Onko autojen merkkivalo-diagnostiikka kusetusta?

Hassen.koneest

Kun "johtotähdenkin" lamput alkavat palamaan nesteen "puhdasta" tankatessa !

En löytänyt yhtään avausta autojen merkkivalo-bisneksestä mutta olen varma, että ei ole yhtään palstalla, joka ei ole maksanut vähintään satasia noiden moottorin häiriövalojen sammuttelemisestä. Viimeksi mersut etenkin mutta sivussa mainittiin pösöjäkin on päässyt tohtorointiin mukamas nesteen bensan takia. Jos näin on, voi sanoa että tämä on jo mennyt huijjaamiseksi.

Itselläkin valot syttyvät ja sammuttelen niitä tuon tuosta mutta foordi pelaa siitä huolimatta. Sammuttaa täytyy matka-ajossa, sillä muuten puuttuu moottorinohjaus peliin ja hyydyttää menoa. Autossa ja sen moottorissa ei kuitenkaan ole mitään vikaa, se lähtee joka aamu hyvin käyntiin ja kuljettaa muttei surutta vaan merkkivalojen saattelemana.

Jos vielä pohdimme ympäristövaikutuksia, niin vaikka henkilöautoja on paljon, eivät ne ole suurin saastuttaja vaan ilmailu yleensä eli etelänmatkat, laivat ja risteilyt, sillä sielä ei merkkivaloilla pelata vaan paskat tulevat suoraan piipuista.
Henkilöautoissakaan eivät merkkivalot pelasta päästöiltä, vaikka autotehtaat ovat lähteneet surutta kusettamaan ja jääneet rysän päältä kiinni. Kulutuslukemat ovat samoja tai suurempia kuin 70-luvun henkilöautoissa.

Autotehtaiden päästöjallitus paneekin pohtimaan, onko ajokkien päästödiagnostiikka puhdasta rahastusta, sillä ympäristöä ne eivät pelasta, koska päästöjä tulee enemmän kuin vanhoista autoista. Kun peltilehmiä vielä alituiseen kuskataan valoja sammuttamaan, näyttää ilmeiseltä että nyt tässä ei totisesti olla ympäristöä pelastamassa vaan lasipalatsien johtajien palkkoja vain nostamassa.

Lopuksi vielä kysymys käyttäjille, missä merkissä olette havainneet vähiten merkkivaloja ja niiden sammutustarpeita. Foordi taitaa edustaa sitä toista päätä. Ja mersut kanssa, mikäli on viimeaikaisiin uutisiin luottamista.

11

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerropa vielä, miten sammuttelet niitä varoitusvaloja ajon aikana ja miten valon sammuttaminen vaikuttaa moottorin käyntiin.

      • h.öl.mö

        Ei niitä ajon aikan sammutella ja sammuttamista varten sun pitää ostaa n. 50 euron vempain, joka kytketään sille tarkoitettuun liittimeen.
        Samuttaminenhan ei taas poista oireilua mutta antaa ajomatkaa lisää.
        Ei tällaista temppuilua edes kukaan voinut kuvitella, kaasariaikoina.
        Mutta nyt se on täyttä totta. Hinuriliikkeet käärivät hihoja ja kuittaavat mukavia summia tästä touhusta.


      • h.öl.mö kirjoitti:

        Ei niitä ajon aikan sammutella ja sammuttamista varten sun pitää ostaa n. 50 euron vempain, joka kytketään sille tarkoitettuun liittimeen.
        Samuttaminenhan ei taas poista oireilua mutta antaa ajomatkaa lisää.
        Ei tällaista temppuilua edes kukaan voinut kuvitella, kaasariaikoina.
        Mutta nyt se on täyttä totta. Hinuriliikkeet käärivät hihoja ja kuittaavat mukavia summia tästä touhusta.

        Kertoisitko vielä, miten varoitusvalon sammuttaminen antaa lisää ajomatkaa.


    • joulukuusiskodat

      volkkarista kannattaa teipata koko mittaristo piiloon-häikäsee liikaa
      toki jouluna kivat värit

    • valeviruksiako

      Syttyyhän täällä tietokoneessakin varotustekstejä että virustorjunta on loppunut.Osta lisää maksullista torjuntaa.Toisinaan tulee ilmoitus että löytynyt 3 tai 4 vitusta.Klikkaa 5 minuutin kuluessa tai ei hyvää seuraa.

      • anteeksirumasana

        3 tai 4 virusta


    • kylläonrahastusta

      Tuo autojen oma päästödiagnostiikka todellakin on turhaa rahastamista, jonka EU määräsi direktiiveillään pakolliseksi autoihin.

      • Haans.seA

        >>turhaa rahastamista, jonka EU määräsi direktiiveillään pakolliseksi autoihin.

        ... kun ensin oli juotu autaotehdaiden laatuviinejäja syöty niiden lounaita ja tämän jälkeen seurattu järejestelmällisesksi huijauksseksi paljastuneita päästösysteemejä.

        Selväähän se on, että vain pelksitä MYYNNIN-edistämistoimista on ollut vain kyse eikä ympäristöllä sole ollut sijaa eikä arpaa.


    • jokumuu__

      Ainakin omissa autoissani on aina ollut jokin selvä vika jos moottorinohjauksen valo on syttynyt. Tässä 2000-luvun kaluston kokemuksia:

      - Alfa 156; EGR-venttiili jumissa, imusarjan painetunnistin nokeentunut tukkoon, ruiskusuuttimen liittimessä huono kontakti. Ajoin yhden vuoden.
      - Chevrolet Epica; Ei koskaan sytyttänyt mitään valoja. Ajoin yhden vuoden.
      - Peugeot 407; Ei koskaan mitään moottorinohjaukseen liittyvää herjaa. Ajoin viisi vuotta.
      - Renault Scenic II; Pari puolaa on mennyt sekä nokka-akselin asentoanturi. Parhaillaan on ilmeisesti lambdavika päällä. Ajettu nyt kahdeksan vuotta.
      - Opel Ampera; Ei moottoriin tai voimansiirtoon liittyviä murheita toistaiseksi. Ajettu nyt kaksi ja puoli vuotta.

      Jos auto on "ehjä" silloin kun se omin voimin liikkuu niin kaikkihan nuo ovat merkkivalon syttyessä ehjiä olleet. Aina on kuitenkin viallisen palikan vaihto sammuttanut valon ja parantanut myös auton käytöstä.

    • DasProblem

      Saksalaisia ominaisuuksia tuntuu olevan ne häiriövalot.

    • vttuuntunut

      Kumpa ongelma olisikin vain nuo valot mittaritaulussa, valitettavasti muuta sähkövikaa on jatkuvasti enemmän, kun ECU ohjaa kohta kaikkia toimintoja autossa. Näille autoille kun tulee ikää yli 10 vuotta, alkaa liittimien tiiveys pettämään ja päästää kosteutta sisään, hapettumia, huonoa kontaktia kymmenissä liitimissä, anturit lakkaa toimimasta ym ym, ovat täysin pommeja ja erittäin vaikeita ja kalliita korjata, vaikka kilometrejä ei olisi sataatuhattakaan mittarissa.
      Mitä kalliimpi auto, sitä enemmän elektroniikkaa, siksi premiumautojen arvo putoaa jyrkästi, kukaan ei halua sellaista vanhana riesakseen, arvon alennus saattaa olla kalleimissa 1000€ kuukaudessa.

      Nämä monesti tarpeettomat elektroniikkahimmelit alkaa oikeasti vi##umaan, rahaa palaa, turhanpäiväistä vikaa saa hakea ja korjata, näistä ei osannut nähdä edes pahimmissa painajaisissa unta 1980 - 90 luvuilla.

      Ongelmatonta automerkkiä ei taida olla, joku voit tietysti sanoa, että hyvin on oma pelannut, mutta odota vaan, edestäsi löydät. Ennen tiesi ajettujen kilometrien perusteella suunnilleen missä kunnossa auto on, nykyään se välttämättä kerro kaikkea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      309
      10057
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      73
      2281
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      42
      2074
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1904
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1848
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1796
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1368
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1292
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1266
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      54
      1253
    Aihe