Dieselin aikakausi on ohi

DieselitOnMuseossa

10

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koskaRuostesuojaus

      Kun ei pystynyt tekemään riittävän puhdasta dieseliä, niin tokihan siitä luopuminen on luonnollista ja kun muistetaan tuo 4-D4 joka ei kestä yli 150 tkm isoa remonttia niin pakko yrittää tuokin kääntää ikään kuin linjanvedoksi, vaikka pakko oli edessä.

      • olet-varmaan-provo

        Ai minulla hiace 2001 jossa tuo parjattu kone 4D4 ja kilometrejä 876989km tällä hetkellä kävin katsoon mittarin. Ollut uudesta saakka minulla ja ei ole kone eikä pumppuremppoja ikinä ollut. Perus huollot ja jakohihnat ja vesipumput olen vaihtanut 5 vuoden välein ja kaikki öljyt kerran 3 vuodessa perus muut jutut jotka kuluu kaikissa.Johan oli uutinen jossa kerrottiin ettei autovahinkokeskus ota enään hiacen ja hiluxin koneita kun ne ei mene kaupaksi koska ei hajoo millään. 4D4 moottorissa on vain yksi vika jos pitkästä ajosta tullessa sammuttaa samantien moottorin voi kansi ja turbo mennä.1minuutti riittää jos perus ajoa ja jos kaahaillut ja kuuma keli niin 3 minuuttia ennen kun sammuttaa moottorin niin ei hajoa ikinö.


      • kuin_myös
        olet-varmaan-provo kirjoitti:

        Ai minulla hiace 2001 jossa tuo parjattu kone 4D4 ja kilometrejä 876989km tällä hetkellä kävin katsoon mittarin. Ollut uudesta saakka minulla ja ei ole kone eikä pumppuremppoja ikinä ollut. Perus huollot ja jakohihnat ja vesipumput olen vaihtanut 5 vuoden välein ja kaikki öljyt kerran 3 vuodessa perus muut jutut jotka kuluu kaikissa.Johan oli uutinen jossa kerrottiin ettei autovahinkokeskus ota enään hiacen ja hiluxin koneita kun ne ei mene kaupaksi koska ei hajoo millään. 4D4 moottorissa on vain yksi vika jos pitkästä ajosta tullessa sammuttaa samantien moottorin voi kansi ja turbo mennä.1minuutti riittää jos perus ajoa ja jos kaahaillut ja kuuma keli niin 3 minuuttia ennen kun sammuttaa moottorin niin ei hajoa ikinö.

        Samalla 4D4 nimellä myydään myös PSA:n Hdi 163 ja Hdi 180 moottoreita ProAcessa. Haisun diesel oli vanhaa versiota, joka kestää, mutta eipä ole tehoakaan.


    • sirpaforssa

      No mites se meille kuuluu , täällä peräpohjolassa mennään vielä dieseleillä 20-30 v miksi ei.
      Kunnes sähköauton saa riittävän halvalla ja sillä pääsee pitenpään jopa kuusamoon niin mikä ettei.

    • Trew

      Dieselmoottori on bensamoottoria huomatravasti kehittyneempi ja vähempipäästöinen ja on yhä haastavampaa kehittää kilpailukykyistä ja varsinkin edullista dieselmoottoria, jota voitaisiin käyttää pikkuautoissa ja muissa halvemmissa autoissa. Tojota lienee ensimmäinen, joka joutui nostamaa kädet pystyyn ja luopunee kokonaan dieseleistä juuri näistä syistä.
      Tojota luonnollisesti toimitusjohtajansa suulla yrittää puolustella yrityksensä heikkoa kykyä tuottaa kilpailukykyisiä dieseleitä noilla väitteillään ja taitaapa joku muukin vastaavassa tilanteessa oleva olla syyllistynyt samaan.

      Sähkö ja muut vaihtoehtoiset kyllä tulevat lähitulevaisuudessa entistä enemmän yleistymään pikkuautojen ja vähäisempään yksityiskäyttöön myytäviin autoihin, mutta vaativampaan ammattiliikenteeseen ja muuten paljon liikkumaan tarkoitettuihin autoihin ei dieseliä korvaamaan ihan lähitulevaisuudessa ole näkopiirissä todellista vaihtoehtoa.
      Tällaisia autojahan esim Tojota ei juuri myy eikä ole valikoimassakaan montaa. Tojotan ammattikäyttöön tarkoitetut pakettiautot ovat dieseleitä lähes poikkeuksetta. En ole kuullut, että näistä luovuttaisiin. Niihin moottorit hankittaneen joltain valmistajalta, joka kykenee tuottamaan moderneja dieselmoottoreita.

    • henkilöautot-kielletään

      dieselit voisi kieltä ähenkilköautoilta vaikka heti.Vain tavaran kuljetukseen soveltuvat autot saisi olla enään liikenteessä. Tästä on ehdotus jo eduskunnassa että 2035 kaikki henkilödieselit pois liikenteestä romuttamolle.Onneksi ei sanota onko paku esim firman vai yksityisen käytössä..Kohta vaalien jälkeen tulee iso korotus dieselpakettiautojen hintaan varsinkin parhaiden merkkien.

      • Varmaan-joskus

        Polttomoottorit, ne perinteiset, poistuvat joskus. Uusien myynti ja valmistus eri maissa olevien alustavien suunnitelmien perusteella voi loppua 2035 tai aiemminkin. Ei niissä taida olla erikseen mainittu dieseleitä tai bensoja.

        Eikös fiksumpaa olisi kuitenkin aloittaa enemmän päästöjä tuottavista autoista? Eli bensa-autoista. Vai millä perusteella mielestäsi juuri dieseleistä pitäisi ensin päästä eroon?

        Missä löytyy tieto, että vaslien jälkeen tulisi roima korotus parhaiden merkkien dieselpakettiautojen hintaan? Pistäisitkö linkin tai muun tiedon missä tuohon tietoon voisi tutustua. En ole kuullut enkä nähnyt
        Sepä olisi melkoinen isku pienkuljetuksia hoitaville yrityksille ja edelleen hinnannousua meille kaikille.


      • Erimielipide

        Niin sinun mielestäsi. Minun mielestäni taasen bensa-autot voisi kieltää vaikka heti.


    • Piluhell

      Kaikenlaista viritystä on ollut markkinoilla, Diesel huuman aikakautena? Mutta tuleeko bensa transpotteri piakkoin markkinoille?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe