Mauno Mattilan mukaan

vastuuuu

Nainen kyllä pääsee yli raiskauksesta muttei tekemästään abortista. Mistähän Mattila tämän tietää. Ymmärrän että vaikka raiskattu olisi kymmenen vee nämä miehet kannattavat synnyttämistä. Itse seitsemän lasta saaneena soisin miesten kokevan tämän. Olen sitä mieltä että naisella on oikeus valita lapsensa isä. Raiskaajan rikolliset geenit periytyy.

Myös joku sanoi keskustelussa että kodkei äidit yleensä kuole synnytykseen niin lääkäri ei saa abortoida äidin hengen takia.

Miehiltä kaipaan myös oman vastuunsa kantamista. Naisilta myös. Mutta miehet kivittää ja alistaa. Miehen pitää miettiä miksi usein ajavat naisia aborttiin. En kannata aborttia. Miehet käyttäkää kondomia.

47

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä.väliä

      Miksi te kuuntelette tuollaisia mattiloita? Maailmaan mahtuu monenlaista puhetta.

      Mitä väliä hänen mielipiteillään on? Pidätkö häntä jonkinlaisena auktoriteettina jonka näkemyksillä on väliä? Jonkun pienen puljun seurakuntatyranni? Ei muuta.

      Olen täällä kuullut nimen mainittavan, mutten ole koskaan vaivautunut edes kuuntelemaan häntä. Epäilen, että hän on joku tämän foorumin kiihkohellareista jolle kristinusko on kuin punainen vaate ja joka julistaa olevansa synnitön.

      Tosin en tiedä. Mutta minulla on vahva vainu. Kuvan olen nähnyt netissä.

      Kuuntelen mieluummin joitain himppa vanhempia herroja, joilla kunnon teologinen tietous ja joiden opetukset ovat kantaneet vuosisatoja, parikin tuhatta vuotta.

    • vastuullinenäiti

      Abortti on äärimmäisen ikävää ja siitä täytyy välttyä. Mattilan ja kommentoijien viesteissä ei ole painotettu yhtään miehen vastuuta. Mies usein pakottaa aborttiin. Vähintään hänen pitää huolehtia ehkäisystä ja raamatullisesti hän ei saa yhtyä kuin vaimoonsa. Miehen on raskauden huomaaminen jälkeen otettava taloudellinen vastuu perheenisän tehtävien tavoin tuettava ja kannustettava äitiä ja lasta. Äiti on hauras heikompi astia joka tarvitsee kaiken miehen avun. Jos mies on vastuullinen ei abortteja tarvita.

      Uskovaisia itseään sanovat miehet usein vain haukkuu naisia iisebeleiksi ja korostavat naisen alistumisvaateitaan. Miehen täytyy raamatulillisesti antaa henkensä äidin ja vauvan puolesta eikä räksyttää Facebookissa unohtaen omat syntinsä.

      • kummallista.touhua

        Raamatussa miehillä saattoi olla valtava määrä vaimoja, mutta vaimolla vain yksi mies.
        Miksi miehen ei tarvitse kantaa vastuuta siemenensä valuttamisesta, teon seurauksena maailmaan syntyy ihminen mahdollisesti vastoin omaa tahtoaan.
        Mikä oikeus kellään ihmisellä on pakottaa toista ihmistä syntymään lapsekseen?


      • capiche
        kummallista.touhua kirjoitti:

        Raamatussa miehillä saattoi olla valtava määrä vaimoja, mutta vaimolla vain yksi mies.
        Miksi miehen ei tarvitse kantaa vastuuta siemenensä valuttamisesta, teon seurauksena maailmaan syntyy ihminen mahdollisesti vastoin omaa tahtoaan.
        Mikä oikeus kellään ihmisellä on pakottaa toista ihmistä syntymään lapsekseen?

        Raamattu ei kehota moniavioisuuteen. Sitä vain esiintyi yleisesti tuon ajan kulttuureissa. Esim. Paavali opetti, että seurakunnan johtoon kelpaa vain "yhden vaimon mies".

        Tällaisia aloituksia ei tietenkään pitäisi kommentoida, kun ei ole itse kuullut mitä Mattila on sanonut. Sekä raiskaus että abortti jättävät jälkensä ja jotkut eivät toivu niistä koskaan. Mutta toiset taas pystyvät menemään elämässä eteenpäin. Yleistyksiä ei voi tehdä, sillä ihmisten kyky selvitä vaikeista asioista vaihtelee riippuen aiemmasta kuormituksesta.

        Abortin käyttäminen ehkäisykeinona ei ole tietenkään toivottavaa, kun muitakin keinoja on. Lääketieteellisiin abortteihin en ole pätevä ottamaan kantaa. Jos esim. raskaus uhkaa yksinhuoltajan henkeä, niin onko oikein jättää lapset orvoksi??? Ne ovat aina raskaita päätöksiä.


      • kummallista.touhua
        capiche kirjoitti:

        Raamattu ei kehota moniavioisuuteen. Sitä vain esiintyi yleisesti tuon ajan kulttuureissa. Esim. Paavali opetti, että seurakunnan johtoon kelpaa vain "yhden vaimon mies".

        Tällaisia aloituksia ei tietenkään pitäisi kommentoida, kun ei ole itse kuullut mitä Mattila on sanonut. Sekä raiskaus että abortti jättävät jälkensä ja jotkut eivät toivu niistä koskaan. Mutta toiset taas pystyvät menemään elämässä eteenpäin. Yleistyksiä ei voi tehdä, sillä ihmisten kyky selvitä vaikeista asioista vaihtelee riippuen aiemmasta kuormituksesta.

        Abortin käyttäminen ehkäisykeinona ei ole tietenkään toivottavaa, kun muitakin keinoja on. Lääketieteellisiin abortteihin en ole pätevä ottamaan kantaa. Jos esim. raskaus uhkaa yksinhuoltajan henkeä, niin onko oikein jättää lapset orvoksi??? Ne ovat aina raskaita päätöksiä.

        Heteronakin ihmettelen miksi yksikään lapsi haluaisi syntyä vapaaehtoisesti tällaiseen ahdasmieliseen ja sekasorrosta sekä kivusta elävään maailmaan.

        Valtaosalle meistä ihmisistä näillä uskonnollisilla palstoillakin luvataan pelkästään ikuista kärsimystä vaikka lapsi on syntynyt vastoin tahtoaan tähän maailmaan, siis vanhempiensa pakottamana.

        Raiskauksen seurauksenakin raskaaksi tulleen naisen pitäisi palstan asiantuntijoiden mukaan synnyttää raiskaajalleen lapsi, jota ei edes molempien vanhempien hyväksynnällä ole laitettu alulle.

        Onko julmempaa antaa lapsen syntyä ei haluttuna todennäköisen läheisväkivallan uhriksi ja elämään elämänsä yhteiskunnan hylkiönä, kuin keskeyttää raskaus.
        Itse en toivo yhdellekään lapselle sellaista tilannetta tai naiselle , että joutuu miehen toiminnan seurauksena kantamaan vastuuta lapsesta jota ei ole halunnut.


      • capiche
        kummallista.touhua kirjoitti:

        Heteronakin ihmettelen miksi yksikään lapsi haluaisi syntyä vapaaehtoisesti tällaiseen ahdasmieliseen ja sekasorrosta sekä kivusta elävään maailmaan.

        Valtaosalle meistä ihmisistä näillä uskonnollisilla palstoillakin luvataan pelkästään ikuista kärsimystä vaikka lapsi on syntynyt vastoin tahtoaan tähän maailmaan, siis vanhempiensa pakottamana.

        Raiskauksen seurauksenakin raskaaksi tulleen naisen pitäisi palstan asiantuntijoiden mukaan synnyttää raiskaajalleen lapsi, jota ei edes molempien vanhempien hyväksynnällä ole laitettu alulle.

        Onko julmempaa antaa lapsen syntyä ei haluttuna todennäköisen läheisväkivallan uhriksi ja elämään elämänsä yhteiskunnan hylkiönä, kuin keskeyttää raskaus.
        Itse en toivo yhdellekään lapselle sellaista tilannetta tai naiselle , että joutuu miehen toiminnan seurauksena kantamaan vastuuta lapsesta jota ei ole halunnut.

        Kukapa tuollaista tilannetta kenellekään toivoisi. Mutta ei meillä myöskään ole omien fiiliksiemme perusteella oikeutta päätellä, ettei kukaan lapsi haluaisi syntyä tähän maailmaan.

        Haastavankin lapsuuden kokeneet voivat myöhemmin menestyä ja pitää elämäänsä erittäin mielekkäänä. Niin minäkin teen. Tunnen myös muita sellaisia ihmisiä, eikä heistä tänä päivänä uskoisi millaisista oloista he ovat lähtöisin.


      • Outoa.touhua
        capiche kirjoitti:

        Kukapa tuollaista tilannetta kenellekään toivoisi. Mutta ei meillä myöskään ole omien fiiliksiemme perusteella oikeutta päätellä, ettei kukaan lapsi haluaisi syntyä tähän maailmaan.

        Haastavankin lapsuuden kokeneet voivat myöhemmin menestyä ja pitää elämäänsä erittäin mielekkäänä. Niin minäkin teen. Tunnen myös muita sellaisia ihmisiä, eikä heistä tänä päivänä uskoisi millaisista oloista he ovat lähtöisin.

        Kuka haluaa pakottaa lapsensa elämään, jossa palstalla esitetyidtä yhtenä todennäköisenä kohtalona on joutua ikuiseen kärsimykseen.
        Valitsisitko itse niin epävarman tulevaisuuden itsellesi? Lapsillemme olemme sen tehneet.


      • capiche
        Outoa.touhua kirjoitti:

        Kuka haluaa pakottaa lapsensa elämään, jossa palstalla esitetyidtä yhtenä todennäköisenä kohtalona on joutua ikuiseen kärsimykseen.
        Valitsisitko itse niin epävarman tulevaisuuden itsellesi? Lapsillemme olemme sen tehneet.

        Kristinusko tarjoaa ratkaisun ikuiseen kärsimykseen. Voi myös valita Jumalan armon Jeesuksessa Kristuksessa. Minä olen sen valinnut ja Jumala on antanut minulle tulevaisuuden ja toivon. Se antaa valoisamman näköalan myös elämään.
        Toivon sydämestäni, että sinäkin löytäisit saman rauhan.


      • outoa.touhua
        capiche kirjoitti:

        Kristinusko tarjoaa ratkaisun ikuiseen kärsimykseen. Voi myös valita Jumalan armon Jeesuksessa Kristuksessa. Minä olen sen valinnut ja Jumala on antanut minulle tulevaisuuden ja toivon. Se antaa valoisamman näköalan myös elämään.
        Toivon sydämestäni, että sinäkin löytäisit saman rauhan.

        Onko sinun hyvä olla rauhassasi, jos tiedät lastesi joutuneen ikuiseen kärsimykseen? Itselleni tuo tieto olisi ihan oikea helvetti.

        Halusin herättää keskustelua myös tästä esittämästäni näkökulmasta aborteista keskusteltaessa. Ne naiset jotka omassa kehossaan olevan uuden elämän keskeyttämisestä tai jatkamisesta joutuvat päättämään, tekevät elämässä niin suuria päätöksiä, ettei meidän sivusta huutelijoiden arvostelut heitä kohtaan kerro paljoltikaan muusta kuin yksinkertaisuudestamme.

        Siunausta Sinulle elämääsi ja toivotaan todellakin ymmärryksen valolle suotuista kasvualustaa meissä jokaisessa.


    • ikäviäkokemuksiamiehistä

      Muistan kuinka helluntailainen tai entinen sellainen Veli Saarikalle oli voimakkaasti raiskausabortteja vastaan. Eihän nainen voi tappaa omaa lastaan. Hän myös sanoi miehisesti että mitäs sitten jos on raiskattu. Jeesus voi poistaa raiskausahdistuksen.

      Miehet pitää raiskaus ta kevyenä.

      • capiche

        Eihän siinä ole mitään uutta, että miehistä löytyy myös tietämättömiä ja empatiakyvyttömiä ääliöitä? Rehellisyyden nimessä on todettava, että löytyy niitä naisistakin.

        Raiskattu kärsii useimmiten PTSD:stä. Eli samasta trauman jälkeisestä stressitilasta, josta kärsivät sotilaat, terrori-iskun tai muun elämää uhkaavan tapahtuman kokeneet. Tila voi kestää hoidettunakin vuosia ja joillakin läpi elämän. Jotkut raiskatut naiset ovat alkuvaiheessa niin traumatisoituneita, että tekevät ennemmin itsemurhan, kuin synnyttävät raiskaajansa lapsen.

        Traumatisoitunut ihminen on niin lukossa, ettei hän pysty ottamaan vastaan apua edes Jumalalta. Jumala voi parantaa, mutta se tapahtuu ajan kanssa. Mitä isompi trauma, sitä pidempi aika siitä selviämiseen kuluu.

        Kivahan se olisi, jos Jumala vain heilauttaisi taikasauvaansa ja parantaisi hetkessä kaikki traumat ja sairaudet. Mutta niin ei useimmiten tapahdu, koska pitkällä aikavälillä tapahtuva parantuminen on samalla myös kasvattava kokemus.


    • äiti77

      Abortit pitää lopettaa. Ensin pitää muistaa että harrastaa seksiä tietäen ainaisen raskausmahdollisuuden. Ehkäise mies! Toiseksi miehen pitää huolehtia vauvasta.

      • että.tämmöstä

        Seksi kaikkinensa pitää lopettaa, niin ei tehdä lapsia maailmaan ilman heidän omaa suostumustaan ja voidaan olla vakuuttuneita ettei yksikään lapsi joudu ainakaan meidän nautinnonhimomme vuoksi kärsimään maailmaan.


      • LASTEN.OIKEUDET

        homot ja lesbot eivät voi, luonnostaan lisääntyä. Jumala ei ole luonut ainuttakaan sellaista. Lapsia ei pitäisi myöskään antaa adobtoitavaksi luonnonvastaiseen 'perheeseen'!


      • kummallista.touhua
        LASTEN.OIKEUDET kirjoitti:

        homot ja lesbot eivät voi, luonnostaan lisääntyä. Jumala ei ole luonut ainuttakaan sellaista. Lapsia ei pitäisi myöskään antaa adobtoitavaksi luonnonvastaiseen 'perheeseen'!

        Lapsia ei pitäisi tehdä, ellei olla sataprosenttisen varmoja siitä, että lapset haluavat kyseisille vanhemmilleen tällaiseen maailmaan syntyä.


      • yhdensikiöntarina
        kummallista.touhua kirjoitti:

        Lapsia ei pitäisi tehdä, ellei olla sataprosenttisen varmoja siitä, että lapset haluavat kyseisille vanhemmilleen tällaiseen maailmaan syntyä.

        Oletko vakavissasi? Noilla kriteereillä ihmiskunta olisi kuollut alkuunsa sukupuuttoon. Täydellinen lapsuus on fantasia. Ja ns. hyvien perheidenkin lapset joutuvat käsittelemään myöhemmin lapsuuttaan.

        Jos minulta olisi kysytty sikiönä haluanko syntyä perheeseen, jossa toinen vanhemmista on skitsofreenikokko ja väkivaltainen alkoholisti, niin olisin varmasti sanonut: ei kiitos. Mutta ei kysytty.

        Minusta tuli henkisesti raskaasta lapsuudesta huolimatta elämääni tyytyväinen ja kiitollinen aikuinen. Koska tajusin, että lapsuus ei määrittele minua, vaan voin vaikuttaa jatkossa omilla valinnoillani elämäni kulkuun. Lapsuus kehitti ehkä myös tiettyä sinnikkyyttä, josta on ollut elämän tiukoissa paikoissa monta kertaa hyötyä.

        Maailma on ihana, kamala ja mielenkiintoinen paikka. Ja olen kiitollinen siitä mitä olen saanut elämäni aikana kokea ja nähdä. Joten Luojan kiitos, kukaan ei kysynyt minulta sikiönä mitään.:)


      • outoa.touhua
        yhdensikiöntarina kirjoitti:

        Oletko vakavissasi? Noilla kriteereillä ihmiskunta olisi kuollut alkuunsa sukupuuttoon. Täydellinen lapsuus on fantasia. Ja ns. hyvien perheidenkin lapset joutuvat käsittelemään myöhemmin lapsuuttaan.

        Jos minulta olisi kysytty sikiönä haluanko syntyä perheeseen, jossa toinen vanhemmista on skitsofreenikokko ja väkivaltainen alkoholisti, niin olisin varmasti sanonut: ei kiitos. Mutta ei kysytty.

        Minusta tuli henkisesti raskaasta lapsuudesta huolimatta elämääni tyytyväinen ja kiitollinen aikuinen. Koska tajusin, että lapsuus ei määrittele minua, vaan voin vaikuttaa jatkossa omilla valinnoillani elämäni kulkuun. Lapsuus kehitti ehkä myös tiettyä sinnikkyyttä, josta on ollut elämän tiukoissa paikoissa monta kertaa hyötyä.

        Maailma on ihana, kamala ja mielenkiintoinen paikka. Ja olen kiitollinen siitä mitä olen saanut elämäni aikana kokea ja nähdä. Joten Luojan kiitos, kukaan ei kysynyt minulta sikiönä mitään.:)

        Jos vaihtoehtoina ovat ikuinen elämä ja ikuinen kärsimys, joista vain todella harvoille avautuu Raamatun mukaan mahdollisuus jälkimmäiseen. Ellei olotilasi olisi valinnan hetkellä huonompi kuin ikuinen kärsimys, lähtisitkö kokeilemaan onneasi, katsotko olevasi riittävän kyvykäs päättämään kyseisen asian lastesi puolesta kuten nyt olemme tehneet itsekukin.
        Lasten tekohetkellä ei tullut asia mieleen, mutta myöhemmin kyllä. Millaisia hirviöitä me vanhemmat olemmekaan piittaamattomuudessamme, eikö suurinta Rakkautta omalle jälkikasvulle olisi säästää heitä tämän maailman pahuudelta ja todennäköiseltä joutumiselta ikuiseen kärsimykseen.


      • yhdensikiöntarina
        outoa.touhua kirjoitti:

        Jos vaihtoehtoina ovat ikuinen elämä ja ikuinen kärsimys, joista vain todella harvoille avautuu Raamatun mukaan mahdollisuus jälkimmäiseen. Ellei olotilasi olisi valinnan hetkellä huonompi kuin ikuinen kärsimys, lähtisitkö kokeilemaan onneasi, katsotko olevasi riittävän kyvykäs päättämään kyseisen asian lastesi puolesta kuten nyt olemme tehneet itsekukin.
        Lasten tekohetkellä ei tullut asia mieleen, mutta myöhemmin kyllä. Millaisia hirviöitä me vanhemmat olemmekaan piittaamattomuudessamme, eikö suurinta Rakkautta omalle jälkikasvulle olisi säästää heitä tämän maailman pahuudelta ja todennäköiseltä joutumiselta ikuiseen kärsimykseen.

        Kuinka niin harvoille avautuu mahdollisuus pelastukseen?

        Jumala kutsuu jokaista ihmistä elämän varrella. Ja ihminen päättää silloin ottaako hän kutsun vastaan vai ei. Minun vanhempani eivät päättäneet siitä puolestani, enkä minä voi päättää lasteni puolesta.

        Raamatun mukaan KAIKKI, jotka ottavat Jeesuksen vastaan, saavat voiman tulla Jumalan lapseksi. Ei se sen vaikeampaa ole. Toki se vaatii ylpeydestä ja omavoimaisuudesta luopumista, eivätkä kaikki halua sitä tehdä.


      • outoa.touhua
        yhdensikiöntarina kirjoitti:

        Kuinka niin harvoille avautuu mahdollisuus pelastukseen?

        Jumala kutsuu jokaista ihmistä elämän varrella. Ja ihminen päättää silloin ottaako hän kutsun vastaan vai ei. Minun vanhempani eivät päättäneet siitä puolestani, enkä minä voi päättää lasteni puolesta.

        Raamatun mukaan KAIKKI, jotka ottavat Jeesuksen vastaan, saavat voiman tulla Jumalan lapseksi. Ei se sen vaikeampaa ole. Toki se vaatii ylpeydestä ja omavoimaisuudesta luopumista, eivätkä kaikki halua sitä tehdä.

        Näilläkin palstoilla on lukuisia kertoja tuotu esille, miten kapeasta portista vain harvat pääsevät ikuiseen elämään. Mikä sitten mahtaa olla totuus kun tulkintoja aiheesta tuntuu riittävän, toinen esitetään harhaoppiseksi ja vain oma usko pelastaa... kuitenkin nuo harhaoppisiksi mainitut julistavat samaa mantraa vuorostaan toisista...
        Melkoiselta viidakolta uskonasiat vaikuttavat, esimerkiksi toiset tarvitsevat jonkin rituaalin ja toiset eivät mitään etc... ei kovin vakuuttavalta vaikuta lasten tekemisen kannalta.
        Voiko pahemmalta tuntua jos tietää omien lasten joutuneen ikuiseen kärsimykseen ihan vaan sen vuoksi, että itse halusi tehdä lapsia.
        Miksi lapsia tehdään? Lisääntymiskäskykin annettiin ennen syntiinlankeemusta, kyllähän lapset tuntuvat antavan elämälle edes jonkin tarkoituksen, mutta lasten kohtalo on liian kova hinta omasta itsekkyydestä.


      • capiche
        outoa.touhua kirjoitti:

        Näilläkin palstoilla on lukuisia kertoja tuotu esille, miten kapeasta portista vain harvat pääsevät ikuiseen elämään. Mikä sitten mahtaa olla totuus kun tulkintoja aiheesta tuntuu riittävän, toinen esitetään harhaoppiseksi ja vain oma usko pelastaa... kuitenkin nuo harhaoppisiksi mainitut julistavat samaa mantraa vuorostaan toisista...
        Melkoiselta viidakolta uskonasiat vaikuttavat, esimerkiksi toiset tarvitsevat jonkin rituaalin ja toiset eivät mitään etc... ei kovin vakuuttavalta vaikuta lasten tekemisen kannalta.
        Voiko pahemmalta tuntua jos tietää omien lasten joutuneen ikuiseen kärsimykseen ihan vaan sen vuoksi, että itse halusi tehdä lapsia.
        Miksi lapsia tehdään? Lisääntymiskäskykin annettiin ennen syntiinlankeemusta, kyllähän lapset tuntuvat antavan elämälle edes jonkin tarkoituksen, mutta lasten kohtalo on liian kova hinta omasta itsekkyydestä.

        "Näilläkin palstoilla on lukuisia kertoja tuotu esille, miten kapeasta portista vain harvat pääsevät ikuiseen elämään."

        Tuo tarkoittaa, että harvat suostuvat menemään kapeasta portista sisälle ja ottavat vastaan Jumalan armon Jeesuksen kautta. Se ei tarkoita, että Jeesus- tieltä voi tietämättään jonkun mystisen karsinnan jälkeen pudota pois.

        Jeesus sanoi:
        -minä olen tie totuus ja elämä, eikä kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        - sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
        - minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.

        Minä uskon tässä asiassa Jeesusta.:)


    • MiiTuu

      En hyväksy abortteja oli syy mikä hyvänsä, sillä kyseessä on murha, selitti sen miten tahansa. Raiskauksesta syntynyt lapsi on yhtälailla lapsi, ihminen, kuin jostain muustakin alkunsa saanut ihmistaimi. Sitäpaitsi abortit ovat erittäin julmia itse vauvalle. Joskus on esim. löydetty itkevä, kitisevä ihmistaimi sairaalan sateiselta takapihalta, roskalaatikosta. "Äitinsä" ja lääkärien elävänä roskana hylkäämä.

      Tällaisille "äideille" en naisena anna mitään ihmisarvoa. Itseni on raiskattu, joukkoraiskattu ja seksuaalisesti hyväksikäytetty, en kuitenkaan tullut näistä raskaaksi. Mutta jos olisinkin tullut, olisin pitänyt oman lapseni, hän olisi ollut minun, olisin rakastanut häntä, isästään / "isistään" huolimatta.

      • realiteetteja

        Jotkut naiset ovat pitäneet raiskauksen tuloksena syntyneen lapsen ja olettaneet pystyvänsä rakastamaan sitä. . Mutta ei se ole käytännössä onnistunut, koska äiti on ollut liian rikki.


      • PienenVauvanOikeudet
        realiteetteja kirjoitti:

        Jotkut naiset ovat pitäneet raiskauksen tuloksena syntyneen lapsen ja olettaneet pystyvänsä rakastamaan sitä. . Mutta ei se ole käytännössä onnistunut, koska äiti on ollut liian rikki.

        Lapsen voi antaa adoptioon.


      • outoa.touhua
        PienenVauvanOikeudet kirjoitti:

        Lapsen voi antaa adoptioon.

        Kerrotko miten vanhemmat ovat varmistaneet alulle laittamaltaan lapselta Hänen halunsa tulla juuri kyseisten vanhempien lapseksi?
        Mistä vanhemmat ovat omineet itselleen oikeuden tehdä tällaiseen maailmaan lapsia joiden elämään on palstan viisaiden mukaan pääsääntöisesti kipua, kärsimystä, kurjuutta... haluaako lapsi syntyä sellaiseen tulevaisuuteen. Ehkä jopa ikuiseen kärsimykseen joutuminen vanhempien pakotettua syntymään... itsekästä... ajattelematonta... oikeudetonta... kummallista...


    • ihmetystä

      Miehenä sanon että tähän ei ole muuta ratkaisua kun nainen antaa anteeksi raiskaajalle. Meidän pitää antaa kaikki anteeksi.

      • Ihminenmyös

        Touvottavasti itse tulet raiskatuksi


      • ErilainenAnteeksiAnto

        Eiköhän tämä ole provo.

        En kannata tuon idiootin raiskaamista, hän saattaisi jopa pitää siitä, eli menisi kosto hukkaan.

        Taitaa olla itseltään anteeksisaanut, herranoma Raiskaaja tuossa äänessä.

        Sattuneista syistä, en kirjoita internettiin mitä minä tekisin jos tulisi nenän eteen virnuilemaan.

        Lievimmillään hän saisi kättelyssä niin pitkän munan, että voisi olla siitä ylpeä, ellei sitä olisi väännetty tiukkaan solmuun.

        Ja virnuavan valokuvansa lähistöjen rappukäytäviin ja lyhtypylväisiin, selittävin tekstein.


      • Patee

        Parempi on tyytyä kohtaloonsa ja pyrkiä anteeksiantoon raiskaajaa kohtaan. Se helpottaa naisen omaakin elämää.


      • outoa.touhua
        Patee kirjoitti:

        Parempi on tyytyä kohtaloonsa ja pyrkiä anteeksiantoon raiskaajaa kohtaan. Se helpottaa naisen omaakin elämää.

        Tarkoitatko, että pitää tyytyä tulleensa raiskatuksi ja raiskaajalleen raskaaksi?
        Antaa anteeksi raiskaajalle, että todennäköisesti menehtyy raskauden kehittyessä??
        Anteeksianto on äärimmäisen tärkeää, eikö kuitenkin tärkeämpää ole pohtia miksi mies raiskaa naisia ja lapsia???
        Jos mies ei kykene hallitsemaan seksuaalisia tuntemuksiaan toisia ihmisiä vahingoittamatta, mikä oikeus hänellä pitäisi olla anteeksiantoon.
        Esimerkkejäkin on, että joissakin tapauksissa anteeksiannon jälkeen tekijä on toistanut rikoksensa... pitääkö lapsen tai naisen edelleen antaa anteeksi ja tyytyä kohtaloonsa perheen PÄÄ:n tai jonkun toisen lähituttavapiiriin kuuluvan miehen kepintyhjennysastiana?
        Ihmisenä hävettää tällainen yhteiskunnallinen avuttomuus auttaa niitä naisia ja lapsia jotka joutuvat kohtaamaan hirviöitä jotka eivät kykene itseään hallitsemaan.
        Kilvoitellaan toistemme uskon oikeellisuudesta sen sijaan, että paneutuisimme ihmisyyden varjopuoliin jotka estävät meitä kehittymästä ihmisenä.


      • outoa.touhua
        outoa.touhua kirjoitti:

        Tarkoitatko, että pitää tyytyä tulleensa raiskatuksi ja raiskaajalleen raskaaksi?
        Antaa anteeksi raiskaajalle, että todennäköisesti menehtyy raskauden kehittyessä??
        Anteeksianto on äärimmäisen tärkeää, eikö kuitenkin tärkeämpää ole pohtia miksi mies raiskaa naisia ja lapsia???
        Jos mies ei kykene hallitsemaan seksuaalisia tuntemuksiaan toisia ihmisiä vahingoittamatta, mikä oikeus hänellä pitäisi olla anteeksiantoon.
        Esimerkkejäkin on, että joissakin tapauksissa anteeksiannon jälkeen tekijä on toistanut rikoksensa... pitääkö lapsen tai naisen edelleen antaa anteeksi ja tyytyä kohtaloonsa perheen PÄÄ:n tai jonkun toisen lähituttavapiiriin kuuluvan miehen kepintyhjennysastiana?
        Ihmisenä hävettää tällainen yhteiskunnallinen avuttomuus auttaa niitä naisia ja lapsia jotka joutuvat kohtaamaan hirviöitä jotka eivät kykene itseään hallitsemaan.
        Kilvoitellaan toistemme uskon oikeellisuudesta sen sijaan, että paneutuisimme ihmisyyden varjopuoliin jotka estävät meitä kehittymästä ihmisenä.

        ...ja yrittäisimme oikeasti auttaa avun tarpeessa olevia lähimmäisiämme.


    • mölymöö

      Ei kannata uskoa möly-Mattilaa.

    • Movepiip

      Eräs media antoi ymmärtää kuudenmoisia merkkejä orkuista ilman temppuja. Aivot jäi pyörälle vaan niistä muista kahdestatoista vaihtoehdosta.

    • Omia.ajatuksia

      Sinänsä olen sitä mieltä, että joku nuori insinööri, jos ilm. ei ole itse raiskannut, on kaikkein häävin sanomaan naisten raiskauksista ja aborteista, naisen sielunelämästä noin yleensäkään mitään.

      Uhrin mokkasiineihin on ikäänkuin mahdoton asettua. Mikä neropatti tuo Mattila on olevinaan? Se on ihan hyvä asia, että joku mies yleensäkin pohtii tämän rikoksen lajin uhreja ja toisaalta ymmärrän, että mahd. kuunneltuaan sielunhoidossa muutamaa raiskattua / abortin tehnyttä, M.M. on tehnyt yleistävän päätelmänsä.

      Annan anteeksi, jos tarkoitus oli hyvä, vaikkakin tyhmä.

      Naiset ovat yksilöitä. Raiskaukset ovat yksilöllisiä, raiskaaja henkilönä on yksilöllinen, samaten mahd. ryhmäraiskaajaporukka. Sama koskee muitakin seksuaalirikoksia kuin yksistään raiskauksia. Teot ovat erilaiset. Jos joku luulee, että raiskaus on lähinnä sitä, että joku outo hiippari metsätiellä kumauttaa uhria päähän, vetää molempien housut nilkkoihin, ähkii aikansa (ensin, että saa seisoon, hänellä kun mahd. on juuri tämä ongelma ja naiset kikattaneet) ja sitten siinä hikisesti puhisten lopulta kiljaisee, nousee ylös, sanoo "kiitos" ja poistuu, niin tämä on kenties se harvinaisempi laji raiskauksia, vaikka tällaistakin varmasti on.

      Mitä tulee raiskauksen jälkeisiin pelkotiloihin, koskien mahd. raskaaksi tulemista, tässäkin naiset ovat erilaisia.

      Itse kirjoitin oman kokemukseni ja ajatukseni asiasta, joku toinen oli eri mieltä, otti huomioon mahd. oman tai jonkun läheisen ajatustavan.

    • ikäviäkokemuksiamiehistä

      Eikös joku republikaanien hurskas uskova mies sanonut ettei raiskauksesta raskaudu.

    • ohjeistus

      Uskon että Pyhä Henki antaa uskovalle miehelle kyvyn ohjeistaa naisia. Mies on Perheen johtaja . Nainen on lieden ja hellan välissä hiljaa.

      • outoa.touhua

        Juuri noin minäkin olen joskus kuvitellut.
        Uskoin, ettei perheen PÄÄ voi missään olosuhteissa eikä missään tapauksessa esimerkiksi kohdistaa lapsiinsa ja vaimoonsa seksuaalista väkivaltaa tai muutakaan väkivaltaa. Hänen vastuullaanhan on vaimonsa ja lastensa hyvinvointi sekä turvallisuus.

        Missä sellaisia miehiä on jotka voidaan kelpuuttaa perheen PÄÄksi, jotka kykenevät asettamaan perheensä oman etunsa edelle edes seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa tai sitten elämän arjen kohtaamisessa?
        Hienojen ja ylevien puheiden lisäksi Perheen pää voisi ammentaa Raamatustakin elämän rikkauksia fyysisen ja psyykkisen vallankäytön sijaan.


    • komänfoomi

      Mattilan FB aborttikeskustelun joku 129. kommentoija esittää että miehellä kun on osuus raskauksissa. Älykästä. Aiemmat miehet syyttivät naisia abortista.

      Mattila. Olet itse sanonut että mies on Perheen pää ja suojelee ja tukee perhettä. Jos mies ilman kondomia ruiskii niin vastuu on hänen.

    • markku.lievonen

      Olen aina ihmetellyt ja ihmetelen edelleen. Miksi,- ja koskaan nämä mattilat ja paavolat eivät opeta miehen vastuuta ja osaa naisen raskaaksi saattamiseen. Ja erikoisesti tilateessa, jossa nainen harkitsee aborttia tai tekee sen.

      Eli MISSÄ ON OPETUS, jossa OPETETAAN ja nuhdellaan miehiä - synnistä- tässä abortti asiassa. Googletkaa ja etsikää tämä opetus. Itse en ole vielä löytänyt, muita kuin naisen syyllistämisen tässä asiassa.

      Eikö jo puhdas ihmisen sivistyneisyys opeta, miten abortin tekemiseen on mies syyllinen kuin myös nainen.

      Tai opettakaa mattilat ja paavolat miten mies ei tee syntiä abortoittaessa? Oksettaa ihan tämä puolueelisuus.

    • tolvanoidenjutut

      Mitä väliä maallisten tolvanoiden raiskauksilla tai muillakaan teoilla on tai miksi meidän me pidämme niistä melua. Ne ovat syntejä muiden hölmöilyjen ohella eikä niillä ole mitään rajaa. Eivät ne liikuta meitä millään tavalla. Ellemme sitten alistui itse samanlaisiksi idiooteiksi, joille elämä on raiskaamista ja abortin tekemistä sekä niiden pohtimista. Hieman korkealentoisemmin toivottavasti elämme.

    • Anonyymi

      Nyt on pari päivää ihmetelty Usan päätöksiä abortista. Vaihtelua putinilaisten sotaan ja tappamiseen, polttamiseen ja tuhoamiseen. Sosiaalisista aborteista kristityt lienee samaa mieltä mutta raiskaus/insesti/downtapauksista eri mieltä. Toisten esim räsäsläisten mielestä kaikkien on synnyttävä, toiset uskovat sallivat abortin ainakin jos osuu lähelle. Meillä on suvussa vaikeasti kehitysvammainen mies insestitulos joten ainakin tässä lähisukulaisuus oli paha. Isä joutui vankilaan.

    • Anonyymi

      Jotkut uskovat luulevat, että Jumala edellyttäisi pelastumattomilta ihmisiltä oman sanansa noudattamista, vaikka raamattu kertoo aivan selvästi, ettei ns. luonnollinen ihminen sellaista todellakaan tee, eikä edes pysty tekemään, vaan vasta sellainen ihminen haluaa noudattaa Jumalan sanaa, joka herää synnintuntoon Jumalan sanan edessä.

      Tämä uskovien älämölö jumalattomien lakien suhteen saa kuitenkin tasaisen väliajoin liikehdintää aikaiseksi näissä poliittisesti aktiivisissa uskovissa ja laittaa heidät nousemaan barrikaadeille aina, kun joku raamatunvastainen asia tulee otsikoihin.

      Heiltä puuttuu ymmärrys siitä, ettei tässä jumalatomassa maailmanajassa tule koskaan Jumalan sana ja laki olemaan missään auktoriteettiasemassa maailman ihmisten parissa ja yhteiskunnassa, vaan vasta sitten, kun Jeesus on palannut takaisin ja hallitsee maailmassa näkyvästi, astuu vanhurskauskin ja Jumalan laki voimaan koko yhteiskunnassa sillä tavalla, että kaikkien on sitä noudatettava koko maailmassa.

      Maailman ihmisten teot ovat ja pysyvät maailmallisina ja synnillisinä siihen asti, eivätkä Jumalan mielen mukaiset lait tule koskaan hallitsemaan tässä maailmanajassa. Sellaista on ihan turha odottaa tapahtuvaksi ennen Jeesuksen paluuta.

    • Päivänä, jolloin Mauno Mattila joutuu törkeän raiskauksen uhriksi, muistutan häntä pikaisesta toipumisesta, josta Mattila on itse puhunut.

    • Anonyymi

      Sos abortti on poistettava mutta nyt Ohiossa 10v tuttö on saatettu raskaaksi miehenntoimesta ja aborttia ei voi tehdä. Mitä vanhempansa tekisit tässä? Itse jouduin 11v sukulaismiehen pahasti kopeloimaksi mikä vaikuttaa vielä 40v jälkeen. Silloin asiaa ei viety poliisille mutta nykyään se lienee helpompaa. Tämä on vaikeuttanut avioliittoani. En kannata yleensä aborttia mutta abortin kieltävät miehet voivat nyt luvalla hyppiä pikkutyttöjen ja naisten kimppuun ja raiskata nämä ja tehdä raskaaksi. Naisen elämä on pilalla ja mies saa pikkusakot.

    • Anonyymi

      Ääritapauksissa abortin kieltävät miehet alidtavst naisia. Heille täytyy tehdä vasektomia tai joku jatkuva kondomi

    • Anonyymi

      Raiskauksesta jää ikuiset haavat. Jos uskova mies sen vain kuittaa,että kyllä se siitä, niin onko sillä miehellä todellisuuden tajua? Helppo sanoa jos vielä syyllistää uhrin. Pitäisi pukeutua säkkiin ja kumppareihin, ettei joudu ongelmiin.

      • Anonyymi

        Muista huntu.


    • Anonyymi

      Kovin kepeästi isätkin näyttävät suhtautuvan raiskauk
      Siin ja insesteihin verrattuna naisiin. Sellaisesta ei toivu. Onko syynä se raamatullinen asenne että miehellä on valta päättää naisista mitä monet nettiprofeetatkin viljelevät. Eräällä nettiprofeetalla on jopa 5v tuomio tästä, suurin osa on tietysti hyviä isiä.

      Miehillä on ollut valta voima kunnia. Viimeiset 80v on miehillä mennyt hyvin. Nyt kuitenkin miesten vastuu tulee sota aikana esille. Ehkä naisilla on kuitenkin helpompaa, nöin ajattelen kun katsoin Ukrainan sodan sotilaiden ruumiskasoja, oli Ukrainan ja Venäjän miehiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe