Onko 41 syke liian alhainen?

Sydänkohdallaan

Kävin sydänlääkärillä viime keväänä, joka totesi kaiken olevan kohdallaan. Ostin viime talvena Applen fitness-kellon ja latasin siihen loppukesällä ihan uteliaisuuttani sydämen sykettä seuraavan apin. Kello alkoikin sitten piippailla varotuksia alhaisesta sykkeestä etupäässä yöllä ja töissä aamupäivisin. Alin leposykkeeni on ollut 41. Päivällä istumatyössä sykkeeni voi olla reippaasti alle 50. Kuntoillessani syke voi joskus harvoin nousta 133 ja on lyhyesti noussut 150:een. Säännöllisissä hiit-harjoituksissa syke pysyy alle 120, vaikka hampaat irvessä vedän.

Olen 55-vuotias liikuntaa 4-6 krt viikossa harrastava ylipainoinen nainen, indeksi 31,2. Syön beetasalpaajaa Bisoprolol 5 mg, syynä verenpaine ja pienet "hyvänlaatuiset" rytmihäiriöt. Lääkkeen otan aamulla ennen pyöräilyä töihin (1,5 km). Tiedän, että tämä lääke voi hidastaa sykettä, mutta miten paljon?

Onko sykkeeni liian alhainen ja onko alhaisesta sykkeestä muuta haittaa kuin se, ettei liikuntasuorituksissa aina pysty ihan äärimmilleen pääsemään? Hidastaako alhainen syke pääsemästä painotavoitteeseeni? Oloni on erinomainen, eikä alhainen syke mitenkään haittaa. Mutta pelottaa, jos onnistun laihtumaan ja kuntoni tästä vielä paranee ja syke laskee vaikka alle 40. Mitä siitä voi seurata? Jotenkin en kehtaa tämän kanssa taas lääkäriin ravata, kun kerran olo on loistava muuten.

27

6810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdhdfhdfhfd

      Jos sitten olet vain hyväkuntoinen? Nk. ylipainosi taitaa koostua suurelta osin lihasmassasta, vaikea kuvitella sinua oikeasti lihavaksi. Jos voit hyvin ja lääkärikin on asian todenut, niin sitten mitään hätää ei ole. Jos pumppu oireilee, niin alkaa kyllä ilmetä esim. tajunnan menetyksiä. Hyvä olo on varsin usein sen mittari, että ihminen myös voi hyvin. Siksikään terveitä ihmisiä ei pitäisi liikaa tutkia. Jokaisesta nimittäin löytyy jotain epänormaalia, mikä saa ihmisen tuntemaan itsensä sairaaksi.

      • Sydänkohdallaan

        Olenhan minä hyväkuntoinen varmastikin, mutta voisiko tämän ikäisellä mammalla sittenkään olla niin paljon lihasta vaikka salilla käynkin pari kertaa viikossa nostelemassa painoja? Ja voisiko tämmöisellä pulleavatsaisella olla niin hyvä kunto, että syke olisi sen vuoksi niin alhainen? Ikää on kuitenkin jo 55.


    • sykettäsyksyyn

      Hyvä jos koet voivasi hyvin, mutta aika matala on kyllä tuo syke. Todella hyväkuntoisella kai voi olla noinkin alhainen. Sinun sykettäsi kyllä väistämättä laskee tuo verenpaineeseen määrätty beetasalpaaja. Oman kokemuksen perusteella 5 mg on jo aika iso annos ja voi laskea sykettä useamman kymmenen lyöntiä normaalista. Tiedätkö mikä olisi normaali leposykkeesi ilman lääkityksiä? Onko auttanut verenpaineeseen? Entä rytmihäiriöihin? Voisiko pienempikin annos riittää, esim. puolet? Verenpaineeseen on olemassa paljon muitakin mahdollisia lääkityksiä, riippuen vähän siitäkin, mistä liikapaineet juontavat. Voisi löytyä sinun tilanteeseesi sopivampikin vp-lääke, joka ei laskisi sykettä noin alas. Hyvälaatuisia rytmihäiriöitä voi rauhoittaa myös tasapainossa olevat elektrolyytit, kalium ja natrium. Onko ne olleet ok?

      • Sydänpaikallaan

        Unohdin yksi aamu ottaa beetasalpaajan. Katsoin sykkeet siltä päivältä, ja olihan ne korkeammat. Alhaisin syke huiteli jo viidessäkympissä.

        Muistelen, että joskus mulla on tutkittu natrium ja lääkäri vähän ihmetteli, kun verenpaineihminen olen ja natriumarvo oli rajan alle eli liian alhainen. Se jäi siihen sitten, eikä sitä myöhemmin ole ihmetelty.

        Minusta tuo 5 mg ei kauhean hyvin ole auttanut. Paineet ovat yläkantissa olleet siitä huolimatta. Kihti rajoittaa jonkin verran painelääkkeitä, kun se ei saisi nesteitä poistaa ja astmakin ehkä.

        Täytyy pitää pieni verenpainemittausjakso ja sitten mennä lääkäriin tän asian kanssa. Kiitos kommentoijille.


      • Monisairas
        Sydänpaikallaan kirjoitti:

        Unohdin yksi aamu ottaa beetasalpaajan. Katsoin sykkeet siltä päivältä, ja olihan ne korkeammat. Alhaisin syke huiteli jo viidessäkympissä.

        Muistelen, että joskus mulla on tutkittu natrium ja lääkäri vähän ihmetteli, kun verenpaineihminen olen ja natriumarvo oli rajan alle eli liian alhainen. Se jäi siihen sitten, eikä sitä myöhemmin ole ihmetelty.

        Minusta tuo 5 mg ei kauhean hyvin ole auttanut. Paineet ovat yläkantissa olleet siitä huolimatta. Kihti rajoittaa jonkin verran painelääkkeitä, kun se ei saisi nesteitä poistaa ja astmakin ehkä.

        Täytyy pitää pieni verenpainemittausjakso ja sitten mennä lääkäriin tän asian kanssa. Kiitos kommentoijille.

        On kyllä matala syke ellei ole todella hyvässä kestävyyskunnossa ja käytännössä melkeinpä kilpamaratoonari. Hyvä kun koet itsesi hyväkuntoiseksi ja ehkä oletkin keskivertoa parempi. Vähän kyllä kummastelen sydänlääkäriä.

        Syke ei rasituksessakaan oikein nouse. Muistini mukaan nyrkkisääntönä on 220 - ikä, jolloin saadaan maksimisyke. Ylipainoa, rytmihäiriöitä, matalaa sykettä, hyponatremiaa. Villi veikkaukseni on, että jospa sulla on kilpirauhanen vajaateholla? Itsellä on pitkä kokemus autoimmuunipohjaisesta vajaatoiminnasta. Onko sulla muita oireita?


      • Sydänpaikallaan

        Kilpirauhaskokeet on otettu hiljattain. Arvot on normaalit.
        Sydänlääkärille menin, koska EKGssä oli jokin häikkä. Lääkärin mukaan se ei haittaa ja sanoi melkein tunnin vastaanoton ja haastattelun jälkeen, että minulla on hyvä sydän. Tuskin silloin lääkärin kuunnellessa oli kovin matala syke, kun tilanne lääkärissä aina vähän jännittää. En ikinä olisi koko matalaa sykettä hoksannut ilman tätä fitness-kelloa.


      • Monisairas
        Sydänpaikallaan kirjoitti:

        Kilpirauhaskokeet on otettu hiljattain. Arvot on normaalit.
        Sydänlääkärille menin, koska EKGssä oli jokin häikkä. Lääkärin mukaan se ei haittaa ja sanoi melkein tunnin vastaanoton ja haastattelun jälkeen, että minulla on hyvä sydän. Tuskin silloin lääkärin kuunnellessa oli kovin matala syke, kun tilanne lääkärissä aina vähän jännittää. En ikinä olisi koko matalaa sykettä hoksannut ilman tätä fitness-kelloa.

        Tuo normaalit arvot on venyvä käsite. Kummallista kyllä mutta moni lääkäri käyttää vääriä viitearvoja eikä näe merkitystä onko arvo kenties aivan rajoilla. Mitä ne arvot oli, siis TSH ja T4v sekä kenties T3v?


      • Sydänpaikallaan
        Monisairas kirjoitti:

        Tuo normaalit arvot on venyvä käsite. Kummallista kyllä mutta moni lääkäri käyttää vääriä viitearvoja eikä näe merkitystä onko arvo kenties aivan rajoilla. Mitä ne arvot oli, siis TSH ja T4v sekä kenties T3v?

        S-Tyreotropiini 1,8 (viitearvo 0,4-4,5), S-Tyroksiini 16,5 (viitearvo 11-21). Nämä kait on niitä kilpirauhasarvoja, jotka lienevät kyllä viitearvoissa ihan reippaasti.

        Tänä aamuna minulla oli töissä työpöydän ääressä seisoessani paikallani vain sormet näppiksellä syke 41 klo 10.41. Seitsemän tunnin keskisyke 55 se on laskettu tänään klo 13. Fitness-kellon mukaan vuorokauden keskisyke on kuitenkin ollut joka päivä yli 50, arkisin 53-56, viikonloppuna viihteellä ja valvotessa jopa himpun verran yli 60.

        Sydänlääkäri ei voinut vastaanotolla tietää, että sykkeet käyvät välillä tosi alhaalla. Jos tuo keskisyke sitten kuitenkin on tärkeintä. Mutta silti vähän pelottaa, jos ja kun laihdutus-/kuntoprojektini tässä pysyy, kunto jatkaa nousua ja paino laskua, niin sykkeet voivat ehkä vielä jopa laskea. Jos sydän lyö suurin piirtein kerran kahdessa minuutissa, niin voihan sitä monesti liikkeelle lähdössä vaikka pyörtyä. Vai mitä sellaisessa kohdassa tapahtuu?


      • Monisairas
        Sydänpaikallaan kirjoitti:

        S-Tyreotropiini 1,8 (viitearvo 0,4-4,5), S-Tyroksiini 16,5 (viitearvo 11-21). Nämä kait on niitä kilpirauhasarvoja, jotka lienevät kyllä viitearvoissa ihan reippaasti.

        Tänä aamuna minulla oli töissä työpöydän ääressä seisoessani paikallani vain sormet näppiksellä syke 41 klo 10.41. Seitsemän tunnin keskisyke 55 se on laskettu tänään klo 13. Fitness-kellon mukaan vuorokauden keskisyke on kuitenkin ollut joka päivä yli 50, arkisin 53-56, viikonloppuna viihteellä ja valvotessa jopa himpun verran yli 60.

        Sydänlääkäri ei voinut vastaanotolla tietää, että sykkeet käyvät välillä tosi alhaalla. Jos tuo keskisyke sitten kuitenkin on tärkeintä. Mutta silti vähän pelottaa, jos ja kun laihdutus-/kuntoprojektini tässä pysyy, kunto jatkaa nousua ja paino laskua, niin sykkeet voivat ehkä vielä jopa laskea. Jos sydän lyö suurin piirtein kerran kahdessa minuutissa, niin voihan sitä monesti liikkeelle lähdössä vaikka pyörtyä. Vai mitä sellaisessa kohdassa tapahtuu?

        Arvot ovat aika lailla hyviä, mutta periaatteessa voisi tulla kuitenkin kyseeseen T3:en liittyvän muuntumisen häiriö (T4-T3), jonka vuoksi mainitsin T3v:n.
        Oma käsitys on kyllä siis, että 40 tasolla oleva syke päivällä on perusteettoman matala ellei ole rautaisessa kestävyyskunnossa. Tuotanoin... Jos sydän lyö kerran kahdessa tai edes yhdessä minuutissa, niin olet tajuton.
        Oliko sulla ennen verenpainelääkitystä jo matala syke? Kyllä sydäntä voisi kunnolla tutkia ja lääkäreiden pitäisi tietää ettei oireisiin liittyvä stressi ainakaan ole hyödyksi.

        Tässä vähän infoa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00021


    • amiodaronikilppari

      Levossa, varsinkin yöllä tuo 40 syke on ihan ok, mutta bisoprololin pienentämistä minäkin ehdottaisin.ota vain 2,5 mg aamupalan jälkeen. Runsas liikunta laskee myös syketasoa.Bisoprololi on varsin pitkävaikutteinen ja vaikuttaa sykkeeseen ihan seuraavaan aamuun asti, huippuvaikutus ehkä siinä 2-5 tuntia lääkkeen ottamisestaoman kokemukseni mukaan. Toinen juttu, mitä ihmettelin , on tuo sinun painosi. Jos haluat laihtua on ruoka-asiat syytä tarkistaa: ateriarytmi, energian saanti, juomat--mehut, urheilujuomat palautusjuomat voivat olla kavalia. Onko sinulta tarkistettu kilpirauhasen toiminta?

      • amiodaronikilppari

        Anteeksi en lukenut viimeisiä tekstejä. Hyvä, että kilpirauhasasia on selvitetty. Jos kerta vointisi on hyvä ja ekg normaali, en tuosta sykeasiasta huolta kantaisi. Mutta se paino.


      • Eitodellakaan

        Missään nimessä ei ilman lääkärin lupaa verenpainelääkkeen annosta pienennetä. Verenpainetaudin kanssa ei kannata leikkiä.


      • Sydänpaikallaan
        Eitodellakaan kirjoitti:

        Missään nimessä ei ilman lääkärin lupaa verenpainelääkkeen annosta pienennetä. Verenpainetaudin kanssa ei kannata leikkiä.

        Ajattelin ottaa tässä verenpainemittauksessa sellaisen jakson, jossa mittaan kunnolla pari viikkoa lähes joka päivä. Tiedän sitten missä mennään. Jos paineet on koholla, pitää joka tapauksessa saada joku uusi lääke beetasalpaajien tilalle. Mutta jos mun paineet on reippaasti ok, niin voisin kokeilla ottaa puolikkaan salpaajan aamulla ja puolikkaan illalla. Jospa se auttaisi. Sitten taas verenpainetta mittaamaan. Mulla ei kyllä se paine helposti laske.

        Sain alkuvuodesta painoa mukavasti pudotettua tasaisella ateriarytmillä, 8 kg. Mutta kyllästyin ruokapäiväkirjan täyttämiseen ja ainaiseen syömisensuunnitteluun. Nyt olen kokeillut pätkäpaastoa eli syön arkisin vain kahdesti päivässä asiallisesti hyvää monipuolista ruokaa 8 tunnin sisällä. Olen pelkällä vedellä ja kahvilla 17 tuntia päivässä. Tämä tuntuu kyllä hyvältä tavalta, kun ei tarvitse jääkaapilla koko ajan ravata. Miinuksena on se, ettei paino tunnu enää putoavan, vaikka kalorimäärä voi olla arkisin jopa miinus 1000.


      • sykettäsyksyyn

        Järkevää. Jos ilmenee, että beetasalpaaja ei juuri laske paineita, se ei ehkä ole sulle paras mahdollinen vp-lääke. Turha syödä lääkkeitä, joista ei ole apua siihen mihin pitäisi. Sitten lääkärin kanssa pohtimaan, mikä olisi parempi. Samalla voisi yrittää selvittää, miksi natrium on matala ja onko sillä jotain tekemistä tässä kokonaisuudessa. Vähän salapoliisihenkeä vaatii lääkäriltäkin. Ehkä sisätautilääkäri voisi olla parempikin kuin sydänlääkäri, jos sydämestä ei löytynyt mitään kummallisuuksia.

        Ja kuten joku aiemmin mainitsikin, beetasalpaajan vaikutusaika on yllättävän pitkä. Vaikka jäisi yhtenä päivänä ottamatta, syke ei silti ehdi palautua itselle luonnollisiin lukemiin.


      • amiodaronikilppari
        Sydänpaikallaan kirjoitti:

        Ajattelin ottaa tässä verenpainemittauksessa sellaisen jakson, jossa mittaan kunnolla pari viikkoa lähes joka päivä. Tiedän sitten missä mennään. Jos paineet on koholla, pitää joka tapauksessa saada joku uusi lääke beetasalpaajien tilalle. Mutta jos mun paineet on reippaasti ok, niin voisin kokeilla ottaa puolikkaan salpaajan aamulla ja puolikkaan illalla. Jospa se auttaisi. Sitten taas verenpainetta mittaamaan. Mulla ei kyllä se paine helposti laske.

        Sain alkuvuodesta painoa mukavasti pudotettua tasaisella ateriarytmillä, 8 kg. Mutta kyllästyin ruokapäiväkirjan täyttämiseen ja ainaiseen syömisensuunnitteluun. Nyt olen kokeillut pätkäpaastoa eli syön arkisin vain kahdesti päivässä asiallisesti hyvää monipuolista ruokaa 8 tunnin sisällä. Olen pelkällä vedellä ja kahvilla 17 tuntia päivässä. Tämä tuntuu kyllä hyvältä tavalta, kun ei tarvitse jääkaapilla koko ajan ravata. Miinuksena on se, ettei paino tunnu enää putoavan, vaikka kalorimäärä voi olla arkisin jopa miinus 1000.

        Teepä muutamalta päivältä verenpaineen vuorokausiseurannasta ns. karvalakkimalli.
        Mittaa vaikkapa kolmena peräkkäisenä - tai jos unohtuu, kun muistat-päivänä lukemasi, sen kuuliaisen 10 min istuskelun jälkeen vaikkapa aamulla, aamupalan jälkeen, lounasaikaan, iltapäivällä ja illalla.- joka kerta siis kaksi mittausta ja jos niillä iso ero, vielä kolmas. Laita myös sykelukemat ylös. Tämä paperille ja mukaan lääkärille. Kertoo enemmän kuin pelkät aamumittaukset. Kyllä se nykyään on ihan sallittua itse säädellä verenpainelääkitystä oman lääkärinsä ohjeiden mukaan. Ehdotin tuolla bisoprololiannoksen laskua.bisoprololi beetasalpaajana laskee kai parhaiten painetta niiltä, joilla vähän ns. ylikierroksia ja syke koholla. Ideana se, että näkee mikä on paine-ja syketasosi tuolloin ja mahdollista lisälääkettä miettivä lääkäri saisi tärkeää tietoa, missä mennään. Painonpudotukseen kannustan. Sanotaan, että jo 5 % painonlasku vastaa teholtaan yhtä verenpainelääkettä. Painoindeksi 27 olisi jo ihan hyvä. Hyvä motivaatio on tehokas tuki laihduttamisessakin-- mieti sinua motivoivat, terveys ja muutkin seikat.


    • SVT

      Beetasalpaaja ei ole verenpainelääke, sykettä se kyllä laskee. ...eikä se poista rytmihäiröitä.

      • amiodaronikilppari

        Aivan-- ei todellakaan jokaiselle paras verenpainelääke, kuten edellä jo kirjoittelinkin, joillekin kyllä. Itselleni beetasalpaaja on ns. hengenpelastajalääke juuri sykettä ja sydämen supistumisvireyttä laskevan vaikutuksensa takia ja pitää kroonisen eteisvärinän syketason sopivana. On sillä myös merkitystä kammioperäisten rytmihäiriöiden estossa. Perussairauteni on hypertrofinen obstruktiivinen kardiomyopatia-- sukuperintöä.


    • 444744474447

      Itse olen 57-vuotias nainen. En erityisesti kuntoile. Sydänsairauksia tai verenpainetautia ei ole. Olen normaalipainoinen. Minun leposykkeeni on 44-47 välillä. Lääkäri joskus totesi sen olevan melko alhainen. Verenpaineenikin on alhainen, noin keskiarvo taitaa olla siinä 98/45. Kerran minulla on todettu liian alhainen natriumtaso, silloin meinasin väkisten pyörtyä. Jouduin lääkäriin, joka pisti tiputukseen ja neuvoi syömään suolaisia ruokia, joista tosin olenkin aina tykännyt.
      Vanhalla äidilläni oli leposyke 47. Lääkäri totesi sen liian alhaiseksi ja vähensi hänen verenpaineläkkeitään. Tilanne korjautui.

    • Joni871

      Suosittelen lukemaan kuntoilu aiheesta.
      https://www.healthburst.live

    • Pulssitar

      Mulla oli joskus aikoinaan syke tuota luokkaa samalla verenpainelääkkeellä eli beetasalpaajalla. Menin jopa neurologille kun luulin jo että on jotain vakavampaa kun huimasi jatkuvasti. En siis tiennyt että on syke vain 40 luokkaa ennen kuin lääkäri mittasi ja sanoi. Otan nykyään verenpainelääkkeeni Orloc 5mg joka samaa vaikuttavaa ainetta, kaksi kertaa päivässä puolikkaana. Näin pysyy korkeampana syke. Mittasin pari päivää sitten pitkästä aikaa ja oli jopa hieman korkea eli 70. Etkö voi kokeilla että miten vaikuttaa jos otat lääkkeen puolikkaana kaksi kertaa päivässä että onko mitään vaikutusta?

    • Sydänkohdallaan

      Hei, olen tämän ketjun aloittaja. Kävin työterveyslääkärillä, joka kehotti puolittamaan beetasalpaajan 5 mg -> 2,5. Nyt syke käy enää tosi harvoin alle viidenkymmenen. Tässä on tullut sitten vanha ongelmani takaisin, jossa sohvalla iltaisin rentoutuessani saattaa sykkeeni nousta ilman syytä yli seitsemän- ja jopa yli kahdeksankympin. Sehän tuntuu minusta järkyttävän kovalta sykkeeltä, kun normaalisti olen elänyt viidessäkympissä. Nyt en ole antanut asian häiritä. Nousen ylös askareisiin, kuntosalille tai keskityn teeveen tuijotukseen.

      • sykettäsyksyyn

        Korkean sykkeen taustalla voi osaltaan olla tuo alhainen natrium. Elektrolyyttien epätasapainot voivat aiheuttaa rytmihäiriöitä ja matalaa / korkeaa sykettä. Beetasalpaaja on pitänyt sykkeen (liiankin) hyvin kurissa, mutta nyt kun puolitit annoksen, syke alkaa taas nousta. Järkevintä olisi selvittää alhaisen natriumin perimmäinen syy. Sitä kautta voisi löytyä sulle sopivampi vp-lääkekin. Nyt kuulostaa vähän siltä, että lääkitään oireen oiretta, eikä niin hyvällä menestykselläkään. Hyvä sisätautilääkäri voisi nähdä kokonaisuuden. Natriumin vaikutusta sykkeeseen voi summittaisesti kokeilla selvittää yksinkertaisella kotikonstilla: Kun syke on levossakin korkealla, juot lasillisen suolavettä, noin teelusikallinen merisuolaa lasillisessa. Mittaat tunnin päästä sykkeet ja jos syke selvästi laskee, natriumvajaus voi olla yksi taustasyy korkeaan sykkeeseen.


      • Natriumeioleosasotea
        sykettäsyksyyn kirjoitti:

        Korkean sykkeen taustalla voi osaltaan olla tuo alhainen natrium. Elektrolyyttien epätasapainot voivat aiheuttaa rytmihäiriöitä ja matalaa / korkeaa sykettä. Beetasalpaaja on pitänyt sykkeen (liiankin) hyvin kurissa, mutta nyt kun puolitit annoksen, syke alkaa taas nousta. Järkevintä olisi selvittää alhaisen natriumin perimmäinen syy. Sitä kautta voisi löytyä sulle sopivampi vp-lääkekin. Nyt kuulostaa vähän siltä, että lääkitään oireen oiretta, eikä niin hyvällä menestykselläkään. Hyvä sisätautilääkäri voisi nähdä kokonaisuuden. Natriumin vaikutusta sykkeeseen voi summittaisesti kokeilla selvittää yksinkertaisella kotikonstilla: Kun syke on levossakin korkealla, juot lasillisen suolavettä, noin teelusikallinen merisuolaa lasillisessa. Mittaat tunnin päästä sykkeet ja jos syke selvästi laskee, natriumvajaus voi olla yksi taustasyy korkeaan sykkeeseen.

        Natriumvajaus ei sisälly soteen.


    • Omaongelma

      Se on sinun ongelma ei muiden.

      • Sydänkohdallaan

        Hienoa tämä vertaistuki täällä.


    • Sotekarsiipummit

      Vertaistukea ei sisällytetä soteen. Etukäteen voi siedättää itseänsä, kukaan ei auta ilmaiseksi.

    • tavallinen.yksilö

      Miten voit syödä Bisoprololia kun sykkeesi on noin alhainen ???
      Syke 80 ei ole vaarallinen mutta uskon, että se voi tuntua pahalta, jos normaalisti on paljon alhaisempi.

      Itselläni on bradykardia-nimistä rytmihäiriötä. Sydän lyö tosi harvaan silloin.
      Bradykardia on toinen eniten äkkikuolemia aiheuttava sydämen rytmihäiriö.
      Tuhansia kuolee siihen vuosittain.

      Lääkäri on melkeinpä kieltänyt beetasalpaajan käytön minulta,
      myös nitron.
      Joskus sydäntäni tykyttää niin paljon, että otan 1/4 Propralia.
      Se on pieni annos, auttaa juuri ja juuri, mutta auttaa.
      Vaikutus on myös lyhyempi kuin bisoprolilla.
      Sykkeeni voi pudota yht'äkkiä hyvin alas,
      siksi en voi käyttää sykettä laskevaa kuin vähän ja harvoin.
      En uskalla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe