Jeesus valitsi kavaltajansa

RaamattunsaLukenut

Kun he olivat asettuneet aterioimaan, Jeesus sanoi järkyttyneenä: "Totisesti: yksi teistä kavaltaa minut -- mies, joka syö minun kanssani."
Opetuslapset katsoivat toisiaan ymmällään, tietämättä, ketä hän tarkoitti. Murheen vallassa he alkoivat toinen toisensa jälkeen kysellä: "Herra, en kai se ole minä?"
"Minut kavaltaa mies, joka syö samasta vadista kuin minä. Ihmisen Poika lähtee pois juuri niin kuin kirjoituksissa hänestä sanotaan, mutta voi sitä, josta tulee Ihmisen Pojan kavaltaja! Sille ihmiselle olisi parempi, ettei hän olisi syntynytkään."
Opetuslapset alkoivat taas kysellä toisiltaan, kuka heistä se saattaisi olla. Yksi opetuslapsista, se joka oli Jeesukselle rakkain, oli aterialla hänen vieressään. Simon Pietari nyökkäsi hänelle, että hän kysyisi Jeesukselta, ketä tämä tarkoitti. Opetuslapsi nojautui taaksepäin, Jeesuksen rintaa vasten, ja kysyi: "Herra, kuka se on?"
Jeesus vastasi: "Se, jolle annan tämän leivänpalan."
Sitten hän kastoi palan ja antoi sen Juudakselle, Simon Iskariotin pojalle. Silloin Juudas, hänen kavaltajansa, kysyi:
"Rabbi, en kai se ole minä?"
"Itsepä sen sanoit", vastasi Jeesus.
Heti kun Juudas oli sen saanut, Saatana meni häneen. Jeesus sanoi hänelle: "Mitä aiot, tee se pian!"
Kukaan aterialla olevista ei ymmärtänyt, miksi Jeesus sanoi hänelle näin. Koska Juudaksella oli hallussaan yhteinen kukkaro, jotkut luulivat, että Jeesus oli käskenyt hänen ostaa jotakin juhlaa varten tai antaa almuja köyhille. Syötyään leivänpalan Juudas lähti heti ulos. Oli yö. Kun Juudas oli mennyt, Jeesus sanoi: "Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastunut hänessä. Ja kun Jumala on hänessä kirkastunut, on Jumala myös itsessään kirkastava hänet, ja Jumala tekee sen aivan pian."

35

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ArtoTTTeikirjautunut

      Joh. 17:
      12 Kun olin heidän kanssaan, suojelin heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut. Minä varjelin heidät, eikä yksikään heistä joutunut hukkaan, paitsi se, jonka täytyi joutua kadotukseen, jotta kirjoitus kävisi toteen.

      • Aloitus oli kyllä naurettavaa. Saatana meni siihen, jolle annettiin leipää.


    • laita.linkki

      Mistä kopioitu?

      • Plööplööplöö

        Raamatustahan tuo on :)

        Et selvästikkään tunne. Kannattaa siis lukea.


    • "Rabbi, en kai se ole minä?"
      "Itsepä sen sanoit", vastasi Jeesus."

      Kun joku kysyy : 'En kai se ole minä,' ja toinen vastaa, ' sinäpä sen sanoit,' niin eikö se tarkoita, että vastaaja myöntää, että se et ole sinä.

    • "Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastunut hänessä. Ja kun Jumala on hänessä kirkastunut, on Jumala myös itsessään kirkastava hänet, ja Jumala tekee sen aivan pian."

      Kuka tässä on tämä ' Ihmisen poika.' ja sana " hänet" , kirkastava hänet.

      Jeesushan tunnetaan jumalan poikana. Eikä kukaan puhu itsestään sanalla ' hän.'

      • EräitäHuomioita

        Ihmisen Poika ja profeetta ovat Jeesuksen itsestään käyttämiään nimityksiä. Muut kutsuivat häntä milloin rabbiksi ja milloin Jumalan Pojaksi. Ainoastaan kielsi kutsumasta itseään messiaaksi ja nuhteli niitä jotka näin tekivät.


      • ArtoTTTeikirjautunut
        EräitäHuomioita kirjoitti:

        Ihmisen Poika ja profeetta ovat Jeesuksen itsestään käyttämiään nimityksiä. Muut kutsuivat häntä milloin rabbiksi ja milloin Jumalan Pojaksi. Ainoastaan kielsi kutsumasta itseään messiaaksi ja nuhteli niitä jotka näin tekivät.

        Matt. 16:

        15 "Entä te?" kysyi Jeesus. "Kuka minä teidän mielestänne olen?" 16 Simon Pietari vastasi: "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika."
        17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        Matt. 16:

        15 "Entä te?" kysyi Jeesus. "Kuka minä teidän mielestänne olen?" 16 Simon Pietari vastasi: "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika."
        17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.

        Kukaan ei puhu itsestään sanalla ' hän' .

        Ensin minä muodossa ja sitten hän muodossa, ikäänkuin jostain toisesta.


      • Caesar-Aloitti
        fari.g kirjoitti:

        Kukaan ei puhu itsestään sanalla ' hän' .

        Ensin minä muodossa ja sitten hän muodossa, ikäänkuin jostain toisesta.

        Julius Caesar käytti itsestään yksikön kolmatta persoonapronominiä Gallian sodassa. Myöhemmin tapa periytyi muiden korkeiden johtajien ja kuninkaallisten puhetapaan itsestään. Valitettavasti kreikan kielessä oersoonapronominejä on vähemmän kuin suomessa, siksi pitäisi käyttää se/ne ja tämä/nämä jne.


      • dikduk
        EräitäHuomioita kirjoitti:

        Ihmisen Poika ja profeetta ovat Jeesuksen itsestään käyttämiään nimityksiä. Muut kutsuivat häntä milloin rabbiksi ja milloin Jumalan Pojaksi. Ainoastaan kielsi kutsumasta itseään messiaaksi ja nuhteli niitä jotka näin tekivät.

        Se että Jeesus olisi Jumalan poika on myöhempää kristillistä oppia, ei kukaan juutalainen olisi kutsunut ketään toista ihmistä noin. Kaikki tietenkin ovat luotuina JHWH:n lapsia mutta ei kukaan erityisesti ole "elävän jumalan lapsi" vaan jokainen on .
        Myös se joka jotakuta toista noin nimittäisi on itse yhtälailla Jumalan lapsi- miksi siis outo nimitys jossa ei ole järkeä? Tuossa on selvää että ollaan jo uuden opin ja uuden uskonnon alueella.


      • JeesiäuksenSanomaa
        dikduk kirjoitti:

        Se että Jeesus olisi Jumalan poika on myöhempää kristillistä oppia, ei kukaan juutalainen olisi kutsunut ketään toista ihmistä noin. Kaikki tietenkin ovat luotuina JHWH:n lapsia mutta ei kukaan erityisesti ole "elävän jumalan lapsi" vaan jokainen on .
        Myös se joka jotakuta toista noin nimittäisi on itse yhtälailla Jumalan lapsi- miksi siis outo nimitys jossa ei ole järkeä? Tuossa on selvää että ollaan jo uuden opin ja uuden uskonnon alueella.

        "Ei kukaan erityisesti ole 'elävän jumalan lapsi' vaan jokainen on."

        Näin myös Jeesus opetti, mutta omaksi tuhokseen niin monet sivuuttavat sen kohdan Johanneksen evankeliumista liian vaikeasti ymmärrettävänä. Jokainen joka toteuttaa taivvaallisen isän tahdon tulee hänen pojakseen.


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        Matt. 16:

        15 "Entä te?" kysyi Jeesus. "Kuka minä teidän mielestänne olen?" 16 Simon Pietari vastasi: "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika."
        17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.

        Pietari valehteli. Messias ei ole vieläkään tullut, kysy vaikka keneltä juutalaisesta.


    • No miten kävi hänelle ? Hän meni ja hirtti itsensä. Raamatussahan ei tuota oikeastaa kovin käsitelty , ymmärrän toki kaikkien niiden raiskattujen jälkeen jotka kivitettiin kylän porteilla (ja joku vielä kysyy mistä allah on tullut ) Täytyisikö siis Juudaksen tarinasta ymmärtää sellainen, että jos olet ryssinyt ja pahasti , niin itsemurha on oiva ratkaisu.

      • Masadalla 1000 ihmistä teki itsemurhan, koska halusivat kuolla vapaina, eikä roomalaisten orjina.
        Heidän päällikkö oli Eleasar.

        Josefuksen mukaan juutalaiset oli kasvatettu halveksimaan kuolemaa. Josta tietysti Jeesus tarinakin voisi kertoa.

        Ja Jeesuksen sanat: ' Minä itse annan henkeni, ei kukaan sitä minulta ota. Minulla on valta antaa se, ja ottaa se taas takaisin. '


      • EiTapahtunutMitään

        Mitä Juudakselle tapahtui?

        1. Hän hirtti itsensä (Matteus)
        2. Putosi jyrkänteeltä (Luukas)
        3. Jäi vaunujen alle (Papias)


      • Msmsmsm
        EiTapahtunutMitään kirjoitti:

        Mitä Juudakselle tapahtui?

        1. Hän hirtti itsensä (Matteus)
        2. Putosi jyrkänteeltä (Luukas)
        3. Jäi vaunujen alle (Papias)

        Hirttopaikma oli jyrkänteellä ja sillä, että hirtetty putosi jyrkänteeltä rotkoon varmistettiin, että hän kuoli.

        Papiaksen voit työntää sinne missä auronko ei paista.....


      • Ei kai nyt itsensä hirttävä mennyt hirttopaikalle jotta kuolisi ennen varsinaista tapahtumaa.


      • sage08
        sage8 kirjoitti:

        Ei kai nyt itsensä hirttävä mennyt hirttopaikalle jotta kuolisi ennen varsinaista tapahtumaa.

        Mitä sekoilet?


      • sage08 kirjoitti:

        Mitä sekoilet?

        Heh heh, sarkasmi on laji jota harvat ymmärtävät. Korkkiruuvin eikä monen muunkaan multinikin äly ei siihen yllä.


      • viimeinen.tuomio.2
        sage8 kirjoitti:

        Heh heh, sarkasmi on laji jota harvat ymmärtävät. Korkkiruuvin eikä monen muunkaan multinikin äly ei siihen yllä.

        Ei sinun älysi ole yhtään lisääntynyt vaikka olet rekannut nikkisi.


      • Msmsmsm kirjoitti:

        Hirttopaikma oli jyrkänteellä ja sillä, että hirtetty putosi jyrkänteeltä rotkoon varmistettiin, että hän kuoli.

        Papiaksen voit työntää sinne missä auronko ei paista.....

        Siis että putosi jyrkänteeltä, mutta ei hirttänyt itsänsä. Ja hirtti itsensä, mutta ei pudonnut jyrkänteeltä.


    • Ahneudenkuvaa

      Raakoja satuja, ja teatteria......uskonto juttua!
      Pitäisikö meidän kokoomus Kepu SDP vihreät Juudakset palkita ja sitten lopettaa? Kun ne ei itse ahneudessaan älyä....

    • krpherra

      Jeesus oli jostain syystä etsintäkuulutettu ,ku roomalaiset poliisit jäljittivät ? -miksi ?

      • Melkoinen-Soppa

        Ylin papisto koki Jeesuksen toiminnan kilpailuksi ja loukkaavan heidän kunniaansa. Varsinkin riehuminen temppelissä oli viimeinen niitti joka johti "porttikieltoon". Siitä syystä Jeesus siirtyi temppelistä lopulta opettamaan Öljymäelle. Roomalainen joukko-osasto oli todennäköisesti varmistamassa että pidättämään tulleiden temppelin pappien ja Jeesuksen seuraajien välille ei syntyisi kahakkaa. Jeesusta syytettiin mm noituudesta ja jumalan pilkasta joista tuomio olisi kuolema. Pääsiäisen takia juutalaiset eivät kuitenkaan voineet panna tuomiota käytäntöön joten Jeesus luovutettiin roomalaisille. Roomalaisten johto ei kuitenkaan osoittanut kiinnostusta teloittaa vangittua, joten papisto yritti yllyttää kansaan nousemaan kapinaan ellei roomalaiset ota Jeesusta hengiltä.


    • Jos Jeesuksesta olisi tullut kuningas, mikä tietysti olisi ollut mahdotonta, koska Rooma valitsi kuninkaat, kuten esim. Herodeksen. Rooma kukisti kaikki yritykset.
      Herodes jo saurasi kaikkea liikenhdintää, joka suuntasi hänen kuninkuutta vastaan, Messias odotuksin.

      Mutta jos olisi tullut, niin hän olisi kuollut kuitenkin, joko sodassa tai luonnollisesti, eikä hänestä olisi syntynyt mitään yliluonnollista legendaa, tai jumaltarustoa.

      • Varo-Herodesta

        Antipas mestautti Johannes kastajan ja tarkkaili tämän seuraajia. Varsinkin Jeesus joutui silmätikuksi kerätessään puoleensa kansan suosiota ja häntä tultiin varoittamaan että Herodes aikoo tappaa hänet. Tosin siihen Jeesus haukkuui tätä ketuksi ja ilmoitti ettei profeetta voi kuolla muualla kuin Jerusalemissa. Sen jälkeen Jeesus lähti Tyroksen seudulle Foinikiaan pysyäkseen piilossa.


    • Tässämaailmassa

      Onko kenelläkään muulla itseaiheutettua käytöshäiriötä?

    • Voidaanhan me olettaa, että myös Juudas halusi kuninkaaksi.

    • Jeesus oli roomalaismielinen, käski maksaa verot keisarille ja hänelle mikä hänelle kuuluu.
      Juudas oli kansallismielinen ja verotus kävi kansalle raskaaksi, hän siis ajatteli kansan puolesta.

      Onhan siinä puoluristiriitaa kerrakseen.

      Kun sitten roomalaiset kuitenkin ristiinaulitsivat Jeesuksen, voi sanoa, että omat pettivät.

    • >>>Jeesus valitsi kavaltajansa.

      Siis niiden ihmisten jotka pitävät koko tapahtumaa teatterina, ovat oikeassa.

    • Outoa.on.teksti

      Ymmärsinkö oikein? Jeesus valitsi Juudaksen ja antoi hänelle leipäpalan mukana saatanan jotta Juudas kavaltaisi hänet? Jotenkin tuntuu että Jeesus kavalsi ensin Juudaksen?

      • Jeesus siis sai yhden pahantekijäksi. Huono tarina.


      • Problematix
        torre12 kirjoitti:

        Jeesus siis sai yhden pahantekijäksi. Huono tarina.

        Hieman hankala tarina tuo Juudas.


    • nyyh

      Tämä on raamatunväärentäjien keskinäinen kilpailu siitä, kuka osaa parhaiten pilkata Jumalaa ja vääristää Raamattua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4872
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      281
      2997
    3. 134
      1777
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      225
      1592
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1139
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      77
      1092
    Aihe