Sepram lopettaminen alussa

Hei!

Tiedän, että minun tulisi keskustella lääkärini kanssa ensin, mutta haluan nyt kuitenkin täältä kysäistä myös.
Olen 18-vuotias nainen ja minulle määrättiin ahdistusoireisiin Sepram 10mg (aloitusmäärä). Olen syönyt lääkettä nyt vasta 5 päivää, mutta suuri halu lopettaa lääke. Olen aina (12-vuotiaana ensimmäisen kerran tuputettu lääkettä paniikkihäiriöön) ollut lääkkeettömän hoidon kannalla eli terapia/psykiatri, itsetutkiskelu ja tunteiden vastaanottamisen hallinta, joten olen AINA kieltäytynyt lääkkeistä ennen tätä. Ainut, mitä olen syönyt jännittyneenä, on Propral 10-30mg, jotta saan esim. nukuttua ilman paniikkia.
Nyt siis tilanne oli se, että olin koko ajan ahdistunut ja tuntui, että vaikka olin hetkessä, niin oli silti semmoinen puuroinen olo jne.
Kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että tämän hetkinen tilanne ei poikkea mitenkään aiemmasta, nyt on ollut vain enemmän stressiä, joka on lisännyt paniikkikohtauksia.

Lääkkeistä sain vahvat aloitus haittaoireet, joita olivat (olin siis ilman kohtauksia 3vko ennen lääkkeen aloitusta): huimaus, tasainen olo, hermostuneisuus, paniikkikohtaukset, hikoilu, tärinä, seksihalujen lähteminen, aistiharhat (ei koskaan aiemmin ollut) jne. joten vähällä en ole päässyt, mutta olin ok oireiden kanssa, koska tiedän, että ne kuuluu asiaan. Tottakai lääkkeen aloitukseen liittyi myös suuri pelko ainakin aloituspäivänä.
Mutta siis haittavaikutusten takia en tahdo lopettaa.

Olen kuitenkin nyt vasta pohtinut asiaa ja todennut, että en tahdo jäädä riippuvaiseksi lääkkeisiin. En tahdo, että annosta nostetaan ja tällä määrällä sillä tuskin olisi hyötyä.
Onko Sepramin pienin annos tuo 10mg?
Miten olisi viisainta lopettaa? Ottaa tbl joka toinen päivä, vai jättää suoraan pois, kun olen syönyt vasta näin vähän aikaa?
Onko joku muu tehnyt samoin tai muuten lopettanut itse?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
3123
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Tarkoitat varmaan 5 viikkoa?

Äänestä
  • Ei, kun viisi päivää... Uskomatonta, mutta lääkäri sanoi, että kroppani reagoi voimakkaasti ja nopeasti lääkkeeseen. Sanoi, että luultavasti myös haittavaikutukset häviävät tämän perusteella nopeasti. Lääkevasteeni on hyvä, resistenssi pieni. Ensimmäisen kahden päivän aikana tuli suurin osa haittavaikutuksista, mutta se ei nyt ole syynä siihen, että haluaisin lopettaa, vaan se, että uskon enemmän ja kannatan lääkkeetöntä hoitoa.

    Äänestä

  • Olet syönyt lääkettä vasta niin vähän aikaa että lääkkeen tehosta ja haittavaikutuksista ei voi vielä sanoa oikein mitään. Sinuna söisin ainakin 2 vk ja katsoisin häviävätkö haitat ja paraneeko olo ennen kun teet päätöksen jatkatko lääkettä. Tosiaan 10mg on pienin annos tuota sepramia. Toki lääkkeen voi myös lopettaa heti kun olet vasta noin vähänaikaa syönyt.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Lääkkeetön kirjoitti:

Hei!

Tiedän, että minun tulisi keskustella lääkärini kanssa ensin, mutta haluan nyt kuitenkin täältä kysäistä myös.
Olen 18-vuotias nainen ja minulle määrättiin ahdistusoireisiin Sepram 10mg (aloitusmäärä). Olen syönyt lääkettä nyt vasta 5 päivää, mutta suuri halu lopettaa lääke. Olen aina (12-vuotiaana ensimmäisen kerran tuputettu lääkettä paniikkihäiriöön) ollut lääkkeettömän hoidon kannalla eli terapia/psykiatri, itsetutkiskelu ja tunteiden vastaanottamisen hallinta, joten olen AINA kieltäytynyt lääkkeistä ennen tätä. Ainut, mitä olen syönyt jännittyneenä, on Propral 10-30mg, jotta saan esim. nukuttua ilman paniikkia.
Nyt siis tilanne oli se, että olin koko ajan ahdistunut ja tuntui, että vaikka olin hetkessä, niin oli silti semmoinen puuroinen olo jne.
Kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että tämän hetkinen tilanne ei poikkea mitenkään aiemmasta, nyt on ollut vain enemmän stressiä, joka on lisännyt paniikkikohtauksia.

Lääkkeistä sain vahvat aloitus haittaoireet, joita olivat (olin siis ilman kohtauksia 3vko ennen lääkkeen aloitusta): huimaus, tasainen olo, hermostuneisuus, paniikkikohtaukset, hikoilu, tärinä, seksihalujen lähteminen, aistiharhat (ei koskaan aiemmin ollut) jne. joten vähällä en ole päässyt, mutta olin ok oireiden kanssa, koska tiedän, että ne kuuluu asiaan. Tottakai lääkkeen aloitukseen liittyi myös suuri pelko ainakin aloituspäivänä.
Mutta siis haittavaikutusten takia en tahdo lopettaa.

Olen kuitenkin nyt vasta pohtinut asiaa ja todennut, että en tahdo jäädä riippuvaiseksi lääkkeisiin. En tahdo, että annosta nostetaan ja tällä määrällä sillä tuskin olisi hyötyä.
Onko Sepramin pienin annos tuo 10mg?
Miten olisi viisainta lopettaa? Ottaa tbl joka toinen päivä, vai jättää suoraan pois, kun olen syönyt vasta näin vähän aikaa?
Onko joku muu tehnyt samoin tai muuten lopettanut itse?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu