Kalliimpi 98 E5 tulee ajossa halvemmaksi kuin 95 E10.
Be 95 E10:n ostaminen ei kannata
20
1165
Vastaukset
- Lllfffgggggg
Ei tule.
98E:n antama hiukan parempi moottorin vääntö ja hyötysuhde ei taida kompensoida korkeampaa hintaa. Eron kulutuksessa varmaan voisi laboratoriossa mitata, mutta kokonaan toinen juttu on, löytyykö merkittävää eroa käytännössä.
Eniten 98E:n käytöstä varmaan hyötyisi suhteellisen korkeaviritteinen pienitilavuuksinen turboahdettu moottori, jossa olisi myös hyvin pitkälle kehittynyt moottorinohjaus.- AINA98-tankkiin
Aloitus on tosi.
"Eron kulutuksessa varmaan voisi laboratoriossa mitata, mutta kokonaan toinen juttu on, löytyykö merkittävää eroa käytännössä."
TM (Tekniikan Maailma) testannut ja kulutuserot on mitatattu: 98 bensiiniä kului vähemmän ja kompensoi hyvinkin tuon /- 10sentin hintaeron, ottaen vielä huomioon 95 bensiinistä aiheutuvat mahdolliset(kaan) moottorin häiriöt ja muut vikaisuudet.
Kaupallisena toimijanakin tankkaan myytäviin autoihin aina 98, suosittelen ostajienkin tankkaavan em. perusteilla. Ja vaikka tuo tosiaan hinnaltaan on kalliimpaa, jopa kaupallisesti toimivan kannattaa välttää riski 95-bensiinin aiheuttamasta moottorihäiriöstä... se vasta maksaakin, kun ostajalta pääsee parku moottorihäiriöstä ja syytä selvitellään, vaikka se ohimenevä häiriö olisikin ja 95-bensiinin aiheuttamaa: Paska makuhan siitä jää myyjälle ja ostajalle.
AINA 98, ihan varmuuden vuoksi.
T: ammattina autokauppa - PienliikeKusettaaAina
AINA98-tankkiin kirjoitti:
Aloitus on tosi.
"Eron kulutuksessa varmaan voisi laboratoriossa mitata, mutta kokonaan toinen juttu on, löytyykö merkittävää eroa käytännössä."
TM (Tekniikan Maailma) testannut ja kulutuserot on mitatattu: 98 bensiiniä kului vähemmän ja kompensoi hyvinkin tuon /- 10sentin hintaeron, ottaen vielä huomioon 95 bensiinistä aiheutuvat mahdolliset(kaan) moottorin häiriöt ja muut vikaisuudet.
Kaupallisena toimijanakin tankkaan myytäviin autoihin aina 98, suosittelen ostajienkin tankkaavan em. perusteilla. Ja vaikka tuo tosiaan hinnaltaan on kalliimpaa, jopa kaupallisesti toimivan kannattaa välttää riski 95-bensiinin aiheuttamasta moottorihäiriöstä... se vasta maksaakin, kun ostajalta pääsee parku moottorihäiriöstä ja syytä selvitellään, vaikka se ohimenevä häiriö olisikin ja 95-bensiinin aiheuttamaa: Paska makuhan siitä jää myyjälle ja ostajalle.
AINA 98, ihan varmuuden vuoksi.
T: ammattina autokauppaMikä jobbaripulju kyseessä? Tietää ihmiset välttää, kun tietotaito on noin ohkaista luokkaa.
- tiikeri.tankkiin
AINA98-tankkiin kirjoitti:
Aloitus on tosi.
"Eron kulutuksessa varmaan voisi laboratoriossa mitata, mutta kokonaan toinen juttu on, löytyykö merkittävää eroa käytännössä."
TM (Tekniikan Maailma) testannut ja kulutuserot on mitatattu: 98 bensiiniä kului vähemmän ja kompensoi hyvinkin tuon /- 10sentin hintaeron, ottaen vielä huomioon 95 bensiinistä aiheutuvat mahdolliset(kaan) moottorin häiriöt ja muut vikaisuudet.
Kaupallisena toimijanakin tankkaan myytäviin autoihin aina 98, suosittelen ostajienkin tankkaavan em. perusteilla. Ja vaikka tuo tosiaan hinnaltaan on kalliimpaa, jopa kaupallisesti toimivan kannattaa välttää riski 95-bensiinin aiheuttamasta moottorihäiriöstä... se vasta maksaakin, kun ostajalta pääsee parku moottorihäiriöstä ja syytä selvitellään, vaikka se ohimenevä häiriö olisikin ja 95-bensiinin aiheuttamaa: Paska makuhan siitä jää myyjälle ja ostajalle.
AINA 98, ihan varmuuden vuoksi.
T: ammattina autokauppaKakkapuhetta. Joku peelo nyt vaan trollaa lämpimikseen. Ysivitonen ei aiheuta mitään häiriöitä minkään nykyaikaisen auton moottoriin. Museoautot ja erikoismoottorit ovat asia erikseen. Täältähän voit tarkistaa, voiko 95E10-bensiiniä käyttää omassa autossasi:
https://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus
Niin, ja 95 ja 98 välinen kulutusero on kolme prosenttia Tekniikan maailman testin mukaan. Bensalaatujen hinnan ero on samaa luokkaa. Eli säästöä ei synny. Piste. - AINA98-tankkiin
tiikeri.tankkiin kirjoitti:
Kakkapuhetta. Joku peelo nyt vaan trollaa lämpimikseen. Ysivitonen ei aiheuta mitään häiriöitä minkään nykyaikaisen auton moottoriin. Museoautot ja erikoismoottorit ovat asia erikseen. Täältähän voit tarkistaa, voiko 95E10-bensiiniä käyttää omassa autossasi:
https://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus
Niin, ja 95 ja 98 välinen kulutusero on kolme prosenttia Tekniikan maailman testin mukaan. Bensalaatujen hinnan ero on samaa luokkaa. Eli säästöä ei synny. Piste."95 ja 98 välinen kulutusero on kolme prosenttia Tekniikan maailman testin mukaan. Bensalaatujen hinnan ero on samaa luokkaa. Eli säästöä ei synny. Piste. "
Juurikin näin. Ja olipa sitten tutkittua tietoa, kokemus tietoa, Esson-baarin mustatuntuu tietoa tai vaikka ihan huuhaa-oletuksia että 95-bensiini saattaa joissain yksittäistapauksissa aiheuttaa vaikkapa "turhaan" moottorin häiriövalon syttymisen niin miksi ottaa riski?
Hinnan erossa ei säästöä synny. Toisen kerran vielä PISTE. - Iiifffffgggg
AINA98-tankkiin kirjoitti:
"95 ja 98 välinen kulutusero on kolme prosenttia Tekniikan maailman testin mukaan. Bensalaatujen hinnan ero on samaa luokkaa. Eli säästöä ei synny. Piste. "
Juurikin näin. Ja olipa sitten tutkittua tietoa, kokemus tietoa, Esson-baarin mustatuntuu tietoa tai vaikka ihan huuhaa-oletuksia että 95-bensiini saattaa joissain yksittäistapauksissa aiheuttaa vaikkapa "turhaan" moottorin häiriövalon syttymisen niin miksi ottaa riski?
Hinnan erossa ei säästöä synny. Toisen kerran vielä PISTE.Se häiriövalo tuskin, jos ylipäätään bensasta johtui, tuskin johtui 95:stä, vaan siitä, että bensaerä nyt vaan oli sotkettu tavalla tai toisella. Mikseipä olisi voinut sattua myös 98:n kanssa?
- AINA98-tankkiin
Iiifffffgggg kirjoitti:
Se häiriövalo tuskin, jos ylipäätään bensasta johtui, tuskin johtui 95:stä, vaan siitä, että bensaerä nyt vaan oli sotkettu tavalla tai toisella. Mikseipä olisi voinut sattua myös 98:n kanssa?
Noh, kukin tyylillään. Minun kokemuksestani olen oppinut, etten koskaan tankaa 95-bensaa mihinkään autoon; ei ole sen riskin väärti, että joku häiriö tulee ja auton ostanut asiakas haukkuu minut 95-bensan aiheuttaman häiriön vuoksi täyskusipääksi. Ehei... maksan mieluusti sen 10senttiä/litra enemmän.
- Tilikaisenperseeseen
Kokase Shelin uutta boveria. On tehoa,jos kone pysty hyödyntää. Nythän autoja joutu litkun vaihtoon 95 tenulla..
- suvit.paaliin
Eniten säästää polttoainetta kun vaihtaa katumaasturimöhkön tavalliseen virtaviivaiseen henkilöautoon.
- Jjffjkkfkfkfkfkk
Mikä vitun laskutaidoton apukoululainen väittää, että hintaero 3%? Niin oli E10:n tullessa, nyt jo aikalailla kaksinkertainen, n.6%. Hintaeroa on ilmeisesti jouduttu kasvattamaan, jotta etanoli kävisi kaupaksi.
98e5:llä ajaminen siis tulee noin 3% kalliimmaksi keskivertoautolla, voittopuolelle saa usein aavistuksen paremman suorituskyvyn ja essonbaarijuttujen mukaan varmatoimisemman auton.
Etanolin voittopuolelle voi laskea maailmanparannuksen, ja taitaapa se etanoli myös puhdistaa moottoria, jolloin mitään lisäaineita ei tarvitse lisäillä, jos niistä nyt muutenkaan mitään iloa olisi.
Itse kukin sitten laskekoon, että kannattaako 98:sta maksaa tuo 3% ylimääräistä? Itse en ole maksanut. Tankkaan 98:ia vain, kun sen hintaero 95:een on 5c/l tai alle.
Toisaalta jos etanolista tykkää, haluaa säästää ja uskoo etanolin maailmaa parantavaan vaikutukseen, niin voi tankata e85:ttä. Sitä moni auto kestää ihan ilman mitään virityksiä, ainakin maltillisesti tankattuna ja pitkälle pätkälle tankattaessa, koneen käydessä kuumana, jolloin veden mahdollinen kertyminen öljyn sekaan ei ole ongelma. Pätkäajoon varsinkaan kylmemmille säille en suosittele. - 95tenuajaturmio
Tenu kuivattaa polttoaine järjestelmän. Suuttimet ja pumpun. Siksi autotehtaat kieltää tenun käytön?
- Mitenon
Tässä voi varmaan kysyä, että, kun normaalisti käytän 95 bensaa, niin kannattako välillä tankata 98 a et se nk joku sanoo putsaa mootoria.? Vai onko pelkkää urbaanilegendaa.
- Iiifoffkfkof
Ennemmin kannattaa välillä tankata e85:ttä puhdistamaan konetta.
- gehieughieheiuh
Tässä tulee nyt painava sana 98 bensiinin puolelle. Olen itsekin tankannut aina 98 bensiiniä, koska suuttimien uusimiset kuivumisen takia, suodattimien vaihdattaminen useammin, ja muut ongelmat jota tuo vetinen tenu 95 aiheuttaa, aiheuttavat osien vaihtohinnoissa, ja työn hinnassa merkittävän kustannuksen, joka kustannus siirrettynä bensiinin litrahintaan, ei korreloi ei sitten millään tavalla.
Kun ostaa 98 bensiiniä, saa jo sinänsä taloudellisemman suorituskyvyn, mutta nuo korjaustarpeet ja osien hinnat vievät 95 bensiinillä ajaen kustannuksen kilometriä kohden aivan järkyttäville tasoille.
Ostamalla 98 bensiiniä, säästää tehokkaamman suorituskyvyn lisäksi siinä, että vahinkojen korjaamiset jäävät pois ja minimiin.
Ruohonleikkurit ja pienmoottorit eivät ollenkaan kestä laadutonta 95 bensiiniä, vaan jo valmistajat sanovat että on tankattava joko pienmoottoibensiiniä tai 98 bensiiniä.
Jos ruohonleikkuriin tai siimaleikkuriin tankkaa 95 tenua, hajoaa pienmoottori heti.- jaskan.pauhaja
Ei hyvänen aika mitä kukkua kehtaat suoltaa!
- Mitenon
Mistä muuten johtuu, että kun bensan sekaan kaadetaan jotain puhdistuainetta (katsastumies myi katsastuksen ohessa ja sanoi että se puhdistaa kaikkea) , niin sitten joutui vaihtamaan kakenlaisia suodattimia, kun auto alkoi todella yskimään. Eli tulin siihen tulokseen ettei ainakaan jotain karstanpuhdistusainetta enää ikinä. Mutta taas, kun olen silloin tällöin käyttänyt 98 bensaa niin se on ok. Mikä noissa karstanpuhditusaineissa, joita kerran vuodessa suositellaan lisättäväksi bensaan saa aikaan kaikenlaista ongelmaa? Jos osaat sanoa.
- Kkkffkfkkffkkfkf
Mitenon kirjoitti:
Mistä muuten johtuu, että kun bensan sekaan kaadetaan jotain puhdistuainetta (katsastumies myi katsastuksen ohessa ja sanoi että se puhdistaa kaikkea) , niin sitten joutui vaihtamaan kakenlaisia suodattimia, kun auto alkoi todella yskimään. Eli tulin siihen tulokseen ettei ainakaan jotain karstanpuhdistusainetta enää ikinä. Mutta taas, kun olen silloin tällöin käyttänyt 98 bensaa niin se on ok. Mikä noissa karstanpuhditusaineissa, joita kerran vuodessa suositellaan lisättäväksi bensaan saa aikaan kaikenlaista ongelmaa? Jos osaat sanoa.
Näin maallikkona ja nettioppineena: ne saavat karstat liikkeelle ja liikkeelle lähtenyt karsta sitten tukkii suodattimet.
En tiedä onko niistä sitten lopulta hyötyä vai haittaa? Hyvä kai ne paskat on saada pois, mutta jos siinä samalla rikkoo koneen, niin ehkei kannata? Jos niitä käyttää, niin ehkä kannattaa ajoittaa käyttö juuri ennen polttoaineensuodattimen ja öljynvaihtoa, jolloin ei tarvitse pidempään ajella tukoksissa olevalla koneella, eikä maksaa ylimääräisistä vaihdoista?
Etanoli ilmeisesti myös puhdistaa konetta, että kannattaneeko maksaa puhdistusaineista, kun voisi vaan ajaa tankillisen suuremmalla etanolierällä?
Ja jos moottori on vielä melko puhdas, niin etanolin käyttäminen voisi sen myös puhtaana pitää? Tässä sitten toki kannattaa muistaa mahdolliset etanolin haitat eli mm. veden kertyminen, joten etanolia kannattaisi tankata lähinnä pidemmälle matkalle, jolloin kone käy pitkään kuumana, eikä vettä pääse kertymään. - Etnäin
Kevät, kesä ja alkusyksy menee ok. Sitten autoon tulee kaikenlaisia kosteudesta ja polttonesteestä johtuvia pikkuvikoja. Niitä välttääkseni tankkaan 95 ja 98 vuoronperään ja pidän kädet ristissa ettei kärry hermostu liian laihasta polttoaineesta. Muttei ne tiedä sitä tosiaan katsastuksessakaan. Eikä oikein missään.
- Vesionhalpaaeiveroo
Taitaa olla jonkun verran myös vettä siinä 95 E mukana itämeren tuotetta pietarista vatkattu sekaan
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101967
Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras91703Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum151658Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.811537- 1511495
- 1071400
- 231387
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt6501281Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida181233Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih101168