Olin tuossa joitakin aikoja sitten katsastuskonttorilla, niin siellä oli vanha 50-luvun Ford Mercury pihalla, ensin luulin sitä Volgaksi, mutta eipä ollutkaan. Omistaja kertoi, että usein hänen autoaan luullaan Volgaksi. Tuossa netistä kuva vastaavasta autosta https://goo.gl/images/TRU6Td
Fordihan aikoinaan rakensi tuon tehtaan Neuvostoliittoon Gorkiin (GAZ = Gorkovski avtomobilnyi zavod) ja työntekijätkin tulivat Amerikasta ja Gorkiin muodostui eräänlainen "pikku-amerikka". Stalinin puhdistuksissa tosin ulkomaalaisille, joiden joukossa oli myös amerikansuomalaisia, kävi kovin huonosti.
Yhtä kaikki Fordeja siellä tehtiin henkilö- ja kuorma-autoina. Pobedakin sodan jälkeen perustui Fordin malleihin. Vanhan korjaamoiden asentajat sanoivat, että Pobedaan ja Volgaan kävivät mm. Fordien jarruosat ihan suoraan.
Volgan esikuva
30
1369
Vastaukset
- Isoteollisuus
Aikakautensa autot yleensä muistuttaa toisiaan,. Ja tekniikkakin on oman aikansa tuote.
NL osti osaamista, tehtaita fordilta, ja myöhemmin muuntelivat tuotteita...
Niin kuin nykyäänkin ympäri maailmaa tapahtuu.
Suomessakin saatiin autotehdas aikaan, ja pysymään maassa. Tuotteet on vaihdelleet. Ja omaa osaamista on ollu vain kokoamistyössä.. --- valitettavasti!! Se Kauppa ja suunnittelussa osaaminen on ollu muualla.. siis moni tekeminen on siirtomaa meininkiä Suomessa edelleen... - Volgan_esikuva
Olihan näissä Neuvostoliiton autoissa aika lailla monenlaista. Muistaakseni Volgaa kasattiin jossain vaiheessa Belgiassa, olisiko ollut niin, että diesel malliset Volgat tuli Belgiasta ja niissä oli plyysisisustus. Joku VANHEMPI palstalainen (ei nämä amis skodaräksyttäjät mitään tiedä) muistaa tämän paremmin. Käsittääkseni jotain Mosseakin tuli Belgiasta.
Jalta (ZAZ-965 AE) oli Fiat 600 pohjille tehty, moottori vain oli se ilmajäähdytteinen panssarivaunun käynnistinmoottori, joka pilasi koko auton maineen. Myöhempi ZAZ-958 oli puolestaan NSU Prinz klooni ja moottorina tuo samainen panssarivaunun ilmajäähdytteinen käynnistinmoottori. Tätä myöhempää "Jaltaa" Konela ei enään ottanut edes tuontiohjelmaan, vaikka (ZAZ-968) auto esiteltiinkin meillä täällä Suomessa uutena Jaltana.
Mosseakin tehtiin Uralin takana IZ-Mossena moottoripyörätehtaalla, meille ei niitä tuotu muuten, kuin pakettiautona avolavana, henkilöautona sitä ei tuotu meille.- Volgan_esikuva
...ups, tulipa pieni kirjoitusvirhe, Siis tuo uudempi "jalta" oli ZAZ-968 ja NSU Prinz klooni
- lännestäkopiot
Olihan se Mossekin alkuun Opel Kadet, minkä koneet venäläiset veivät Saksasta sodan jälkeen. Osassa Mossen osia oli vielä Opelin logokin, kun samoilla konella lätkivät niitä osia. http://www.autowiki.fi/index.php/Moskvich_400-sarja
Ja taisi viimeisimmät etuvetoiset Mosset olla ranskalaisen Talbotin kopioita, joita ei sitten enään Suomeen tuotu.- monenlaista_Mossea
Oli sitä Mossella monenlaista mallia, jos ei tuotannossa, niin suunnitteilla. https://www.drive2.com/b/1725664/
ja tämä Moskvish 444 https://www.worthpoint.com/worthopedia/moskvitsh-moskvitch-444-43-vector-478762627 sitä valmistettiin myöhemmin Ukrainassa ZAZ-965 merkillä
- Volgaolikallisauto
Volga oli muuten oikeasti aika kallis auto silloin aikoinaan. Oheinen ilmoitus 8.5.1965 Itä-Häme lehdestä. https://aijaa.com/pXyPlD
- itäautotdaaa
Olihan se kallis Mosseen verrattuna, olihan siinä ominaisuuksiakin kaksin verroin! (enkä nyt kerro polttoaineenkulutuksesta!).
Siihen aikaan maaseututakseilla oli noita ajokkeina runsaasti, toki takseille oli sen "länsiMersun" saanti helpompaa kuin tavallisille ihmisille, silti maaseudulla se Volga oli kova sana, vanhat taksimiehet ehkä tietäisivät, miksi?
Tosin se kalleus oli kovin suhteellinen käsite, vastaavaa länsiautoa ei aina saanut millään rahalla, ainakaan tavallinen ihminen. - taksimiestensukua
itäautotdaaa kirjoitti:
Olihan se kallis Mosseen verrattuna, olihan siinä ominaisuuksiakin kaksin verroin! (enkä nyt kerro polttoaineenkulutuksesta!).
Siihen aikaan maaseututakseilla oli noita ajokkeina runsaasti, toki takseille oli sen "länsiMersun" saanti helpompaa kuin tavallisille ihmisille, silti maaseudulla se Volga oli kova sana, vanhat taksimiehet ehkä tietäisivät, miksi?
Tosin se kalleus oli kovin suhteellinen käsite, vastaavaa länsiautoa ei aina saanut millään rahalla, ainakaan tavallinen ihminen.Kyllä jo v. 1965 rahalla sai länsiautoja, sillä autot vapautuivat tuontisäännöstelystä jo v. 1962. Tuontisäännöstelyn aikana oli vaikeampaa hankkia autoa, silloin kyllä itäautoilla oli kysyntää. Ainoastaan v. 1952 olympialaisten vuoksi takseihin saatiin poikkeukselliseti uutta kalustoa lännestäkin, joten siitä johtuen v. 1955 tuli takseista käytettyjä länsiautoja tavallisille kansalaisillekin ostettavaksi. Monet taksimiehet palasivat taasen itäautoihin...
- mosseakintaksissa
itäautotdaaa kirjoitti:
Olihan se kallis Mosseen verrattuna, olihan siinä ominaisuuksiakin kaksin verroin! (enkä nyt kerro polttoaineenkulutuksesta!).
Siihen aikaan maaseututakseilla oli noita ajokkeina runsaasti, toki takseille oli sen "länsiMersun" saanti helpompaa kuin tavallisille ihmisille, silti maaseudulla se Volga oli kova sana, vanhat taksimiehet ehkä tietäisivät, miksi?
Tosin se kalleus oli kovin suhteellinen käsite, vastaavaa länsiautoa ei aina saanut millään rahalla, ainakaan tavallinen ihminen.Kyllä ainakin meidän kylän taksimiehelle kävin niin, että Mersusta oli palattava Volgaan 60-luvun puolivälissä. Syyksi kertoi, että Mersusta alkoi perä leviämään, todellinen syy oli, ettei "oma perse kestänyt merivettä"... Mersu maksoi siihen aikaan halvimmillaankin lähes kahden Volgan hinnan, joten siinä syy monen taksimiehen Volgaan. Volgalla sai saman hinnan kyydistä, kuin Mersullakin.
Mossellakin jotkut ajoivat taksia. https://goo.gl/images/nC2ppo
https://goo.gl/images/jmmc5x - itäautotdaa
taksimiestensukua kirjoitti:
Kyllä jo v. 1965 rahalla sai länsiautoja, sillä autot vapautuivat tuontisäännöstelystä jo v. 1962. Tuontisäännöstelyn aikana oli vaikeampaa hankkia autoa, silloin kyllä itäautoilla oli kysyntää. Ainoastaan v. 1952 olympialaisten vuoksi takseihin saatiin poikkeukselliseti uutta kalustoa lännestäkin, joten siitä johtuen v. 1955 tuli takseista käytettyjä länsiautoja tavallisille kansalaisillekin ostettavaksi. Monet taksimiehet palasivat taasen itäautoihin...
Sillon -52 olympialaisiin tuotiin Jenkkilästä niitä loppuunajettuja Cekkereitä!
Kun taksimiehet ne näkivät, he totesivat heitä petetyn.
Maaseudun taksit pitäytyivät Popedoissa, sitten myöhemmin Volgissa, ja tosi hyvästä syystä. - taksimiestensukua
itäautotdaa kirjoitti:
Sillon -52 olympialaisiin tuotiin Jenkkilästä niitä loppuunajettuja Cekkereitä!
Kun taksimiehet ne näkivät, he totesivat heitä petetyn.
Maaseudun taksit pitäytyivät Popedoissa, sitten myöhemmin Volgissa, ja tosi hyvästä syystä.Joo, osa taksimiehistä jätti ne amerikanautot sinne satamaan. Tosi pettymys, kun oli muuta kuviteltu niiden laadusta.
Isäni eno hankki silloin v. 1952 uuden Kaiserin Manhattanin taksiin, se oli tehty Israelissa ja myös aika huono auto.
Oli se Pobedakin ihan kauhea auto sivuventtiilimoottorilla, eikä se laatukaan niin kauhean hyvä ollut, mutta minkäs teit, kun muuta ei käytännössä saannut. Menihän se Pobeda huonoilla maaseudun tiestöllä, kun ei päässyt niin kovaa ajamaan, että venttiilit olisivat palaneet. Sitä v. 1952 olympia "huumaa" länsiautojen suhteen kesti vain sen hetken ja sitten palattiin pitkäksi aikaa itäautoihin.
Jonkin verran merimiesten kautta saatiin länsiautoja, kun heille Wälläri neuvotteli hyvän edun, että sai tuoda auton kerran vuodessa. Minullakin on tallissani yksi tälläinen aito merimiesauto v. 1958 mallia. Isäni oli merillä 50-luvun puolivälissä ja hänenkin oli tarkoitus tuoda Hampurista uusi auto, mutta suunnitelmat menivät pieleen, kun laivavarustamo oli niin peeaa, että maksoi palkkoja markoilla ja auton ostoon olisi pitänyt olla valuuttaa. Joitakin papereita on siitäkin reissusta jäljellä, kun on Mersusta kauppaa tehty. Meilläkin oli Pobeda vähän aikaa, mutta se vaihdettiin aika pian Fiat 1400 autoon, sekin vuosimallia 1952 ja ollut taksissa kolme vuotta.
Tuossa kuvassa Kaiser Manhattan meidän pihassa entisöitynä. https://aijaa.com/ojCr1c - mossenmoottori
taksimiestensukua kirjoitti:
Joo, osa taksimiehistä jätti ne amerikanautot sinne satamaan. Tosi pettymys, kun oli muuta kuviteltu niiden laadusta.
Isäni eno hankki silloin v. 1952 uuden Kaiserin Manhattanin taksiin, se oli tehty Israelissa ja myös aika huono auto.
Oli se Pobedakin ihan kauhea auto sivuventtiilimoottorilla, eikä se laatukaan niin kauhean hyvä ollut, mutta minkäs teit, kun muuta ei käytännössä saannut. Menihän se Pobeda huonoilla maaseudun tiestöllä, kun ei päässyt niin kovaa ajamaan, että venttiilit olisivat palaneet. Sitä v. 1952 olympia "huumaa" länsiautojen suhteen kesti vain sen hetken ja sitten palattiin pitkäksi aikaa itäautoihin.
Jonkin verran merimiesten kautta saatiin länsiautoja, kun heille Wälläri neuvotteli hyvän edun, että sai tuoda auton kerran vuodessa. Minullakin on tallissani yksi tälläinen aito merimiesauto v. 1958 mallia. Isäni oli merillä 50-luvun puolivälissä ja hänenkin oli tarkoitus tuoda Hampurista uusi auto, mutta suunnitelmat menivät pieleen, kun laivavarustamo oli niin peeaa, että maksoi palkkoja markoilla ja auton ostoon olisi pitänyt olla valuuttaa. Joitakin papereita on siitäkin reissusta jäljellä, kun on Mersusta kauppaa tehty. Meilläkin oli Pobeda vähän aikaa, mutta se vaihdettiin aika pian Fiat 1400 autoon, sekin vuosimallia 1952 ja ollut taksissa kolme vuotta.
Tuossa kuvassa Kaiser Manhattan meidän pihassa entisöitynä. https://aijaa.com/ojCr1cSivuventtiilimoottori se oli Mossessakin alkuun aika pitkälle. Vasta Skandinavia Mosseen tuli kansiventtiilimoottori.
- naapurinvolga
Naapurilla oli tuollainen hirvi-Volga joskus 60-luvun puolivälissä, läpimätä ja muutakin vikaa. Kerran kattoverhous hömpsähti palamaan, kun naapurin velipoika sytytti tupakkaa takapenkillä hieman huolimattomasti pienessä hypnoosissa. Vauxhall Vivaan naapuri sen Volgan vaihtoi, ei tainnut olla paljoa Volgaa parempi sekään.
- Volga-diesel
Käsittääkseni kaikki Indenor-dieselit Volgiin asennettiin Scaldia Volgan kokoonpanotehtaalla Belgian Antwerpenissä.
- Mosseakintehtiin
Tehtiin siellä Belgian Antwerpenissä Mosseakin.
- Anonyymi
Mosseakintehtiin kirjoitti:
Tehtiin siellä Belgian Antwerpenissä Mosseakin.
Mossea tehtiin myös IZ tehtailla, ne oli erilaisia maskiltaan, kuten tuossa kuvassa näkyy v. 1992 Tallinnassa ottamani kuva. https://aijaa.com/ExJ1jm
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mossea tehtiin myös IZ tehtailla, ne oli erilaisia maskiltaan, kuten tuossa kuvassa näkyy v. 1992 Tallinnassa ottamani kuva. https://aijaa.com/ExJ1jm
Näitä IZ Mosseja joskus näkee myynnissä Suomessakin, kun on yksityistuontina tuotu Virosta. Konela ei näitä uutena Suomeen tuonnut.
- pobedavolga
Fordilla oli muutenkin yhteistoimintaa Neuvostoliitossa, siellähän tehtiin Fordson traktoreitakin aikoinaan Fordson-Putilovets merkillä yli 36000 kappaletta v. 1924 - 1933.
Olihan näillä Pobedalla ja Volgalla vahvasti Fordin vaikutteita, kun tehdas oli alkujaan Fordin.
Ford Focusta tehtiin Venäjällä Pietarissa vuoteen 2004 asti. - john.d.high
Popedasta sellainen muistikuva että siinä oli eräänlainen "ominaishaju"
Korjatkaa tietäjät jos olen väärässä!
Taksi-Popedan kyydissä istunut.- haisine
Se ominaishaju oli kaikissa neukkujen autoissa, kyllä ne Mosset ja muutkin vimputit haisi. Joku viisas on joskus selittänyt, että se haju tuli härskiintyneestä auringokukkaöljystä, jota oli käytetty jossain valmistuksen vaiheessa. Vähän sama juttu, kun nykyään kiinalaisissa tuotteissa on oma ominaishaju, tulee kumiosien katalyyttiaineista.
- huhupuhe
Yksi taksimies ajeli länsiautolla mutta verottajan kanssa oli vaikeaa, tuli kovia mätkyjä ihan arviolta. Piti säästää ja vaihtaa Volgaan niin jo alkoivat veroilmoitukset kelvata sellaisenaan. Verottaja kai ajatteli ettei sillä voi paljon salattuja tuloja olla kun pitää itäautolla ajaa.
- taksimiestensukua
Olihan sitä monenlaista selitystä, kun jouduttiin länsiautosta luopumaan. Selityksiä suurin osa! Ihmeen huonoja autoja oli Mersut meidänkin nurkilla joillakin, kun niihin tuli ihmeellisiä vikoja ja piti Volgaan siirtyä. Joten siinä suhteessa Volga taisi olla hyvä auto...
Kerran oltiin yhden naapurin kanssa autoliikkeessä katsomassa yhden toisen naapurin "viallista" Mersua, ajateltiin ostaa se halvalla sieltä pois, kun siinä oli NIIN paljon vikaa. Ja mitä vielä, kuntotestattu oli ja puristukset mitattu, kone priimakunnossa, eikä muussa tekniikassakaan ollut vikaa. Seuraava omistaja ajeli tuolla mersulla monet vuodet ilman mitään vikoja. Vikaa oli vain edellisen omistajan lompakossa... Samalla systeemillä vaihtui yhdenkin tutun taksimiehen uudehko Mersu Volgaan. Jobbarit osteli näitä osamaksulla ostettuja taksi-Mersuja ja maksoivat vain loppuvelat, taksimies lähti sitten Konelan rahoituksella uudella Volgalla taas tolpalle.
Tulihan niitä sitten oikeasti taksimiehille veromätkyjä, kun intoutivat rakentamaan isoja omakotitaloja ja ei ollut riittävästi näyttää tuloja rakentamiseen. Siinä vaihtuivat väkisinkin autot halvempiin, että saivat maksettua ne veromätkyt (siis verottajan arvioidut tulot ja siitä verot, eli mätkyt).
Sattui muuten aika hauska juttu aikoinaan Konelan liikkeessä, kun myyjää oli tuuraamassa eräs itäautoihin perehtymätön automyyjä ja myi yhdelle sivukylän taksimiehelle uuden Raf-auton koulukuljetuksiin. Taksimies kysyi, että montako vaihdetta on siinä autossa? Myyjä heitti lonkalta, että neljä vaihdetta. Tuo taksimies oli huumorimiehiä ja tuli viikon päästä kysymään, että voisitko näyttää sen neljännen vaihteen, kun en ole löytänyt viikon aikana kuin vaan kolme vaihdetta.
- Volga-diesel
Volgan dieselit oli samoilla moottoreilla, kuin Peugeot 504 ja sisustuskin oli Belgiassa tehty niihin Volgiin samalla, kun oli dieselöity. https://goo.gl/images/fVJWpw
- olimuitaki
Oli joissakin Volgissa Mersun dieselmoottoreitakin jälkiasennuksena, myös Perkins ja Roverin dieselmoottoreita.
- Volgamainos
Tuossa mainosta Volgasta https://www.youtube.com/watch?v=ccF3HExGqeY
Se noissa mainoksissa pistää aina simiin, että ei juuri ole muuta liikennettä Neuvostoliitossa. - oikeestikallisauto
Volga oli kallis auto silloin aikanaan, samalla rahalla sai jo länsiautojakin. Volgan ostamisessa tarvittiin jo hieman aatteen paloakin.
- Anonyymi
Riippuu ajankohdasta, ei niitä länsiautoja joskus saanut millään rahalla, kas kun Suomen Pankki määräsi, mihin vähiä valuuttoja sijoitettiin.
Tuskimpa kukaan taksimies tunsi aatteen paloa, markat ratkaisivat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu ajankohdasta, ei niitä länsiautoja joskus saanut millään rahalla, kas kun Suomen Pankki määräsi, mihin vähiä valuuttoja sijoitettiin.
Tuskimpa kukaan taksimies tunsi aatteen paloa, markat ratkaisivat.Ne Suomen pankin jutut päättyi v. 1962, eli tuontisäännöstely autojen osalta loppui siihen ja länsiautoja alkoi saamaan vapaasti. Kyllä tietty maaseudun takseissa markat ratkaisivat, että Volgaan päädyttiin ja Konelan maksuehdot oli aika sopivat. Oli sitä joillakin aatteenpaloakin ja jos ei kuskilla, niin asiakkailla, sekin piti ottaa silloin huomioon.
Ei Volga mikään kovin halpa auto kuitenkaan ollut, jos kokonaishintaa ajattelee siihen aikaan. Toki Mersua huomattavasti halvempi, mutta kolmen vuoden jälkeen jälleenmyyntiarvo oli ihan toista Mersulla ja Volgalla, kun siinä kikkailtiin sen autoveron kanssa ja siksi Mersut yleistyi takseissa varsin noepasti tuontisäännöstelyn päätyttyä.
Neukkujen Gaz kuorma-autoillehan kävi samalla lailla, että tuontisäännöstelyn päätyttyä niitä ei juuri Suomeen enään rekisteröity, vain joihinkin erikoisautoihin mm. nosturiautot olivat Gaz merkkiä.
- hirvi-volga
Volgastakin saatu tälläinen https://www.youtube.com/watch?v=fw7aMpJFyw8
- Anonyymi
Ford Vedette oli sitten esikuvana Pobedalle, koska GAZ oli tehtaana alkujaankin Fordin kanssa yhteistyössä rakennettu.
https://thetransportjournal.com/2016/09/04/cars-of-tintin-series-ford-vedette-1949/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181026Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071010Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42909
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk299908- 72875