Kiiskisten suvut

Lieksan Lehdessä oli maininta että Kiiskisiä olisi Lieksassa erityisen paljon. Itsekin kuulun tuohon sukuun, Isoisä oli Ukko-Heikki Kiiskinen, s.1878, kotoisin Viekijärven Anttilasta.

55

1910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NO JOHAN, vai sitä sukua!
      Sitten ollaan sukua, jos ei nyt ihan ensimmäisiä serkkuja, niin ei kovin kaukaisiakaan.

    • Valiogeenit

      Kaikki Lieksassa on sukua toisilleen.

      • Aatamin.omena

        Juu, Aatamin ja Eevan kautta;)


    • Tuomari.Hurmio

      Mielestäni turhan paljon paljastitte taholtanne. Täällä on salapoliiseja, jotka henkeen ja vereen ovat uteliaita kirjoittelijoiden henkilöllisyydestä. Toisaalta, jos tämä jatkuu, on väistämätön tosiasia, että rehdinkin sumun takaa paljastuu oikea nimi. Minä en nyt sitä kyllä varsinaisesti kaipaa. Siinä jotenkin jännite katoaa ja turbiini pysähtyy.

    • os.kiiskinen

      Ei noista sikakaan saa selvää kaksi ketkua hämäävät taas meitä eikä kumpikaan sano onko isän vai äitin puolelta. ei sellasta olekkaan joka noista tietosta selvittäs mitään. eikä kellää ole kirkonkirjoja käytössä kunhan taas vejättävät meitä. minäkin olen omaa sukua kiiskinen vaan ei mitää selviä tuosta.

      • No, miksi uteliaisuus vielä jotenkin pitäisi palkita? Mikä nyt niin oleellista ja relevanttia tämän kera olisi?
        Sika on muuten aika viisas;)



      • Ei tässä tiedä moniko sukulainen täällä kirjoittelee.
        Voisi paljastua useitakin, jos alkaisi tutkia.
        Eipä silti kyllä jonkun tiedänkin.


    • Ukko-Heikillä oli 14 lasta kahdesta avioliitosta, aikamoinen työmaa etsiä jonkun henkilöllisyys.
      Yhden poikamiesvainajan sukuselvityksessä oli toistasataa virkatodistusta, joten aikamoinen salapoliisityö täytyy tehdä että saisin puhelinsoiton tunnistajalta. Kamuttaja, oletan että olet Ukin sisarussarjan jälkeläisiä, katselin juuri sukutaulua ja huomaan että siellä on paljon nimiä.

      • Olet oikeassa, ei Heikki ole, mutta eräs hänen sisaruksistaan.


      • Maailma on pieni. Kaukaisin sukulainen asuu Australiassa, soittelin joku aika sitten hänelle.


    • Hallussani olevassa sukutaulussa vanhin on Olli Kiiskinen, s.1636 k.1734. Siitäpä voi lähteä kahlaamaan alaspäin.

    • Minä olen päässyt sukututkimuksessa 307 vuoden takaiseen esi-isään nimeltään Johan, joka eli vuosina 1711 - 1786. Hän meni naimisiin Agnetan (1724-1760) kanssa. Heidän lapsensa olivat Påhl, Olaus, Thomas, Clements, Erik, Göran ja Johan. Olen sukutaulussa (1711-2018) yhdeksäs isä alaspäin. Oli hyvin yleistä, että perheissä oli runsaasti lapsia. Enimmillään näyttää olleen 14. Myös lapsikuolleisuus ei ollut harvinaista. Äidilläni oli kymmenen sisarusta, mutta minulla on enää vain kolme sisarusta, kaksi tyttöä ja yksi poika.

    • Ukko-Heikillä oli neljä poikaa joista vain yhdellä on jälkeläisiä. Minä en ole hänen poikansa, joten kuulun sukuun äitini kautta. Isän puolen juuret ovat Eteläpohjanmaalla, kaukaisin sukulainen jonka olen löytänyt on 1600 luvulla Ruovedeltä Eteläpohjanmaalle muuttanut Paavo Ollikainen.

    • Kävin juuri Ukin haudalla, siellä on myös ukin ensimmäisen vaimon hautaristi. Lupasin lähettää kuvat noista serkulleni Australiaan.

      • On sitten vanha risti vielä tallella.


      • kamuttaja kirjoitti:

        On sitten vanha risti vielä tallella.

        Taidat Kamuttaja tietää jotain tuosta rististä tai henkilöstä.


      • rotestimökinpoika kirjoitti:

        Taidat Kamuttaja tietää jotain tuosta rististä tai henkilöstä.

        Henkilöstä en niinkään, mutta ristin uskon muistavani, kun ei ole aivan vakiomallia.
        Joskus ihailin sitä, ja eräs suvusta kertoi siinnä olevan sellaisen haudattuna, joka hipaisee sukua.


      • Oli joskus juttua serkkupojasta joka oli hitsaajana Lieksan voimalaitoksen työmaalla. On samalla tavalla sukua sinulle kuin minäkin. Pyöritti firmaa täällä etelässä, poikansa jatkavat.


    • sukurasitus

      Olipahan suku mikä tahansa,niin kaikki ei ole välttämättä ruudin keksijöitä,eikä ole tietysti väliksikään,kunhan ei vaan tuppaudu liian vaativalle paikalle.

      • Siinnä suvussa kyllä sattuu olemaan joku lähes "ylinero" keksijä.
        Hän kehitti monia erilaisia työkaluja, jotka varmasti olisivat nytkin käytössä, jos olisi ollut rahoittaja.
        Hän kehitti muutakin kuin teknisiä asioita.
        Kansa piti häntä höperönä, mutta sitä hän ei ollut, vaan oli hyvinkin älykäs, suorastaan yliälykäs.
        Sukunimi oli Kiiskinen.


      • äidin.puolelta.Kiiskinen
        kamuttaja kirjoitti:

        Siinnä suvussa kyllä sattuu olemaan joku lähes "ylinero" keksijä.
        Hän kehitti monia erilaisia työkaluja, jotka varmasti olisivat nytkin käytössä, jos olisi ollut rahoittaja.
        Hän kehitti muutakin kuin teknisiä asioita.
        Kansa piti häntä höperönä, mutta sitä hän ei ollut, vaan oli hyvinkin älykäs, suorastaan yliälykäs.
        Sukunimi oli Kiiskinen.

        Kenestä kamuttaja oikein puhut oliko henkilö lieksalainen?


      • kamuttaja kirjoitti:

        Siinnä suvussa kyllä sattuu olemaan joku lähes "ylinero" keksijä.
        Hän kehitti monia erilaisia työkaluja, jotka varmasti olisivat nytkin käytössä, jos olisi ollut rahoittaja.
        Hän kehitti muutakin kuin teknisiä asioita.
        Kansa piti häntä höperönä, mutta sitä hän ei ollut, vaan oli hyvinkin älykäs, suorastaan yliälykäs.
        Sukunimi oli Kiiskinen.

        Tiedätkö Rotesti kenestä puhun, oliko tuo keksijänero niin läheistä sukua sinulle?


      • kamuttaja kirjoitti:

        Tiedätkö Rotesti kenestä puhun, oliko tuo keksijänero niin läheistä sukua sinulle?

        Ei ole ilmeisesti ihan läheltä, en tiedä kenestä on kyse. Täytyy vähän kartoittaa, olen ollut muutaman ennennäkemättömän sukulaisen kanssa juttusilla. Löytyi yksi värikäs persoona, pari vuotta minua vanhempi. On katsellut mm. Itäsuomen metsät ilmasta käsin melko tarkasti.


      • Lisänä vielä, Isoisän veljenpoika poistui joukoistamme joku aika sitten. Lepää siellä missä on se risti jota kuvailin. Valurautaa, messinkilaatalla.


      • Tunnen.täysin
        rotestimökinpoika kirjoitti:

        Ei ole ilmeisesti ihan läheltä, en tiedä kenestä on kyse. Täytyy vähän kartoittaa, olen ollut muutaman ennennäkemättömän sukulaisen kanssa juttusilla. Löytyi yksi värikäs persoona, pari vuotta minua vanhempi. On katsellut mm. Itäsuomen metsät ilmasta käsin melko tarkasti.

        Se mistä Kamuttaja puhuu on feikki keksitty henkilö. Ei ole ollut ketään keksijää. Minä tunnen koko suvun.


      • Tunnen.täysin kirjoitti:

        Se mistä Kamuttaja puhuu on feikki keksitty henkilö. Ei ole ollut ketään keksijää. Minä tunnen koko suvun.

        No kerropa sitten ketä koskettaa tämä tapaus joka sattui -60 luvulla: Mies sai surmansa reen luisuessa auton eteen. Auto törmäsi sen eteen luisuneeseen rekeen jolloin mies lensi auton tuulilasia vasten ja paiskautui maantielle menettäen heti henkensä Mätäsvaarassa.....
        Kamuttaja saattaa tietääkin kenestä on kyse.


      • lääketieteen.lisensiaati
        rotestimökinpoika kirjoitti:

        No kerropa sitten ketä koskettaa tämä tapaus joka sattui -60 luvulla: Mies sai surmansa reen luisuessa auton eteen. Auto törmäsi sen eteen luisuneeseen rekeen jolloin mies lensi auton tuulilasia vasten ja paiskautui maantielle menettäen heti henkensä Mätäsvaarassa.....
        Kamuttaja saattaa tietääkin kenestä on kyse.

        Tunsin tuon miehen hyvin ja tunnen tapauksen olin silloin töissä lieksan sairaalassa ja yritin pelastaa miehenhengen mutta ei onnistunnut.


      • lääketieteen.lisensiaati kirjoitti:

        Tunsin tuon miehen hyvin ja tunnen tapauksen olin silloin töissä lieksan sairaalassa ja yritin pelastaa miehenhengen mutta ei onnistunnut.

        Edessäni on lehtileike jossa lukee että henkilö sai surmansa heti, joten olitko paikalla tapahtumahetkellä?


      • Lieksa
        rotestimökinpoika kirjoitti:

        No kerropa sitten ketä koskettaa tämä tapaus joka sattui -60 luvulla: Mies sai surmansa reen luisuessa auton eteen. Auto törmäsi sen eteen luisuneeseen rekeen jolloin mies lensi auton tuulilasia vasten ja paiskautui maantielle menettäen heti henkensä Mätäsvaarassa.....
        Kamuttaja saattaa tietääkin kenestä on kyse.

        Oli varmaankin auton alle jäänyt Iivari Kiiskinen.


      • Lieksa kirjoitti:

        Oli varmaankin auton alle jäänyt Iivari Kiiskinen.

        Kyllä.


      • rotestimökinpoika kirjoitti:

        Kyllä.

        Oli sukua tuolle keksijälle, josta alempana kirjoitin.


      • lääketieteen.lisensiaati kirjoitti:

        Tunsin tuon miehen hyvin ja tunnen tapauksen olin silloin töissä lieksan sairaalassa ja yritin pelastaa miehenhengen mutta ei onnistunnut.

        Lisensiaatilla heittää taas, no ei ihme kun on joka alan huippu everstistä lähtien..


    • Mähkö

      Hei Rantalan koulussa oli Kiiskinen niminen ihan punatukkainen tyttö. Aloitti koulun 1952 muutti sitten Helsinkiin. Oltiin samalla luokalla istuttiin vierekkäin.

      • on.outo.sensuuri

        Miksi poistettiin aivan asiallinen kysymys? Siinnä ei ketään loukattu eikä haukuttu.


      • on.outo.sensuuri kirjoitti:

        Miksi poistettiin aivan asiallinen kysymys? Siinnä ei ketään loukattu eikä haukuttu.

        Ei se ole ensimmäinen kerta, kun asialliset kysymykset poistuu.


    • mulla.on.kiva.ukki

      Jututin ukkia ja sain häneltä yhden nimen joka voisi olla tuo Kamuttajan tarkoittama keksijänero hän muisteli nimen olleen Ee.. Kiiskinen. Viittitkö Kamuttaja vastata muistiko ukki oikein. En laita koko nimeä sillä tuo pitäisi riittää sellaiselle joka tietää henkilön.

      • Olisi mukava tietää kuka tuo kiva ukkisi on, mutta älä kerro.
        Hän aivan selvästi tietää henkilön, juuri hän on kyseessä.
        Oli kouluja käymtön, mutta erittäin älykäs, ja kehitteli kaikenlaista.
        Lieksalla käydessä sama vanha iso kellertävä reppu keikkui selässä, niinkauan kuin muistan.
        Aika iso laiha mies.


    • Asianajajaja

      Eemeli Kiiskinen oli minun isä joten turva tukkoon tai poliisi on ovella

      • Niin kenen ovelle virkavalta on menossa?


      • No nyt on näkyy taas uusi ammatti, ja aivan outo "asianajajaja".
        Sellaisen ammatin tiedän kuin asianajaja, mutta tuo on uusi versio.
        Taitaa olla sama jolla on monta ammattia.

        Tuo arvaus Kiiskisen etunimestä meni pahoin pieleen.
        Ei tida olla, eikä ole ollut Eemeli Kiiskista sillä suunnalla.
        Tämän keksijän ainoa lapsen tunsin hyvin, mutta hänkin on ollut jo tuon ilmasissa kymmeniä vuosia.
        Enempää ei kannata arvailla, en ota niihin kantaa, vain jos Rotesti kysyy kirjattuna, tai arvaa niin siihen otan kantaa.


      • Ei tiennyt äitikään tuota keksijää, tai muistanut. Ikäihminen kun jo on. Iivari -setänsä kyllä muisti ja joitain muita sukulaisia. Selvisi myös miten läheistä sukua on erään Kamuttajankin tunteman nyrkkeilijän vaimo minulle. Pikkuserkku. Kyselen asiaa muualtakin ja arvelin tutkia tuota Kiiskisen sukua muutenkin.


      • maailma.on.pieni
        rotestimökinpoika kirjoitti:

        Ei tiennyt äitikään tuota keksijää, tai muistanut. Ikäihminen kun jo on. Iivari -setänsä kyllä muisti ja joitain muita sukulaisia. Selvisi myös miten läheistä sukua on erään Kamuttajankin tunteman nyrkkeilijän vaimo minulle. Pikkuserkku. Kyselen asiaa muualtakin ja arvelin tutkia tuota Kiiskisen sukua muutenkin.

        Äitisi voisi tuntea Kamuttajankin ovat varmaan samaa ikäluokkaa. On selvästi Kiiskisiä koska kertoi keksijä kiiskisen olleen iso mies ja kamuhan on tunnustanut myös olevansa iso mies. Taidatte olla sukulaisia muutaman vuosikymmenen ikäerolla.


      • maailma.on.pieni kirjoitti:

        Äitisi voisi tuntea Kamuttajankin ovat varmaan samaa ikäluokkaa. On selvästi Kiiskisiä koska kertoi keksijä kiiskisen olleen iso mies ja kamuhan on tunnustanut myös olevansa iso mies. Taidatte olla sukulaisia muutaman vuosikymmenen ikäerolla.

        Minä olen sukulainen monelle, ja vielä useampi taitaa olla sukulainen minulle ;-))


      • maailma.on.pieni kirjoitti:

        Äitisi voisi tuntea Kamuttajankin ovat varmaan samaa ikäluokkaa. On selvästi Kiiskisiä koska kertoi keksijä kiiskisen olleen iso mies ja kamuhan on tunnustanut myös olevansa iso mies. Taidatte olla sukulaisia muutaman vuosikymmenen ikäerolla.

        Äidin muisti pätkii jo jonkun verran, lupasi ilmoitella jos muistaa jotain. Se on varmaa että vaikka jotain paljastuisikin niin määrättyä nimeä en tule ikinä paljastamaan. Minut saattaa joku tunnistaakin, mutta kukaan ei ole ottanut yhteyttä henkilökohtaisesti. Sen tiedän että ollaan Kamun kanssa heimokantaa, muutamista asioista voin sen tulkita.


      • arntporoloki
        rotestimökinpoika kirjoitti:

        Äidin muisti pätkii jo jonkun verran, lupasi ilmoitella jos muistaa jotain. Se on varmaa että vaikka jotain paljastuisikin niin määrättyä nimeä en tule ikinä paljastamaan. Minut saattaa joku tunnistaakin, mutta kukaan ei ole ottanut yhteyttä henkilökohtaisesti. Sen tiedän että ollaan Kamun kanssa heimokantaa, muutamista asioista voin sen tulkita.

        Mittä ihmeen heimokkantaa ei sellasista ole olemassakaan keksit kokko jutun


      • arntporoloki kirjoitti:

        Mittä ihmeen heimokkantaa ei sellasista ole olemassakaan keksit kokko jutun

        Suomen kieli on rikas, yhtä asiaa voidaan tarkoittaa monella sanalla. Olla heimokantaa eli sukua toisilleen, ei tuo sen vaikeampaa ole. Jos on kaukaista sukua niin voi sanoa että on sukua sen verran kuin seihtemes kirnunhuuhevesi. Älysikö arntporoloki, vai tuletko vielä tänne vässimään. (viisastelemaan).


      • Työvoimajohtaja
        rotestimökinpoika kirjoitti:

        Suomen kieli on rikas, yhtä asiaa voidaan tarkoittaa monella sanalla. Olla heimokantaa eli sukua toisilleen, ei tuo sen vaikeampaa ole. Jos on kaukaista sukua niin voi sanoa että on sukua sen verran kuin seihtemes kirnunhuuhevesi. Älysikö arntporoloki, vai tuletko vielä tänne vässimään. (viisastelemaan).

        Olemme täällä Työvoimatoistossa ihmetelleet jo kauan miksi työttömissä on kaikista eniten Kiiskisiä. Liittyy ilmeisesti sukukanntaan ja kodista saatuun malliin.


      • Höpö höpö, älä yleistä. Minä 62 v, hankin vielä uuden ammatin ja aion olla työelämässä ainakin 65 vuotiaaksi. Tekevälle, ammmattimiehelle on aina töitä. Tosin sukunimi ei ole Kiiskinen, äidin on mutta teki hänkin pitkän päivätyön eräällä alalla.


      • Työvoimajohtaja kirjoitti:

        Olemme täällä Työvoimatoistossa ihmetelleet jo kauan miksi työttömissä on kaikista eniten Kiiskisiä. Liittyy ilmeisesti sukukanntaan ja kodista saatuun malliin.

        Nyt pelle työvoimajohtaja laskee taas luikuria, sen näkee jo tekstin sävystä, ja sisällöstä.


    • Muistuu mieleen eräs Kiiskinen, mieshenkilö joka hymyili aina. Äitikin muisti, mutta nimi on unohtunut. Minulla on mielikuva että oli isokokoinen mies, kävi meilläkin joskus kylässä. Ei ole Kamuttaja vaan joku muu. Muistaako joku?

      • Onnea.vaan

        Mistä tiedät mukamas jotta ei ollut Kamuttaja tuotemerkit sopii hyvin?


      • Onnea.vaan kirjoitti:

        Mistä tiedät mukamas jotta ei ollut Kamuttaja tuotemerkit sopii hyvin?

        Kamuttajan sukunimi ei ole Kiiskinen, siitä tiedän. Voihan tuon päätellä aikaisemmista viesteistä.


      • Täällä keksijä' Kiiskiselläkin oli hymy herkässä, eikä koskaan ollut pahalla tuulella, vaikka olisi usein ollut syytäkin.
        Hänen ainoan lapsensa kohtalo oli kova.


      • Onnea.vaan kirjoitti:

        Mistä tiedät mukamas jotta ei ollut Kamuttaja tuotemerkit sopii hyvin?

        Mitkä "tuotemerkit" sopii.
        En minä ole tuote, vaan ihminen, enkä ole Kiiskinen.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      629
      20583
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      103
      17356
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      393
      9610
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      106
      7874
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      24
      5307
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      235
      4724
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      135
      2513
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      62
      1575
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      115
      1520
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      39
      1330
    Aihe