Joissain viesteissä sanotaan kristiuskon olevan juutalasuutta vastaan ja ja jopa jotkut ovat sanoneet, että UT:ssa näkyy viha juutalaisia kohtaan.
Asia ei kuitenkaan ole näin. Ensinnäkään ei ole kuin yksi Jumala, joka on sekä VT:n että UT:n Jumala. Ja sitten juutalainen apostoli pPaavali kertoo ihan selkokielellä näin:
Room 9:1-5
Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valehtele – sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä , että minulla on suuri murhe ja jatkuva tuska sydämessäni.
Minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat sukulaisiani lihan puolesta. Ovathan he israelilaisia, joille kuuluu lapsen asema ja kirkkaus ja liitot. Heille hän antoi lain ja lupaukset ja sääti jumalanpalveluksen. Heidän ovat kantaisät, ja heistä on Kristus lihan puolesta. Hän on yli kaiken, Jumala, iankaikkisesti ylistetty. Aamen.
Ei mitään vihaa vaan rakkaus juutalaisia kohtaan on UT.n selvä sisältö Paavalin todistamana.
UT on juutalaisten puolella
9
185
Vastaukset
Miksi ketään muutenkaan pitäisi vihata?
- yhäsamaristiriita
Ei Paavalille ollut ongelma itse juutalaiset, vaan heidän lakihenkiset tapansa. Ympärileikkaus, sapatti, eri ruuat sekä monet muut, mitkä he toivat uuteen liittoon eivätkä pitäneet pakanoita edes arvollisina syömään kanssaan. Juutalaiset toivat mukanaan helposti eriarvoisuuden mitä kristinusko ei sisällä. Me olemme yhdenvertaisia Jumalan edessä eikä se vain mennyt kaikkien juutalaisten jakeluun että pakanoilla oli samat oikeudet Jumalan edessä eikä heidän tarvinnut ympärileikkauttaa itseään, ei viettää sapattia eikä muutoinkaan mukautua juutalaisten tapoihin ja silti Jumala otti heidät omakseen.
Tämä ristiriita oli juutalaisten kristittyjen sekä pakanakristittyjen välillä. Eikä se ristiriita ole tänäkään päivänä poistunut.Paavali kehitti uskonnon, jossa ei ollut enää paljon syntejä. Sai toimia Jumalan lakeja vastaan.
Ehkä se johtui hänen omasta minästään: "Sitä hyvää mitä tahdon tehdä, sitä minä en tee". Oma heikkous näkyy kristinuskosta.- dikduk
Ne tavat vain olivat Israelin jumalan määräämät ja peräisin kirjoituksista joiden lähde oli JHWH itse. Kirjoitukset olivat vieläpä juuri ne joihin kristityt itse vetosivat kun yrittivät todistaa että Jeesus olisi messias . Ympärileikkaus, jota paavali kutsuu pilalle leikkaamiseksi, oli liiton merki ja on JHWH:n ensimmäinen käsky josta sen antaja ilmoitti että se on voimassa niin kauan kuin israelisia on, ja heitä on yhä, joten Paavali jää tässäkin toiseksi - ellei ole omaksunut Israelin Jumalan roolia .
Juutalaisuus ja sen kirjoitukset EIVÄT määrää ei- juutalaisia ympärileikattaviksi eivät määrää heille lakia noudatettavaksi, ei edes että ei-juutalaisten pitää palvoa juuri Israelin jumalaa joten en ymmärrä mikä tässä muinoinkaan oli ongelma .Se mitä kristinusko itse määrää kyllä on ,että meidän kaikkien muiden pitää uskoa kuten kristinusko opettaa ja hylätä omamme, vaatimus koskee myös juutalaisia.
Paavali sanoo myös: " Kristus on tullut palvelemaan juutalaisia, hän on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset todistaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. Hän on tullut myös, että muut kansat saisivat iloita yhdessä hänen kansansa kanssa."
Tai " Älkää olko pahennukseksi juutalaisille" Aikaisemmin hän oli sanonut, 'tämä on pahennukseksi juutalaisille, mutta meille ..... '
Ei ole luettu tarpeeksi hyvin, on otettu ohjenuoraksi vain sanat: ' Evankeliumin tähden he tosin ovat vihollisia... '
Sitten on luotu vain viholliskuvaa, koska se on palvellut kirkon etua sen tavoitellessa ristin voittoa.
Mitään keinoja ei ole kaihdettu markkinoinnissa. Voi sanoa, että se muuttui jopa paholaismaiseksi, kaikkine väärennöksineen. Miksi ?
Koska haluttiin kavaltaa perintöosa ja siunaukset, jotka kansalle oli luvattu.
Julistettiin; Kirkko on uusi Israel ja seurakunta on Siion, kristuksen morsian.Sana ' kavaltaa' on edellisessä kommentissani merkityksessä, ryöstää/ varastaa/ anastaa.
Viekkaudella ja vääryydellä. Valheen suurella voimalla ja tunnusteoilla.
- dikduk
UT ei ole juutalaisten puolella vaan sen uuden uskonnon jonka tietyt kirjoitukset Uuteen Testamenttiin on koottu.
Ymmärrän että kun uusi uskonto syntyy, sen pitää selittää itselleen oikeutus ja tarve, joten edeltävä uskonto pitää haukkua vääräksi tai ainakin riittämättömäksi. UT tekee niin, ja sen voi siis ymmärtää niin että uusi uskonto yritti ottaa itselleen tilaa omalla propagandallaan vanhaa vastaan, tässä tapauksessa juutalaisuutta vastaan joka oli syntyvälle kristinuskolle uhka ,ja se joka ennen kaikkea piti osoittaa vääräksi, joten juutalaisuus ja sen oppineet olivat ne jotka haukut saivat .
Kristinusko ei juutalaisuutta korvannut vaikka sitä yritti, eikä koskaan voi korvata ,ne ovat kaksi hyvin erilaista uskontoa eikä jumala ole sama,Israelin Jumala on yksi, kristinuskon kolminaisuus. Millään teologisella tempullakaan ei yhdestä jumalasta saa kolmen kimppaa,Kristinuskokin sen kyllä ymmärtää ja siksi se vaatii juutalaisia kääntymään kristityiksi ja tunnustamaan Jeesuksen jumalaksi jotta ei jouduttaisi helvettiin -jos jumala on sama miksi mitään pitäisi vaihtaa?
Juutalaisuudella ei tässä ole mitään ongelmaa, sen jumala on tuo ikiaikojen jumala joka ei muutu vaan on aina sama, nimi pysyy ja ilmoitetut ominaisuudet pysvvät, joten juutalaisuus ja sen kirjoitukset pitää ensin osoittaa vääriksi ennen kuin Israelin jumalasta pääsee ja tilalle voi laittaa kenenkään muun.
Israel ei katoa koskaan koska sen turva "on ikiaikojen Jumala, sinua kannattavat iankaikkiset käsivarret." 5.moos. 33.27 vain jos JHWH ei ole tosi niin tapahtuu, mutta se taas ei tiedä mitään hyvää kahdelle juutalaisuudesta alkunsa saaneelle muulle uskonnolle.- KTS-------
Samaa muieltä siinä että "UT ei ole juutalaisten puolella vaan sen uuden uskonnon jonka tietyt kirjoitukset Uuteen Testamenttiin on koottu. "
Mutta siinä eri mieltä että vain juutalaiset olisivat arvokkaita ja muut arvottomia:
Roomalaiskirje:
3:29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin "Millään teologisella tempullakaan ei yhdestä jumalasta saa kolmen kimppaa".
Eikös se teologinen "temppu" ole rakkaus, jolla on kohde?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki141612Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2641589- 1331210
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1251114- 83797
- 164720
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168711Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala406624- 52582
Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52525