakeuduin lääkärille jutteleen asiasta. Ensimmäinen oli sitä mieltä että paroxetin on vallan mainio lääke, ota se 60mg päivässä. Onnekseni jouduin muun asian ohessa toiselle lääkärille joka kauhistui edellisen lääkärin ohjeistusta. Välittömästi paroxetinin purku asteittain. Vieroitusoireet, huh huh. Melkein palasin vanhaan mutta taistelin.
      Mutta, takas Brintellixiin. Uusia aloittamisen oireita; kutina ajoittain varsinki jaloissa, mahassa kaasua aivan mahoton, samaan aikaan tuntuu niinku kakkaisin vuoden ajan ulosteet, huimaus, silmät vetää välillä miten sattuu. Melko olemattomia koska tottunut näihin edellisen lääkkeen purun aikana. Lääkkeiden välissä oli muutama päivä ilman mitään lääkettä jos sillä on merkitystä.
      Vielä ainakin koen että Brintellix on mulle ainaki sopiva.
      Yöunet parantunu, ruokahalu vähentynyt (saisko sen -20kg pois joka edellisestä lääkkeestä tuli kaupan päälle) .
      Tsemppiä kaikille!

      • Anonyymi

        Ja B:n annos nyt aluksi 10mg/vrk.


      • Anonyymi

        Sormet paleltaa varsinkin iltaisin nykyään jopa henkilöllä joka ei ole juuri koskaan palellut ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sormet paleltaa varsinkin iltaisin nykyään jopa henkilöllä joka ei ole juuri koskaan palellut ennen.

        Ja minä palelen niin että hampaat kalisee suussa ja yhtäkkiä kylven hiessä. En ole normaalisti paleleva. Tämä alkoi lääkkeen aloituksen jälkeen ja jatkuu edelleen.


    • Anonyymi

      Aloitin ko lääkkeen 5 mg ja viikon jälkeen nostettiin 10 mg. Olo on kauhea.
      Ahdistus, paniikki ja masennus on lisääntynyt päivä päivältä ja samoin itkuisuus.
      Päässä on jotenkin tukkoinen olo ruokahaluttomuus palasi ja kuvottaa. samoin on joko kylmä tai kuuma jatkuvasti.
      Lääkäri sanoi olon pahenevan aluksi mutta alkaa tasaantumaan parin viikon jälkeen.
      En kyllä jaksa kauaa tätä...

    • Anonyymi

      Olen syönyt tätä Brintellix lääkettä jo pari kuukautta 20 mg vuorokaudessa. Ei ole auttanut yhtään. Ahdistus on läsnä koko ajan. Välillä olen ollut töissä kun lääkäri on kehoittanut, mutta se on vaikeaa. Koen epätoivoa ja toimintakyky on lähes nolla. Alkoholia on käyttänyt, mutta ajattelin laittaa Tammikuussa korkin kiinni. Rinnassa tuntuu pahalta, vaikka sydän on kunnossa kiitos urheilutaustalle. Mitä voisin vielä kokeilla ?

    • Anonyymi

      Minulle todettiin vaikea masennus ja ahdistus ollut kovaa. Aloitus oli 10mg ja siinä meni tuskaillessa pari vko, kun olo oli todella huono, oksettava ja ahdistus oli kova, mutta se meni sitten ohi. Hetken oli ihan ok olo, mutta nosto 15mg teki taas olon huonoksi. Sitten vielä nosto 20mg ja taas sama ja takaisin 15mg. Ahdistus on vielä kova, mutta ei enää tule huonoa oloa lääkkeen syönnistä.Saapa nähdä meneekö lääke vaihtoon. Ei oikeen tule tarpeeksi vastetta ja 2kk kohta takana. Zemppiä kaikille, mutta ei taida tuo ahdistukseen auttaa vaikka lääkärit sanovat, että masennus ja ahdistus kulkevat käsikädessä.

    • Anonyymi

      Moi. Tässä mulla tämä sama lääke ja aikomus aloittaa. Sitä mietin,että ottaako aamulla vai illalla,kumpi parempi? Auttoiko unettomuuteen? Se olisi toivottua!

    • Mulla on keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Käytin 5kk sisältäen 2 annosnostoa Escitalopramia. Ei mitään vaikutusta ja haittana kuiva suu, mutta se ei haitannut. Hidas lääkkeen purku (kerran viikossa annos pieneni) ja sitten heti Brintellix.

      Nyt olen käyttänyt 3kk Brintellix 10mg. Vaste tuli yllättävän nopeaa. En ole lainkaan masentunut.
      Minun ahdistukseen tai sosiaalisten tilanteiden pelkoon ei vaikutusta.

      Koska löydän helpommin mielekästä tekemistä, tulee reippaammin mentyä esim kirpputorille, vaikka silti sosiaalisuus ja muut ihmiset ahdistaa . Kun haluan löytää kirppiksiltä mielekkäitä asioita, lähden helpommin kotoa. Että sinänsä siihenkin auttaa.

      Minulla oli satunnaisesti nopeasti ohi menevää, mutta voimakasta pahoinvointia Brintellixistä alkaen n 1kk lääkkeen aloituksesta. En ajatellut johtuvan lääkkeestä, mutta kävin lääkärillä kun tuli ihan oksennettua tyhjää mahaa. Lääkäri sanoi, että lääkkeen voi ottaa illallakin. Kokeilin sitä ainoastaan kerran, enkä saanut unta moneen tuntiin. Sitten aloitin pantroprazol 20mg aamuun. 30-60min sen jälkeen otan Brintellix. Enää ei ole pahoinvointia.

      En uskonut olevani kovin masentunut, ennenkuin koin miltä tuntuu kun ei ole masentunut. Vuosikausien masennus tuntunut normaalilta olotilalta. Suosittelen hakemaan apua myös muualta lääkityksen tueksi. Itseäni auttaa äänikirjat kuten Joustava mieli. Ja käyn psykologilla kerran kuussa.

      • Anonyymi

        B6 vitamiini auttaa pahoinvointiin


    • Anonyymi

      Kiitos. Oli hyvää tekstiä.👍🏻

    • Anonyymi

      Täällä kuudes päivä Brintellix 10mg kanssa takana. Auttaa ehkä nukkumaan paremmin jo tässä vaiheessa ja ehkä huomaan ahdistuneisuuden olevan vähäisempää vaikka koen sitä edelleen päivittäin. Toivon että tällä tulee kuntoon sekä psykoterapialla.

      Minulla tämä kaikki alkoi talvella jolloin meni kaikki yöunet lähes täysin. Myös libido koki ison muutoksen tuossa kohtaa joka ahdisti minua miehenä lisää. Lääkäri sanoi että stressi ja uupumus taustalla ja tutkitukin ettei mitään muuta vikaa ole. Masennus ja uupumustestistä tulee kaikista kohdista lähes täydet pisteet. Ahdistaa sekin kun ei tiedä, että mistä tämä tarkalleen johtuu ja tässähän alkaa epäillä lähes joka asiaa ympärillään.

      Mukava ollut lukea muiden kokemuksia täältä ja ystäväni joka käyttää tätä Brintellixiä myös on pitänyt lääkettä ihan hyvänä. Voi kun saisin vanhat energiani takaisin mutta ei pidä hätäillä. Töistä olen sairaslomalla.

      Tsembbiä kaikille asioiden kanssa painiskeleville ja pistelkäähän tänne kommentteja voinneistanne.

      -Hämmenynyt-

    • Anonyymi

      Brintellix aloitettiin, aamulla pilleri, 10 Minuuttia ja vatsasta kaikki ylös. Väsytti myös ihan pirusti. Aamulla jos torkahti lääkkeen ottamisen jälkeen niin helposti nukkui kellon ympäri ja sekoitti unirytmit. 2 viikkoa jaksoin oksentaa ja päätin että nyt riitti. Komiaa kun rahat on kiinni noissa syömäkelvottomissa niin ei tarvitse muitakaan valmisteita hakea apteekista. Ollaan sit ilman.

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään kokemusta Brintellixin syönnistä siten, että ottaisi sitä 2 x vuorokaudessa. Olen itse ottanut 5 mg aamuisin ja 10 mg iltaisin ja tämä tuntuu toimivan minulla. En ole asiaan saanut varmistusta lääkäriltä, joten lähdin itse jakamaan annoksen kahteen osaan? Onkohan tämä turvallista? Lääkärin vastaanottoaika on minulla vasta kesäkuussa. En löydä mistään kokemuksia tällaisesta. Löytyisikö täältä ketään, jolla olisi kokemusta lääkkeen otosta 2 x vuorokaudessa?

    • Anonyymi

      Millaiset seksuaaliset vaikutukset ovat britellixissä? - mies

      • Anonyymi

        Ei pitäisi vaikuttaa seksuaalisuuteen mitenkään vaikka jotkut ovat niin kommentoineet. Se vetämättömyys voi johtua helposti muista asioista (masennus,stressi) mutta lyhyen noin kuukauden kuurin jälkeen tuntuu että tappaa monenlaisia tunteita joskin auttaa ahdistukseen ja masennukseen. Harmi vaan kun tätäkin pitäisi syödä pitkään vähintään kuukausia että osaisi varmasti sanoa miten mihinkin vaikuttaa.


    • Anonyymi

      Hei! Ja kiitos kun aloit jakamaan ko. lääkkeestä kokemuksia. Mulla todettiin vaikea (välillä hyvin vaikea) masennustila, joka suoraan johtuu mun parantumattomasta ja etenevästä sairaudesta, joka on tuonut mukanaan aivoinfarkteja ja näiden myöhäisvaikutuksiin kuuluu masennus ym. elämää voimakkaasti vaikuttavia ongelmia. Saan nyt hakea ensimmäiset annokset, mutta onko tässä mitään Kelakorvattavuutta? Mietin kun näytti olevan suht kallis lääke YA apteekeissa... Saas nähä millon mun mieli alkaa tasottua eikä enää heittele ylös alas ja välillä sivuillekki niinko Linnanmäen Mustekala. Oikeen ootan sitä päivää kun herään aamulla ilman hirveetä ahistusta ja pelkoa...

    • Anonyymi

      Itsellä toimii hyvin mutta on kallis. Onko kellään tietoa milloin se halpenee eli patentti raukeaa tai mistä se johtuukaan?

      • Anonyymi

        Mä oon syönyt Brintellixiä 10 mg nyt reilun 7 kk. Lääkärin ohje oli, että vuoden syöt ja sitten katsellaan lopettamista pikkuhiljaa. Nyt on kuitenkin alkanut tympimään koko pilleri. Otan sen iltaisin ja edelleen jo vajaan puolen tunnin kuluttua alkaa hiipimään pahan olon tunne ja tulee kiire nukahtaa ennen kuin yltyy oikein pahaksi. Alkuun sain lääkkeestä hyvinkin apua mielialaan ja olen edelleen pirteämpi, mutta eivät ne velat muutu saataviksi eikä sairastelevat lähimmäiset terveiksi eikä työpaikka mieluisaksi tällä pillerillä. Selkeästi siitä on kuitenkin ollut se apu, että näen kuormittavat asiat erillään eikä yhtenä mustana möykkynä. En tiedä oikein mitä tekisin. Jatkanko syömistä, lopetanko, nostanko annosta vai ehkä pitäisi olla kuitenkin yhteydessä lääkäriin. Mene ja tiedä... Lääke on siis kirjoitettu lievään masennukseen. Nyt näistä teidän kommenteista tajusin, että tämä pilleri on selitys sille että minä entinen vilukissa nukun ilman peittoa puolet yöstä. Ei se johdukaan etuajassa alkavista vaihdevuosista.
        T. Jeppu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon syönyt Brintellixiä 10 mg nyt reilun 7 kk. Lääkärin ohje oli, että vuoden syöt ja sitten katsellaan lopettamista pikkuhiljaa. Nyt on kuitenkin alkanut tympimään koko pilleri. Otan sen iltaisin ja edelleen jo vajaan puolen tunnin kuluttua alkaa hiipimään pahan olon tunne ja tulee kiire nukahtaa ennen kuin yltyy oikein pahaksi. Alkuun sain lääkkeestä hyvinkin apua mielialaan ja olen edelleen pirteämpi, mutta eivät ne velat muutu saataviksi eikä sairastelevat lähimmäiset terveiksi eikä työpaikka mieluisaksi tällä pillerillä. Selkeästi siitä on kuitenkin ollut se apu, että näen kuormittavat asiat erillään eikä yhtenä mustana möykkynä. En tiedä oikein mitä tekisin. Jatkanko syömistä, lopetanko, nostanko annosta vai ehkä pitäisi olla kuitenkin yhteydessä lääkäriin. Mene ja tiedä... Lääke on siis kirjoitettu lievään masennukseen. Nyt näistä teidän kommenteista tajusin, että tämä pilleri on selitys sille että minä entinen vilukissa nukun ilman peittoa puolet yöstä. Ei se johdukaan etuajassa alkavista vaihdevuosista.
        T. Jeppu

        Heips!
        Onko kellään muulla tätä lääkettä käyttävällä burn-outia tqi kroonista stressiä taustalla?
        Joku mainitsi väsymyksen täällä. Auttaako siihen vai pahentaako sitä?
        Itse en ole koskaan syönyt ennen mitään mielialalääkkeitä, ja olen ollut hieman skeptinen, joten jännittää.
        Sain viime vuonna bönärin ja siihen päälle yleistyneen ahdistushäiriön ja luultavasti lievän masennuksenkin, ja tässä toivutaan edelleen.
        Sinnittelin pitkään lyhyellä saikulla ja terapialla (joista oli kyllä apua) ja terapiaa aion jatkaa, mutta nyt on poljettu niin syvässä suossa, että jokainen työpäivä on melkoista taistelua, että pakko oli antaa tälle mahdollisuus, jotta jaksaa käydä työssä ja pystyisi keskittymään ilman jatkuvia itku-, ahdistus- ja paniikkikohtauksia.
        On vaan niin uuvuttavaa.
        Teen myös työtä, jossa pään pitäisi toimia, joten pelottaa hieman tuo joidenki mainitsema pöhnä päässä ja noi pahoinvoinnit (ainakin alkuun).
        Miten olette selvinneet noiden oireiden kanssa töissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heips!
        Onko kellään muulla tätä lääkettä käyttävällä burn-outia tqi kroonista stressiä taustalla?
        Joku mainitsi väsymyksen täällä. Auttaako siihen vai pahentaako sitä?
        Itse en ole koskaan syönyt ennen mitään mielialalääkkeitä, ja olen ollut hieman skeptinen, joten jännittää.
        Sain viime vuonna bönärin ja siihen päälle yleistyneen ahdistushäiriön ja luultavasti lievän masennuksenkin, ja tässä toivutaan edelleen.
        Sinnittelin pitkään lyhyellä saikulla ja terapialla (joista oli kyllä apua) ja terapiaa aion jatkaa, mutta nyt on poljettu niin syvässä suossa, että jokainen työpäivä on melkoista taistelua, että pakko oli antaa tälle mahdollisuus, jotta jaksaa käydä työssä ja pystyisi keskittymään ilman jatkuvia itku-, ahdistus- ja paniikkikohtauksia.
        On vaan niin uuvuttavaa.
        Teen myös työtä, jossa pään pitäisi toimia, joten pelottaa hieman tuo joidenki mainitsema pöhnä päässä ja noi pahoinvoinnit (ainakin alkuun).
        Miten olette selvinneet noiden oireiden kanssa töissä?

        Hyvä apu on ollut osa-aikaistaa työtä silloin kun ei tunnu jaksavan. Ahdistus on elimistön reaktio johonkin, kuten siihen että kuorma on ollut liian iso. Jos pyörittää työtä matka-ajat ja päiväkotikuskaukset huomioiden 50 tuntia viikossa ja hoitaa lapsia toiset 50 tuntia viikosta, niin kuormaa voi olla lopulta liikaa. Jonkun vuoden sitä jaksaa, mutta ei välttämättä kovin montaa, jos kuormitus jatkuu vain. Vanhempien uupumus ja ahdistus on tutkimusten mukaan ongelma erityisesti niissä maissa, joissa molemmat vanhemmat käyvät paljon töissä.


    • Anonyymi

      Moi! Itse aloittamassa just kyseistä lääkettä ja kyllä hieman jännittää. Kärsinyt 4-vuotta pahasta unettomuudesta ja ahdistuksesta. Kokeilussa masennukseen ollut essitalopram mutta siitä ei ollut mitään apua. Unilääkkeet kaikki käyty läpi laihoin tuloksin. Tällä hetkellä käytössä. Olazapiini, melatoniini ja zopinox.

      • Anonyymi

        Kahvin ja alkoholin käyttö aiheuttaa myös unettomuutta. Raudan puute on yleinen ahdistuksen tunteen syy etenkin kuukautisvuotoikäisillä naisilla
        Lääkkeet ei paljon auta, jos unettomuuden ja ahdistuksen syy on elämäntapavalinnoissa. Jos syy on aivokemioiden ongelmissa, ne voi auttaakin, mutta aika monella ahdistuksen ja unettomuuden pääsyynä on jotain elinympäristössä tai omassa ravinnossa.


    • lääkkeestä löytyy tämmöstä tietoa josta ei lääkärikään ilmeisesti ollut tietoinen kun tätä lääkettä suositeltiin juuri näitten seksuaalisten haittavaikutusten puuttumisella.
      Seksuaaliset toimintahäiriöt
      Kliinisissä tutkimuksissa seksuaalisia toimintahäiriöitä arvioitiin ASEX-asteikolla (Arizona Sexual Experience Scale). Annoksen ollessa 5-15 mg ei todettu eroa lumeeseen verrattuna. 20 mg:n vortioksetiiniannoksia käytettäessä seksuaalisten toimintahäiriöiden ilmaantuvuus (TESD) kuitenkin lisääntyi (ks. kohta Farmakodynamiikka). Markkinoille tulon jälkeen on raportoitu seksuaalisten toimintahäiriöiden tapauksia alle 20 mg:n vortioksetiiniannoksilla.

      • Anonyymi

        Jos Brintellix vie erektion, niin sildenafil (viagra) kannattaa ottaa käyttöön.


    • Anonyymi

      2023 nyt.
      Samaa mieltä. Kiitos.

    • Anonyymi

      Mulla on 20mg käytössä ja mulla se ilmeisesti toimii siten etten muista mitään ainakaan 100% varmuudella en edes muista varmaksi kuinka monta vuotta oon tätä syönyt mutta arviolta 2-3 vuotta nyt ainakin, mielikuvitus on hävinnyt mutta ajoittain sitäkin löytyy mutta niukasti, ja asioitten aloittaminen on entistä vaikeeta kun tekee mieli vain koomata sängyn pohjalla joko selaten puhelinta tai pelaten pelikonsolilla. Mielen kiintoa ei ole oikein mihinkään muuhun kuin ruoan syömiseen ja kissojen rupsutulseen ja tietenkin sängyn pohjalla loikoiluu joko somea tms viihdettä katsoen tai pelaten. Lääke vaikuttaa ilmeisesti myös parisuhteeseen esim haluttomuutena ja/tai ajoittaisena tunteettomuutena kumppania kohtaan ja jos kumppani ei siedä tai osaa ajatella syvemmin sitä miksi olet niin "laiska" / et tee mitään tai jaksa tehä tai halua tehä tai muista tehä jne jne.

      • Anonyymi

        Ainiin ja unettomuutta kärsin vaikka söisisin aamulla tai illalla lääkkeen siihen vaikuttaa tosin myös runsas kofeiinin käyttö ja yksi toinen lääkitys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainiin ja unettomuutta kärsin vaikka söisisin aamulla tai illalla lääkkeen siihen vaikuttaa tosin myös runsas kofeiinin käyttö ja yksi toinen lääkitys

        Toki vielä pakko lisätä pari positiivista kokemusta täähän mutten ole varma onko se brintellixin ansiota kun välillä tulee energiaiä päiviä jolloin tulee tehtyä lähes kaikki kasaantuneet kotihommat kerralla, tosin sen jälkeen taas alkaa ihan jäätävä koomaus putki


      • Anonyymi

        Turha syödä lääkettä joka ei sinulla auta! Vaikutusten pitäsi alkaa jo viimeistään yhden kuukauden jälkeen. Se on 100% yksilöllistä mikä lääke toimii ja millaisen annoksen tarvitsee.

        Itse oma lääkärini suositteli minulle joko Cipralexiä (eli escitalopramia) tai sertraliinia (mm. Sertralin Orion), mutta itse halusin juuri Brintellixin koska olen kuullut siitä hyviä kokemuksia. Jos olet kokeillut jo kahta eri SSRI-lääkettä, niin itse en suosittele että samankaltaisia lääkkeitä kokeilee enempää. Jos SSRI lääkkeet eivät tehoa, suosittelen esim. Voxraa, jolla on aivan erilainen vaikutusmekanismi. Jos sekin on jo nähty, kannattaa kysyä lääkäriltä muita vaihtoehtoja tai katsoa netistä ensin.

        Huom! Brintellix ei ole varsinaisesti SSRI-lääke, vaikka on silläkin vaikutusta siihen serotoniinin takaisinottoon mutta Brintellixillä on muuten erilainen vaikutusmekanismi kuin SSRI-lääkkeillä.


    • Anonyymi

      Brintellix 10mg on muuten todella hyvä mutta minulle se aiheuttaa unettomuutta.

      Lääkäri kehotti ottamaan sen aamulla ja näin olenkin tehnyt. Kuitenkin ajattelin kokeilla vielä ottaa sen illalla juuri ennen kuin menen nukkumaan. Toivon että ehdin nukahtaa ennen kuin lääkkeen aktivoiva ja piristävä vaikutus ehtii alkamaan. Ehkä kokeilen vielä niitä 5mg Brintellix tabletteja koska muuten Brintellix on todella hyvä lääke, eikä sillä ole muita haittoja. Minulle ei tule edes sitä pahoinvointia, vaikka se onkin melko yleistä (yleisempää kuin unettomuus). Olisi sääli joutua vaihtamaan tämä lääke, koska koen että se on paras mitä olen tähän mennessä kokeillut.

      Suosittelen kaikkia aloittamaan niillä 5mg tableteilla (10mg:n Brintellix tabletteja ei saa puolitettua). Odota esim 1-2 viikkoa ja sitten niitä voi alkaa ottaa 2 tablettia. Tietenkin kaikki on syytä sopia lääkärin kanssa, mutta mielestäni on helpompi aloittaa pienellä annoksella ja nostaa sitä myöhemmin.

    • Anonyymi

      Itsellä aloitin brintelixin lauantaina ja nyt keskiviikkona niin oksettava olo kun olla voi, ennen lääkkeen ottoa söin mysliä 2 tuntia ennemmin.

      • Anonyymi

        Käytän Brintellixiä 5 mg nyt kolmatta päivää. Ekana pvnä pahoinvointi oli tosi voimakasta, mutta sit se on päivä päivältä lieventynyt selvästi. Sen sijaan lievä, ikävä päänsärky vaivaa monta tuntia lääkkeen oton jälkeen. Burana on onneks auttanut. Mulla on ollut viime aikoina tosi kova ahdistus ja paha masennus traumapohjalta. Pitäis tietty saada muutakin apua kuin lääke, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Mulle ei käy ssri-lääkkeet ollenkaan, ei edes voxra. Oon tosi herkkä sivuvaikutuksille. Eli toivon tosiaan, että tää brintellix auttaisi, kun olo on ollut jo pitkään niin totaalisen hirveä, että elämänhalu mennyt. Kiva kuulla, että monille tää on toiminut!


      • Anonyymi

        Itse en saa pahoinvointia Brintellixistä (annos 10 mg), vaikka escitalopram 5mg aiheutti etovaa oloa lähes koko päiväksi. Vaihdoin escitalopramin siis Brintellixiin. Suosittelen kokeilemaan jos Brintellix ei aiheuta pahoinvointia jos otat sen aamulla täysin tyhjään vatsaan ja syöt aamupalan sitten 1-2 tunnin päästä vasta. Vastaavasti kannattaa kokeilla jos vaikka söyminen auttaisi siihen pahoinvointiin (eli ota Brintellix sitten kun olet jo syönyt aamupalan),.


    • Anonyymi

      Kuinka moni on huomannut lähimuistin katoavan Brintellixiä käyttäessä ja jos olet lopettanut, onko muisti palannut normaaliksi? Oma muisti huonontunut hämmentävästi käytön aikana, mutta johtuneeko lääkkeestä…

      • Anonyymi

        Ei ole minulle tullut muistiongelmia Brintellixistä. Mutta neuroleptit ovat sitä aiheuttaneet.


    • Anonyymi

      Hei!
      Mulla on jo pitkäkestoinen masennus, jo melkein 3 vuotta. Kokeilin jo monta lääkettä, mutta mistään ei ole isoa apua.
      Brintellixia aloitin lääkärin neuvon mukaan alle kuukauden sitten. Sitä ennen käytössä oli venlafaksiini, 225mg.
      Mitä voin kertoa?
      Oli ihan kamala puoliviikko, kun poistin vanhaa lääkettä, oli iso ylihermostus, mutta toisaalta hyvä vapauden tunne, eli ilman tablettia oli paljon parempaa, kuin sen kanssa.
      Sitten aloitin brintellixia ja myös oli alusta hyvä kokemus, tuli paljon energiaa, paljon haluja, itsearviointi nousi.
      Mutta ehkä 1,5 viikkoa päästä vaikutus meni pois.
      Verenpaine aloitti kohottaa silloin-talloin, migrenit palaavat.
      Ja olen ihan pihalla, miksi.
      Annoksen nostamisen 10mg asti?
      Vai brintellixin vaikutus on lyhytkestoinen?

      • Anonyymi

        10 mg on Brintellixin normaali annostus, 5mg on liian vähän. Brintellixin vaikutus kestää vähintäänkin yhtä hyvin kuin SSRI lääkkeiden teho.


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe