Jumalan voimaa vai itsesuggestiota?

sielunhoitaja

Eräänä sunnuntaina teimme koulun puitteissa seurakuntavierailun Seinäjoelle, jossa olin mukana alttaripalvelussa muutamien toisten oppilaiden kanssa. Esille tuli eräs nuorehko naishenkilö, joka pyysi saada kokea Jumalan voimaa. "Okei", vastasin. "Rukoillaan". Laskin toisen käteni tämän nuoren naishenkilön olkapäälle ja kohotin toisen käteni suoraan ylös ja jatkoin: "Katso, Herra, tässä me olemme..." Ja tämän pitemmälle en ehtinyt kun kyseinen henkilö putosi polvilleen lattialle.
Tässä tapauksessa itse en kokenut mitään erikoista ja vaikuttikin siltä. että kyseinen henkilö oli niitä "ammattikaatujia, jolle oli jo muodostunut erittäin voimakas suggestioherkkyys. Tämä naishenkilö koki sen minkä etukäteen uskoi tai toivoi kokevansa. Samoin ne muutamat tapaukset, joissa olen sormillani toisen otsaan koskenut ja saanut näin heidät kaatumaan, kertovat omaa kieltään siitä, että näissä kaatumisissa toimitaan yksinomaan suggestiovaikutusten pohjalla. Jos olisin halunnut aikanaan jatkaa tällä tiellä, saattaisin olla hyvinkin "maankuulu Jumalan valtuusmies", mutta tähän ei omatuntona suostunut. En voi lähteä vastoin parempaa tietoa levittämään ihmisten keskuuteen illuusioita tai epätodellisia fantasioita. Olen täysin vakuuttunut siitä, että Jumala ei ole Suomessa kaatanut ainuttakaan ihmistä eikä koskaan tule kaatamaankaan. Mielestäni minun on edustettava syvintä totuutta kaikissa asioissa sillä vain totuus voi tehdä meidät vapaiksi.

36

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuuu

      Näinhän se on. Usko tulee kuulemisesta.

      • Pieni väärinkäsitys. Olenhan mm. itse kuullut vaikka kuinka paljon, mutta ei ole uskoa.

        Ja ei taida Raamatussa monikaan kaatua, saati sitten hihitellä.


      • juuuu
        torre12 kirjoitti:

        Pieni väärinkäsitys. Olenhan mm. itse kuullut vaikka kuinka paljon, mutta ei ole uskoa.

        Ja ei taida Raamatussa monikaan kaatua, saati sitten hihitellä.

        Selitys on siinä että sinä et ole suggestioherkkä. Suggestioherkkiä on 10% väestöstä keskimäärin.


      • Taivainen

        Taitaa suurempi itsesuggestio olla se ettei usko Jumalaan eikä paholaiseen. Paholainenhan valehtelee ettei Jumalaa ole!


      • Taivainen kirjoitti:

        Taitaa suurempi itsesuggestio olla se ettei usko Jumalaan eikä paholaiseen. Paholainenhan valehtelee ettei Jumalaa ole!

        Niinkö? Minusta Jumala on niin näkymätön, ettei häntä voi pitää olemassa olevana. Vai pitääkö paholainen Jumalan poissaolevana?


      • Taivainen kirjoitti:

        Taitaa suurempi itsesuggestio olla se ettei usko Jumalaan eikä paholaiseen. Paholainenhan valehtelee ettei Jumalaa ole!

        >Paholainenhan valehtelee ettei Jumalaa ole!

        Ihanko totta? Jumalahan on Paholaisen olemassaolon ehdoton edellytys, mutta Paholainen ei ole Jumalan edellytys.

        Jos Paholainen todella valehtelee noin, hänethän olisi helppo hiljentää todistamalla Jumala olevaksi niin että järkevää epäilystä ei jää. Sitä vuotellessa.


      • todistepaholaisesta
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Paholainenhan valehtelee ettei Jumalaa ole!

        Ihanko totta? Jumalahan on Paholaisen olemassaolon ehdoton edellytys, mutta Paholainen ei ole Jumalan edellytys.

        Jos Paholainen todella valehtelee noin, hänethän olisi helppo hiljentää todistamalla Jumala olevaksi niin että järkevää epäilystä ei jää. Sitä vuotellessa.

        ">Paholainenhan valehtelee ettei Jumalaa ole!

        Ihanko totta? Jumalahan on Paholaisen olemassaolon ehdoton edellytys, mutta Paholainen ei ole Jumalan edellytys."

        Juuri näin se on. Jos on paholainen, niin on myös Jumala. Ja paholaisen olemassaolon todistavat tapahtumat ihmisten keskuudessa ympäri maailmaa. Miljoonien lapsiseksiorjien olemassaolon jo yksistään todistaa paholaisen olemassaolon. Heitähän käyttävät hyväkseen lähinnä hyvätuloiset ihmiset ja sitten omissa maissaan loistavat julkisuudessa "hyvää tehden".


      • todistepaholaisesta kirjoitti:

        ">Paholainenhan valehtelee ettei Jumalaa ole!

        Ihanko totta? Jumalahan on Paholaisen olemassaolon ehdoton edellytys, mutta Paholainen ei ole Jumalan edellytys."

        Juuri näin se on. Jos on paholainen, niin on myös Jumala. Ja paholaisen olemassaolon todistavat tapahtumat ihmisten keskuudessa ympäri maailmaa. Miljoonien lapsiseksiorjien olemassaolon jo yksistään todistaa paholaisen olemassaolon. Heitähän käyttävät hyväkseen lähinnä hyvätuloiset ihmiset ja sitten omissa maissaan loistavat julkisuudessa "hyvää tehden".

        Kertomasi esimerkin perusteella on kylläkin ilmeisintä, että mitään hyvää Jumalaa ei ole olemassa.


      • todistepaholaisesta kirjoitti:

        ">Paholainenhan valehtelee ettei Jumalaa ole!

        Ihanko totta? Jumalahan on Paholaisen olemassaolon ehdoton edellytys, mutta Paholainen ei ole Jumalan edellytys."

        Juuri näin se on. Jos on paholainen, niin on myös Jumala. Ja paholaisen olemassaolon todistavat tapahtumat ihmisten keskuudessa ympäri maailmaa. Miljoonien lapsiseksiorjien olemassaolon jo yksistään todistaa paholaisen olemassaolon. Heitähän käyttävät hyväkseen lähinnä hyvätuloiset ihmiset ja sitten omissa maissaan loistavat julkisuudessa "hyvää tehden".

        Heh. Hyvät ihmiset todistavat Jumalasta, ja pahat saatanasta.

        Juttusi on älytöntä pelleilyä.


    • sielunhoitaja

      Monille tietämättömille ihmisille suggestio on ollut valtava Jumalan voiman ilmentymä ihmisten keskuudessa. Kuitenkin todellinen totuus on kokonaan toinen. Tässä toiminnassa keskeisenä voimana on ollut suurkokouksen suggestiivinen ilmapiiri, joka on luonut pohjan näille kaatumisilmiöille. Ihmisillä on yleensä taipumus nähdä asiat sellaisina kuin he haluavat ne nähdä, ja joka palvelee joidenkin tahojen itsekkäitä pyrkimyksiä. Silloin kun jotain yliluonnollista ilmiötä tarvitaan jonkun uskonsuunnan tai herätysliikkeen markkinoimiseksi kaikelle kansalle, näitä yliluonnollisia ilmiöitä löydetään milloin mistäkin. Tai sitten aivan luonnollisetkin asiat pyritään sellaisiksi selittämään. Kun jossain suurkokouksessa luodaan joukkosuggestiivinen ilmapiiri, jota julkisen sanan ym. joukkotiedotusvälineiden avulla tehostetaan; ja käytetään tehosteena mm. näkyvällä paikalla olevaa paksua kirjepinoa niiltä, jotka ovat mielestään tämän voiman avulla parantuneet, niin tällä saadaan ihmiset altistumaan tulevan "voiman" kokemiseen. Ja ihmiset kokevat sen, minkä uskovat tai toivovat kokevansa.

      • Itse olen ollut hyvin monesti "kaatumassa", mutta seisoin koko ajan. Ei auttanut edes tönimiset. Koen niin, että kukin kaatuu jos haluaa, ja ei kaadu, jos ei halua.

        Totta, että suggestiosta on kyse. Itse en hairahdu haihatteluun.


      • juuuu

        Toisin sanoen tyhmyys tiivistyy porukoissa.


    • UnohditkoNIMEN

      Oliko sillä käden nostolla noin syvä vaikutus. Olisit nostanut jalkasi, vain kokeeksi ? On teillä tarinat.
      Moni unohtaa Jeesuksen opastuksen, miten rukoilla. Hän sanoi "rukoilkaa hengessä ja totuudessa".
      Jossakin vaiheessa saattaisi olla hyödyksi mainita Jumalan nimikin, ettei häntä sivuutettaisi,
      ihan noin vain. Jeesuskin rukoili ISÄNSÄ nimessä, miksi meidän ei sitä pitäisi tehdä. Uskon sen
      olevan erittäin tärkeää, olla jättämättä myöskin Jeesuksen ISÄN NIMI pois rukouksesta. Mikä kumma siinä on kun kaikkivaltiaan Jumalan nimeä vältetään, ja vain ylimalkaisesti mainitaan HERRA. Herroja
      on kaikenlaisia, mutta vain YKSI JUMALA JAHVE. Hebrelaisittain YAHWE, mutta lausunta sama.

    • huvittavaa.touhua

      Mahtaako vapaakirkoissa vielä olla näitä kaatumiskokouksia? Siitä on jo monta vuotta kun kävin paikkakuntani vapaakirkossa jossa näitä kaatumisnäytöksiä esitettiin.

      • kaikille.kaikkea

        Paikkakunnallani järjestetään luterilaisessa kirkossakin kerran viikossa näitä ylistys- parantumis.-uskoontulo- ja kaatumiskokouksia. Kun niitä on arvosteltu, kirkkoherra on kieltänyt niiden mainostaminsen kirkon omana toimintana. Homma jatkuu edelleen maallikkovetoisena. Uskovat kaipaavat tuollaisia sirkushuveja.


      • kaikille.kaikkea kirjoitti:

        Paikkakunnallani järjestetään luterilaisessa kirkossakin kerran viikossa näitä ylistys- parantumis.-uskoontulo- ja kaatumiskokouksia. Kun niitä on arvosteltu, kirkkoherra on kieltänyt niiden mainostaminsen kirkon omana toimintana. Homma jatkuu edelleen maallikkovetoisena. Uskovat kaipaavat tuollaisia sirkushuveja.

        Mitä ihmeellistä kaatumisessa edes on? Ihmeeksi sanoisin jo sen, jos joku nousisi lentoon.

        Sirkusta todellakin, kyseenalaista kikkailua.


      • huvittavaa.touhua

        Kenties Eerika osaisi vastata järjestetäänkö hänen vapiskirkossaan vielä kaatumisnäytöksiä. Nämä uskovat ovat kai kyllästynet omiin juttuihinsa ja yrittävät keksiä jotain ekstraa. Kaatumisetkin taitavat jo olla menneen talven lumia, vai onko? Minua silloinen näytelmä huvitti kovasti ja saarnaaja tulikin kysymään mitä nauroin. Hän oli ilmeisen närkästynyt. Olisi kai pitänyt koko ajan höpöttää muiden mukana kiitos jeesus, kiitos jeesus jne.


    • emptybarrels
    • On hyvä olla vakuuttunut. On hyvä myöskin joskus kyseenalaistaa oma vakuuttuneisuutensa.

    • Vaikea on uskoa sellaiseen Jumalaan joka kaikkivaltiaana loisi kilpailijansa ( saatanan) ja suunnittelisi ansoja saadakseen ihmiset niihin ja sitten keksisi helvetin joskus vasta 100-300 luvuilla.

      • Suggestioon, suggerointiin, hypnoosiin ja mitä kaikkia niitä nyt onkaan niin ne ovat mahdollisia mutta varsinaisiin ihmeisiin, kuten esim. pahojen sairauksien, kuten muistisairauden, parantamiseen en usko.

        Joku arveli keskustelussa, ettei kukaan ole muistisairautta edes yrittänyt parantaa, ja siihen esittäisin kysymyksen: miksi?


    • lyhytopetus

      "Olen täysin vakuuttunut siitä, että Jumala ei ole Suomessa kaatanut ainuttakaan ihmistä eikä koskaan tule kaatamaankaan."

      Oletko siis tutustunut näiden kaikkien ihmisten kokemuksiin viimeisten 45 vuoden ajalta?

      Itse kun tiedän miten Pyhä Henki koskettaa voimallisesti, niin ihminen aina joskus siinä kaatuu eikä voi mitään asialle. Kaikki eivät kaadu, sillä kuitenkin olemme erilaisia, mutta jos Pyhä Henki tulee voimalla ihmiseen, niin jokainen reagoi aina jotenkin ja tämä on sitten pysyvä olotila tässä ihmisessä iankaiken ajan.

      • "Kaikki eivät kaadu, sillä kuitenkin olemme erilaisia".

        Heh; Pyhä Henki saa kaatumaan vain tietynlaiset ihmiset. Pellejuttu.


      • Tosin ei ole havaittu mitään Pyhää Henkeä joka "tulisi voimalla ihmiseen"; seurakunnassa vaikuttava vanhempi setämies taas voi hyvinkin tulla.

        Suggestio sen sijaan on todistettua todellisuutta.


      • lyhytopetus
        torre12 kirjoitti:

        "Kaikki eivät kaadu, sillä kuitenkin olemme erilaisia".

        Heh; Pyhä Henki saa kaatumaan vain tietynlaiset ihmiset. Pellejuttu.

        ""Kaikki eivät kaadu, sillä kuitenkin olemme erilaisia".

        Heh; Pyhä Henki saa kaatumaan vain tietynlaiset ihmiset. Pellejuttu."

        Näinkin sitä voisi sanoa, mutta itse kuitenkin ajattelen, että Pyhä Henki vaikuttaa eri ihmisissä eri tavoin kuten armolahjojakin on niin paljon erilaisia. Riippuu myös ihmisen henkisesti tai sielullisesta tilasta miten hän reagoi Jumalan voimakkaisiin ilmestymisiin tässä ajassa.


      • lyhytopetus kirjoitti:

        ""Kaikki eivät kaadu, sillä kuitenkin olemme erilaisia".

        Heh; Pyhä Henki saa kaatumaan vain tietynlaiset ihmiset. Pellejuttu."

        Näinkin sitä voisi sanoa, mutta itse kuitenkin ajattelen, että Pyhä Henki vaikuttaa eri ihmisissä eri tavoin kuten armolahjojakin on niin paljon erilaisia. Riippuu myös ihmisen henkisesti tai sielullisesta tilasta miten hän reagoi Jumalan voimakkaisiin ilmestymisiin tässä ajassa.

        Eli ihminen on voimakkaampi kuin Pyhän Hengen voima.

        Armolahjoja ei ole kyllä juuri mitään. Turhaa hälinää vaan.


    • Kokemukset

      Kaatujissa on myös "heittäytyjiä". Jumalan voima voi oikeasti toimia niin suurena että osa ihmisistä tuntee jopa heikkoutta sen alla ja voi kaatua. Heikkoutta voi olla sairaudenkin tähden, ei siinä mitään itsesuggestiota välttämättä ole. Onhan ihmisiä jotka pyörtyileekin helposti.
      Jumala näkee totuuden. Pelleilijät ei lisää kenenkään uskoa mutta Pyhän Hengen voima tekee oikeasti sen.

      • opetusta

        "Kaatujissa on myös "heittäytyjiä". "

        Itse en kuitenkaan halua tuomita näitä heittäytyjiä tai "ammattikaatujia". He ovat myös ihmisiä, joilla on jokin sairaus tai sielun vamma ja tarvitsevat Jumalan apua. Itse uskon, että Jeesus on niiiiiiii armollinen heitä kohtaan ja lähestyy heitä sitten omalla lohduttavalla ja niin suurta armoa täynnä olevalla tavallaan.


      • jeesustelijoille.turpiin
        opetusta kirjoitti:

        "Kaatujissa on myös "heittäytyjiä". "

        Itse en kuitenkaan halua tuomita näitä heittäytyjiä tai "ammattikaatujia". He ovat myös ihmisiä, joilla on jokin sairaus tai sielun vamma ja tarvitsevat Jumalan apua. Itse uskon, että Jeesus on niiiiiiii armollinen heitä kohtaan ja lähestyy heitä sitten omalla lohduttavalla ja niin suurta armoa täynnä olevalla tavallaan.

        Ei näitä sairaita ihmisiä kukaan tuomitsekaan, mutta kyllä näille kaatajille ja saarnaajille kurinpalautus olisi tarpeen.


    • suggestiolla.uskoon

      mielen manipuloinnin tekniikkaa

      Olen seurannut mielenkiinnolla sitä miten helluntaiseurakunnassa ihmisiä saatetaan ”uskoon”. Saarna käsittää yleensä kaikki henkisen manipuloinnin elementit. On helvetillä pelottelua, maailmanlopulla pelottelua ja monenlaista syyllistämistä. Tästä kaikesta kuitenkin pelastaa ratkaisu antautua ”Jumalalle” mikä merkitsee uskonlahkon ideoiden omaksumista ja antautumista hengellisille auktoriteeteille. Suggestioherkimmät ihmiset valikoidaan käsien nostolla ja eteen menemisen kutsulla. Nämä ihmiset ovat todennäköisimmät uskonnon uhrit eli ne jotka tulevat uskoon ja ovat jatkossakin kuuliaisia lahkon opeille ja auktoriteeteille. Näissä piireissä Jumala ei siis todellisuudessa pelasta ketään pelkällä armolla ja rakkaudellaan Kristuksen tähden, vaan "pelastumiseen" tarvitaan ehdottomasti ihmisen oma osuus jota nimitetään tahdon päätökseksi, ratkaisuksi, antautumiseksi, vastaanottamiseksi ja vastarinnasta luopumiseksi. Kyseessä ei siis ole Jumalan kutsusta vaan uskonnollisen sanaston hyödyntämisestä manipulaatiotekniikassa. Uskonlahkojen lisäksi tätä mielen manipuloinnin tekniikkaa hyödynnetään mm. kaupallisissa ja poliittisissa yhteyksissä sekä viihdekäytössä lavahypnoosiesityksissä.

      • Helluntailaisissa on paljon entisiä rikollisia. Heille on valehtelu verissä, kuten olen saanut havaita.


    • tapakrist.vas

      Kummallisesti täällä evolutionistis-ateistis-skeptinen oikeisto tuomitsee markkinatalouden perusteet:

      niin kauan kuin on ihmisiä, jotka haluvat kaatua (ja jopa maksaa siitä), on myös ihmisiä, jotka kaatavat.

      niin kauan kun on ihmsiä, jotka haluvat käyttää huumeita, on myös ihmisiä, jotka niitä heille myyvät.

      Kysyntä luo tarjonnan, joskin Sayn lain mukaan myös tarjonta luo kysyntää.

      Näin maailma on ja lepää kunnes Jeesus tulee takaisin kaatamaan kaatajat ja huumeiden myyjien marmoripöydät. Sitä odotellessa voi vetää vaikkapa kansan ooppiumia Raamatusta, jonka säkeitä toistelemalla saa kaikkein tunkeilevimmat ateistit pidettyä poissa lähettyviltään.

      • HilleviPakinen

        Itse saan aina Raamatun avulla istumapaikan paikallisbussissa, kiitos Jeesus.


      • näin.se.menee

        Niin kauan kun on huijareita, niin on myös huijattavia ja päinvastoin. Niin kauan kun on rikollisia, on myös rikoksen uhreja.


      • Hillevi-hiiri
        HilleviPakinen kirjoitti:

        Itse saan aina Raamatun avulla istumapaikan paikallisbussissa, kiitos Jeesus.

        Luetko Raamattua bussissa kovaan ääneen? Kiitos Jeesus!!!


      • HilleviPakinen
        Hillevi-hiiri kirjoitti:

        Luetko Raamattua bussissa kovaan ääneen? Kiitos Jeesus!!!

        Vältän lyömästä ihmiså Raamatulla. Kerran kuitenkin siinä istui sellainen vanhahko mies ja kerroin hänelle itsekkyyden synnistä ja Herran rangaistuksesta sekä lainailin useita Raamatun säkeitä mm. Jobin kirjasta, mutta mies vain istui kuin tatti eikä selvästikään tullut synnin tuntoon ja Herran tuntemukseen. Laitoin sitten Raamattuni kainalooni, se onkin sellainen useamman kilon painoinen oikein kunnon pöytä-Raamattu, ei mikään tasku-Gideon. Kääntyessäni selin mieheen Herra sai sopivalla kohdalla Raamatun tipahtamaan kainalostani ja se osui miestä päähän. Ja katso, ihme tapahtui, Herran Sanan voimasta mies lankesi maahan ja puhui kielillä sanoja, joita en tässä voi toistaa, kun olivat sellaista baabelin porton kieltä.

        Istahdin penkille auttaakseni miehen ylös ja pian nauroimmekin jo yhdessä hassulle sattumukselle. Mies tuli niin vakuuttuneeksi Sanan voimasta, että lupasi tulla seurakuntamme tilaisuuteen ja tehdä lahjoituksen. Kiitimme yhdessä Herraa tästä mainiosta päätöksestä ja tuosta hassusta sattumuksesta, joka ilahdutti meidän molempien päivää.

        Täytyy sanoa, että Raamattu on ollut suureksi avuksi elämässäni. Mitään toista kirjaa en kuljettaisikaan mukanani joka paikkaan.

        Usein minulle nmittäin sattuu, huonomuistinen kun olen ja siksi kuljetankin Raamattua mukanani, että voin tarvittaessa tarkistaa kymmenen käskyn sisällön, niin minulle siis sattuu, että unohdan ostaa lipun rautiotievaunussa. Monesti sitten tarkastajan tullessa muistan väärin, että olisinkin ostanut lipun ja laittanut sen Raamattuni väliin. Alan siinä sitten selaamaan Raamattuani ja samalla luen sieltä ääneen kiinnostavia kohtia. Usein käykin niin, että tarkastaja jättää asian Herran Armosta sikseen ja siirtyy tarkastamaan muita ja olen aina ajatellut, että se on Herran Armotyö minulle huonomuistiselle kiitoksena siitä, että huonosta muististani huolimatta haluan muistuttaa ihmisiä Herrasta ja siksi kannan taakkaani kuljettaen painavaa Raamattua mukanani kaikkialle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe