Kohtalo vastaan Vapaa tahto

Jotainrakentavaa

Kumpaa se Raamattu opettaa, kohtaloa tai vapaata tahtoa ?

Tai vapaata tahtoa mutta absoluuttinen totuus on kohtalo ?

22

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatttu ei opeta ainakaan kohtaloa 😉

      • Jotainrakentavaa

        Kiitoksia vastauksesta


    • Vapaata tahtoa ei uskoakseni ole olemassa.

      • Jotainrakentavaa

        Kiitoksia vastauksesta.. lyhyesti sanottuna, olen samaa mieltä vaikka eri mieltä ollaankin 🖖


      • Varmasti olisi hyvä määritellä mitä tarkoitetaan vapaalla tahdolla.


      • Jotainrakentavaa

        Vapaa haluamaan mitä haluaa...
        Vapaa tekemään omia päätöksiä...
        Vai onko tämäkin Jumalan päätös ?
        Mutta kristinuskon mukaan siis tämä on mun oma päätös


    • Mitä tarkoitat kohtalolla?

      • Jotainrakentavaa

        Jumalan määräämää kohtaloa...
        Mietin ihan sitä että opettaako Raamattu siihen, että jokainen ajatus ja teko on Jumalan vai siihen että ollaan vapaita..


      • Vapaus.rajallinen
        Jotainrakentavaa kirjoitti:

        Jumalan määräämää kohtaloa...
        Mietin ihan sitä että opettaako Raamattu siihen, että jokainen ajatus ja teko on Jumalan vai siihen että ollaan vapaita..

        Ihmisellä on vapaa tahto, mutta sitä rajoittavana tekijänä ovat kuitenkin sekä ihmisen luotuisuus (ihminen on luotu, mutta Jumala on luoja, kaikkitietävä ja kaikkivaltias) että langenneisuus (perisynti, joka sitoo ja heikentää ihmisen ajattelua ja arviointikykyä). Ihminen ei siis ole ennalta ohjelmoitu robotti joka ei pystyisi valitsemaan kääntyykö hän oikealle vai vasemmalle, mutta jatkuvasti toistaessaan vasemmalle kääntymistä ihmisen aivot kyllä urautuvat toistamaan samaa valintamallia ja kääntyminen oikealle alkaa tuntua aina vain vaikeammalta vaihtoehdolta. Tottumus on siis toinen luonto josta on vaikea päästä irti vaikka tahtoisikin.


      • Jotainrakentavaa kirjoitti:

        Jumalan määräämää kohtaloa...
        Mietin ihan sitä että opettaako Raamattu siihen, että jokainen ajatus ja teko on Jumalan vai siihen että ollaan vapaita..

        Käsittääkseni Jumala ei ole määrännyt ketään siis pakottanut ketään tekemään sellaisia valintoja, joita ihminen tekee.


    • Puhuisin mieluummin Jumalan johdatuksesta. Ihmisillä on kuitenkin vapaus valita toteuttaako Jumalan tahtoa.
      Ei me täällä minkään karman tai sokean kohtalon varassa sentään olla.

      • "Ei me täällä minkään karman tai sokean kohtalon varassa sentään olla."

        Itse asiassa ollaan. Johan sanonta >> On lottovoitto syntyä Suomeen << kuvaa, miten sattumanvaraisia ihmiskohtalot ovat.

        Norjassa voi solmia avioliiton Jumalan kasvojen edessä Suomessa ei.


    • Raamatun saa kyllä opettamaan melkein mitä itse haluaa. Kannataa ehkä noudattaa Jeesuksen esimerkkiä, eli keskittyä oman järjen käyttöön ja omien asenteidensa muokkaamiseen yhä inhimillisempään suuntaan. Kun sitten on kirkastanut mielessään nämä Jeesuksen keskeisimmät arvot, voi alkaa myös noudattamaan hänen esimerkkiään Raamatun käytössä.

    • hjhkkhkjh

      Luterilaisena kannattaa lukea mitä Lutter on vapaasta tahdosta sanonut pääteoksessaan "Sidottu ratkaisuvalta". Usko tahdon vapauteen alkaa karista ja aivan Raamatun opetuksen mukaisesti.

    • Robotski843256
    • Jotainrakentavaa

      "" Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ""

      Bullsh.t... en määrää universumin ulkonäköä kuten Jumala...

      "" kohtele toista kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan """

      Siinä olis mun raamattu...

      Jumala loi ihmiset vastakohdakseen ja kohtele muita ku ittees... mut toisaalt varo puukottavii avunsaajia.

      Täydellistä ?

      • Jotainrakentavaa

        tattista vastauksista 🤘


    • Vapaan tahdon omaava ihminen tekee valintoja sen mukaan millainen ihminen on.

    • jotainrakentavaa

      1 Moos 1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi;

      Omaksi kuvaksensa ?
      Eli omaksi robootiksi joka toteuttaa Jumalan käskyjä...

      Omaksi kuvaksensa ?
      Eli samanlaiseksi kuin hän itse on, vapaa valitsemaan vaihtoehdoista ne parhaat vaihtoehdot...

      Omaksi kuvaksensa ?
      Samannäköiseksi, mutta ei vapaa valitsemaan vaihtoehdoista ne parhaat vaihtoehdot...


      Jotkut skitsot väittää kuulevansa Jumalan äänen, miksi heitä ei kuunnella profeetoina ?
      Miksi Jesusta uskotaan, mutta skitsoja ei ?

      Kumpaakin kysymykseen vastaus kiitos !
      Kiitoksia vastauksista vaikka Hän ei niitä välttämättä vapaasta tahdosta teekkään...

    • Eiköhän sellainen kristillinen elämä ole useinmiten juurikin tuota vapaatatahtoa. Ihminen kuka tahansa voi valita vaikuttaako hyvässä tai pahassa.

      Kohtalon kontoselle selittelyt sitten huonoista valinnoista , ne vähän ontuu, eikä niin vähän.

      Mitä tulee Raamatun opetuksiin siellä on kyllä selkeästi henkilökohtainen vastuu , eli usko ei siis mitenkään vapauta yhtään ketään vaikka toki tietyt herätysliikkeet haluavat yrittää pestä ihmisiä vaikka todellisuudessa Raamattu ei tunne tuollaista, toki kastamisen mutta ei kenenkään pyhäksimuuttumisen, myös vanhoista synneista pitää vastata ja kukaan ei muutu pyhäksi . Tai ni yksi on ;)

      • jotainrakentavaa

        Jumala siis teki ihmiset samanlaisiksi kuin jumala ?
        Haluun repii sen tiedon että oon Jumala en muuta :DDD


    • qwert4

      Vapaa tahto on tekopyhien aksiooma, jolla yrittävät selitellä ihmisen pääsevän taivaaseen. Omilla ratkaisuilla. Erittäin hatara, tai epäraamatullinen oppi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      605
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      67
      557
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      94
      542
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      486
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe