Paratiisin olemus

Luomiskertomuksesta saa sellaisen käsityksen, että paratiisi oli maan päällä sijaitseva alue. Koko planeetta ei siis ollut paratiisia. Kun ihminen karkotettiin paratiisista, hänet vain siirrettiin paratiisin ulkopuolelle, ja paratiisiin johtavaa tietä asetettiin vartioimaan kerubit ja salamoiva miekka.

Kuitenkin ristillä Kristus sanoo ryövärille: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." (Luuk. 23:43) Mitä "tänään" tapahtui? Molemmat kuolivat ja siirtyivät tuonpuoleiseen. Toisin sanoen Kristuksen mukaan paratiisi ei olekaan maan päällä, vaan tuonpuoleisessa.

Tämä herättää kysymyksien paratiisin olemuksesta. Luomiskertomuksesta saa käsityksen, että paratiisi oli kouraantuntuva, fyysinen alue maan päällä. Mutta Kristuksen sanoista saa käsityksen, että paratiisi on henkinen, hengellinen todellisuus, siis aineeton. Kristus nousi ruumiillisesti kuolleista vasta kolmantena päivänä, joten paratiisin hän meni ryövärin kanssa ilman ylösnousemusruumista.

Niin että mikä se paratiisi nyt sitten on? Jos paratiisia ei olekaan ymmärrettävä fyysiseksi paikaksi, niin eikö luomiskertomuksen luonne muutu aika tavalla?

56

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanalla paratiisi on useita merkityksiä kuten myös esim. sanalla taivas 🤓

      • SevenHeavens

        Tässä tulee huomioida ajan konteksti. Luomiskertomus ja evankeliumi on kirjoitettu ylös aivan eritilanteissa ja ajankohtana. Niien teologia eroaa selkeästi toisistaan. Ensimmäiselle vuosisadalle tultaessa juutalainen kosmologia jakoi taivaan (Shamayim) seitsemään metafyysiseen kerrokseen. Ensimmäinen on Vilon, toinen Raki'a, kolmas Shehaqim, neljäs Zebul, viides Ma'on, kuudes Machon ja seitsemäs taivas oli Araboth. Näistä Shehaqim edusti tuon ajan juutalaisille paratiisia (taivaiden taivas) ja Araboth Jumalan valtaistuinta (voimat ja valtaistuin). Ei siis mikään ihme että Paavali koki Jeesus näyn tempauduttuaan ylös kolmanteen taivaaseen ja sokeuti kirkkauudesta. Parhaiten nämä tulevat kuitenkin tunnetuksi erityisesti Eenokin kolmannesta kirjasta jota myös lainataan Juudaksen kirjeessä.


      • SevenHeavens

        Vielä lisäksi. Juutalainen taivas shamayim (taivaanvahvuus) koostuu kahdesta osasta, "sha" tarkoittaa ilmaa ja "mayim" tarkoittaa vettä. Toisin sanoen shamayim on se vesi jonka Jumalan sanotaan erottaneen kannella yläpuolelle alapuolisista vesistä ja pingottaneen taivaan auki kuin telttakankaan. Toki Genesiksen alussa kerrotut kaksi erillaosta luomiskertomusta on vain pieni osa kaikista Raamatun luomiskertomuksista. Omat suosikkini ovat Jobin kirjasta 26, 28 ja 38 , Sananlaskuista 8, Psalmi 104 sekä Jesajasta 28 ja 40. Ompahan näppärimmät Raamatun lukijat jopa laskeneet että siellä on yhteensä yli 20 erilaista versiota luomisesta 😊


      • SevenHeavens kirjoitti:

        Vielä lisäksi. Juutalainen taivas shamayim (taivaanvahvuus) koostuu kahdesta osasta, "sha" tarkoittaa ilmaa ja "mayim" tarkoittaa vettä. Toisin sanoen shamayim on se vesi jonka Jumalan sanotaan erottaneen kannella yläpuolelle alapuolisista vesistä ja pingottaneen taivaan auki kuin telttakankaan. Toki Genesiksen alussa kerrotut kaksi erillaosta luomiskertomusta on vain pieni osa kaikista Raamatun luomiskertomuksista. Omat suosikkini ovat Jobin kirjasta 26, 28 ja 38 , Sananlaskuista 8, Psalmi 104 sekä Jesajasta 28 ja 40. Ompahan näppärimmät Raamatun lukijat jopa laskeneet että siellä on yhteensä yli 20 erilaista versiota luomisesta 😊

        Missä tämä taivaankansi on? Missään ei ole vielä havaittu vettä kuin täällä Telluksella.


      • SeavenHeavens

        Tässäpä muutama maistiainen:

        Itse Herra tulee suuressa voimassaan, hän hallitsee vahvalla kädellään. Hän kuljettaa mukanaan työnsä palkkaa, johdattaa laumaa, jonka on omakseen hankkinut, paimenen lailla hän kaitsee sitä, omin käsin hän kokoaa sen yhteen. Karitsoita hän kantaa sylissään, emolampaita hän ohjailee eteenpäin.

        Kuka mittasi kourallaan meren vedet,
        kuka kämmenensä leveydellä taivaat?

        Kenen mittakuppiin mahtui kaikki maan tomu, kenen vaaka punnitsi vuoret ja kukkulat?

        Kuka on ohjannut Herran henkeä, kuka neuvonut ja opettanut häntä?

        Kenen kanssa hän on neuvotellut, kuka on antanut hänelle ohjeita?

        Kuka on johtanut hänet oikeuden poluille ja opettanut häntä, kuka osoittanut hänelle viisauden tien?

        Ovathan kaikki kansat kuin pisara ammennusastiassa, kuin tomuhiukkanen vaa'assa. Meren saaret painavat hiekkajyvän verran. Libanonin metsät eivät riittäisi uhritulen polttopuiksi eivätkä kaikki sen eläimet Herralle uhriksi. Hänen edessään maailman kansat eivät ole mitään, ne ovat hänelle pelkkää tyhjää.

        Mihin te vertaisitte Jumalaa,
        mikä voisi häntä kuvata? Patsasko?

        Senhän mestari valaa, ja kultaseppä päällystää sen kullalla ja takoo sille hopeiset ketjut. He auttavat toinen toistaan ja sanovat toisilleen: "Pidä kiinni!" Ja takoja auttaa kultaseppää, vasaranheiluttaja alasinmiestä. Hän sanoo saumasta: "Nyt on hyvä", ja vahvistaa sen niiteillä, ettei se liiku. Jonka varat eivät riitä suuriin kustannuksiin, hän valikoi vain kappaleen lahoamatonta puuta ja etsii käsiinsä taitavan mestarin veistämään patsaan, joka pysyy tukevasti pystyssä.

        Ettekö te mitään tiedä, ettekö ole kuulleet, eikö teille ole kerrottu tätä alusta alkaen?

        Ettekö ole oppineet ymmärtämään, miten maailma on saanut alkunsa?

        Korkealla hän on, maan piirin yllä,
        maan asukkaat ovat hänelle kuin heinäsirkkoja. Hän leväytti auki taivaan kuin kankaan ja jännitti sen kuin teltan asuttavaksi. Olemattomiksi hän tekee mahtimiehet, tyhjää ovat hänelle maan valtiaat: tuskin heidät on istutettu, tuskin kylvetty, tuskin vesat ovat juurtuneet, kun hän jo henkäisee, ja he kuihtuvat ja myrskytuuli vie heidät mukaansa kuin oljenkorret.

        Mihin te minua vertaisitte? Kuka on minun kaltaiseni? kysyy Pyhä.

        Kohottakaa katseenne korkeuteen: kuka on tämän kaiken luonut?

        Hän, joka kutsuu esiin taivaan joukot täydessä vahvuudessaan, hän, joka tuntee ne nimeltä, joka ainoan. Suuri on hänen väkevyytensä, valtaisa hänen voimansa: yksikään joukosta ei jää pois.

        Jes. 41:10-26

        Minut (viisaus/logos) Herra loi ennen kaikkea muuta, luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata. Ikuisuudesta minä (viisaus/logos) sain alkuni, kaiken alussa, ennen kuin maata oli. Kun synnyin, ei syvyyksiä vielä ollut, ei lähteitä tuomaan niiden vettä. Ennen kuin vuoret pantiin sijalleen, ennen kuin oli kukkuloita, minä (viisaus/logos) synnyin, ennen kuin hän teki maat ja mannut, ennen kuin oli hiekan jyvääkään. Olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen ja asetti maanpiirin syvyyksien ylle, kun hän korkeuksissa teki taivaan pilvet ja sai syvyyden lähteet kumpuamaan, kun hän pani merelle rajat, loi rannat patoamaan sen vedet, ja kun hän lujitti maan perustukset. Jo silloin minä (viisaus/logos), esikoinen, olin hänen vierellään, hänen ilonaan päivät pitkät, kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään. Maan kiekko oli leikkikalunani, ilonani olivat ihmislapset.

        Sanal. 8:22-31

        Taivaat julistavat Jumalan kunniaa,
        taivaankansi kertoo hänen teoistaan.
        Päivä ilmoittaa ne päivälle,
        yö julistaa yölle.
        Ei se ole puhetta, ei sanoja,
        ei ääntä jonka voisi korvin kuulla.
        Kuitenkin se kaikuu kaikkialla,
        maanpiirin yli merten ääriin.
        Hän on tehnyt sinne majan auringolle.
        Ja aurinko nousee kuin sulhanen hääteltastaan,
        kuin sankari riemukkaana juoksemaan rataansa.
        Taivaan äärestä se lähtee ja kaartaa taivaan toiseen ääreen,
        eikä mikään jää sen paisteelta piiloon.

        Psalmi 19:2-7

        Ylistä Herraa, minun sieluni!
        Herra, minun Jumalani,
        miten suuri ja mahtava sinä olet!
        Sinun vaatteenasi on kirkkaus ja kunnia,
        valo ympäröi sinut kuin viitta.
        Sinä olet levittänyt taivaan kuin telttakankaan
        ja tehnyt salisi ylisten vetten keskelle.
        Sinä otat pilvet vaunuiksesi
        ja kuljet tuulten siivillä.
        Sinä teet tuulista sanasi viejät
        ja panet liekit palvelijoiksesi.
        Sinä perustit maan lujasti paikoilleen,
        horjumatta se pysyy ajasta aikaan.
        Alkumeri peitti maan kokonaan,
        ja vedet lepäsivät vuorten yllä,
        mutta sinä käskit vesiä, ja ne pakenivat,
        ne virtasivat kiireesti, kun äänesi jylisi.
        Ja vuoret kohosivat, laaksot vaipuivat
        kukin kohdalleen, niin kuin säädit.
        Sinä asetit rajat, joita vedet eivät ylitä, eivätkä ne enää palaa peittämään maata...

        Psalmi 104 1-9


      • SeavenHeavens kirjoitti:

        Tässäpä muutama maistiainen:

        Itse Herra tulee suuressa voimassaan, hän hallitsee vahvalla kädellään. Hän kuljettaa mukanaan työnsä palkkaa, johdattaa laumaa, jonka on omakseen hankkinut, paimenen lailla hän kaitsee sitä, omin käsin hän kokoaa sen yhteen. Karitsoita hän kantaa sylissään, emolampaita hän ohjailee eteenpäin.

        Kuka mittasi kourallaan meren vedet,
        kuka kämmenensä leveydellä taivaat?

        Kenen mittakuppiin mahtui kaikki maan tomu, kenen vaaka punnitsi vuoret ja kukkulat?

        Kuka on ohjannut Herran henkeä, kuka neuvonut ja opettanut häntä?

        Kenen kanssa hän on neuvotellut, kuka on antanut hänelle ohjeita?

        Kuka on johtanut hänet oikeuden poluille ja opettanut häntä, kuka osoittanut hänelle viisauden tien?

        Ovathan kaikki kansat kuin pisara ammennusastiassa, kuin tomuhiukkanen vaa'assa. Meren saaret painavat hiekkajyvän verran. Libanonin metsät eivät riittäisi uhritulen polttopuiksi eivätkä kaikki sen eläimet Herralle uhriksi. Hänen edessään maailman kansat eivät ole mitään, ne ovat hänelle pelkkää tyhjää.

        Mihin te vertaisitte Jumalaa,
        mikä voisi häntä kuvata? Patsasko?

        Senhän mestari valaa, ja kultaseppä päällystää sen kullalla ja takoo sille hopeiset ketjut. He auttavat toinen toistaan ja sanovat toisilleen: "Pidä kiinni!" Ja takoja auttaa kultaseppää, vasaranheiluttaja alasinmiestä. Hän sanoo saumasta: "Nyt on hyvä", ja vahvistaa sen niiteillä, ettei se liiku. Jonka varat eivät riitä suuriin kustannuksiin, hän valikoi vain kappaleen lahoamatonta puuta ja etsii käsiinsä taitavan mestarin veistämään patsaan, joka pysyy tukevasti pystyssä.

        Ettekö te mitään tiedä, ettekö ole kuulleet, eikö teille ole kerrottu tätä alusta alkaen?

        Ettekö ole oppineet ymmärtämään, miten maailma on saanut alkunsa?

        Korkealla hän on, maan piirin yllä,
        maan asukkaat ovat hänelle kuin heinäsirkkoja. Hän leväytti auki taivaan kuin kankaan ja jännitti sen kuin teltan asuttavaksi. Olemattomiksi hän tekee mahtimiehet, tyhjää ovat hänelle maan valtiaat: tuskin heidät on istutettu, tuskin kylvetty, tuskin vesat ovat juurtuneet, kun hän jo henkäisee, ja he kuihtuvat ja myrskytuuli vie heidät mukaansa kuin oljenkorret.

        Mihin te minua vertaisitte? Kuka on minun kaltaiseni? kysyy Pyhä.

        Kohottakaa katseenne korkeuteen: kuka on tämän kaiken luonut?

        Hän, joka kutsuu esiin taivaan joukot täydessä vahvuudessaan, hän, joka tuntee ne nimeltä, joka ainoan. Suuri on hänen väkevyytensä, valtaisa hänen voimansa: yksikään joukosta ei jää pois.

        Jes. 41:10-26

        Minut (viisaus/logos) Herra loi ennen kaikkea muuta, luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata. Ikuisuudesta minä (viisaus/logos) sain alkuni, kaiken alussa, ennen kuin maata oli. Kun synnyin, ei syvyyksiä vielä ollut, ei lähteitä tuomaan niiden vettä. Ennen kuin vuoret pantiin sijalleen, ennen kuin oli kukkuloita, minä (viisaus/logos) synnyin, ennen kuin hän teki maat ja mannut, ennen kuin oli hiekan jyvääkään. Olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen ja asetti maanpiirin syvyyksien ylle, kun hän korkeuksissa teki taivaan pilvet ja sai syvyyden lähteet kumpuamaan, kun hän pani merelle rajat, loi rannat patoamaan sen vedet, ja kun hän lujitti maan perustukset. Jo silloin minä (viisaus/logos), esikoinen, olin hänen vierellään, hänen ilonaan päivät pitkät, kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään. Maan kiekko oli leikkikalunani, ilonani olivat ihmislapset.

        Sanal. 8:22-31

        Taivaat julistavat Jumalan kunniaa,
        taivaankansi kertoo hänen teoistaan.
        Päivä ilmoittaa ne päivälle,
        yö julistaa yölle.
        Ei se ole puhetta, ei sanoja,
        ei ääntä jonka voisi korvin kuulla.
        Kuitenkin se kaikuu kaikkialla,
        maanpiirin yli merten ääriin.
        Hän on tehnyt sinne majan auringolle.
        Ja aurinko nousee kuin sulhanen hääteltastaan,
        kuin sankari riemukkaana juoksemaan rataansa.
        Taivaan äärestä se lähtee ja kaartaa taivaan toiseen ääreen,
        eikä mikään jää sen paisteelta piiloon.

        Psalmi 19:2-7

        Ylistä Herraa, minun sieluni!
        Herra, minun Jumalani,
        miten suuri ja mahtava sinä olet!
        Sinun vaatteenasi on kirkkaus ja kunnia,
        valo ympäröi sinut kuin viitta.
        Sinä olet levittänyt taivaan kuin telttakankaan
        ja tehnyt salisi ylisten vetten keskelle.
        Sinä otat pilvet vaunuiksesi
        ja kuljet tuulten siivillä.
        Sinä teet tuulista sanasi viejät
        ja panet liekit palvelijoiksesi.
        Sinä perustit maan lujasti paikoilleen,
        horjumatta se pysyy ajasta aikaan.
        Alkumeri peitti maan kokonaan,
        ja vedet lepäsivät vuorten yllä,
        mutta sinä käskit vesiä, ja ne pakenivat,
        ne virtasivat kiireesti, kun äänesi jylisi.
        Ja vuoret kohosivat, laaksot vaipuivat
        kukin kohdalleen, niin kuin säädit.
        Sinä asetit rajat, joita vedet eivät ylitä, eivätkä ne enää palaa peittämään maata...

        Psalmi 104 1-9

        Heh, nytkö pitäisi luottaa runoiluun?


      • SevenHeavens
        torre12 kirjoitti:

        Heh, nytkö pitäisi luottaa runoiluun?

        Ja tuoko on sinusta sivistynyttä ja rakentavaa keskustelua? Nettitrollaaminen? 😳


      • SevenHeavens kirjoitti:

        Ja tuoko on sinusta sivistynyttä ja rakentavaa keskustelua? Nettitrollaaminen? 😳

        Tarkoitan, että onko runous totuutta.


    • Näinseasiaon

      Hyvä pohdinta! Kiitos!

      Ehkä näissä kahdessa ei olekaan mitään ristiriitaa? Jos sanoilla "Eedenissä itään" tarkoietaan hyvinkin fyysistä paikkaa jossa Aadam ja eeva asuivat, mutta samanaikaisesti sanalla "paratiisi" on syvä hengellinen merkitys: se on synnittömyyttä, Jumalan yhteudessä elämistä ilman työn tuomaa tuskaa ja "otsanhikeä", rauhaa, iloa ja vanhurskautta Jumalan kaltaisina.

      Koska Jumala asetti kerubin vartioimaan tietä paratiisiin, eli siihen ihanaan autuaalliseen kuolemattomuuden tilaan jossa A ja E ennen elivät, ymmärtäisin että tämä on kuvakieltä ja sen merkitys on juuri tämä sanomasi hengellinen.

      Jeesus taasen saatytoi juuri näin ajatellen mennä yhdessä ryövärin kanssa paratiisiin koska paratiisi on syvimmältä merkitykseltään se viattomuuden olotila, alkuvanhurskaus ja autuus joka oli alussa myös A:lla ja E:lla.

      Näin ollen ainoastaan sanat "Eedenissä itäänpäin" olisi ainoastaan ymmärrettävä konkreettisesti ja tarkoittavat -ei enempää kuin paikkaa maan päällä jossa Adam ja Eeva elivät ja luotiin. Paratiisi sinänsä on olemukseltaan jotain paljon syvempää -ei tiettyyn paikkaan sidottua. Se on "jossain". Me emme tiedä missä mutta Jumala tietää.

      Näin luomiskertomuksessaniveltyisivät yhteen sekä konkreettisuus siltä osin kuin on tarpeellista, ettei alettaisi pitää koko luomiskertomusta pelkkänä vertauskuvana, ja myös symboliikka joka voi kuvata syvemmin alkuvanhurskaude olitilaa?

      Mitä arvelet? Näin olen taipuvainen ajattelemaan itse. Vastaus olisi siis: ei kumpikaan ja molemmmat

      • Aivan turha keksi omia merkityksiä.

        Aatami (keksitty nimi) oli paratiisissa fyysisesti. Sellaista paikkaa ei ole sen koommin nähty, Se ei ollut edes henkinen tila, josta olisi karkoitettu.

        Jeesus meni paratiisiin varkaan kanssa. Emme tiedä sen enempää: eikä spekulaatio auta. Jeesus tosin puhui niin paljon hulluja juttuja, että ei tuollakaan ole mitään väliä.


      • torre12 kirjoitti:

        Aivan turha keksi omia merkityksiä.

        Aatami (keksitty nimi) oli paratiisissa fyysisesti. Sellaista paikkaa ei ole sen koommin nähty, Se ei ollut edes henkinen tila, josta olisi karkoitettu.

        Jeesus meni paratiisiin varkaan kanssa. Emme tiedä sen enempää: eikä spekulaatio auta. Jeesus tosin puhui niin paljon hulluja juttuja, että ei tuollakaan ole mitään väliä.

        Tuli mieleen. Jumala ja ihmiset olivat paratiisissa, joka oli maan päällä.

        Sen jälkeen sekä paratiisi että Jumala ovat kadonneet: ei löydy mistään. Kaikki jäi Raamatun lehdille.


      • Ainakin paratiisikertomuksessa on elementtejä, joita on vaikea pitää kouraantuntuvina, kuten elämänpuu.

        Elämäpuu antaa kuolemattomuuden. Synnin palkka on kuolema, siispä synnittömyyden palkka on kuolemattomuus. Synti on eroa Jumalasta, siispä synnittömyys on yhteyttä Jumalaan. Elämänpuu siis merkitsee yhteyttä Jumalaan, kaiken elämän lähteeseen.

        Meille syntisille täällä maailmassa Kristuksen risti on elämänpuu: Kristuksen sovitustyö palauttaa yhteyden Jumalaan. "Tänään minun kanssani paratiisissa." Puhuuko Kristus tässä siis jumalayhteyden palauttamisesta?

        Ilmestyskirjan mukaan Jumalan valtakunnassa kasvaa elämänpuu. Siellä ei enää tarvita ristiä, koska syntiä ei enää ole: ihminen palaa alkuperäisen elämänpuun juurelle.

        Mutta auki jää alkuparatiisin ja "jälkiparatiisin" suhde.

        "Aineellisuus" ylipäätään on minulle kysymyksenalainen. Henki on olemassa, se on varmaa. Mutta "aineen" olemassaolo ei ole selviö. Ei ole mahdollista, että tietoisuutta ei ole olemassa: olemmehan koko ajan tietoisia itsestämme. Mutta on mahdollista, että aivoja ei ole olemassa, koska aivot ovat "ainetta", jonka olemassaolo ei ole meille muuta kuin tietoisuudensisältö eli henkinen eli "aineeton" kokemus.

        Näin ollen en välttämättä usko "aineen" olemassaoloon: toisin sanoen ehkä ei olekaan olemassa kuin yksi substanssi, henki, mutta ehkä hengellä on eri ilmenemismuotoja, joista "aine" on yksi. Ei tämän pitäisi olla mitenkään harhaoppista, koska eihän tässä kiistetä ruumiin olemassaoloa, vaan ainoastaan ymmärretään ruumis tietyllä tavalla – ja siinä, että ruumis ymmärretään uudella tavalla, ei ole mitään uutta. Demokritos ehkä ajatteli, että ruumis koostuu eri kokoisista ja muotoisista kokkareista, perin pienistä kokkareista, mutta kokkareista yhtä kaikki. Nykyään joku saattaa ajatella, että ruumis on säikeiden värähtelyä. Kuitenkin sekä Demokritoksen atomiopin kannattaja että säieteoreetikko voivat olla kristittyjä. Miksi ei sitten joku, joka pitää ruumista hengen ilmenemismuotona? (Entä piispa George Berkeley?)

        Joka tapauksessa kaikki kokemukset ovat henkisiä. Kuolemanjälkeinen olotila voitaisiin kokea "aineelliseksi" eli se paratiisi, johon ryöväri Kristuksen kanssa meni, voitaisiin kokea täsmälleen samanlaisena kuin ihmiset oletettavasti kokivat alkuparatiisin.

        Jos me nyt yhtäkkiä luikahtaisimme tuonpuoleiseen, emme välttämättä huomaisi mitään, samaan tapaan kuin kummitustarinoissa puhutaan kuolleista ihmisistä, jotka vaeltavat maan päällä eivätkä tiedä olevansa kuolleita. Mistä me siis tiedämme, että olemme juuri nyt tämänpuoleisuudessa? Eikö voisi samalla tavalla luikahtaa tuonpuoleisuudesta tämänpuoleisuuteen huomaamatta? Nämä luikahdukset olisivat siirtymiä tämän maailman ja paratiisin välillä.

        Yritän siis sanoa, että paratiisi on tuonpuoleinen, mutta tuonpuoleisuus ja tämänpuoleisuus ovat samaa substanssia, minkä vuoksi ei ole outoa, että ihminen siirretään paratiisin ulkopuolelle: hänet siirretään substanssin ilmenemismuodosta saman substanssin toiseen ilmenemismuotoon, eikä hän itse huomaa mitään jyrkkää eroa, samaan tapaan kuin kuolemanrajakokemuksen yhteydessä ruumiistaan irronneet ihmiset eivät aina edes huomaa olevansa irti ruumiistaan, he kokevat olevansa edelleen samassa kouraantuntuvassa tilassa, jossa heidän fyysinen ruumiinsa on (esim. sairaalassa), heistä tuntuu edelleen siltä, että he ovat ruumiillisia olentoja, ja silti voidaan sanoa, että he ovat siirtyneet tuonpuoleiseen (tai ovat ainakin siirtymäisillään).

        Paratiisikertomuksessa voisi olla aito historiallinen muistuma autuaasta alkutilasta. Sen alkuperä on ihmisten todellisissa kokemuksissa, ja sitten sitä on kerrottu eteenpäin sukupolvelta toiselle, kunnes se on muuttunut myytiksi. Näin se olisi tosi sekä myyttien tavalla – myytti ilmaisee jonkin yleisen, ihmisen täälläolon laatua luonnehtivan totuuden – että historiallisten tapahtumien tavalla – historiallinen tapahtuma on todellinen, koettu tapahtuma.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Ainakin paratiisikertomuksessa on elementtejä, joita on vaikea pitää kouraantuntuvina, kuten elämänpuu.

        Elämäpuu antaa kuolemattomuuden. Synnin palkka on kuolema, siispä synnittömyyden palkka on kuolemattomuus. Synti on eroa Jumalasta, siispä synnittömyys on yhteyttä Jumalaan. Elämänpuu siis merkitsee yhteyttä Jumalaan, kaiken elämän lähteeseen.

        Meille syntisille täällä maailmassa Kristuksen risti on elämänpuu: Kristuksen sovitustyö palauttaa yhteyden Jumalaan. "Tänään minun kanssani paratiisissa." Puhuuko Kristus tässä siis jumalayhteyden palauttamisesta?

        Ilmestyskirjan mukaan Jumalan valtakunnassa kasvaa elämänpuu. Siellä ei enää tarvita ristiä, koska syntiä ei enää ole: ihminen palaa alkuperäisen elämänpuun juurelle.

        Mutta auki jää alkuparatiisin ja "jälkiparatiisin" suhde.

        "Aineellisuus" ylipäätään on minulle kysymyksenalainen. Henki on olemassa, se on varmaa. Mutta "aineen" olemassaolo ei ole selviö. Ei ole mahdollista, että tietoisuutta ei ole olemassa: olemmehan koko ajan tietoisia itsestämme. Mutta on mahdollista, että aivoja ei ole olemassa, koska aivot ovat "ainetta", jonka olemassaolo ei ole meille muuta kuin tietoisuudensisältö eli henkinen eli "aineeton" kokemus.

        Näin ollen en välttämättä usko "aineen" olemassaoloon: toisin sanoen ehkä ei olekaan olemassa kuin yksi substanssi, henki, mutta ehkä hengellä on eri ilmenemismuotoja, joista "aine" on yksi. Ei tämän pitäisi olla mitenkään harhaoppista, koska eihän tässä kiistetä ruumiin olemassaoloa, vaan ainoastaan ymmärretään ruumis tietyllä tavalla – ja siinä, että ruumis ymmärretään uudella tavalla, ei ole mitään uutta. Demokritos ehkä ajatteli, että ruumis koostuu eri kokoisista ja muotoisista kokkareista, perin pienistä kokkareista, mutta kokkareista yhtä kaikki. Nykyään joku saattaa ajatella, että ruumis on säikeiden värähtelyä. Kuitenkin sekä Demokritoksen atomiopin kannattaja että säieteoreetikko voivat olla kristittyjä. Miksi ei sitten joku, joka pitää ruumista hengen ilmenemismuotona? (Entä piispa George Berkeley?)

        Joka tapauksessa kaikki kokemukset ovat henkisiä. Kuolemanjälkeinen olotila voitaisiin kokea "aineelliseksi" eli se paratiisi, johon ryöväri Kristuksen kanssa meni, voitaisiin kokea täsmälleen samanlaisena kuin ihmiset oletettavasti kokivat alkuparatiisin.

        Jos me nyt yhtäkkiä luikahtaisimme tuonpuoleiseen, emme välttämättä huomaisi mitään, samaan tapaan kuin kummitustarinoissa puhutaan kuolleista ihmisistä, jotka vaeltavat maan päällä eivätkä tiedä olevansa kuolleita. Mistä me siis tiedämme, että olemme juuri nyt tämänpuoleisuudessa? Eikö voisi samalla tavalla luikahtaa tuonpuoleisuudesta tämänpuoleisuuteen huomaamatta? Nämä luikahdukset olisivat siirtymiä tämän maailman ja paratiisin välillä.

        Yritän siis sanoa, että paratiisi on tuonpuoleinen, mutta tuonpuoleisuus ja tämänpuoleisuus ovat samaa substanssia, minkä vuoksi ei ole outoa, että ihminen siirretään paratiisin ulkopuolelle: hänet siirretään substanssin ilmenemismuodosta saman substanssin toiseen ilmenemismuotoon, eikä hän itse huomaa mitään jyrkkää eroa, samaan tapaan kuin kuolemanrajakokemuksen yhteydessä ruumiistaan irronneet ihmiset eivät aina edes huomaa olevansa irti ruumiistaan, he kokevat olevansa edelleen samassa kouraantuntuvassa tilassa, jossa heidän fyysinen ruumiinsa on (esim. sairaalassa), heistä tuntuu edelleen siltä, että he ovat ruumiillisia olentoja, ja silti voidaan sanoa, että he ovat siirtyneet tuonpuoleiseen (tai ovat ainakin siirtymäisillään).

        Paratiisikertomuksessa voisi olla aito historiallinen muistuma autuaasta alkutilasta. Sen alkuperä on ihmisten todellisissa kokemuksissa, ja sitten sitä on kerrottu eteenpäin sukupolvelta toiselle, kunnes se on muuttunut myytiksi. Näin se olisi tosi sekä myyttien tavalla – myytti ilmaisee jonkin yleisen, ihmisen täälläolon laatua luonnehtivan totuuden – että historiallisten tapahtumien tavalla – historiallinen tapahtuma on todellinen, koettu tapahtuma.

        Raamattu antaa hyvin paljon mahdollisuuksia spekulointiin.


      • OsaYkönen

        Silloin kun Jeesus ristiinnaulittiin, hänen kanssaan ristiinnaulittiin kaksi muutakin ihmistä (Joh.19:18). Nämä kaksi muuta olivat ryöväreitä (Matt.27:38). Aluksi molemmat ryövärit pilkkasivat Jeesusta, koska hän oli sanonut olevansa Jumalan Poika, eikä siitä huolimatta pystynyt auttamaan itseään (Matt.27:41-44). Ainakin luulivat että hän ei pystynyt auttamaan itseään (Matt.26:53). Pian toinen ryövereistä muutti mielensä, kun tajusi pian kuolevansa, ja hän ymmärsi että Jeesus sittenkin on Jumalan Poika. Siitä syystä tämä ryöväri sanoi Jeesukselle:
        "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi" (Luuk.23:42).
        Sanomisellaan ryöväri tunnusti Jeesukselle, että Jeesuksella oli oma valtakunta, ja että tuonpuoleisessa hänelläkin olisi elämä ja toivo, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
        Koska Jeesus näki ryövärin sydämen, ja tiesi hänen tehneen mielenmuutoksen pahoista teoistaan, hän sanoi hänelle kutakuinkin näin (vastaavalla tavalla useimpien raamatunkäännöksien mukaan):
        ..."Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa" (Luuk.23:43).
        Raamattu Kansalle-käännös kääntää sen hiukan eri tavalla, mutta siinäkin tulee esille se ajatus, että vielä saman päivän aikana ryöväri olisi paratiisissa:
        ..."Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä sinä olet minun kanssani paratiisissa."

        Ei "tänä päivänä", vaan myöhemmin.
        Monet kristityt uskottelevat, että ryöväri sai heti samana päivänä ("tänä päivänä") mennä paratiisiin tuon perustella mitä Jeesus lupasi tuossa jakeessa (Luuk.23:43). Sitä samaa uskoo valtaosa pastoreista, jotka aiheesta opettavat. Ei siinä mitään, mikäli vilpittömästi uskovat että tuo raamatunkäännös on oikea, varsinkin jos eivät ole tutkineet käännökseen liittyvää laaja-alaista aihepiiriä. Mutta nyt lähdetään tutkimaan Raamatun avulla vaihtoehtoista käännöstä tuolle jakeella (sillä se on sellaisenaan ristiriitainen), ja vasta sen jälkeen tutkitaan syytä miksi ryöväri ei päässyt paratiisiin samana päivänä kun sai lupauksen Jeesukselta.
        Vaihtoehtoinen käännös (kumoaa ristiriidan):
        Kirkkoraamattu vuodelta 1938 sanoo:
        "Totisesti minä sanon sinulle: TÄNÄ PÄIVÄNÄ pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa" (Luuk.23:43).
        Tuo on ristiriitainen käännös. Kerron pian miksi. Mutta ensin kerron mikä olisi parempi käännös.
        Teemme nyt pienen modifikaation käännökseen, jotta päästäisiin eroon ristiriidasta (jonka pian paljastan). Lisäksi muutetaan se nykykieleen, sillä "oleman" on vanhaa suomen kieltä, eikä sellaista nykypuheissa käytetä. Tässä vaiheessa on ehdottoman tärkeätä huomioida että kreikankielisissä unsiaalikäsikirjoituksissa EI OLLUT pilkkuja ja pisteitä. Joten kun niitä esiintyy käännöksissä, ne ovat siellä kielenkääntäjien toimesta, jotta teksti olisi luettavampaa ja ymmärrettävämpää. Pisteet ja pilkut perustuvat siis pitkälti tulkintoihin. Valitettavasti olemme sen kautta saaneet muutamia ristiriitaisia käännöksiä.
        Parempi käännös olisi seuraavanlainen:
        "Totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä: Sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa" (Luuk.23:43).
        Tuollaisessa käännöksessä ei kerrota milloin tapahtuma tulee käytäntöön, vaan että se tulee olemaan joskus hamassa tulevaisuudessa.


      • OsaKakonen

        Ristiriita käännöksissä
        Lähes kaikissa olemassaolevissa käännöksissä löytyy se ristiriita, että Jeesus kertoo niissä olevansa paratiisissa jo vielä samana päivä, vaikka Jeesus ei antanut Marian koskettaa itseään hautansa tykönä, koska ei ollut vielä ollut Isänsä tykönä. Jeesus sanoi hänelle:

        "Älä minuun koske, sillä EN MINÄ OLE VIELÄ MENNYT YLÖS ISÄNI TYKÖ; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö" (Joh.20:17).

        Mitä tapahtui kun Jeesus kuoli? Menikö hän paratiisiin Isänsä tykö? Ei ainakaan edellisen jakeen perusteella. Maria ei saanut koskettaa Jeesusta koska hän ei ollut vielä ollut Isänsä tykönä. Mutta kuinkas ollakaan; muutaman päivän tai viikon jälkeen tuosta tapahtumasta kävikin niin, että Jeesus kehotti Tuomasta koskettamaan hänen kylkeänsä. Sitä samaista kylkeä minkä sotilas oli aikaisemmin puhkaissut keihäällään (Joh.19:34). Jeesus sanoi Tuomaakselle:

        "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen" (Joh.20:27).

        Edelliset kaksi jaetta tarkoittaa sitä, että Maria ei saanut koskettaa Jeesusta, koska Jeesus ei ollut vielä käynyt paratiisissa, ja vastaavasti, Tuomas sen sijaan sai koskettaa Jeesusta muutamia päiviä myöhemmin, koska hän oli siinä vaiheessa ollut jo Isänsä tykönä.

        Jeesus sanoi Marialle menevänsä ylös Isänsä tykö:

        "...minä menen ylös, minun Isäni tykö... minun Jumalani tykö...".

        Jeesus ei sanonut, "... minä menin ylös...", vaan "...minä MENEN ylös". Siinä on eroa!

        Koska Jumala on fyysisesti läsnä Uudessa Jerusalemissa (Ilm.21:10), siinä samaisessa Jerusalemissa jota myös kutsutaan "Jumalan paratiisiksi" (Ilm.2:7), niin voimme olettaa että Jeesus ei ollut paratiisissa samana päivänä kuin hän kuoli (Luuk.23:43), eikä ihan tunnilleen, tai minuutilleen, kolmenkaan vuorokauden päästä kuolleista heräämisensä jälkeen (Joh.20:17), vaan vasta minuutteja, tunteja tai päiviä kuolleista nousemisensa jälkeen (Joh.20:27). Tästä syystä on harhaa väittää, että Jeesus sanoi ryövärille, että hän tulisi olemaan hänen kanssaan paratiisissa vielä saman päivän aikana (Luuk.23:43).


      • OsaKakonen kirjoitti:

        Ristiriita käännöksissä
        Lähes kaikissa olemassaolevissa käännöksissä löytyy se ristiriita, että Jeesus kertoo niissä olevansa paratiisissa jo vielä samana päivä, vaikka Jeesus ei antanut Marian koskettaa itseään hautansa tykönä, koska ei ollut vielä ollut Isänsä tykönä. Jeesus sanoi hänelle:

        "Älä minuun koske, sillä EN MINÄ OLE VIELÄ MENNYT YLÖS ISÄNI TYKÖ; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö" (Joh.20:17).

        Mitä tapahtui kun Jeesus kuoli? Menikö hän paratiisiin Isänsä tykö? Ei ainakaan edellisen jakeen perusteella. Maria ei saanut koskettaa Jeesusta koska hän ei ollut vielä ollut Isänsä tykönä. Mutta kuinkas ollakaan; muutaman päivän tai viikon jälkeen tuosta tapahtumasta kävikin niin, että Jeesus kehotti Tuomasta koskettamaan hänen kylkeänsä. Sitä samaista kylkeä minkä sotilas oli aikaisemmin puhkaissut keihäällään (Joh.19:34). Jeesus sanoi Tuomaakselle:

        "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen" (Joh.20:27).

        Edelliset kaksi jaetta tarkoittaa sitä, että Maria ei saanut koskettaa Jeesusta, koska Jeesus ei ollut vielä käynyt paratiisissa, ja vastaavasti, Tuomas sen sijaan sai koskettaa Jeesusta muutamia päiviä myöhemmin, koska hän oli siinä vaiheessa ollut jo Isänsä tykönä.

        Jeesus sanoi Marialle menevänsä ylös Isänsä tykö:

        "...minä menen ylös, minun Isäni tykö... minun Jumalani tykö...".

        Jeesus ei sanonut, "... minä menin ylös...", vaan "...minä MENEN ylös". Siinä on eroa!

        Koska Jumala on fyysisesti läsnä Uudessa Jerusalemissa (Ilm.21:10), siinä samaisessa Jerusalemissa jota myös kutsutaan "Jumalan paratiisiksi" (Ilm.2:7), niin voimme olettaa että Jeesus ei ollut paratiisissa samana päivänä kuin hän kuoli (Luuk.23:43), eikä ihan tunnilleen, tai minuutilleen, kolmenkaan vuorokauden päästä kuolleista heräämisensä jälkeen (Joh.20:17), vaan vasta minuutteja, tunteja tai päiviä kuolleista nousemisensa jälkeen (Joh.20:27). Tästä syystä on harhaa väittää, että Jeesus sanoi ryövärille, että hän tulisi olemaan hänen kanssaan paratiisissa vielä saman päivän aikana (Luuk.23:43).

        En ota kantaa Jeesuksen Marialle sanomiin sanoihin. Mutta jakeen Luuk. 23:43 oikeasta tulkinnasta olen keskustellut näillä palstoilla aiemminkin, ja pidän Uuden kirkkoraamatun mukaista käännöstä oikeana. Kopioin silloin kirjoittamani tähän sellaisenaan.

        Käsikirjoituksissa ei ole pilkkuja eikä muitakaan välimerkkejä, mutta kriittisissä tekstilaitoksissa on. Pilkun paikka on siten tulkintakysymys. Nestle-Aland, joka on nykyään raamatuntutkimuksen standarditeksti, tulkitsee näin: ἀμήν σοι λέγω, σήμερον μετ’ ἐμοῦ ἔσῃ ἐν τῷ παραδείσῳ. (Totisesti sanon sinulle, tänään olet minun kanssani paratiisissa.)

        Pilkun luonnollisin paikka on sanan λέγω jälkeen. Miksi Jeesus sanoisi "sanon sinulle tänään"? Ensimmäisessä lauseessa "tänään" olisi ylimääräinen ja turha. Jos se sen sijaan kuuluu toiseen lauseeseen, se tarjoaa aiheellisen ja tärkeän täsmennyksen.

        Huomattakoon vielä, että jakeessa Luuk. 23:43 esiintyy ἀμὴν λέγω -fraasi, jota Jeesus usein käytti. Fraasi esiintyy kanonisissa evankeliumeissa kaikkiaan 70–80 kertaa, ja yhdessäkään näistä esiintymistä λέγω -verbiin ei liity adverbia, jos lukuun ei oteta jaetta Matt. 18:19, jossa jakeen aloittavan adverbin πάλιν tarkoitus lienee lähinnä parantaa sanonnan sujuvuutta, koska kohdassa esiintyy peräkkäin kaksi ἀμὴν λέγω -fraasia (jakeissa 18 ja 19). Fraasi oli vakiintunut retorinen tehokeino, jota Jeesus käytti käytännössä aina sellaisenaan mitään siihen lisäämättä. Luuk. 23:43 olisi ainoa (merkittävä) poikkeus säännöstä.

        Jeesus käytti ἀμὴν λέγω -fraasia halutessaan antaa seuraaville sanoilleen erityistä painoarvoa. Niinpä seuraaville sanoille painotusta tuovana lisämääritteenä σήμερον olisi jakeen Luuk. 23:43 ensimmäisessä lauseessa turha ja tautologinen. Sen sijaan, kuten sanottu, jakeen toisessa lauseessa paratiisiin menon ajankohtaa merkitessään σήμερον on kuin kotonaan.

        Mitä tulee tämän kohdan varsinaiseen asiasisältöön, jakeessa 42 rikollinen pyytää Jeesusta muistamaan häntä sitten, kun Jeesus tulee valtakuntaansa (καὶ ἔλεγεν, Ἰησοῦ, μνήσθητί μου ὅταν ἔλθῃς εἰς τὴν βασιλείαν σου). Tästä voidaan lukea ajatus, että rikollinen olettaa Jeesuksen muistavan häntä vasta joskus tulevaisuudessa. On kuin Jeesus vastaisi näin: "Totisesti: vielä tänään – etkä siis vasta joskus kaukaisessa tulevaisuudessa – sinä olet minun kanssani paratiisissa." Jeesus aloittaa vastauksensa painokkaasti adverbilla σήμερον, koska tahtoo korjata rikollisen väärän käsityksen.


      • herrens_tiggare
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Ainakin paratiisikertomuksessa on elementtejä, joita on vaikea pitää kouraantuntuvina, kuten elämänpuu.

        Elämäpuu antaa kuolemattomuuden. Synnin palkka on kuolema, siispä synnittömyyden palkka on kuolemattomuus. Synti on eroa Jumalasta, siispä synnittömyys on yhteyttä Jumalaan. Elämänpuu siis merkitsee yhteyttä Jumalaan, kaiken elämän lähteeseen.

        Meille syntisille täällä maailmassa Kristuksen risti on elämänpuu: Kristuksen sovitustyö palauttaa yhteyden Jumalaan. "Tänään minun kanssani paratiisissa." Puhuuko Kristus tässä siis jumalayhteyden palauttamisesta?

        Ilmestyskirjan mukaan Jumalan valtakunnassa kasvaa elämänpuu. Siellä ei enää tarvita ristiä, koska syntiä ei enää ole: ihminen palaa alkuperäisen elämänpuun juurelle.

        Mutta auki jää alkuparatiisin ja "jälkiparatiisin" suhde.

        "Aineellisuus" ylipäätään on minulle kysymyksenalainen. Henki on olemassa, se on varmaa. Mutta "aineen" olemassaolo ei ole selviö. Ei ole mahdollista, että tietoisuutta ei ole olemassa: olemmehan koko ajan tietoisia itsestämme. Mutta on mahdollista, että aivoja ei ole olemassa, koska aivot ovat "ainetta", jonka olemassaolo ei ole meille muuta kuin tietoisuudensisältö eli henkinen eli "aineeton" kokemus.

        Näin ollen en välttämättä usko "aineen" olemassaoloon: toisin sanoen ehkä ei olekaan olemassa kuin yksi substanssi, henki, mutta ehkä hengellä on eri ilmenemismuotoja, joista "aine" on yksi. Ei tämän pitäisi olla mitenkään harhaoppista, koska eihän tässä kiistetä ruumiin olemassaoloa, vaan ainoastaan ymmärretään ruumis tietyllä tavalla – ja siinä, että ruumis ymmärretään uudella tavalla, ei ole mitään uutta. Demokritos ehkä ajatteli, että ruumis koostuu eri kokoisista ja muotoisista kokkareista, perin pienistä kokkareista, mutta kokkareista yhtä kaikki. Nykyään joku saattaa ajatella, että ruumis on säikeiden värähtelyä. Kuitenkin sekä Demokritoksen atomiopin kannattaja että säieteoreetikko voivat olla kristittyjä. Miksi ei sitten joku, joka pitää ruumista hengen ilmenemismuotona? (Entä piispa George Berkeley?)

        Joka tapauksessa kaikki kokemukset ovat henkisiä. Kuolemanjälkeinen olotila voitaisiin kokea "aineelliseksi" eli se paratiisi, johon ryöväri Kristuksen kanssa meni, voitaisiin kokea täsmälleen samanlaisena kuin ihmiset oletettavasti kokivat alkuparatiisin.

        Jos me nyt yhtäkkiä luikahtaisimme tuonpuoleiseen, emme välttämättä huomaisi mitään, samaan tapaan kuin kummitustarinoissa puhutaan kuolleista ihmisistä, jotka vaeltavat maan päällä eivätkä tiedä olevansa kuolleita. Mistä me siis tiedämme, että olemme juuri nyt tämänpuoleisuudessa? Eikö voisi samalla tavalla luikahtaa tuonpuoleisuudesta tämänpuoleisuuteen huomaamatta? Nämä luikahdukset olisivat siirtymiä tämän maailman ja paratiisin välillä.

        Yritän siis sanoa, että paratiisi on tuonpuoleinen, mutta tuonpuoleisuus ja tämänpuoleisuus ovat samaa substanssia, minkä vuoksi ei ole outoa, että ihminen siirretään paratiisin ulkopuolelle: hänet siirretään substanssin ilmenemismuodosta saman substanssin toiseen ilmenemismuotoon, eikä hän itse huomaa mitään jyrkkää eroa, samaan tapaan kuin kuolemanrajakokemuksen yhteydessä ruumiistaan irronneet ihmiset eivät aina edes huomaa olevansa irti ruumiistaan, he kokevat olevansa edelleen samassa kouraantuntuvassa tilassa, jossa heidän fyysinen ruumiinsa on (esim. sairaalassa), heistä tuntuu edelleen siltä, että he ovat ruumiillisia olentoja, ja silti voidaan sanoa, että he ovat siirtyneet tuonpuoleiseen (tai ovat ainakin siirtymäisillään).

        Paratiisikertomuksessa voisi olla aito historiallinen muistuma autuaasta alkutilasta. Sen alkuperä on ihmisten todellisissa kokemuksissa, ja sitten sitä on kerrottu eteenpäin sukupolvelta toiselle, kunnes se on muuttunut myytiksi. Näin se olisi tosi sekä myyttien tavalla – myytti ilmaisee jonkin yleisen, ihmisen täälläolon laatua luonnehtivan totuuden – että historiallisten tapahtumien tavalla – historiallinen tapahtuma on todellinen, koettu tapahtuma.

        Myös Paavali temmattiin paratiisiin (εἰς τὸν παράδεισον, 2. Kor. 12:4). Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, sitä hän ei tiennyt.


      • OsaYkönen kirjoitti:

        Silloin kun Jeesus ristiinnaulittiin, hänen kanssaan ristiinnaulittiin kaksi muutakin ihmistä (Joh.19:18). Nämä kaksi muuta olivat ryöväreitä (Matt.27:38). Aluksi molemmat ryövärit pilkkasivat Jeesusta, koska hän oli sanonut olevansa Jumalan Poika, eikä siitä huolimatta pystynyt auttamaan itseään (Matt.27:41-44). Ainakin luulivat että hän ei pystynyt auttamaan itseään (Matt.26:53). Pian toinen ryövereistä muutti mielensä, kun tajusi pian kuolevansa, ja hän ymmärsi että Jeesus sittenkin on Jumalan Poika. Siitä syystä tämä ryöväri sanoi Jeesukselle:
        "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi" (Luuk.23:42).
        Sanomisellaan ryöväri tunnusti Jeesukselle, että Jeesuksella oli oma valtakunta, ja että tuonpuoleisessa hänelläkin olisi elämä ja toivo, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
        Koska Jeesus näki ryövärin sydämen, ja tiesi hänen tehneen mielenmuutoksen pahoista teoistaan, hän sanoi hänelle kutakuinkin näin (vastaavalla tavalla useimpien raamatunkäännöksien mukaan):
        ..."Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa" (Luuk.23:43).
        Raamattu Kansalle-käännös kääntää sen hiukan eri tavalla, mutta siinäkin tulee esille se ajatus, että vielä saman päivän aikana ryöväri olisi paratiisissa:
        ..."Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä sinä olet minun kanssani paratiisissa."

        Ei "tänä päivänä", vaan myöhemmin.
        Monet kristityt uskottelevat, että ryöväri sai heti samana päivänä ("tänä päivänä") mennä paratiisiin tuon perustella mitä Jeesus lupasi tuossa jakeessa (Luuk.23:43). Sitä samaa uskoo valtaosa pastoreista, jotka aiheesta opettavat. Ei siinä mitään, mikäli vilpittömästi uskovat että tuo raamatunkäännös on oikea, varsinkin jos eivät ole tutkineet käännökseen liittyvää laaja-alaista aihepiiriä. Mutta nyt lähdetään tutkimaan Raamatun avulla vaihtoehtoista käännöstä tuolle jakeella (sillä se on sellaisenaan ristiriitainen), ja vasta sen jälkeen tutkitaan syytä miksi ryöväri ei päässyt paratiisiin samana päivänä kun sai lupauksen Jeesukselta.
        Vaihtoehtoinen käännös (kumoaa ristiriidan):
        Kirkkoraamattu vuodelta 1938 sanoo:
        "Totisesti minä sanon sinulle: TÄNÄ PÄIVÄNÄ pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa" (Luuk.23:43).
        Tuo on ristiriitainen käännös. Kerron pian miksi. Mutta ensin kerron mikä olisi parempi käännös.
        Teemme nyt pienen modifikaation käännökseen, jotta päästäisiin eroon ristiriidasta (jonka pian paljastan). Lisäksi muutetaan se nykykieleen, sillä "oleman" on vanhaa suomen kieltä, eikä sellaista nykypuheissa käytetä. Tässä vaiheessa on ehdottoman tärkeätä huomioida että kreikankielisissä unsiaalikäsikirjoituksissa EI OLLUT pilkkuja ja pisteitä. Joten kun niitä esiintyy käännöksissä, ne ovat siellä kielenkääntäjien toimesta, jotta teksti olisi luettavampaa ja ymmärrettävämpää. Pisteet ja pilkut perustuvat siis pitkälti tulkintoihin. Valitettavasti olemme sen kautta saaneet muutamia ristiriitaisia käännöksiä.
        Parempi käännös olisi seuraavanlainen:
        "Totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä: Sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa" (Luuk.23:43).
        Tuollaisessa käännöksessä ei kerrota milloin tapahtuma tulee käytäntöön, vaan että se tulee olemaan joskus hamassa tulevaisuudessa.

        Heh. Kuolevan horinoita. Jeesus istuu Raamatun mukaan ikuisesti taivaalla, jossa ei ole ruokaa ja on jääkylmä. Ei todellakaan ottanut ryöväriä paratiisiin.


      • SevenHeavens
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Myös Paavali temmattiin paratiisiin (εἰς τὸν παράδεισον, 2. Kor. 12:4). Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, sitä hän ei tiennyt.

        Pitkä korjoitukseni temmattiin juuri kolmanteen taivaaseen ja katosi bittiavaruuteen kun välilehti päätti yhtäkkiä päivittää itse itsensä kesken kirjoituksen 😠

        Olin kirjoittamassa että siellä paratiisissa Paavali kohtasi Jeesuksen, mutta kyseessä saattaa olla myös myöhemmin päälle liimattu tulkinta tapahtuneesta. Matkalla Damaskokseen Paavalin ja tämän seurueen oli nimittäin temmannut alas maahan voimakas ja kovaääninen valoilmiö taivaalla, minkä seurauksena Paavali oli sokeutunut välillisesti. Tämä oli viety Damaskoksessa Ananias -nimisen parantajan luo, joka kertoi Paavalille Jeesuksesta ja kastoi tämän Jeesuksen nimeen. Jotkut avaruuden tutkijat ovat epäilleet että kyseessä olisi ollut Tseljabinskin kaltainen tulipallo.


      • SevenHeavens
        torre12 kirjoitti:

        Heh. Kuolevan horinoita. Jeesus istuu Raamatun mukaan ikuisesti taivaalla, jossa ei ole ruokaa ja on jääkylmä. Ei todellakaan ottanut ryöväriä paratiisiin.

        Sinun on turha huudella, jos et tunne ja ymmärrä juutalaisten metafyysista kosmologiaa seitsemän kerroksisine taivaineen. Kyseessä on muinainen kulttuuriin sidottu maailmannäkemys, eikä Raamattu muutenkaan ole mikään moderni maantiedon ja biologian tietokorja.


      • SevenHeavens
        torre12 kirjoitti:

        Heh. Kuolevan horinoita. Jeesus istuu Raamatun mukaan ikuisesti taivaalla, jossa ei ole ruokaa ja on jääkylmä. Ei todellakaan ottanut ryöväriä paratiisiin.

        Sen sijaan että olet tuommoinen idioottimainen puoskari (= nettitrolli), voisit kerrankin trollaamisen sijaan hankkia elämän ja opetella keskustelemaan sibistyneesti ja rakentavasti kuten kunnon ihmiset. Vinkki, vinkki.


      • SevenHeavens kirjoitti:

        Sinun on turha huudella, jos et tunne ja ymmärrä juutalaisten metafyysista kosmologiaa seitsemän kerroksisine taivaineen. Kyseessä on muinainen kulttuuriin sidottu maailmannäkemys, eikä Raamattu muutenkaan ole mikään moderni maantiedon ja biologian tietokorja.

        En voi mitään, mutta ymmärrän vain sitä mitä Raamatussa suomeksi lukee. Sen mukaan Jeesus meni pilven mukana taivaaseen, eikä häntä ole sen koommin nähty.

        Minne pilven mukana muuten voi mennä kuin parin kilometrin korkeuteen?


      • SevenHeavens
        torre12 kirjoitti:

        En voi mitään, mutta ymmärrän vain sitä mitä Raamatussa suomeksi lukee. Sen mukaan Jeesus meni pilven mukana taivaaseen, eikä häntä ole sen koommin nähty.

        Minne pilven mukana muuten voi mennä kuin parin kilometrin korkeuteen?

        Osoitat kommenteillasi selvää kypsymättömyyttä. Ei tietenkään. Itseasiassa Raamattu puhuu kieltä, jota sen syntyaikojen ihmiset ymmärsivät. Pitää ajatella kuin antiikin ihminen. Eräässä artikkelissa kerrtottiin asiasta aika osuvasti ja valaisevasti. Pahoittelen, mutta nyt iski laiskuus koska väsymys, mutta siis lainaten...

        -- Kuvitellaanpa, että jokin uusi uskonto tahtoisi tulla ymmärretyksi omana aikanaan. Mitä sanastoa ja kuvastoa uuden uskonnon harjoittajat käyttäisivät? Arvatenkin oman aikansa kieltä, sillä mitään muuta ei ole olemassa.

        ”Näin juuri ensimmäiset kristityt toimivat”, sanoo teologian tohtori Niko Huttunen, joka toimii yliopistolehtorina teologisessa tiedekunnassa.

        Kun Rooman keisari kuoli, hänen ruumiinsa poltettiin. Aikalaiset ajattelivat, että keisarin sielu nousee taivaaseen savupilvessä. Ja jos keisari oli toimissaan onnistunut, Rooman senaatti saattoi julistaa hänet jumalaksi.

        "Julius Caesar sai tämän arvonimen, samoin Caesarin ottopoika keisari Augustus. Hänet nimettiin kuolemansa jälkeen jumalan pojaksi”, kuvaa Huttunen.

        Kuulostaa tutulta. Ottakaamme esiin teksti, johon helatorstain vietto pohjautuu. Se löytyy Apostolien tekojen alusta.

        Tekstissä kuvataan Jeesuksen taivaaseen astumista: ”he näkivät, kuinka hänet otettiin ylös, ja pilvi vei hänet heidän näkyvistään.”

        Jeesuksen korottaminen taivaaseen oli antiikin ajan ihmisille hyvin tuttu kielikuva.

        ”Ensimmäiset kristityt tahtoivat ilmaista tällä keisarillisella rinnastuksella, että ylösnoussut oli merkittävä ja majesteettinen hahmo”, sanoo Niko Huttunen.

        Huttusen mukaan uuden uskonnon piti lisäksi löytää paikkansa Rooman valtakunnassa. Uuden testamentin kirjoittajat muotoilivat asiat harkiten ja taitavasti.

        ”Kristinusko leikitteli keisarivallan kielikuvilla ja tahtoi samalla osoittaa, että Jeesus, sen enempää kuin hänen seuraajansa, eivät uhkaa Rooman valtakuntaa poliittisesti.”

        Uskontunnustus tiivistää oleellisen: ”ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan oikealla puolella.”

        Antiikin ajan maailmankuva oli kolmiportainen. Maanpäällisen lisäksi oli olemassa tuonela ja taivas.

        ”Tähän hahmotukseen kristinusko siis liittyi mutkattomasti ja tahtoi lisäksi korostaa, että Jeesus ei jäänyt hautaan tai kummittelemaan maan päälle”, sanoo Huttunen.

        Mutta ihminen sinänsä ei ole muuttunut miksikään muutamassa tuhannessa vuodessa.

        ”Ihminen on aistillinen otus. Raamatun kirjoittajat käyttivät konkreettisen maailman käsitteitä, sillä ihminen hahmottaa elämää ja koko todellisuutta oman kehonsa kautta”, jatkaa Huttunen.

        Tämä on selvää. Mutta jos siirrymme taivaallisiin, tulee mutkia matkaan.

        Missä on Jumalan taivas? Pitääkö ihmisen uskoa, että jossain taivaalla on erityinen taivaspaikka, jossa Jumala asuu ja jossa Jeesus istuu Jumalan oikealla puolella?

        "Taivaan sijaintipaikka? Se on siellä, missä Jumala haluaa sen olevan. Muuta emme tiedä", sanoo Huttunen.

        Englannin kielessä sanalle taivas löytyy useita ilmauksia, kuten sky (taivaankansi, avaruus) ja heaven (uskonnollinen ilmaus). Useat muut kielet pärjäävät yhdellä taivas-sanalla, joka kätkee sisäänsä nuo edellä mainitut elementit.

        Huttunen huomauttaa, että tästä juuri on kyse – kielikuvastosta. Raamatun kirjoittajat käyttivät kuvia, kun yrittivät sanoittaa sitä, mikä pohjimmiltaan on sanoinkuvaamatonta.

        ”Kristinuskon kieli kuvaa Jumala-suhdetta. Vaikka uskontunnustus sanoo Jeesuksen menneen Jumalan luo, Paavalin tekstit ovat täynnä ilmauksia, joiden mukaan Kristus on omiensa kanssa ja läsnä.”

        Tätä kuvaa uskontunnustuksen kolmas osa: ”ja Pyhään henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.” --

        Kirkko ja kaupunki 13.05.2015

        Nyt hyvää yötä, huomenna maanantai ja silloin kaltaistesi pienten lasten on herättävä aikaisin aamulla kouluun.


      • SevenHeavens

        Lisään vielä, suomen kielestä kyllä löytyisi uskonnolliselle taivaalle (heaven) myös nimityksensä, itämerensuomalainen kulttuuri tuntee jo vanhastaan jumalten asuinpainan ylisenä. Ylinen oli paikka jossa korkeammat voimat asustivat tämän maailman ulkopuolella. Tuonela taas sijaitsi vastaavasti alisessa. Alisen ja ylisen väliin jäivät maa ja taivas. Sama metafyysinen kosmologia toistuu kulttuureista ja uskonnoisto toiseen. Se ei ole sattumaa, vaan pohjautuu todella vanhaan kaikille yhteiseen maailmankuvaan jo ajalta ennen agrikulttuurin syntymistä. Nykyään ultrateteellisellä aikakaudella näiden ihmisten maailmankuvaa voi olla vaikeaa ymmärtää ellei näe vaivaa tutustuakseen heidän kulttuuriinsa, heidän maailmaansa ja asetu heidän asemaansa. Vain siten voimme ymmärtää heitä. Eikä kehitys ja tieteellisyys tee meistä yhtään heitä parempia ihmisiä, aseta meitä parempaan asemaan eikä anna oikeutta olla ylimielinen toisia kulttuurwja kohtaa. Ei silläkään, ettei niitä kulttuureja tunne eikä ymmärrä. Se on mutkikasta, joten koota vain kestää ja olla sinnikäs. Opiskelu ja tiedon hankkiminen kannattaa ka on äärimmäisen sivistävää.


    • Paratiisi tarkoittanee kaksoisvirtojen maata niinkuin vedenpaisumiskertomuskin sillä siellähän oli hedelmäinen maa ja tulvat mahdollisia. Ja sieltä Aabraham oli kotoisin, Israelin kantaisä.

      • Aabraham oli usean kansan isä.


      • KTS kirjoitti:

        Aabraham oli usean kansan isä.

        Sitä en tiedä, mutta uskovat juutalaiset, kristityt ja muslimit antavat hänelle suuren arvon.


    • Kirjakääröt

      1Moos.3:24 Ja hän karkoitti ihmisen....Ei ihmiset. 1Moos.3:24 Biblia (1776) Ja ajoi Adamin ulos... Siis Eeva jäi paratiisiin.

      • Tuli mieleen: kasvit ja puut "luotiin" yhdessä päivässä.

        Mutta me tiedämme paremmin. Puu kasvaa jopa kymmeniä vuosia mittaansa, ja pensaat ja kukatkin vaativat pitemmän prosessin tullakseen esiin. Ei ne päivässä tule.


    • Edenin läpi virtaavat joen viittaavat sen sijaineen Kaksoisvirranmaassa, nykyisen Irakin alueella mikäli lokalisaatio on käsitettävä fyysisesti.

    • Muutamia havaintoja wikipedian linkistä. Huomauttaisin, että siinä on erilaisuutta juutalaisuudessa ja kristinuskosta. Jeesuksen kuva paratiisissa on kuvattu UT:ssä ja aloituksessa mainittu paratiisi juutalaisten kirjoituksissa, jotka on liitetty VT:n muodossa kristinuskoon?


      https://fi.wikipedia.org/wiki/Paratiisi

      "Paratiisit ovat yliluonnollisia ja toiveenomaisia maailmoja, joihin pääsyn tiellä on jokin yliluonnollinen tapahtuma tai toimija. Paratiisit ovat usein jumalan luomia. Monissa kuvauksissa paratiisiin voi päästä vain kuoleman kautta.[3]

      Myyttien paratiisit voidaan jakaa kolmeen lajiin. Paratiisi voi olla ihmiskunnan onnellinen alkukoti, jonne palaaminen on ihmisen lopullinen tavoite. Paratiisi voi myös olla paikka, jonne kuolleet siirtyvät kuolemansa jälkeen jatkamaan elämäänsä, yleensä ikuisesti. Tällaiseen paratiisiin pääsy edellyttää usein oikeanlaista elämistä tässä maailmassa. Kolmas paratiisin laji on tässä maailmassa ja elämässä todeksi tuleva maailma: Jumala hävittää vanhan maailman ja luo tilalle maanpäällisen paratiisin, täydellisen aikakauden, jossa valitut saavat jatkaa elämäänsä joutumatta kuitenkaan kuolemaan sitä varten.[4] Ajatus paratiisista alkukotina esiintyy esimerkiksi Raamatussa ja afrikkalaisissa mytologioissa. Apokalyptinen hävityksen kautta syntyvä maanpäällinen paratiisi esiintyy muun muassa Raamatun profetioissa ja monissa nykyajan kulteissa."

      "Kristinusko

      Jeesusta kuvaillaan Uuden testamentin evankeliumeissa luomiskertomuksen paratiisin kuvauksista tutuin ilmaisuin.[34]

      Uuden testamentin kirja Johanneksen ilmestys, joka kirjoitettiin noin 90 jaa., sisältää näyn tulevasta paratiisista. Siinä kristitty profeetta Johannes kuvaa tulevaa loisteliasta, kullasta ja jalokivistä rakennettua uutta Jerusalemia, joka on Jumalan valittujen koti. Johanneksen paratiisi on aikaisemmista paratiiseista poiketen kaupunki- ja kulttuurikeskeinen.[35]

      Paratiisi oli kristittyjen alkukirkon hallitseva visuaalinen teema heidän pyhätöissään. Jeesus ja hänen seuraajansa kuvattiin vehreässä neljän joen halkomassa maisemassa, joka vastasi apostoli Paavalin apokalypsin kuvausta paratiisista.[36] Alkukirkon jäsenille paratiisi ei ollut taivas tai elämänjälkeinen paikka, vaan tässä maailmassa oleva paikka, jonka Jumalan henki on siunannut. Kristinuskon ensimmäisten vuosisatojen kirkkojen seiniltä löydetyt lukuisat värikkäät kuvaukset paratiisista mukailivat alkukristittyjen silmien edessä senaikaisia rukouksia, tarinoita, psalmeja ja hymnejä, ja korostivat todellista maailmaa, joka luotiin hyväksi ja onnelliseksi.[37] Vasta noin 800-luvulta alkaen kristinusko siirtyi maanpäällisen paratiisin korostamisesta ristiinnaulitsemisen korostamiseen, samalla sysäten paratiisin kuolemanjälkeiseen elämään.[38] Ensimmäinen säilynyt krusifiksi on vasta vuodelta 965.[39] Aloittaessaan ensimmäisen ristiretken vuonna 1095 Paavi Urbanus II julisti paratiisin kuolemanjälkeiseksi paikaksi, jonne Pyhässä sodassa kuollut pääsisi palkaksi juutalaisten ja muslimien tappamisesta."

      • Eli koko paratiisi on vain kuvitelmaa ja toiveajattelua.

        Se siitä, kuten olin epäillytkin.


      • torre12 kirjoitti:

        Eli koko paratiisi on vain kuvitelmaa ja toiveajattelua.

        Se siitä, kuten olin epäillytkin.

        Taivas ei ole kuvitelmaa. Minä uskon noin ikuiseen elämään. Minusta suhteellisesti ikuinen elämä on mahdollista kuoleman jälkeen, sillä uskon siihen lupaukseen, jonka Jeesus loi ristinkuolemallaan. Olen kristitty ja UT lupaa Paratiisin/Taivaan uskoville! Voi olla niin, että jonain päivänä en siihen usko, mutta tällä hetkellä uskon Jumalaan, Jeesukseen ja toivon pääseväni joskus Taivaseen/Paratiisiin!


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Taivas ei ole kuvitelmaa. Minä uskon noin ikuiseen elämään. Minusta suhteellisesti ikuinen elämä on mahdollista kuoleman jälkeen, sillä uskon siihen lupaukseen, jonka Jeesus loi ristinkuolemallaan. Olen kristitty ja UT lupaa Paratiisin/Taivaan uskoville! Voi olla niin, että jonain päivänä en siihen usko, mutta tällä hetkellä uskon Jumalaan, Jeesukseen ja toivon pääseväni joskus Taivaseen/Paratiisiin!

        Uskonnoissa luvataan niin paljon. Itse en usko mihinkään.


      • Faith.Hope.Love
        torre12 kirjoitti:

        Uskonnoissa luvataan niin paljon. Itse en usko mihinkään.

        Minä uskon Jumalaan ja siihen, että ihminen luotiin. Rakastan Jumalan käden jälkeä, elämää maapallolla. Toivon myös pääseväni Taivaaseen ja tapaavani siellä yhden naisen. Tässä elämässä en häntä tavoittele, mutta pyysin hartaasti Jumalaa, että saisin keskustella hänen kanssaan Taivaassa. Ehkä oli kyse tavallisesta ihastumisesta, mutta minä naivisti pyydän Jumalalta, että saisin tavasta yhden nyt nuoren naisen Taivaassa. Toivon mukaan tapaan joskus hänen kaltaisensa vielä lähemmissä väleissä täällä maan päällä, mutta itse odotan samalla UT:n lupamaa ikuista elämää.

        Usko.Toivo.Rakkaus on nimimerkkini, sillä uskon, toivon ja rakastan.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Minä uskon Jumalaan ja siihen, että ihminen luotiin. Rakastan Jumalan käden jälkeä, elämää maapallolla. Toivon myös pääseväni Taivaaseen ja tapaavani siellä yhden naisen. Tässä elämässä en häntä tavoittele, mutta pyysin hartaasti Jumalaa, että saisin keskustella hänen kanssaan Taivaassa. Ehkä oli kyse tavallisesta ihastumisesta, mutta minä naivisti pyydän Jumalalta, että saisin tavasta yhden nyt nuoren naisen Taivaassa. Toivon mukaan tapaan joskus hänen kaltaisensa vielä lähemmissä väleissä täällä maan päällä, mutta itse odotan samalla UT:n lupamaa ikuista elämää.

        Usko.Toivo.Rakkaus on nimimerkkini, sillä uskon, toivon ja rakastan.

        Kuulostat nuorelta idealistilta, joka on romanttinen. Ei sinänsä paha. Olin nuorena itsekin tuollainen.


      • torre12 kirjoitti:

        Kuulostat nuorelta idealistilta, joka on romanttinen. Ei sinänsä paha. Olin nuorena itsekin tuollainen.

        Romanttinen idealisti voi olla onnellinen. Jumalaan uskominen luo turvallisuutta ja elämälle tarkoituksen? Jos rakastaa Jumala, itseään ja muita niin toivoa hyvästä elämästä!


      • pien.neuvo

        Yritä nyt hyvä mies käyttää jotain hengellisiä lähteitä wikin sijaan.


      • pien.neuvo kirjoitti:

        Yritä nyt hyvä mies käyttää jotain hengellisiä lähteitä wikin sijaan.

        Googlella saa helpolla wikipedia vastauksia. Minusta ne on monesti korkeatasoisia. Minä diggaan Googlea ja Wikipediaa! Joskus olen ollut uskonnollisissa sisällöissä vähän eri mieltä. En kyllä muista missä, mutta pääsääntöisesti Wikipedian tekstit ovat ajantasalla olevia. Tietysti niihin voi suhtautua kriittisesti, sillä esimerkiksi jossain sanottiin, että Jeesuksen seuraajat yrittivät vahvistaa ihmeillä Jeesuksen jumalallisuutta. Tämä kohta viittasi johonkin teologiantutkijaan?, joka ei uskonut Jeesuksen jumalallisuuteen ja olin jotenkin ärsyttävästi asenteellinen. En muista missä wikipedian tekstissä tuo oli, mutta oli jotain kristinusko liittyvää. Joten olen tietoinen, että siellä on sisältöä muokkaamassa muutkin uskovaiset. Mutta wikipediasta perustiedot on saatavissa todella nopeasti, miksi saatte lukea minulta jatkossakin wikiä.


      • SevenHeavens
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Googlella saa helpolla wikipedia vastauksia. Minusta ne on monesti korkeatasoisia. Minä diggaan Googlea ja Wikipediaa! Joskus olen ollut uskonnollisissa sisällöissä vähän eri mieltä. En kyllä muista missä, mutta pääsääntöisesti Wikipedian tekstit ovat ajantasalla olevia. Tietysti niihin voi suhtautua kriittisesti, sillä esimerkiksi jossain sanottiin, että Jeesuksen seuraajat yrittivät vahvistaa ihmeillä Jeesuksen jumalallisuutta. Tämä kohta viittasi johonkin teologiantutkijaan?, joka ei uskonut Jeesuksen jumalallisuuteen ja olin jotenkin ärsyttävästi asenteellinen. En muista missä wikipedian tekstissä tuo oli, mutta oli jotain kristinusko liittyvää. Joten olen tietoinen, että siellä on sisältöä muokkaamassa muutkin uskovaiset. Mutta wikipediasta perustiedot on saatavissa todella nopeasti, miksi saatte lukea minulta jatkossakin wikiä.

        Suomalaisen Åpo Akademin Jeesus tukija Tom Holmén mukaan, Jeesuksen ihmeteoilla pyrittiin rinnastamaan Jeesus Salomonin ja Eliaksen tasoiseksi mieheksi. Myös Lauri Thuren ja Timo Eskola ovat lukemani perusteella samoilla linjoilla.

        Helsingin yliopiston sivuilla ihmeistä sanotaan seuraavaa:

        -- Nykyaikaisen tieteellisen maailmankuvan omaava ihminen kysyy helposti, ovatko Raamatussa kerrotut ihmeet - esim. sairaiden parantamiset, kuolleista herättämiset ja veden päällä kävely - totta. Kysymykseen on hankala vastata yksiselitteisesti 'kyllä' tai 'ei'. Hedelmällisempää on pohtia, mikä merkitys ihmekertomuksilla on.

        Nykynäkökulmasta ihme määritellään yleensä luonnonlait ylittäväksi tapahtumaksi, jolla ei ole loogista ja järkeenkäyvää selitystä. Näkemys ei kuitenkaan vastaa antiikin ihmisen ajattelua, sillä tällä ei ollut samanlaista käsitystä luonnonlaeista. Hänelle ihme on pikemminkin Jumalan odottamatonta puuttumista tapahtumien kulkuun. Aikana, jolloin lääketiede oli kehittymätöntä ja luonnonilmiöiden syitä ei tunnettu, syytä etsittiin Jumalasta/jumalista. Kun nykyihminen pitää "luonnollisena" sitä, että vaikkapa antibiootti puree bakteeritulehdukseen, bakteereista tietämättömälle ja antibioottia tuntemattomalle antiikin ajan ihmiselle parantuminen oli ihme. Kun ilmiöiden syy - seuraus -suhteita ei tunnettu, "tarvittiin" ihmeitä enemmän kuin nykyään.

        Ihmeiden mahdollisuus kuului siis luonnollisena osana antiikin ihmisen maailmankuvaan. Hänelle olennainen kysymys ei ollut, tapahtuuko ihmeitä, vaan kuka ihmeitä teki. Monien "Jumalan miesten" toimintaan kuului myös ihmeitä, niin myös esimerkiksi Jeesuksen. On erittäin todennäköistä, että Jeesus sai mainetta nimenomaan ihmeiden tekijänä (esim. riivaajien karkottajana).

        Varhaiskristillisessä julistuksessa Jeesukseen liitetyt ihmeet palvelivat hänen seuraajiensa todistuksen uskottavuutta. Ihmekertomukset eivät niinkään korottaneet Jeesusta ylivertaiseksi ja ainutlaatuiseksi hahmoksi, vaan asettivat hänet samaan sarjaan muiden ihmeidentekijöiden kanssa (toki Jeesuksen seuraajien näkökulmasta ihmeidentekijöistä suurimmaksi). Ihmeet todistivat Jeesuksen seuraajille, että Jumalan poika oli myös henkivaltojen (demonien) ja luonnonilmiöiden herra. --


      • SevenHeavens kirjoitti:

        Suomalaisen Åpo Akademin Jeesus tukija Tom Holmén mukaan, Jeesuksen ihmeteoilla pyrittiin rinnastamaan Jeesus Salomonin ja Eliaksen tasoiseksi mieheksi. Myös Lauri Thuren ja Timo Eskola ovat lukemani perusteella samoilla linjoilla.

        Helsingin yliopiston sivuilla ihmeistä sanotaan seuraavaa:

        -- Nykyaikaisen tieteellisen maailmankuvan omaava ihminen kysyy helposti, ovatko Raamatussa kerrotut ihmeet - esim. sairaiden parantamiset, kuolleista herättämiset ja veden päällä kävely - totta. Kysymykseen on hankala vastata yksiselitteisesti 'kyllä' tai 'ei'. Hedelmällisempää on pohtia, mikä merkitys ihmekertomuksilla on.

        Nykynäkökulmasta ihme määritellään yleensä luonnonlait ylittäväksi tapahtumaksi, jolla ei ole loogista ja järkeenkäyvää selitystä. Näkemys ei kuitenkaan vastaa antiikin ihmisen ajattelua, sillä tällä ei ollut samanlaista käsitystä luonnonlaeista. Hänelle ihme on pikemminkin Jumalan odottamatonta puuttumista tapahtumien kulkuun. Aikana, jolloin lääketiede oli kehittymätöntä ja luonnonilmiöiden syitä ei tunnettu, syytä etsittiin Jumalasta/jumalista. Kun nykyihminen pitää "luonnollisena" sitä, että vaikkapa antibiootti puree bakteeritulehdukseen, bakteereista tietämättömälle ja antibioottia tuntemattomalle antiikin ajan ihmiselle parantuminen oli ihme. Kun ilmiöiden syy - seuraus -suhteita ei tunnettu, "tarvittiin" ihmeitä enemmän kuin nykyään.

        Ihmeiden mahdollisuus kuului siis luonnollisena osana antiikin ihmisen maailmankuvaan. Hänelle olennainen kysymys ei ollut, tapahtuuko ihmeitä, vaan kuka ihmeitä teki. Monien "Jumalan miesten" toimintaan kuului myös ihmeitä, niin myös esimerkiksi Jeesuksen. On erittäin todennäköistä, että Jeesus sai mainetta nimenomaan ihmeiden tekijänä (esim. riivaajien karkottajana).

        Varhaiskristillisessä julistuksessa Jeesukseen liitetyt ihmeet palvelivat hänen seuraajiensa todistuksen uskottavuutta. Ihmekertomukset eivät niinkään korottaneet Jeesusta ylivertaiseksi ja ainutlaatuiseksi hahmoksi, vaan asettivat hänet samaan sarjaan muiden ihmeidentekijöiden kanssa (toki Jeesuksen seuraajien näkökulmasta ihmeidentekijöistä suurimmaksi). Ihmeet todistivat Jeesuksen seuraajille, että Jumalan poika oli myös henkivaltojen (demonien) ja luonnonilmiöiden herra. --

        Kiitos näkemyksestäsi ja viestistäsi. Ihan Åpo Akademin Jeesus-tutkija on sanonut niin. Tämä alku vei kyllä tekstiltäsi vähän luottavuutta, mutta kyllä se ajatuksia herätti. Kiitos näkemyksestäsi. Itsen yritin oman näkymykselläni, kirjoituksellani, ilmaista sen, että kaikki ei mene monen kristityn käsityksien mukaan wikipediassa vaan tutkijoilla voi olla eriävä näkemyksiä kristittyjen uskon asioista.

        Mainitsemasi Lauri Thuren on ihan Joensuussa uskovaisen maineessa, vaikka on toisaalta tiedemies ja yliopiston professori. Hänen ajatuksensa saattavat erota joiltain osin uskovaisesta valtavirrasta virantoimesta? Tietysti kirjoittamasi tyyli vähän heittää varjon se ylle, että onko tekstisi juuri Thurenin suhteen luotettavaa tai Eskolan.


    • Kirjakääröt

      1Mos.2:10 Biblia (1776) Ja Edenistä kävi virta kastamaan Paradisia, ja jakoi sieltä itsensä neljäksi päävirraksi. 1Moos.2:13 Biblia Toisen virta kutsutaan Gihon: se juoksee koko Etiopian ympärinsä.

      • kiinostunut

        Kun sinulla on vanha Biblia niin vilkaisepa siitä jos siellä olisi maininta että jos ei kiimaista auta niin vetää päälleen kirouksen.


    • O00

      Sekä paratiisi että tuonela ovat maan yhteydessä edelleen.

      4.Mooseksen kirja:
      16:30 Mutta jos Herra antaa jotakin erikoista tapahtua ja maa avaa kitansa ja nielaisee heidät kaikkinensa, niin että he elävältä suistuvat tuonelaan, niin siitä tietäkää, että nämä miehet ovat pilkanneet Herraa."
      16:33 Ja he suistuivat kaikkinensa elävältä tuonelaan, ja maa peitti heidät; ja niin heidät hävitettiin seurakunnan keskeltä.

      Paratiisia ihmiset eivät voi löytää, koska Jumala asetti enkelit vartioimaan elämän puun tietä.
      1.Mooseksen kirja:
      3:24 Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä.

      Paratiisi saattaa sijaita jossain maan kuoren sisällä onkalossa. En tiedä.

      • No saamme olla onnellisia, että tuo kaikki on tapahtunut vain kirjassa Raamattu, Biblia.


    • Eiköhän paratiisi tarkoita jotain, jossa on hyvä olla. Se jokin, joka kokee hyvän olon on luonnollisesti ei-aineellista, mutta paratiisi itsessään voi olla aineellista tai ei-aineellista. Voiko kivillä olla paratiisi, jossa kivillä on hyvä olla?

    • 12____13

      Raamatun perusteella näyttää siltä, että tämä "elämä" on oikeasti ensimmäinen kuolema. Elämä ja paratiisi on siis jossain muualla.

      • Ja mitä muiden uskontojen kirjat sanovat? Voidaan ainakin syntyä uudelleen jonain toisena.


    • Kirjakääröt

      1Piet.1:23 Biblia (1776) Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.

    • Onko "taivaan" toiminta-ajatus ekumeeninen?
      Ev.lut, jehova, hellari ja adventistit lyövä kristillisesti kättä ja kädessä ei ole raippaa tai raamattua.

    • Lupasiko Jeesus kakille röväreille paratiisin, vai ainoastaan sille, joka ensin kärsi rangaistuksen ja kuoli.

    • Kukaan ei tiedä mistä tulee ja minne menee ? Niin on jokaisen joka on hengestä syntynyt.

      Kaikki ovat menossa jonnekin, mutta eivät tiedä mistä ovat tulleet ja miksi, pitäisi vain päästä pois, koska aavan meren tuolla puolen on onnellisten maa.

      Ja minä olen onnellinen ja toivon, että lähtö on mahdollisimman kaukana, koska en tiedä muuta ihanampaa, kuin tavallinen arkipäivä elossa.

      Jos jotain olisi enemmän, se olisi liikaa.

    • q.v

      Kuten jo ylempänä todettiin, sana paridaeza tulee avestan kielestä ja zarathustralaisuudesta.

      Kun se kopioidaan juutalaisten teologiaan niin ei siitä oteta pelkästään kirjoitusasu vaan sen sanan idea, ennenkaikkea.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Zarathustralaisuus

      Kun pidätte zarathustralaisuutta ihmisten keksimä uskontona niin miksi kristinuskoon sieltä kopioidut ideat ovatkin yhtäkkiä ok?

      • HepreaaHepreaa

        Vaikka paratiisi tulisikin avestan kielestä, niin Toora on alunperin kirjoitettu hepreaksi. Tekstissä paikan nimi on hag gan ba eden (the garden of eden) jossa puutarhaa tarkoittava sana on 'gan'. Gan tulee hebreaan mahdollisesti akkadian tai jostain muusta sumerilaisesta kielestä, jossa se tarkoittaa 'kuninkaan aidattua ykstityistä puutarhaa' (ks. Dilmun).


    • hyvä.kysymys

      Ihan hyvä kysymys. Ihan samalla tavalla voitaisiin ajatella helvetin olemassa oloa. Jos ihmisen elämä on surkeita surkein kaikkineen mahdollisineen, niin tuskin helvetti voi olla pahempi paikka? Tai mitä sellainen ihminen enää pelkäisi?

      Onnellisia siis lienevät ne jotka voivat valita elämässään kuin taas ne jotka väkisinkin joutuvat mennä virranmukana jotta edes selviävät seuraavaan päivään.

    • tosiaankin

      Täällä' on aikaisemmin keskusteltu siitä mitä Jeesus sanoi ryövärille:

      Sanoiko Hän: Totisesti sanon sinulle tänään: Minun kanssani sinä tulet olemaan paratiisissa!
      Jeesus oli ristiin naulittuna, pilkkaajat olivat ympärillä. Halusiko Hän korostaa että Hänellä oli tänään valta luvata pääsy paratiisiin?

      Vai oliko niin että Jeesus piti sitä niin tärkeänä että ryöväri olisi jo tänään Hänen kanssaan paratiisissa?
      Ryöväriltä katkaistiin sääriluut ettei hän pääsisi pakoon kun hänet otettiin ristiltä ja heitettiin kaatopaikalle. Sapatti oli alkamassa ja päivä vaihtumassa. Ilmestyskirjan mukaan paratiisi on nyt Jumalan valtaistuimen luona, mutta Jeesus lepäsi haudassa sapatin. Hän sanoi Marialle ettei Hän ollut vielä mennyt Isänsä luo.

      Tänään minun kanssani olet oleva paratiisissa? Eikö olisi ollut oikeampi sanoa: Minun kanssani sinä tulet olemaan paratiisissa? Tai jos olisi halunnut sanan "tänään" mukaan: Sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa jo tänään!

      "Tänään minun kanssani olet oleva paratiisissa" ei kuulosta oikealta, ei suomeksi eikä kreikaksi.

      Jos olisi halunnut sanoa oikein kreikaksi, olisi sanonut : Su eseis semeron met emou en to paradeiso!
      Sinä tulet olemaan tänään minun kanssani paratiisissa.

      Joten uskon että Jeesus korosti sitä että Hän sanoi tänään, eikä jonakin muuna päivänä.

      Paratiisiin pääsyä saattoi odottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      143
      3019
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      48
      877
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      213
      832
    4. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      67
      804
    5. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      790
    6. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      36
      783
    7. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      61
      722
    8. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      235
      697
    9. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      36
      656
    10. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      42
      618
    Aihe